Komerční činnost Státní banky
je mnohotvárná a je hospodářsky odůvodněna.
Podle mého názoru je však třeba přikročit
k vybudování celé bankovní soustavy,
jak je uvedeno ve vládním prohlášení.
To by vyžadovalo nový zákon, který by
shrnoval celé naše peněžnictví
tak, aby byl základem jeho rozvoje. Ze zkušenosti
totiž můžeme předpokládat, že
se naše výroba bude postupně sama organizovat
podle jiných principů, než je tomu dosud. Převládá-li
dosud princip horizontální organizace, přejde
se určitě převážně k principu
vertikální organizace, kde jeden výrobní
článek je dodavatelem druhého a kde výrobní
specializace umožní využít novou techniku.
Tato organizace výroby a mnohotvárnost jejich organizačních
forem si vynutí nové organizační útvary
socialistického peněžnictví.
Pod pojmem měnových prostředků si
pravidelně představujeme jen devizové prostředky,
ale doufám, že do konce volebního období
konečně projednáme devizový zákon,
který nahradí již dávno překonaný
dosud platný devizový zákon. Vláda
to plánuje na třetí čtvrtletí,
slibuje, že během 5-7 let bude možno dosáhnout
konvertibility naší koruny. Víme dobře,
že jde o dlouhodobý proces, který musí
nutně navázat na vyrovnávání
cenové hladiny především mezi námi
a našimi socialistickými partnery v zahraničním
obchodě - vzhledem k jejich veliké převaze
v našem zahraničním obchodě. Umělé
odtržení hodnoty od ceny, které je následkem
direktivního řízení hospodářství
v socialistických státech, je vážnou
překážkou hospodářský
zdůvodněného a obecně platného
kursu naší koruny. Doufám, že naše
řízení hospodářství
cestou ekonomických nástrojů bude příkladem
pro ostatní naše socialistické partnery. Vždyť
jen ekonomicky zdůvodněný kurs koruny je
výrazem její mezinárodní hodnoty.
Vláda slibuje, že státní rozpočet
na letošní rok a další léta bude
přehodnocen a že musí dojít i k dalším
úsporám a přesunům. Až budeme
projednávat státní závěrečný
účet za rok 1967, pak pravděpodobně
posoudíme, jaké vyhlídky má tento
úmysl.
Vítal jsem námět, že by Národní
shromáždění mělo zřídit
úspornou komisi. Domnívám se, že by
se také mělo usnést na novém zákoně,
kterým se stanoví základní pravidla
o státním rozpočtu a o hospodaření
s rozpočtovými prostředky. Zákon č.
8/1959 Sb. neodpovídá dnešním ekonomickým
podmínkám. V novém zákoně by
pak měl být upraven poměr mezi státním
rozpočtem a Státní bankou, pokud jde o úvěry
státnímu rozpočtu od Státní
banky a poměr mezi Národním shromážděním
a vládou, pokud jde o práva vlády měnit
některé rozpočtové položky a
pod tlakem okolnosti někdy i zvyšovat nároky
na rozpočet.
Soudružky a soudruzi poslanci, k finanční politice
vlády, jak je načrtnuta ve vládním
programu, mám jen těchto několik připomínek.
Nechtěl jsem je rozvádět do podrobností.
Doufám, že se nám naskytne příležitost
v příštím zasedání při
projednávání státního závěrečného
účtu za rok 1967 a při projednávání
státního rozpočtu na rok 1969 se touto problematikou
hlouběji zabývat. (Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Uděluji nyní
slovo posl. Závacké.
