Bohužel musíme konstatovat, že v současné
době jenom masný závod ve Vamberku, který
je u nás i ve světě znám lépe
pod jménem bývalého majitele Kubias, se udržel
jako jediný exportér masových polokonserv,
zvláště šunek do USA, přičemž
případné vyřazení i tohoto
posledního závodu z této tradiční
exportní činnosti si asi nemůžeme u
nás dovolit.
Nejde o málo. Realizovaná roční tržba
za rok 1967 se blíží jednomu miliónu
dolarů za výhodné cenové relace dolaru.
Za těchto okolností se domnívám, že
má-li dojít k uplatnění zemědělské
produkce naší oblasti a chceme-li co nejvýhodněji
využít naší chovatelské specializace,
ale hlavně chceme-li udržet zahraniční
odběratele, musí dojít neprodleně
k výstavbě nové výrobní komplexní
kapacity na vysoké světové úrovni
za případné pomoci nebo kooperace nejen devizových
podílů, k výstavbě, ale případně
i využitím zahraniční půjčky
především pro urychlení výstavby,
která by se podle stávající rentability
zaplatila za 5 let. V současné době odvádí
tento starý závod 20 mil. Kčs čistého
zisku ročně. Navíc ale, a to je právě
pro ozdravění našeho zahraničního
obchodu, myslím, to nejdůležitější,
svou zvýšenou produkci i do budoucna by zajistil nejen
pro odvětví, ale pro celé národní
hospodářství trvalý zdroj devizových
příjmů.
Z toho důvodu jsou zde názory, že nemá-li
o to zájem stát, zřídit masokombinát
zemědělců i s devizovým hospodářstvím
jako družstevní podnik. Také z tohoto důvodu
potřebujeme už konečně jasnou odpověď.
Otázka výhledu ve světové spotřebě
i v nárocích především nejnáročnějších
zahraničních trhů v tomto úseku stojí
tak, že bude bilance stále napjatější
a produkty z masa budou i v daleké budoucnosti základem
pro lidskou výživu. Přitom je známo,
že americký trh právě v odbytu šunek
má v posledních letech kromě menších
cenových výkyvů nejstálejší
tendenci. I když v současné době nám
vyrostla konkurence z jiných evropských států,
nestačíme požadavky vývozu našich
šunek uspokojit, a to tím spíše, že
po prověrce zahraničního odběratele
zůstal závod Vamberk se svými stísněnými
poměry jako jediný, který může
do USA tyto naše tradiční výrobky vyvážet.
Vzhledem k situaci žádám ministra zemědělství
a výživy a místopředsedu vlády
soudruha Štrougala, o prvořadou pozornost v záležitosti
masného průmyslu Vamberk a apeluji i na ostatní
resortní ministry, kteří mohou pomoci v řešení
tohoto hospodářsky významného problému.
Nutno též podotknout, že ve Vamberku jsou dlouholeté
pracovní kádry, které si získaly značné
zkušenosti v uzenářské výrobě
a hlavně ve specializované výrobě
šunek, a jsou důstojným reprezentantem dovedných
českých rukou na zahraničních trzích.
Přijít však v těchto parných
dnech do závodu, který má naprostý
nedostatek skladovacího prostoru, je strašné.
Při obratu téměř 30 tun masa denně
jsou suroviny skladovány na slunci. Závod není
schopen ani odebrat požadované množství
dobytka, prasata přerůstají a následkem
je i nepříznivý dopad pro naše zemědělce.
Žádám proto ministra zemědělství
a výživy, aby neprodleně zařídil
zhodnocení dosavadní koncepce výstavby závodů
masného průmyslu v naší republice vedle
skutečně havarijních a nutných kapacit
v různých oblastech státu, které musí
zajistit zásobování obyvatelstva, aby neprodleně
dal přezkoušet situaci v našem cípu Východočeského
kraje a dal příkaz k zahájení přípravných
prací pro výstavbu komplexního závodu
masného průmyslu pro zpracování zemědělské
produkce okresů Rychnov n. Kněžnou a Ústí
nad Orlicí se speciálním zaměřením
na výrobu konzervovaných specialit při současném
zajištění této nové kapacity
pro zásobování oblasti cca 250 tisíc
lidí.
