Souhlasím plně s formulacemi i tónem vládního
prohlášení v té části,
kde se mluví o našich vztazích se západními
evropskými zeměmi. Vítám zejména
to, že vládní prohlášení
se zdržuje obvyklých frází a starých
schémat, že upouštíme od dřívější
škodlivé praxe, kdy jsme často udíleli
druhým státům lekce a sami jsme doma stejné
problémy nebyli schopni řešit. Vůbec
bych chtěl říci ve světové
politice a skutečnosti doma, kdy jsme často mluvili
o převaze socialismu a přitom jsme se nemohli opřít
o zcela nové možnosti pro aktivitu naší
diplomacie a pro mezinárodní autoritu naší
zahraniční politiky.
Myslím, že bude třeba věnovat zvlášť
velkou pozornost vztahům k sousedním zemím,
zejména k Rakousku a NSR. Naše minulá politika,
i když vycházela ze správných zásad,
přistupovala k těmto zemím z hlediska určitých
schémat, neanalyzovala vnitřní vývoj
těchto zemí a nevytvářela aktivními
podněty podmínky pro to, aby uvnitř těchto
zemí docházelo ke vztahu k naší republice,
k větší diferenciaci. Příliš
často jsme se omezovali na to, že jsme neustále
něco odmítali, než abychom sami něco
navrhovali. Tím jsme dávali možnost nám
nepřátelským silám dokazovat marnost
pokusů realistických politiků obou těchto
zemí na zlepšení sousedských vztahů
vůči nám. Nedovedli jsme například
docenit význam toho faktu, že Rakousko je skutečně
neutrálním státem, že na této
neutralitě máme zájem, nedovedli jsme v ekonomické
oblasti dosti ocenit možnosti styků se znárodněným
rakouským průmyslem, který dokonce sám
projevil seriózní zájem o koprodukci a dělbu
výrobních programů s námi a který
musí bojovat proti tlaku pravicových sil i v samotném
Rakousku. Nedoceňovali jsme zájem některých
významných rakouských kruhů o navázání
dobrých sousedských styků s námi.
Myslím, že by bylo dobrou iniciativou pozvat k nám
na oficiální návštěvu rakouského
kancléře dr. Klause a že by také parlament
mohl v tomto směru vyvinout užitečnou iniciativu
k výměně parlamentních delegací.
Jsou mezi námi neřešené problémy,
zejména otázka majetkoprávního vyrovnání,
a tato návštěva by byla dobrou příležitostí
k diskusi o nich a normalizaci vztahů.
Totéž lze uplatnit i pokud jde o naše vztahy
SNR, i když zde je situace složitější,
neboť jde o zemi, která tradičně znamenala
pro naše národy vážné nebezpečí.
Je proto přirozené, že v našich stycích
musíme především hledat záruky,
aby se neopakovala tragická zkušenost s německým
militarismem a fašismem. V tomto směru souhlasím
s těmi názory, které zde byly vysloveny posl.
Knappem a Gemrotem.
Nové možnosti se otvírají v rozvoji
našich styků s Itálií, Velkou Británií,
se severskými státy a zvláště
s Francií, jejíž zahraniční politika
v současné době odpovídá i
naším zájmům mírové spolupráce
národů Evropy.
Myslím, že by bylo velmi užitečným
gestem, kdyby president republiky i vláda znovu pozvali
presidenta Francouzské republiky de Gaulla k návštěvě
Československa ještě v tomto roce. Došlo
by tak na Pražském hradě k setkání
dvou vedoucích činitelů, kteří
za druhé světové války zvedli zbraň
za svobodu svého lidu, a mělo by to nesporně
blahodárný účinek na nový rozvoj
přátelských styků s Francií
i na nový vývoj vztahů v Evropě vůbec.
Nepochybuji, že by naše zahraniční politika
mohla využít dnešní autority naší
země k tomu, aby předložila všem evropským
vládám své vlastní návrhy na
zabezpečení evropské bezpečnosti,
jejíž potřeba se dnes všeobecně
uznává. Zatím však chybí první
konkrétní krok k uspořádání
evropské konference k projednání těchto
problémů. Praha by byla nesporně se svou
geografickou polohou jistě přijatelným místem
pro uspořádání takové konference
a event. přijetí Charty evropské bezpečnosti.
