Nyní k finanční situaci obyvatelstva.
Vývoj hospodaření podniků ovlivnil
i finanční situaci obyvatelstva. Příznivé
finanční výsledky podniků, podstatně
vyšší částky výplat podílů
za výsledky hospodaření běžného
roku i jejich doplatky za rok 1966 a provedené platové
úpravy v některých odvětvích
nevýrobních sfér, např. ve školství
a zdravotnictví, ovlivnily podstatně zvýšení
peněžních příjmů obyvatelstva.
Peněžní příjmy obyvatelstva stouply
v roce 1967 o 11,7 mld Kčs, tedy o 3,1 mld Kčs více
než bylo uvažováno. K největšímu
absolutnímu zvýšení došlo u příjmů
z mezd, relativně nejrychleji však vzrostly příjmy
zemědělců.
Je v našich silách dosáhnout růstu mezd
a životní úrovně zlepšenou prací.
Je nesporné, že reálný růst produktivity
práce zůstává jedním z nejnaléhavějších
úkolů celé naší výroby.
Přitom růst produktivity nemusí být
vždy zajišťován jen investováním
do nových továren a do nových strojů.
Značným přínosem pro růst produktivity
práce zůstávají stále aktuální
i takové činitele, jako je lepší organizace
výroby, zlepšení pracovní morálky,
dodržování pracovní doby, zlepšení
pracovního prostředí apod.
Vklady obyvatelstva na vkladní knížky u Státních
spořitelen vzrostly v loňském roce o 5,6
miliardy Kčs, z toho na Slovensku o 1,7 miliardy Kčs.
Jejich celkový stav dosáhl ke konci roku výše
45,2 miliardy Kčs. Srovnání s jinými
průmyslovými státy i vývoj hospodářské
a životní úrovně ukazují, že
můžeme očekávat další růst
úspor. Vláda bude celou svou hospodářskou
politikou spoření obyvatelstva a stejně tak
i podniků dále podporovat. Současně
budeme v souvislosti s rozvíjením peněžního
trhu - a platí to zejména i o efektivním
využití vkladů obyvatelstva pro vyšší
zapojení do úvěrových operací
v oblasti služeb, bytového hospodářství
apod. - podporovat pružnost výroby i obchodu.
Jako významné opatření nutno uvést
zejména rozhodnutí vlády z loňského
roku o rozvoj výroby stavebních hmot.
Stav oběživa ke konci roku 1967, soudružky a
soudruzi poslanci, činil 13,1 miliardy Kčs. Této
výši odpovídá obrat oběživa
zhruba 32 dnů, což je vcelku v souladu s hospodářským
vývojem.
Jak posuzovat finanční hospodaření
státu? Příznivý vývoj finanční
situace podniků a obyvatelstva se neprojevil přiměřeně
v centrálním finančním fondu, ve státním
rozpočtu.
V roce 1967 nový ekonomický model řízení
ještě zcela nepůsobil, ve financování
se prosazovaly - nikoliv v pomíjivém rozsahu - staré
metody prakticky automatického "fasování"
peněz z bankovních účtů státních
prostředků. Resorty i národní výbory
požadovaly na značnou část svých
mimořádných výdajů krytí
z ústředního rozpočtu nebo z vládní
rozpočtové rezervy. Z vládní rozpočtové
rezervy bylo v roce 1967 uvolněno celkem 4,1 miliardy Kčs.
Snahy centrálních orgánů narážejí
na silný tlak zdola a nedaří se vždy
dostatečně mu čelit. Důsledky hradí
ovšem celá společnost, státní
rozpočet především.
V průběhu roku 1967, jmenovitě v jeho první
polovině, převažovaly v rozpočtovém
hospodaření příjmy nad výdaji.
Avšak podstatné zrychlení rozpočtových
výdajů v závěru roku nakonec vedlo
ke schodku ústředního rozpočtu.
