Mpř. NS s. Dohnal: Děkuji s. inž. Rapošovi
za zpravodajskou zprávu.
Zahajuji rozpravu ke státnímu závěrečnému
účtu za rok 1967.
Jako prvý je přihlášen soudruh posl.
Fierlinger. Uděluji mu slovo.
Posl. Fierlinger: Soudružky a soudruzi, ministr financí
soudruh ing. Sucharda ve svém výkladu ke státnímu
závěrečnému účtu za
rok 1967 vysvětlil nejen příčiny,
které vedly k tomu, že státní hospodaření
za uplynulý rok skončilo schodkem, nýbrž
srozumitelně popsal příčiny napětí,
které nadále trvá v naší ekonomice
i v letošním roce. Prostředky ve státním
rozpočtu mají sloužit především
k tomu, aby finanční politika svými nástroji
účinně napomáhala k rozvoji národního
hospodářství, zejména k jeho stabilitě
a vyváženosti. K tomu, co označujeme konsolidačním
procesem.
Ze zprávy ministra financí vyplývá,
na jaké obtíže naráží právě
plnění těchto zásad finanční
politiky. Její současné zaměření
je restriktivnost která ovšem nemůže být
ani trvalou charakteristikou, ani cílem. Rozvoj hospodářství
je vždy spojen s pohybem hospodářských
čísel, ovšem jde o to, aby tyto pohyby odpovídaly
skutečnému, a to zdravému vývoji hospodářství.
Avšak i když proměnlivost hospodářských
čísel je doprovodním jevem hospodářského
rozvoje, přesto v našem hospodářství
v současné době je tento soulad porušen.
Domnívám se, že jednou z příčin
této neadekvátnosti je přestavba velkoobchodních
cen, která daleko překryla původní
předpoklady a odchýlila se od reálného
a pro naše hospodářství účelného
a užitečného vyrovnání hospodářských
čísel.
Cenovou přestavbu a cenovou politiku nemůžeme
posuzovat výhradně jen z hledisek teorie a abstraktních
ekonomických spekulací. Při přestavbě
velkoobchodních cen bylo použito značně
propracovaných metod matematických, avšak domnívám
se, že při tom nebyla zcela respektována realita
našeho hospodářství, a zejména
se nepřihlédlo k oprávněnosti vykazovaných
výrobních nákladů a do přestavby
nebyl vložen prvek, který by nutil k jejich prověření,
tak aby rentabilita podniku nebyla předem konstruována,
nýbrž - jak to racionální hospodářství
vyžaduje - ve skutečné práci podniku,
bylo jí teprve dosahováno.
Rovněž tak, jak už jsme o tom z úst ministra
financí byli před časem informováni,
vyskytly se při cenové přestavbě i
pokusy o její jednostranné podnikové využití.
Ve výkladu ministra financí bylo několikrát
uvedeno, že se v našem hospodářství
v současné době projevují značné
inflační tlaky. Jejich příčina
leží v obecné nevyrovnanosti naší
ekonomiky a k ní přispívá i stav našich
cen a sklon k jejich zvyšování. Úroveň,
na jakou se velkoobchodní ceny dostaly provedenou přestavbou,
překrývá maloobchodní ceny ještě
ve větším rozsahu, než tomu bylo v některých
případech dříve. To je vlastní
příčina, proč státní
rozpočet je zatížen velkým rozsahem
dotací, jejichž systém je málo přehledný
a které, jak se to u příležitosti projednávaných
vrcholných finančních plánů
někdy uvádí, jsou i příliš
štědře poskytovány. Tím se vlastní
podstata hospodářských nedostatků
neřeší, nýbrž jen odsunuje a překrývá.
Všichni jsme si vědomi toho, že naše ceny
jsou výrazem neduhů v našem hospodářství.
