Mám česť vyhlásiť, že poslanci
Strany slovenskej obrody k vládnemu prehláseniu
zaujímajú kladný postoj a vláde v
čele s jej predsedom Ing. Černíkom vyslovujú
dôveru. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Ďakujem. Teraz prerušujem
schôdzu na 20 minút.
(Schůze přerušena v 16.54 hod.)
(Schůze opět zahájena v 17.18 hod.)
Místopředseda s. Valo (slovensky):
Soudružky a soudruzi, zahajuji přerušenou schůzi.
Slovo má soudruh akademik Knapp. Připraví
se soudruh Gudrich.
Posl. akademik Knapp: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi,
když jsem četl vládní program a když
jsem poslouchal ústní projev soudruha Černíka,
tak jsem si znovu připomínal, jak velké úkoly
tato vláda má a že její dědictví
není lehké. Je o to těžší,
že lidé od této vlády velmi mnoho očekávají,
a myslím, že nepřeháním, řeknu-li,
že od této vlády lidé očekávají
mnohem víc než od dřívějších
vlád a že se přirozeně budou za čas
ptát, co vláda splnila z toho, co tu dnes jako svůj
program vyhlašuje.
Mně se zdá, soudružky a soudruzi, start nové
naší vlády takový, že vzbuzuje
důvěru, že vzbuzuje důvěru v
to, že vláda bude své úkoly plnit tak,
jak nabízí a slibuje. Já to neříkám
ani ze zdvořilosti, ani jsem nepřišel vládu
jenom chválit. Chtěl bych také velmi krátce
zdůraznit a zdůvodnit, proč toto říkám.
Začal bych jistou pochybností, kterou jsem už
slyšel včera i dnes, pochybností, která
se týkala tezí vládního prohlášení,
které bylo včera rozdáno a k němuž
jsem slyšel komentář, že tyto teze jsou
velmi obecné, jinak řečeno velmi málo
konkrétní. Mnoho z toho obecného se už
značně zkonkretizovalo tím, co s. Černík
tady přednesl, i v úplném textu prohlášení,
který byl předložen. Chtěl bych dodat,
že takovéto vládní prohlášení
musí být vždycky v určité míře
obecné a nemůže jít do všech podrobností.
Právě to, co podle mého názoru budí
důvěru, je skutečnost, že vláda
se nesnaží - tak se mi to jeví -slibovat více,
než můžeme splnit, a tón a koncepce vládního
programu působí dojmem rozvážnosti a
střízlivosti; člověk tam nenalézá
fráze, na které je každý z nás
víceméně zvyklý, je to dokument, který
má analytickou povahu, snad s některými výjimkami
- o jedné z nich se zmíním - ale v podstatě
má analytickou povahu a svědčí o tom,
že vláda se snaží hledat příčiny
dosavadního stavu, aby je Ohia napravovat, aby mohla provést
- abych tak řekl přirovnáním - léčbu
ne symptomatickou, ale léčbu kauzální.
Proto se domnívám, že tento dokument vzbuzuje
důvěru. A jistě vláda může
očekávat od Národního shromáždění
podporu ve své činnosti. Nebudou-li mi však
členové vlády mít za zlé jednu
poznámku, kterou považuji sám, nevím,
zda právem, za jejich morální podporu, chtěl
bych říci, že by vláda k plnění
svých úkolů měla mít dosti
času, aby mohla splnit všecko to, co tady slibuje.
A nemyslím tím vládu jako nějaký
abstraktní orgán, ale vládu jako lidi, jako
jednotlivé členy vlády. Mě to tak
napadlo, když jsem viděl členy vlády
při různých příležitostech
hodiny a hodiny trvajících reprezentovat a manifestovat
a ztrácet čas potřebný na práci.
A tak jsem si, soudruzi, někdy myslel, kdy vlastně
členové vlády dělají své
vlastní věci. Tak si myslím, že snad
k novému stylu práce vlády (a znovu se obracím
na soudruhy ministry, aby, považují-li to za netaktní
vměšování do jejich osobních
věcí - mně to neměli za zlé)
patří i to, aby se vláda zabývala
vlastními metodami práce, aby ministři měli
co nejvíc času, aby dělali to, co dělat
mají, aby spravovali své úřady, aby
plnili program, aby bylo co možná nejméně
času ztrátového. To je poznámka úvodní.
