Posl. Fišarová: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, budu jen stručná, a proto prosím
o chvilku pozornosti. Chtěla bych k programovému
prohlášení vlády hovořit o vztazích
mezi obchodními složkami a dodavatelskými organizacemi.
Již delší dobu se zabýváme touto
problematikou v našem výboru NS pro spotřební
průmysl, služby, obchod a spoje a chtěli bychom,
aby oborová ředitelství, ať již
ve sféře obchodu nebo výroby, neprojednávala
vzájemně výši a kvalitu dodávek
a pak podnikům rozepisovala propojení na jednotlivé
dodavatele z výroby a přejímatele v obchodě.
Tento způsob postrádá tržní vztahy
a stává se v podstatě rozdělováním
na základě centrálních bilancí.
Podle mého názoru by se měly v těchto
obchodně výrobních vztazích osamostatnit
jednotlivé podniky jak v obchodě, tak i ve výrobě
a vzájemně na základě nabídky
a poptávky v působení soutěživosti
nakupovat potřebné zboží pro náš
trh.
V současné době jsme zmonopolizovali celé
výrobní i obchodní obory pod generální
ředitelství často proti, vůli jednotlivých
podniků, a tak se tato vrcholná místa vzájemně
domluví a stanoví podnikům jak výrobní
úkoly, tak i přejímku zboží bez
tržního vztahu.
V obchodě máme již nyní i koncentraci
obchodních domů, to známé ředitelství
"Prior" , které taktéž centrálně
nakupuje pro takové jednotky, jako je Bílá
labuť, Perla a další obchodní domy. Oč
by bylo lepší, kdyby nižší obchodní
složky šly přímo nakupovat k výrobci,
kupř. obuv do Gottwaldova. Neuspěly-li by tam, mohly
by se obrátit přímo do Zruče, do Partizánského,
do Třebíče a tyto podniky by si vzájemně
konkurovaly, přičemž ten, který lépe
vyrábí, by také nejvíce prodal, a
hned by nám zde vyvstal žádoucí tržní
vztah s celými ekonomickými důsledky.
V našem výboru jsme toho názoru, že by
se v celé hospodářské sféře
měla důsledně provádět demonopolizace
a v plné míře posílit samostatnost
jednotlivých obchodních a výrobních
podniků a mnohdy i závodů. Máme často
i případy, že pouze jeden podnik vyrábí
určitý sortiment zboží pro celý
náš stát. Je to kupř. Elektro-Praga
Hlinsko s výrobou domácích elektrických
spotřebičů. Vůči tomuto výrobci
pak musí mít náš obchod dostatečné
množství devizových prostředků,
aby mohl odmítnout nekvalitní nabídku, a
výrobce by věděl, že má obchod
reálnou možnost dovézt jiné, kvalitnější
výrobky, a to často i ze socialistických
států.
Jako příklad slouží nám televizory
z Maďarska, cigarety z Bulharska, elektrické spotřebiče
z NDR atd. Devizové prostředky obchodu nesmějí
sloužit jen na doplnění nedostatkového
zboží v sortimentu, ale k vytvoření
důležitých ekonomických stimulů
vůči domácí výrobě.
V systému obchodu by se pak měla prosadit více
výrobní a spotřební družstva,
zejména v potravinářském sektoru,
kde je nám všeobecně známo, že
družstevní pekárny pečou lepší
chléb a pečivo, že družstva mají
často i lepší uzeniny a masové výrobky,
a proto i v této sféře by se měla
v plné šíři uplatnit soutěživost.
Naším cílem ve výboru musí být
zákonitě hájit zájmy spotřebitelů.
My poslanci, kteří zastupujeme naše voliče,
musíme hájit jejich zájmy vůči
výrobní sféře, abychom postupně
změnili trh výroby na trh spotřeby a nastolili
novou ekonomickou soustavu. Děkuji vám. (Potlesk.)
Místopředseda NS posl. Zedník: Děkuji
posl. Fišarové. Dávám slovo posl. Fierlingrovi
a připraví se posl. Kratochvílová.
Sděluji, že písemně doručil svůj
příspěvek posl. Géryk. Děkuji.