V rozpočtovém hospodaření byly překročeny
plánované příjmy i plánované
výdaje. Nemalý podíl na překročení
rozpočtových výdajů mělo překročení
některých úkolů státního
plánu v průmyslu a v zemědělství,
které zvýšilo nároky na úhradu
cenových rozdílů, cenových intervencí
a dotaci k hrubému důchodu v rámci současné
dotační politiky. Proto lze toto překročení
rozpočtu hodnotit příznivě, neboť
současně došlo k vyšším dodávkám
zboží a tím k lepšímu zásobování
trhu. Tak například objem tržní produkce
v zemědělství měl za následek,
že se přírůstková prémie
a diferenciální příplatky poskytované
ze státního rozpočtu zvýšily
proti plánu o více než 1100 miliónů
korun.
Příjmy státního rozpočtu byly
v roce 1967 překročeny o 3,9 mld. Kčs, ale
ani to nestačilo krýt rostoucí požadavky
ve výdajích. Řekl jsem již, že
dnešní soustava podnikových daní a odvodů
vyžaduje úpravu, aby lépe regulovala podnikové
důchody, reagovala na změny cen, umožnila i
společnosti získat zdroje na krytí rostoucích
úkolů.
Nadto řada podniků neplní řádně
své povinnosti vůči státnímu
rozpočtu. Nově utvořené odbory státních
financí, které provedly letos poprvé finanční
vypořádání ústředně
řízených státních hospodářských
organizací, vyměřily jen po prvních
revizích navíc 230 miliónů korun odvodů
do státního rozpočtu. Nadto cenové
revize prováděné cenovými orgány
odhalily v roce 1967 a v 1. čtvrtletí letošního
roku na 1185 miliónů Kčs neoprávněného
zvýšení cen s důsledky pro odvody do
státního rozpočtu.
V konečném výsledku nekryjí příjmy
ústředního rozpočtu jeho výdaje.
Schodek ústředního rozpočtu činí
2831 mil. Kčs, přebytek národních
výborů 2054 mil. Kčs, schodek celého
státního rozpočtu 777 mil. Kčs.
Schodek ústředního rozpočtu nemůže
být uhrazen z přebytku rozpočtu národních
výborů, neboť tento přebytek je převáděn
do jejich fondu rezerv a rozvoje, kterého národní
výbory používají ve své pravomoci.
Schodek ústředního rozpočtu je zatím
kryt úvěrem Státní banky čs.
Řešení schodku i závazků státního
rozpočtu vůči Státní bance
z minulých let bude vládě a Národnímu
shromáždění navrženo v rámci
připravovaných opatření k zabezpečení
zvýšení příjmů a snížení
výdajů státního rozpočtu. Prosím
Národní shromáždění, aby
tento způsob řešení, jakož i finanční
vypořádání s podniky za minulý
rok schválilo a v další etapě připravovaná
opatření k rozpočtové rovnováze
podpořilo.
Schodek státního rozpočtu neříká
mnoho sám o sobě. Rozhodující je,
vznikl-li schodek v souvislosti s kladnými opatřeními
k ovlivnění hospodářského růstu,
či byl-li činitelem zvyšujícím
nerovnováhu a zdrojem inflace. Z tohoto hlediska nutno
přiznat, že schodek státního rozpočtu
za minulý rok není důsledkem aktivních
zásahů státu na peněžním
trhu, ani cílevědomých snah k posílení
hospodářské konjunktury nebo žádoucích
strukturálních změn. Jde o projev trvalých
tendencí ke schodkovosti, vyvolaných nadměrnými
výdaji při velkém rozsahu dotací a
systémem daní a odvodů, který nezabezpečuje
dostatečné příjmy státního
rozpočtu. Proto s nápravou počítáme
již při přípravě hospodářské
směrnice na rok 1969.
Přitom stojí před námi ještě
pro rok 1968 nutnost opatřit peníze na realizaci
přijatých opatření v oblasti sociální
politiky, na rehabilitace a jiné naléhavé
úkoly. Musíme se starat, abychom měli dostatečný
prostor i pro podporu strukturálních změn
a pro aktivní ovlivňování peněžního
trhu.
Rozbor loňského i letošního hospodaření
ukazuje, že bude nezbytně nutné zajistit jednak
přísnou hospodárnost ve výdajích,
jednak dostatečné zvýšení rozpočtových
příjmů. Nechceme, aby potřebná
opatření postihla obyvatelstvo. Proto uvažujeme
o zavedení progresívních odvodů podniků.
