Domnívám se, že to bude skutečně
ku prospěchu celého našeho zemědělství
a celé naší společnosti, jak to dosud
přinejmenším bylo i v podmínkách,
které nebyly vždy příznivé.
Ještě znovu bych chtěl jménem předsedů
okresních zemědělských sdružení
i přípravného výboru, který
se utvořil, i jménem svým jako poslanec slíbit,
že uděláme vše pro splnění
vládního programu a že se plně hlásíme
k jeho realizaci. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Místopředseda NS Dohnal: Dále bude
hovořit posl. Laštovička.
Posl. Laštovička: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, všichni souhlasíme
s tím, že předložený vládní
program je dobrý, právě tak jako je dobrý
akční program, ale centrálním problémem,
který je nejen před vládou, ale také
před Národním shromážděním,
je, jak rychle a kvalitně tento program uskutečnit.
Jde o to, dosáhnout toho, aby se skutečně
slova a činy kryly.
Ve vládním programu jsou v podstatě - dvě
řady stěžejních problémů.
Je to především zabezpečení toho,
aby práva a svobody obsažené v ústavě
nebyly jen na papíře, ale aby byly také ve
skutečnosti, a proto do popředí je posunuta
- a to je třeba vítat - otázka garancií
těchto svobod a práv. Vláda ve svém
programu ohlašuje, že předloží Národnímu
shromáždění celou řadu předloh
návrhů nových zákonů, úprav
zákonů a řadu různých sociálně
politických opatření.
Když prohlížím harmonogram a program,
osobně mě trápí otázka, jak
toto v krátké lhůtě, kterou NS má
do konce svého období, zvládnout. Domnívám
se v této souvislosti, že skutečně naléhavě
a neodkladně stojí před námi otázka,
abychom opravdu provedli určité změny ve
svých pracovních metodách, resp. v pracovním
stylu. Domnívám se, že je naprosto naléhavé,
aby Národní shromáždění
již v nejbližších týdnech přistoupilo
k jinému způsobu práce. Nezvládli
bychom své úkoly, jestliže dosavadní
klasickou formou přikazování návrhů
zákonů několika výborům a potom
projednávání v plénu bychom takto
dále postupovali. Domnívám se, že by
měly být předlohy předkládány
přímo plénu NS, aby se všichni poslanci
podíleli na jejich posouzení. Podle tohoto programu
vlády by měl být také přizpůsoben
program naší práce tak, abychom se připravili
na projednávání těchto předloh
a vytvořili si vlastní stanoviska dříve,
než budou předlohy plénu NS předloženy.
Je také třeba, aby bylo dost času projednat
tyto návrhy s voliči, se společenskými
organizacemi, získat expertizy, vědecké posudky,
případně možnosti alternativních
řešení. Na všechno je velmi krátká
doba, která vyžaduje velkého organizátorského
umění a organizačně politického
vypětí.
Myslím, že bychom pak v plénu neměli
docházet při prvním projednávání
návrhů k závěru, ale vytyčit
určité body, přikázat je výborům
k posouzení a teprve po druhém, třetím
projednání dojít k určitým
závěrům. To by ovšem vyžadovalo,
aby NS častěji zasedalo, aby zasedalo déle,
pravidelně měsíčně a aby byli
poslanci uvolněni. Domnívám se, že uvolnění
poslanců nemá být plánováno
až na příští volební období,
ale mělo by k tomu dojít již před jeho
skončením, aby byla uskutečněna částečná
nebo úplná profesionalita podle potřeby a
zároveň aby byla řešena otázka
náhrad. Pokud jde o vládu, která s námi
nemůže sedět 14 dní při projednávání,
by bylo možno řešit tuto otázku, jako
je tomu v jiných parlamentech, a to institucí parlamentních
tajemníků, kteří by byli alternáty
ministrů při projednávání otázek
v NS.