Jestliže oprávněně věnujeme hlavní
pozornost kontinentu, na kterém žijeme, nemůžeme
přijmout takové názory, které se také
ozývají u nás, že bychom se neměli
plést do světové politiky a že bychom
měli nechat její řešení pouze
velmocem. Naše země nemůže samozřejmě
dělat velmocenskou politiku, ale může také
přispět svou iniciativou k řešení
různých krizových situaci ve světě.
Kromě toho jsme socialistickou zemí, jež hájí
ideály pokroku, nezávislosti, svobody a míru,
a proto nám nemůže být lhostejné,
co se děje i v jiných částech světa.
Tak jako kdysi pokrokové síly naši republiky
v čele s komunisty přesvědčovaly naši
veřejnost, že u Madridu v letech 1937 a 1938 se bojuje
o Prahu, což potom historie potvrdila tragickým poučením,
tak i dnes si musíme uvědomit, že např.
lid Vietnamu, který bojuje za svou svobodu proti americké
agresi, bojuje současně i za naši svobodu a
nezávislost, a že je proto naši povinností
tomuto boji pomáhat podle všech našich sil a
možností.
Jistě všichni vítáme, že v poslední
době se objevily reálné možnosti na
zahájení jednání mezi bojujícími
stranami, a byli bychom rádi, kdyby tato jednání
vedla ke skončení války ve Vietnamu a k odchodu
amerických a cizích jednotek z území
Vietnamu. To by nesporně vytvořilo i nové,
ještě příznivější
podmínky pro pokrokové síly na celém
světě i pro rozvoj demokratizace naší
soc. společnosti, jejíž stupeň je nesporně
závislý na míře mezinárodního
napětí.
Jestliže se však ukáže, že nynější
prodlužování a kladení nových
podmínek ze strany americké vlády je potvrzením
její neochoty přistoupit k mírovému
jednání a tendence pokračovat v agresi nebo
vydírat na vietnamském lidu, pak budeme statečný
vietnamský lid podporovat tak dlouho, dokud to bude třeba
k jeho konečnému vítězství,
o němž nepochybujeme.
Ve stejném duchu budeme jistě rozvíjet vztahy
přátelství a solidarity s ostatními
národy Afriky, Asie a Latinské Ameriky, které
v posledních letech vstoupily do politické arény
jako významný činitel, jehož úloha
bude nesporně stále větší. S
těmito národy nás pojí ideály
pokroku, národní nezávislosti a svobody,
a proto bychom se měli snažit rozvíjet s nimi
přátelské styky jako rovný s rovným,
bez jakéhokoli pocitu povýšenosti a s porozuměním
pro jejich těžkosti a zvláštnosti. To
zdůrazňuji zvláště proto, že
jsme často posuzovali tyto země podle evropských
schémat, že jsme měřili míru
jejich sílu pokrokovosti cestu k socialismu podle našich
měřítek a že jsme se k nim často
chovali jako bohatí strýčkové k chudým
příbuzným, ačkoli jsme k tomu neměli
zvláštní důvody. Tímto postojem
jsme promarnili značnou část naší
autority, kterou budeme muset znovu získat a posilovat.
V závěru chci znovu přivítat vládní
prohlášení a vyjádřit přesvědčení,
že vláda bude jeho zásady důsledně
a rychle uskutečňovat a že přitom najde
kritickou, ale konstruktivní a aktivní podporu našeho
Národního shromáždění.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Slovo má
posl. Macho, připraví se ing. Václav Červený.
Posl. ing. Macho: Vážené súdružky
a súdruhovia poslanci! Vítam prehlásenie
predsedu vlády s. ing. Černíka, že vláda
považuje za nutné skoncovať s podceňovaním
kvalifikácie, s diletantstvom, nadraďovaním
priemernosti nad tvorivé sily a schopnosti. Tvorivej a
kvalifikovanej práci je nutné vrátiť
miesto, ktoré jej patrí. Domnievam sa, že je
to jednak nanajvýš aktuálne, jednak prakticky
dosť ťažko realizovateľné.
