Čtvrtek 2. května 1968

Soudružky a soudruzi, myslím, že naši horníci si tuto pozornost od naší socialistické společnosti plně zasluhují a že bude jenom malou náhradou za jejich obětavou práci, kterou v minulých letech vždy ochotně a s vypětím všech svých sil dávali k rozvinutí našeho hospodářství.

Upozorňuji, že obdobné problémy v těžební uhelné oblasti nejsou specifikou jen našeho národního hospodářství. Je nám známo, že podobné problémy jsou i v NSR, NDR a Velké Británii a že tamní vlády vyvinuly velké úsilí, aby je vhodným způsobem vyřešily. Bylo by dobré, kdyby naše vláda se seznámila s dosaženými zkušenostmi na tomto politicky významném úseku a použila při řešení našich problémů těch opatření, která se osvědčila a která by mohla úspěšně a rychle tuto problematiku u nás politicky vyřešit.

Poněvadž úspěšné řešení bude závislé na rychlosti a místních objektivních podmínkách té či oné oblasti, doporučuji, aby zástupci vlády a příslušných ústředních úřadů operativně řešili vzniklé problémy přímo v jednotlivých revírech za těsné spolupráce s tamními představiteli strany, národních výborů a postižených pracovníků.

Závěrem mi dovolte ještě zmínit se o některých aktuálních problémech řešení národnostní otázky v hraniční polské oblasti. Občané polské národnosti se spontánně a s nadšeným souhlasem zapojili do probíhajícího demokratizačního procesu v našem státě, avšak žádají v souladu s předneseným vládním prohlášením a akčním programem KSČ urychlené vyřešení některých otázek národnostních menšin tak, aby jim byla v souladu s marxistickým řešením národnostní otázky poskytnuta ta práva, která jim náležejí. Je to především potřeba nové úpravy jazykových práv v oblastech, kde národnostní menšiny tvoří početnou a uzavřenou skupinu, zajištění jejich vlastního kulturního života, umožnění úředního styku se státními orgány v jejich mateřském jazyku atd. Bude třeba, aby tyto otázky byly zejména při novelizaci naší socialistické ústavy zváženy a spravedlivě v duchu socialistické národnostní politiky řešeny.

Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji. Slovo má posl. Kubešová, připraví se posl. Hečko.

Posl. Kubešová: Vážené Národní shromáždění, vážené soudružky a soudruzi!

V programovém prohlášení vlády ČSSR se samozřejmě hovoří i o otázkách, které se přímo dotýkají životní úrovně pracujících. Jde, jak se praví v prohlášení, o vyřešení nejnaléhavějších problémů sociální politiky ještě v r. 1968. Je to úsek, kterým jsme se my, poslanci zdravotního výboru velmi intenzivně zabývali, a proto mi dovolte několik upřímných slov a připomínek k předloženým návrhům.

Velmi litujeme, že přistupujeme k řešení těchto naléhavých problémů až nyní. Nejsou to problémy nové a neznámé. My poslanci jsme marně v našich doporučeních usilovali už před léty o jejich řešení - mám na mysli především zvýšení nejnižších důchodů, o kterých se v prohlášení hovoří na prvním místě. Faktem však zůstává, že naši staří spoluobčané nikdy nepochopí a nemohou nám zapomenout, jak to, že jsme již dávno tuto otázku nevyřešili. Chci však upozornit, že tím řešíme jen nejnaléhavější nejnižší důchody, protože i 400,- Kčs na osobu a 700,- Kčs na dvě osoby, takové, které již nemají další zdroje obživy, jsou podle propočtu odborníků a vzhledem k životním nákladům nízké.

Také vidíme, že velmi naléhavá je otázka v řešení vdovských důchodů. Svědčí o tom i to, že na základě mé zpravodajské zprávy ve zdravotním výboru v oblasti životní úrovně a sociální politiky jsem dostala dopisy od vdov, které upozorňují a zároveň prosí o spravedlivé řešení, nekrácení vdovských důchodů, a to hlavně nízkých, při jejich další pracovní činnosti.

Při projednávání vládního usnesení č. 73/1966 ve zdravotním výboru jsme měli připomínku k navrhovanému řešení prodloužení mateřské dovolené. Co má být účelem tohoto opatření? Především bychom měli sledovat cíle populační. Víme všichni, jak katastrofální je náš populační trend. Víme, že změnit trend populačního vývoje není věc jednoduchá a musí působit soubor mnoha promyšlených opatření, abychom vytvořili pronatální klima v národě. Chci přitom zdůraznit, že nám jde především o zdravou populaci, vyrůstající v takových rodinných podmínkách, které dávají dětem nejlepší možnost rozvoje jejich duševních a fyzických vlastností.