Soudružky a soudruzi, rozvíjení výrobních
sil patří k nejpřednějším
úkolům socialismu. Cením si toho, že
ve vládním prohlášení vláda
střízlivě oceňuje perspektivy vývoje,
že je si vědoma komplikací, které zde
jsou v důsledku deformací a chyb, že ale přitom
optimisticky posuzuje perspektivní vývoj naší
hospodářské situace. Velmi si cením
toho, že vládní program je v prohlášení
vlády označen za otevřený, tzn. že
se připouští možnost jeho zpřesnění
a změny, že tedy vláda nezamýšlí
ulpívat na jediné alternativě tohoto řešení.
Dovolte mi, abych v této souvislosti připojil několik
poznámek k této části vládního
programu.
Souhlasíme, myslím, všichni s tím, že
je třeba snížit podíl investičních
nákladů na hornictví, energetiku a těžký
průmysl a posílit dosavad opomíjené
a zanedbávané oblasti. Vláda hovoří
o snížení celkových investičních
výdajů na oblast hornictví, energetiky a
těžkého průmyslu z 28 % na 18 %. Klade
se však otázka, zdali jsou využity již všechny
možnosti opravdu optimálního řešení,
nelze-li např. uvažovat o dalším snižování
toho podílu nebo o účelnější
změnu jeho struktury, zda by nám nepřineslo
větší užitek, kdybychom energičtěji
a rychleji zaváděli použití jiných
druhů paliv než klasických tuhých paliv.
Bylo by např. možné uvažovat o urychlené
výstavbě atomových elektráren, které
podle tvrzení odborníků již nyní
konkurují ostatním druhům elektráren.
Je ovšem třeba pochopitelně propočítat
národohospodářskou efektivnost takovýchto
řešení. Sem ovšem nepatří
jenom přímé náklady na výrobu
kWh energie, ale jsou zde měřítkem také
úspory v investičních nákladech na
dobývání tuhých paliv, náklady
na úpravu a údržbu transportních prostředků
pro dopravu paliv, náklady na očištění
ovzduší v důsledku jeho znečištění.
Je zde celá řada položek, které je třeba
brát v úvahu, abychom zjistili národohospodářskou
efektivnost tohoto či jiného kroku. Přitom
máme surovinu, která by nám dovolovala využívání
atomové energie. Z uspořených prostředků
bylo by možno aspoň část použít
na modernizaci hutnických a strojírenských
provozů, abychom zlepšili konkurenční
schopnost strojírenských výrobků,
případně by je bylo možno vynaložit
na jiné potřebné úkoly.
S. inž. Černík hovořil o tom, že
vláda zkoumá možnost zahraniční
půjčky a jak by s touto půjčkou mělo
být naloženo. Soudím, že bychom měli
sáhnout k zahraniční půjčce,
poněvadž by nám mohla umožnit, abychom
řešili v krátké době problémy,
jejichž řešení by nám jinak potrvalo
dlouhá a dlouhá léta. Abychom překonali
zaostávání za vyspělými zeměmi,
potřebujeme naléhavě urychlit rozvoj chemie,
výrobu umělých hmot a vláken, kvalitních
hnojiv pro zemědělství, zmodernizovat stavebnictví,
zajistit výstavbu dálnic a vodních cest,
vybudovat moderní průmysl, kterým zužitkujeme
vlastní přírodní bohatství,
změnit strukturu naši průmyslové výroby,
abychom si vytvořili novou situaci také v zahraničním
obchodu, odstranili jeho ztrátovost a učinili jej
zdrojem přírůstku národního
důchodu. Tím bychom přirozeně mohli
také uvolnit vlastní doplňkové prostředky
pro modernizaci spotřebního a potravinářského
průmyslu, pro výstavbu bytů, škol, obchodů,
služeb, vybavit moderně zdravotnická zařízení,
rychleji řešit dopravní problémy a budovat
zařízení pro mládež.