Je to nevyhnutelné, nemá-li dojít k dalšímu
prohloubení nerovnováhy a to je i v zájmu
jistot samotného socialistického podnikání.
V současném demokratizačním procesu
se vyskytují i tendence k jakési - řekl bych
- dezintegraci, jednou v rámci odvětví, jindy
oboru či okresu apod. Vzhledem k dosavadním disproporcím,
zejména cenovým, musí stát poskytovat
mj. vedle krytí společenské spotřeby
řadu dotací investičních i neinvestičních.
Proto je nutné takovým nežádoucím
tendencím, tendencím k dezintegraci, čelit
a hospodářské zdroje posuzovat komplexně
ve všech souvislostech.
Znovu podtrhuji význam podnikatelské kalkulace.
Významnou součástí rozpočtových
výdajů jsou právě dotace. Samozřejmě,
že by se nám velmi ulevilo kdybychom nemusili dotace,
které představují pětinu všech
výdajů státního rozpočtu, poskytovat.
Odstranění zbytečných dotací
ze státního rozpočtu plně odpovídá
snahám ministerstva financí. Proces odstraňování
dotací všemožně podporujeme. Musíme
však vzít na zřetel to, že nestačí
prostě dotace jen škrtnout a že bude všechno
v pořádku. To by vedlo ke značným
otřesům v hospodářství a to
nikoliv jenom obrazně. Ze 40 mld dotací připadá
10 mld na dotace investiční a z nich jen dvě
mld připadají na průmysl. Ostatní
jsou určeny na rozvoj dopravy, zemědělství,
spojů a jiných nevýrobních odvětví,
která se bez státní podpory zatím
neobejdou. Z 20 mld neinvestičních dotací
připadá přes 11 mld na zemědělství,
z nich část tvoří nutné kompenzace
pro vedené cenové přestavby, a to konkrétně
4,2 mld Kčs. A další část, 2,7
mld tvoří cenové intervence k nákupním
a prodejním cenám, diferenciální příplatky,
přírůstkové prémie. Ztráty
bytového hospodářství dotoval státní
rozpočet v r. 1967 částkou 2,6 mld Kčs
a dopravu částkou 2,4 mld Kčs.
S jakými závažnými problémy je
rušení dotací spojeno, osvětluje příkladmo
skutečnost, že okamžité odstranění
dotací by okamžitě nutně vedlo k zvýšení
cen potravin zhruba o jednu pětinu, nájemného
na víc jako dvojnásobek apod. K odstranění
dotací ze státního rozpočtu musí
proto docházet postupně s prosazováním
hospodářské reformy jako celku a současným
prováděním sociálního programu.
Přes intenzívní jednání o snížení
dotací chci uvést, že se ukazuje, že ještě
v r. 1969 bude objem neinvestičních dotací
zhruba ve výši 17 mld Kčs.
Nyní ke vztahům k zahraničí. V r.
1967 byly naše vztahy k zahraničí charakterizovány
menším růstem našich aktiv ve styku se
socialistickými zeměmi a tím, že zadlužení
v kapitalistických státech se nezvýšilo.
Trvaly však ještě obtíže ve struktuře
našich závazků ve volných měnách,
i když v devizové situaci ve volných měnách
došlo k určitému zmírnění
napjetí v rozsahu zhruba 30 mld dolarů. I nadále
však jsme byli nuceni udržovat svoji likviditu ve volných
měnách krátkodobými, a to v neúměrném
rozsahu, a středně dlouhými úvěry
a neefektivními vývozy z neuspokojivé dosavadní
struktury. Jsme nuceni vyvážet i takové výrobky,
kde devizy produkujeme stále velmi draho. Průměrně
produkujeme jeden rubl za 18 Kčs a jeden dolar za 31 Kčs.
Vysoká reprodukční cena deviz je zčásti
důsledkem nízké efektivnosti naší
výroby a našeho zahraničního obchodu,
zčásti důsledkem diskriminačních
opatření západních zemí vůči
našemu vývozu. Mám na mysli zejména
celní diskriminační a podobné bariéry.
Každý krok k nápravě pomůže
snížit podíl krátkodobých závazků
na naší celkové zadluženosti, jejíž
úrokové zatížení zbytečně
zatěžuje naši ekonomiku, mimo jiné částkou
v úrocích ročně více než
20 mil. dolarů.
