Po roce 1970 by prakticky mohly jít do důchodu všechny
ženy, které pracují v zemědělství
od r. 1945 a bude jim v roce 1970 55 roků anebo budou starší,
neboť budou mít 25 let nepřetržité
práce v zemědělství. Tyto naše
družstevnice a pracovnice si toho jistě plně
zaslouží. Ale zůstává otázka
druhá. Bude naše zemědělství
do té doby natolik výdělkově i jinak
přitažlivé, aby mohlo tuto odcházející
směnu nahradit? Družstevnice v těchto letech
jsou zatím hlavními pracovními silami v převážné
části našich zemědělských
závodů. Statistika tomu jasně nasvědčuje.
Nad tím vším jsem se znovu zamyslel právě
na 1. máje, kdy celá republika slavila svátek
pracujících. Projížděl jsem náš
jičínský okres a na našich polích,
pokud někdo pracoval, byly to právě tyto
starší a staré ženy, které protahovaly
řepu.
Rovněž velmi platnou pracovní silou jsou tyto
ženy v živočišné výrobě,
hlavně jako ošetřovatelky dojnic. Až odejdou
na odpočinek, kdo bude dojnice ošetřovat? Bude
náhrada?
Pro naše národní hospodářství
a celou společnost by bylo velkou chybou a nehorázností,
kdyby intenzita našeho zemědělství stagnovala
nebo dokonce poklesla jen kvůli tomu, že v zemědělství
nebude dostatek lidí. V našem národním
hospodářství jsou rezervy. Tyto rezervy jsou
i v zemědělství. Nebojím se to říci.
Je však možno je využít jen tehdy, bude-li
mít zemědělství dostatek pracovních
sil. Nemůžeme se však spokojit s trestanci! Dále
je potřeba, aby všechna ostatní odvětví
národního hospodářství plnila
své povinnosti a závazky vůči zemědělství,
ne jenom co se týče množství a kvality,
ale též prodejem za přijatelné ceny,
za které naše zemědělství výrobky
ostatních resortů nakupuje. Tyto ukazatele - lidé,
množství, kvalita a cena výrobků dodávaných
zemědělství - sehrají důležitou,
možno říci rozhodnou úlohu. Budou-li
tyto ukazatele v relaci, pak naše zemědělství
bude schopno mimo jiné zvýšit například
průměrné hektarové výnosy obilovin
a tím pomoci v otázce nejožehavější,
tj. snížit dovoz obilovin, a to jak krmných,
tak i chlebových. Zemědělství sice
dnes může kalkulovat, je nám to doporučováno,
ale je to jediné odvětví, které nemůže
své výrobky fakturovat.
Dále bych chtěl připomenout: v harmonogramu
úkolů vyplývajících z programového
prohlášení v části ekonomické
je uloženo ministru práce a sociálních
věcí od 1. 5. 1968 zvýšit nízké
důchody. Celostátně se jedná o
300 000 případů. Z tohoto celkového
množství je převážná část
právě na venkově. Na toto jsem byl v poslední
době na veřejných schůzích
dotazován. Situace je totiž nyní taková,
že poživatelům nižších důchodů
(než 400 Kčs), kteří nám v našich
zemědělských závodech tu a tam vypomáhají,
hlavně v rostlinné výrobě, nemusí
být toto vyrovnání přiznáno.
Dále jsem informován, že na toto zvýšení
je v okrese limitována určitá částka
a je na doporučení MNV, kdo může vyrovnání
dostat a kdo ne.
Jsou vážné obavy a je pochopitelné,
že tito starší lidé při této
praxi nám již nebudou chtít pomáhat
z obavy, aby neztratili nárok na zvýšení
důchodu. 400 Kčs by mělo být stanoveno
jako minimum důchodů zemědělců
s možností dále pracovat a pomáhat v
zemědělství.
Dále se v harmonogramu vládního prohlášení
mluví a podporuje utvoření organizace družstevních
rolníků. Tato nová organizace by měla
být zastáncem a podporou všech pracovníků
zemědělství a zemědělství
vůbec. V budoucnu by tato organizace měla mít
vlastní banku. Bylo by dobře mít i zájmovou
pojišťovnu. Navrhuji proto propracovat a novelizovat
zákon o pojišťovnictví z roku 1966, kde
je zemědělství diskriminováno tím,
že jako jediné odvětví našeho národního
hospodářství musí povinně uzavírat
pojištění se Státní pojišťovnou.
Přitom sazby jsou vcelku o více než 100 % vyšší
než před novou soustavou a zemědělské
závody jsou pojištěny méně.