Posl. Fierlinger: Soudružky a soudruzi, naslouchal
jsem s velkým zájmem vystoupení posl. Nového,
týkajícímu se otázky vzájemného
poměru mezi oběma našimi národy Čechů
a Slováků, resp. federalizační formy
našeho státu. Je dobře, že vystoupil český
poslanec, což dokazuje, že na české straně
je taktéž vážný zájem, aby
vzájemný poměr obou našich národů
byl jednou provždy k plné spokojenosti obou stran
co nejdříve vyřešen.
Rád bych vystoupení posl. Nového doplnil
několika slovy. Snažil jsem se vždy tento vzájemný
poměr analyzovat z hlediska marxistického. To je
totiž klíč, který nám otevírá
tajemství naší vzájemné konfliktovosti.
Nikoho přece zejména dnes z našich soudruhů
nenapadne, aby se skutečnou zaujatostí chápal
problém plného svobodného rozvoje slovenské
národní kultury, která ostatně ve
společném státě a v ideové
jednotě se snaží souběžně,
a nikoliv odstředivě se vyvíjet. Byla to
však před válkou takřka permanentní
hospodářská a sociální krize
celého našeho státu, která vytvářela
mezi námi zejména v třicátých
letech rostoucí napětí. Tehdy strašná
krize nezaměstnanosti postihla jak české
průmyslové kraje, tak i Slovensko. Krize byla způsobena
zákonitostí kapitalistického hospodářství
a byla zostřována sobeckou politikou našich
průmyslníků, chovajících se
ke Slovensku macešsky, a zejména pak deflační
politikou pražské vlády, jejímž
hlavním teoretickým nositelem byl dr. Engliš,
guvernér naši Národní banky.
Přitom vyvolávala odpor slovenských věřících
a zejména kléru laicizační politika
Prahy, která nebyla na Slovensku správně
chápána a která pak dávala širokou
možnost reakčnímu slovenskému kléru
rozvinout proti Praze velké hnutí klerikálního
fašismu. A tak dva bratrské, sobě tak blízké
národy stály pojednou proti sobě, ačkoliv
- jak později potvrdilo Slovenské národní
povstání - byla to bouře, která neměla
nic společného s naším vzájemným
citovým bratrským poměrem.
Je třeba takové problémy, jako je náš
vzájemný poměr mezi Čechy a Slováky,
zkoumat vážně, historicky, sociologicky a psychologicky.
Historie všech národů ukazuje, jak rozvíjející
se ekonomika vždy sbližuje různé národy,
a naopak, jak zaostávající ekonomika je rozděluje.
Dnešní napětí bylo vyvoláno onou
strnulosti ekonomiky, která postihla jak české
země, tak i Slovensko a byla dále zhoršována
našimi byrokratickými metodami práce. Za tuto
strnulost je odpovědný náš dogmatismus,
kterého se dnes zbavujeme a který nedával
tehdy dosti široký prostor pro uplatnění
vzdělanosti, talentů a iniciativě nové
inteligence, která na Slovensku - pokud jsem mohl zjistit
ze statistických tabulek - poměrně rychleji
roste než u nás v českých zemích.
Nebude snadné, soudruzi, toto neblahé dědictví
posledních 15 let rychle likvidovat. Ale právě
proto měníme dnes systém našeho socialistického
hospodaření, které nám dává
správnou perspektivu.
Je třeba si přiznat, že všude u nás,
v Čechách, na Moravě a zejména na
Slovensku, působily po válce, zejména v 50.