Je všeobecne známe, že kvalifikácia riadiacich
pracovníkov hospodárskych odvetviach je nízka
a v rade, počínajúc ministrami a končiac
odborovými a generálnymi riaditeľmi, percento
neúplnej kvalifikácie príslušných
riadiacich pracovníkov vzrastá. Poznám konkrétne
čísla v chemickom priemysle, situácia je
tu zlá, ale v ostatných hospodárskych odvetviach
je ešte horšia. Nepoznám komplexné hodnotenie
kvalifikácie riadiacich pracovníkov, ktoré
zahrňuje nielen získané školské,
prípadne postgraduálne odborné vzdelanie,
ale tiež vedomosti v ekonomike, v riadení, v organizácii
práce, sociológii a pod., ale bezpochyby by situácia
z tohto hľadiska vyzerala ešte horšie. Bohužiaľ
neni celkom všeobecné, aby hospodárski vedúci
funkcionári, ale tiež ani zďaleka nie všetci
technici, inžinieri neustálym, predovšetkým
individuálnym alebo aj organizovaným postgraduálnym
štúdiom sa vzdelávali, snažili sa nielen
prakticky, ale aj teoreticky zvládnuť technológie,
ktoré sú na ich úsekoch. Nie je pravidlom,
že by dobre poznali stav vo svete, sledovali príslušnú
odbornú literatúru, vynálezy v príslušnom
odbore, príslušné technológie. Výsledkom
je potom oprávnene novou vládou kritizovaná
priemernosť. Priemernosť je však pohodlná.
Stačí snažiť sa len o dosiahnutie funkcie,
o kvalitu, ale aj o kvantitu práce už menej. Veď
i tak sa táto obecne dosť málo hodnotí.
Domnievam sa preto, že nízka úroveň
riadiacich pracovníkov a nie v ojedinelých prípadoch
i výkonných technických a ostatných
odborných pracovníkov je tiež jednou z hlavným
príčin notoricky sa vyskytujúcich chýb
v našom hospodárstve. Ona má značnú
zásluhu na neefektívnej investičnej výstavbe,
veľmi nízkej smennosti v našich závodoch
a tým umŕtvovanie základných fondov
na jednej strane a tlaku po nových, málo účinných
investíciách na strane druhej. Ona je hlavnou príčinou
nedostatočnej realizácie výsledkov vedy a
techniky v našom hospodárstve a tak asi i hlavnou
príčinou toho, že vedeckotechnická revolúcia
nám ešte ani poriadne "nezaklopala na dvere".
Skôr než by som niečo povedal k otázkam
nutného rozvoja našej vedeckovýskumnej základne,
chcem vyjadriť návrh, ako riešiť problém
kritizovanej nízkej úrovne riadiacich pracovníkov.
Myslím, že fakticky objektívne najväčší
problém je problém doteraz slabého a nedostatočného
zaistenia prípravy nových kádrov. Druhý
problém je čo najskôr humánnym spôsobom
vymeniť pracovníkov, ktorí nesplňujú
potrebné minimálne požiadavky. Prakticky je
to však dosť ťažko realizovateľné,
lebo nezriedka ide o ľudí, ktorí majú
objektívne nemalé zásluhy z minulosti, sú
to ľudia čestní, ale nestačia na nové
úlohy. Nie je v ich silách v praxi realizovať
Akčný program, rozvíjať zverené
úseky, zabezpečiť prosperitu atď. Značnou
zábranou v ich presune môže byť obava o
značný pokles ich životnej úrovne. Uznávam,
že je to ťažký problém, ale riešiteľný
v zásadách maximálnej humánnosti,
akú by mohla, alebo mala, naša spoločnosť
preukázať. Ak ide o človeka, ktorý ešte
nemá nárok na penziu, zvážiť, či
v odôvodnených prípadoch by nebolo správne
k platu na novom pracovnom úseku priznať určité
vyrovnanie. Ak ide o vek penzistu, resp. o ochotu ísť
do penzie, priznať osobné penzie. Som presvedčený,
že by realizácia tohto návrhu bola nielen humánna,
ale vysoko efektívna. Zabránilo by sa tým
nehumánnosti voči spoločnosti zo strany riadiacich
pracovníkov, ktorí "riadia" to, čomu,
jednoducho povedané, nerozumejú.
Chcem vysloviť niekoľko poznámok k otázkam
našej vedeckovýskumnej základne, jej rozvoja,
s ktorým ráta i vládne vyhlásenie.
Je známe, že pre jej rozvoj sú potrebné
kádre, prístrojové a aparatúrne vybavenia
a solídne vedeckotechnické a ekonomické informácie.