Mezi nejneodkladnější problémy, které
musíme řešit v zájmu zdárného
rozvoje a prosperity našeho hospodářství,
náleží rychlé sepětí maloobchodních
a velkoobchodních cen sazbovou daní a podrobení
naší výroby působení tržních
sil. Víme všichni, že kdyby tato situace měla
být rychle provedena, že před nás staví
otázky, jak se vypořádat s dopadem na životní
úroveň širokých mas. Je nepochybné,
že by bylo možno rychlé řešení
jen tehdy, kdybychom sáhli ke kompenzaci těchto
negativních dopadů na životní úroveň,
to znamená kdyby pak dopadlo dodatečné zatížení
na podniky i na státní pokladnu. V této souvislosti
mi vystupuje jako zvlášť naléhavé
řešit také rychle problém dotací,
aby byly získány prostředky pro finanční
operace. Myslím, že by vláda měla propočítat
alternativu tohoto urychleného sepětí maloobchodních
a velkoobchodních cen v době kratší
- a to značně kratší - než se uvažuje
ve vládním programu, a zvážit i problematiku
popř. vnitřní půjčky pro jeho
usnadnění.
Národní shromáždění by
si mělo v těchto otázkách sjednat
samostatný názor a svést o něm s vládou
dialog. Samostatný názor by si mělo získat
ke všem normativním předlohám, které
v nejbližší době hodlá vláda
předložit a k jejichž projednání
by přistoupilo po předběžné průpravě
a připravenosti. Jen tak bychom mohli úkol rychle
a kvalitně zvládnout.
V závěru se chci připojit k těm poslancům,
kteří poukazovali v rozpravě na nutnost radikálního
a neodkladného řešení životních
podmínek mladé generace, a to zejména její
bytové otázky. Jak zde na našem plénu
v rozpravě, tak i na prosincovém a lednovém
plénu, byly vysloveny velmi cenné podněty,
s kterými by bylo nutno se věcně zabývat
a pokud možno je realizovat.
S plánem ústavního řešení
vztahu mezi našimi národy, jak je rozveden ve vládním
prohlášení, plně souhlasím a
rovněž tak i s ostatními pasážemi,
o nichž se zde již také dostatečně
souhlasně diskutovalo. Vládní program pokládám
za dobrý zejména v jeho koncepci a v jeho tendencích.
Je pochopitelně poznamenán určitou setrvačností
v hospodářské a investiční
politice, ale co je hlavní, přitom také výraznou
snahou prolomit krunýř deformací a postupovat
v nových směrech ve všech oblastech našeho
života a naplňovat tak zásady akčního
programu Komunistické strany Československa. Proto
budu pro předložený vládní program
hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda NS s. Dohnal: Děkuji.
Slovo má. posl. Tříska, připraví
se posl. Proškovec.
Posl. Tříska: Soudružky a soudruzi poslanci,
vážení hosté, ve vládním
prohlášení se praví, že vláda
je si plně vědoma toho, jak velký podíl
odpovědnosti ji čeká, a nepovažuje přiložený
program za uzavřený a neměnný. K tomu
chci i já něco říci. Padlo zde již
hodně kritických slov, pokud jde o situaci v našem
pohraničí. Chci se zmínit o situaci, která
je v hornickém Sokolovsku. Naše pohraničí
je opomíjeno a zapomíná se na ně.
Připomínám - a my jsme to v pohraničí
již několikrát prožili - že ne všechno,
co je "šito" pro vnitrozemí, je vhodné
i pro podmínky v našem pohraničí, jmenovitě
v hornickém okrese Sokolov.
Nevím, kolik lidí za posledních 20 let do
pohraničí přišlo a kolik jich opět
odešlo. Nevím také, jaké prostředky
stála společnost tato fluktuace, ale víme,
že byla a existuje řada finančně nákladných
opatření i jednorázových akcí
k doosídlení pohraničí, ale bez pronikavějších
úspěchů. Nezdravý pohyb výměny
pracovníků je však vážnější
z hlediska politického než finančního,
protože pro desítky tisíc občanů
nejen okresu Sokolov je i naše krajina, to je naše pohraničí,
průchozím místem. Pohyb těchto lidí,
kteří přicházejí a odcházejí,
má a musí mít nepříznivý
vliv i na "starousedlíky" . A pokud je nestrhává
s sebou do tohoto pohybu, nejen že nepříznivě
působí na ekonomiku pohraničí, ale
přímo pomáhá vytvářet
názor určité podřazenosti, někdy
i méněcennosti ve významu a postavení
celého našeho pohraničí. Na Sokolovsku
je zpracován rozbor důvodů a zejména
důsledků odchodu pracovníků německé
národnosti do Německé spolkové republiky.
