Už 15 let jsou přijímána usnesení
vlády proklamující preferovaný rozvoj
pohraničí. Vsugerovali jsme doslova do vědomí
obyvatelstva v pohraničí představu o tom,
že ústřední orgány pomohou vytvořit
podmínky pro vyrovnání úrovně
těchto oblastí s vnitrozemím. Jsem proto
přesvědčen o tom, že bez úplné
ztráty důvěry nelze od těchto nesplněných
usnesení vlády prostě odejít. Nejde
o nějaké nové nereálné požadavky,
jde o dokončení výstavby pohraničí.
Nesplněná usnesení je třeba - podle
mého názoru - považovat za stejně nežádoucí,
jako je nežádoucí např. rozestavěnost
v investiční výstavbě. A rozestavěné
nedokončené akce přece musí mít
prioritu i ve vládním programu.
Žiji a pracuji v jednom z okresů pohraničních,
v bruntálském okrese, který patří
do této kategorie pohraničních málo
vyvinutých oblastí. Desítky vládních
usnesení o preferovaném a komplexním rozvoji
měly v uplynulých letech zajistit zlepšení
životních podmínek a zvýšení
životní úrovně obyvatel především
v osmi takových vybraných okresech naší
republiky. Již v prvních měsících
nového funkčního období našeho
parlamentu, před 4 roky, jsem zde v plénu NS přednesl
naléhavou výzvu k tomu, aby byly pečlivě
a seriózně prozkoumány podmínky a
možnosti rozvoje pohraničních okresů.
Byl jsem - a spolu se mnou i celá naše veřejnost
- přesvědčen, že NS má dostatečnou
autoritu vůči vládě, aby tato více
respektovala svá vlastní usnesení.
V průběhu volebního období přicházelo
mnoho dalších podnětů a impulsů,
mnoho dalších varovných slov od poslanců,
kteří mají své volební obvody
v pohraničních oblastech a kteří upozorňovali
na to, že přijatá usnesení vlády
jsou porušována, nejsou plněna. Docházelo
např. i v tomto volebním období neustále
k porušování usnesení o zákazu
omezování pracovních příležitostí,
hledaly se další možnosti k rušení
neefektivních provozů, místo toho, aby se
- jak zde bylo doporučováno -vytvářely
podmínky pro jejich efektivnost, z doosídlovaného
pohraničí se dále odčerpávaly
vysoce produktivní pracovní síly do průmyslových
aglomerací ve vnitrozemí, nediferencovaně
se přidělovaly finanční prostředky
vnitrozemským - bohatým a pohraničním
- zaostávajícím okresům; nadále
sloužily a dosud slouží velmi zachovalé
tovární objekty jako skladiště, nedostatečně
byla preferována bytová výstavba, rušila
se podniková ředitelství průmyslových
závodů v pohraničí, vytvářely
se VHJ a sdružení se sídly ve vnitrozemí,
nerespektovala se usnesení např. o modernizaci provozů
a závodů zejména ve spotřebním
průmyslu, v textilu atd.
Říkáme dnes znovu, a to v nových podmínkách,
to, co zde bylo řečeno i v roce 1964, že poslanci
NS musí v koncentrované formě tlumočit
nejvyšším orgánům státní
moci názory svých voličů, musí
hájit zájmy a pomáhat řešit oprávněné
požadavky občanů těch oblastí,
v nichž poslanci mají své poslanecké
obvody - samozřejmě při plném respektování
celostátních a celospolečenských zájmů.
Chtěl bych tuto povinnost a současně i právo
na půdě parlamentu dnes znovu uplatnit.
Prosím, aby nebyla opět nedoceněna naléhavost
mého sdělení, jehož podstata spočívá
v tom, že v pohraničních okresech se zejména
od prosincového a lednového zasedání
ÚV KSČ stala otázka, jak to vlastně
je s plněním vládních usnesení
o rozvoji pohraničí, nejvíce diskutovanou
a také nejvíce kritizovanou otázkou, a to
ve všech orgánech, institucích, na závodech,
ve všech složkách NF a zejména pak na
okresních konferencích KSČ.
