Ujišťuji vás, že vaše náměty
budou se vší vážností posouzeny
vládou i jednotlivými ministry a podle ekonomických
možností postupně zařazovány
do pracovního programu vlády a jednotlivých
ministerstev a ústředních orgánů.
Vláda nemůže a nesmí s přihlédnutím
k současné politické situaci v zemi zakládat
svou politiku na slibech. Potřeby lidu, závodů,
družstev i krajů, okresů, měst a vesnic
jsou ohromné. Vláda jejich oprávněnost
nepodceňuje. Postavení vlády při zajišťování
vládního prohlášení ve složité
mezinárodní a vnitřní situaci nebude
lehké. Řešení zejména hospodářských
problémů země spojených se složitými
strukturálními změnami a přechodem
na novou soustavu řízení bude značně
konfliktní. Odstraňování neefektivnosti
musí se dělat tvrdým postihem jejích
producentů. Musí se dělat uvážlivě,
politicky citlivě, ale důsledně krok za krokem.
Je mi lito, že s přihlédnutím k reálné
situací, do které nová vláda vstupuje,
nemohu Národnímu shromáždění
prohlásit, že budeme vládnout tak dobře,
aby "lidé o nás nevěděli".
Ze širokého souboru problémů bych se
chtěl zmínit především o novém
státoprávním uspořádání.
Jsme si plně vědomí toho, že historický
význam, politická naléhavost a šíře
problematiky státoprávního uspořádání,
zejména nového uspořádání
vztahu Čechů a Slováků, vyžaduje,
aby se k těmto pracím přistoupilo neprodleně.
Předpokládá se jmenovat politickou komisi,
složenou na principu Národní fronty z představitelů
politických stran, Národního shromáždění,
SNR, vlády, masových organizací, Čs.
akademie věd, Slovenské akademie věd a zástupců
národnostních menšin. Vláda pak zřídí
při předsednictvu vlády odbornou pracovní
komisi, která bude složena z právníků,
ekonomů, historiků, znalců národnostní
otázky z vědeckých ústavů,
vysokých škol apod. Přípravné
práce na tomto významném politickém
úkolu byly již ve vládě zahájeny.
Celá problematika, která je nesmírně
závažná a citlivá, se musí stát
vedle odpovědné práce příslušných
odborných skupin významnou politickou záležitostí
všech občanů země, obou národů
a všech národností. Vláda nemůže
již nyní vyhlásit termín, kdy příslušný
zákon bude NS předložen. Veřejnost seznámí
s obsahovým programem i časovým postupem
politická komise, jak jsem její ustanovení
výše oznámil.
Dále bych chtěl říci několik
poznámek ke stanovisku Ústřední rady
odborů, kterou vláda považuje za přímého
tlumočníka zájmů pracujících.
ÚRO byly předloženy požadavky i některé
návrhy na krytí rychlejšího růstu
životní úrovně pracujících.
Nelze je paušálně zamítnout, ale samozřejmě
ani paušálně přijmout. Souhlasím
se stanoviskem ÚRO, že je nutno stanovit konkrétní
postup řešení podle naléhavosti otázek.
Za zvlášť citlivou otázku pokládáme
přechod pracovníků na jiná pracoviště,
případně získání nové
kvalifikace v důsledku prováděných
strukturálních změn v národním
hospodářství. Při řešení
bude nutno brát i přiměřený
zřetel k tradicím a výrobním zkušenostem.
V tomto smyslu bude nutno přezkoumat i některá
ustanovení, zejména vyhlášku č.
86 z roku 1967 o uvolňování pracovníků
a jejich umísťování a hmotném
zabezpečení v souvislostí s likvidací
neefektivních provozů a s jinými racionalizačními
opatřeními.
Souhlasíme také se stanoviskem ÚRO, že
je nutno se zaměřit na to, aby při růstu
reálných mezd maloobchodní ceny nerostly
ročně více než o 1,5 %, že je nutno
odstranit administrativní prvky v kontrole mezd, zabezpečit
účast pracujících na řízení
podniků apod.
