OSP, ONV i KNV se snaží situaci řešit,
avšak je to nad jejich možnosti. Domnívám
se, že chceme-li, aby okresní stavební organizace
rychle řešily výstavbu bytů a prováděly
opravy bytového fondu, je povinností ústředních
orgánů, aby jim byly vytvořeny na úseku
materiálně technického zásobování
takové podmínky, aby své úkoly mohly
splnit a rozvíjet iniciativu pracujících,
aby nehrozili stávkou.
Ukáži, jak vypadá situace na našem okrese.
Pro naprostý nedostatek cihel musí být zastavena
výstavba 20 bytových jednotek v pohraniční
obci Vrbovci, 24 bytových jednotek pro STS a další
plánované bytové jednotky nemohou být
podle krajského harmonogramu zařazeny. OSP v našem
kraji proto žádají, aby závazné
přísliby dodávek cihel byly do konce pololetí
vykryty a aby byla zajištěna práce stavebním
dělníkům. Vždyť naši občané
na byty již čekají. (Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji s.
posl. Pernické. Slovo má posl. Houser.
Poslanec Houser: Vážené soudružky
a soudruzi, chtěl bych připojit několik stručných
poznámek k vládnímu prohlášení.
V tomto prohlášení, které opravdu plasticky
ukazuje současný stav a perspektivy naší
republiky, mne zaujala kapitola národního hospodářství,
zejména ta část, kde se hovoří
o strukturálních změnách a návazně
i o životní úrovni. Předseda vlády
inž. Černík hovoří velmi vážně
o nutnosti omezení investiční výstavby,
pokud možno ještě pod limit roku 1968, oproštění
se od jednostranné orientace ve prospěch těžkého
průmyslu a vytvoření podmínek pro
urychlené naplnění nutného počtu
bytových jednotek, jak po nich volá zejména
naše mladá generace.
Je možno souhlasit s tou částí vládního
prohlášení, která hovoří
o omezeních i o oprávněných požadavcích,
které by při realizaci v tomto období nutně
měly za následek zesílení inflačních
tlaků. Na druhé straně, jak je známo,
se však připravují nové rozsáhlé
investice např. v hutním průmyslu, aniž
by vzhledem k několikamiliardovým nákladům
byla zcela ujasněna celková koncepce výroby
železa a oceli vzhledem k již existujícím
kapacitám. Žádám, aby právě
pro tyto skutečnosti vláda velmi pečlivě
zvážila tyto pro ni jistě známé
záměry, i když bude vystavována tlaku
za jejich okamžité realizování. Vycházím
z víry ve snahu vlády o nový postup řízení
národního hospodářství a také
i z předsevzetí o získání pevné
čs. měny. Mluvím za sebe, ale jsem přesvědčen,
že v podpoře vlády v boji proti inflačním
tlakům budeme všichni zajedno. Podle mého názoru
musíme právě v této době vidět
především ekonomiku celé ČSSR
jako celku, a pakliže vláda chce, jak ukazuje ve svém
prohlášení, tuto linii hájit, musíme
tuto snahu vlády plně podpořit.
Stále více se bude objevovat potřeba koncepčního
řešení oblastí, které ztratí
v důsledku strukturálních přeměn
i přírodních podmínek - uhlí,
uran apod. - dosavadní charakter svého průmyslu.
Zde by vláda měla s potřebným předstihem
připravit ve spolupráci s národními
výbory zásadní koncepční řešení
i s perspektivním zajištěním zdrojů.
