Přimlouvám se proto, soudružky a soudruzi,
aby při projednávání státního
závěrečného účtu za
rok 1968 byly tendence otevřenosti ještě komplexnější.
Bude to naší povinností, abychom pro nové
volební období připravili novému orgánu
seriózní analýzu pro velmi náročné
období nového státoprávního
uspořádání. (Potlesk.)
Posl. Kakos: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi
poslanci, v rámci obrodného procesu bylo na mnoha
místech požadováno, aby veřejnosti byla
sdělena pravda o skutečném stavu našeho
národního hospodářství. Několik
ekonomů na toto téma už reagovalo na stránkách
našeho tisku a také ministerstvo financí nám
předložilo materiál, který charakterizuje
jako úvod do problematiky současného stavu
hospodářství, jako inventuru dosažených
výsledků i problémů.
Domnívám se, že je to tak správné,
že v souvislosti s projednáváním státního
závěrečného účtu je
nutné se hlouběji zamýšlet nad dosaženým
výsledkem. A ten, jak jsme četli i slyšeli,
představuje schodek ve výši, o které
s. ministr Sucharda hovořil. Vyvolává to
všeobecné překvapení, protože je
to poprvé, kdy se plénum NS otevřeně
tyto věci dovídá.
My členové výboru pro plán a rozpočet
nejsme touto informací tolik překvapeni, ani roztrpčeni.
Soudruzi poslanci mi dosvědčí, kolikrát
jsme jen v tomto volebním období přivedli
mnohé vedoucí pracovníky centra do rozpaků,
když jsme jejich stanoviska konfrontovali se životem.
Samozřejmě, že pravda byla vždy na jejich
straně, neboť oni měli lepší tok
informací, znali všechny souvislosti a mohli formulovat
závěr, že sice zásadního obratu
nebylo ještě dosaženo, avšak negativní
vývoj se podařilo konečně zastavit.
Není to nenormální, jestliže takovému
závěru nejpovolanějších o současné
situaci uvěříte poprvé, podruhé
i potřetí. Na druhé straně se nelze
divit, jestliže jsme ve výboru stejnou odpověď
slyšeli v různém kabátu každý
rok, že jsme byli nuceni si myslet své. Lze jen litovat
ze známých důvodů, že jsme neměli
sil takovou spolupráci změnit.
Nepovažuji za vhodné provádět kritiku
vývoje v národním hospodářství,
protože vláda nedostatky kriticky přiznala
ve vládním prohlášení. Jak víte,
vláda pracuje na analýze poválečného
rozvoje čs. ekonomiky a náš výbor se
jí bude zabývat na své příští
schůzi.
Nemám v úmyslu hodnotit kvalitu všech rozborů,
které jsme obdrželi od ministerstva financí
v souvislosti se státním závěrečným
účtem. Chci pouze konstatovat, že jsou pokračováním
dřívějších analytických
úvah. Vývoj v uplynulých létech je
charakterizován tak, že dochází k určitým
kladným strukturálním změnám
ve výrobě, na přírůstku národního
důchodu se výrazněji podílí
intenzívní faktory růstu, v podnicích
se začíná rozvíjet nové klima,
což má svědčit o působení
nové soustavy řízení a restriktivní
politiky centra, došlo k rychlému tempu růstu
životní úrovně.
Naproti tomu jsou uvedeny rovněž některé
negativní rysy uplynulého vývoje. Celkově
je hospodářská politika roku 1967 považována
v zásadě za správnou s tím, že
pokud nedosáhla stejného úspěchu na
všech úsecích, pak je zřejmé,
že nebyla chyba v záměru, nýbrž
v účinnosti a směrování jednotlivých
opatření. Zobecňování společenskoekonomických
procesů je jistě velmi náročný
a složitý úkol, zejména je ale nesmírně
zodpovědný. Proto je nutno mít výhrady
k takovým pracovním metodám, při nichž
si má čtenář z uvedených kladů
a nedostatků udělat sám vlastní závěr.