Celé široké veřejnosti v pohraničních
okresech bude třeba dát jasnou odpověď
i v prohlášeních vlády, především
však v praktických prováděcích
opatřeních, která, aspoň se tak domnívám,
by měla být k této problematice promyšleným
a přesvědčivým, důvěru
vzbuzujícím způsobem formulována a
přijata.
Dovolte mně, abych vás, vážený
soudruhu předsedo vlády, a všechny ostatní
soudruhy ministry jako člen nové vlády ČSSR
jménem všech obyvatel pohraničního okresu
Bruntál požádal, abyste uváženými,
ale rozhodnými opatřeními vůči
pohraničním okresům pomohli vytvořit
znovu ztracené ovzduší důvěry
našich občanů vůči ústředním
orgánům našeho státu, abyste pomohli
splnit ta usnesení, která odstoupivší
vláda vůči zaostávajícím
oblastem dosud nesplnila.
Domnívám se, že není možné
a není to ani politicky únosné ponechat ve
vědomí občanů zaostávajících
oblastí ideu, myšlenku, představu o tom, že
i nejvyšší orgány našeho státu
si mohou dovolit přijímat usnesení, aniž
by se cítily být také odpovědny za
jejich splnění.
Jako nadále neudržitelnou je třeba označit
situaci, kdy vláda přijímá usnesení
adresované jednotlivým resortům, ministrům,
ústředním orgánům a také
předsedům KNV, na jejichž území
jsou vybrané zaostávající oblasti,
přičemž zdůvodnění jejich
neplnění je přesunováno na nižší
složky a stupně řízení, v konkrétním
případě na ONV.
Je to nadále neúnosná, škodlivá,
vládní usnesení zesměšňující
a pro mnohé funkcionáře NV ponižující
situace.
Bylo by proto nanejvýš správné a nutné,
aby nově přijímaná usnesení
byla orgánem, který tato usnesení přijímá,
tedy vládou, také důsledně kontrolována
a z neplnění vyvozovány okamžité
a účinné závěry.
Není to nadsázka, když řeknu, že
důvěra funkcionářů i občanů,
kteří v pohraničních oblastech žijí
a působí, je na hranici možnosti pochopit takovou
neseriózní politiku z centra.
Závěrem k mým poznámkám několik
zkušeností, které by měly být
vzaty při navrhování nových opatření
v úvahu.
Především praxe ukazuje, že žádná
koncepce, žádný výhled, žádný
projekt rozvoje pohraničí a také žádné
usnesení vlády nemůže nepříznivou
situaci v zaostávajících oblastech změnit,
dokud nebude prakticky nikoho, kdo by za splnění
těchto programů a cílů rozvoje nenesl
plnou, konkrétní a nejen formální
odpovědnost - to za prvé.
Za druhé - dokud současně s názorem,
s usnesením na řešení problematiky pohraničí
nebudou vytvořeny i hmotné, materiální
a finanční podmínky pro realizaci přijatých
usnesení. Při stávající praxi
neustálého zpracovávání výhledů
rozvoje pohraničí, bez důsledného
zajištění jejich plnění, se konečné
řešení pohraniční problematiky
ztrácí v nekonečnu a museli bychom se opravdu
stydět za vlastní nemohoucnost, kdybychom tuto problematiku
chtěli jako břemeno svěřit k řešení
ještě našim příštím
generacím.
Dále se domnívám, že se neustále
dopouštíme stejné chyby. Plány rozvoje
pohraničí nejsou komplexní, nerespektují
zdůvodněné potřeby, vycházející
z poznaných objektivních skutečností,
a jak jsem již řekl, nedávají ani možnost
ve svém hmotném a finančním vyjádření
tyto potřeby pokrýt. Nejsou tedy výrazem
preferovaného rozvoje a nemají vůči
nepreferovaným okresům progresívní
charakter v tempech svého rozvoje.
