Budeme proto usilovat, aby novému vládnímu
programu se dostalo plné podpory a autority na všech
úsecích našeho života. Říkáme
přitom otevřeně, že na druhé
straně budeme dbát přísně a
nekompromisně, aby opatření, která
vláda přijme ve svém programu, byla skutečně
plněna a aby veškerá opatření
vlády za všech okolností směřovala
k naplnění oprávněných zájmů
pracujících v celé jejich mnohostrannosti
a diferencovanosti.
V připravovaném programu naší činnosti
hodláme vyjádřit aktivní vztah odborů
k rozvoji naší společnosti tak, aby se mohla
v plné míře uplatňovat socialistická
demokracie v jejím humanistickém základu,
aby se plně rozvinula rovnoprávnost našich
národů a národností, aby již
nemohlo docházet k zneužívání
moci a mocenských prostředků na kterémkoliv
místě vůči těm, kterým
jde o zájem socialismu.
Otevřeně prohlašujeme, že nás velmi
znepokojuje v řadě míst váhavý
a ne dosti tvůrčí přístup některých
odpovědných orgánů a organizací
k řešení zejména těch otázek,
které se dotýkají základních
životních zájmů a pracovních
podmínek lidí. Jde o otázky pracovního
a životního prostředí jak na pracovištích,
tak také zejména v městských průmyslových
centrech. Velmi vážně se připojujeme
k požadavkům pracujících na řešení
bytové otázky, dopravy do zaměstnání,
ale zejména i k požadavkům na cílevědomé
řešení mzdové, důchodové
i cenové politiky.
Již jsme v ÚRO na svém V. plenárním
zasedání v březnu t. r. prohlásili,
že program vlády v oblasti zvyšování
životní úrovně považujeme za minimální.
Obracíme se proto opět na novou vládu, aby
rozpracovala plán úsporných opatření,
prověřila a omezila vydání v některých
oblastech a předložila ještě v tomto roce
návrh, v jakém rozsahu a ve kterém směru
využít dosažených úspor.
V programovém prohlášení vlády
je oprávněně věnována značná
pozornost rozvoji životní úrovně. Souhlasíme
s tím, že všechny problémy v této
oblasti nelze vyřešit najednou, ale postupně,
zejména v závislosti na vytvořených
zdrojích v národním hospodářství.
Na druhé straně je však nezbytné urychleně
přistoupit k řešení těch problémů,
které jsou zvlášť palčivé
a naléhavé.
S uspokojením možno přijmout tu část
vládního prohlášení, ve které
se uvádí, že vláda bude i nadále
prosazovat politiku co největšího růstu
reálných mezd. To je v naprostém souladu
i se zájmy ROH, které tento požadavek vytýčilo
již na VI. všeodborovém sjezdu ROH.
V této souvislosti bychom chtěli upozornit na to,
že orgánům ROH na všech organizačních
stupních dochází neustále značné
množství rezolucí nebo usnesení z různých
konferencí, aktivů nebo schůzí, ve
kterých je i velmi důrazně upozorňováno
na dnešní stav a jsou navrhována různá
opatření k nápravě ve mzdové
oblasti. Na těchto návrzích ÚRO pracuje
a předloží je vládě.
Mzdové návrhy a požadavky jsou velmi rozdílné
a mají také různý dosah. Domníváme
se, že v žádném případě
je nelze jednoznačně odmítat s tím,
že je nelze realizovat. Vždyť v řadě
požadavků se prosazuje náprava tam, kde skutečně
k chybám a nedostatkům došlo a kde jsou vytvořeny
nežádoucí disproporce.
Bude třeba, aby orgány vlády i další
orgány požadavky, které ÚRO předloží,
pečlivě zkoumaly a hledaly cesty, jak je řešit.
Půjde především o to, aby byly velmi
citlivě a rozvážně stanoveny vhodné
termíny a konkrétní postup při realizaci
oprávněných požadavků.
Zabezpečit zdravý mzdový vývoj ve
všech odvětvích národního hospodářství,
a to jak ve výrobě, tak i v nevýrobní
sféře, je nesporně jedním z velmi
vážných úkolů, kterým
bude muset vláda věnovat soustavnou pozornost. Přitom
je důležité, aby dořešila otázky
způsobu usměrňování mzdového
vývoje a zabezpečila odstranění dosavadních
administrativních prvků v regulaci mezd, jež
oslabují principy nové soustavy řízení.
Je třeba uvítat, že v zabezpečování
co nejrychlejšího růstu reálných
mezd spatřuje vláda svůj významný
úkol. Jde ovšem o problematiku, jejíž
řešení úzce souvisí s praktickým
řízením a prováděním
cenové politiky.