Vláda se bude zabývat také připomínkami
Československého svazu žen. Postavení
žen v naší společnosti si jistě
zaslouží, abychom řešili s největší
pozornosti otázky mzdové úrovně žen,
důchodů, pracovní doby, směnnosti
apod., samozřejmě ovšem v reálných
podmínkách. Vláda rovněž chápe
jako svůj důležitý úkol zabezpečení
rozvoje pohraničních a méně rozvinutých
oblastí země. Za účasti KNV připravuje
zvláštní skupina návrh na řešení
pohraničí, který bude ve 3. čtvrtletí
připraven k projednání. K jeho dokončení
použijeme také výsledků průzkumu
a doporučení výboru pro plán a rozpočet.
V tom smyslu doplníme i časový program vládních
prací tak, aby do 31. července 1968 byly vypracovány
návrhy na rozšíření oblastních
ekonomických nástrojů, které by účinně
přispěly k řešení aktuálních
problémů pohraničí ještě
do konce r. 1970, a aby do 31. října 1968 byla vypracována
první varianta návrhu rekonstrukce a výstavby
pohraničí po roce 1970. Naši pracující
se ptají, komu se dávají prostředky
a odkud se berou na státní dotační
politiku. Ministerstvo financí má k dispozici přehled
o tom, které výrobky nebo výrobní
obory jsou dotovány, a seznámí s nimi veřejnost.
Odbourávání dotací musíme dělat
velmi důsledně. Vláda si cení podpory
NS i jednotlivých poslanců k postupnému odbourávání
nežádoucích dotací. Budeme se obracet
o podporu k NS i tenkrát, kdy budou vznikat sociálně
ekonomické konflikty jako důsledek našich kroků.
Málo efektivní výroba je chráněna
před důsledky trhu bariérou dotací.
Vláda bude potřebovat oporu u pracujících,
u odborových organizací apod. v těch podnicích
a závodech, kde její rozhodnutí bude postihovat
zdroje, bude vyvolávat potřebu měnit výrobu,
organizaci, kvalifikaci pracujících apod. To není
záležitost administrativního rozhodnutí.
Nemůžeme postupovat necitlivě. Pracující
dnes dotovaných výrob zpravidla za dnešní
stav, jenž je důsledkem mnohaletého vývoje
hospodářství v direktivní soustavě,
nemohou. Musíme postupně zpřísňovat
podmínky, dát pracujícím čas
a prostor pro nutné změny. Oceňujeme-li potřebný
čas k odbourání neúčelných
dotací maximálně na 5 let, pak to neznamená,
že se toto období týká všech výrobků
a všech závodů, jež jsou dnes dotovány.
Pro některé výrobky nebo závody bude
stanoveno období daleko kratší, třeba
příští rok nebo dva či tři
roky. Nerovnoměrná úroveň dotací
k cenám vyplývá z nerovnoměrných
podmínek každého oboru i výrobků
v reprodukční činností. Proto je nezbytný
postupný, ale důsledný přechod.
Chtěl bych ještě zdůraznit, že
chápeme současný vládní program
a z něj vyplývající postupy zajišťování
úkolů jako otevřené. Vývoj
nepochybně přinese další nové
problémy, s nimiž je třeba počítat.
Budeme rovněž citlivě reagovat na podněty,
které se zrodí v dalším rozvíjení
procesu probíhajícím ve společnosti,
i na úkoly, které s sebou přinese realizace
ekonomické reformy. Chceme, aby politika vlády v
oblasti politické i hospodářské zvládla
úkoly, jež se nyní nahromadily, ale aby také
postupně získala potřebný předstih
v poznání a řešení společenských
a ekonomických problémů.
Organizujeme nyní práci tak, abychom bez prodlení
přistoupili k urychlenému uskutečnění
zásad a úkolů programů vlády
v návrzích zákonů osnov, v práci
vlády i jejích orgánů podle harmonogramu
prací, do kterého jsme úkoly z vládního
prohlášení zapracovali. Chci ujistit nejen
vás, poslance, ale také všechny občany,
že vládní politiku budeme uskutečňovat
s plným vědomím odpovědnosti, kterou
máme vůči NS a vůči všemu
lidu. Všechna rozhodnutí, jež vláda učiní,
smysl celé její práce bude v tom, aby náš
socialistický život byl plnější
a bohatší, aby důvěra, která
byla vládě vyslovena, nalezla své konečné
vyjádření v růstu hmotného
i kulturního bohatství společnosti, v upevnění
mezinárodní prestiže socialistického
Československa.