O kvalifikácii kádrov ČSAV, ale hlavne vo
výskumných pracoviskách aplikovaného
výskumu a vývoja hovoril už i na pôde
parlamentu predseda ČSAV s. akad. F. Šorm. Je známe,
že solídnu úroveň ČSAV dosiahla.
Povážlivé však je, že kým
na jednej strane je nízky počet vedeckých
pracovníkov na úseku priemyslového výskumu
a vývoja, na druhej strane nie je využitá kapacita
školenia Akadémie, vysokých škôl
i výskumných ústavov. Z toho vyplýva,
že navzdory zlepšenia situácie doterajšie
stimuly nestačia. Bolo by účelné preskúmať
príčiny tohto stavu. Zdá sa, že omnoho
ľahšia cesta je dosiahnuť a zastávať
dobre platenú funkciu, ako sa vypracovať na vedeckého
pracovníka.
V prístrojovom vybavení výskumných
a vývojových pracovísk sú tiež
problémy. Situácia sa zlepšuje v dovoze z krajín
socialistického tábora. Pre nedostatok devíz
je dovoz z oblasti volných mien obtiažny. Isté
možnosti sú v súčasnom dovoze s technologickými
celkami na zakúpené licencie pre jednotlivé
výrobné závody. Pre získanie devíz
pre výskumné ústavy by malo byť charakteristické
získavanie devíz predaja licencií na využitie
vynálezov v spolupráci so závodmi z predaja
know how a pod. Problém je však v tom, že jednak
len málo československých vynálezov
je chránených patentmi v zahraničí
pre nedostatok devíz potrebných k prihlasovaniu
v zahraničí, jednak chýba prieskum možnosti
predaja našich vynálezov v zahraničí.
Prioritná doba 1 roku by sa mala lepšie využiť
nielen k prihlasovaniu vynálezov do zahraničia,
ale najmä k prieskumu trhu, ku kontaktom so zahraničnými
firmami. V tomto smere by sa mal vo väčšej miere
aktivizovať podnik zahraničného obchodu Polytechna,
mala by sa zlepšiť spolupráca tohto podniku s
vedeckovýskumnou základňou a so závodmi.
Brzdou v rozvoji iniciatívy je i doterajší
zákon o vynálezoch, patentoch a zlepšovacích
návrhoch z r. 1957. Napriek tomu, že sa jeho novelizácia
pripravuje už 4 roky a už dvakrát sme prejednávali
zásady, textácia stále nemôže
uzrieť svetlo sveta. Pre novú sústavu je nevyhnuteľné,
aby práva štátu reprezentovala socialistická
organizácia, predovšetkým tá, v ktorej
vynálezca pracuje, ktorá by tým mala omnoho
väčší záujem na podpore vynálezeckej
a ďalšej tvorčej činnosti, zjednodušil
by sa postup a hlavne by sa zvýšil záujem o
prihlasovanie vynálezov do zahraničia i prieskum
trhu vynálezov, nepochybne by sa zlepšilo i spravodlivé
odmeňovanie vynálezcov.
Pre rozvoj vedeckovýskumnej základne a celkove omnoho
rýchlejší technický pokrok sú
nevyhnuteľné dokonalé vedeckotechnické
i ekonomické informácie. Kým pre mnohé
činnosti je účelná decentralizácia,
vo vedeckotechnických informáciách je naopak
účelná centralizácia, vybavená
dobre organizovaným servisom. Počet informácií
rastie s časom exponencionálne. Rastie napr. počet
časopisov, kníh, patentových spisov. Získavať
ich pri obmedzených finančných zdrojoch,
hlavne však spracovávať, je technicky i fyzicky
dosť obťažné. Svoje miesto musí dostať
a v niektorých odborových podnikoch už i dostáva
nová technika - samočinné počítače,
pomocou ktorých sa vedeckotechnické informácie
spracovávajú. Nezdá sa mi však správne,
ak aplikáciu samočinných počítačov
si organizujú len jednotlivé odborové podniky,
napr. v chemickom priemysle Závody pre chemickú
výrobu v Bratislave a Chemopetrol v Prahe. Je nesporné,
že pri takejto roztrieštenosti, ktorá je však
ale pokrokom proti doterajšiemu stavu, bude hodne duplicít,
že však o kompletné a komplexné informácie
dosažiteľné v krátkom čase bude
naďalej núdza. Náklady na ich získanie,
teda i cena, budú opätovne príliš vysoké.