Hlavními ekonomickými nástroji rozpočtové
politiky na úseku zahraničního obchodu jsou
v rámci vnitřního cenového reprodukčního
vyrovnání cenové přirážky
a srážky, jejichž smyslem a účelem
je podpora efektivnosti naší zahraniční
směny, potlačování neefektivních
a preferování efektivních vývozů.
Saldo přirážek a srážek uhrazené
ze státního rozpočtu r. 1967 činilo
ještě přes 5 mld Kčs. Chtěl bych
zdůraznit, že postupný přechod k reálnému
kurzu a směnitelnosti koruny, vytyčený našim
vládním prohlášením, nutně
povede k tomu, že soustava přirážek a
srážek bude omezována a nakonec zrušena.
V důsledku toho tvrdé podmínky zahraničního
trhu dopadnou na podniky plnou vahou. Proto je třeba, aby
podniky cílevědomě, včas a už
nyní připravovaly své výrobní
a prodejní koncepce, které musí přihlížet
k podmínkám světového trhu a které
se mohou i podstatně lišit od dosavadních představ
o vývoji výroby průmyslové i zemědělské.
Jen tak budou mít jistotu, že i bez dosavadní
soustavy přirážek a srážek budou
moci efektivně obchodovat a stát na vlastních
nohou. Je to současně perspektiva efektivnosti celého
rozvoje republiky stejně tak jako perspektiva samotných
pracovníků naší výroby.
Efektivní zapojování do mezinárodní
dělby práce zajistí vliv zahraničního
trhu a světových cen na naši ekonomiku, ukáže
nám, co vyrábíme draho a co levně,
kam máme zaměřit náš další
rozvoj. Je to tvrdá cesta, ale je to jediná cesta
pro upevnění stability naší měny
a obnovení postavení koruny mezi měnami vyspělých
zemí.
Jak hodnotit oblast investic? Jedním z hlavních
zdrojů inflačních tendencí v našem
národním hospodářství jsou
investice. Silný tlak na zahajování nových
investic na jedné straně a nedostatečná
nabídka v důsledku omezenosti kapacit na straně
druhé má za následek, že účinný
trh investic prakticky neexistuje, investor "hledá"
- často marně - dodavatele. Téměř
všechny zdroje podniků jsou v tom směru doslova
"horkými" penězi, které hledají
okamžité uplatnění. Podniky často
uvažují podle zásady "co je doma, je doma"
a nekalkulují výhodnost investic, nevycházejí
ještě vždy z toho, že "se to počítá",
že jde o otázky efektivnosti užití národního
důchodu nyní a efektivnosti jeho tvorby v budoucnosti,
že se tím rozhoduje i o jejich zdrojích i mzdách
v dalších letech. Nesnaží se vždy
o cílevědomé úspory, neusilují
o nejvýhodnější umístění
prostředků prostřednictvím peněžního
trhu a o formování žádoucí kooperace.
Vysoká převaha poptávky po investicích
vedla v loňském roce k tomu, že investoři
ve snaze o získání dodavatele přistupují
na vyšší ceny, promíjejí blahovolně
a jaksi samozřejmě sankce za neplnění
smluv, poskytují služby, které patří
k povinnostem dodavatele, jsou málo nároční
na kvalitu práce, na komplexnost výstavby i na technickoekonomické
parametry. Tento stav vytvořil velmi složitou situaci,
za které si investiční politika vyžádala
značné administrativní zásahy včetně
omezování zahájení staveb.
K nápravě těchto nedostatků musí
svou úlohu sehrát i takové nástroje,
jako je zadávací řád, stavební
řád, čs. státní normy. Zadávací
řád pro investiční dodávky
je připraven a má zvýšit tlak na zkvalitnění
investičního procesu. V rámci konsolidačního
programu musíme usilovat o stanovení závazných
priorit pro zahajování nových investic v
souladu s kapacitními i finančními možnostmi
a vycházet přitom z požadavků vytvářet
předpoklady pro strukturální změny,
pro posílení bytové výstavby a infrastruktury,
pro snížení rozestavěnosti a zkrácení
doby výstavby. Jen za těchto podmínek lze
účinně rozvinout a vytyčit prostor,
pro konkursní řízení banky, jak je
podporujeme. Splnění požadavků na bytovou
výstavbu se neobejde bez omezení výstavby
ve výrobní sféře, neboť nemůžeme
omezovat investice v zanedbané infrastruktuře.