Takové analýzy nedostatečně přispívají
k sjednocování názorů ve společnosti,
ale naopak podporují subjektivismus v řízení.
Pozastavuji se zejména u závěru o rychlém
růstu životní úrovně také
proto, že předsednictvo NS v souvislosti s projednáváním
zprávy o činnosti našeho výboru ve IV.
volebním období nám uložilo, prověřit
oficiální statistická data o vývoji
životních nákladů a přispět
k jejich uvedení do souladu s veřejným míněním.
Mám za to, že informace k tak citlivé otázce
jako je vývoj životní úrovně,
nelze podávat pouze na základě faktorů
extenzívního růstu, nýbrž předpokládají
všestrannější pohled do obsahu pojmu životní
úrovně, která doznala strukturální
změny ve srovnání s minulostí.
Logika věci ukazuje, že centrum stojí před
upřímnou odpovědí na dvě otázky:
1. zda má v současné době dostatek
seriózních informací o průběhu
reprodukčního procesu;
2. zda má ucelenou, vědecky podloženou koncepci,
jak reagovat na současný ekonomický vývoj
a zda existuje jednota v názorech na její realizaci.
Lze jen uvítat, kdyby na otázky mohlo být
odpovězeno kladně. Myslím, že poslanci
NS představují účinný ústřední
aktiv, který je připraven pomáhat při
léčení naší ekonomiky. Mnohé
soudy v materiálech, které dnes projednáváme,
bohužel nejsou v tomto směru dostatečně
přesvědčivé. Dovolte, abych je komentoval.
Za prvé jde o tézi, podle níž nadměrná
důchodová situace v podnicích znemožňuje
centru ovlivňovat pomocí ekonomických nástrojů
ekonomický vývoj žádoucím směrem.
Takto vyjádřený problém má
i svou druhou stránku. Vyplývá z ní
logický závěr, že úkolem nové
soustavy řízení je bránit vzniku bohatých
podniků a finančně je omezovat tak, aby svůj
každý krok byly nuceny konzultovat s centrem. Podstata
podle mého soudu není přece v tom, neustále
hledat nové metody, jak odčerpat zdroje, nýbrž
vytvořit podmínky, aby jednání podniků
bylo společnosti prospěšné.
Ať mají podniky dostatek prostředků
na investice, na financování svého provozu,
na vysoké výdělky svých zaměstnanců.
Ať jsou podniky bohaté, jestliže toto bohatství
bylo realizováno z produkce společnosti prospěšné.
Jestliže naše současné metody řízení
umožňují podnikům získat své
důchody z nežádoucí, nekvalitní
nebo neefektivní výroby a plýtvat při
ní dokonce pracovními silami a materiálem,
pak z toho nelze vinit pouze jen výrobu.
Za druhé se vyvozuje, že podniky jsou bohaté
proto, že zneužily přestavby velkoobchodních
cen. Přitom se uznává, že nepružnost
v hospodářství nezbytně vede k oslabování
podnikatelské iniciativy podniků, a tím i
ke snížení společenských zdrojů.
Naopak udržování některých nereálných
hodnotových proporcí vede k nutnosti udržovat
velký objem dotací k cenám, což zvyšuje
v každém případě rozpočtové
výdaje.
Za třetí pomocí restriktivní politiky
se hodlají odčerpávat nadměrné
důchody v podnicích. Současně se uznává,
že vysloveně restriktivní charakter rozpočtové,
a zejména úvěrové politiky vůči
podnikům nesmí trvat dlouho, protože omezující
politika by vyvolala nežádoucí reakce u podniků
a obyvatelstva a stala se nakonec brzdou rovnovážného
a dynamického rozvoje hospodářství.
Za čtvrté tvrzení o uspokojivém uzavření
diskuse o vztahu plánu a trhu, o primárnosti věcného
řešení před novou soustavou řízení
není v souladu s praktickým životem. Několikrát
bylo zdůrazňováno, že obsahem centrálního
plánování je především
problematika makrostrukturálních změn, zatímco
věc trhu je řešením mikrostruktury a
zintenzivnění reprodukčního procesu.