Pri premyslenom organizovaní vedeckotechnických
informácií v celoštátnom meradle v kvalifikovanom
triedení a strojnom spracovaní, využitie napojenia
aj na medzinárodné informačné centrá,
vybudovanie pružného servisu, poskytujúceho
promptne svoje služby za úplatu, by sa nepochybne
zvýšila účinnosť vedeckovýskumnej
základne a nielen vedeckovýskumnej základne.
Vyhlásenie vlády vcelku už svojím poňatím,
niektorými novými pohľadmi, prístupom
k nastoleným problémom a tiež uisteniam, že
budú vyvodené správne závery z nedávneho
obdobia, ako je napr. vytvorenie optimálnych podmienok
pre rozvoj chemického priemyslu, rast výroby stavebných
hmôt atď., vzbudzuje dôveru. Prajem vláde,
aby sa jej program pre najbližšie obdobie podarilo uskutočniť,
a ako poslanec a občan chcem na svojom pracovisku pomôcť
k premene pekných slov predsedu vlády v činy.
(Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji. Slovo
má posl. Václav Červený.
Posl. inž. Václav Červený: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci! Ve vládním programu byl nám
předložen ucelený obraz nastávající
práce vlády. Můžeme konstatovat, že
v něm jsou obsaženy problémy, které
je třeba rychle řešit, a že se program
opírá o akční program KSČ.
Já osobně důvěřuji vládě,
že program bude plněn, ač je to úkol
těžký. K vládnímu prohlášení
bych však měl některé připomínky.
Vládní program věnuje celkem málo
místa finanční politice státu. Je
pravda, že v celé části, která
se zabývá hospodářskou politikou vlády,
jsou styčné body mezi finanční politikou
a hospodářskou politikou. Jsou tam i některé
zásady vládní finanční politiky.
Domnívám se však, že ve vládních
pracích není dostatečně doceněna
finanční politika jako jeden z hlavních ekonomických
nástrojů, který má působit
na konsolidaci našeho hospodářství a
na jeho strukturální přestavbu. Zákonem
o Státní bance československé byly
svěřeny bance důležité ekonomické
nástroje, totiž úvěr a úrok.
Stačí banka na tyto úkoly?
Státní banka jednak vydává nové
platební prostředky, jednak spravuje určitým
dílem prostředky již vydané, emitované.
Jak již bylo řečeno v diskusi k rozpočtu
na rok 1968, je emisní činnost Státní
banky základním pilířem naší
měnové stability. Ve své emisní činnosti
Státní banka musí navazovat na dynamiku rozvoje
Národního hospodářství. Tvrdil-li
ministr financí s. inž. Sucharda na zasedání
ÚV KSČ, že "nemůže váhat
před ostrou restriktivní finanční
politikou jako výrazem aktivní finanční
politiky , pak to platí v prvé řadě
pro investiční úkoly Státní
banky z nových emisí. Státní banka
spojuje v sobě vedle emisní i komerční
činnost a organizačně se snaží
emisní i trhu za úkol zmobilizovat již emitované
finanční prostředky. Ty jsou jednak u podniků
- včetně družstev - jednak mezi obyvatelstvem.
I když oběživo nedosahuje nebezpečné
výše a ve vládním prohlášení
se jasně říká, že nějaká
finanční a peněžní reforma nepřichází
v úvahu, přece by se mělo uvažovat o
dalších prostředcích, jak mobilizovat
finanční prostředky obyvatelstva třeba
emisí obligací, které by kupovali střádalové.
Vždyť přece se nemusíme bát nějakého
vnitřního zadlužení. Mám obavu,
že budeme nuceni sáhnout k tomuto opatření
okamžitě, když budeme potřebovat finanční
prostředky pro náhradu škod z rehabilitaci.
Proti emisní činnosti banky, tj. poskytování
úvěru z nových emisí, stojí
dotační politika státního rozpočtu.
Ministr financí sliboval při diskusi k státnímu
rozpočtu na rok 1968, že ministerstvo financí
bude uvažovat o státních zárukách
na některé úvěry. Jde o úvěry,
které by byly dávány Státní
bance v tom případě, že by stát
dal za ně záruku, čímž by se
snížila částka potřebná
pro investiční dotace a tato částka
by se rozdělila na delší dobu. S. min. inž.
Sucharda mne ujistil o přestávce, že na této
věci se pracuje.