Návrh by měl být vypracován v nepříliš
dlouhém období, protože tyto problémy
se již rodí na Ostravsku, Kladensku, Příbramsku
a možná i jinde. Tyto návrhy by bylo třeba
posoudit v ekonomických výborech a speciálních
komisích NS, aby tyto velmi citlivé problémy,
nutně zasahující do životní úrovně
na více místech státu, byly i za účasti
parlamentu řešeny. Tu se naskýtá možnost,
abychom uvolnění kapacit, event. pracovních
sil využili zejména pro výrobu nářadí,
které je velmi dobře zpeněžitelné
na trzích, na kompletaci bytové výstavby,
o které se hovořilo již v mnoha diskusních
příspěvcích na tomto zasedání,
a kde by se event. investice, které by řádově
nedosahovaly jistě miliard, velmi rychle zaplatily. Myslím,
že by ty resorty, které očekávají
v okruhu své působnosti podobný vývoj,
měly zavčas spolu s ministerstvem školství
a ministerstvem práce a sociálních věci
připravit způsob překvalifikace těch
pracujících, kterých se to týká,
a tím v maximální míře omezíme
nepříznivé dopady na styl života i úroveň
zainteresovaných pracujících.
Dále je třeba věnovat pozornost velmi důležitému
úseku zaměstnanosti vůbec, zejména
uplatnění sociálních hledisek a zaměstnání
těch osob, které z jakýchkoliv důvodů
nemají plnou pracovní schopnost, ale chtějí
opravdu poctivě pracovat. Jde zde o soulad mezi principy
nové soustavy řízení a zájmy
těchto lidí.
Na úseku životní úrovně je nezbytně
nutné vytvořit předpoklady jistoty našich
pracujících, kteří očekávají
zejména na úseku zabezpečení ve stáří,
že budou přijata opatření s maximální
dlouhodobou právní stabilitou.
Na str. 22 se hovoří o některých nedostatcích
na úseku vnitřního obchodu. Je to tam velmi
stručně, v několika větách.
Domnívám se, že tato problematika by si zasluhovala
hlubšího rozebrání ne snad v programu
přímo, ale zejména ve speciálních
otázkách, které jsou uvedeny v akčním
programu vnitřního obchodu, protože spokojenost
zákazníků, spotřebitelů, bohatost
výběru je měřítkem životní
úrovně a spokojenosti lidí.
Vláda ve svém programu dává orientační
směr své práce. Cením si otevřenosti
prezentované na str. 46; to je velmi cenná pomoc
pro pochopení programu. Pokud jsem si mohl ověřit
v diskusích s lidmi, mají o program zájem,
a co je důležité, chtějí se na
něm podílet, a myslím, že zcela upřímně.
Vládní prohlášení odpovídá
volání pracujících o přiznání
skutečnosti, ať je sebetvrdší, ukazuje
však současně možnosti i cestu, jak obtíže
překonat. Hovoří se v něm také
o podpoře při uskutečňování
a věřte, že nejen uznání, ale
především podpory všem odpovědným
organizátorům výroby, vedoucím pracovníkům,
mistrům, technikům a progresivním dělníkům
je zejména v tomto období zapotřebí
jako soli.
Domnívám se, že nová vláda má
všechny předpoklady úspěšně
a hlavně kvalifikovaně vládní program
plnit. Věřím, že vládní
usnesení budou opět plně respektovanými
dokumenty, že jich bude jen nezbytně nutné
množství.
Takto se dívám na některé problémy,
na jejichž plnění se budeme všichni podílet,
a plně předložené vládní
prohlášení podporuji. (Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Slovo má
posl. Varmuža.
Posl. Varmuža: Vážené soudružky
a soudruzi, programové prohlášení vlády
zahrnuje v podstatě rámcové problémy,
které v naší republice je třeba urychleně
vyřešit. Nevznikly najednou a nelze je rovněž
tak snadno vyřešit. Jistě všichni souhlasíme,
že je zapotřebí v národním hospodářství
provést radikální řez, má-li
dojít k podstatnému ozdravení. Připomínám
však, že je třeba citlivě rozlišit
oblasti, jichž se tyto řezy dotknou. Chtěl
bych právě na příkladu našeho
břeclavského okresu ukázat, kam až vede
ukázněné chápání potíží
v národním hospodářství.