Domníváme se tedy, že místo prodloužené mateřské dovolené o 4 týdny by bylo daleko účinnější vyplácet alespoň po dobu jednoho roku zaměstnaným ženám tzv. pečovatelský příplatek ve výši 400,- Kčs měsíčně, přičemž 22 týdnů vyplácet 90 % čisté denní mzdy. Prověřili jsme si tuto otázku mezi ženami a věřte nám, že to většina žen přivítala. Z hlediska zdraví a vývinu dětí by to bylo výhodnější - nehledě na umístění v jeslích. Později, až si na to vyděláme, by se mohla tato výhoda jednak prodloužit o další rok a jednak vztahovat na všechny ženy, ať pracují nebo jsou v domácnosti.

Samozřejmě, že nejvýhodnější by bylo obojí, jak prodloužit mateřskou dovolenou na 26 týdnů, tak i vyplácet po určitou dobu pečovatelský příplatek, ale zatím musíme uznat, že to není možné.

Jsme si také vědomi toho, že všechny ženy by této výhody nevyužívaly, hlavně vysoce kvalifikované, kterým je za to potřeba umožnit zaměstnání v nejbližším okruhu bydliště.

Abychom nebyli v podezření, že máme jen nároky na státní pokladnu, současně jsme se pokoušeli najít další prostředky k úhradě. Souvisí to se zvýšením přídavků na děti. Souhlasíme s tímto návrhem, i když nemůžeme ani od tohoto návrhu očekávat zvrat v populační politice. Toto opatření je prováděné s negativními důsledky pro rodiny s dětmi, a to zrušením dosavadních slev na daních u živitelů děti. S ostatními úpravami daně že mzdy se nyní nepočítá, až v další etapě. Proč se však bojíme upravit, tj. zvýšit, již v této etapě daně že mzdy pro svobodné do určitého věku a bezdětné? Přesto, že jsem si vědoma toho, že takovéto opatření by mělo negativní rys, a to v tom, že působí na určitou nivelizaci příjmů, doporučuji je. Zvýšení daně by se pohybovalo jen mezi 5-25 Kčs a na druhé straně bychom tak mohli udělat výrazné opatření pro rodiny s dětmi. Všichni víme, jak rozdílná je životní úroveň rodin s dětmi a rodin bezdětných.

V programovém prohlášení se říká, že výraznější pomoc pro rodiny s dětmi bude uskutečňována až po roce 1970. To je, soudruzi a soudružky, dlouho. Šetření, která prováděla před několika lety Státní populační komise, vlastně ukazují, že početně silné ročníky žen v tzv. fertilním věku nastupují teď a za pár let přijdou již velmi slabé ročníky žen a pak nám žádná sebelepší opatření nebudou nic platná a nic neodvrátí populační katastrofu. Odpusťte ta silná slova, ale já to říkám zcela odpovědně po mnohých a mnohých konzultacích s odborníky, se kterými jsme tyto otázky ve zdravotním výboru projednávali.

Měli jsme ještě řadu dalších připomínek k sociálním opatřením podle usnesení vlády č. 73/1966, nebudu však jimi unavovat, protože jsme je již před měsícem adresovali těm resortům, které připravují příslušné zákonné návrhy, a žádám aby byly vzaty v úvahu.

Programové prohlášení vlády správně vyzdvihuje úlohu mládeže v naší společnosti a správně se v něm hovoří o nutnosti hmotné podpory pro mladé lidi. Navazuji na to, co řekla poslankyně Kotlebová na lednovém plénu NS jménem zdravotního výboru, a znovu upozorňuji na naléhavost realizace výhodných půjček novomanželům s možností odpisů při narození dítěte. Doporučuji, abychom také již realizovali akci spoření mladých lidí na získání bytů. Neuděláme-li něco pro to, aby mladí manželé bydleli, pak dnešní situace, kdy jsme v roce 1967 dosáhli nejnižšího přírůstku dětí a nejvyšší rozvodovosti, se bude dále prohlubovat.

Jsem přesvědčena, že naše nová vláda, k níž vyjadřujeme plnou důvěru, se bude s největší odpovědností zabývat problémy, jež jsem naznačila. Děkuji. (Potlesk.)

Předseda NS s. Smrkovský: Promluví posl. Hečko a připraví se posl. Garaj.

