Soudružky a soudruzi, myslím, že naši horníci
si tuto pozornost od naší socialistické společnosti
plně zasluhují a že bude jenom malou náhradou
za jejich obětavou práci, kterou v minulých
letech vždy ochotně a s vypětím všech
svých sil dávali k rozvinutí našeho
hospodářství.
Upozorňuji, že obdobné problémy v těžební
uhelné oblasti nejsou specifikou jen našeho národního
hospodářství. Je nám známo,
že podobné problémy jsou i v NSR, NDR a Velké
Británii a že tamní vlády vyvinuly velké
úsilí, aby je vhodným způsobem vyřešily.
Bylo by dobré, kdyby naše vláda se seznámila
s dosaženými zkušenostmi na tomto politicky významném
úseku a použila při řešení
našich problémů těch opatření,
která se osvědčila a která by mohla
úspěšně a rychle tuto problematiku u
nás politicky vyřešit.
Poněvadž úspěšné řešení
bude závislé na rychlosti a místních
objektivních podmínkách té či
oné oblasti, doporučuji, aby zástupci vlády
a příslušných ústředních
úřadů operativně řešili
vzniklé problémy přímo v jednotlivých
revírech za těsné spolupráce s tamními
představiteli strany, národních výborů
a postižených pracovníků.
Závěrem mi dovolte ještě zmínit
se o některých aktuálních problémech
řešení národnostní otázky
v hraniční polské oblasti. Občané
polské národnosti se spontánně a s
nadšeným souhlasem zapojili do probíhajícího
demokratizačního procesu v našem státě,
avšak žádají v souladu s předneseným
vládním prohlášením a akčním
programem KSČ urychlené vyřešení
některých otázek národnostních
menšin tak, aby jim byla v souladu s marxistickým
řešením národnostní otázky
poskytnuta ta práva, která jim náležejí.
Je to především potřeba nové
úpravy jazykových práv v oblastech, kde národnostní
menšiny tvoří početnou a uzavřenou
skupinu, zajištění jejich vlastního
kulturního života, umožnění úředního
styku se státními orgány v jejich mateřském
jazyku atd. Bude třeba, aby tyto otázky byly zejména
při novelizaci naší socialistické ústavy
zváženy a spravedlivě v duchu socialistické
národnostní politiky řešeny.
Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji.
Slovo má posl. Kubešová, připraví
se posl. Hečko.
Posl. Kubešová: Vážené Národní
shromáždění, vážené
soudružky a soudruzi!
V programovém prohlášení vlády
ČSSR se samozřejmě hovoří i
o otázkách, které se přímo
dotýkají životní úrovně
pracujících. Jde, jak se praví v prohlášení,
o vyřešení nejnaléhavějších
problémů sociální politiky ještě
v r. 1968. Je to úsek, kterým jsme se my, poslanci
zdravotního výboru velmi intenzivně zabývali,
a proto mi dovolte několik upřímných
slov a připomínek k předloženým
návrhům.
Velmi litujeme, že přistupujeme k řešení
těchto naléhavých problémů
až nyní. Nejsou to problémy nové a neznámé.
My poslanci jsme marně v našich doporučeních
usilovali už před léty o jejich řešení
- mám na mysli především zvýšení
nejnižších důchodů, o kterých
se v prohlášení hovoří na prvním
místě. Faktem však zůstává,
že naši staří spoluobčané
nikdy nepochopí a nemohou nám zapomenout, jak to,
že jsme již dávno tuto otázku nevyřešili.
Chci však upozornit, že tím řešíme
jen nejnaléhavější nejnižší
důchody, protože i 400,- Kčs na osobu a 700,-
Kčs na dvě osoby, takové, které již
nemají další zdroje obživy, jsou podle
propočtu odborníků a vzhledem k životním
nákladům nízké.
Také vidíme, že velmi naléhavá
je otázka v řešení vdovských
důchodů. Svědčí o tom i to,
že na základě mé zpravodajské
zprávy ve zdravotním výboru v oblasti životní
úrovně a sociální politiky jsem dostala
dopisy od vdov, které upozorňují a zároveň
prosí o spravedlivé řešení, nekrácení
vdovských důchodů, a to hlavně nízkých,
při jejich další pracovní činnosti.
Při projednávání vládního
usnesení č. 73/1966 ve zdravotním výboru
jsme měli připomínku k navrhovanému
řešení prodloužení mateřské
dovolené. Co má být účelem
tohoto opatření? Především bychom
měli sledovat cíle populační. Víme
všichni, jak katastrofální je náš
populační trend. Víme, že změnit
trend populačního vývoje není věc
jednoduchá a musí působit soubor mnoha promyšlených
opatření, abychom vytvořili pronatální
klima v národě. Chci přitom zdůraznit,
že nám jde především o zdravou
populaci, vyrůstající v takových rodinných
podmínkách, které dávají dětem
nejlepší možnost rozvoje jejich duševních
a fyzických vlastností.
