Vím, že mé vystoupení nebylo tehdy všemi
členy vlády přijato s nadšením,
což jsem vycítil z jejich odpovědí,
pokud mluvili v rozpravě při projednávání
státního rozpočtu na rok 1968, a nakonec
i z některých řečí v kuloárech.
Překvapuje mne stejně jako celou řadu poslanců,
že programové prohlášení vlády
problematiku pohraničí řeší jednou
větou a stejně tak k rozvoji málo vyvinutých
oblastí Slovenska je velmi málo řečeno.
V harmonogramu prací pak tato problematika není
vůbec zahrnuta. Přede mnou celkem pět diskutujících
hovořilo k problematice pohraničí, další
tři pak se této otázky stručně
dotkli a budou ještě jistě další,
kteří o tom budou hovořit. Vím, že
když se někdo ve svém vystoupení v diskusi
opakuje, že se stává únavným,
nepříjemným a možno říci
i otravným, a já skutečně již
o těchto otázkách a problémech jsem
hovořil na celé řadě schůzí
a shromáždění a možná, že
jsem také někomu i nepříjemný.
Ale dnes nemluvím jen za sebe, nýbrž i za poslance
výboru Národního shromáždění
pro plán a rozpočet, za poslance okresu Tachov generála
Lomského a za poslankyni okresu Cheb s. Bílkovou,
kteří mne pověřili, abych jejich jménem
o těchto otázkách zde hovořil, abychom
je nemuseli všechny zvláště rozebírat.
Chtěl bych upozornit i na to, že krajská konference
KSČ Západočeského kraje že svého
jednání zaslala ÚV KSČ i Národnímu
shromáždění rezoluci k řešení
situace v pohraničí. Myslím, že je-li
tak mohutný hlas, který upozorňuje na tyto
nedostatky, na které bylo již několikrát
upozorňováno, že by programové prohlášení
vlády mělo tyto otázky také v sobě
zahrnovat. Nebudu rozebírat, jaké nedostatky a problémy
v pohraničí a v málo vyvinutých oblastech
Slovenska jsou. Myslím, že zpracovaná zpráva
výboru NS pro plán a rozpočet je dostatečně
vyčerpávající a ukazuje i některé
cesty k řešení. Neděláme si v
tomto směru pochopitelně právo na to, že
všechna naše doporučení v materiálu
uvedená budou realizována, přesto doporučujeme
vládě, aby zprávu výboru NS pro plán
a rozpočet využila pro řešení otázek
pohraničí a málo vyvinutých oblastí
Slovenska a přijaté závěry a vytyčené
úkoly zapracovala do harmonogramu úkolů,
se kterými by nás měla co nejdříve
seznámit.
Byl jsem zmocněn skupinou poslanců výboru
NS pro plán a rozpočet, kteří prováděli
průzkum, zde prohlásit, že budou-li realizovány
naše náměty a připomínky, že
uděláme my poslanci všechno pro to, aby přijatá
opatření vlády v těchto oblastech
byla realizována. Chceme prohlásit, že bude-li
vláda brát v úvahu a uskutečňovat
připomínky ať jednotlivých výborů
nebo celého Národního shromáždění,
nejen pokud jde o pohraničí, a bude je realizovat,
že všichni poslanci udělají vše,
aby úkoly programového prohlášení
vlády byly splněny beze zbytku. (Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Promluví
posl. Junas.
Posl. Junas: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia, programové
prehlásenie vlády vyjadruje potreby a odpovede na
aktuálne otázky súčasnej politickej
situácie. Vyjadrujem presvedčenie, že sa nám
podarí v praxi programové prehlásenie realizovať.
V súčasnom období kladiem dôraz na
tú časť programového prehlásenia,
ktorá hovorí o štátoprávnom usporiadaní,
o skutočnom zrovnoprávnení našich dvoch
rovnoprávnych národov. Je skutočne žiadúce,
aby sa táto otázka riešila urýchlene,
aby pozornosť našich pracujúcich mohla byť
úplne orientovaná na rozvoj ekonomiky. Sám
vidím reálnu možnosť v riešení
takých aktuálnych potrieb rozvoja výrobných
síl vo svojom volebnom obvode i v Západoslovenskom
kraji, s ktorými sa stretávame a ktoré sa
stále neriešia.
Programové prehlásenie v hospodárskej časti
hovorí, že máme odstránenú nezamestnanosť.