Má-li být dosaženo pozitivních výsledků,
musí být důsledně uplatněn
diferencovaný přístup k plánům
a rozpočtům těchto oblastí ze strany
ústředních a řídících
orgánů. Právě zde je příliš
mnoho rozpaků, polovičatosti a nerozhodnosti. Není
zde žádný systém, příliš
často se dostáváme do nedůstojné
situace prosebníků při prosazování
našich oprávněných požadavků.
Projevuje se jakási obava z porušení relace
vůči vnitrozemským okresům, ačkoliv,
a o tom jsem pevně přesvědčen, dokud
právě tyto relace porušeny nebudou, a to velmi
výrazně, dotud bude i preference pohraničí
jen pěkným slovem a planou proklamací. Jsme
si vědomi toho, že náš stát a naše
společnost nemá jediný úkol - řešit
rozvoj pohraničí, jsou i jiné náročnější
a složitější problémy v rozvoji
našeho státu a společnosti - domníváme
se však, že je již opravdu na čase, aby
v určitém, nepříliš vzdáleném
období byly již jednou otázky zaostávání
pohraničí s konečnou platností vyřešeny.
Nelze již nadále předstupovat před zaostávající
oblasti jen s programem porozumění pro potíže
v centru a požadovat neustále trpělivost při
řešení jejich oprávněných
požadavků.
Jde, vážené soudružky a soudruzi poslanci,
skutečně o obnovu důvěry těch,
kteří pohraničí budovali, kteří
v něm zůstali a kteří zde již
23 let žijí, pracují, založili své
rodiny, trvalou existenci a kteří zde také
našli svůj nový domov za nesrovnatelně
obtížnějších a náročnějších
podmínek nežli ostatní občané
našeho socialistického státu.
Doporučoval bych proto, aby tyto dlouholeté zkušenosti
z málo úspěšné výstavby
pohraničních oblastí vzala nová vláda
v úvahu a vyvodila z nich při formulaci nových
vládních usnesení také příslušné
spravedlivé závěry.
Chtěl bych ještě zcela na konec zdůraznit,
že mé kritické poznámky k jedné,
jistě ne té nejpodstatnější části
vládního prohlášení nemohou nějak
snížit hodnotu tohoto dokumentu jako celku. Je to
dobrý program nové vlády, s největší
pravděpodobností ten nejlepší, jaký
kdy byl našemu Národnímu shromáždění
předložen. Najde jistě širokou podporu
všech, kdo chtějí přejít od slov
k činům.
Jsem přesvědčen o tom, že najde plnou
podporu nejen u nás, u poslanců Národního
shromáždění, ale také u široké
veřejnosti, kterou určitým dílem každý
z nás v tomto socialistickém parlamentu zastupujeme.
Děkuji vám za pozornost.
(Hlas z pléna: Soudruhu předsedo, mám
také přihlášku do diskuse, která
se tyká rovněž otázek pohraničí.)
Mpř. NS s. Valo: Myslím, že k pohraničí
bude mluvit několik soudruhů. Bylo by správné,
aby soudruzi poznámky přednesli.
Prosím s. posl. Holatovou, aby se ujala slova.
Posl. Holatová: Vážené Národní shromáždění, soudružky a soudruzi!
Ve dnech 10. a 11. dubna t. r. zúčastnila jsem se
plenárního zasedání ústředního
výboru Československého svazu žen. Na
tomto zasedání bylo kriticky poukazováno
na řadu problémů a nedostatků, které
se úzce dotýkají života a práce
žen. Proto považuji za nutné, aby o těchto
bylo hovořeno v tomto orgánu, a to zejména
proto, že některé z problémů
zasluhují urychleného řešení.
Jsem si plně vědoma toho, jak se říká
ve vládním prohlášení, že
řešení problémů a odstranění
nahromaděných nedostatků bude možné
postupně v souladu se zvyšováním efektivnosti
a obnovením ekonomické rovnováhy národního
hospodářství.