Rovněž navrhuji přepracovat zákon o
zemědělské dani. Tímto zákonem
byla mimo jiné zavedena do zemědělství
obratová daň, která svazuje činnost
zemědělských závodů. Zavedením
obratové daně byl prakticky zmrazen prodej zemědělských
výrobků přímo spotřebitelům.
My zemědělci máme dojem, že na zavedení
obratové daně měl zájem i bývalý
president, který v novoročním projevu v r.
1967 vytýkal zemědělským družstvům,
hlavně na Moravě, že před vánocemi
1966 prodávala výrobky z domácích
zabijaček přímo spotřebitelům.
Jednalo se o několik korun, které snad tato družstva
získala navíc, zato však spotřebitelé
dostali čerstvé a kvalitní zboží.
Nebo v tom byl viděn útok na státní
monopolismus? Bylo by jistě zajímavé, kolik
tato daň přinese do státní pokladny,
když odečteme náklady na aparát, který
se výpočtem této daně, kontrolou a
klasifikací zabývá.
Rovněž tak část zákona určující
placení pohyblivé složky daně při
vyšším výdělku - již nad 1000
Kčs měsíčně - brzdí
rozvoj zemědělství. Dále zařazování
katastrů do přírodních stanovišť
dát do pravomoci okresních orgánů.
Oba tyto zákony byly prosazeny v tomto znění
proti vůli většiny poslanců-zemědělců.
Byli jsme však demokraticky umlčeni.
Jsem si vědom, že nová vláda a všichni
beji členové budou mít těžkou
a odpovědnou práci v příštím
období. Mám za to, že však bude dobré
pro celou společnost, když celá vláda,
a ne jen ministr zemědělství, bude sledovat,
kolik vyrobíme obilí, masa, mléka a vajec
na 1 obyvatele, sledovat stav našeho zemědělství
a podporovat snahu, abychom se stali co nejvíce soběstačnými
v potravinách. Jakákoliv finanční
podpora do našeho zemědělství i do podniků,
které naše výrobky zpracovávají,
je vklad celé společnosti na úrok nejvýhodnější.
Pokud nebudeme mít v pořádku a přitažlivé
zemědělství, nebude v pořádku
celé naše národní hospodářství.
Se zemědělstvím úzce souvisejí
podniky, které naše výrobky zpracovávají.
Zpracování našich výrobků v těchto
podnicích je převážně zastaralé
a je obava, že v některých oblastech při
zvyšování zemědělské výroby
nebudou schopny zajistit plynulé zpracování.
U masa se to právě projevuje.
V únoru na plenárním zasedání
zde jsem měl diskusní příspěvek,
kde jsem poukázal na špatnou kvalitu chleba. Dostal
jsem několik dopisů. Byly i takové, které
nazývaly pekárny cihelnami nebo doporučovaly
zavést útrpné právo a spouštět
pekaře do Vltavy. Ozval se i Ústav státní
inspekce, později došla odpověď od ministerstva
zemědělství a výživy, tentokrát
bez ministra, se kterou mnoho nesouhlasím. Při dalším
jednání přímo s pekárnami jsem
došel k následujícímu závěru:
před válkou se vymílalo žito nejvýš
na 70 %, dnes na 82 %. Před válkou z 1 q této
kvalitní mouky pekl pekař 133 kg chleba. Dnes z
méně kvalitní mouky 144 kg chleba. Taková
je totiž dnešní norma. Dále vadí,
jako v převážné části
národního hospodářství, přebujelá
administrativa. Na 5 pekařů připadá
1 administrativní pracovník. Další ukazatel
nízké kvality chleba: chléb u nás
totiž nepečou jen pekaři, těch zůstalo
z původního počtu jen asi 20 % u svého
řemesla. Ostatní odešli v důsledku nízkých
platů za lepšími výdělky jinam.
On totiž průměrný výdělek
pekarů 7,60 Kčs za hodinu - převážně
práce v noci - je skutečně málo. Nikdo
se nestará, jak se do práce a z práce dostane.
Tato tíživá platová situace by se měla
vbrzku řešit. Bylo by dobré domyslet, co by
se stalo, kdyby pekaři jen týden přestali
pracovat, což znamená týden být bez
chleba.
Pekaři nemají zastoupení v NS. Proto se na
mne obrátili pekaři Východočeského
kraje a požádali mne, abych předal předsedovi
NS s. Smrkovskému rezoluci, ve které žádají
o urychlené řešení své tíživé
situace. To jsem učinil, s. předseda má rezoluci
v rukou.
