Jestliže máme nyní větší
svobodu tisku nežli v buržoazně demokratických
státech, pak myslím, že kvůli tomu nemusíme
provádět sebekritiku, že je to v pořádku,
že je to něco, co svědčí ve prospěch
socialismu, že je to sláva socialismu.
Se změnami navrženými spojenými výbory
ústavně právním a kulturním
souhlasím.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem. Dávam slovo
súdružke poslankyni Turečkovej.
Zprav. Posl. Turečková: Soudružky a
soudruzi poslanci, myslím, že nesmírně
pozitivním jevem bylo že žádný
z diskutujících poslanců neřekl
větu: nesouhlasím se zrušením cenzury.
Naprostá většina i při řadě
výhrad k praxi pronesla slova: souhlasím nebo bezvýhradně
souhlasím se zrušením cenzury. Soudruh Nový
se dokonce přimlouval za manifestační hlasování.
Já toto slovní vyjádření považuji
za nesmírně pozitivní jev. Charakterizuji
ho jako výraz plného pochopení pro potřeby
všech nových sil, které mají pomoci
této zemi kupředu, ale především
ho charakterizuji jako výraz vlastní síly,
naší síly. Říká se, že
jen slabí se bojí, a mám někdy dojem,
jakoby s odchodem metod práce odchází socialismus,
jako bychom se báli, že ideje komunismu jsou tak slabé
v nás, že by se změnou metod mohly odejít
i ony. Já tento souhlas většiny poslanců
považuji za výraz síly nás občanů
této země.
To jsem chtěla říci úvodem a promiňte,
že jsou to nadnesená slova, nemívám
to ve zvyku.
A nyní k námětům a diskusním
příspěvkům. Souhlasím s několika
diskutujícími v tom, že nejsou zcela zabezpečena
práva občanů v našich stávajících
zákonech a také v úvodním slovu jsem
o tom mluvila. Bohužel, když jsem se sama podívala
potom, nakolik bylo využito stávajících
zákonů, ať již občanského
zákona, tiskového zákona či jiných,
dostalo se mi odpovědi, že v celé republice
v několika málo případech. Ukazuje
se, že při oprávněné kritice
nedostatečně zabezpečených práv
neumíme využívat ani práv zabezpečených.
Souhlasím se všemi, kdo volají, aby nově
byla práva občanů zabezpečena. Domnívám
se, že vzhledem k tomu, že jde o návaznost na
jiné zákony, že je zde třeba delší
doby a že tuto záležitost může vyřešit
v celém jejím komplexu jen nový tiskový
zákon.
A nyní k další poznámce na finanční
postih. O tom se jednalo a ukazuje se, že jde o námět
velmi vhodný a potřebný právě
při přípravě nového zákona
a právě v souladu s tím, co jsem říkala,
v souladu a návaznosti na finanční zákony,
které se nějakým způsobem ochrany
cti a práv občanů dotýkají.
Okamžitě se rozhodnout pro to, jaký postih
by měl být, nelze. Myslím, že bychom
na toto, bude-li váš názor shodný, nemuseli
stavět oddalování této novely, ale
doporučit vládě, aby tento námět
jako závažný prozkoumala a dala nám
odpověď v zásadách nového tiskového
zákona.
K diskusi soudruha posl. Hečka. Soudruh Hečko zcela
otevřeně vyjádřil už předtím
v kulturním výboru a také oznámil,
že vyjádří svůj názor
také zde. Přesto, že tak učinil, znovu
navrhuji, abychom v bodu 2 dali, co si představujeme pod
slovem "cenzura", že je to rozšíření
a naplnění tohoto slova a že bychom to měli
učinit, protože zúžené pojetí
by mohlo být chápáno různými
způsoby. Proto bych se přimlouvala, jak doporučují
společné výbory, aby byl ponechán
původní vládní návrh doplněný
tím, že není vyloučena pravomoc prokurátora
a soudu, a aby tento návrh byl vámi přijat.