letech, negativně též hrubé a zcela
zbytečné drsné formy protináboženské
propagandy. Shlédl jsem nedávno slovenský
film Dvě sestry. Je to skutečně otřásající
film, který líčí utrpení ženského
řádu na Slovensku v 50. letech. Vyvolal ve mně
všechny ty žalostné vzpomínky na tehdejší
skutečnosti naší strohé církevní
politiky. A podobnou politiku prováděli nejen soudruzi
v centru, ale též slovenští soudruzi působící
na místě. Samozřejmě tato politika
hrubého násilí byla stejně zaměřena
proti celkem pokrokové protestantské církvi,
tomuto dědici naší pokrokové pobělohorské
emigrace, a nemohla nám získat sympatie širokých
vrstev slovenského lidu, který nemohl tehdy své
mínění projevit. A nešlo vlastně
o boj proti nějakému skutečnému primitivnímu
klerikalismu, který by podobné hrubé formy
mohl odůvodnit. Šlo o nesprávnou politiku,
urážející národní tradice
náboženského cítění na
Slovensku, na Moravě i v Čechách. Soudruzi,
budeme-li se dnes držet naší ústavy, která
střeží občanská práva
a svobodu vyznání - a to také chceme - nemůže
to naší jednotě a socialistické společnosti
uškodit, ale jen prospět. Nesmíme si ovšem
nechat přerůst přes hlavu nějaké
zmatené protisocialistické a protidemokratické
hnuti, ať by přišlo z kterékoli strany,
a nenecháme si přerůst přes hlavu
vysokou církevní hierarchii, resp. nějaké
její světské zájmy proti státu
namířené. My jako socialistická společnost
se nemáme čeho obávat, půjdeme-li
společnou cestou socialistické demokracie, neboť
jsme základy ideologické a třídní
konfliktnosti definitivně odbourali znárodněním
výroby i půdy. A proto se dívám na
další vývoj důležité otázky
vzájemného poměru Čechů a Slováků
naprosto kladně, pokud ovšem nenarušíme
celistvost naší ekonomiky a naopak tuto přirozenou
jednotu ještě lépe upevníme. (Potlesk.)
Předsedající místopředseda
NS posl. Zedník: Děkuji posl. Fierlingerovi.
Dávám slovo posl. Kratochvílové jako
poslední přihlášené diskutérce.
Posl. Kratochvílová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci! Chci hovořit k té
části vládního programu, kde se říká,
že pouze důsledný obrat v ekonomické
politice může stav v našem národním
hospodářství důsledně změnit.
Na základě tohoto obratu v ekonomické politice
někdy zaznívají obavy, že novými
ekonomickými opatřeními opouštíme
politiku zaměřenou ve prospěch dělnictva
a všech pracujících. Dělníci
a vůbec všichni pracující přímo
ve výrobním procesu vcelku velmi rozumně
přijali zavedení 2-3 volných sobot, čímž,
jak všichni dobře víme, se téměř
odstranily rezervy ve využití pracovní doby.
Říkám "téměř"
protože ještě někde rezervy existují,
ale na některých závodech se již nedají
zavést další volné soboty bez řádných
organizačních nebo technických změn.
l změny související s denivelizací
jsou přijímány vcelku kladně přesto,
že existují názory, že denivelizace není
důsledně uskutečňována uvnitř
pracovních skupin, nýbrž je důsledně
uskutečňována pouze mezi dělníky
a inženýrsko-technickými pracovníky.
Věřím, že nám při zvyšování
produktivity pomůže mimo opatření ve
výrobě hlavně důsledná denivelizace
uvnitř pracovních skupin, kde se musí správně
odměnit dobrá práce. Dělníci
přece pochopí, že řádný
technik, inženýr nebo hospodářský
pracovník si skutečně zaslouží
řádnou odměnu za svou práci, ale vědí
také, že spousta pracovníků se s denivelizačními
změnami pouze veze bez vlastních zásluh na
zlepšení práce podniku. Pracující
na závodech souhlasí i s tím, že se
upravily platy lékařům i ostatním
zdravotnickým pracovníkům a učitelům,
protože uznali, že odměny těmto lidem
opravdu nebyly na té výši, kterou si za svou
práci zasloužili. V těchto případech
je tedy dělníkům jasno a také se nesetkáváme
na závodech s vážnými připomínkami
k těmto problémům. Chci se zmínit
hlavně o tom, co vyvolává u dělníků
dojem, že naše vláda opouští politiku
zaměřenou v jejich prospěch.
V minulých dnech jsme byly svědky toho, že
na mnoha závodech se zdvihla vlna nesouhlasu se způsobem,
jak byly rozdělovány roční podíly.