Pro vládní program budu hlasovat a děkuji
za pozornost. (Potlesk.)
Posl. Fiľová: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia poslanci.
Pokladám za svoju povinnosť vysloviť svoj názor
k prejednávanému programovému prehláseniu
vlády ČSSR. Robím tak menom šestnásťtisícového
pracovného kolektívu národného podniku
Závody 29.augusta v Partizánskom, ktorí ma
zvolili za svoju poslankyňu, a tiež menom svojím,
ako jedna z tisícov robotníkov tohto pracovného
kolektívu.
V prvom rade by som sa chcela zaoberať otázkou štruktúry
nášho hospodárstva, ako to uvádza programové
prehlásenie vlády na strane 17. V rokoch 1948-1953
sme všetci chápali prednostný rozvoj ťažkého
priemyslu, aby bola zaistená obnova vojnou zničeného
priemyslu, aby sme čo najmenej dali možnosť kapitalistom
klásť nášmu hospodárstvu politické
podmienky. Pochopil to i kolektív pracujúcich n.
p. Baťa, hoc pracujúci priniesli najväčší
obete. Zárobok priemerného robotníka v tomto
podniku za bývalej súkromnej firmy bol vysoko nad
priemerným zárobkom kvalifikovaných robotníkov
ostatných odvetví národného hospodárstva.
Baťa tento zárobok nedával z milosti alebo
zo sociálnych dôvodov, zárobok bol vyvážený
vysokou fyzickou a duševnou intenzitou práce. Po oslobodení
i po februári 1948 táto intenzita práce v
obuvníckom priemysle zostala a je tam ešte aj dnes.
Pracovné tempo určované pásmi a kruhovými
dopravníkmi, vysoká deľba práce, vysoká
dvojsmennosť výrobného zariadenia, vysoká
intenzifikácia práce, presné, technicky zdôvodnené
normy výkonu a z toho vyplývajúca vysoká
produktivita práce, to sú základní
ukazovatelia v obuvníckom priemysle. A za tejto situácie
došlo v rokoch 1948-1953 k podstatnému poklesu zárobkov
jak u robotníkov, tak u pracovníkov technicko-hospodárskeho
aparátu.
Pracujúci pochopili, že je potrebné kopať
uhlie a rudy, že sú dôležité hute
a ťažké strojárenstvo, aby sme mohli obnoviť
poškodené železnice, stavby, vyrábať
nové potrebné stroje. Robotníci, ktorí
so zbraňou v ruke bojovali za oslobodenie, stáli
u strojov, zapojovali sa do práce, boli v čele súťažiacich,
presvedčovali ostatných, že politický
a hospodársky smer je správny, že po vybudovaní
základne bude čas dať aj spotrebnému,
konkrétne obuvníckemu, priemyslu spravodlivú
odmenu.
Aká je však skutočnosť? 23 rokov po skončení
vojny konštatujeme, že sme priemyslovú základňu
síce vybudovali, ale obuvnícky priemysel zostal
na poslednom mieste. Na str. 27 programového prehlásenia
sa hovorí, že bude nutné postupne podľa
reálnych možností odstraňovať súčasné
deformované mzdové relácie medzi odvetviami.
Uvediem príklad: V podniku, ktorý poberá
ku svojej tvorbe hrubého dôchodku, je používaná
mzdová krivka uvedená vo vyhláške SPK
č. 62 z roku 1966, príloha č.1 pod č.7.
V triede 3 je uvedený hodinový tarif pri 42 hodinovej
pracovnej dobe Kčs 6,- za hodinu. Pri rovnakej pracovnej
dobe bolo pre obuvnícky priemysel určené
výnosom ministerky spotrebného priemyslu č.
01 z 1. júna 1967 používať pre šijacie
dielne mzdový tarif, ktorý je uvedený na
41. a 47. mieste vyhlášky SPK, ktorá ich má
celkom 48. V triede 3 dáva tento tarif Kčs 4,60
za hodinu. Je to teda rozdiel Kčs 1,40 za hodinu, pričom
v strojárenskom podniku, z ktorého je príklad
vybratý, neni do triedy 1-3 zaradená žiadna
práca a v našom podniku za mesiac február pracovalo
v triede 1 - hodinový tarif spolu s prémiami 4,75
Kčs - 37 pracovníc, v triede 2 - hodinový
tarif s prémiou Kčs 5,19 - 933 pracovníc
a v triede 3 - 5,75 Kčs za hodinu - 3296 pracovníc.
Z 12 637 robotníkov bolo teda do najnižších
tried zaradené 4266, čo je 33,8 % z ich stavu.