Stačí připomenout, že např. na
Slovensku se učí ve dvou a třísměnném
vyučování asi čtvrtina žáků.
Nadto musíme nutně brát ohled na celkové
problémy oblastní.
A nyní k hospodaření národních
výborů. Z rozpočtového hospodaření
národních výborů za rok 1967 vyplynul
přebytek 2,1 mld Kčs, na kterém se české
kraje podílejí částkou 1,6 mld a slovenské
kraje částkou 0,5 mld Kčs.
Rozpočty národních výborů nebyly
ve zřízených podmínkách roku
1967 dostatečně stabilní. Národním
výborům je závazně schvalován
pouze objem subvencí a dotací z ústředního
rozpočtu. V jejich rámci sestavují si svůj
rozpočet příjmů a výdajů.
Při existenci řady nutných potřeb,
o kterých víme, že zdaleka přesahují
možnost národního hospodářství,
je možné překročení výdajů
pouze v tom případě, jsou-li překračovány
příjmy. V uplynulém roce byl rozpočet
příjmů národních výborů
překročen o 7,5 mld Kčs, což umožnilo
v souvislosti s tím překročit výdaje
o 5,4 mld Kčs. Nelze ovšem, soudružky a soudruzi,
udělat závěr, že tohoto oprávnění
a zvýšené pravomoci bylo vždy efektivně
využito. Pod vlivem velkého tlaku na řešení
problémů zaostalých úseků přistupují
národní výbory často k neefektivnímu
způsobu uspokojování požadavků
- především zahajováním nových
staveb a zvyšováním rozestavěnosti místo
orientace na urychlené ukončování.
Tak rozestavěnost v rozpočtových organizacích
proti předpokládaným 10 mld Kčs koncem
roku stoupla na 14 mld Kčs. Tento vývoj nás
zároveň vedl k zostření dotační
politiky se zaměřením i na termíny
dokončování staveb, jak vláda schválila
při projednávání závěrečného
účtu.
K pokrytí neplánovaných potřeb vyvinuly
národní výbory značné úsilí
a dosáhly příznivých výsledků
v inkasu vlastních rozpočtových příjmů.
Vlastní příjmy národních výborů
vzrostly proti r. 1966 o 19 %. V roce 1967 činily doplňkové
příjmy 1,6 mld Kčs. To umožňuje
národním výborům urychlovat podle
jejich vlastního uvážení rozvoj jejich
hospodářství.
Vedle zdrojů rozpočtu a fondů rezerv a rozvoje
měly národní výbory k dispozici ještě
zdroje získané sdružováním prostředků
a úvěry státních spořitelen.
Zatímco v roce 1966 získaly národní
výbory ze sdružování prostředků
77 mil. Kčs, v loňském roce to bylo již
více než půl mld korun. Čerpaných
úvěrů od státních spořitelen
ve výši 297 mil. korun použily národní
výbory zčásti na rozvoj placených
služeb a místní výroby, zčásti
na společensky prospěšné jiné
akce. Celkově tedy možno říci, že
r. 1967 zvýšil samostatnost hospodaření
národních výborů a prohloubil i v
nejednom případě jejich podnikatelskou iniciativu.
Přesto však systém financování
národních výborů ukázal řadu
vážných slabin včetně 1 % odvodu
z hrubého důchodu oborově řízených
podniků. Tyto problémy nutno urychleně řešit
a chci informovat Národní shromáždění
o tom, že také v současné době
jsou předmětem rozboru ministerstva financí
spolu s národními výbory.
A nyní ke konsolidačnímu programu. Vývoj
hospodářský v roce 1967 i v uplynulých
měsících letošního roku ukázal,
že dílčí úpravy v ekonomice nestačí,
že je třeba začít nově, soustavněji
a lépe pracovat, včetně práce na konsolidačním
programu. Cestu k tomu ukazuje akční program strany
i přijaté vládní prohlášení.
Říká, co je třeba udělat hned
a jakým směrem zaměřit naše další
úsilí.