A nyní si dovolím upozornit ještě na
jeden speciální problém brněnských
vysokých škol. Zde, jak známo, byly před
lety velmi hrubým administrativním zásahem
i u nás nebývalého typu, který je
obvyklý v dobách ohrožení státu,
a ne v dobách míru, zabrány budovy civilní
techniky a právnické fakulty pro vojenské
účely, aniž byla do dneška poskytnuta
jakákoli náhrada. Vzhledem k vážnosti
situace i v politickém smyslu žádám
ministra národní obrany genpor. inž. Dzúra,
aby poskytl neprodleně, nejpozději do 1. září
t.r. prostory pro ubytování a výuku studentů
techniky, případně i university, ve vojenských
objektech do té doby, než bude postavena brněnská
technika a universita, včetně kolejí. Nikdo
nechce zpět budovy, ale chceme, aby se učinila rehabilitace
těchto vážně poškozených
institucí.
Rád bych se v souvislosti s rehabilitací zmínil
ještě o záležitosti Československé
akademie zemědělských věd, která
byla zrušena a je citelně postrádána
ke škodě našeho zemědělství,
lesnictví i potravinářství. Doporučuji
proto, aby se předseda vlády inž. Černík
zabýval otázkou urychleného ustavení
samostatné meziresortní Československé
akademie zemědělských věd, která
je nezbytná pro rozvoj naší vědy a mezinárodní
spolupráci na těchto velmi exponovaných úsecích.
V návaznosti na uvedený problém doporučuji
vládě, aby bylo pokud možno nejdříve
obnoveno naše členství ve světové
organizaci pro výživu a zemědělství
při OSN, které pro nás bude všestranně
užitečné hospodářsky i politicky.
Dostal jsem včera rezoluci pracovníků ministerstva
spotřebního průmyslu, kteří
velmi kladně hodnotí v programovém prohlášení
vlády tu pasáž, která si všímá
rozvoje ekonomiky Slovenska ve smyslu využití přírodních
zdrojů, zejména dřeva. Podotýkají
správně, že tento problém je problémem
celostátním a že by se měl řešit
z hlediska perspektivy naší společnosti, totiž
tvorby životního prostředí pro naše
občany, tak aby tvorba a ochrana krajiny byla v souladu
s produkcí dřeva a jeho efektivním využíváním,
aby problémy zdraví národa a jeho perspektivy
byly nedílně spojeny s efektivním zpracováním
dřeva, a to především proto, že
je to surovina reversibilní, to znamená znovu obnovovatelná,
na niž můžeme postavit náš dlouhodobě
koncipovaný průmysl. Je velkou vadou, jestliže
vyvážíme surovinu, aniž ji u nás
zhodnotíme. Soudím, že by v tomto smyslu mělo
být prohlášení dopracováno a
realizováno. Měli bychom dbát na to, aby
přírodní základ naší země,
která je velmi poškozována průmyslovými
exhalacemi a jinými negativními vlivy, byl zachováván.
Soudím, že by ministr lesního a vodního
hospodářství s. inž. Hanus měl
s ministryní spotřebního průmyslu
s. Machačovou takovýto koncept ekonomických
vazeb vypracovat, aniž by docházelo k jiným
nežádoucím organizačním změnám.
Dovolte mi, abych se zmínil ještě o otázce
naší další práce. Snad se vám
zdá, že jsem přednesl příliš
mnoho interpelací. Faktem je, že jsem přednesl
v nejstručnější možné formě
jitřící palčivé problémy,
které měly být dávno vyřešeny
k obecnému prospěchu.
Závěrem se vracím k myšlence o vládě
a lidu, tentokrát jiným mudroslovím, které
říká, že "taková vláda
je nejlepší, o které lid nic neví a
přitom se mu dobře daří". (Smích
v sále.) Stará moudrost tu má na mysli
rozhodující kritérium, že vláda
totiž nebude posuzována podle programu, nýbrž
podle toho, jak tento program naplní. Soudím, že
nová vláda má pro to všechny nezbytné
předpoklady. V této možná přílišné
důvěře je třeba poskytnout vládě
plnou důvěru a také účinnou
podporu.
Předsedající místopředseda
NS Zedník: Děkuji posl. Vyskotovi. Dávám
slovo posl. Procházkovi. Připraví se posl.
Antal.