Veškerá opatření, která až
dosud byla učiněna, se vždy promítala
negativně v nerozvinutých a pohraničních
oblastech a je to pochopitelné, protože zástupci
rozvinutých oblastí se vždy dovedli lépe
zformovat než zástupci osídleného pohraničí,
kteří se stále cítili více
doma ve vnitrozemí. Tato situace je ve všech pohraničních
okresech.
V důsledku toho požadujeme, aby byla také odčiněna
křivda, která postihla i náš břeclavský
okres vládním usnesením č. 699 z roku
1959, které z obranných důvodů nedovolovalo
umístění určitých průmyslových
závodů. Měla by být provedena také
určitá rehabilitace těchto oblastí
a rozvoj průmyslu do těchto oblastí usměrňován.
Pokud provádíme statistické srovnání
ekonomické úrovně našeho okresu s pohraničními
oblastmi, zjišťujeme, že v mnoha údajích
dosahujeme horší úrovně než například
okresy Cheb, Klatovy a podobně. Máme před
řadou těchto okresů výhodu jen v tom,
že je u nás dosud poměrně více
obyvatelstva a že se počtem mladých do 14 let
řadíme zhruba na úroveň slovenských
okresů. Zřejmě dojde u nás k řešení
stabilizace obyvatelstva až tehdy, až počty obyvatel
dále poklesnou a řešení problémů
bude stát více prostředků.
Jak jsem již uvedl, dosahujeme vývojem obyvatelstva
úrovně řady slovenských okresů,
například
Slovensko | 31,5 %, |
české kraje | 25,4 %, |
Břeclav | 28,9 %, |
obyvatel do 14 let. Zaostáváme však silně
v průmyslové zaměstnanosti, a to nejen vůči
Jihomoravskému kraji, ale i mnoha oblastem na Slovensku.
Při srovnání docházíme k závěru,
že v tomto ukazateli jsme vlivem administrativních
opatření silně zaostali. Například
počet zaměstnaných v průmyslu v okrese
Břeclav | 28 %, |
Jihomoravský kraj | 41,5 %, |
české kraje | 42,9 %. |
Je-li proto v programovém prohlášení
vlády uvedeno, že vláda bude při uskutečňování
hospodářské politiky podporovat vytvářeni
podmínek sociálně ekonomického vyrovnání
Slovenska na úroveň českých krajů,
pak by neměla být opomenuta také skutečnost
vyrovnávání zaostávajících
oblastí v českých krajích.
Příklad našeho okresu ukazuje, kam by takový
jednostranný výklad zavedl nerozvinuté oblasti.
V nejzaostalejší oblasti našeho okresu jsou od
1. 1. 1968 uplatňovány ekonomické nástroje.
Domnívali jsme se, že tím budou nejtíživější
problémy odstraněny a v dohledné době
stabilizace obyvatelstva dosažena. Nepočítali
jsme však s tím, že proti usnesení vlády
o zvýhodnění některých oblastí
stojí ještě řada administrativních
a ekonomických opatření, jako výběrové
řízení u SBČS, limit nově zahajovaných
akcí apod., a konečně i nechuť stavebních
organizací budovat pro ně v netradičních
oblastech.
Pro podniky se zatím stále vyplácí
budovat a rozšiřovat závody v průmyslových
aglomeracích, kde je nedostatek pracovních sil,
protože při dosud uplatňovaných nástrojích
jsou stále ve výhodě. Je jim jasné,
že obyvatelstvo v pohraničí a v nerozvinuté
oblasti, pokud se mu nevytvoří pracovní příležitost
v okruhu bydliště, stejně bude práci
hledat v průmyslové aglomeraci.
Jaký dopad mají tato opatření na méně
rozvinuté oblasti, podniky nezajímá a naše
volání nebylo nikdy vyslyšeno. Volání
ekonomicky silných oblastí je - postavte byty! Plněním
tohoto požadavku jsou systematicky vysídlovány
pohraniční a méně rozvinuté
oblasti, kde je nedostatek pracovních příležitostí.
Takže každé dobře míněné
opatření se projevilo jen jako plácnutí
do vody a silní byli ještě silnější
a slabí ještě slabší.
Přesto, že okres Břeclav patřil a ještě
patří populačně k nejsilnějším
v českých krajích, absolutní přírůstek
obyvatelstva se za uplynulá léta zvyšuje jen
o stovky obyvatel. Kritickou situaci způsobuje nedostatek
pracovních příležitosti, a tím
i míst v učebních oborech, a v důsledku
toho soustavné umísťování mládeže
do učebních a pracovních poměrů
a škol mimo okres. Hovořila o tom soudružka Pernická
přede mnou.
Vzhledem ke stagnaci pracovních míst počítá
se ve výhledových bilancích rovněž
se stagnací počtu obyvatelstva a vysoký přirozený
přírůstek by měl krýt další
rozvoj v průmyslových aglomeracích. Pokud
by měl náš okres dosáhnout v roce 1980
úrovně okresu v kraji stojícího na
12. místě v průmyslové zaměstnanosti
z roku 1965 k počtu obyvatelstva, potřeboval by
získat asi 5000 pracovních příležitostí.
S takovýmto vývojem se však v okrese podle
zpracovaných koncepcí nepočítá.
Důležitým činitelem ve stabilizaci obyvatelstva je bytová výstavba. V minulosti byla státní bytová výstavba soustřeďována do míst, kde se rozvíjel průmysl, a na ostatní oblasti se státní bytová výstavba nedostala anebo jen ve velmi malém rozsahu. Dnes, kdy rozhodující část je zabezpečována družstevní formou, nejsou v pohraničí a méně rozvinutých oblastech předpoklady pro bytovou výstavbu, protože obyvatelé nemají důvod stavět družstevně, když zde nemohou dostat zaměstnání. Nízká ekonomická úroveň okresu a celkem mlhavé vyhlídky na zlepšení mají svoje nepříznivé důsledky v úrovni zdravotnických služeb, ve školství apod. Například ve zdravotnictví do okresu dojíždí více než 30 % všech lékařů a dále i 20 % učitelů. K vyřešení
tohoto problému bychom potřebovali ihned asi 300
bytů.
V terciární sféře nezůstává
problém jen pracovníků, ale také vybavení
ve školství, zdravotnictví a v sociálním
zabezpečení. Hlavní problém ve zdravotnictví
našeho okresu vidíme ve vybavení lůžkovou
částí, tj. v rozsahu a v kvalitě nemocnice.
Máme 2 nemocnice o celkovém počtu 529 lůžek.
Jedna vznikla přebudováním školy a druhá
je umístěna ve staletém klášteře.
Odstranění nedostatků v této nemocnici
by vyžadovalo desítky miliónů a přitom
by nebyl řešen základní problém
ve zlepšení vybavení, v počtu lůžek.
K názornému srovnání uvádím:
v roce 1966 připadalo na tisíc obyvatel v nemocnicích
celostátně 7,9 lůžek, v Jihomoravském
kraji 7,3 lůžek a v Břeclavi 4,4 lůžek.
Srovnání ukazuje, že okres Břeclav kromě
nevyhovujícího umístění a vybavení
nemocnic je i nejhůře vybaven počtem lůžek.
Přes tento kritický stav se problém v okrese
do r. 1980 neřeší. V koncepci je uvažováno
s tím, že po dokončení výstavby
nemocnice ve Znojmě budeme moci svoje nemocné že
spádové oblasti vozit do staré nemocnice,
přičemž jen na hranice okresu dosahuje že
Znojma vzdálenost 50 km.
Zkvalitňováním zdravotnické péče
v kraji do r. 1980 dosáhneme tedy ve vybavení počtem
lůžek v nemocnicích úrovně 50
% celokrajského průměru.
Je tedy patrno, že okres Břeclav zaostává
a měl by i nadále zaostávat ve zdravotnické
péči, a s touto úvahou nemůžeme
souhlasit.