Vím, že tato otázka je v pravomoci každého
závodu a ZV ROH, ale vím také, že některým
našim pracujícím není známo,
že vlastně oni jako odboráři mají
právo rozhodnout, jaký podíl každý
pracovník dostane, a že vlastně tento způsob
rozdělování určuje kolektivní
smlouva, kterou všichni na závodech schvalujeme. Když
jsme v roce 1966 vysvětlovali pracujícím
způsob odměňování v nových
podmínkách plánovitého řízení
národního hospodářství, říkali
jsme, že pracující v kolektivních smlouvách
budou v rámci ekonomických pravidel samostatně
rozhodovat o hospodářské a mzdové
politice na závodě. Ovšem potom při
projednávání kolektivních smluv se
na některých závodech věnovalo málo
času na vysvětlení problému, jakým
způsobem se bude odměňování
provádět. Důkazem toho je, že na některých
závodech došlo i ke stávkám, protože
dělníci nesouhlasili se způsobem, jak byly
roční odměny rozděleny. Bylo by jistě
serióznější, kdybychom již při
schvalování kolektivní smlouvy vedle koeficientů,
které mají být základem pro rozdělování
výsledků hospodaření do jednotlivých
pracovních skupin a na jednotlivé hospodářské
funkce, uvedli hned příklady v konkrétních
korunových částkách, které
při navržené soustavě koeficientů
mohou pro pracovníky v těchto skupinách vyjít
při ročním vyúčtování.
Dnešní systém koeficientů totiž
zastírá předpokládaný výsledek
a na konci roku dochází k zbytečnému
rozčarování, zvláště u
dělníků. Dáme-li tedy již při
návrhu kolektivní smlouvy pracujícím
dobrý a snadno pochopitelný podklad pro rozhodnutí,
budou moci rozhodovat s plnou znalostí věcí
a v současné době by pak nedocházelo
k vzrušeným diskusím, jakých jsme nyní
svědky na našich pracovištích. Proto musíme
pracujícím jasně říci, že
oni vlastně za tento stav rozdělování
ročního podílu jsou odpovědni a že
je vlastně na nich, jak si tento problém na závodě
vyřeší.
Na závěr mi dovolte ještě jednu poznámku:
Soudruh poslanec Hečko včera hovořil k vyhlášce
č. 73 z roku 1964 a o nutnosti ji novelizovat. Ke stejnému
problému jsem i já hovořila v loňském
roce. Po uveřejnění interpelace v denním
tisku jsem obdržela spoustu dopisů, kde se mne občané
ptali, jakou odpověď mi dal ministr financí
s. inž. Sucharda. Odpověď byla taková,
že ministerstvo financí počítá
s novelizací této vyhlášky, a to počátkem
roku 1968. Tak jsem také občanům odpovídala.
Počátkem roku ovšem k žádným
změnám nedošlo, a proto jsem požádala
s.ministra Suchardu o rozhovor spolu se s. posl. Holatovou a se
s. posl. Šindelářem, kterých se stejný
problém také týká. Proč to
zde říkám? Chci požádat s.Smrkovského,
aby nám v řešení tohoto problému
pomohl, protože on z doby působení na ministerstvu
lesního a vodního hospodářství
má jistě hodně poznatků a zná
dobře potíže, které měl při
uplatňování vyhlášky č.
73/1964 při budování vodních děl
v naši republice.
Domnívám se, že jako poslední diskutující
mohu vznést dotaz, jak naše vláda zajistí
prostředky, aby všechny požadavky, které
zde byly vzneseny jednotlivými poslanci, mohly být
realizovány. Myslím si, že bychom se měli
držet toho, jaké možnosti vlastně v současné
době v republice máme, a z těchto možnosti
vycházet. (Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Soudružky
a soudruzi poslanci, vážené Národní
shromáždění, chci se vás zeptat,
zda byste dali souhlas, abychom bez přestávky mohli
přistoupit k závěru té velké
rozpravy, kterou jsme právě absolvovali a ve které
vystoupilo 72 poslanců. (Živý souhlas.)
Vidím, že souhlasíte, proto prosím předsedu
vlády soudruha Černíka, aby se ujal svého
závěrečného slova.
Předseda vlády s. inž. Černík:
Vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci, dovolte, abych vám
jménem vlády především vyslovil
uznání za podnětnou a věcnou diskusi
i za cenné náměty, které vznesli jednotliví
poslanci k návrhu vládního prohlášení.