Věříme, že se přitom budeme moci
spolehnout na podporu NS, politických stran a společenských
složek NF a všech dalších organizací,
že nalezneme pochopení a podporu všeho lidu naši
socialistické země. (Potlesk.)
Předseda NS s. Smrkovský: Děkuji předsedovi
vlády s. Černíkovi.
Národní shromáždění bere
na vědomí, že o vyřízení
dotazů a podnětu poslanců, na které
nebyla dána odpověď bezprostředně,
bude vláda poslance informovat. To se týká
i vzpomínané vyhlášky č. 73,
o které mluvila posl. Kratochvílová.
Ptám se, zda má někdo dotaz nebo připomínku
k závěrečnému slovu předsedy
vlády. (Nikdo se nehlásí.) Není
tomu tak.
Soudružky a soudruzi poslanci, vládní prohlášení
a rozprava v plénu NS se zabývala mimo jiné
i životně důležitou otázkou státoprávního
uspořádání soužití Čechů
a Slováků v jednom státě, a to formou
federace. Jak ukázalo naše jednání a
závěrečné slovo předsedy vlády,
jsou jak na Slovensku, tak i na české straně
podmínky řešit ve shodě státoprávní
postavení slovenského i českého národa
v jednotné Československé socialistické
republice. NS přikročí v úzké
spolupráci s ÚV NF, s vládou a SNR k projednání
zásad federativního zřízení
z hlediska státoprávního i ekonomického
tak, aby v době tak krátké, jak je to vůbec
možné, mohlo schválit příslušné
ústavní normy, které tuto politickou otázku
vyřeší ve prospěch dalšího
soužití obou našich bratrských národů.
Naše úsilí v nejbližší době
se musí také zaměřit na vyřešení
některých problémů spojených
s ústavními svobodami občanů. Tyto
úpravy jsou nedílnou součástí
demokratizačního procesu v naší společnosti.
Podle vládního prohlášení budou
v krátké době předloženy návrhy
významných norem, mimo jiné i zákonná
úprava spolčovacího a shromažďovacího
práva. Urychlené vydání tohoto zákona
je nutné i z toho důvodu, že dosavadní
zákon neodpovídá dnešním potřebám
a neumožňuje dostatečně posoudit, které
nové spolky či organizace mohou přispět
k dalšímu rozvíjení socialistické
demokracie. Do vydání nového zákona
však plně platí zákony dosavadní.
Současný stav, kdy zákony nejsou plně
respektovány, s čímž souhlasit nelze,
podtrhuje nutnost připravit a předložit NS
návrh nového zákona o právu spolčovacím
a shromažďovacím.
Dovolte mně, soudružky a soudruzi poslanci, abych
odpověděl na dotaz posl. generála Hečko,
adresovaný mně v jeho včerejším
vystoupení, kde mne žádal o vysvětlení,
co myslím pod rehabilitací Národního
shromáždění.
Chci říci, že nejsme v rozporu s chápáním
rehabilitace, funkce a poslání NS, v rozporu s názorem
poslance Hečko. Všichni naši lidé očekávají,
že NS se s plným zdarem zhostí úkolů,
které před ně staví současný
demokratizační proces. Jde především
o jeho plnou svrchovanost jako nejvyššího orgánu
v tomto státě, o jeho zákonodárnou
a neméně důležitou kontrolní
činnost, kvalifikovanou oponenturu vůči vládním
návrhům zákonů atd. Jde nám
také o obrození poslanecké funkce, úlohy
a místa poslance v naší společnosti.
Cožpak je možné souhlasit s tím, že
někteří poslanci nebo poslankyně doplácejí
na to, že jsou zástupci lidu v parlamentě?
Stačí pro ilustraci uvést jeden příklad.
Poslankyně NS, mistrová na svém pracovišti,
protože vykonávala svou poslaneckou funkci, která
je nesporně náročná čas, aby
se zbavila různých nepříjemností,
které z toho v závodě měla, přijala
v témže závodě raději místo
uklízečky. A to nemluvím o dalších
poslancích, kterým chyběly a chybějí
v jejich odpovědné funkci často i nejzákladnější
podmínky. To na jedné straně.