Umístění závodu nutno provést
samozřejmě do bezprostřední blízkosti
města Vamberku, navázat tak na několik stovek
lidí, kteří po mnoho let tuto výrobu
umějí. V tomto případě je více
než zřejmé, že výroba masa pro
zásobování po trestuhodném zanedbání
dřívějším vedením potravinářského
průmyslu musí být preferována, tím
zajištěna maximální návratnost
investovaných prostředků. Kromě toho
je třeba ukázat, že též potravinářský
průmysl je schopen dát během několika
let komplexní masný závod, který bude
na úrovni nejvyšší techniky a nebude přinášet
našemu národnímu hospodářství
ztráty.
Prosím, aby této mé naléhavé
interpelaci, ke které se se znalostí věci
přidává i s. posl. Červený,
byla věnována pozornost, aby bylo provedeno neprodlené
opatření k udržení výroby v nynějších
kapacitách s tím, aby při zajištění
nezbytné úrovně došlo nejpozději
během dvou let k výstavbě závodu,
který svou produkcí bude schopen řešit
20 let odkládaný problém zpracování
živočišné produkce této oblasti.
Soudružky a soudruzi, nechtěl bych, aby moje interpelace
byla brána jako další požadavek finančních
prostředků a investic. Jde o to, že tato výstavba
byla plánována a měla být započata.
Tím, že není dosud realizována, přispěla
také částečně k dnešním
našim vnitřním i zahraničním
hospodářským těžkostem. Myslím,
že je nejvyšší čas říci
jasně, zda stát bude tuto věc zajišťovat,
nebo zda by byl ochoten nechat ji se všemi důsledky
včetně zahraničního obchodu zemědělcům.
Posl. Illa: Vážené Národní
shromáždění, vážení
hosté. Vláda poprvé v historii našeho
socialistického státu předkládá
plénu NS státní závěrečný
účet za předcházející
rok, který končí schodkem. Schodek sám
o sobě, kdyby v naší ekonomice nebylo
daleko více a závažnějších
problémů, by mnoho neznamenal, nebyl by ničím
tragickým.
Obrodný proces probíhá více než
5 měsíců, a já osobně se domnívám,
že i nám poslancům přinesl a dal plné
právo, abychom se naprosto otevřeně vyjadřovali
ke všem problémům státní politiky,
tedy k problémům státní finanční
politiky, jejímž progresívním nástrojem
státní rozpočet je, anebo by alespoň
měl být, jak tyto problémy poznáváme
a jak na nás doléhají na našich pracovištích.
O co mně dnes v mém vystoupení půjde?
O to, abych dokázal, jak velmi rychle a snadno se nechá
udělat u nás z viníka nevinný a z
okradeného zloděj. Posuďte sami.
Ze státního rozpočtu se loni vyplatilo úhrnem
30,6 mld dotací. Oficiální údaj říká,
že z toho šlo 11-12 mld do zemědělství
a 2,5 mld do průmyslu. Nezasvěcený občan
tohoto státu, když si přečte tuto stručnou
zprávu v denním tisku, si řekne: Panečku,
naši družstevníci berou státní
pokladnu jak se patří na hůl. A máme
v tuto chvíli jako třída o mnoho nepřátel
v republice více. Situace je však podstatně
jiná. My zemědělští družstevníci
jsme toho názoru, že jsme jediná třída
v tomto státě, která od r. 1948 žila
za své a že jsme jediní, kteří
dosud nezapomněli počítat.