Zlepšení této nežádoucí
situace není však jen otázkou přání,
nýbrž i možností. Tyto nedostatky nevyplynuly
jako výsledek jednoročního hospodaření,
nýbrž jsou v nich soustředěny celé
uplynulé etapy a už z toho vyplývá,
že by bylo nereálné předpokládat
okamžitý zvrat a nápravu. To však neznamená,
že můžeme řešení odkládat
a tím naše hospodářství uvádět
do situace dalšího zhoršování,
naopak, musíme všemi prostředky vykonávat
tlak na výrobu, aby pracovala racionálně,
a jak ministr financí charakterizoval, především
na podkladě ekonomické kalkulace. A to by mělo
vést naše výrobce k zavádění
nové techniky, pokrokové technologie, k rozumnému
investování a odkrývání všech
rezerv. Že takové skryté zdroje v našich
podnicích jsou, ukazuje jejich současná finanční
situace, která, i když ne u všech podniků,
je až překvapivě příznivá
a skoro škodlivá jak pro tyto podniky, tak pro celé
hospodářství, poněvadž příliš
vysoká a často nezasloužená rentabilita
vede k pohodlnosti, k přezírání potřeb,
spotřebitelů, k celkovému zaostávání
již tak ohrožené schopnosti konkurovat s vyspělými
průmyslovými zeměmi a nakonec k hromadění
zásob materiálů a finálních
výrobků.
Jedním z prostředků, kterými finanční
politika může působit na zlepšení
současné situace a zvýšení ekonomické
odpovědnosti v podnikové sféře, je
politika daňová, ovšem rozumná a přiměřená.
Ministr financí nás informoval o tom, jaká
opatření daňová pro tento rok a pro
léta příští bude nutno učinit,
aby se uplatnila ona potřebná aktivnost finančních
nástrojů. Domnívám se, že avizovaná
opatření vyjadřují nejen potřeby
státního rozpočtu, nýbrž i reálnou
možnost, pokud jde o podniky. Domnívám se,
že by připravovaná opatření měla
být Národním shromážděním
se souhlasem přijata a podporována.
Uspořádání finančních
vztahů v podnikovém hospodaření i
v hospodaření státním je však
také v zájmu našich vztahů k zahraničí.
Myslím, že jedním z hlavních cílů
naší hospodářské politiky, a
do ní zahrnuji jako výraznou sloku politiku finanční,
musí být i zreálnění kursu
naší koruny. A to bude možné jenom tehdy,
když naše vnitrostátní hospodaření
bude spočívat na reálných základech,
které nám umožní srovnávat naše
výrobky se zbožím zahraniční
konkurence na světových trzích.
Pevný kurs měny, i když to bude zatím
přechodný kurs, její ochrana před
nejrůznější spekulací je nejen
v zájmu našeho hospodářství,
ale je požadavkem vyjadřujícím důstojnost
a vážnost našeho státu v poměru
k cizině a je důležitým kalkulačním
nástrojem pro celý náš zahraniční
obchod. Umožnil by nám přechod pozdější
na žádoucí konvertibilitu měny.
Aktivně působit na úroveň našeho
hospodářství musí nejen finanční
politika, tj. státní rozpočet, ale i peněžní
pohyby úvěrové, tedy Státní
banka. Mám zde na mysli nejen ten proces, který
by měl přispívat k podněcování
provozu těchto podniků, jež bezprostředně
uspokojují potřeby obyvatelstva, ale i činnost
úvěrovou, která směřuje k investiční
výstavbě velkých podniků. A jestliže
se soustavně poukazuje na inflační tlaky
v našem hospodářství, je to kromě
jiných příčin i malá účinnost
úvěru ve smyslu rozumného a odpovědného
vynakládání peněz v investiční
sféře.
To, co zde uvádím, není důsledná
a podrobná analýza stavu našeho hospodářství.
Jsou to známé a uznávané nedostatky.
Stejně spontánně se uznává,
že je musíme důsledně odstraňovat.
Bilance za r. 1967 ve státním hospodářství
ukazuje, že jsme mnoho nepokročili. Vždyť
jsme v minulém roce zatížili naši
ekonomiku investicemi ve výši 70 mld Kčs. Současná
situace naznačuje, že ani v blízké
budoucnosti nemůžeme očekávat takové
zlepšení, které bychom si přáli.
Jestliže však realisticky dovedeme nedostatky přiznat,
měli bychom stejnou reálnost udržet v poměru
k těm skutečnostem, které se v současné
době objevují v požadavcích na
zvýšení mezd, v nárocích
na další investice. Měli bychom tedy všemožně
podporovat všechna opatření, která mohou
ke zlepšení vést.
Jistě jednou z cest, jak aktivizovat činnost našich
podniků, jsou připravované návrhy
na samosprávu podniků. Očekáváme
od nich mobilizaci hmotných i lidských zdrojů.