Ostatní náměty, soudružky a soudruzi
poslanci, které zde byly, jsem si velmi pečlivě
poznamenala a věřím, že to učinil
i s. ministr Galuška, a se stenografickým zápisem
nám budou sloužit v kulturním výboru
i v ostatních výborech při přípravě
nového zákona, jehož zásady bychom měli
obdržet ve velmi krátké době. Po veškeré
diskusi znovu opakuji původní přednesený
návrh, aby byl schválen návrh obou výborů,
to znamená předložený vládní
návrh zákona se změnami, uvedenými
v písemném materiálu obou výborů
s doplňkem dnešního zasedání
výborů.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem s. spravodajkyni
za záverečné slovo i za slová s. ministra
kultúry. Pozorujem, že sú oba na rovnakej platforme,
že sa zhodujú. Súdružka spravodajkyňa
reagovala na podnety jednotlivých poslancov, ale neviem,
či dostatočne reagovala na podnet posl. s. Šveca.
Ona uviedla, že ide o novelu dočasnú a že
toto všetko musíme prejednať pri definitívnom
znení zákona o tlači. Pretože tu boli
konkrétne návrhy prednesené zo strany poslancov,
myslím najmä s. Šveca, ktorý ich síce
presne neformuloval, pýtam sa, či prijíma
vysvetlenie s. ministra a s. spravodajkyne Turečkovej,
alebo či prípadne trvá na prejednaní
svojich návrhov, pričom by bolo treba ich konkrétne
formulovať. Prosím s. Šveca.
Posl. lng. Švec: Ak môžem formulovať
návrhy, rád by som tak urobil.
Vážené súdružky a súdruhovia,
napriek vysvetleniu je mi do určitej miery ľúto,
že komplikujem situáciu a som si vedomý toho,
že to neni tak jednoduchá záležitosť,
ale všetci diskutujúci sme sa zhodli na tom, že
novela zákona nezabezpečuje dostatočne otázky
ochrany osobnosti. Je preto potrebné, aby bola vytvorená
určitá hrádza, určitá preventivita
pre ochranu osobnosti, aby ochrana bola zaručená,
aby sa písala len pravda, len overená pravda, aby
sme zbytočne poctivým ľuďom, poctivým
funkcionárom nestrpčovali život tým,
že ich budeme ohovárať v novinách. Preto
by som si dovolil navrhnúť, aby sme prijali nasledujúce
zmeny:
Pokiaľ sa týka § 12., ods. 3, doporučujem
pridať ďalší odsek tohto znenia:
"Redakcia hromadných informačných prostriedkov
je povinná preverovať pravdivosť listov a oznámení
občanov pred ich uverejnením."
Pokiaľ sa týka ochrany osobnosti, pojednáva
o tom sčasti doterajší § 20; doporučujem
jeho druhý odsek zmeniť takto:
"Keď redakcia hromadných informačných
prostriedkov zneužije slobodu prejavu, slobodu slova a tlače
tým, že uverejní o niekom nepravdivé
údaje, uloží príslušný súd
na žiadosť poškodeného redakcii pokutu až
do výšky 100 000 Kčs." (potlesk.)
Podpredseda NZ Žiak: Ako ste počuli, s. Švec
formuloval svoje pozmeňovacie návrhy k § 12
doterajšieho tlačového zákona k §
20, ods. 2.
O slovo sa hlási minister Galuška.
Ministr kultury a informací Galuška: Soudružky
a soudruzi, k tomu prvnímu zlepšovacímu návrhu
chtěl bych jenom upozornit, že podle mého soudu
je v podstatě kryt třetím odstavcem §
10 tiskového zákona, který platí a
kde se hovoří o postavení vydavatele, šéfredaktora
a redaktorů a kde se říká:
"Šéfredaktor určuje obsah jednotlivého
vydání hromadného informačního
prostředku v souladu s jeho politicko ideovým programem
a zaměřením a v souladu se zájmy a
cíly socialistické společnosti. Za obsah
hromadného informačního prostředku
a za dodržování jeho politicko ideového
programu odpovídá šéfredaktor a vydavatel;
kromě toho odpovídá podle platných
předpisů za to, aby obsahem hromadného informačního
prostředku nebyly porušeny zákonem chráněné
zájmy společnosti, občanů a organizací.
Je povinen zabezpečit, aby pravdivost a původ každé
informace byly ověřeny s péčí
přiměřenou okolnostem případu."