K vlastnímu prohlášení vlády
mám několik málo poznámek. Přirozeně,
že první z nich se týká zákonodárné
činnosti vlády, to je kapitoly vládního
prohlášení, která se týká
zákonodárství, otázek zákonnosti.
A tu myslím, ačkoliv k tomu nemám zmocnění
ústavně právního výboru, že
vyjadřuji asi názor všech jeho členů,
že vláda může počítat se
všeobecnou podporou ústavně právního
výboru ve svém úsilí o upevňování
zákonnosti, o zabezpečení svobod a základních
práv občanských i ve své činnosti
legislativní. S velkým zájmem jsem četl
program legislativní i harmonogram, který jsem dostal
nevím od koho, ale měl jsem ho na stole, harmonogram,
v němž jsou i legislativní práce. Domnívám
se, že program vlády v této věci je
rozvážně připraven, i pokrývá
to, co je důležité, ovšem přesto
bych chtěl upozornit a říci členům
vlády, že my jsme v ústavně právním
výboru o této věci začali včera
jednat, nejen na základě vládního
programu, ale ze své iniciativy a připravujeme svůj
vlastní program legislativních prací. Chceme
pracovat tak, abychom získávali nezávisle
informace ne proto, že bychom nedůvěřovali,
ale proto, abychom měli dostatek informací k náležitému
projednávání věcí, s nimiž
se na nás vláda obrátí. Připravujeme
svůj vlastní program legislativních prací,
který jak se zdá, i když je zatím v
počátcích, se nebude v ničem podstatně
lišit od programu, který má vláda. On
se nemůže ani lišit, protože to podstatné
v programu vlády je. Ovšem netroufám si tvrdit,
že se nebude lišit vůbec v ničem. Je dost
možné a pravděpodobné, že program,
který si my připravíme, se v něčem
lišit bude, a chtěl bych vysvětlit, v čem
asi a proč asi.
Nová situace politická staví do nového
světla velikou část našeho právního
řádu. To znamená, že bude nutno - a
tak to koneckonců vyplývá i z prohlášení
vlády - se podívat na velmi mnoho právních
předpisů, které máme. A teď se
klade otázka, kdy se to má udělat. Vracíme
se znova k problému času. A tady se možná
budeme rozcházet v názorech. My jsme totiž
zatím došli k tomu názoru, že je naprosto
nezbytné nemísit páté přes
deváté, nýbrž udělat si jasno
v tom, co spěchá, co je tak naléhavé,
že to nesnáší odkladu a musí být
uděláno hned, i za cenu toho, že se to bude
dělat ve velkém spěchu, a potom to, co je
třeba dělat s dlouhodobější perspektivou,
i když touto dlouhodobější perspektivou
nerozumím perspektivu desetiletí.
Takové věci, které velmi spěchají,
a to jsou např. volební zákon, rehabilitace,
tiskový zákon, z jiného konce to, o čem
se dnes hodně hovoří, otázka státoprávního
řešení postavení obou národů
atd. A tu se může stát, že my v ústavně
právním výboru budeme na vládu naléhat,
aby v některých těchto věcech, které
velmi spěchají, např. ve věci tiskového
zákona, to bylo ještě dřív, než
vláda předpokládá. A naopak zase chtěl
bych předem podle starého pořekadla, nevím,
zda právnického nebo neprávnického,
že dobré účty dělají dobré
přátele, říci vládě
to, že se budeme velmi bránit tomu, aby nás
vláda nutila do spěchu tam, kde to není nezbytně
zapotřebí. Zatím, co se pamatuji - a už
toto řemeslo dělám hodně dlouho -
nebylo zákona, který by se nedělal ve velkém
spěchu. Udělat zákon, to je také odborná
práce, to potřebuje čas tak jako každá
jiná práce, a když se zákon dělá
ve spěchu, tak to s ním potom dopadne tak jako s
četnými našimi zákony, že se s
velkým rámusem udělá a potom se za
rok nebo za dva roky zase s nemenším rámusem
předělává, vydá se nový,
o tom se zase tvrdí, že je to vůbec nejlepší
zákon, jak jen může být, a pak se za
rok přijde na to, že nebyl, a dělá se
další.