Je nám známo, že Jihomoravský kraj není
ve zdravotnictví v rámci celého státu
v příznivé situaci, ale přesto tvrdíme,
že není možno, aby se vyskytovaly v rámci
jednoho kraje tak příkré rozdíly.
Požadujeme, a máme za to, že je to požadavek
plně oprávněný, aby výstavba
nemocnice v Břeclavi byla zařazena do plánu
do r. 1980.
Chtěl bych se dnes rovněž na tomto místě
zabývat velmi závažným hospodářským
problémem, kterým bezesporu je obalový průmysl.
O tomto výrobním odvětví se již
v minulosti mnoho hovořilo a v některých
oblastech tohoto průmyslu byla již částečná
náprava učiněna. V jednom z nich však,
a to ve výrobě plechových obalů, je
situace velmi neutěšená. Uvádím
to proto, že jsem byl pozván do konzervárny,
krásně strojově vybavené, ale nemají
tam obaly, a tak výroba zaostává. Na jedné
straně byly sice vybudovány s ohromnými náklady
Východoslovenské železárny v Košicích,
které by měly v naprosto dostatečném
množství zajistit výchozí materiál
pro výrobu konzervových plechovek, a na druhé
straně byly již vybudovány mohutné konzervárenské
podniky, odkázané na dostatečné dodávky
konzervových plechovek, jako kupř. moderní
konzervárna v kraji Jihomoravském v Lednici, Východočeské
konzervárny v Novém Městě nad Metují,
Východoslovenské v Prešově a mnohé
další. Mezičlánek spojující
výrobce plechů s konzervárnami, tj. výrobce
plechovek, stojí však před téměř
neřešitelnou situací. Totiž stroje na
výrobu plechovek, pokud mají mít odpovídající
výkony světové úrovně, jsou
vyráběny pouze na Západě. Prostředky,
tj. devízy, mohl by oborový podnik OBAL zakoupit
bez možné návratnosti, poněvadž
sám přímý vývoz nemá.
Všechny snahy o nákup deviz a tím také
strojů zůstaly do současné doby bez
výsledků.
Účast na tzv. podílech z nepřímého
vývozu nemůže požadavky tohoto průmyslu
uspokojit.
Nazval-li jsem situaci ve výrobě plechových
obalů v současné době neutěšenou,
říkám to v době, kdy zůstává
každoročně nekryto více než 10
000 tun požadavků na plechovky, tj. 20 % z celkového
množství, avšak při rychlém rozvoji
konzervárenského průmyslu stane se tato situace
během několika nejbližších let
kritickou a havarijní. Havarijní proto, že
současné strojní zařízení
na výrobu plechovek je využíváno do
maxima svých možností. Přitom se vypořádává
s náběhovou kvalitou, produkovanou Východoslovenskými
železárnami Košice, která nepřispívá
k prodloužení životnosti strojů, majících
za sebou již nepřetržitě dvacetiletou
a víceletou činnost.
Při této příležitosti je třeba
i vysvětlit, proč konzervárenský průmysl
a na jakých předpokladech budoval a buduje své
moderní závody.
Byl to právě předpoklad dostatku pocínovaných
plechů v ČSSR. Při srovnání
s vyspělými kapitalistickými státy
zjistíme, že zatímco v ČSSR připadá
na jednoho obyvatele 3,5 kg pocínovaného plechu
na jemné obaly, v západní Evropě činí
tato spotřeba 10-15 kg a v USA 25-30 kg.
Je sice pravda, že tyto předpoklady že strany
Východoslovenských železáren Košice
dodnes plněny nejsou a tento gigantický závod
zdaleka neplní předpoklady, o kterých byla
veřejnost již dříve informována.
Mám tím na mysli jak množství, tak kvalitu,
ale hlavně sortiment, tj. především
plechy slabých tlouštěk pod 0,24 až 0,18
mm, formáty, lakování a neposlední
řadě elektrolyticky pocínované plechy.