Jde o samosprávu též prostřednictvím
dělnických rad, i když zatím nevíme,
jaká bude jejich konstrukce. Očekáváme
od nich zvýšení produktivity práce,
rozumné prosazení mzdových vztahů
podle skutečného přínosu jednotlivých
pracovníků pro podnik atd., rozumnou denivelizaci
mezd podle kvality práce a odpovědnosti dotyčného
pracovníka. Očekáváme však od
těchto opatření i takové řešení,
které bude vyžadovat změnu v dosavadním
myšlení našich pracovníků, když
půjde o účelné a nutné změny
struktury našich podniků a naší výroby.
Chtěl bych v této souvislosti znovu poukázat
na jeden z hlavních problémů, jak života
našich občanů tak sféry výroby,
a to je otázka bytové výstavby. Zjišťuje
se, že podstata tohoto problému nespočívá
tolik na finančním krytí bytové výstavby,
jako v nedostatku stavebních hmot a pracovních sil.
Avšak zároveň se potýkáme s problémem
neumístěného patnáctiletého
a staršího dorostu. Tito mladí lidé
by přece mohli najít zajímavé, dobře
placené a celoživotní zaměstnání
nejen ve stavebnictví, ale i v ostatních odvětvích,
jež s výstavbou bytů souvisí. Je také
třeba vytvářet nové, vysoce mobilní
podniky, které by byly nuceny mezi sebou ostře konkurovat.
Bytová výstavba vyžaduje celou škálu
důležitých řemesel, která jsou
neméně pracovně i mzdově zajímavá,
jako profese ve strojírenství nebo v ostatních
odvětvích. A pokud stavební výroba
a stavebnictví vůbec není dostatečně
rentabilní pro nedostatečnou nebo nevhodnou mechanizaci,
má zde odpovědnost naše strojírenství.
Jistě je v tom hodně zjednodušení, jestliže
takto spojuji obě odvětví, strojírenství
a stavebnictví, ale myslím, že je třeba
tuto představu mít stále v patrnosti, i náš
nedostatkový dovoz stavební mechanizace, která
se nám nabízí ze SSSR. Domnívám
se, že pro výstavbu bytů musíme i zde,
tj. v propojení strojírenské a stavební
výroby, učinit mnohem více než dosud.
Vždyť jde doslova o naši budoucnost, o život
příštích generací. jestliže
současná populační statistika ukazuje
hrozivě katastrofální pokles populační
křivky, pak byty zde hrají nemalou úlohu.
A jde především též o racionální
rozmístění pracovních sil. Právě
nedostatek bytů dovoluje poměrně snadné
přesuny pracovních sil.
V rozvoji stavebnictví je podmínkou i rozvoj ostatních
odvětví průmyslových. Vidíme
to na nárocích, které se kladou i na silniční
dopravu, na přepravu po železnicích, což
vše má bezprostřední vliv na zásobování
jak výrobních podniků, tak i obyvatelstva,
i když bychom už chtěli zcela přehlédnout
požadavky na kulturnost přepravy osobní. Potřebujeme
též rychlejší rozvoj automobilismu, který
spolu se servisem, může odsávat značnou
část kupní síly obyvatelstva.
To je několik myšlenek, k nimž dává
podnět výklad ministra financí o výsledcích
státního hospodářství za minulý
rok a o stavu a perspektivách našeho hospodářství
do budoucna.
Dovolte mi na závěr ještě jednu poznámku,
která se týká účinnosti dosavadní
koncepce finančních nástrojů v nové
soustavě řízení. Mám na mysli
metodu zdaňování hrubého důchodu,
která byla zavedena od r. 1966. Dosavadní zkušenosti
s touto platební povinností našich podniků
ukazují - a ministr financí nám to zde na
číslech dokumentoval - značnou nepružnost
tohoto finančního nástroje. Domnívám
se, že odvody z hrubého důchodu byly přijaty
pro první stádium jako jedna z alternativ naší
hospodářské reformy, jako alternativa, jak
opatřovat pro státní rozpočet prostředky
z podnikové sféry. Jestliže se nyní
ukazuje, že přijatá alternativa nevyhovuje,
neměli bychom váhat s tím, abychom vládě
doporučili přezkoumat tuto metodu a provést
taková opatření, která by znamenala
zlepšení. Mají-li úpravy dosavadní
daňové soustavy týkající se
podniků vést k takovému zlepšení
- a ministr Sucharda v tomto smyslu o připravované
reformě podnikového zdanění hovořil
- pak bychom měli tento úmysl ministerstva financí
a vlády plně podpořit. Mělo by jít
o zdanění čistého zisku a takový
nástroj v poměru ke mzdám, který by
mzdový pohyb reguloval podle ekonomických potřeb
a zájmů nejen podniků, nýbrž
celé společnosti.