V této věci bude asi ústavně právní
výbor - a myslím, že tu mluvím i jeho
jménem, poněvadž jsme o tom mluvili - prosit,
abyste nenaléhali, a nepomohou-li prosby, tedy budeme žádat,
abyste nenaléhali, a budeme se naléhání
bránit. Ovšem to je věc vzájemného
jednání. Já tu mluvím obecně
a toto je třeba projednat konkrétně, až
budeme mít my svůj plán, tak potom jej nabídneme
k projednání. Já už jsem se soudruhem
místopředsedou vlády Colotkou v této
věci vstoupil v kontakt. Přitom snad mohu říci,
že jsem se soudruhem Colotkou nevstoupil teprve teď
v kontakt, poněvadž zvláštní náhoda
tomu chtěla, že místopředseda vlády
pověřený legislativou a nynější
předseda ústavně právního výboru
jsou profesoři téhož oboru na právnické
fakultě v Praze a v Bratislavě, takže náš
kontakt nevznikl včera, a myslím, že tato skutečnost
nebude naší spolupráci na újmu, nýbrž
naopak ku prospěchu. Se soudruhem Colotkou jsem v té
věci vstoupil v kontakt a jsem naprosto přesvědčen,
že spolupráci, až budeme konfrontovat ty dva
plány, vyřešíme bez jakýchkoli
obtíží.
Druhý okruh otázek, o kterých se chci zmínit,
se týká ekonomických věcí,
kde nechci mluvit zvlášť dlouho, poněvadž
jsou to otázky, které přece jen jsou mi vzdálenější,
ale chtěl bych říci, že právě
onen pocit rozvážnosti, kritičnosti a střízlivosti
vzbuzuje zejména také kapitola o ekonomických
věcech. Myslím, soudruzi, že je to tak správné
a že právě v této věci je vlastně
největší odpovědnost vlády. Jsem
pevně přesvědčen, že když
dnes naše veřejnost stále ještě
především žije otázkami demokracie,
a jistě ne bezdůvodně, že za dva nebo
za tři roky se lidé začnou ptát: "A
jak se změnila k dobrému, k lepšímu,
situace v ekonomice?" Já si cením střízlivosti
tohoto dokumentu především proto, že jsem
přesvědčen, že lidé u nás
rozumějí této řeči mnohem lépe
než všelijakým frázím a slibům,
které nedávají reálnou představu,
a že rozumějí tomu, když se jim řekne:
nová vláda je, ale nová vláda nemůže
zítra nebo za měsíc přivodit nějaké
velké změny. Ovšem na druhé straně
opakuji, že jistě se těžiště
otázek naši demokracie velmi brzo asi začne
přesouvat do oblasti ekonomické a že přijde
čas - a to je samozřejmé, a vláda
s tím jistě počítá - kdy vláda
bude podávat ne zprávu o tom, co hodlá učinit,
ale o tom, co učinila.
Teď mám dvě velmi krátké poznámky
k ekonomické kapitole samotné.
První z nich se týká infrastruktury. Je to
velmi hezké slovo, mám zvláštní
oblibu pro takováto slova, zejména jsou-li tak srozumitelná
širokým masám obyvatelstva, jako je toto. Ale
vyrozuměl jsem z toho, že nedostatky infrastruktury
se šetrně dává najevo, že nám
pomalu jezdí železnice, že telefonní komunikace
jsou špatné, že silnice nestojí za nic
atd.
V této věci mám kritickou poznámku
ke zprávě vlády. Já jsem na začátku
říkal, že zpráva je velmi analytická,
že si cením tohoto analytického charakteru
zprávy. Ovšem v této věci, pokud jsem
to nepřeslechl nebo nepřehlédl - a myslím,
že ne - analytická není. Prostě se v
ní konstatuje, že infrastruktura je špatná
a že tedy by měla být lepší. Ovšem
já se domnívám, a už jsem jednou použil
takového lékařského podobenství,
že první předpoklad toho, aby se nemoc vyléčila,
je udělat diagnózu, že nestačí
konstatovat, že je někdo nemocný nebo že
má horečku, ale že je třeba vědět
proč.
A to, co postrádám v té zprávě,
je vedle konstatování toho, co všichni víme
a k čemu jsme celkem ani nemuseli číst tuto
zprávu, ne-li zodpovězení, alespoň
položení otázky: proč u nás železnice
jezdí asi poloviční průměrnou
rychlostí než třeba v západním
Německu, ve Švýcarsku, ve Francii apod.? Já
jsem kdysi četl v novinách nějaké
vysvětlení, které budilo spíš
smích nežli vážné zamyšlení.
