Nicméně ovšem tato věc a otázka
je živá nezávisle na tomto faktu a jsou i jiné
politické otázky, které jsme diskutovali
zároveň, protože nejde jen o postavení
Moravy, ale jde také o postavení města Brna
- jak o tom už byla zmínka - a jde také o postavení
Slezska. Já sám jsem poslancem ve Slezsku a vím,
že tam je velmi živá otázka postavení
Slezska a že tam by pravděpodobně návrhy
na zřízení tří národních
rad, resp. na federaci ve třech, asi nebyly přijaty
s velkým nadšením a že bychom se setkali
a setkáváme se i s návrhy na federaci ve
čtyřech.
My jsme v ústavně právním výboru
o této věci zevrubně jednali a za přítomnosti
posl. Procházky ústavně právní
výbor setrval při svém návrhu zhruba
z těchto důvodů, přičemž
všechny tyto důvody byly vlastně řečeny
v diskusi.
Předně je známo, že federace jsou možné
na různých principech. A existují federace
na různých principech, ovšem není pochybností
o tom, že u nás, v ČSSR, federace spočívá
na principu národním, že tato federace jde
zpátky až ke Košickému vládnímu
programu, k vyřešení vztahu dvou národů
v našem státě, a že tedy u nás
není přijatelná federace na principu historicko-geografickém,
která by byla něčím zcela kvalitativně
jiným, politicky jiným, nežli je federace ve
státě, ve kterém žijí dva bratrské
národy, jak to říká naše ústava.
Dále pak jsme uvažovali znovu o tom, že takto
chápaná naše federace spočívá
- a to znovu se vrací ke Košickému vládnímu
programu - na zásadě sebeurčení národů
- o tom tu už také byla řeč - tj. řešení
problému sebeurčení národů
u nás, a sebeurčení národů
vyplývá ze suverenity národů a nikoli
z historicko-geografických uskupení obyvatelstva
na určité území. Zkrátka ústavně
právní výbor zůstal při svém
návrhu, aby zákon o přípravě
federativního zřízení byl přijat
tak, jak je navrhován, a učinil takovéto
usnesení, které vám přečtu
doslova:
"Ústavně právní výbor
se usnáší setrvat při svém návrhu,
a to zejména z těchto důvodů:
Federace v dané politické a hospodářské
situaci ČSSR je politicky míněna bez jakékoliv
pochybnosti jako federace na principu národním a
nikoliv na principu historicko-geografickém. Tomuto řešení
svědčí i právo na sebeurčení
národů, které vyplývá ze suverenity
národů a nesouvisí s historicko-geografickými
územními celky. Konečně i nyní
platná ústava, navazujíc historicky na Košický
vládní program, charakterizuje v článku
prvém Československou socialistickou republiku jako
socialistický stát dvou rovnoprávných
národů, Čechů a Slováků.
Že všech těchto důvodů je možno
chápat federaci v ČSSR toliko jako ústavní
uspořádání vztahu dvou národů,
tj. Čechů a Slováků a není
tedy přijatelná federace na jiném principu."
Ústavně právní výbor ovšem
dále jednal u vědomí toho, že přece
jenom otázky Moravy, Brna i Slezska mají jistou
politickou důležitost, a protože diskusi nebylo
možno skončit dnes, doporučuje, aby v předpokladu,
že zákon o přípravě federativního
zřízení bude přijat tak, jak je navrhován,
aby se NS usneslo na určitém doporučení
České národní radě, aby při
svém jednání se připomínkami
týkajícími se postavení Moravy, Brna
a Slezska v rámci české části
federace zabývala a zaujala k nim stanovisko.
Třetí bod, který je důležitý
v diskusi, byl návrh s. posl. Dr. Kučery, ministra
spravedlnosti, na doplnění § 2. Ústavně
právní výbor se domnívá, že
sice nynější formulace § 2 by asi nezavdala
příčiny k nedorozumění nebo
event. Konfliktům s vládou nebo NS, nicméně
se domnívá, že je možno tento návrh
přijmout, protože dobré účty
dělají dobré přátele, a když
je to jasně řečeno, tak se možnost nedorozumění
zmenšuje. Ovšem doporučujeme jeden doplněk
k návrhu s. posl. Dr. Kučery. Návrh zněl
tak, že se toto ustanovení - míněno
je ustanovení § 2 - nedotýká ústavního
postavení NS a vlády. Ústavně právní
výbor soudí, že je třeba dodat, že
se toto ustanovení netýká ani ústavního
postavení SNR, protože SNR podle ústavy funguje
jako zákonodárný sbor, kdežto podle
§ 6 navrhovaného ústavního zákona
bude mít působnost jinou a nejmenování
její v této souvislosti by mohlo způsobit
velmi vážné nedorozumění.
Další poznámky, které mám, se
týkají už jenom toho, o čem se zmínil
poslanec Červinka a poslanec Šubrt. Poslanec Červinka
mluvil o postavení zemí. Této myšlence
dává ústavně právní
výbor výraz doporučením České
národní radě, jak jsem vám je právě
přečetl.
Postavení hl. m. Prahy je otázka, kterou ovšem
bude třeba se také zabývat. Připojuji
ještě otázku, která je živá
a kde už máme přímo v ústavně
právním výboru podnět k projednávání
ze strany národního výboru města Brna.
To znamená, že i postavení města Brna
bude třeba projednávat.
Pokud jde o konstituci ČNR, posl. Šubrt upozornil
na některé pochybnosti, na jiné možnosti
konstituce ČNR. O tom není sporu, že jsou myslitelné
i jiné způsoby, jak by mohla být ČNR
konstituována, ale poněvadž ani posl. Šubrt
nenavrhoval změnu navrhovaného ustanovení
zákona, tak myslím, že se dále nemusíme
touto věcí zabývat, poněvadž
přirozeně i možnost, kterou ústavně
právní výbor navrhuje, je možná
a pro dočasný orgán únosná,
takže v této věci je možno setrvat při
návrhu.