Domníváme se tedy, že místo prodloužené
mateřské dovolené o 4 týdny by bylo
daleko účinnější vyplácet
alespoň po dobu jednoho roku zaměstnaným
ženám tzv. pečovatelský příplatek
ve výši 400,- Kčs měsíčně,
přičemž 22 týdnů vyplácet
90 % čisté denní mzdy. Prověřili
jsme si tuto otázku mezi ženami a věřte
nám, že to většina žen přivítala.
Z hlediska zdraví a vývinu dětí by
to bylo výhodnější - nehledě
na umístění v jeslích. Později,
až si na to vyděláme, by se mohla tato výhoda
jednak prodloužit o další rok a jednak vztahovat
na všechny ženy, ať pracují nebo jsou v
domácnosti.
Samozřejmě, že nejvýhodnější
by bylo obojí, jak prodloužit mateřskou dovolenou
na 26 týdnů, tak i vyplácet po určitou
dobu pečovatelský příplatek, ale zatím
musíme uznat, že to není možné.
Jsme si také vědomi toho, že všechny ženy
by této výhody nevyužívaly, hlavně
vysoce kvalifikované, kterým je za to potřeba
umožnit zaměstnání v nejbližším
okruhu bydliště.
Abychom nebyli v podezření, že máme
jen nároky na státní pokladnu, současně
jsme se pokoušeli najít další prostředky
k úhradě. Souvisí to se zvýšením
přídavků na děti. Souhlasíme
s tímto návrhem, i když nemůžeme
ani od tohoto návrhu očekávat zvrat v populační
politice. Toto opatření je prováděné
s negativními důsledky pro rodiny s dětmi,
a to zrušením dosavadních slev na daních
u živitelů děti. S ostatními úpravami
daně že mzdy se nyní nepočítá,
až v další etapě. Proč se však
bojíme upravit, tj. zvýšit, již v této
etapě daně že mzdy pro svobodné do určitého
věku a bezdětné? Přesto, že jsem
si vědoma toho, že takovéto opatření
by mělo negativní rys, a to v tom, že působí
na určitou nivelizaci příjmů, doporučuji
je. Zvýšení daně by se pohybovalo jen
mezi 5-25 Kčs a na druhé straně bychom tak
mohli udělat výrazné opatření
pro rodiny s dětmi. Všichni víme, jak rozdílná
je životní úroveň rodin s dětmi
a rodin bezdětných.
V programovém prohlášení se říká,
že výraznější pomoc pro rodiny
s dětmi bude uskutečňována až
po roce 1970. To je, soudruzi a soudružky, dlouho. Šetření,
která prováděla před několika
lety Státní populační komise, vlastně
ukazují, že početně silné ročníky
žen v tzv. fertilním věku nastupují
teď a za pár let přijdou již velmi slabé
ročníky žen a pak nám žádná
sebelepší opatření nebudou nic platná
a nic neodvrátí populační katastrofu.
Odpusťte ta silná slova, ale já to říkám
zcela odpovědně po mnohých a mnohých
konzultacích s odborníky, se kterými jsme
tyto otázky ve zdravotním výboru projednávali.
Měli jsme ještě řadu dalších
připomínek k sociálním opatřením
podle usnesení vlády č. 73/1966, nebudu však
jimi unavovat, protože jsme je již před měsícem
adresovali těm resortům, které připravují
příslušné zákonné návrhy,
a žádám aby byly vzaty v úvahu.
Programové prohlášení vlády správně
vyzdvihuje úlohu mládeže v naší
společnosti a správně se v něm hovoří
o nutnosti hmotné podpory pro mladé lidi. Navazuji
na to, co řekla poslankyně Kotlebová na lednovém
plénu NS jménem zdravotního výboru,
a znovu upozorňuji na naléhavost realizace výhodných
půjček novomanželům s možností
odpisů při narození dítěte.
Doporučuji, abychom také již realizovali akci
spoření mladých lidí na získání
bytů. Neuděláme-li něco pro to, aby
mladí manželé bydleli, pak dnešní
situace, kdy jsme v roce 1967 dosáhli nejnižšího
přírůstku dětí a nejvyšší
rozvodovosti, se bude dále prohlubovat.
Jsem přesvědčena, že naše nová
vláda, k níž vyjadřujeme plnou důvěru,
se bude s největší odpovědností
zabývat problémy, jež jsem naznačila.
Děkuji. (Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Promluví
posl. Hečko a připraví se posl. Garaj.