Z uvedené částky 11-12 mld dotací,
které údajně dostává zemědělství,
se více než 5 mld vyplácí sice nám,
ale jejich skutečný příjemce stojí
na druhé straně. Je to náš průmysl,
naši dodavatelé, kterým jsou přes nás,
jako odběratele jejich výrobků tímto
způsobem propláceny nové velkoobchodní
ceny, které vstoupily v platnost 1. ledna 1967 a které
se měly podle úvah vlády zvýšit
proti původnímu stavu v průměru o
19 %. Skutečnost je však taková, že výrobní
podniky si to rychle spočítaly, takže zvýšení
dnes oficiálně přiznávané činí
již v průměru 33 %. Dostáváme
tyto peníze proto tímto způsobem, ze nám
zemědělcům negativní dopad přepočtu
velkoobchodních cen na úseku průmyslu nemohl
být za naše výrobky uhrazen ve výkupních
cenách z důvodů vám všem velmi
dobře známých.
Tak si tedy za dnešních pravidel hry představují
zavádění nové ekonomické soustavy
naši partneři v průmyslu, a vládě
jako výkonnému orgánu státní
moci nezbývá dnes nic jiného než odstraňovat
následky. Místo toho, aby s rozmyslem, ale radikálně
řešila příčiny tohoto stavu.
K tomu jí chybí doposud odvaha.
Kde jsou příčiny tohoto neutěšeného
stavu? Jsou v těch nařízeních vlády
a ministerstev, které umožňují podnikům
výrobu pro výrobu, kdy se nám na jedné
straně hromadí ve skladech zásoby neprodejných
výrobků, na druhé straně pak zákazník
cestuje bezvýsledně od prodejny k prodejně
a nadává, že na trhu není právě
to, co potřebuje, a ve velkém měřítku
pak odkládá kupní sílu, kterou nemůže
realizovat.
Tam vznikají ty velké inflační tlaky,
kterým se vláda snaží čelit různými
administrativními opatřeními, což však
neznamená nic jiného, než odsouvání
řešení na pozdější dobu,
kdy řešení bude ještě obtížnější,
než by bylo dnes.
Já osobně po tom všem, co jsem zde řekl,
se domnívám, že v ekonomice našeho státu
není dnes už schopen udělat pořádek
nikdo jiný než zákazník.
Musíme mu však pro tuto úlohu vytvořit
ty nejpříznivější podmínky,
a ty pak uvést do přirozeného pohybu tržního
mechanismu. Tyto podmínky spočívají
v prvé řadě v tom, že výrobní
podnik musí čekat na své peníze přes
prodej svého výrobku. Je tedy naprosto nutné
a nevyhnutelné, aby hlavním ukazatelem u výrobních
podniků nebyl vyprodukovaný hrubý důchod,
ale realizovaný důchod. Jde mi o tuto prostou a
jednoduchou věc: aby výrobnímu podniku nepřicházely
do pokladny jiné peníze než za jeho výrobky
na trhu prodané, realizované.
Sociální dopad, který bude následkem
působení tržního mechanismu následovat,
bude značný, bude ho nutno řešit ohleduplně,
avšak se stanovením lhůty, do které
se podniky nebo jejich vedoucí musí s dosaženou
situací nějak vyrovnat.
Proč takto hovořím? Protože my zemědělci
jsme v minulém roce vytvořili trh spotřebitelů
na úseku zemědělských strojů.
Ke konci roku se vytvořila taková situace, že
ve skladech ústředního podniku zemědělské
techniky leželo za více než 900 mil. Kčs
neprodané zemědělské mechanizace.
Tlaku trhu unikly však výrobní závody
tím, že vláda na žádost resortního
ministra jim poskytla překlenovací úvěr
a po novém roce se všude vyrábí vesele
dále. Vzniklá situace se nebere na vědomí.