Posl. Procházka: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, měl jsem možnost u jednotlivců v
různých sociálních skupinách
obyvatel si ověřit, jak lidé reagují
na vládní prohlášení, přednesené
před několika dny předsedou vlády.
Všichni vyjadřují názor, že spolu
s akčním programem KSČ je to návod,
jak problémy, které před celou společností
stojí, řešit ve prospěch rozvoje národního
hospodářství i další cesty vpřed.
Jsou však skupiny lidí, které v krátkém
období očekávají pronikavější
zlepšení svých životních podmínek.
Jde vesměs o rodiny, v nichž pracuje a je výdělečně
činný jeden člen rodiny. Rychlé řešení
očekávají důchodci s nízkými
důchody, žadatelé o byty, problémy dopravy,
služeb a dalších naléhavých úkolů.
Současně je však vyslovována řada
dotazů i kritických připomínek, jež
se týkají drahé a těžkopádné
státní i podnikové administrativy s požadavkem
snížení jejího aparátu a tím
i jejího zhospodárnění. Nechybí
volání po ekonomickém zhodnocení nákladů,
které dává společnost na vědu
a techniku, s požadavkem její větší
efektivnosti, mnoho dotazů je na dlouhodobé půjčky,
které poskytujeme rozvojovým zemím, vznáší
se i kritika neekonomických výsledků v zahraničním
obchodě.
To vše i řada dalších připomínek,
dotazů a kritik ukazuje, jak občanům naší
vlasti záleží na řešení
problematiky, která je v minulosti pálila, a kdy
se na ně při realizaci hospodářské
politiky nedostávalo. Najdou se však i nyní
lidé, kteří na základě minulých
zkušeností hodnotí vládní program
pesimisticky, srovnávají dřívější
a nynější prohlášení a pochybuji,
že vláda přemění svá slova
v činy.
Na druhé straně se právem prohlubují
vrásky skupině lidí, kteří
po prostudování akčního programu a
vládního prohlášení s tužkou
v ruce počítají a připravují
opatření, aby v konkrétních podmínkách
svých kolektivů pomocí organizace, techniky
a ekonomiky přinesli a zajistili lepší hospodářské
výsledky, přičemž počítají
s iniciativou lidí na ekonomickém poli i s tím,
že se jim dostane plné podpory vlády, má-li
dojít k souladu činnosti těch, kteří
odpovídají lidem za kladné výsledky
a realizaci nové hospodářské politiky
v každém kolektivu.
Lze říci, že velká většina
občanů přijala prohlášení
vlády s uspokojením a vyslovuje vládě
podporu.
Chtěl bych vyslovit několik myšlenek k rozvoji
ekonomiky, která musí pro novou politiku komunistické
strany, zakotvenou v akčním programu, vytvořit
dostatečný prostor. Přestože jsme v
současné době svědky oprávněné
kritiky v souvislosti se stagnaci našeho národního
hospodářství v minulých obdobích,
je dokázáno na faktech, že vývoj v ČSSR
probíhal v mnoha směrech pozitivně, že
bylo vybudováno dílo, za které se lidé,
kteří spojili svůj život s výstavbou
socialismu, nemusí stydět, že jsme zvýšili
průmyslovou výrobu na pětinásobek
od roku 1948 a že vzrostl i národní důchod.
Tyto skutečnosti ovšem nemohou zastřít
určité slabiny v ekonomickém vývoji
naší země. Extenzívní faktory
vývoje v poválečném období
měly za následek budování nadměrné
struktury národního hospodářství,
které z hlediska země, která je surovinově
chudá a leží uprostřed Evropy, potřebuje
naopak mít takovou strukturu, která nezakládá
ve svém celku zvyšující se materiálové
a surovinové nároky na jednotku produktu. To je
také příčinou, která způsobila
značné napětí mezi zdroji a potřebami
v celém národním hospodářství.
Tuto příčinu jsme pochopili i my, poslanci
průmyslového výboru NS, a proto již
na jaře m. r. jsme vládě - po důkladných
průzkumech v závodech a podnicích - doporučovali
přijmout opatření k rozvoji oborů
s vysokým podílem lidské práce, málo
náročných na materiál, investice i
energii. Šlo o rozvoj elektroniky, elektrotechniky, výpočetní
techniky a textilního strojírenství. Proto
očekáváme, že vláda vynaloží
veškeré úsilí, aby doporučeni
průmyslového výboru pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu k urychlení strukturálních
změn bylo ve prospěch našeho národního
hospodářství realizováno.