Na druhé straně však je třeba plně
pochopit, že nejvyšší orgán státní
moci musí být orgánem dělným
a v této době obzvlášť tvůrčím.
To klade nemalé nároky na každého z
nás, ať již ve volebním obvodě
nebo na půdě parlamentu. Čili vystupováním
každého poslance musí být vskutku státnické.
Nemusím připomínat, že před námi
stojí nemalá práce, zvážíme-li,
kolik zákonů bude nutné v době co
nejkratší novelizovat a projednat. A to nemluvím
o náročné práci na nové ústavě,
která musí být tak dokonalá, aby se
neopakovaly případy, kdy se neustále měnila
a doplňovala.
Plně souhlasím s posl. generálem Hečkem,
že je třeba podstatně zvýšit iniciativu
a aktivitu tohoto orgánu, jak to učinil ÚV
KSČ na svých posledních zasedáních.
Vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi poslanci, projednávání
programového prohlášení vlády
je ukončeno. V rozpravě vystoupilo 72 poslanců.
Uplatnili různé připomínky a náměty,
zásadně však všichni vyslovili souhlas
s prohlášením vlády. Proto navrhuji,
aby NS přijalo toto usneseni:
Národní shromáždění ČSSR
vyslechlo a projednalo programové prohlášení
vlády, v němž jsou obsaženy hlavní
současné úkoly naší socialistické
společnosti, které chce vláda v nejbližší
době zabezpečovat a řešit.
Poslanci NS se v rozpravě kladně vyslovili k úkolům
vlády a ke způsobu jejich zabezpečování.
Vytyčené úkoly vycházejí z
reálného rozboru současné situace
a z možností, které dnes máme. Úkoly
však musí být dále rozpracovány
a doplňovány tak, aby neustále odpovídaly
potřebám naší společnosti.
Národní shromáždění Československé
socialistické republiky vyslovuje s předneseným
programovým prohlášením vlády
svůj souhlas. Vláda má plnou důvěru
Národního shromáždění,
které jí bude poskytovat i účelnou
pomoc při uskutečňování vytyčeného
programu.
Programové prohlášení může
být důsledně splněno jen tehdy, stane-li
se předmětem zájmu a snahy všech našich
občanů. Národní shromáždění
pevně věří v dovednost a vůli
všech vrstev a skupin naší společnosti,
věří v jejich schopnost vybudovat socialistickou
společnost odpovídající našim
podmínkám a tradicím.
Poslanci Národního shromáždění
přednesli v rozpravě četné náměty,
připomínky a dotazy k různým problémům
hospodářské a sociální politiky
našeho státu. Národní shromáždění
doporučuje vládě, aby se těmito náměty
a připomínkami zabývala a informovala Národní
shromáždění o přijatých
opatřeních.
Ptám se vás, soudružky a soudruzi poslanci,
zda má někdo připomínku k tomuto návrhu
právě předneseného usnesení.
(Připomínky nebyly.) Dávám
tedy hlasovat. Kdo souhlasí s návrhem usnesení
Národního shromáždění
k programovému prohlášení vlády,
nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Kdo je proti?
(Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování?
(Nikdo. Potlesk.) Konstatuji, že Národní
shromáždění vyslovilo plnou důvěru
vládě republiky.
Dovolte mi, soudružky a soudruzi, abych za vás za
všechny popřál předsedovi vlády
mnoho zdaru. (Potlesk.)
Soudružky a soudruzi, vzhledem k tomu, že teprve ve
14 hodin se může vrátit ministr Hájek,
jehož zpráva je na pořadu jednání
Národního shromáždění,
přerušuji naše jednání do 14 hodin.
(Jednání přerušeno ve 13.25 hod.)
(Přerušená schůze opět zahájena
ve 14.02 hod.)
Předseda NS s. Smrkovský: Soudružky
a soudruzi poslanci, zahajuji přerušenou schůzi.