Stejně tak není položena ani otázka,
proč u nás je skutečně nervy drásající
dobrodružství pro obyčejného člověka,
který má obyčejný telefon, jako je
většina z vás, dovolat se třeba do Krnova
a proč v jiných zemích jsou automatizovány
dálkové telefonní spoje. To asi sotva lze
vysvětlit tím, že nám tady kapitalisté
zanechali špatnou telefonní síť.
Pokud jde o silnice, o tom budu teď mluvit podruhé,
je to vzpomínka, která mne tíží
jako noční můra. Jednou v ústavně
právním výboru tehdejší ministr
financí soudruh Dvořák mluvil o něčem
jiném dlouho a my jsme to přirozeně moc neposlouchali,
ale přece jen jsem najednou zaslechl v jisté souvislosti,
jak soudruh ministr tehdy řekl asi to, že se nám
zhroutila silniční síť. Takto jsem si
to zachoval v paměti. Ministr to řekl tak, jako
se říká: "dej pánbůh dobrýtro"
anebo "to zase máme dneska špatné počasí".
To je strašná vzpomínka. Ta otázka není
přece taková, že se nám zhroutila silniční
síť. Otázka je, proč je tomu tak.
Poslední poznámka k tomuto okruhu se týká
něčeho úplně jiného, a to pohraničních
okresů. Ne snad všech, ale některých.
Trochu postrádám, že v tomto prohlášení
se o této věci nehovoří více
do hloubky. Nebudu o tom mluvit dlouho. Se sousedem Gudrichem,
který bude hovořit jako příští
řečník, jsme o tom teď mluvili. Vím,
že soudruh Gudrich o tom bude hovořit podrobněji,
a on to též zná lépe než já.
Ale jednu poznámku bych chtěl říci.
Můj volební obvod je Krnov. Bývám
tam často, i když je to hodně daleko. Když
to člověk vidí na místě a když
potom slyší v Praze, že ono vlastně pohraničí
problémem žádným není, tak vidí,
že je. Netvrdím, že je to problém celého
pohraničí, protože je celé neznám.
Jsou ale jistě okresy, které mají zvlášť
ztížené podmínky, a jedním z
nich je můj volební obvod. Je o tom jeden materiál
v předsednictvu NS, který budeme snad projednávat
na příští schůzi. Jsou to podmínky
velmi ztížené, jsou to problémy jak
ekonomické, tak kulturní, ovšem jejich řešení
nepochybně je ekonomické a tím by se vláda
měla zabývat.
Třetí, předposlední poznámka
se týká části o zahraniční
politice. V této věci nechci polemizovat s vládou,
nýbrž naopak podepřít její stanovisko.
Myslím, že to není třeba v té
základní orientaci naší politiky, kterou
je přátelství a spojenectví se Sovětským
svazem a sounáležitost k socialistickému táboru.
To je historická i politická skutečnost,
která je bez jakékoliv pochybnosti. Chci říci
něco k tomu, že v tomto prohlášení
se v rámci této základní orientace
naší politiky uvažuje o realistické, pružnější
politice především ve vztahu k našim sousedům,
a to míním západní sousedy, z nichž
jeden je na jihu (Rakousko).
Myslím, že je správné konstatování
na str. 56 prohlášení, že v NSR se ve
veřejnosti i u některých politických
představitelů projevují realistické
i demokratické názory a proudy.
Hovořím o tom proto, že snad 8 let mám
příležitost jako profesor poměrně
často přednášet na západoněmeckých
universitách k německým studentům.
I já jsem se setkal v NSR s mnoha nepříznivými
jevy, na které vládní prohlášení
právem poukazuje a které jsou nám známy.