Posl. Závacká: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci! Události v posledním
období a zejména poslední zasedání
ústředního výboru naší
strany vyvolaly i u občanů našeho děčínského
okresu vážné zamyšlení, ale i ostrou
kritiku těch skutečností, které přinesly
nesprávně uplatňované metody direktivního
řízení a které zanechaly následky
na pracovním, ale především na životním
prostředí občanů našeho děčínského
okresu. Při příležitosti, kdy nová
vláda předstupuje před Národní
shromáždění se svým programem,
považuji za nutné informovat z této tribuny
Národní shromáždění i
vládu, jak vážné problémy se
nahromadily za celé uplynulé období, za více
než 20 let, při nesprávném uplatňování
politiky vůči pohraničním oblastem,
které se výrazně projevily i v našem
děčínském okrese.
Mohu otevřeně říci, a je nám
všem jistě dobře známo, že po celou
tuto dobu obětavě a nezištně sloužily
i pohraniční oblasti ve své většině
jako rezervoár k budování ostatních
částí republiky. Vzpomeňme jen demontáže
podstatné části průmyslového
zařízení po roce 1945. Porovnejme podíl,
kterým přispívá hospodářský
potenciál českého pohraničí
k tvorbě Národního důchodu, s podílem,
který do pohraničí, konkrétně
do našeho okresu, přichází při
znovurozdělování národního
důchodu.
Slovo za slovem bych mohla dokumentovat v cifrách a pro
ilustraci uvedu alespoň několik případů.
Počet obyvatel našeho okresu tvoří 0,94
% počtu celostátního, ale podíl na
tvorbě Národního důchodu obnášel
v roce 1966 již 1,8 %, tzn. dvojnásobný počet.
A jak se na jeho užití podílí naše
obyvatelstvo? Osobní spotřeba převyšuje
1,07 % a investice obnášejí dokonce jen 0,89
% a koneckonců i průměrná mzda činí
pouze 95,8 % z celostátního průměru.
To jsou čísla relativní, v absolutním
vyjádření by tento rozdíl byl ještě
výraznější. A nyní si znásobme
tento stav 23krát, neboť tolik let uplynulo od osvobození
a tolik let vůči našemu okresu tato nespravedlivá
politika trvá.
Dojdeme k ohromující skutečnosti, která
se rovná naprosté diskriminaci našeho území.
A vím ze skutečnosti, že obdobná situace
je i v ostatních pohraničních okresech.
To má za následek katastrofální stav
v celé oblasti pohraničních území,
havarijní stav vozovek, bytového fondu, školních,
kulturních, zdravotních a sociálních
a ostatních veřejných zařízení
v míře, která je v ostatních částech
republiky nevídaná. Celé oblasti, které
před dvěma desítkami let byly kvetoucí
(u nás zvlášť Sluknovský výběžek,
Verneřicko a další oblasti našeho okresu),
musí být dnes i v našich neradostných
pohraničních poměrech označovány
za oblasti s extrémními životními podmínkami,
jejichž řešení není v silách
okresu ani našeho Severočeského kraje.
V našem pohraničním okrese také dochází
k mnohem vyrovnanější polarizaci mezi městem
a vesnicí. Obyvatelstvo u nás více než
kdekoli jinde odchází z vesnic do měst. Pro
ilustraci: ve 12 místech našeho okresu se koncentruje
již dnes 80 % všech občanů. Rostou tím
požadavky na byty, zařízení služeb,
školská i ostatní veřejná zařízení.
Tomuto tlaku napomáhá i tato faktická skutečnost,
že u nás mizí z mapy celé vesnice, které
veřejná správa při naprosto nedostatečných
prostředcích, které měla v minulosti
k dispozici, nemohla udržet při životě.
To je rub faktu, že se v Národních podnicích
našeho okresu vyrábějí produkty světové
úrovně, které tak významně
zvyšují náš národní důchod.
Co je našim občanům platné, když
území, které si zvolili za svůj domov,
má z tohoto bohatství pramálo?