Při schvalování zákona o 4. pětiletce
jsme byli informováni o tom, že do r. 1970 nelze s
výraznějšími makrostrukturálními
změnami počítat, že si musí na
ně národní hospodářství
prováděním mikrostrukturálních
změn vydělat.
Jestliže pro období do r. 1970 vstupuje do popředí
úkol realizace mikrostrukturálních změn,
pak s tím nerozlučně souvisí trh a
jeho aktivní funkce. S trhem je však nerozlučně
spojena cena s pružnou politikou ve všech jejích
sférách působnosti. Bohužel o normálně
fungujícím trhu se zatím u nás nedá
hovořit, ba naopak prováděná opatření
spíše jeho existenci oddalují. Tyto rozdílné
názory na provádění hospodářské
politiky svědčí o tom, že dosud nebylo
přesvědčivě odpovězeno na způsob
řešení ekonomické rovnováhy,
jakožto nezbytného předpokladu postupné
konsolidace národního hospodářství.
Je všeobecně známo, že existují
jen dvě cesty. Ta první vede přes vytvoření
tvrdého ekonomického klimatu a prostřednictvím
normálně fungujícího trhu, a to za
cenu dočasného zostření některých
sociálních problémů ve společnosti,
avšak s vytvořením zdravé základny
budoucího vývoje ještě do r. 1970.
Druhá cesta představuje zdlouhavý proces
se snahou co nejmenších komplikací v oblasti
životní úrovně, avšak s jistými
obavami reprodukce současných poměrů
na vyšší úrovni a oslabení důvěry
pracujících ve schopnost centra je řešit.
Myslím, že je již nejvyšší čas,
aby bylo jasně naší společnosti řečeno,
která z uvedených cest je správnější
a její správnost aby byla také vědecky
podložena.
Druhý problém, který požaduje nekompromisní
řešení je nutnost vzhledem k nestejné
míře realizace ekonomické reformy v zemích
RVHP provést reálné ocenění
tendence vývoje v dělbě práce a vyvodit
z ní důsledky pro koncepci rozvoje československé
ekonomiky. Je nesporné, že uvedené problémy
mají výslovně politický charakter,
že předpokládají nadmíru citlivé
posouzení, zda ten či onen krok je v možnostech
společnosti realizovat, aniž by utrpěla věc
socialismu. Avšak jen otevřené nastolení
existujících problémů, jejich vědecké
metody řešení umožní formovat žádoucí
jednotu ve společnosti v základních otázkách
dalšího vývoje.
Nesmíme přitom zapomenout, že celý náš
obrodný proces začal již dříve
v oblasti ekonomiky. Je také známo, že řešení
nedostatků v národním hospodářství,
které se koncentrovalo do otázky míry realizace
nové soustavy řízení, naráželo
na překážky politického charakteru a
přesahovalo rámec ekonomiky. Muselo tedy dojít
nejdříve k řešení našich
problémů v oblasti politiky. Jak vývoj v
tomto směru postoupil, ukázalo květnové
zasedání ÚV KSČ. Je proto jasné,
že úspěšné dovedení našeho
demokratizačního procesu do konce je zcela závislé
od toho, jak se nám podaří vyřešit
naše problémy v ekonomice. Cesta důsledné
realizace nové soustavy je nyní otevřená.
Nedomnívám se, že dalších analýz
o stavu našeho hospodářství není
zapotřebí. Lze předpokládat, že
mnohé dříve přijaté závěry
budou zpřesněny, protože analýza bude
provedena v ovzduší svobodné výměny
názorů mezi ekonomy. To vše nesporně
může sehrát svou pozitivní roli při
určení základního článku
všech příčinných souvislostí
a tak zaměřit správným směrem
celý společenský vývoj.
Na druhé straně si myslím, že v ekonomice
z hlediska minulého vývoje to hlavní a podstatné
už bylo řečeno. Nač je třeba
odpovědět je, jak dál a čím
začít. Vtip je podle mého názoru v
tom, umět přeložit velmi složité
ekonomické problémy do srozumitelné politické
diagnózy. Dovolte mi, abych se pokusil ji konkretizovat.
Při charakteristice současné situace použiji
některých závěrů z materiálů
ministerstva financí, s nimiž se plně ztotožňuji.
Příčinou volání veřejnosti
po informaci o skutečném stavu národního
hospodářství je optimistická propaganda
a prohlášení v minulých letech, které
se dostaly do rozporu s nedobrými zkušenostmi pracujících.
Naše dilema spočívá v tom, že při
nebývalém rozmachu výrobních sil jsou
dnes téměř všechna odvětví
zaostalá a potřebovala by rekonstrukci na základě
nejmodernější světové techniky.
V situaci relativní přezaměstnanosti a nízkého
využívání základních fondů
existují ekonomicky málo rozvinuté oblasti
s přebytkem pracovních sil. Přes trvalý
rozvoj životní úrovně se projevují
tendence, které oslabují pocit spokojenosti lidí
a tím intenzitu zpětného působení
životní úrovně na hospodářský
rozvoj. Pro řešení infrastruktury by bylo zapotřebí
nejméně 200 mld Kčs. Ze všech sociálních
vrstev je tlak na mzdy. Jednoduše řečeno -
naprosto oprávněné nároky na státní
rozpočet několikrát přesahují
naše možnosti.
A jaké jsou vlastně naše možnosti? Naše
hospodářství je silné, ale vzhledem
k hodnotovým disproporcím a deformacím se
jeho síla nemůže uplatnit. Centralistický
model řízení už a ekonomický
ještě nefunguje. Centrum dávno ztratilo svou
dřívější autoritu a o podniku
jako o ekonomickém článku se zatím
na stránkách tisku velmi živě teoreticky
diskutuje. Žijeme v bludišti křivých zrcadel,
ve kterém ekonomické kategorie ztratily svou vlastní
tvář. Prostě musíme podstoupit cestu
hodnotové reformy, která se nemůže nedotknout
sociálních problémů.
Musíme vzít laskavě na vědomí,
že podstatné snížení dotací
ze státního rozpočtu, které je objektivní
nutností a po němž všichni voláme,
protože konzervují naši ekonomickou zaostalost,
si vynutí zvýšení cen potravin, jak
o tom s. ministr Sucharda hovořil a dotkne se několika
sta tisíc pracovníků, kteří
musí přejít na jiné pracoviště
nebo pracovat lépe na dosavadním.
To je nová soustava řízení, jak jsem
ji pochopil já. Pokud jsme v naší propagandě
říkali něco jiného, je to jen proto,
že nebylo dostatek odvahy. Ovšem dnes již nejde
o odvahu, nýbrž o odpovědnost centra vůči
celé společnosti. To si musíme uvědomit
především my, zástupci pracujících,
z nichž nikdo tuto odpovědnost nesejme.
Ve veřejnosti se hovoří o půjčce,
která by nás měla ochránit od bolestí
při léčení naší ekonomiky.
Je třeba zcela nepokrytě říci, že
zahraniční půjčka ve volných
měnách může být použita
pouze pro modernizaci takových oborů národního
hospodářství, které budou schopny
proniknout na světové trhy a tím půjčku
splatit. Ovšem i přijetí půjčky
značí konsolidovat hospodářský
program a tak urychlit jeho sociální dopad.
Taková je pravda, kterou nikdo, kdo rozumí ekonomice,
od roku 1961 nepopírá. Problém spočíval
vždy v tom, jakou zvolit cestu, zda cestu postupného
přechodu, organizovaně a s nejmenšími
politickými ztrátami, nebo volit cestu revoluční
s jejími revolučními následky.
Jak známo, cesta druhá, revoluční,
byla dosud zamítána, protože s sebou přinášela
nebezpečí položení otázky, kdo
nese za tento stav odpovědnost. Nechci tvrdit, že
demokratizační proces na tuto otázku dostatečně
odpověděl a vyvodil z ní závěry,
avšak na druhé straně je třeba jednoznačně
pracujícím říci, že kdyby bylo
znovu vyměněno celé centrum od prvního
do posledního muže, že problémy další
životaschopnosti naší ekonomiky nevyřešíme.