V loňském roce se podle zprávy tisku sešrotovalo
této nové zbytečně vyrobené
zemědělské mechanizace za 180 mil. Kčs,
v letošním roce se má sešrotovat náhradních
dílů za 300-400 mil. Kčs. Ptám se
proto soudruha ministra těžkého průmyslu
Krejčího zrovna tak jako před rokem, co učiní
ve svém resortu pro to, aby se nevyrábělo
jenom proto, že to za rok nebo za dva roky budeme znovu šrotovat?
Ještě jednu otázku mám: ptám
se naprosto upřímně, bez postranních
zlých úmyslů představitelů
naší vlády: proč na nás, na zemědělské
družstevní rolníky, kteří jsme
své socialistické zemědělství
a jeho závody začali budovat za daleko těžších
podmínek než dělníci začali vyrábět
ve svých znárodněných továrnách
a formovat se jako třída, proč na nás
jste od začátku nechali v ekonomice dopadat ukazatele
realizovaného důchodu bez ohledu na to, kolik nám
v prvních letech v hospodaření JZD zůstávalo
na odměny za práci. Chápal jsem to vždycky
tak, že jste nás tímto způsobem chtěli
naučit i v socialistických zemědělských
podnicích dobře hospodařit. Jsem přesvědčen,
že se vám tento záměr ve prospěch
váš i náš dobře podařil.
Co to však znamenalo problémů, co to znamenalo
konfliktních situací v začátcích
JZD v té době, to si z vás nikdo vůbec
ani nedovede představit. Ptám se proto naprosto
otevřeně, proč není možné
použít tohoto ukazatele i vůči našemu
průmyslu, abychom i tam je naučili dobře
hospodařit. Nemohu si opravdu srovnat v hlavě jednu
věc: proč když v minulosti ruce našich
dělníků a řemeslníků
byly ve světě označovány za "zlaté",
pracovní morálka za výbornou a kvalita výrobků
z jejich práce vycházející měla
vždycky ve světě velmi dobrý zvuk, proč
dnes posíláme ven za hranice naše výrobky
velmi často méně kvalitní nebo i nekvalitní
a jejich realizační cena často nedosahuje
ani našich výrobních nákladů.
Osobně se domnívám, že nesprávný
systém řízení, který jsme v
minulosti zavedli a jehož hlavní ukazatel byl objem
hrubé výroby, a ještě dnes je vyprodukovaný
hrubý důchod, naučil mnoho lidí v
tomto státě tak nekvalitně pracovat. Nedivme
se tomu. I lidé ve výrobě velmi chytře
využili ve svůj prospěch všech chyb a
nedostatků, které dosavadní systém
řízení má. Naučili jsme je
takové práci, nedávejme nikomu vinu, jenom
sami sobě. A v této chvíli nám nepomohou
žádné výzvy, žádné
proklamace, které někteří představitelé
našeho státu pronášejí, dnes nám
pomůže a může přinést prospěch
postupně se zesilující ekonomický
tlak trhu, tlak spotřebitele, ať již tuzemského
nebo zahraničního, na naše závody, na
jejich výrobu. Vláda však musí přestat
co nejrychleji oslabovat tento tlak poskytováním
různých subvencí a dotací, které
v tak hojné míře ze státního
rozpočtu plynou. Sám pak tento zesilující
tlak trhu musí rozbít v naší ekonomice
i hradbu monopolních výrobců, které
našemu národnímu hospodářství
napáchaly již mnoho škod, a zlevnit a zkvalitnit
výrobu. Nemusí mít obavu ti, kteří
v těchto progresívních ekonomických
myšlenkách vidí návrat ke kapitalistickému
hospodářství. I my lidovci si nepřejeme
nic jiného, než aby podstata socialismu zůstala
zachována. Vlastnictví všech výrobních
prostředků musí zůstat v rukou společnosti,
v rukou lidu. O tom nebudeme s nikým diskutovat, to budeme
vždycky hájit. Jde nám o to, abychom systém
řízení upravili tak, abychom jím přinutili
vedoucí všech těchto podniků, závodů
i provozoven, aby se starali o výrobu, aby z nich v pravém
slova smyslu se stali skuteční socialističtí
podnikatelé a hospodáři. A to z toho prostého
důvodu, že i v socialismu jsou jedna a jedna jenom
dvě a že nelze trhat z dlaně chlup, když
tam nevyrostl.