Dále pokládám za velmi důležité
poukázat na složení obyvatelstva, jež
se do měst a vesnic našeho okresu vesměs nově
za posledních 23 let přistěhovalo: do pohraničí
po roce 1945 přicházeli na výzvu strany a
na výzvu státních orgánů s
cílem vybudovat je jako organickou součást
republiky vesměs mladí lidé, kteří
si právě založili nebo hodlali založit
rodinu. Tento záměr uskutečnili. Jejich děti,
s nimiž do pohraničí přišli nebo
které se jim tu narodily, dnes dospívají,
zakládají nebo hodlají založit vlastní
manželství. Jaké hmotné podmínky
tu však nacházejí? Opět několik
fakt: ročně se u nás uzavíralo v průměru
let 1961-1967 1114 manželství. Ale bytová výstavba,
která se až donedávna rovnala nule, dosahuje
pouze 255-400 bytů anebo, lépe řečeno,
má tohoto počtu dosáhnout. Kam se má
podít každý rok 700 manželských
párů, když jejich rodiče, dnes většinou
ve věku 45 až 55 roků, tedy v produktivním
věku, setrvávají ve svých bytech a
nemohou je uvolnit pro své děti, které vstupují
do manželství.
Svůj rozhodující podíl na tom má
zcela nedostatečná stavební kapacita. Mohla
bych dokumentovat na číslech, jak hmotné
stimuly, které jí mají rozvíjet, na
ni ve skutečnosti působí negativně.
K tomu je nutno připočíst trvalý a
dosud pokračující úbytek bytového
fondu zvláště na vesnicích, stísněnost
ve školních zařízeních, neboť
populační úbytek u nás zatím
nebyl zaznamenán, a naopak v důsledku nerovnoměrného
věkového složení obyvatelstva je nutno
očekávat novou populační vlnu.
Dochází tedy k nežádoucí emigraci
z okresů, která může v budoucnosti vážně
ohrozit rozvoj výrobních sil, jakmile generace nynějších
otců a matek mladé generace překročí
horní hranici produktivního věku. Tento stav
pak ohrozí hospodářský rozkvět
našeho okresu mnohem víc než demontáž
velké části průmyslových zařízení
v pohraničí po roce 1945. Tradičně
kvalitní průmyslová výroba bude bez
dostatku kvalifikovaných sil a ve stejné situaci,
jako je dnes i výroba zemědělská.
To, s čím se dnes v pohraničí setkáváme,
je produkt krátkozraké ekonomické politiky
uplatňované až dosud vůči pohraničí
v důsledku direktivního a necitlivého způsobu
řízení ze strany centrálních
orgánů. To pak zaviňuje, že nevýrobní
sféra nemá dostatek prostředků na
svou prostou reprodukci, o rozšířené
reprodukci ani nemluvě.
Za tento stav byli poslanci Národních výborů
všech stupňů, a moji osobu jako poslankyni
NS nevyjímaje, v minulé době a zvláště
v posledních týdnech kritizováni a někde
dokonce odsuzováni.
V očích voličů nevypadají dobře
tito poslanci, kteří, i když nezištně
a obětavě, plní svou funkci. Kdo má
tedy nést odpovědnost za všechny hříchy
a prohřešky, kterých se dopustil direktivní
a byrokratický způsob řízení
z centra, neprihilížející k oblastním
a místním skutečnostem?
Proč se dožadujeme diferencovaného přístupu
k otázkám českého pohraničí,
za jehož typickou součást se náš
děčínský okres považuje? Musím
zde z tohoto místa otevřeně říci
stanoviska i názory obyvatel našeho okresu i jako
stanovisko mých voličů i svůj vlastní,
jestliže potřeby Prahy a Bratislavy a potřeby
jednotlivých národností mohly nalézt
na několika místech svůj výraz v akčním
programu KSČ, i když je to potřebné
- pak si problémy pohraničí nezasluhují,
aby se před nimi nadále zavíraly oči.