Základem a místem, kde začít, byla,
je a do budoucna bude naše výroba.
Můžete namítnout, že zvolená cesta
postupné konsolidace a rekonstrukce byla správná
a že je třeba ji pouze důsledně realizovat.
Nepopírám její kladné stránky.
Nemohu však přehlížet, že ji v podstatě
praktikujeme již osmý rok. Držme se tedy zásady,
že praxe je zdrojem i kriteriem pravdivosti našeho poznání.
Jestliže docházíme k závěru,
že východiskem řešení našich
ekonomických potíží je jen správně
fungující nová soustava řízení,
pak v této souvislosti by bylo jistě na místě
zhodnotit dřívější rozhodnutí
o postupném přechodu na novou soustavu řízení
a vyvodit z něho závěry pro další
postup.
Proto bych vás chtěl poprosit,
soudružky a soudruzi poslanci, abychom dnešnímu
jednání o státním závěrečném
účtu dali skutečný pracovní
charakter, tak jak dosud dáváme, nezaměřovali
se do minulosti, nesnášeli důkazy o nedostatcích,
nehledali viníky současné krize naší
ekonomiky, nepřednášeli další požadavky
na státní rozpočet, ale - pokud se shodneme,
že kardinální otázkou dneška je,
jak dále v naší ekonomice - abychom se věnovali
jejím politickým aspektům a pomohli dát
odpověď našemu centru, jak v naší
ekonomice postupovat dále. (Potlesk)
Předseda NS Smrkovský: Promluví posl.
Zima.
Posl. Zima: Vážené soudružky a
soudruzi poslanci, moje vystoupení k projednávanému
bodu bude spíše interpelací a týká
se situace zpracovatelského závodu Masného
průmyslu ve Vamberku. I s. ministr. Borůvka je jistě
informován o věci a věří, ze
bude-li podpořen, udělá všechno pro
řešení problému, který je výsledkem
dlouholetého zanedbávání vývoje
Masného průmyslu v našem Východočeském
kraji, zvláště pak v Rychnovském okrese.
Je všeobecně známo, že východočeský
kraj je vysoce produktivní a chovatelský kraj a
v jeho podorlické oblasti byly a jsou předpoklady
pro intenzívní chov hovězího dobytka
a prasat. Tradiční rychnovské prase se stalo
již v předválečné době
základem pro výnosnou specializovanou uzenářskou
výrobu. V oblasti zemědělského výzkumu
je u nás v Kostelci nad Orl. výzkumný ústav
pro chov prasat, jediný toho druhu v republice. Tak i zaměření
specializace živočišné výroby vychází
z tradice okresu.
Dochází však ke stále se zvětšujícímu
rozporu mezi rychle rostoucí zemědělskou
produkcí a stagnující kapacitou zpracovatelského
závodu Masného průmyslu ve Vamberku, který
se stal hlavním odběratelem živého dobytka
naší oblasti. Již po znárodnění
bylo vážně uvažováno, že umístění
dnešních provozoven v centru Vamberka nevyhovuje.
Výstavba, která by měla řešit
jak asanaci, tak i kapacitu závodu pro odběr zdrojů
dobytka i zásobování masem a masnými
výrobky, byla postupně oddalována a situace
se vyhrotila v roce 1964 vyhlášením havarijního
stavu v tomto důležitém potravinářském
závodě.
Zdánlivě je tento problém podobný
mnoha jiným závodům téměř
všech odvětví potravinářského
průmyslu v naší republice. V případě
Vamberka se však situace vyhrotila proto, že tento závod
v poslední době navštívili zahraniční
veterinární pracovníci, kteří
prověřují úroveň naší
výroby, která se dodává na nejvyspělejší
světové trhy. Všichni jsme ze zpráv
v tisku informováni, jak u nás tyto prověrky
dopadly.