To je text zákona. S. posl. Švec navrhuje: "Redakce
hromadných informačních prostředků
je povinna prověřovat pravdivost dopisů a
oznámení občanů před jejich
uveřejněním." Myslím, že
je to v podstatě kryto, že více méně
trochu jinými slovy je řečeno totéž.
Pokud jde o ten druhý návrh, myslím, že
se musí vyslovit právníci, nakolik lze s
přihlédnutím k celé vazbě našich
zákonů v této chvíli do tiskového
zákona tento paragraf vložit. Když jsme o otázkách,
spojených s ochranou osobnosti, diskutovali při
této malé novele, říkali mi právníci,
že je to věc dosti zásadního charakteru,
kterou nelze v několika dnech vyřešit. Jestliže
jim tedy mám věřit, pak myslím, že
ji nelze vyřešit v několika minutách
hlasováním. Jestliže se mýlím,
prosím, aby zde přítomní odborníci
v právu mne opravili.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem. Pokiaľ ide
o § 12, od s. 3 doterajšieho zákona, s. minister
Galuška dal s. posl. Švecovi vysvetlenie. Prosím,
či s. Švec je s týmto vysvetlením spokojný,
pretože fakticky ide o rovnakú vec už v zákone
existujúcu, ktorá sa nemení. Pýtam
sa teraz, či s. Švecovi stačí to vysvetlenie
k prvému návrhu. (Posl. Ing. Švec: Stačí.)
To znamená, že ten tvoj prvý návrh môžeme
stiahnuť a nebudeme o ňom rokovať. (Posl. ing.
Švec: Áno.)
Ale teraz ide o druhý návrh, o ktorom sa s. minister
nevyslovil a doporučil, aby sme sa obrátili na právnikov.
Myslím, že najpovolanejší je predseda
Ústavnoprávneho výboru, aby sa k tejto veci
vyjadril, a prosím s. posl. Knappa, aby k navrhovanému
zneniu s. posl. Šveca zaujal stanovisko. Toto znenie znie:
"Ak redakcia hromadných informačných
prostriedkov zneužije slobody prejavu, slobody slova a tlače
tým, že uverejní o niekom nepravdivé
údaje, uloží príslušný súd
na žiadosť poškodeného redakcii pokutu až
do výšky 100 000 Kčs."
Prosím, aby sa s. dr. Knapp vyjadril.
Posl. akad. Knapp: Soudružky a soudruzi poslanci,
byv takto vyvolán, abych se vyjádřil, chtěl
bych nejprve konstatovat, že s. min. Galuška se nedožadoval
jenom toho, aby se k tomu vyjádřil nějaký
právník, příp. předseda ústavně
právního výboru NS, nýbrž zaujal
sám stanovisko a doporučoval, aby tato otázka
nebyla řešena v tomto zákoně.
K tomu chci dodat, že předně po věcné
stránce dávám posl. Švecovi za pravdu.
Sankce na podpoření práv. osobnosti, jednotlivce
tiskem existují, ovšem jsou velmi měkké.
Zprav. posl. Turečková se zmiňovala o tom,
že v poslední době soudní statistiky
ukazují, že těchto sankcí se využívá
velmi málo. To má své různé
důvody: jednak ty, že lidi odjakživa neradi "lezou"
do urážkových sporů, protože tam
hrozí nebezpečí skandalizace, a další
důvod je ten, že sankce, která hrozí,
je příliš malá, takže to nestojí
za to, aby se takový urážkový spor vedl.
Dávám posl. Švecovi za pravdu, že byl
bylo třeba revidovat ustanovení o ochraně
zájmů jednotlivce. O tom jsme mluvili i v ústavněprávním
výboru a na společné schůzi. Zdůrazňuji
zájem jednotlivce, protože vždy se především
hledělo na zájem společnosti a jen velmi
málo na zájem jednotlivce. V tom souhlasím
se s. Švecem.
Nedoporučuji podobně jako ministr kultury a informací,
abychom to řešili dnes. Dovolím si říci
důvody, pro které to nedoporučuji. Není
to pro to, že bych se obával, že se podstatně
odchýlíme od návrhu vlády.