Je třeba nejvíce uvolňovat pracovní
síly v souvislosti s potřebou strukturálních
změn v našem hospodářství. Vždyť
nemůžeme dále konzervovat naši strnulou
strukturu zaměstnanosti, která brání
přirozenému rozvoji moderní ekonomiky, což
si můžeme ověřit v západních
zemích. Ovšem nemůžeme zároveň
přitom pomíjet ani otázky řádného
zabezpečení pracovníků, kteří
tím budou přechodně dotčeni.
Vedle toho bych chtěl upozornit na velkou oblast rezerv
v našich podnicích, kterou máme v malé
směnnosti. Zatím druhé směny nejsou
v našich podnicích příliš zavedené.
Jestliže však stojíme před pětidenním
pracovním týdnem v celém hospodářství,
pak by mělo být samozřejmé, že
naše podniky mají připravený plán
a program na obsazení druhých směn. Musíme
vážně o tom přemýšlet, méně,
ale účinně investovat a vytvářet
i druhou směnu, poněvadž by rozsáhlý
výrobní fond zůstal z 50 % nevyužit.
A o to nám klesá produktivita práce. Jinak
prodloužení pracovního volna bude znamenat
jen další neefektivnost ve využíváni
výrobních fondů, které již dnes
nám rychle morálně stárnou místo
toho, abychom jich urychleně využívali a zároveň
urychleně nahrazovali moderní technikou.
Mpř. NS Dohnal: Děkuji. Dávám
slovo posl. V. Krejčímu.
Posl. V. Krejčí: Soudružky a soudruzi
poslanci, chci se vyjádřit k projednávání
státního závěrečného
účtu za rok 1967. Ministr Sucharda i zpravodaj vysvětlili
hodně problémů, ale já ještě
poukáži na to, co říká skutečný
život, denní praxe. Pomalu je již pololetí
a měli bychom si vzít poučení z hospodářských
výsledků, aby se deformace v národním
hospodářství stále neopakovaly a neprotahovaly.
Dubnové vládní prohlášení
potlačilo tyto problémy, aby šly kupředu,
ale dnes už je zase jakoby se nic nestalo a nedělo.
Jdeme ve vyježděných kolejích a odpovědní
funkcionáři ústředních orgánů,
kteří zde prohlašovali, jak nám nová
soustava pomůže a vůbec všechno půjde
kupředu, dále trpí nerovnoměrnosti
příjmů i rozdělování
státních prostředků a státních
zdrojů do resortů a ministerstev. Hovořilo
se, že subvence a dotace se omezí tam, kde nejsou
účelné. Zatímco nám loňské
číslo 30 mld v tomto roce ještě více
roste, což je nepochopitelné, proč ministerstvo
financí nezakročí a neudělá
zde nápravu?
V materiálu, který jsme dostali, se na str. 8 tvrdí,
že k řešení pro možné komplikace
asi vůbec nedojde. Tak naše národní
hospodářství se nevyléčí
a bude ještě více zaostávat pracovní
morálka a plnění plánu rovněž.
Demokratizace přinesla více svobody vyjadřovací,
ale jak vše dopadne, poučení z nedostatků
asi si neumíme vzít, neboť se toho bojíme.
Jak to bývá, zase za rok se znovu sejdeme a budeme
věci omlouvat, a to přinejmenším už
není možné. Společnost a tím
i my budeme zklamaně krčit rameny. Já si,
soudružky a soudruzi, myslím, že vyvodit ještě
ve 12. hodině důsledky nad úspěchy
a neúspěchy státního hospodářství,
je smyslem konečného schválení státního
závěrečného účtu. To
není totiž jen hra čísel. Ve státním
závěrečném účtu vidím
věrnou fotografii nás všech - socialistické
republiky, jak umíme hospodařit se svěřenými
státními prostředky a prací našeho
lidu, s obrovským socialistickým vlastnictvím.