Na závěr chci formulovat návrhy ústavně
právního výboru a tím i jako návrhy
zpravodaje.
Navrhuji z podnětu posl. dr. Kučery, ministra spravedlnosti,
aby v § 2 osnovy zákona byla doplněna druhá
věta tohoto znění: "Toto ustanovení
se nedotýká ústavního postavení
Národního shromáždění,
Slovenské národní rady a vlády."
Konec navrhovaného textu.
Dále navrhuji pro případ, že zákon
bude přijat tak, jak se navrhuje, aby Národní
shromáždění učinilo toto usnesení:
"Národní shromáždění
doporučuje České národní radě,
aby při svém jednání prozkoumala připomínky
jednotlivých poslanců, přednesené
na této schůzi, i připomínky docházející
z okresů a míst týkajících
se postavení Moravy, a zejména též města
Brna, jakož i Slezska v rámci české
části federace, a zaujala k nim stanovisko."
Tento poslední návrh byl dohodnut i s posl. Procházkou,
který - předpokládám, že tomu
tak bylo, mne zmocnil, abych tím tlumočil, že
návrh je podáván v dohodě s ním
a že tudíž není třeba rozhodovat
o jeho návrhu původním. Ovšem prosím
s. Procházku, aby to plénu NS sám potvrdil.
Děkuji za pozornost.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji. Ptám
se posl. Procházky, jestli souhlasí s reprodukcí,
jak byla řečena. (Posl. Procházka: Souhlasím.)
Soudružky a soudruzi poslanci, protože diskuse byla
vyčerpána a je skončena, přistoupíme
k hlasování. Hlasovat budeme o původním
návrhu výboru ústavně právního
s. akad. Knappem, jak jsme všichni bedlivě sledovali
a mohli si to zaznamenat. Ještě upozorňuji
v této souvislosti, prosím s. akad. Knappa, jestli
se chce k tomu ještě vrátit, že na str.2
paragraf čtvrtý dává dvě alternativy
na řešení. Zprav. Posl. akad. Knapp ve svém
referátu doporučil alternativu druhou. To znamená,
že budeme hlasovat o alternativě druhé, protože
nikdo proti tomu nevznesl námitky. Soudruhu Knappe, je
tomu tak?
Zprav. posl. akad. Knapp: Je tomu tak, poněvadž
vlastně ústavně právní výbor
po projednání na minulé společné
schůzi výborů předkládá
k rozhodnutí jenom tuto jedinou alternativu, takže
vlastně tím, že nebylo možno rozdat nový
text, došlo k tomu, že jsou v textu alternativy dvě.
Ovšem ústavně právní výbor
navrhuje tu alternativu, která je uvedena jako alternativa
druhá jako alternativu jedinou, tak jak říkal
s. předseda.
Předseda NS Smrkovský: Přistoupíme
k hlasování. Upozorňuji, že hlasujeme
o návrhu ústavního zákona, k jehož
přijetí podle čl. 51 odst. 3 ústavy
je zapotřebí souhlasu tří pětin
poslanců NS. V sále je přítomno v
této chvíli 240 poslanců NS. Můžeme
tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s návrhem na vydání ústavního
zákona o přípravě federativního
uspořádání ČSSR ve znění
a po doplnění předložené ústavně
právním výborem NS, nechť zvedne ruku!
Děkuji. Kdo je proti? Nikdo. Kdo se zdržel hlasování?
Jeden poslanec. Děkuji.
Konstatuji, že se pro návrh vyslovily nejen tři
pětiny, ale že až na jeden hlas se pro něj
vyslovili všichni přítomní, čili
daleko více, než kolik je ústavou určeno.
Národní shromáždění schválilo
tímto ústavní zákon o přípravě
federativního uspořádání Československé
socialistické republiky (Potlesk).
Soudružky a soudruzi poslanci, pokud jde o doporučení
České národní radě, to již
bylo zahrnuto v tomto bodě. Ne; tedy prosím, dám
samostatně hlasovat o doporučení předneseném
akad. Knappem pro Českou národní radu, aby
se zabývala otázkami Moravy, Slezska a města
Brna v tom znění, jak zde bylo soudruhem Knappem
předneseno. Prosím, kdo s tím souhlasí?
(Hlasuje se.) Děkuji. Kdo je proti? Jeden. Zdržel
se někdo hlasování? Nikdo. Čili toto
doporučení bylo Národním shromážděním
schváleno. Slovo má s. Manďák.
Posl. Manďák: Soudružky a soudruzi, hlasoval
jsem proti proto, poněvadž neshledávám
žádný důvod, proč by zejména
nebo zvláště o Brnu mělo být
něco speciálně projednáváno.
Domnívám se, že v tom dalším jednání
budeme muset vzít v úvahu i řadu jiných
měst jako je Brno.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji poslanci
Manďákovi za připomínku.
Soudružky a soudruzi, konstatuji, že dnešní
pořad našeho jednání byl vyčerpán.
Než přeruším schůzi do zítřka,
sděluji, že zítra v 8.00 hod. se v obrazové
galerii sejde skupina poslanců bez politické příslušnosti,
tj. 30 našich kolegů, kteří chtějí
projednat některé otázky související
s dalším pořadem naší schůze,
která má skončit v pátek. I jiné
některé další skupiny poslanců
se chtějí zítra ráno ještě
poradit, proto to oznamuji s tím, že přerušuji
schůzi Národního shromáždění
a pokračovat budeme zítra 25. června 1968
o 10.00 hod. Končím schůzi.