Posl. gen. Hečko: Vážené Národní shromáždění, připojuji se k těm poslancům, kteří se zde vyjádřili na podporu vládního programového prohlášení. Toto prohlášení vzbuzuje důvěru, ukazuje serióznost v přístupu a zasluhuje podle mého názoru plnou podporu. Nepochybuji ani trochu o tom, že Národní shromáždění jako celek mu tuto podporu poskytne.

Chci se ve svém diskusním vystoupení omezit pouze na tři krátké poznámky, případně dotazy, a to v rámci šetření časem. Mám dotaz na ministra financí soudruha Suchardu, zda ministerstvo financí má v úmyslu připravit nebo již připravuje novelizaci vyhlášky č. 73 z roku 1964?

Chci to doplnit několika slovy pro informaci poslanců nebo možná pro osvěžení paměti. Jedná se o vyhlášku, která řeší výkup nemovitostí z důvodů veřejného zájmu. V našem okrese se to týká hlavně rodinných domků v osobním vlastnictví. Tato vyhláška včetně dodatku z roku 1967 je podle mého soudu jednostranná, čím dále tím více se vzdaluje svým vývojem od skutečnosti, nerespektuje skutečné hodnoty a v plném slova smyslu poškozuje občany.

Domnívám se, že tato vyhláška nevyhovovala již od samého začátku svého vzniku. Proto také většina konkrétních případů nuceného výkupu se řeší různými výjimkami. Čím se řídili jejich tvůrci, to "bůh suď".

Druhou otázkou, kterou jsem se chtěl zabývat ve svém vystoupení, o které jsem měl úmysl hovořit, je požadavek na naši novou vládu o pomoc a podporu při vytváření pracovních příležitostí v okrese Karviná. Posl. Monczka přede mnou velmi podstatnou část této problematiky vyčerpal, a proto se nebudu opakovat. S důvěrou se obracím na naši novou vládu a věřím, že nám poskytne účinnou pomoc, protože síly okresu a kraje na tento úkol nestačí. Podrobné údaje s analýzou vláda dostala prostřednictvím okresu, a proto také se nebudu o tom více rozšiřovat.

S poslední otázkou, kterou bych velmi rád přednesl zde v Národním shromáždění, bych se chtěl obrátit na předsedu NS soudruha Smrkovského, který ve svém projevu na minulé schůzi NS, tj. poté, kdy byl zvolen předsedou Národního shromáždění, se dvakrát zmínil o rehabilitaci Národního shromáždění.

Já se domnívám, soudružky a soudruzi, že je účelné tuto otázku poněkud osvětlit, protože lépe se pracuje, lépe jde spolupráce, když je jasno a když si dobře rozumíme.

Já se domnívám, že všichni poslanci vítají demokratizaci započatou lednovým usnesením ÚV KSČ. Jsem přesvědčen, že všichni jsme si dobře vědomi, že započatý demokratizační proces otevírá široké pole působnosti také pro Národní shromáždění, pro jeho plnokrevnější činnost a Národní shromáždění bude plnit úlohu socialistického parlamentu.

Jsem si vědom, že bude třeba podstatně zvýšit iniciativu a aktivitu v oblasti zákonodárné, která přísluší nejvyššímu zákonodárnému orgánu naší republiky. Bude projednávat, vytvářet a přijímat takové zákony, které jsou v zájmu lidu a vyjadřují demokratické svobody lidu v socialistickém státě. Také v oblasti kontrolní činnosti směrem k vládě bude nutno činnost Národního shromáždění zintenzivnit, hledat nové formy a způsoby, které odpovídají současným podmínkám a potřebám.

Kontrolní činnost Národního shromáždění směrem k vládě zdůrazňuji nikoliv proto, že bych chtěl nějak, byť i sebeméně, pochybovat nebo oslabovat důvěru k naší vládě, ale právě naopak, právě proto, že tu důvěru máme. A důvěru a podporu je dobré zajišťovat už dopředu, zejména v poměru k orgánům výkonné státní moci, a vláda takovou ústřední výkonnou moc soustřeďuje ve svých rukou; proto je to vláda. A vláda je Národnímu shromáždění zodpovědna že své činnosti a Národní shromáždění má proto velikou zodpovědnost jako nejvyšší zastupitelský orgán lidu.

To jsou myslím taková některá základní hlediska, domnívám se, že jasná a nesporná. Domnívám se, že nebude sporu také o tom, že podmínky pro to, aby Národní shromáždění v nových podmínkách nyní splnilo své úkoly čestně a úplně ve zbytku volebního období, jsou a budou příznivé, to je, že podmínky budou příznivější než v době uplynulé.