Z těchto důvodů, ať se na mne zlobí
či nezlobí někteří soudruzi,
otevřu i nepopulární otázky, které
zde patří říci, aby o nich nebyla
žádná pochybnost, jak si třeba někdo
myslí, že jsou v pořádku. V prvé
řadě nerovnováha a pozůstatky direktivního
řízení zůstaly tam, kde to bylo a
je ku prospěchu pro určitou skupinu lidí
a závodů. Berou si z ní jen to, co je pro
ně výhodné. Ale na druhé straně
co společnost žádá, ospravedlňuje
jednoduše slovy, že to nejde. Příjemnější
je si vždy rozdělovat vysoké prémie
mnohdy za pochybné výsledky, plnění
plánu hrubé výroby bez ohledu na to, co výrobek
stojí společnost a jaké jsou morální
škody pracujících v důvěře
k řídícím pracovníkům.
Na těchto problémech vidím chybu ministerstva
financí, že nedovede uhlídat takové
propastné rozdíly, které až někdy
křičí.
Asi tak: v továrnách i družstvech se dohadujeme
o tom, jak přidat 10 až 20 haléřů
na hodinu práce a odbourat úkoly, které honí
zmetky. Nebo za dobré hospodářské
výsledky na konci roku dlouho diskutujeme, zda to bude
100 Kčs nebo 300 Kčs za celoroční
práci dělníkovi. Na druhé straně
však necháme brát velké prostředky
bez zvláštní kontroly. Znevažujeme korunu,
když rozdáváme desetitisíce i statisíce.
Já se však domnívám, že veškeré
bohatství společnosti vytváří
i dnes pracující dělník, rolník
a inteligence. Veliké aparáty a neplodné
orgány určitě ne. Jeden pracující
může uživit a vytvořit hodnoty pro dva,
tři i čtyři další, ale v obráceném
případě nebo v horším poměru
to nelze za žádnou cenu. Papírů se ještě
žádný nenajedl. Proto se stále pozastavuji
nad těmi zbytečnostmi, které táhneme
stále s sebou a odvahu na zrušení a omezení
nemáme. Všechno hovoří pro to, jakoby
se žádnému nechtělo tato fakta uznat.
Vypadá to přirovnání asi tak, jako
v Bezpečnosti v minulých měsících
a dnech, kdy měla Bezpečnost svázané
ruce a darebáci a propuštění recidivisté
z trestů volně řádili a dělali
si co chtěli. Všichni uznáváme, že
jsme se jakžtakž rychle vzpamatovali, příslušníků
SNB zastali a tak potřebný pořádek
se znovu upevnil. Já se domnívám, že
při této příležitosti je třeba
dodat, že proti lumpům a darebákům budeme
muset zakročit ještě tvrději. Tam se
o demokracii nebude nikdy diskutovat.
Podobná situace samozřejmě ne tak zdramatizovaná
je v našem národním hospodářství.
Všichni už očekáváme, že se
přestane filosofovat a politikařit, konstatovat,
a práce a řešení nám utíká
pod rukama. O to mi v mém vystoupení jde.
Na nás družstevní rolníky jakoby se
bral stále menší zřetel a přece
jsme základ vyrovnanosti, stability, abychom mohli národní
hospodářství úspěšně
řídit. Asi se málo někteří
soudruzi přesvědčili, že jsme nová
třída, poctivě pracující součást
národa. Kdo z vás cestuje po světě,
má možnost porovnat, jaké výhody a přednosti
má československé zemědělství,
a domyslí závěry třeba na příkladě
Polska nebo jiných států, jak to u nás
vypadá. Jaká je tam produktivita práce na
vesnici? Kolik lidí tam zbytečně pase dojnice
a dělá jiné méně důležité
práce? Jaké je využití půdního
fondu? Kolik musí být nákupních a
jiných státních zařízení,
hlavně v socialistických státech, aby se
vyrobené suroviny a potraviny dostaly do rodin spotřebitelů?
Ceny těchto potravin a jejich výkyvy pak samozřejmě
jdou na úkor obyvatelstva bez nějakého studu.
Tuto praxi nelze provádět u nás, jak to v
minulosti naši partneři často používali
a podle informací chtějí to ještě
uplatnit nyní nebo v příštím
roce.