Rozhodne, že to platí na území celej
našej vlasti. Ale máme veľké problémy
pri umiestňovaní mladých ľudí
do práce, máme mnoho nezamestnaných žien
v Západoslovenskom kraji, ktoré nenájdu prácu
ani v JRD. Nevieme predovšetkým umiestniť mládež
vychádzajúcu z deväťročnej školskej
dochádzky ani do učňovského pomeru
a tak isto ani do zamestnania. Zdroje ženských pracovných
síl sa pohybujú na desaťtisíce. Tieto
voľné pracovné sily by sa mohli aj bez investícií
využiť v poľnohospodárstve, napr. v zeleninárstve,
ovocinárstve, tabaku, je tu však problém, že
zeleninu dovážame zo zahraničia a našu
nemá kto kupovať. Každoročne stovky vagónov
vypestovanej zeleniny a ovocia, paradajok, paprík, uhoriek
pri súčasných plochách sa znehodnocujú
alebo skrmujú v hospodárstve. Je žiadúce,
aby táto možnosť zvýšenia výroby
zeleniny a ovocia, ako aj tabaku, nám bola umožnená,
a bolo by žiadúce postaviť to do plánu
na budúci rok, čím by sme značné
množstvo pracovných síl využili a zároveň
i národnému hospodárstvu priniesli patričný
prospech. Veľké možnosti by sme mali vo výrobe
mäsa. Nepovažujeme za správne dávať
zo štátneho fondu krmivo tam, odkiaľ kupuje republika
mäso drahé, za vysoké ceny, proti realizačným
cenám v našom kraji až o 60 % vyššie.
Pracovné sily by sme mohli vhodne umiestniť aj v potravinárskom
priemysle, stav ktorého nestačí pokryť
potreby kraja, a veľké množstvo surovín,
ako mlieko, slad, mäso, repa, sú vyvážané
mimo kraj, čo zbytočne zvyšuje náklady.
Treba predovšetkým vziať do úvahy, že
v Západoslovenskom kraji sme v poľnohospodárskej
produkcii vysoko prebytkoví, a preto by sa malo k týmto
otázkam vážnejšie pristupovať.
Druhá vec, s ktorou sa stretávam vo volebnom obvode,
ako aj v celom našom Západoslovenskom kraji, je otázka
školstva. Nevieme splniť základné právo
človeka, ktoré mu dáva ústava, právo
na vzdelanie. Mládeže máme moc, školských
kapacít málo. Pritom vieme, že počet
vysokoškolákov i stredoškolákov na 1000
obyvateľov máme hlboko pod celoštátny
priemer. Mali sme desiatky intervencií z volebného
obvodu i od niektorých poslancov zo Západoslovenského
kraja i zo Slovenska, kde sme pomáhali prihovoriť
sa za prijatie niektorých žiakov na vysoké
alebo stredné školy. Rozhodne je nesprávna
taká protekčná politika a je prísne
kritizovaná. Nazdávam sa, že je žiadúce
tieto krivdy napraviť, že v republike by sme mali nájsť
možnosti, aby schopné a nadané deti mohli byť
na školy prijaté. Je pravda, že brány
škôl sú otvorené pre všetkých,
druhá vec však je, aby sme týchto žiakov
mohli umiestniť. Máme s tým vážne
problémy. Teraz najmä preto, že sú to
roky bohaté na populáciu, ktorá sa na Slovensku
v povojnových rokoch prejavila. Nemali by sme dopustiť,
aby sa tejto mládeži krivdilo, aby bola poškodzovaná.
Tretím problémom, ku ktorému by som chcel
povedať niekoľko slov, je otázka poľnohospodárskej
politiky, ku ktorej vládny program hovorí dosť
skromne. Na našich dedinách je široká
diskusia okolo kolektivizácie a rehabilitácie poľnohospodárstva.
Programové prehlásenie na tieto otázky čiastočne
reaguje. O správnosti kolektivizácie nebudem hovoriť,
bola to jediná možná cesta, ako vytvoriť
veľkovýrobné podmienky v poľnohospodárstve
a zabezpečiť trvalý rast poľnohospodárskej
výroby. Jej správnosť potvrdzuje sama prax,
že z roka na rok u nás výroba v poľnohospodárstve
rastie. Dnes sú problémy s tým, že vlastníci
pôdy žiadajú pôdu zo socialistických
závodov, t.j. z JRD a zo štátnych statkov.
Právnu normu na to, aby sme im pôdu nedali, nemáme.
Nazdávam sa, že je nutno prijať určitú
právnu normu, zákon, ktorý by nedovoľoval
pôdu drobiť. Veď v Čechách bol zákon,
ktorý nedovoľoval pôdu drobiť aj u súkromne
hospodáriacich roľníkov, ale zaručoval
len dediť, a to jednému synovi alebo dcére.