A zárobok? Pri 100 % plnení výkonovej normy
si 37 robotníčok zarobí za mesiac, t.j. za
180 hodín, 855 Kčs hrubej mzdy v triede, 1933 robotníčok
934 Kčs hrubej mzdy a 3296 robotníčok 1035
Kčs hrubej mzdy. Nie všetky robotníčky
zaradené do týchto najnižších tried
dokážu technicky zdôvodnené normy plniť
na 100 %. Za mesiac február, z ktorého uvádzam
konkrétne prípady, bolo v podniku 21 pracovníkov,
ktorí si za 200 a viac platených hodín zarobili
menej ako 700 Kčs, 166 pracovníkov si zarobilo od
700 do 800 Kčs, 301 si zarobilo od 801 do 900 Kčs
a 724 pracovníkov malo zárobok od 900 do 1000 Kčs.
V podniku bolo teda 1212 pracovníkov, ktorých príjem
bol nižší než 1000 Kčs, a za predpokladu,
že sú slobodní, čistý príjem
dosahoval najviac 868 Kčs. A to je situácia v podniku,
ktorý odvádza ročne štátu viac
ako 500 mil. Kčs. To je údaj z podniku, ktorý
si v roku 1968 vypožičiava 60 mil. Kčs na investície,
aby mohol dobudovať rozostavané investície.
Postavil na východnom Slovensku závod v Bardejove,
kde dnes zamestnáva 3600 ľudí a tento závod
ešte rozširuje. Za investičný úver
zaplatí podnik 16 mil. Kčs úroky do roku
1970. Teda za to, že napriek vysokému odvodu prostriedkov
do štátneho rozpočtu podnik ešte buduje
pracovné príležitosti v málo vyvinutých
oblastiach, dosahujú pracovníci tohto podniku o
mnoho nižšie zárobky, ako pracovníci iných
podnikov, výroba ktorých je nerentabilná.
A to má veľmi špatné dôsledky.
Robotníčky zaradené do naj nižších
tried zotrvávajú v našom podniku len dovtedy,
kým sa im nenaskytne pracovná príležitosť
v inom podniku. Okolné podniky sú vo veľkej
výhode. Neprijímajú pracovníkov pod
18 rokov. Tí sa potom hlásia v našom podniku,
zapracujú sa a po dovŕšení 18. roku
odchádzajú do iných podnikov. Druhá
časť po 2 - 4 týždňoch práce
v našom podniku odchádza do priemerných a drobných
JRD, kde sa zárobkom vyrovnajú našim pracovníkom,
v mnohých prípadoch ich ešte prevyšujú.
Priemerný mesačný zárobok robotníka
v priemysle v roku 1966 dosiahol v ČSSR Kčs 1564
mesačne. Výsledky nášho podniku v odvodoch
do štátnej pokladnice, dosiahnutá úroveň
v produktivite práce, v zásobovaní domáceho
trhu, v postavení na zahraničnom trhu nás
oprávňujú žiadať o odstránenie
diskriminácie obuvníckeho priemyslu a vyrovnať
ho na úroveň priemyslu celkom. Zvýšenie
miezd na túto úroveň by podstatne zvýšilo
stabilizáciu kádrov. Fluktuácia z dôvodov,
ktoré som už uviedla, spôsobuje, že z nášho
podniku odchádza 20 - 23 % pracovníkov, čo
znamená, že za 4 roky sa teoreticky vymení
celé osadenstvo podniku.
Obraciam sa preto na členov vlády, súdružku
ministerku spotrebného priemyslu Machačovú-Dostálovú
a ministra financií s. inž. Suchardu, ktorý
je predsedom Štátnej komisie pre financie, ceny a
mzdy, aby problém deformácie miezd v obuvníckom
priemysle urýchlene riešili v zmysle rezolúcií
zaslaných im z národných podnikov.
Ťažkosti značného dosahu spôsobili
našim pracovníkom i otázky obchodov, jaslí,
škôlok, ale najmä otázka škôl.
V malom meste Partizánskom máme 2 základné
deväťročné školy, v ktorých
je umiestnených viac ako 2000 deti. Situácia je
taká, že v ročníkoch 1 - 5 je úplná
dvojsmennosť, pričom deti ročníkov 3
- 5 chodia celý rok sústavne na druhú smenu.