Jedním ze závažných úkolů
je zabezpečit zásadu, aby růst maloobchodních
cen včetně skrytých vlivů nepřesáhl
hranici 1,5 % ročně a aby cenové úpravy
byly prováděny po všestranném prověření
nákladů na výrobu a oběh a aby důsledky
vyplývající z tržních podmínek
nebyly mechanicky, jednostranně přenášeny
na spotřebitele.
Za zcela oprávněný požadavek, aby byla
propracována úvaha, v jakém rozsahu a u kterých
druhů výrobků, zejména ve vztahu k
základním životním potřebám,
se předpokládá zvýšení
maloobchodních cen v příštích
2 letech. V souvislosti s tím je třeba, aby vláda
zabezpečila vymezení okruhu zboží a
služeb, u kterých je z hlediska socialistické
společnosti účelné zachovat dotace
k cenám. Přitom je třeba rozpracovat vlivy
cenových úprav na životní úroveň
jednotlivých sociálních skupin.
Vláda by se měla zabývat rovněž
otázkami závodního stravování
tak, aby byly vytvořeny příznivější
podmínky jeho rozvoje v souladu s posláním
tohoto stravování.
Pozitivně možno hodnotit a uvítat připravované
zavádění pětidenního pracovního
týdne s dalším zkracováním pracovní
doby, neboť toto opatření přinese pracujícím
více volného času, a tím i obohacení
jejich života. Bude velkým přínosem
především pro pracující ženy.
Tyto i další problémy vyžadují,
aby byly řešeny komplexněji a aby práce
vyvrcholily ve vypracování ucelené koncepce
dalšího rozvoje životní úrovně.
V programovém prohlášení vlády
k otázkám životní úrovně
obyvatelstva a řešení nejnaléhavějších
problémů sociální politiky upozorňujeme
na to, že Ústřední rada odborů
požaduje zrušení zvláštní
daně z důchodů. Tato daň byla zavedena
v roce 1964 a činí 1-12,5 %. důchodu. Zavedení
této daně z důchodu mělo snížit
rozdíly mezi nízkými, středními
a vysokými důchody. Přitom byly zvláštní
daní z důchodu sníženy - vedle důchodů,
které byly přiznány po 1. 7. 1964 - i důchody,
které byly již řadu let vypláceny. S
takovouto úpravou je vyslovován zásadní
nesouhlas. Požadavky na zrušení zvláštní
daně z důchodu jsou oprávněné
vzhledem k tomu, že daň snižuje důchodové
nároky.
Podle programového prohlášení vypracuje
vláda v souladu s konsolidací situace svůj
dlouhodobější program v sociální
politice. K tomu zdůrazňujeme, že Ústřední
rada odborů požaduje, aby pojistné nemocenského
pojištění s platností od 1. 1. 1969
bylo odváděno přímo nositeli pojištění
a aby bylo vyčleněno z jednotných odvodů
z hrubého důchodu, popř. zisku. Tento poslední
způsob odvodu pojistného, zavedený od 1.
1. 1967, se neosvědčil, je nemorální
a znemožňuje přechod na fondové hospodaření
v nemocenském pojištění a nezabezpečuje,
aby příjmů nemocenského pojištění
nebylo používáno pro jiné účely.
V prohlášení vlády se hovoří
o ochraně práv občanů. Chránit
práva pracujících je úkolem odborů.
Odbory jako zájmová organizace budou proto důsledně
požadovat od hospodářského vedení
odstraňování příčin,
které vedou k narušování práv
pracujících, vyvozovat závěry z jejich
porušování a trvat na tom, aby oprávněné
nároky jednotlivců i kolektivů byly řádně
a včas uspokojovány. Kontrolu dodržování
pracovněprávních předpisů považují
odbory za nedílnou součást péče
o pracující.
Bude ovšem třeba vést všechny hospodářské
a státní organizace k plnění oprávněných
nároků pracujících. Budou-li to dělat,
odstraní zdroje neshod mezi podniky a pracovníky
a prospěje to celé naší společnosti.
Legislativní činnost na úseku pracovního
práva přechází na nově vytvořené
ministerstvo práce a sociálních věcí.
Považujeme toto rozhodnutí za správné,
aniž bychom se tím vzdávali legislativní
iniciativy.
Považujeme za naléhavě nutné, a to zejména
s ohledem na situaci, do které jsme vstoupili, aby rozhodným
způsobem se zvýraznila a prakticky projevila správná
organizátorská úloha státních
orgánů, hospodářských a dalších
řídících složek a v ní
zejména i jejich vzdělávací a kulturně
výchovná činnost. Těžištěm
by zde měla být péče o zvyšování
kvalifikace pracujících, o řízenou
přípravu lidí k nastoupení do jiných
pracovních oborů i o rozvoj pracovní iniciativy.
Nemůžeme nadále přehlížet,
že jde o velmi vážné věci, které
mají přímý vztah k otázkám
existenční jistoty lidí a pocitu spokojenosti
řady našich občanů.
Považujeme za svojí povinnost probojovat takový
systém řízení, který vytvoří
co nejlepší podmínky pro to, aby pracující
přímo i prostřednictvím svých
orgánů rozhodoval o cílech, podmínkách
a výsledcích hospodářské činnosti.
Vždyť to je koneckonců společenské
funkce odborů. Vycházíme z toho, že
je soustavu nutno urychleně dopracovat tak, aby podstatná
část odpovědnosti za rozšířenou
reprodukci přešla na ta místa, kde se tvoří
důchod, tj. na podniky, na podnikové kolektivy.
Proto je třeba vztahy mezi podnikovou sférou a centrem
uspořádat tak, aby této odpovědnosti
odpovídala pravomoc. To je hlavní záruka
uplatnění socialistických zásad odměňování,
vzniku podnikavosti z rozvoje iniciativy všech podnikových
článků řízení a pracujících.
Naopak návrat k administrativním metodám
řízení nebo eventuální snaha
o prosazení direktivního zasahování
do podnikové sféry nějakou jinou formou narazí
na náš nesouhlas.
Jsme přesvědčeni, že věci může
jen prospět, když odbory budou v otázkách
změny struktury našeho hospodářství,
v politice odbourávání dotací a vůbec
finanční politice posuzovat každé vládní
opatření z hlediska dopadu těchto opatření
na dělnickou třídu a pracující
jako celek, ale i na jednotlivé skupiny pracujících.
Věříme, že vláda a její
orgány nebudou ignorovat oprávněná
stanoviska odborové organizace a budou k řešení
rozdílných názorů přistupovat
s maximálním porozuměním. Rozvíjejíce
svou činnost jako plně samostatná organizace
dělnické třídy a pracujících,
odbory vynaloží veškeré úsilí
k tomu, aby tato spolupráce byla konstruktivní,
účinná a v zájmu pracujících,
v zájmu další výstavby naší
socialistické společnosti.
Lze očekávat, že k vyjasnění
všech těchto otázek přispěje
společné jednání vlády a předsednictva
ÚRO, jak to vyplynulo z požadavku V. plenární
schůze ÚR0. (Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Mluvit bude posl.
dr. Petrusová, potom Andrej Žiak.
Posl. dr. Petrusová: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia poslanci!
Ja sa chcem vo svojom diskusnom príspevku zamerať
na tú časť programového vyhlásenia
vlády, kde sa hovorí o starostlivosti o zdravie
človeka v našej socialistickej spoločnosti,
a chcem poukázať na niekoľko problémov,
ktoré by bolo treba na tomto úseku riešiť.
Nebudem hovoriť o pozitívnych výsledkoch zdravotníctva
za posledné roky, ktoré nie sú malé
a o ktorých je naša verejnosť ako konzument týchto
služieb dobre informovaná. Chcem pripomenúť,
že pred dvoma rokmi na pléne NZ sme prejednávali
zákon o starostlivosti o zdravie ľudu, ktorého
prejednávanie sme spojili s rozsiahlou previerkou úrovne
poskytovania zdravotníckej starostlivosti na území
našej republiky v rôznych zdravotníckych zariadeniach.
Ak sa dívam na tento zákon z hľadiska dnešného
pohľadu, chcem prehlásiť, že je to dobrý
zákon, ktorý nevyžaduje zmenu, vyjadruje záujem,
ale aj zodpovednosť spoločnosti za zdravie ľudu.
Koncepcia jednotnej zdravotníckej sústavy zaručená
týmto zákonom je cenným základom,
na ktorom môžeme ďalej budovať.
V čom teda väzia nedostatky v zdravotníctve?
Pokúsim sa ich zatriediť do niekoľkých
bodov:
1. chcem sa zaoberať postavením zdravotníctva
v našej spoločnosti.
Zdravotníctvo v socialistickej spoločnosti má
nielen bezprostredne humanitnú funkciu uspokojovania základnej
subjektívnej a objektívnej potreby človeka
byť zdravý a schopný pracovať, ale plní
významnú ekonomickú funkciu, zatiaľ
podceňovanú, ktorá má dôležitý
dosah pre celú spoločnosť.
Prejavuje sa to predovšetkým udržovaním
a rozširovaním reprodukcie spoločenskej pracovnej
sily, zvyšovaním spoločenskej produktivity
práce.
Podceňovanie významu starostlivosti o zdravie pre
reprodukciu obyvateľstva spôsobilo, že sa záujem
o zdravotníctvo a jeho objektívne potreby dostali
na jedno z posledných miest medzi ostatnými oblasťami
spoločenskej činnosti.
Často bolo argumentované tým, že pre
zdravotníctvo a ostatné odvetvia, radené
do tzv. "spoločenskej spotreby", je možné
uvolniť len toľko prostriedkov, koľko si môžeme
dovoliť vzhľadom na stav rozvoja nášho hospodárstva.
Pritom nikto objektívne nedokázal, že systém
preferenčných dotácií do oblasti primárnej
sféry je pre našu spoločnosť opravdu výhodnejší
než investície do ľudských zdrojov a do
starostlivosti o zdravie.
Otázku dnem nemôžeme stavať tak, koľko
prostriedkov môže spoločnosť na starostlivosť
o zdravie ľudí uvoľniť až po uspokojení
ostatných potrieb výroby, ale koľko musí
uvoľniť, ak nechce v budúcnosti platiť neúnosnú
daň za škody na zdraví, ktoré koniec
koncov podlamujú výrobu samotnú.
Ide nám o to, prestať sa dívať na zdravotníctvo
ako na službu, nadstavbu, terciárnu sféru,
ale nájsť mu také miesto v spoločnosti,
aké mu patrí.
Západní ekonómovia radia zdravotníctvo
medzi odvetvia tzv. "kvartérne sféry",
ktorá je najvýznamnejšim faktorom ekonomiky
z toho dôvodu, že ovplyvňuje rozvoj najdôležitejšej
zložky výrobných síl - ľudskú
pracovnú silu.
Chcem uviesť niekoľko príkladov dielčich
výsledkov, ku ktorým dospeli pracovníci vedeckých
a výskumných ústavov, ktoré dokumentujú
národohospodársku efektívnosť zdravotníctva.
a) Na úseku prevencie rakoviny u žien na súbore
30 000 vyšetrených žien bolo zistené,
že náklady na túto prevenciu-depistáž
boli 1,5 mil. Kčs, bez prevedenia depistážnej
akcie na liečenie následkov by náklady činili
5 mil. Kčs, to znamená, že 1 Kčs vložená
do depistážnej akcie priniesla národnému
hospodárstvu 10 Kčs späť;
b) národohospodársky efekt obmedzenia výskytu
tbc za 3 roky ukázal úsporu na nákladoch
liečenia, soc. dávok vo výške 459 mil.
Kčs, pričom sa súčasne uvoľnilo
1800 postelí na iné účely zdravotníctva;
c) národohospodársky efekt zníženia
úmrtnosti v rokoch 1950-1962 znamenal, že 1 Kčs
vložená do zdravotníctva priniesla na čistom
produkte pre spoločnosť len v dôsledku tohoto
zníženia 2 Kčs nazad.
Znížením detskej úmrtností v
týchto rokoch bolo zachránené 135 000 detí,
takže od r. 1965 bolo cca 9000 osôb starších
ako 15 rokov ročne naviac ako nový zdroj pracovníkov.
Týchto niekoľko námetov by malo viesť
našich popredných ekonómov v spolupráci
so zdravotníkmi k zamysleniu a k dôkladnému
prepracovaniu postavenia zdravotníctva a k prehodnoteniu
a prerozdeleniu prostriedkov na jednotlivé úseky
nášho národného hospodárstva.
2. Niekoľko pripomienok ku koncepcii rozvoja zdravotníctva
do r.1980.
V Zdravotníckom výbore NZ sme sa touto otázkou
veľmi podrobne zaoberali v septembri minulého roku
spoločne s Komisiou SNR pre zdravotníctvo a s aktívom
popredných vedeckých pracovníkov a organizátorov
zdravotníctva, Spoločnosťou J. E. Purkyně
v Bratislave.
Boli sme zoznámení s 2 variantami riešenia,
ktoré vypracovali na základe uznesenia vlády
č. 243/66 naše rezortné orgány.
Varianta l. predpokladala len udržanie doterajšieho
trendu rozvoja zdravotníctva do r. 1980 tak, aby nezaostávalo
za ostatnými vyspelými štátmi.
Varianta II. znamenala také obmedzenie, ktoré by
viedlo k zaostávaniu ďalšieho vývoja zdravotníctva,
v niektorých ukazovateľoch by výsledky v r.
1980 boli na úrovni r. 1965.
Po dôkladnom zvážení a prejednaní
v týchto dvoch orgánoch sme prijali uznesenie Zdravotníckeho
výboru a Komisie SNR pre zdravotníctvo, pre ŠPK,
že ho umožní ako jediné riešenie
prijať variantu č. I., a úplne jasne zamietli
variantu II.
Tohto mesiace sme v Zdravotníckom výbore za účasti
delegácie Komisie SNR pre zdravotníctvo kontrolovali
postup prác na koncepcii a z predložených materiálov
sme videli, že vláda vo svojom uznesení č.
430 zo dňa 8. 12. 1967 rešpektuje len variantu II,
ba v niektorých ukazoteľoch ide ešte nižšie
než varianta Il. Poslanci vyslovili nesúhlas a žiadajú
revíziu vl. uznesenia č. 430.