Posl. gen. Hečko: Vážené Národní
shromáždění, připojuji se k těm
poslancům, kteří se zde vyjádřili
na podporu vládního programového prohlášení.
Toto prohlášení vzbuzuje důvěru,
ukazuje serióznost v přístupu a zasluhuje
podle mého názoru plnou podporu. Nepochybuji ani
trochu o tom, že Národní shromáždění
jako celek mu tuto podporu poskytne.
Chci se ve svém diskusním vystoupení omezit
pouze na tři krátké poznámky, případně
dotazy, a to v rámci šetření časem.
Mám dotaz na ministra financí soudruha Suchardu,
zda ministerstvo financí má v úmyslu připravit
nebo již připravuje novelizaci vyhlášky
č. 73 z roku 1964?
Chci to doplnit několika slovy pro informaci poslanců
nebo možná pro osvěžení paměti.
Jedná se o vyhlášku, která řeší
výkup nemovitostí z důvodů veřejného
zájmu. V našem okrese se to týká hlavně
rodinných domků v osobním vlastnictví.
Tato vyhláška včetně dodatku z roku
1967 je podle mého soudu jednostranná, čím
dále tím více se vzdaluje svým vývojem
od skutečnosti, nerespektuje skutečné hodnoty
a v plném slova smyslu poškozuje občany.
Domnívám se, že tato vyhláška nevyhovovala
již od samého začátku svého vzniku.
Proto také většina konkrétních
případů nuceného výkupu se
řeší různými výjimkami.
Čím se řídili jejich tvůrci,
to "bůh suď".
Druhou otázkou, kterou jsem se chtěl zabývat
ve svém vystoupení, o které jsem měl
úmysl hovořit, je požadavek na naši novou
vládu o pomoc a podporu při vytváření
pracovních příležitostí v okrese
Karviná. Posl. Monczka přede mnou velmi podstatnou
část této problematiky vyčerpal, a
proto se nebudu opakovat. S důvěrou se obracím
na naši novou vládu a věřím,
že nám poskytne účinnou pomoc, protože
síly okresu a kraje na tento úkol nestačí.
Podrobné údaje s analýzou vláda dostala
prostřednictvím okresu, a proto také se nebudu
o tom více rozšiřovat.
S poslední otázkou, kterou bych velmi rád
přednesl zde v Národním shromáždění,
bych se chtěl obrátit na předsedu NS soudruha
Smrkovského, který ve svém projevu na minulé
schůzi NS, tj. poté, kdy byl zvolen předsedou
Národního shromáždění,
se dvakrát zmínil o rehabilitaci Národního
shromáždění.
Já se domnívám, soudružky a soudruzi,
že je účelné tuto otázku poněkud
osvětlit, protože lépe se pracuje, lépe
jde spolupráce, když je jasno a když si dobře
rozumíme.
Já se domnívám, že všichni poslanci
vítají demokratizaci započatou lednovým
usnesením ÚV KSČ. Jsem přesvědčen,
že všichni jsme si dobře vědomi, že
započatý demokratizační proces otevírá
široké pole působnosti také pro Národní
shromáždění, pro jeho plnokrevnější
činnost a Národní shromáždění
bude plnit úlohu socialistického parlamentu.
Jsem si vědom, že bude třeba podstatně
zvýšit iniciativu a aktivitu v oblasti zákonodárné,
která přísluší nejvyššímu
zákonodárnému orgánu naší
republiky. Bude projednávat, vytvářet a přijímat
takové zákony, které jsou v zájmu
lidu a vyjadřují demokratické svobody lidu
v socialistickém státě. Také v oblasti
kontrolní činnosti směrem k vládě
bude nutno činnost Národního shromáždění
zintenzivnit, hledat nové formy a způsoby, které
odpovídají současným podmínkám
a potřebám.
Kontrolní činnost Národního shromáždění
směrem k vládě zdůrazňuji nikoliv
proto, že bych chtěl nějak, byť i sebeméně,
pochybovat nebo oslabovat důvěru k naší
vládě, ale právě naopak, právě
proto, že tu důvěru máme. A důvěru
a podporu je dobré zajišťovat už dopředu,
zejména v poměru k orgánům výkonné
státní moci, a vláda takovou ústřední
výkonnou moc soustřeďuje ve svých rukou;
proto je to vláda. A vláda je Národnímu
shromáždění zodpovědna že
své činnosti a Národní shromáždění
má proto velikou zodpovědnost jako nejvyšší
zastupitelský orgán lidu.
To jsou myslím taková některá základní
hlediska, domnívám se, že jasná a nesporná.
Domnívám se, že nebude sporu také o
tom, že podmínky pro to, aby Národní
shromáždění v nových podmínkách
nyní splnilo své úkoly čestně
a úplně ve zbytku volebního období,
jsou a budou příznivé, to je, že podmínky
budou příznivější než v
době uplynulé.