Vážíme si odpovědnosti, s jakou bylo
k jednotlivým částem i k celému vládnímu
programu přistupováno, a vidíme v tom zároveň
potvrzení toho, že se vládě dostane
od Národního shromáždění
podpory při realizaci velmi náročných
úkolů, jak si je ve svém prohlášení
předsevzala.
Vláda je si vědoma nejen jejich náročnosti,
ale v řadě případů i jejich
neodkladnosti. Povinnost vyrovnat se s nimi nám ukládá
přímo životní zájem našeho
lidu, potřeba rozvíjet naši socialistickou
republiku, nutnost umožnit všem občanům,
aby se plnoprávně a podle svých zájmů
podíleli na životě naši společnosti.
Budeme muset v mnohém hledat zcela nové, netradiční
řešení, postupovat jinak než v minulosti.
Musíme vždy přitom náležitě
respektovat demokratické principy, chceme, aby vládní
politika byla politikou Národní fronty, hájící
a respektující zájmy státu, obou našich
národů, všech národností, všech
tříd a vrstev společnosti.
Realizace vládního programu bude - a to konečně
potvrdila i diskuse - velmi složitá. I v tom, že
zejména možnosti našeho národního
hospodářství jsou velmi omezené. Budeme
muset velmi odpovědně vážit pořadí
naléhavosti v uskutečnění jednotlivých
záměrů. Ekonomice dosud mnoho chybí
ke konsolidaci, její relativní stabilita by mohla
být ohrožena neuváženými kroky.
Úspěšná realizace vládního
programu vyžaduje úzkou součinnost parlamentu
a jeho výborů s vládou a jejími členy.
Chceme stejně otevřeně, jak jsme to učinili
ve vládním prohlášení, informovat
Národní shromáždění také
o všech rozhodujících záměrech
vlády, o důležitých rozhodnutích,
která příjme. V této úzké
součinnosti vidíme také záruku aktivní
podpory celého parlamentu i jednotlivých výborů
a poslanců. Slibujeme si, že právě vy
svou prací mezi voliči můžete přispět
k tomu, aby celá veřejnost lépe a šířeji
poznala hloubku problémů, které musíme
řešit.
Je pochopitelné, že na vás, poslance Národního
shromáždění, se soustřeďuje
tlak na urychlené řešení problémů
místních i celostátních, jejichž
vážnost nelze podceňovat. Bylo zde řečeno,
že vládní program je sestaven uváženě
a reálně. A přesto představuje soubor
velmi obtížných a složitých problémů,
které vláda musí řešit, ovšem
mnohé z nich za předpokladu využití
rezerv a vytvoření dodatečných zdrojů
v národním hospodářství. Přijímat
za tohoto stavu nové závazky a dávat sliby
bylo by neuvážené a neodpovědné.
Bylo zde vysloveno mnoho námětů a požadavků,
které jdou nesporně nad rámec úvah
a záměrů vládního prohlášení.
Nechceme v žádném případě
podceňovat jejich potřebnost a naléhavost.
Nemůžeme je také nerespektovat. Rozhodující
je nyní čas, doba realizace toho všeho, co
se v minulosti v našem národním hospodářství
a společnosti nakupilo a co bude nezbytné postupně,
v čase možností, řešit. Vláda
i jednotliví členové vlády obdrželi
velké množství rezolucí od závodních
kolektivů, národních výborů,
skupin obyvatelstva i od jednotlivců, v nichž jsou
obsaženy žádosti o investice, zlepšení
mzdových, sociálních podmínek apod.,
které jdou do výše několika desítek
miliard. Rádi bychom oprávněné požadavky
pokryli. Vždyť jiný zájem vláda
nemá než uspokojovat oprávněné
požadavky a zájmy našich spoluobčanů.
Nemohu vzbuzovat iluze u spoluobčanů, že na
všechny rezoluce a požadavky odpoví vláda
i její členové kladně. Některé
třeba nevyřešíme ani dostatečně
rychle. Vím, že za taková slova nebude vládu
ani mne čekat pochvala. Obracím se na vás
i na občany naší země, abyste toto pochopili
abyste vládě dali čas a prostor, ale také
podporu k řešení těch věcí,
které mají přední místo v postupnosti
řešení, tak, jak jsme to vyjádřili
v programovém prohlášení.