Vzhledem k tomu, že nejde jen o ekonomický problém,
nýbrž i o řešení sociálně
politických aspektů, které se dotknou mnoha
občanů, doporučuji, aby v harmonogramu předloženém
vládou k zajištění úkolů
vyplývajících z jejího prohlášení
byla této otázce věnována co největší
pozornost.
Hloubka ekonomické reformy svým rozsahem i svým
významem se řadí mezi největší
akce od znárodnění. Nutno říci,
že do dnešní doby šlo o správné
teoretické zásady, které se při uplatnění
do praxe dostávaly do vážných rozporů
z různých příčin. Za jednu
z hlavních považuji to, že nebylo vytvořeno
potřebné klima, příznivé pro
rozvoj kvalifikace, pro odbornost, vzdělanost - zkrátka
takové ovzduší, které nestrpí
strnulost, průměrnost, která u nás
je a která zachvátila naši ekonomiku.
Je třeba, aby na všech stupních řízení
nejen v průmyslu, nýbrž i u národních
výborů, byla respektována fakta, aby byl
vyhlášen boj proti subjektivismu v ekonomice, aby
se zvýšila odpovědnost, pravomoc i autorita
lidí, kteří řídí a vedou
ekonomické procesy. Jsem přesvědčen,
že v tomto směru vláda při prosazování
této zásady najde v nás, poslancích
NS, veškerou podporu.
Bude nutné vládu podporovat v úsilí,
aby se zastavil růst neproduktivních nákladů
na výrobu, což bylo v minulosti příčinou
ztráty efektivnosti. Půjde o zvládnutí
ekonomiky na úseku dlouhonávratných i krátkonávratných
investic. Cesta k tomu je přes efektivnější
výsledky práce v každém závodě,
podniku a organizaci. Jsem toho názoru, že bude nutné
v nejbližších letech pracovat v průmyslu
s tím, co máme, co jsme vybudovali, co jsme zvládli,
a současně provádět opatření
k řešení našich současných
problémů.
Chci však zdůraznit, že ekonomickou reformu zaměřenou
na řešení rovnováhy bude možno
prosadit, když bude nastolena vzájemná důvěra
centra k práci podniků a opačně. Nechci
rozebírat v této souvislosti vládní
vyhlášku č. 228/67, její dopad na myšlení
a chování podniků.
Bereme na sebe všichni velké úkoly a budeme
mít co dělat, abychom vše, co vyžaduje
ozdravení našeho národního hospodářství,
v praxi zvládli a aby naše opatření
působila správným směrem.
Podle mého názoru bude nutné vládu
všestranně podpořit v úsilí,
aby uspokojování krátkodobých vnitřních
potřeb se nedělo na úkor dlouhodobých
zájmů ekonomického rozvoje a rozvoje společnosti,
v čemž v minulosti byla založena jedna z příčin
ekonomické nerovnováhy. Vláda je povinna
provádět politiku, která bude důsledně
protiinflační, což nebude rovněž
snadný úkol a bude vyžadovat od celé
veřejnosti plné pochopení.
Vzhledem k tomu, že vláda ve svém prohlášení
dává odpověď, jak řešit
otázky veřejného, politického i hospodářského
života naši společnosti, budu pro důvěru
vládě hlasovat. (Potlesk.)
Místopředseda NS posl. Zedník: Děkuji
s. posl. Procházkovi. Dávám slovo posl. Antalovi
a připraví se posl. Holatová.
Posl. Antal: Vážené Národné
zhromaždenie, súdružky a súdruhovia poslanci,
v súvislosti s prejednávaním programového
vyhlásenia vlády Národného frontu
chcem vo svojom diskusnom príspevku poukázať
na neracionálne využitie drevnej suroviny v našej
republike. Touto problematikou sa zaoberajú s mimoriadnou
intenzitou zástupcovia štátnych lesov a drevospracujúcich
závodov v Stredoslovenskom kraji. Je to konečne
i pochopiteľné, lebo v Stredoslovenskom kraji máme
okolo 19 % lesov republiky a takmer 22 % zásob dreva na
kmeni. V Stredoslovenskom kraji pripadá dnes na obyvateľa
okolo 0,60 ha lesnej pôdy, kým v ČSSR 0,31
ha na jedného obyvateľa. Pokiaľ ide o zásoby
dreva na kmeni, pripadá v Stredoslovenskom kraji 99 plm
a v ČSSR 43 plm na jedného obyvateľa.