Přistoupíme k druhému bodu pořadu,
kterým je
2. Vládní návrh, který se předkládá
Národnímu shromáždění
ČSSR k souhlasu nové znění článku
24 a 25 ústavy Světové zdravotnické
organizace, přijaté XX. světovým zdravotnickým
shromážděním dne 23. května 1967,
a společná zpráva výborů ústavně
právního, zahraničního a zdravotního.
Návrh odůvodní ministr zahraničních
věcí dr. Hájek. Prosím, aby se ujal
slova.
Ministr s. dr. Hájek: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
soudruzi poslanci! První návrh, s nimž vláda
po svém nástupu předstupuje před plénum
NS, je z oblasti zahraničně politické, týká
s otázky na první pohled okrajové ve vztahu
k velkým aktuálním problémům
mezinárodní politiky a diplomacie, dokonce otázky
zdánlivě formální. Jde o souhlas s
úpravami ústavy Světové zdravotnické
organizace, které usnesl příslušný
orgán této organizace za účasti naší
delegace zmocněné k souhlasu vládou republiky.
Otázku meritorně projednala vláda republiky
ve svém dřívějším složení,
jakož i příslušné výbory
NS. Zdá se mi však, že právě skončená
rozprava o vládním prohlášení
v NS klade tento dříve připravovaný
akt pléna do nových souvislostí, na něž
bych rád alespoň poznámkou upozornil.
Bylo již řečeno, že nové v zahraniční
politice vlády nebude v jej základní orientaci
a cílech - zde je spíše třeba zdůrazňovat
její kontinuitu -, nýbrž v pružnosti a
efektivnosti jejího provádění. Jedním
z předpokladů toho je plné využiti všeho,
co tvoří potenciál našeho působení
na okolní svět. Přitom si uvědomujeme,
že toto působení zdaleka nemůže
být omezeno jen na poměrně úzký
záběr toho, co bychom nazvali klasická diplomacie,
nýbrž se týká celé šíře
naší společenské skutečnosti
a činnosti. Vůči většímu
úseku tohoto působení, tj. tam kde mluví
a pracují fakta hospodářská, sociální,
vědecká, technická, kulturní, je úkolem
zahraniční služby zabezpečovat optimální
podmínky a využívat výsledků
tohoto působení pro upevnění mezinárodního
postavení naší republiky. Naše lékařská
věda, naše zdravotnictví patří
nepochybně k významným faktům tohoto
druhu.
Vládní prohlášení se zmiňuje
o nutnosti využit lépe členství naší
republiky v mezinárodních organizacích, zejména
v OSN, tzn. v jejich orgánech i v jejich tzv. odborných
organizacích. Tyto mezinárodní organizace
se staly důležitou institucionální složkou
současného mezinárodního společenství.
Jsou výrazem rostoucích tendencí ke zrovnoprávnění
a mírovému soužití států
v mezinárodních vztazích. Působí
v nich na základě svrchované rovnosti státy
velké a malé, země s různým
zaměřením a zájmy. Zároveň
se staly jakýmsi kolbištěm, na kterém
se střetávají při řešení
různých otázek světové společenské
soustavy i ideologie.
Nelze pouštět ze zřetele i nadále trvající
skutečnost, že v mezinárodních organizacích,
jejich orgánech a aparátech mají stále
ještě převahu a vliv nesocialistické
země, především hospodářsky
vyspělé země kapitalistické. Úloha
mezinárodních organizací při rozvíjení
politické, ekonomické i odborné aktivity
v mezinárodních vztazích je značná.
Mnohé z existujících těchto organizací
- k nim patří i Světová zdravotnická
organizace -se staly celosvětovými centry součinnosti
ve své oblasti a soustředily na sebe koordinační
a výkonné funkce, které jsou státy
respektovány a využívány. Československá
politika vůči mezinárodním organizacím
si klade za cíl nejen využívat jejich půdy
jako tribuny pro hlásání a propagaci zásad
naší zahraniční politiky, seznamování
s naší společenskou skutečností,
ale i aktivně působit při spoluvytváření
demokratického profilu těchto organizací,
při posilování jejich pozitivního
vlivu na mezinárodní vývoj a při prosazování
cílů, s nimiž ČSSR a další
socialistické země přistupují k mezinárodní
spolupráci v zájmu míru a pokroku ve světě.