Jsou však takové případy v otázkách
životní úrovně, jejichž řešení
nesnese dlouhých průtahů, které budou
muset být řešeny i za současného
stavu našeho hospodářství. Jeden z naléhavých
problémů, se kterým se na mne ženy obracejí,
je důchodové zabezpečení zemědělských
žen. V současné době pracuje v zemědělství
21,4 % žen ve věku přes 60 let, tedy ve věku,
kdy ženy, které pracovaly v jiných odvětvích
národního hospodářství, tráví
zasloužený odpočinek, zatímco ženy
v zemědělství v tomto věku jsou nuceny
vykonávat ty nejtěžší práce
bez mechanizace anebo velmi primitivně. Zamyslíme-li
se nad tímto stavem a existující skutečnosti,
pak nelze jinak než doznat, že k těmto ženám
chová se společnost téměř nelidsky,
a je to o to horší, že je to společnost
socialistická. Bylo-li zde použito slovo "nelidsky",
pak věřte, že to srovnání má
plné opodstatnění, ke kterému jsem
dospěla na základě osobního přesvědčení
při různých návštěvách
zemědělských závodů, kde staré,
celoživotní těžkou prací zedřené
babičky dávají otázky: "Proč
my už v těchto letech nemůžeme být
v důchodu. Vždyť celý život těžce
pracujeme, v obtížných podmínkách
jsme vychovávaly děti a nemůžeme za
to, že za soukromého hospodaření jsme
nebyly pojištěny. Proč musíme pracovat
až do 65 let?"
Že práce v zemědělství byla a
je ještě i dnes jednou z nejtěžších,
to myslím není třeba zvlášť
zdůrazňovat. U žen je tomu i dnes proto, že
vykonávají namáhavé práce bez
mechanizace, protože ta pracoviště, kde se používají
mechanizační prostředky, jsou převážně
riziková, pro ženy tudíž nevhodná,
zatímco těžké, zdravotně obtížné,
namáhavé práce zůstávají
i nadále pro ženy vhodné.
Tuto nesprávnost, ba dokonce křivdu, je nutné
řešit zápočtem veškeré činnosti
všem ženám pracujícím v zemědělství,
a to od r. 1945, Doporučuji, aby o tomto návrhu,
který jsem uvedla, bylo ve vládě jednáno.
Je mi známo, že řešení tohoto problému
požaduje rezoluce VIl. sjezdu JZD, ale to až od r. 1970.
Domnívám se, že tato situace vyžaduje
urychleného řešení.
Mluvíme-li o problémech zaměstnaných
žen, nelze opomenout jednu z dalších otázek,
se kterou se na mne obracejí ženy pracující
v průmyslu, a to směnnost žen, zaměstnaných
matek dětí předškolního věku.
Při návštěvě delegace ústředního
výboru Čs. svazu žen dne 10. 4. u předsedy
vlády s. Černíka předseda vlády
mimo jiné řekl, že pro řešení
ženské otázky jsou vypracovány dvě
koncepce, které budou ve vládě projednány,
a dále dodal, že jsou to koncepce mužské,
a to proto, že na jejich zpracování se podíleli
muži. V tuto chvíli neznám obsah vypracované
koncepce, a proto k těmto nemohu zaujímat konkrétní
stanovisko. Mají-li však být řešeny
problémy, které ztěžují život
našim pracujícím ženám, pak je
třeba mít na zřeteli, že dnes už
nestačí jen na nedostatky poukazovat a mluvit o
výhledových koncepcích, ale je nejvyšší
čas nedostatky řešit.