Mám za to, že jde skutečně o vážný
problém z hlediska okresu. Bylo navrženo opatření,
jak mezery odstranit a nepřipustit zpomalení vývoje
a rozvoje našeho okresu. A co se stalo? Nic! Materiály
opět projednala řada orgánů, opět
byl doporučen jednotlivým stupňům
řízení, pochopitelně po příslušném
obroušení ostrosti, které se jeví přímo
dole v podnicích, na šachtách, v životě
okresu, a tyto materiály se dostaly snad až sem do
Prahy. Tam nebo zde v Praze se zřejmě nutnost našich
potřeb i volání po řešení
ztratilo, poněvadž odpověď anebo opatření,
ale hlavně pokyny, jak to řešit, dodnes neznáme.
Závody a občané na Sokolovsku žádají
o pomoc při řešení jako pohraničního
okresu nebo postavení na roveň okresů vedlejších,
tj. chebského a karlovarského, které jsou
v první kategorii pohraničních okresů,
zatímco Sokolov, který je vklíněn
mezi tyto dva okresy, je určen do druhé skupiny.
Velkou roli v tom hrají úlevy že stabilizačního
odvodu.
Dále požadujeme centrální řešení
hmotného a sociálního zabezpečení
našich žen, především v rodinách
s více dětmi, aby podstatně větší
péče mohla být věnována jejich
výchově. V pohraničí panují
zhoršené životní podmínky, u nás
v okresním městě jsou trochu příznivější
podmínky pro spořádaný život,
ovšem za cenu vyšších životních
nákladů. Viz kategorizaci bytů venkov plus
město.
Dále se chci alespoň zběžně zmínit
o úpravě jízdného v místní
dopravě, provozované ČSAD, ve všech
našich krajích i u nás v kraji Západočeském.
I když zvýšené jízdné bylo
plánováno od 1. 1. 1968, po mnoha urgencích
pracujících bylo odloženo o měsíc,
tj. od 1. února 1968. Stále chodí připomínky
na značné zvýšení proti dřívějšku,
které činí přes 200 %. Občané
se pozastavují v našem tisku, že se mluví
o tom, jestliže se na Západě zvýší
cokoli o 5 až 10 %, a u nás je to zvýšení
o 200 %, jako by se nic nestalo. Občané, hlavně
pracující, to nelibě nesou a také
kritizují. Mám za to, že tento bod v dopravě
by se měl znovu přehodnotit, měla by se hledat
jiná forma, jak by to bylo přijatelné jak
pro provádějící podniky, tak i občany
a pracující, u kterých měsíční
jízdné bylo neúměrně zvýšeno.
Věřím, že vládní program,
přednesený předsedou vlády s. inž.
Černíkem, se promítne i do života v
celém našem pohraničí, aby to nebyla
i nadále místa jen průchodící,
ale činorodá práce ve prospěch celé
naší republiky.
Když už mám slovo, soudružky a soudruzi,
použil bych k interpelaci několik připomínek,
které mám k ministru spravedlnosti a k ministru
vnitra. Dne 22. 3. 1968 byl uveřejněn článek
v Rudém právu dr. Poláka, prokurátora
Generální prokuratury z Prahy, v němž
se uvádí, že při provádění
rehabilitací byla Generální prokuratura od
počátku svázána interními opatřeními,
kde se říká, že se jednalo o jednu že
směrnic povýšených nad zákon
a že otevřeně proti nim vystoupit znamenalo
vystoupit proti straně a nést všechny důsledky.
V tomto směru by bylo vhodné upozornit ministra
vnitra a spravedlnosti, zda stejným způsobem byl
či nebyl vázán i Nejvyšší
soud při svém postupu v oblasti rehabilitací.
Dále v jakém stavu a stadiu je příprava
ústavních nebo zákonných opatření
v oblasti vytvoření záruk nad přímým
řízením a kontrolou činnosti nad ministerstvy
národní obrany, vnitra, spravedlnosti a Generální
prokuratury.