Za tejto situácie oddialila verejná správa
výstavbu ďalšej školy z pôvodného
termínu r. 1966 na rok 1968 a je obava, že ani v tomto
roku sa s výstavbou nezačne. Obyvatelia mesta Partizánske
sú touto situáciou veľmi rozhorčení,
čo vyvrcholilo rezolúciou učiteľských
zborov a výborov rodičovských združení
oboch škôl, žiadajúcich okamžitú
nápravu, pričom sa začínajú
objavovať nežiadúce protiopatrenia. Je to zlá
situácia a ja žiadam ministra školstva s. dr.
Kadleca, aby si túto záležitosť nechal
objektívne prešetriť a podľa zistení
navrhol nápravu.
Pred 10 rokmi bolo oficiálne hlásené, že
do r. 1970 bude v podstate vyriešený bytový
problém. O zásadné riešenie sa hlásilo
aj Partizánske. Vláda, i keď nebola zvlášť
naklonená Partizánskemu, prijala uznesenie o výstavbe
350 bytov v tejto oblasti. Keď sa však vládne
uznesenie dostalo priamemu adresátovi, zostala z pôvodnej
kvóty len štvrtina. Pritom dnes býva v Partizánskom
v slobodárňach 215 rodín, z ktorých
mnohé majú dve a niektoré i tri deti. Napriek
tomu, že mnohí občania nášho mesta
si postavili v rámci individuálnej výstavby
rodinné domky, je bytový problém v meste
veľmi kritický. V súčasnej dobe je nevyriešených
600-700 družstevných žiadostí o byty.
Tento problém je najčastejšou príčinou
odchodu vysokoškolsky vzdelaných pracovníkov
z podniku. A čo na tejto situácii môže
zlepšiť mestský národný výbor?
Od uplatnenia nových zásad riadenia odovzdáva
podnik národnému výboru jedno procento tvorby
hrubého dôchodku. Na druhej strane mu bola o tento
odvod krátená dotácia jeho rozpočtu.
Nezostáva mu teda nič z toho, čo mu podnik
odvádza. Podnik však požaduje, aby verejná
správa budovala sociálne, kultúrne a športovné
zariadenia. Domnievam sa, že národný výbor,
v obvode ktorého sa zvyšuje výroba, potrebuje
viac prostriedkov na uvedené účely a mal
by z odvodov mať výhodu. Dnes je na tom tak isto ako
tam, kde sa nič nerobí. Žiadam preto, aby odvody
národným výborom zostávali nad stanovené
rozpočty.
Uviedla som najzávažnejšie problémy, ktoré
prekážajú spokojnej práci a ďalšiemu
rozvoju obuvníckeho priemyslu na Slovensku. V programovom
prehlásení vlády sa riešenie všetkých,
teda aj oprávnených požiadaviek viaže
na dostatok prostriedkov a reálnych možnosti. Dovolím
si tvrdiť, že takéto opatrenie je v obuvníckom
priemysle sankciou, ktorá oprávnené požiadavky
oddiali do nekonečna a nebudú riešené
nikdy. Pritom sa jedná o podnik, ktorý v roku 1968
odvedie štátu:
daň z obratu 314 482 000 Kčs
jednotný odvod z hrubého dôchodku 74 589 000
Kčs
odvod národným výborom 4 393 000 Kčs
odvod zo základných fondov 17 417 000 Kčs
odvod zo zásob 2 918 000 Kčs
stabilizačný odvod 22 458 000 Kčs
spolu odvody a daň 436 582 000 Kčs
Z výsledkov zahraničného obchodu je pri vývoze
odvedené štátu 63 549 mil. a pri dovoze získa
štát 17 mil. 735 tis. Kčs. 15 577 pracovníkov
podniku vyprodukuje hodnoty, z ktorých štát
získa 517 mil. 866 tis. Kčs. Pracujúci podniku
očakávajú, že z týchto prostriedkov
možno realizovať ich oprávnené požiadavky.
Dalo by sa to riešiť aj inou cestou - nebudovať
ďalšie výrobné kapacity a prostriedky
určené na úroky venovať na zvyšovanie
miezd. Takúto cestu však podnik nezvolil, lebo sa
cíti zodpovedný za vývoj zamestnanosti na
Slovensku. Nikomu nezávidíme jeho mzdu, žiadame
však, aby sa pracujúcim nášho podniku
dostalo primerane to, čo im podľa výsledku
ich práce patrí. Tak ako bojovali za oslobodenie
vlasti, plnia si svoje výrobné a ekonomické
úkoly už dlhé roky. Po období zneuznávania
obuvníckeho priemyslu žiadajú, aby nespravedlivosť
v odmeňovaní bola odstránená. Výsledky
ich práce budú potom také, že prínosy
pre štátnu pokladnicu budú ešte vyššie
ako doteraz.