Pokud jsem to mohl s našimi soudruhy z legislativního
oddělení dát dohromady, sankce na poškození
práv osobnosti jsou zatím v § 19 a dalších
tiskového zákona (tisková oprava), v §
11 a dalších občanského zákoníka,
které mají obecnou působnost a pravděpodobně
mohou být použity. Dále je v trestním
zákoně ustanovení o pomluvě, které
je celkem nepodařené, protože tam musí
žalovat prokurátor a nikoliv ten, kdo byl pomluven.
Konečně urážka na cti je provinění,
které je stíháno v trestním řízení
před NV nebo mimořádnými lidovými
soudy.
Za tím situace ukazuje, že ochrana osobnosti je upravena
na různých místech našeho zákonodárství
z různých hledisek. Do tohoto velmi málo
přehledného systému by vešlo další
ustanovení, které by bylo v novele tiskového
zákona. Je stará zkušenost, že když
se hne jedním zákonem, vždy musí člověk
dávat pozor na to, které další zákony
jsou tím dotčeny. Kdysi jsem si dovolil použít
biologického přirovnání, že když
se zasáhne do živého organizmu, nikdy se to
netýká jen zasažené části,
nýbrž se vždy ukazují jisté vazby.
To je riskantní dělat bez podrobnější
přípravy.
Nechť se na mne posl. Švec nehněvá, ale
podle prvního poslechu by bylo třeba velmi důkladného
zamýšlení nad navrženou formulací.
Tam se říká: "Jestliže... někdo
zneužije svého práva", ale to je o moc
slabší formulace než ty, které jsou v
zákoně. Zneužití vykazuje zvláštní
úmysl práva zneužít. Tam nestačí,
že pomluví, urazí s obecnou nedbalostí.
To je kvalifikovaný úmysl, když se v právní
praxi řekne, že zneužil svého práva.
Navrhuji alternativní dvojí řešení:
Buď přijmout stanovisko ministra kultury a informací,
tzn. neřešit to dnes, aniž bych chtěl
podceňovat význam toho. Snad by v tom případě
stálo za to, aby NS učinilo usnesení, ale
ne ve formě části zákona, nýbrž
usnesením, kterým ukládá ministru
kultury a informací, aby dbal o to, aby tato otázka
byla náležitě vyřešena v tiskovém
zákoně.
Pokud by se NS rozhodlo projednávat návrh posl.
Švece na tomto zasedání, doporučuji,
abychom zasedání dnes přerušili. Zítra
bychom na to svolali výbory za účasti posl.
Švece a tam v klidu rozmysleli všechny vazby, abychom
to nedělali ukvapeným způsobem.
O všem přednost dávám z legislativního
hlediska tomu, abychom uložili ministru kultury a informací,
aby provedl řešení ke zvýšení
ochrany osobnosti v tiskovém zákoně. To však
již bylo uvedeno ve zpravodajské zprávě
i v referátu s. ministra. I tak by NS to mohlo přímo
usnesením uložit.
Podpředseda NZ Žiak: Ďakujem s. akad.
Knappovi. Hlási sa posl. Lomský.
Posl. gen. Lomský: Soudružky a soudruzi, o
navrhované malé novele zákona jsme na společném
zasedání kulturního a ústavně
právního výboru NS široce diskutovali,
a právě o této otázce, o niž
zde hovoří posl. Švec. Já sám
jsem z podobných pozic vystupoval k ochraně práv
osobnosti. Po široké diskusi mě soudruzi přesvědčili,
že není správné tyto otázky nekomplexně
zahrnovat do úpravy této malé novely, protože
má další vazby na občanský zákoník,
trestní zákon, atd. a v souvislosti s tím
je třeba komplexně tyto věci zvážit
a dát je do celkového návrhu nového
zákona, jak o tom hovořil s. min. Galuška.
Proto navrhuji, abychom se připojili k návrhu první
alternativy, jak o něm hovořil posl. akad. Knapp
a zpravodajka posl. Turečková.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem. Prosím posl.
Šveca, či tieto argumenty, jednak zo strany s. min.
Galušku, ktorý to dáva do výhľadu,
a my sami to máme v moci, že môžeme pokračovať,
aby sa v širšej novele zákon uplatnil, a menovite
praktické dôsledky, ktoré vysvetlil posl.
akad. Knapp, stačia na vysvetlenie, alebo či stále
trváš na tom, aby som o tejto veci dal hlasovať,
alebo prípadne aby sme prijali návrh s. akad. Knappa.