Jsem přesvědčena, že i když ve
vládním programu o pohraničí je jen
nepatrná zmínka, vláda najde diferencovaný
a citlivý přístup ke všem velmi naléhavým
problémům i v severočeském pohraničí,
které bylo v minulých letech velmi zanedbáváno,
a to mimo jiné a zejména děčínský
okres, zvláště v oblasti v bytové výstavbě.
Uvedu příklad, že jen v šestnáctitisícovém
městě Varnsdorfu je více než 500 žádostí
o byty, zvláště od mladých lidí.
Mnozí z nich po uzavření manželství
bydlí každý zvlášť, i na svobodárnách,
a to často i s malým dítětem. To jistě
k upevňování manželských vztahů
nepřispívá.
V tomto městě je rovněž velmi špatný
stav školních budov, pro jejichž opravu nejsou
jak finanční prostředky, tak i materiál
a stavební kapacity. I další města a
obce našeho okresu jsou na tom podobně.
Obyvatelstvo našeho okresu mnohokrát již prokázalo
i prokazuje pochopení pro celospolečenské
potřeby. Dobrovolnou prací každoročně
vznikají hodnoty ve výši 20 až 30 mil.
korun jako realizace závazků občanského
kolektivu děčínského okresu. Není
však nadále možné, aby jen tato iniciativa
byla zdrojem hospodářského, kulturního
a společenského rozvoje okresu a jeho měst
a vesnic.
Myslím si však, že většina problémů,
o nichž jsem hovořila, platí obecně
pro převážnou část Severočeského
kraje a možná i pro další pohraniční
oblasti.
Na závěr bych chtěla vyjádřit
přesvědčení, že slova vyjádřená
v prohlášení vlády budou naplněna
skutečnými činy při napravování
chyb z minulosti v oblasti jednostranné orientace na strojírenství
a hutnictví v našem Národním hospodářství.
Současný stav si vyžaduje, a je nevyhnutelnou
nutností, jestliže má nastat zásadní
obrat, aby stavební kapacity a stavební materiál,
jakož i finanční prostředky byly v podstatné
míře přerozděleny především
na bytovou výstavbu, výstavbu škol a obchodní
sítě, která je zejména v pohraničních
oblastech velmi nedostatečná. Současně
s tím podstatně je nutno řešit údržbu
stávajícího bytového fondu, škol,
obchodů a dalších zařízení,
a to stavební kapacitou i stavebním materiálem,
protože právě tyto problémy se stávají
předmětem největší oprávněné
kritiky, ale i rozhořčení obyvatelstva našeho
pohraničního okresu.
Na závěr doporučuji, aby Národní
shromáždění alespoň jednou za
2 roky provedlo hlubší rozbor a kontrolu v tom, jak
vláda plní usnesení o péči
a rozvoj pohraničních okresů naší
republiky, aby s tímto stavem byla seznámena široká
veřejnost v celé naší republice. (Potlesk.)
Předs. NS Smrkovský: Děkuji posl.
Závacké.
Soudružky a soudruzi poslanci, do diskuse je přihlášeno
ještě 27 poslanců. Byl mi doručen návrh
podepsaný skupinou 21 poslanců, ve kterém
se navrhuje, aby další diskusní příspěvky
k tomuto bodu pořadu nebyly v plénu NS už předneseny,
ale byly předány a zařazeny do protokolu
jednání, tzn. i zveřejněny v denním
tisku, jako kdyby byly předneseny.
Skupina 21 poslanců zdůvodňuje tento návrh
tím, že dnes už nelze celou diskusi absolvovat
a že by se plénum NS muselo sejít znovu k pokračování
v diskusi o vládním prohlášení
příští týden.
Skupina 21 poslanců dále navrhuje: pokud by některý
z přihlášených poslanců měl
připomínky proti vládnímu prohlášení,
nechť je mu uděleno slovo.
Soudružky a soudruzi poslanci, o tomto návrhu samozřejmě
rozhodneme my všichni, celé plénum NS.
K poznámce se hlásí místopředseda
NS posl. Valo.