Dále žádám odpověď, zda
se zakládá na pravdě, že odpovědné
osoby z řad orgánů ministerstva vnitra, prokuratury
a spravedlnosti, soudů, ale i další jsou dosud
vázány státním tajemstvím v
souvislosti s otázkami vyšetřování,
přípravou a prováděním politických
procesů, jak se dnes často v tisku tvrdí.
Jestliže vázanost státním tajemstvím
u těchto osob v uvedených případech
nadále trvá, žádám zdůvodnění
tohoto postupu, jak s touto povinností mlčenlivosti
bude naloženo při provádění rehabilitací
a v souvislosti s prošetřením míry zavinění
a odpovědnosti osob, které se na nezákonnostech
podílely.
Doporučuji, aby přezkoumání politických
procesů z let 1948 až 1954 či až do roku
1956 bylo prováděno ve všech případech,
a to z úřední povinnosti za tím účelem
k tomu zřízenými soudními orgány,
a nikoli pouze na návrh postiženého nebo jeho
rodinných příslušníků,
který by měl být podán v zákonem
omezené lhůtě. Mohlo by se totiž stát,
že určitý okruh osob by ještě ani
dnes tento návrh nepodal, a to z nejrůznějších
důvodů, a v důsledku toho by po letech otázka
rehabilitací mohla být znovu předmětem
pozornosti - a to přece nikdo z nás nechce.
Dále žádám o vysvětlení,
v jakém rozsahu byla vytvořena odpovědnost
a jakého druhu proti osobám, které se podílely
na nezákonnostech, vedoucích k nezákonným
rozsudkům, a současně předkládám
otázku, zda nehrozí promlčení, zejména
ohledně trestní odpovědnosti u některých
osob za tyto nezákonnosti nebo trestné činy.
(Potlesk.)
Předsedající místopředseda
NS Dohnal: Děkuji. Uděluji slovo posl. Proškovcovi,
přihlášen je dále posl. Brunner.
Posl. inž. Proškovec: Soudružky a soudruzi,
právě tak jako akční program strany
i prohlášení vlády bylo občany
naší země očekáváno s
velkým zájmem a nutno říci i s netrpělivostí.
Řada lidí si uvědomuje náročnou
úlohu vlády. Přitom však seberychlejší
změny a řešení nebudou se lidem zdát
dostatečně rychlé a účinné
a dostatečně splňující oprávněné
požadavky občanů či podniků a
oblastí. Činnost vlády bude sledována
velmi kriticky i s netrpělivostí. Domnívám
se, že tuto nedočkavost neutlumí vláda
tím, že nás bude nabádat k trpělivosti
a k pochopení, ale zejména tím, že převážná
část občanů se konkrétně
přesvědčí, že vláda má
jasné a pevné cíle a že za nimi jde
cílevědomě, houževnatě a nekompromisně.
Jedním že zásadních řešení
hospodářské situace je řešení
dosavadní struktury hlavních odvětví
průmyslu a jejich výrobního programu. V posledních
měsících jsme se zabývali v průmyslovém
výboru NS některými otázkami strukturálních
změn a nové soustavy řízení.
l když jsme si plně vědomi složitosti
tohoto problému, domníváme se, že strukturální
změny neprobíhají tak rychle, jak by to bylo
možné. Je mnoho faktorů, které ovlivňují
- pomáhají nebo brzdí - průběh
těchto změn. Chtěl bych ve svém vystoupení
stručně zdůraznit některá hlediska.
V první řadě je to úloha ekonomických
nástrojů. Dosavadní stupeň zavádění
nové soustavy řízení nepomáhá
dostatečně realizaci strukturálních
změn. Efektivní obory nemají podstatně
lepší podmínky a možnosti pro svůj
další rozvoj než obory neefektivní.
Zásadní řešení tohoto problému
je především v dosažení správných
cen a cenových relací. Domnívám se,
že alespoň po určitou dobu se neobejdeme bez
určité diferenciace některých ekonomických
nástrojů tak, abychom urychlili realizaci žádoucích
strukturálních změn. Doporučuji proto,
aby vláda ve svých opatřeních to bedlivě
uvážila.