Trváš teda na svojom pôvodnom stanovisku, aby
sa zajtra zvolal Ústavnoprávny a Kultúrny
výbor?
Posl. Ing. Švec: Prosím, aby sa hlasovalo o
mojom návrhu.
Podpredseda NZ Žiak: Posl. lng. Švec žiada
hlasovať o svojom návrhu. Chce sa ešte niekto
k jeho návrhu vysloviť?
Posl. Ing. Macho: Vážené súdružky
a súdruhovia, mne návrh posl. Šveca bol do
značnej miery sympatický, ale je zraniteľný.
Je tu otázka ohromného rozsahu náhrady škody
a kto by ju mal dostať.
Najrozumnejšie v súčasnej chvíli by
bolo prerušiť schôdzu a zajtra ráno o týchto
návrhoch hlasovať.
Doporučujem preto, aby bolo rokovanie k tejto novele zákona
teraz prerušené a aby sa o tom hlasovalo zajtra ráno.
(Potlesk.)
Podpredseda NZ Žiak: Ešte sa hlási s.
Skála.
Posl. Skála: Soudružky a soudruzi, já
bych chtěl z dosti praktických zřetelů
dát v úvahu věc: Nový tiskový
zákon má být připraven ve velmi krátké
době. Jestli se nemýlím, termín pro
s. ministra kultury byl dán do konce srpna. Běží
tady v podstatě o dva měsíce. Argumentace
nových vazeb tiskového zákona je tak přesvědčivá,
že bychom opravdu neměli kvůli dvěma
měsícům se dopustit nějakého
zmetku, že bychom měli poskytnout čas, aby
tento zákon byl opravdu seriózně vypracován
a aby byl prověřen ve všech vazbách.
Mně se zdá velmi moudrý návrh, který
dal s. akad. Knapp v té první variantě, nebo
námět, a já bych sám dal to přímo
jako návrh, aby, jak to formuloval s. akad. Knapp, byla
schválena novela, aby bylo přijato zvlášť
usnesení, kterým se ukládá ministru
kultury, aby tato otázka materiálních náhrad
za poškození práv osobnosti byla řešena
v novém zákoně. Dávám to jako
návrh a prosím, aby se o něm hlasovalo. (Potlesk.)
Mpř. NS Dohnal: Vzhledem k tomu, že soudruh
posl. Švec trvá na odhlasování svého
návrhu a vzhledem k tomu, že zde nedochází
k souhlasu některých dalších představitelů
výboru, zpravodajky, ministra apod., domnívám
se, že by bylo nejsprávnější, kdybychom
hlasování o tomto 4. bodu odložili na zítřek
a zítra v 9 hodin, aby se sešel výbor kulturní
a výbor ústavně právní, za
účasti příslušných expertů,
za účasti také s. Švece, aby věc
posoudili a pak nám dali stanovisko do pléna, abychom
potom o této věci kvalifikovaně rozhodli.
(Potlesk.)
Podpredseda NZ Žiak: Ja som chcel, vážené
Národné zhromaždenie, navrhnúť
to isté, len s tým, že z hľadiska časových
úspor by som to nedával pre Ústavnoprávny
a Kultúrny výbor na 9. hodinu, ale rozhodne včaššie.
Mohlo by sa to urobiť ešte dnes večer. (Hlasy
: Nie!)
Kto sa hlási k slovu? (Nikto sa nehlásil.)
Sú tu návrhy dnes večer alebo zajtra ráno.
Ja doporučujem, aby sa ráno o 8. hodine zišiel
Kultúrny a Ústavnoprávny výbor. (Hlasy:
Zajtra.) Názor je zajtra.
Tým sme súhlasní na jednom stanovisku: Ráno
o 8. hodine sa zíde Kultúrny a Ústavnoprávny
výbor tu v obrazovej galérii. Nebude to dlhá
schôdza, a verím, že o 9. hodine by sme mohli
začať s naším normálnym ďalším
prejednávaním. Preto pre dnešok končím
schôdzu s tým, že budeme v pléne pokračovať
zajtra o 9. hodine. Ďakujem.