Domnívám se, že nejsou pochyby o vládě, o práci vlády, že vláda své úkoly splní. Taktéž se domnívám, že nejsou pochybnosti, že Národní shromáždění své úkoly, bezpochyby velmi náročné, v nastávajícím období také splní. Bude to bezpochyby klást daleko větší nároky na všechny poslance a poslanci budou muset se zodpovídat že své činnosti před svými voliči zřejmě podle všeho dnes daleko více než kdykoli dosud.

Já bych proto velmi rád, snad možná vhodněji, mluvil o rehabilitaci Národního shromáždění, myslím ne ve zlém, ale považuji to za účelné a tuto otázku při jedné vhodné příležitosti blíže osvětlit. Děkuji za trpělivost. (Potlesk.)

Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji. Promluví posl. Garaj, připraví se posl. Míšková.

Posl. Garaj: Vážené Národné zhromaždenie, súdružky a súdruhovia, chcem úvodom povedať, že sa k môjmu vystúpeniu pripojuje aj súdruh Cyprich, poslanec NZ z Kysúc.

Súdruh inž. Černík, predseda vlády, predniesol programové prehlásenie novej vlády, s ktorým súhlasím a vítam najmä to, že sa prednostne budú riešiť problémy rozvoja málo rozvinutých oblastí, medzi ktorými je aj Orava a Kysuce.

Nemám dôvod neveriť, ale predsa mám obavu, že sa bude vzhľadom na hospodársku situáciu v štáte pomaly pristupovať k riešeniu tak zložitých politických, sociálnych a ekonomických problémov, ktoré máme v okrese už dlhší čas.

Som si plne vedomý toho, že si musíme najprv vytvoriť zdroje a potom riešiť požiadavky. To myslím by plne nemalo platiť v našich podmienkach, ale tieto problémy by sme mali riešiť za pochodu.

Niekoľko rokov sme sa snažili a prosili, aby sa zásadne riešil rozvoj zaostalosti Oravy, na Kysuciach, čo sa z roka na rok odkladalo.

Na riešenie nahromadených problémov bolo vypracovaných niekoľko štúdií, návrhov a žiadostí, ktoré sa stali predmetom rokovania v okresných, krajských orgánoch, v Predsedníctve SNR, vo Výbore Národného zhromaždenia pre plán a rozpočet i vo vláde.

Interpelujem a žiadam Predsedníctvo Národného zhromaždenia, aby prekontrolovalo, ako sa plnia prijaté uznesenia vo vláde, aký je stav v plnení týchto uznesení. Aký je stav a život ľudí v zaostalej oblasti, to preverila skupina poslancov NZ, pracovníkov SPK a Predsedníctva vlády, ktorá doporučila prijať aj príslušné opatrenia a uznesenia.

Poviem otvorene, že o plnenie uznesení sa usiluje s. inž. Krejčí, minister hutí a ťažkého strojárenstva. Ostatné rezorty sa o plnenie uznesení nestarajú a problémy sa na jednotlivých úsekoch prehlbujú, ako napr. na úseku školstva, zdravotníctva, bytovej výstavby a poľnohospodárstva, o čom sa zvlášť zmienim.

Pre časovú tieseň nemám možnosť hlbšie faktami doložiť nutnosť a potrebu neodkladného riešenia problémov.

Za prvoradý denný úkol považujeme zabezpečovať ďalší rozvoj priemyslu, a tým vytvárať pracovné príležitosti, to základné, čo pre život potrebuje človek.

Pre vysokú populáciu a veľký prírastok máme v okrese takú situáciu, že nám do roku 1970 pribudne 5250 a do roku 1975 ďalších 5600, čiže celkom 10 850 voľných pracovných síl.

Uvažovaným plánovaným rozvojom, ktorý je veľmi pomalý, sa majú vytvoriť prevažne po roku 1970 pracovné príležitosti len pre 4000, tak zostáva problém, čo s ďalšími 6850 voľnými pracovnými silami. K tomu musím dodať, že v súvislosti so znižovaním ťažby uhlia na Ostravsku sa nám vracajú pracovníci. Z okresu odchádza v súčasnom období za prácou na 7000 ľudí.

Veľmi vážne ťažkosti máme s umiestňovaním 15ročného dorastu, ktorého 30 % zostáva neumiestnené, čo predstavuje ročne 450-550 mladých ľudí. Príčinou je nedostatok učňovských miest a pracovných príležitostí v okrese. Za takýchto podmienok, kedy mládež nemá umiestnenie, prácu, sa všelijako díva na naše socialistické zriadenie.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP