Ve druhé poznámce chci zdůraznit vliv lidí,
jejich myšlení a postojů ke strukturálním
změnám. Tento postoj je spíše - podle
mého názoru - jen platonický. My všichni
uznáváme účelnost a potřebu
změn - s jednou malinkou výjimkou ovšem, že
ta konkrétní změna se nesmí týkat
nás osobně. Přitom není prozatím
dost důrazný ekonomický tlak, abychom tento
svůj postoj měnili. Někteří
lidé vyslovují obavy, že nová soustava
řízení je útokem na pracující,
na dělníky. Bylo by však zajímavé
vedle charakteristiky našeho národního hospodářství,
kdy s. inž. Černík uváděl, že
máme neefektivní či dokonce nežádoucí
výrobu, výrobu na sklad, bez odbytu, bylo by účelné
také sdělit, kolik lidí vlastně dosáhlo
v r. 1967 jenom státem zaručeného minima
své mzdy. Domnívám se, že nová
soustava řízení je a musí být
útokem, ne ovšem proti pracujícím, ale
proti neúčelné, neefektivní a nekvalitní
práci kohokoli.
Řešení strukturálních změn
je úzce spjato s problematikou zahraničního
obchodu. Účelné strukturální
změny by měly ovlivnit i naše postavení
na zahraničních trzích. Je ovšem nutné
zajistit úzké spojení zahraničního
trhu a výroby, a to lépe než dosud. Jsem proti
zbrklým, neuváženým změnám
a řešením. Tato otázka se však
řeší takovou dobu, že nemůžeme
mluvit o zbrklosti, nýbrž o jevu naprosto opačném.
Chtěl bych to dokumentovat na příkladě
našeho oborového podniku Škoda Plzeň.
Dosavadní vývoj přes veškerou naší
snahu je naprosto neuspokojivý. V prosinci 1965 byl vyhláškou
ministra zahraničního obchodu zřízen
Škodaexport jako podnik zahraničního obchodu.
Celá veřejnost byla tímto jménem uvedena
v omyl, neboť již tehdy předpokládala,
že tento PZO je podnikem oborového podniku Škoda,
což vůbec neodpovídalo skutečnosti.
Škodaexport byl totiž normálním PZO, který
měl s námi společné pouze firemní
označení.
Po zasedání ÚV KSČ v prosinci 1966
se zdálo, že nic nestojí v cestě tomu,
aby tento podnik se stal organickou součástí
našeho podniku a celé VHJ. Po velkém tlaku
došlo pouze k tomu, že od 1. 1. 1967 byl tento podnik
jako samostatný právní subjekt zařazen
do našeho podniku s tím, že jeho vztahy k oborovému
podniku budou upraveny statutem VHJ. Zpracování
tohoto statutu však bylo vázáno na dohodu mezi
ministerstvem zahraničního obchodu a ministerstvem
těžkého průmyslu. A zde můžeme
konstatovat, že prakticky k nějaké hlubší
dohodě nedošlo, takže spojení PZO Škodaexport
s našim oborovým podnikem je přes naši
veškerou snahu nedokonalé a víceméně
administrativní. Zásady, které ve druhé
polovině r. 1967 vydal ministr zahraničního
obchodu, prakticky zásadní otázky rovněž
neřešily.
V souladu s akčním programem a s vládním
prohlášením jsem toho názoru, že
podniky musí mít zásadně přímý
vliv na vykonávání exportní činnosti.
Při průzkumech našeho výboru jsme se
setkali i s další otázkou, s problémem
postavení socialistického podniku, jehož řešení
a realizace jsou jednou že základních podmínek
pro činnost podniků v jejich podnikání.
Plně souhlasím s tím, že podnik má
být skutečně samostatnou jednotkou, plně
odpovídající do všech důsledků
za svoji činnost. Je nutné, aby centrální
řízení bylo důsledně odděleno
od chozrasčotní sféry a aby tedy i nástroje
řízení centra byly ve smyslu této
zásady upraveny. Plně souhlasím s nutností
přirozené integrace podniků na výrobní
i ekonomické bázi. Jsem toho názoru, že
podniky se musí spojovat za účelem plnění
určitých konkrétních úkolů
při plném respektování jejich samostatnosti
a oboustranné ekonomické výhodnosti.
Návrhy na řešení obou problémů
podle harmonogramu prací vlády mají být
projednány ve II. čtvrtletí. Musím
ovšem vyslovit požadavek, aby po projednání
návrhů nenásledovaly další úvahy,
diskuse a návrhy, ale aby následovala rychlá
realizace.
Strukturální změny mají zajistit přednostní
rozvoj odvětví či oborů pro naše
národní hospodářství výhodných.
Přitom musíme přihlížet i ke
stavu naší surovinové základny, která
může být na jedné straně činitelem
omezujícím, na druhé straně nám
dává určité možnosti, kterých
musíme co nejefektivněji využít. ČSSR
má v Evropě svým způsobem výjimečné
postavení v zásobách uranu. Uran v posledních
letech ztrácí svůj charakter výlučně
strategické suroviny a roste význam jeho použití
jako energetického paliva. Změny v úloze
uranu jako suroviny i prudký rozvoj jaderné energetiky
ve světě podle mého názoru vyžadují,
aby bylo detailně posouzeno, jak budeme v další
budoucnosti s touto cennou a snad nejcennější
naší surovinou efektivně hospodařit.
Řešení tohoto problému přitom
ovlivní i další odvětví, nejen
rozvoj naší energetiky, ale i strojírenství.
A v této souvislosti nejen vnitřní potřebu
republiky, ale i výrazným a příznivým
způsobem vnější ekonomické vztahy.
Nechci zde z různých důvodů rozvádět
detailní úvahy. Doporučuji proto, aby vláda
a její příslušné orgány
tyto otázky detailně propracovaly.
Soudružky a soudruzi, doporučuji rovněž
jako ostatní poslanci vládní program ke schválení.
Děkuji vám za pozornost. (Potlesk.)
Mpř. NS Dohnal: Děkuji. Uděluji slovo
posl. Brunnerovi. Sděluji, že posl. Růžička
se vzdal slova a svůj diskusní příspěvek
k otázkám sociálního zabezpečení
předkládá písemně. Připraví
se posl. Malecká.
Posl. Brunner: Vážené Národní
shromáždění, vážení
hosté! Dovolte mi k vládnímu prohlášení
jednu poznámku.
I když tento dokument podle mého názoru doceňuje
významnou úlohu a výsledky zemědělství
jako celku, jsem osobně toho názoru, že zemědělství
jako základní článek našeho národního
hospodářství by si zasloužilo jednak
hlubšího rozboru a na druhé straně konkrétnějšího
vyjádření, jak vláda bude nikoli pomáhat,
ale volit nástroje po své linii k tomu, aby vzestup
výroby byl rychlejší než dosud. K tomu
toto konkrétně.
Nová vláda je si jistě plně vědoma,
že státní zemědělská výroba,
a to hlavně státní statky, v převážné
většině hospodaří tam, kde nebyly
vhodné podmínky pro družstevní velkovýrobu.
V druhé řadě to představuje většinu
v pohraničí, kde z různých důvodů
nejsou vytvořeny podmínky pro to, abychom mohli
vyslovit své uspokojení. Je nutno zde konstatovat,
že se nenaplnila někdejší hesla, např.
"státní statky - vzor moderní velkovýroby",
ale že jsou nuceny využívat, a to ve značném
rozsahu, starých stájí a ostatních
provozních budov, převedených že soukromého
sektoru. Jde o nevhodné malé stáje, ve kterých
je někdy ohroženo zdraví a bezpečnost
lidí i zvířat.
Chtěl bych říci, že za tohoto stavu
je velmi sporné zabezpečit organizaci a efektivní
výrobu. Je proto nutné, aby vláda výrazným
způsobem podpořila zájem pracovníků
na výrobě v tom, že bude uplatněna výraznější
subvenční a úvěrová politika
k tomu, aby tyto podniky mohly zabezpečit potřebnou
bytovou a účelovou výstavbu. Nechci přehánět,
ale zastávám názor, že v celé
řadě pohraničních statků je
ještě dosti místa pro další "hřmící
stáda", to znamená - převedeno do kulturnější
řeči - že tyto oblasti jsou schopny za příznivějších
podmínek a určitých vkladů dávat
daleko více mléka a masa. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Místopředseda NS Dohnal: Děkuji. Slovo
má s. ing. Malecká, připraví se s.
posl. Pokorná.
Posl. ing. Malecká: Vážené súdružky
a súdruhovia, úvodom musím povedať,
že som v značnej nevýhode, pretože sa
predo mnou vystriedalo už hodne poslancov, ktorí súhlasiac
s vládnym prehlásením zvýrazňovali
tie problémy, ktoré sú v ich volebnom obvode
najpálčivejšie, no a samozrejme požadovali
ich urýchlené riešenie. Ale ako mám
možnosť počuť, tých problémov
je viac ako dosť. Nezastiera ich ani naša nová
vláda, ale naopak, svojím vládnym prehlásením
ich odhaľuje pri zdôrazňovaní toho, že
budúcnosť nemožno chápať ako vývoj
bez rozporov, že riešenie zložitých otázok
bude prebiehať v stálom konflikte progresívnych
a zaostalých článkov, i keď zatiaľ
je toto formulované dosť obecne.
Chcela by som hovoriť k tej časti vládneho
prehlásenia, kde sa hovorí o rozvoji zaostalých
oblastí. Že je to problém veľmi vážny,
nakoniec potvrdzuje i naša diskusia. Nechcem tu opakovať,
čo už bolo povedané, že sa vláda
viackrát zaoberala vývojom týchto oblastí,
ale ako vieme z praxe, tieto opatrenia boli veľmi málo
účinné, takže len tak sa mohlo stať,
že v niektorých oblastiach nielenže nenastalo
zlepšenie, ale situácia sa naopak ešte zhoršila.
Aj Národné zhromaždenie, hlavne Výbor
pre plán a rozpočet, sa touto otázkou niekoľkokrát
zaoberalo. Zvlášť posledný prieskum Výboru
pre plán a rozpočet a jeho závery, vďaka
dobrej popularizácii prostredníctvom tlače,
rozhlasu a televízie, sa stali stredom pozornosti občanov
týchto oblastí, ktorí s plnou dôverou
a nádejou očakávajú od poslancov,
že sa pričinia o riešenie ich vážnych
životných otázok. Tento prieskum bol významný
tým, že umožnil objektívne porovnanie
ekonomickej a kultúrno-spoločenskej úrovne
týchto oblastí s ostatnými vyspelými
časťami našej republiky, pretože doteraz
vystupovanie poslancov priamo z týchto oblastí sa
prijímalo tak, ako keby šlo o okrajovú, lokálnu
záležitosť a iste sa pamätáte na
prípad, keď takéto vystúpenie poslancov
v pléne znamenalo pre nich určité nepríjemnosti.
V súvislosti s prejednávaním tejto problematiky
v NZ chcem pripomenúť ešte prípad, keď
sa mala správa Výboru pre plán a rozpočet
prejednávať v Predsedníctve NZ a vtedy bola
stiahnutá, čo bolo i tu kritizované, pretože
na Predsedníctve bolo vtedy povedané, že tieto
otázky budú prejednané v Predsedníctve
ÚV KSČ a potom predložené NZ komplexne.
Nechcem byť nijako domýšlivá, ale vtedy
sa nám všetkým zdalo, že sú to
dozvuky nevydarenej prezidentskej návštevy v Martine
a na Kysuciach.
V súčasnej dobe cítime, že je situácia
iná, pretože jak naše stranícke orgány,
tak aj naša nová vláda považujú
harmonický rozvoj všetkých oblastí za
základ úspešného rozvoja celej republiky.
Ak mám hovoriť za východné Slovensko,
chcem v prvom rade zdôrazniť, že nás k
tomu vedie snaha nežiť na úkor niekoho iného,
ale naopak, vytvorením priaznivých podmienok a prekonávaním
historickej zaostalosti stať sa významným článkom
našej čs. ekonomiky, čo iste bude prospešné
celku a na druhej strane tiež pomôže odstrániť
stáročné krivdy na tamojšom obyvateľstve.
Touto situáciou bola poznamenaná aj naša krajská
konferencia strany, ktorej sa zúčastnil náš
predseda súdruh Smrkovský a ktorá bola všeobecne
kritizovaná, že bola dosť preekonomizovaná.
Ak budem hovoriť konkrétne, dáte mi iste aj
vy za pravdu, že pálčivé ekonomické
problémy sú skutočne dominantou v živote
obyvateľstva nášho kraja.
Aj keď nemôžem poprieť skutočnosť,
že vo Východoslovenskom kraji nastali viaceré
kladné premeny v hospodárskom, sociálnom
a kultúrnom živote, predsa by nebolo správne
všeobecne formulovanými a zvýrazňovanými
kladmi zastierať skutočnú úroveň
kraja a jeho postavenia v rámci celej ČSSR. Východoslovenský
kraj je ako celok stále ešte na poslednom mieste v
republike v ekonomike a pracovnej aktivite, v intenzite priemyselnej
zamestnanosti, v základných ukazateľoch spoločenskej
a osobnej spotreby, na úseku školstva, dopravy a bytovej
vybavenosti, v príjmoch obyvateľstva, maloobchodnom
obrate a pod. Tiež úroveň poľnohospodárskej
výroby hlboko zaostáva za úrovňou
v ostatných oblastiach republiky. Uskutočnením
prvej etapy prác dosiahlo sa ochrany územia pred
záplavami, no k jeho využitiu pre rast poľnohospodárskej
výroby treba rýchlejšie pokračovať
v komplexných melioračných a rekultivačných
úpravách. Aj keď horské a podhorské
oblasti tvoria viac ako tretinu pôdneho fondu, poväčšine
obrábanú súkromnými roľníkmi,
nepodarilo sa zatiaľ uspokojivo riešiť problémy
týchto oblastí. Neuspokojivé využívanie
prírodných a ekonomických podmienok kraja
spôsobilo veľké rozdiely aj medzi jednotlivými
oblasťami kraja. Osobitne nepriaznivý je tento stav
v pohraničných oblastiach obývaných
spoluobčanmi ukrajinskej a maďarskej národnosti.
Doterajšie ekonomické pravidlá nepôsobia,
pretože zo strany generálnych riaditeľstiev nebolo
a ani niet záujmu nielen o investovanie v týchto
oblastiach do nových objektov, ale niet záujmu ani
o dokončenie výstavby existujúcich podnikov
smerom na finálnu výrobu. Štruktúra
priemyselnej výroby v kraji pri dnešnej cenovej politike
vôbec nevyhovuje. Prevažná časť
výrobkov má charakter polotovaru, pretože finalita
je len osempercentná. To spôsobuje nízkou
rentabilitu výroby a tým samozrejme vytvára
nepriaznivú dôchodkovú situáciu podnikov,
čo ďalej zhoršuje ekonomické možnosti
rozvoja kraja a jednotlivých jeho oblastí.
Plán rozvoja národného hospodárstva
na roky 1968-1970 nevytvára dostatočné predpoklady
pre aktivizáciu prírodných a ekonomických
zdrojov Východoslovenského kraja. Nevytvára
potrebný súlad medzi oblastným rozmiestnením
a štruktúrou zdrojov pracovných síl
a prírastkov zamestnanosti. Rozbory o vývoji obyvateľstva
ukazujú, že do roku 1980 budú najväčšie
zdroje pracovných síl vo Východoslovenskom
kraji. Za toto obdobie pripadá na tento kraj 36 % podiel
z celkových pracovných zdrojov Slovenska, čo
predstavuje 133 000 osôb.
Táto situácia je najpálčivejšia
v okrese Prešov, kde do roku 1980 treba riešiť
problém pracovných príležitostí
pre cca 23 000 obyvateľov. Za roky 1951-1966 vzrástol
počet obyvateľov prešovského okresu o
viac ako 48 000 obyvateľov pri priemernom ročnom prírastku
2 %. Za prácou sa v rokoch 1960-1966 odsťahovalo 15
680 osôb. I posledné roky by som mohla dokumentovať
podobnými príkladmi a ani prognóza do budúcnosti
nie je priaznivejšia.
S tým úzko súvisí aj umiestnenie pätnásťročného
dorastu, kde situácia je podobná, ak nie je horšia,
ako to tu uvádzal posl. Garaj. A tak náš kraj
sa znova podieľa najväčším počtom
na presune mladých ľudí do iných krajov
republiky, prípadne je i naďalej najväčším
zdrojom nekvalifikovaných pracovníkov, čo
naozaj nie je spravodlivé.
Skutočnosť, že rozvoj priemyslu nie je v súlade
s rastom obyvateľstva, sa veľmi nepriaznivo odráža
v životnej úrovni, a to nielen v porovnaní
s celoštátnym priemerom, ale aj s celoslovenským
priemerom. Z tejto oblasti uvediem niekoľko príkladov,
ktoré dokumentujú to, čo som povedala úvodom,
že sa disproporcie budú v najbližších
rokoch nie vyrovnávať, ale naopak prehlbovať.
Ide hlavne o príjmy na jedného obyvateľa, kde
sa rozdiel medzi priemerným ročným príjmom
na jedného obyvateľa Východoslovenského
kraja v porovnaní s celoštátnym priemerom v
priebehu 4. päťročnice zvýši z 2074
korún na 2580 korún. Ďalej napr. v ročných
príjmoch obyvateľstva z dôchodkov, aj keď
tu platia jednotné predpisy, javia sa značné
rozdiely. V roku 1965 tvoril priemerný ročný
príjem z dôchodku oproti celoštátnemu
priemeru o 1151 korún menej , v roku 1970 to už bude
1480 korún menej.
Na druhej strane zadĺženosť obyvateľstva,
o ktorej hovoril súdruh povereník Marko, v našom
kraji predstavuje 1797 korún na jednu domácnosť,
v republike 954 korún a v českých krajoch
len 752 korún. Z toho stavebné pôžičky
tvoria v kraji 677 korún na jednu domácnosť,
v republike 246 korún a v českých krajoch
len 126 korún.
Keď si dáme do súvisu nízke príjmy
obyvateľov i s touto skutočnosťou pri väčšej
početnosti rodín, potom myslím, že netreba
životnú úroveň ďalším
zrovnávaním dokumentovať.
Veľmi nepriaznivá situácia je na úseku
školstva, zdravotníctva, bytovej výstavby a
pod. Ako príklad znova uvediem situáciu v Prešovskom
okrese, ktorý je v oblasti školstva určite
na poslednom mieste. Na spestrenie niekoľko údajov:
Priemerný počet žiakov na triedu v ZDŠ
je 37,1 žiakov, čo je skoro o 10 viac ako v iných,
aj zaostalých okresoch republiky. Katastrofálna
je smennosť v základnom školstve, ktorá
v priemere v okrese dosahuje 25 %. V niektorých mestách,
ako napr. v Prešove, Sabinove, a v mnohých ďalších
obciach je vyše 40 % a sú aj také obce, ako
napr. Lipany, kde je až 60 %.
Situácia sa v rámci tejto päťročnice
nerieši, ba naopak zhoršuje, pretože narastá
počet havarijných škôl a tiež dochádza
zjavne k spomaľovaniu školskej výstavby.
Kým sa v uplynulých rokoch ročne odovzdávali
do užívania dve školy, pre nasledujúce
roky to bude iba jedna škola ročne. Tu by som chcela
vážne upozorniť vládu na tento nepriaznivý
stav, a to nielen v rámci okresu Prešov, ale i v celom
Východoslovenskom kraji, a požiadala ju o spravodlivú
diferenciáciu v tejto oblasti, aby sa okrem havarijných
prípadov prednostne zaisťovala školská
výstavba tam, kde by to znamenalo odstránenie tak
vysokej smennosti, ktorú som uvádzala na našom
príklade.
Veľmi zložitá situácia je v rozvoji zdravotníckych
služieb, kde kraj, a hlavne okres Prešov, je skoro vo
všetkých ukazateľoch hlboko pod celoštátnym
priemerom. Nechcem tu uvádzať príklady z ostatných
oblastí, ktoré nie sú pre náš
kraj priaznivejšie.
V najbližšej dobe sa pripravuje vládne uznesenie
na riešenie problémov rozvoja Východoslovenského
kraja, podobne ako vláda prejednala problémy okresov
Čadca, Dolný Kubín a Rimavská Sobota.
Škoda, že posl. Garaj vystúpil predomnou, pretože
na základe článku v Pravde z 30. apríla
pod názvom "Ruch Oravy" by som bola vyslovila
nádej, že sa podobne ako v týchto okresoch
začne toto vládne uznesenie pomerne rýchlo
realizovať.
Pokiaľ ide o náš kraj, bude potrebné už
v plánoch zaistiť a nepripustiť, aby dochádzalo
i naďalej k znižovaniu jeho ekonomickej úrovne,
ale zabezpečiť absolútne a relatívne
vyrovnávanie jeho ekonomickej úrovne s ostatnými
oblasťami republiky.