Převažující dojem ze sociálního
prostředí, s nimž jsem přišel do
styku, ovšem je ten, že tam je velmi mnoho lidí,
profesorů i studentů, kteří skutečně
mají - jak se zde praví - realistické nazírání
na problémy, které nás zajímají,
kteří mají zájem o dobré sousedské
vztahy. Poslední moje zkušenost je nedávná,
z minulého semestru, kdy jsem působil jako profesor
na universitě v Řeznu. Tam jsem se setkal skutečně
s velmi realistickým a konstruktivním zájmem
o spolupráci s našimi vysokými školami
a tato nejmladší universita, jak se říkává,
v prostoru severně od Alp, velmi užitečnou
spolupráci s nejstarší universitou v prostoru
severně od Alp, to je s Karlovou universitou v Praze, již
také navázala. To je skutečně jeden
z těch rozumných kanálů, jimiž
kulturní a vědecké styky vedou k vzájemnému
porozumění. Přirozeně mě nenapadá
naléhat na okamžité diplomatické řešení
vztahů k NSR, nebylo by to realistické, ovšem
nicméně myslím, že v budoucí
perspektivě bychom měli usilovat o úplnou
normalizaci vztahů.
Můj závěr je ten, že na naprosto nepochybném
základě orientace naší politiky, dané
naší náležitostí k socialistickému
táboru a spojenectví se Sovětským
svazem, považuji za velmi správné a velmi rozumné,
že vláda hodlá vůči západním
zemím, zejména vůči sousedním
zemím, provádět politiku principiální,
ale zároveň danou našimi specifickými
podmínkami a neodmítající dorozumění
tam, kde toto dorozumění je za podmínek pro
nás přijatelných možné.
Poslední a nejstručnější poznámka
se týká požadavků vlády na spolupráci
s vědou. Je zbytečné říkat,
že velmi vítám tento požadavek a že
dokonce věřím, že tato vláda
to myslí doopravdy. Požadavek spolupráce s
vědou byl někdy prapor, kterým se mávalo,
ale velmi málo se té spolupráce vyžadovalo.
Věřím, a vyplývá to i z koncepce
tohoto prohlášení, že vláda o to
skutečně usiluje. Chtěl bych zde říci
něco, co by náleželo, aby řekl předseda
ČSAV, kterého jsem zde zahlédl. Jestli mi
to dovolíš, Františku, tak bych to řekl.
(Akad. Šorm: Samozřejmě, jen to řekni.)
Nedávno se konalo Valné shromáždění
ČSAV a předtím schůze presidia. S
právě mi daným zmocněním předsedy
ČSAV bych chtěl ujistit vládu, že ČSAV
velmi vítá tuto iniciativu a je naprosto odhodlána
ke spolupráci s vládou při řešení
důležitých otázek a vidí v tom
i jednu z nejzávažnějších součástí
svého poslání.
To jsou, soudružky a soudruzi, poznámky, které
jsem chtěl učinit. Je přirozeně na
sto jiných otázek, ke kterým by asi každý
z nás měl co říci. Ovšem kdyby
každý z nás chtěl říci
své stanovisko ke všem otázkám, které
ho k tomu pobízejí, pak bychom asi zasedali na dva
dny, ale dva týdny a potom bychom se dostali právě
tam, kde bychom neměli být, že - jak jsem o
tom mluvil na počátku - místo abychom dělali,
mluvíme, i když snad to mluvení zatím
ještě je v mezích slušnosti a může
se považovat za součást pracování,
ale nicméně je nebezpečí, že
by to mohlo překročit tuto míru. Tím
si tedy dovoluji ukončit své poznámky a děkuji
za vaši pozornost. (Potlesk.)
Mpř. NS Valo (slovensky): Děkuji.
Hovoří posl. lng. Gudrich, připraví
se posl. Holatová.
Posl. lng. Gudrich: Soudružky a soudruzi poslanci,
vážené Národní shromáždění,
dovolte, abych u příležitosti projednávání
vládního prohlášení naší
nové vlády zaujal stanovisko k té části
tezí prohlášení, ve které se
uvádí, - cituji - "součástí
rozvojového programu bude též prioritní
řešení problémů rozvoje málo
vyvinutých a zvláště zaostalých
oblastí jak v českých krajích, tak
na Slovensku".
Proč chci hovořit právě k této
tezi vládního prohlášení?
Především bych chtěl upozornit na tu
skutečnost, že tato teze není v plném
rozsahu - zejména nikoli pokud jde o pohraničí
v českých krajích -uplatněna v harmonogramu
úkolů vyplývajících pro vládu
z jejího programového prohlášení.
K zaostávajícím oblastem v českých
krajích není zde konkretizován žádný
úkol. K tomu několik poznámek.