Soudružky a soudruzi, nebudu uvádět čísla
o zaměstnanosti žen v různých odvětvích
národního hospodářství. Chci
se zmínit o tom odvětví, kde je zaměstnána
převážná většina žen,
a to o spotřebním a potravinářském
průmyslu. V těchto odvětvích se projevují
nedostatky zvlášť výrazně, a to
proto, že základní fondy i veškerá
zařízení jsou relativně na velmi nízké
úrovni. Jsou dostatečně známy i příčiny
tohoto stavu, jako trvalá preference těžkého
průmyslu a strojírenských závodů,
která se namnoze projevuje i dnes. Vzhledem k nízké
úrovni základních fondů je postavení
spotřebního průmyslu v současné
fázi realizace zásad nové soustavy řízení,
kdy podniky si mají na svůj rozvoj vydělat,
nevýhodná. Jistě jste četli ve včerejším
Rudém právu, že např. v n. p. Tepna
investiční možnosti jsou takové, že
prostou reprodukci základních fondů jsou
schopni provést za 71 let. A podobně je tomu i v
jiných závodech spotřebního průmyslu
i potravinářského průmyslu. Jestliže
v minulosti byly potřeby těchto odvětví
odsouvány do pozadí, tím výrazněji
vyvstávají do popředí jejich řešení
v současné době.
Nároky na zvyšování produktivity práce
neustále rostou, není však možné
do nekonečna zvyšovat intenzitu práce bez nové,
progresivnější techniky. Bylo sice vydáno
vládní usnesení č. 211 o rekonstrukci
a modernizaci spotřebního průmyslu, ale co
je to platné, když se dostatečně neplní.
Pracovníci spotřebního průmyslu již
dříve poukazovali na nesprávný vývoj,
kdy restrikční opatření vlády
přivedla podniky spotřebního průmyslu
do havarijního stavu.
Rovněž zásadního obratu v pracovním
prostředí, které je v takovém stavu,
za který by se socialistická společnost měla
doslova stydět, může být dosaženo
pouze cestou cílevědomé a spravedlivé
investiční politiky, která v podstatě
určuje úroveň výstavby i rekonstrukce
průmyslových odvětví. Pracující
závodů spotřebního průmyslu
žádají vládu důsledně
vytvářet podmínky pro rekonstrukci a modernizaci
závodů spotřebního průmyslu.
Několikrát jsem již hovořila o tom,
že v závodech spotřebního a potravinářského
průmyslu, kde pracují převážně
ženy, je nejvyšší směnnost, která
nevyhovuje hlavně ženám, matkám dětí
předškolního věku. Ženy pracující
na směny nemohou využít předškolního
zařízení pro své děti, a to
proto, že tato zařízení svým
provozem se prakticky nemohou přizpůsobit pracovní
době v závodech dvousměnného provozu.
Z toho důvodu nejsou ojedinělé případy,
kdy žena, aby mohla být zaměstnána,
svěří své dítě cizí
osobě, za což musí zaplatit několikanásobek
poplatku, který je stanoven za péči o děti
v jeslích nebo mateřské škole. Tím
pochopitelně opět klesá životní
úroveň mladých manželů. Rovněž
ze zdravotních důvodů je směnnost
matek nevhodná.
Uvedené důvody mají pochopitelně vliv
na zvýšenou fluktuaci žen. Např. ve spotřebním
průmyslu odchází ročně asi
třetina kvalifikovaných sil, což způsobuje
velké ekonomické ztráty. Mnoho žen po
skončení mateřské dovolené
nemůže nastoupit opět do zaměstnání
proto, že podniky nemohou poskytnout výjimky z pracovní
doby pro nedostatek výrobních prostorů. Jistě
je třeba mít na paměti využití
základních fondů, v mnoha případech
by však stačilo k vyřešení problému
místo, kam by bylo možno postavit stůl a čtyři
židle, a čtyři pracovnice by mohly pracovat
na jednu směnu. Závody spotřebního
průmyslu jsou převážně zastaralé
s vysokou výrobou a nedostatkem místa.
Přesto, že jsem o tomto problému již hovořila,
hovořím dnes o něm znovu proto, aby v uvažované
koncepci, kterou vláda v souvislosti s řešením
ženské problematiky připravuje, bylo uvažováno
i s tím, že při budování nových
závodů, ve kterých budou pracovat převážně
ženy, byl dostatek výrobních prostorů,
aby podniky mohly umožnit pracovat ženám-matkám
jen v jedné směně.