Náš štát je priemyslove vyspelý,
ale na suroviny relatívne chudobný. Situácia,
spočívajúca v nekomplexnosti surovinovej
základne, je zhoršovaná ešte tým,
že ani domáce surovinové zdroje nedokážeme
dosť intenzívne využiť. Výrazne sa
to prejavuje hlavne u dreva, ktoré je po uhlí naším
najväčším domácim surovinovým
zdrojom.
Zdrojom drevnej suroviny sú naše lesy. V porovnaní
s európskymi krajinami je stav lesného fondu ČSSR
veľmi priaznivý. Svedčí o tom napr.
taká skutočnosť, že zásoba dreva
na kmeni na 1 ha využívaných lesov činí
v Európe 80 plm, kým v ČSSR 149 plm. V úrovni
prírastkovosti na jeden hektár sa zaraďujeme
na 4. miesto v Európe. Celkový bežný
prírastok činí 3,6 plm na hektár,
zatiaľ čo v Európe činí vcelku
len 2,44 plm. Táto stručná charakteristika
lesného fondu v ČSSR v porovnaní so situáciou
v Európe nemôže však byť dôvodom
pre to, aby sme so stavom lesného fondu boli spokojní.
Znamenalo by to nevidieť cely rad problémov, ktoré
súvisia s jeho zveľaďovaním v záujme
zvyšovania produkcie užitkových hmôt pre
uspokojovanie potrieb národného hospodárstva
v dreve a iných materiálnych užitkových
hodnotách, ktoré les poskytuje, i v záujme
účinnejšieho prejavovania sa pozitívnych
účinkov funkcií lesa, najmä vodohospodárskych,
klimatických, hygienických a pod.
Starostlivosť o lesy ako surovinový zdroj je základnou
podmienkou jeho obnovovania, pričom so zreteľom na
potreby ekonomiky ČSSR j e nutné pri tomto obnovovaní
vychádzať z princípu rozšírenej
reprodukcie. Je samozrejme cieľom, aby intenzívne
hospodárenie lesov viedlo ku kvantitatívnemu a kvalitatívnemu
zvyšovaniu objemu ťaženej hmoty na základe
zvyšovania prírastkovosti pri súčasnom
zvyšovaní ostatných úžitkových
účinkov lesa. Nepriaznivý vplyv na rozvoj
lesného fondu má jeho nerovnomerné využívanie.
Ide najmä o disproporciu medzi prírastkom dreva a
ťažobným etátom a disproporciu medzi ťažobným
etátom a ťažbou dreva, resp. ťažobnými
požiadavkami. Skutočná ťažba už
dlhý čas prevyšuje ťažobné
možnosti približne o 700 000 plm ročne. Celkovú
disproporciu medzi ťažobnými možnosťami
a ťažbou dreva zhoršuje v ČSSR ešte
protikladný charakter tejto disproporcie v ihličnatom
a listnatom dreve. Ťažba listnatých drevín
pod úrovňou etátu má za následok
neplnenie pestovateľských úloh pri výchove
a obnove porastov a má značný vplyv i na
uskutočňovanie prevodov výmladkových
lesov na lesy produktívnejšie, vysokokmenné.
So zreteľom na územné rozdiely v lesnom fonde
prejavujú sa dôsledky takéhoto stavu najmä
na Slovensku.
Zlepšovanie lesného fondu v ČSSR vyžaduje
v prvom rade vyriešenie uvedených disproporcií.
Tie však skrývajú v sebe celý rad technických,
technologických a ekonomických problémov.
Pri prístupe k ich riešeniu musíme mať
na pamäti, že charakteristické pre vývoj
v ČSSR i pre celý vývoj v Európe je
neustále narastanie spotreby dreva. Pretože rast ťažby
dreva i so zreteľom na zvyšovanie podielu úžitkových
sortimentov nemôže byť zo známych príčin
úmerný rastu spoločenskej výroby,
musí sa tento rozpor riešiť v podstate ďalšími
dvoma cestami, a to efektívnym nahradzovaním dreva
inými materiálmi a efektívnejším
využívaním všetkej drevnej suroviny.
K naznačeným cestám efektívnejšieho
využívania drevnej suroviny sa ešte vo svojom
diskusnom príspevku aspoň stručne vyjadrím,
pretože táto problematika musí do značnej
miery zaujať aj pracovníkov lesného hospodárstva,
ktorí drevo pestujú, ťažia a dodávajú
drevospracujúcim závodom a iným odberateľom.