Niečo podobného treba urobiť aj v našom
poľnohospodárstve dnes, bez toho, aby sme narušili
základnú družstevnú formu. Nazdávam
sa, že by bolo treba riešiť cenu pôdy. Keby
člen JRD z družstva vystupoval, malo by sa to riešiť
tým, že by sa mu pôda zaplatila. Rozhodne však
nedopustiť, aby sme túto pôdu dovolili drobiť.
Je to mimoriadne vážna vec. Do tejto pôdy sme
vložili obrovské investičné prostriedky,
získané prácou našich ľudí,
do investičnej výstavby, do meliorácii, do
budov, do strojov. Keby sme dnes pôdu rozdrobili, znížili
objem poľnohospodárskej výroby v socialistickom
sektore, znamenalo by to škodu jednak pre samotný
poľnohospodársky závod, ale aj pre našu
spoločnosť. Nazdávam sa, že teraz, keď
sa pripravuje nový družstevný zákon,
mali by k tomu naši právnici zaujať určité
stanovisko a túto otázku skutočne i vyriešiť.
Niekoľko poznámok k otázkam rehabilitácie
poľnohospodárskej výroby: Celý proces
rehabilitácie poľnohospodárstva je otázkou
nápravy chýb a nedostatkov, sleduje cieľ získať
dôveru pracujúcich v poľnohospodárstve,
vrátiť im spoločenské uznanie a česť,
hrdosť na prácu v poľnohospodárstve. Súčasne
treba napraviť chyby. K tomu postupne v okresoch a v jednotlivých
závodoch pristupujeme. Je tu však žiadúce
prijať práve tak právne normy, aby sme jednu
deformáciu nenapravili a nedopustili sa ďalších
štyroch. Nad týmito otázkami treba vážne
premýšľať.
U nás sú také názory, či treba
rehabilitovať tých roľníkov, ktorí
pôdu nechali a odišli do priemyslu, alebo tých
roľníkov či nevlastníkov pôdy,
ktorí v tých družstvách pracovali. To
je otázka veľmi aktuálna a treba, aby sme sa
na ňu správne pozreli. Rozhodne treba niektoré
krivdy, ktoré sa napáchali na malom a strednom roľníkovi,
rôznou formou individuálne riešiť, snáď
niektoré tým, že sa mu upraví dôchodok,
niektoré iným spôsobom, ale bolo by žiadúce,
aby rezort Ministerstva poľnohospodárstva a výživy
k týmto otázkam zaujal stanovisko.
Mám ešte jeden dotaz, ktorý adresujem predsedovi
vlády s. inž. Černíkovi: Aká
je perspektíva výstavby vodného diela na
Dunaji? Tento dotaz predkladám preto, že je to otázka,
ktorá sa rieši od roku 1951 a stále sa odkladá.
Súvisia s tým niektoré ďalšie koncepcie,
ktoré sú na toto vodné dielo napojené.
Predovšetkým je to ochrana pôdneho fondu. Poznáme
posledné roky, najmä rok 1965, pretrhnutie hrádze,
čo nám spôsobilo škody - 3 mld. Kčs.
Tieto hrádze sa v danom období nebudujú,
ale sa len upevňujú, pretože sa čaká
na výstavbu vodného diela. Máme pri Dunaji
zabrzdenú výstavbu obcí, pretože nevieme,
ktoré obce budú zatopené, ktoré budú
postihnuté touto výstavbou. Máme tu problémy
s budovaním ochranných hrádzí a ochrany
Bratislavy a Komárna. Nemôže byť prevedená
investičná výstavba Petržalky v Bratislave,
je vypracovaná projekcia na závlahy 300 000 ha pôdy,
ktorá je nadviazaná na toto dunajské dielo,
zdržuje sa nový spôsob hospodárenia v
lesoch pozdĺž Dunaja atď.
Pritom treba pripomenúť, že investičná
výstavba vodného diela nám do roka ušetrí
2,5 mil. ton uhlia. Nesporne odďaľovanie má svoj
negatívny dopad, treba vidieť, že sa tu brzdí
rozvoj celého južného Slovenska.
Som toho názoru, že tu ide skutočne o vysoko
efektívnu investíciu, a som toho názoru,
že by bolo dobré a účelné, ak
nie sme v situácii, že by sme mali dostatok vlastných
prostriedkov, v záujme tejto veci prijať zahraničnú
pôžičku, pretože to je vec, ktorá
má rýchlu návratnosť.