Podpredseda NZ Valo: Súdružky a súdruhovia
poslanci, i keď mi je sympatický návrh predložený
skupinou 21 poslancov, vychádzam napriek tomu z toho, že
žiadnym uznesením nemôžeme zbaviť
poslanca práva na prednesenie príspevku. (Potlesk.)
Nemžeme tu použiť rozhodnutia že väčšina
je toho alebo onoho názoru, pretože v každom
prípade - a to znova zdrazňujem - nikto nemôže
zbaviť poslanca práva, aby prehovoril. Preto som proti
tomu, aby sme o predloženom návrhu hlasovali. Aj keď
je to nemilé, doporučujem, aby sme dnes podľa
programu pokračovali v schôdzi do 15 hod., odročili
ju a pokračovali 2. a 3. mája, aby sme mohli vyčerpať
počet poslancov prihlásených do diskusie
k vládnemu vyhláseniu.
Předs. NS Smrkovský: Soudružky a soudruzi
poslanci, na něčem se musíme shodnout. Uznávám,
že nemůžeme nikomu upřít právo,
chce-li mluvit, a také se tak nestane. Citoval jsem jen
návrh, který mi byl doručen.
Ovšem je zde jiná možnost, kdyby sami poslanci,
kteří jsou přihlášeni do diskuse,
měli názor, že svůj projev nepřednesou
a dají k dispozici, aby byl zveřejněn. V
tomto případě by byla zachována demokracie
v naprosté čistotě.
Hlásí se posl. Šubrt.
Posl. Šubrt: Soudružky a soudruzi poslanci, připojuji
se k návrhu místopředsedy NS posl. Valo z
toho důvodu, že podobné metody nám už
byly známy v minulých jednáních NS,
kdy byli poslanci přesvědčováni, aby
se vzdali slova. Domnívám se, že žádnému
poslanci NS nemůže být v plénu NS upřeno
právo hovořit, ať už hovoří
pro nebo proti prohlášení vlády Národní
fronty.
Myslím, že o návrhu skupiny 21 poslanců
by nemělo být hlasováno.
Posl. Besserová: Soudružky a soudruzi poslanci,
byl zde doporučen návrh, aby zasedání
bylo přerušeno a aby bylo pokračování
2. a 3. května. Měla bych jen pozměňovací
připomínku, aby toto zasedání bylo
3. a 4. května, protože řada poslanců
bude na 1. máji, budou při oslavách referovat
a zejména soudruzi ze Slovenska by se těžko
dostali do Prahy. Děkuji.
Předseda NS Smrkovský: O slovo se hlásí
posl. Ircing.
Posl. Ircing: Já, soudružky a soudruzi, s podivením
konstatuji, že každý den jednání
Národního shromáždění
má prakticky jiná procedurální pravidla.
Včera jsem žádal faktickou připomínku
k vystoupení s. Gudricha, ale nebylo mi uděleno
slovo. Myslím, že je jedno, jestli se vyjadřuji
k jednotlivci nebo k vystoupení skupiny. Jak včera
s. Valo postupoval, že mi neudělil slovo k faktické
připomínce, toho sám dnes první využil.
(Potlesk.) Myslím, že chci-li se vyjádřit
k názoru jednotlivce, je to stejné, jako když
se chci vyjádřit k názoru skupiny. Musíme
to mít někde zakotveno, abychom věděli,
co můžeme a nemůžeme, ale všem stejně.
Druhá připomínka se týká toho,
jak se dělá zařazování do diskuse.
Nejde to podle pořadí, jak by to mělo být,
protože soudruh Poledňák si dával přihlášku
do diskuse po mně a vystoupil v diskusi přede mnou.
Já jsem totiž dosud slovo k vystoupení v diskusi
nedostal. To je jen poznámka k tomu, jak se postupuje.
Jinak souhlasím, aby se nehlasovalo, že by poslanci
neměli právo vystoupit. (Potlesk.)