Považujem však predom za potrebné hovoriť
k niektorým základným problémom zlepšovania
a využívania lesného fondu v našej republike.
Okrem rozširovania lesného fondu zalesňovaním
nelesných, pre poľnohospodárstvo sa nehodiacich
pôd vidíme základný úkol v zlepšovaní
lesného fondu zintenzívňovaním pestovania
lesov. lde o to, aby sme na každom hektáre lesnej
pôdy vypestovali maximálne množstvo kvalitných
drevných hmôt. K tomu však treba vytvárať
potrebné podmienky. Mám tu v prvom rade na mysli
lepšie vybavovanie lesného hospodárstva základnými
fondmi, a to najmä zvyšovaním hustoty lesnej
cestnej siete. To neumožní len zníženie
spotreby práce pri doprave dreva, ale súčasne
i uplatňovanie pokrokových spôsobov hospodárenia
v lesoch. Hustota lesnej cestnej siete je veľmi nízka,
a to najmä na Slovensku. Hustota lesných ciest ovplyvňuje
tiež, najmä v horských podmienkach lesného
hospodárstva, lepšie využívanie vyťaženej
drevnej hmoty, znižovanie strát na samotnej vyťaženej
drevnej hmote a na hmote porastov.
So zintenzívňovaním lesného fondu
veľmi úzko súvisí závažný
problém reprodukcie pracovných síl. lde tu
najmä o zvýšenie podielu stálych pracovných
síl, o zlepšenie kvalifikačnej štruktúry
lesných robotníkov a o postupné upravovanie
vekovej štruktúry stálych lesných robotníkov.
Rastúce požiadavky na intenzívny rozvoj lesného
hospodárstva bude možno splniť len vtedy, keď
lesné hospodárstvo bude mať dostatočný
počet pracovných síl, tiež s potrebnou
odbornou kvalifikáciou. Pre ich získanie a udržanie
treba vytvoriť priaznivé podmienky. Medzi ne patrí
najmä zlepšovanie pracovných, materiálnych,
sociálnych a kultúrnych podmienok. Splnenie všetkých
týchto predpokladov v mnohom presahuje rámec možností
samotného lesného hospodárstva, ak máme
napr. na mysli dopravu robotníkov na pracovisko atď.
Zvlášť závažné sú tieto
problémy v pohraničných oblastiach českých
krajov a začínajú sa už silnejšie
prejavovať aj v spriemyselňovaných oblastiach
Slovenska. Pri nedostatku stálych lesných robotníkov
vyskytuje sa tu v súvislosti s hore uvedenými podmienkami
aj nerovnomerné zastúpenie robotníkov v jednotlivých
vekových skupinách. Z toho možno vyvodiť,
že sa bude postupne znižovať podiel stálych
lesných robotníkov a zvyšovať ich priemerný
vek, ak sa neprevedú účinnejšie opatrenia
v zlepšovaní hore spomínaných podmienok
pre prácu v lesnom hospodárstve.
Predpokladaný perspektívny vývoj lesného
hospodárstva ukazuje na možnosti pomerne značného
zlepšovania ťažobných možností
do rokov 1970-1980. Prevedené prepočty ukazujú
na možnosť zvýšenia ťažobného
etánu do roku 1980 na okolo 12,2 miliónov plm. Súčasne
sa totiž očakáva vzrast zásob dreva
na pni, a to jednak v dôsledku presunu vekových tried,
jednak zvyšovaním prírastkovosti v lese. Tieto
naše možnosti v rozvoji využívania lesného
fondu však treba vidieť v priamej súvislosti
s ďalšími možnými pozitívnymi
alebo negatívnymi vplyvmi. Pokiaľ ide o negatívne
vplyvy, treba spomenúť škody spôsobené
priemyslovými exhalátmi. Okrem severozápadných
Čiech, kde sú tieto problémy najzávažnejšie,
a tiež Ostravska, začínajú sa zmienené
problémy škôd spôsobených exhalátmi
silnejšie prejavovať i na Slovensku, napríklad
v oblasti Žiaru nad Hronom, v oblasti Novák a inde.
I v tomto smere so zreteľom na plné uplatnenie sa
pozitívnych účinkov lesa treba rýchlejšie
v našom priemysle riešiť zachytávanie týchto
exhalátov.