Předseda NS s. Smrkovský: Mluví posl.
Monczka, připraví se posl. Kubešová.
Posl. Monczka: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, je bezesporu, že prosincové a
lednové plénum ÚV KSČ řešilo
demokratizační proces v naší společnosti
v plné šíři, tzn. nejen na poli politickém
a ve veřejném životě, ale důsledky
tohoto procesu musí zákonitě dopadat i do
hospodářské sféry, aby se odstranily
disproporce a deformace z minulých let. Chtěl bych
poukázat ve svém vystoupení zejména
na situaci v uhelném hornictví, kde bude nutné
v nejbližší budoucnosti řešit nejen
společenské, ale i sociální postavení
horníka a jeho rodiny.
Nesmíme zapomínat, že hornická účast
na budoucí tvorbě palivoenergetické situace
našeho státu, na efektivním využití
naší domácí surovinové základny
- zejména u našeho státu, který je tak
chudý na surovinové zdroje - sehraje velmi důležitou
úlohu v nových podmínkách naší
ekonomiky. Je nesporné a mohu vás, soudruzi poslanci,
ujistit, že i dnes moji kolegové horníci, kteří
vždy stáli v čele našich pokrokových,
socialistických i hospodářských záměrů,
jsou opět v čele, což dokazují výsledky
práce horníků Dolu Antonín Zápotocký,
1. máj, Doubrava atd., kde dosahují výkonů
na hlavu a směnu přes 80-100 tun, přičemž
tato těžba ve srovnání s dřívější
těžbou je velmi progresivní, kdy se těžilo
zhruba 10 tun na hlavu a směnu.
Je pravda, že při tak vysokém výkonu
sehrála svoji úlohu mechanizace, a zde právě
horníci prokázali svůj poměr k pokrokovým
metodám těžby a skutečně je už
provádějí.
V uplynulých dobách podle centrálního
výhledu a plánu se realizovala u nás ocelová
koncepce, která nutila naše uhelné revíry
k velkým investicím, které nyní má
toto odvětví uhradit. V praxi to znamená,
že vybudované i rozestavěné základní
fondy zatěžují uhlí ve výrobní
ceně, takže vzniká nebezpečí,
že by se situace i v budoucnosti mohla opakovat, nebude-li
včas a s dostatečným předstihem sestavena
výhledová spotřeba tuhých paliv. Řešení
vidím v tom, aby se stanovily dlouhodobé dodavatelsko-odběratelské
vztahy, které by koncepčně tuto situaci mohly
vyjasnit.
Při řešení tohoto problému se
pak nesmí zapomenout i na zařazení horníků
do odpovídajícího výrobního
procesu. Uhelná ložiska v našem státě
jsou rozložena asymetricky, a tak ovlivňují
cenu paliva i náklady na dopravu uhlí a zároveň
omezují možnosti převedení pracovníků
bez velkých přesunů mezi oblastmi a kraji.
Strukturální změny v národním
hospodářství postihly již v roce 1965
naše hornické provozy. Do poloviny roku 1967 bylo
v resortu zastaveno celkem 41 provozů s celkovým
počtem 7348 pracovníků. Zastavení
těchto provozů představovalo průměrný
roční efekt celkem 200 mil. Kčs. Tyto změny
nemají ještě konečnou fázi a
podle plánovaných propočtů má
se do roku 1970 snížit stav pracovníků
např. v OKR o dalších 10 tisíc pracovníků
a podle výhledu do roku 1975 se předpokládá
opět snížení o 10 tisíc pracovníků,
což znamená, že během 8 let bude třeba
umístit zhruba 20 tisíc pracovníků.
Řešení tohoto problému bude v Severomoravském
kraji o to těžší, že tato oblast
byla v důsledku ocelové koncepce rozvíjena
na bázi základního těžkého
průmyslu, a hovořím tak trochu zeširoka
o této věci proto, že při mém
denním styku se soudruhy je mi známa jejich sociální
nejistota a značné obavy z budoucího vývoje
zaměstnanosti v naší oblasti nejen u horníků,
nýbrž i u jejich rodin včetně dospívající
mládeže. Chtěl bych tuto situaci ukázat
na konkrétním příkladě z okresu
Karviná.