Domnívám se, že nejsou pochyby o vládě,
o práci vlády, že vláda své úkoly
splní. Taktéž se domnívám, že
nejsou pochybnosti, že Národní shromáždění
své úkoly, bezpochyby velmi náročné,
v nastávajícím období také
splní. Bude to bezpochyby klást daleko větší
nároky na všechny poslance a poslanci budou muset
se zodpovídat že své činnosti před
svými voliči zřejmě podle všeho
dnes daleko více než kdykoli dosud.
Já bych proto velmi rád, snad možná
vhodněji, mluvil o rehabilitaci Národního
shromáždění, myslím ne ve zlém,
ale považuji to za účelné a tuto otázku
při jedné vhodné příležitosti
blíže osvětlit. Děkuji za trpělivost.
(Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji.
Promluví posl. Garaj, připraví se posl. Míšková.
Posl. Garaj: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia, chcem
úvodom povedať, že sa k môjmu vystúpeniu
pripojuje aj súdruh Cyprich, poslanec NZ z Kysúc.
Súdruh inž. Černík, predseda vlády,
predniesol programové prehlásenie novej vlády,
s ktorým súhlasím a vítam najmä
to, že sa prednostne budú riešiť problémy
rozvoja málo rozvinutých oblastí, medzi ktorými
je aj Orava a Kysuce.
Nemám dôvod neveriť, ale predsa mám obavu,
že sa bude vzhľadom na hospodársku situáciu
v štáte pomaly pristupovať k riešeniu tak
zložitých politických, sociálnych a
ekonomických problémov, ktoré máme
v okrese už dlhší čas.
Som si plne vedomý toho, že si musíme najprv
vytvoriť zdroje a potom riešiť požiadavky.
To myslím by plne nemalo platiť v našich podmienkach,
ale tieto problémy by sme mali riešiť za pochodu.
Niekoľko rokov sme sa snažili a prosili, aby sa zásadne
riešil rozvoj zaostalosti Oravy, na Kysuciach, čo
sa z roka na rok odkladalo.
Na riešenie nahromadených problémov bolo vypracovaných
niekoľko štúdií, návrhov a žiadostí,
ktoré sa stali predmetom rokovania v okresných,
krajských orgánoch, v Predsedníctve SNR,
vo Výbore Národného zhromaždenia pre
plán a rozpočet i vo vláde.
Interpelujem a žiadam Predsedníctvo Národného
zhromaždenia, aby prekontrolovalo, ako sa plnia prijaté
uznesenia vo vláde, aký je stav v plnení
týchto uznesení. Aký je stav a život
ľudí v zaostalej oblasti, to preverila skupina poslancov
NZ, pracovníkov SPK a Predsedníctva vlády,
ktorá doporučila prijať aj príslušné
opatrenia a uznesenia.
Poviem otvorene, že o plnenie uznesení sa usiluje
s. inž. Krejčí, minister hutí a ťažkého
strojárenstva. Ostatné rezorty sa o plnenie uznesení
nestarajú a problémy sa na jednotlivých úsekoch
prehlbujú, ako napr. na úseku školstva, zdravotníctva,
bytovej výstavby a poľnohospodárstva, o čom
sa zvlášť zmienim.
Pre časovú tieseň nemám možnosť
hlbšie faktami doložiť nutnosť a potrebu neodkladného
riešenia problémov.
Za prvoradý denný úkol považujeme zabezpečovať
ďalší rozvoj priemyslu, a tým vytvárať
pracovné príležitosti, to základné,
čo pre život potrebuje človek.
Pre vysokú populáciu a veľký prírastok
máme v okrese takú situáciu, že nám
do roku 1970 pribudne 5250 a do roku 1975 ďalších
5600, čiže celkom 10 850 voľných pracovných
síl.
Uvažovaným plánovaným rozvojom, ktorý
je veľmi pomalý, sa majú vytvoriť prevažne
po roku 1970 pracovné príležitosti len pre
4000, tak zostáva problém, čo s ďalšími
6850 voľnými pracovnými silami. K tomu musím
dodať, že v súvislosti so znižovaním
ťažby uhlia na Ostravsku sa nám vracajú
pracovníci. Z okresu odchádza v súčasnom
období za prácou na 7000 ľudí.
Veľmi vážne ťažkosti máme s
umiestňovaním 15ročného dorastu, ktorého
30 % zostáva neumiestnené, čo predstavuje
ročne 450-550 mladých ľudí. Príčinou
je nedostatok učňovských miest a pracovných
príležitostí v okrese. Za takýchto podmienok,
kedy mládež nemá umiestnenie, prácu,
sa všelijako díva na naše socialistické
zriadenie.