Náš okres se vyznačuje nejnižší
ekonomickou aktivitou žen celého Severomoravského
kraje. V roce 1967 činila asi 47 % proti krajskému
průměru 64 %. V současné době
je u odboru pracovních sil ONV Karviná 1500 uchazeček
o práci a problém dále narůstá
novými požadavky na umístění
mládeže, především dívek,
kdy v ročním průměru neumísťujeme
600 uchazeček. Dále se jedná o umístění
cca 3000 žen, které za současné stagnace
rozvoje výroby nelze umístit.
Tuto situaci se snažil v roce 1966 ONV v Karviné za
spolupráce KNV řešit tím způsobem,
že se vyvolával zájem investorů, zejména
u ústředně řízených
podniků, buď o přímou investiční
výstavbu nebo o převzetí uvolňovaných
objektů OKR. Jednalo se konkrétně o ubytovny
přechodných pracovníků, povrchová
pracoviště dolů apod. Všech 30 dotazovaných
investorů po jednání ustoupilo od podnikání,
poněvadž výhodnější finanční
podmínky jiných oblastí zajišťovaly
efektivnější podnikání. Pomoc
okresu šla tak daleko, že se poskytovaly dlouhodobé
bezúročné půjčky ve výši
10 mil. Kčs z prostředků ONV a 9 mil. Kčs
z prostředků kraje.
Soudružky a soudruzi, jsem si plně vědom toho,
že tyto částky nejsou příliš
lákavé pro investiční činnost
podniků, avšak v rámci okresu jsme nemohli
více poskytnout. Na druhé straně podle jiných
informací tuto otázku velmi progresivně řeší
SNR, která v obdobných případech dává
svým socialistickým podnikatelům pro řešení
zaměstnanosti žen dotaci k výstavbě
podniků až do 40 % pořizovacích nákladů.
To pokládám za účinné řešení
zaměstnanosti v těchto oblastech, kde si to vyžaduje
celospolečenský zájem. Chtěl bych
právě upozornit na tuto skutečnost přítomné
vládní činitele se žádostí,
aby se vláda jako celek zabývala celou touto problematikou
v uhelném průmyslu a ekonomickými nástroji
podpořila žádoucí výstavbu lehkého
průmyslu.
Vláda sice svým usnesením č. 79 z
r. 1968 přislíbila, že hodlá přednostně
řešit nutnou výstavbu průmyslu v rámci
strukturálních změn v oblastech, ve kterých
dochází k likvidaci neefektivních provozů,
zejména na úseku těžby uhlí.
Toto vládní usnesení, i když bylo vydáno
teprve v březnu t. r., dosud není nijak v postižených
oblastech prováděno, což vzbuzuje v pracovnících
obavy a nejistotu z jejich dalšího existenčního
zabezpečení. Bylo by proto třeba, aby vrcholné
státní orgány účinněji
tento úmysl vlády vyhlásily a zabezpečily,
ať již formou zákonného předpisu
nebo jinými účinnými opatřeními.
Odstraní se tím pochybnosti, které vznikly
v důsledku tříleté nejistoty v hornických
oblastech u velkého počtu pracovníků,
kteří obětavě vždy stojí
v čele úsilí strany a vlády o odstranění
ekonomických nedostatků a potíží.
Všeobecně lže říci, že tato
zkušenost by měla vést k tomu, aby jiná
zásadní opatření vlády, vydávaná
v souvislosti s likvidací neefektivních výrob,
nebyla vydávána pouze nižšími normami
nebo vládním usnesením, nýbrž
aby více bylo používáno formy zákonné,
která je s to zajistit lépe právní
a sociální jistotu a uspokojit obavy pracovníků
při zajištění budoucího zaměstnání
a existence.
Takováto zákonná úprava zejména
na úseku hornictví, které je současnými
změnami nejvíce postihováno, měla
by v prvé řadě upravit podle mého
názoru, jaké úlevy hodlá vláda
poskytovat těm pracovníkům v hornictví,
kteří budou nuceni přestoupit do jiného
zaměstnání, zda a v jaké výši
poskytne vyrovnávací příspěvek
při novém zapracování a přeškolování
horníků na novou profesi tak, aby horník
i v tomto přechodném období nebyl citelně
poškozen. Je třeba také v dlouhodobých
ekonomických nástrojích zajistit a zejména
seznámit naše výrobní podniky s úlevami
a výhodami při budování náhradních
výrobních kapacit tak, aby investice v těchto
oblastech byly přitažlivější. Je
samozřejmé, že tato opatření
si vyžádají určitých finančních
nákladů, a bude třeba v rámci státního
rozpočtu najít pro ně patřičnou
úhradu. Dávám v úvahu, zda by jednou
z takových forem nemohla být případně
i zvláštní daň z používání
topných olejů a nafty.