Když takto budeme postupovat, nebudeme už jistě
v příštím roce stát při
schvalování státního závěrečného
účtu před podobným problémem,
před jakým stojíme dnes. (Potlesk.)
Místopředseda NS Dohnal: Děkuji. Bude
mluvit s. posl. Petrásek
Posl. Petrásek: Vážení soudruzi
poslanci, nedávno zahájený demokratizační
proces v našem veřejném životě
se musí odrazit co nejdříve v konkrétních
opatřeních, která by vedla k intenzívnímu
ekonomickému rozvoji národního hospodářství,
protože jedině tak zabezpečíme řešení
problémů, které se nám v poslední
době nakupily v celé oblasti životní
úrovně našich pracujících. Vytvoření
rovnováhy v národním hospodářství
se neobejde bez zásadních strukturálních
změn, o nichž již téměř
10 let hovoříme, ale které se nám
ve výraznější míře dosud
nepodařilo uskutečnit. Situace nasvědčuje
tomu, že tzv. extenzívní rozvoj národního
hospodářství pokračuje. Nerozvíjí
se dostatečně tržní vztahy a ta ocelová
koncepce, byť i slovy odsouzená, má doposud
v této pětiletce značné pozice. Tato
koncepce postihla kromě jiných i spotřební
průmysl, a to v tom, že zaostal ve svém rozvoji.
Politickohospodářská koncepce uplatňovaná
v první až třetí pětiletce preferovala
rozvoj těžkého průmyslu, a to na úkor
obnovy a nezbytného rozvoje odvětví vyrábějících
spotřební zboží. Financování
rozvoje těžkého průmyslu se uskutečňovalo
odčerpáváním finančních
prostředků z odvětví vyrábějících
spotřební předměty. Tak jen podle
propočtů resortu bylo za léta 1951-1965 z
vyprodukovaných odpisů ze spotřebního
průmyslu odčerpáno více než 8
mld Kčs.
Omezená obnova se projevila v trvalém růstu
opotřebení základních prostředků,
které koncem roku 1967 dosáhlo 57 % u základních
prostředků celkem, 60 % u strojních základních
prostředků a 35 % u zpracujících strojů.
Existují také závody, které vyrábějí
na téměř plně odepsaném zařízení
a které jsou v havarijním stavu. Ve značném
počtu závodů je přestárlé
energetické zařízení, nevyhovující
sociální zařízení a pracovní
prostředí vůbec. Problém je zejména
v tom, že při přechodu na nové podmínky
hospodaření velká část podniků
neměla vytvořeny akumulací odpisů
žádné finanční prostředky
na obnovu odepsaných základních fondů.
Důsledky nahromaděných nedostatků
se v současné době negativně projevují
v nízké úrovni jednotlivých oborů,
vysoké pracnosti, nízké účinnosti
základních fondů a v nízké
úrovni průměrných výdělků
a kromě jiného v malé konkurenční
schopnosti na zahraničních trzích. Z hlediska
perspektivního vývoje se tento stav projevuje v
poměrně vysoké investiční náročnosti.
Jedním ze základních problémů
spotřebního průmyslu a jeho dalšího
rozvoje je neuspokojivý stav pokud jde o mzdové,
sociální a pracovní podmínky pracujících
ve většině oborů spotřebního
průmyslu. V tomto průmyslu je nejnižší
úroveň mezd ze všech průmyslových
resortů. Tato nízká úroveň
je způsobena především historickým
vývojem, kdy mzdy zejména v textilním průmyslu
byly již před druhou světovou válkou
nejnižší. V období po roce 1948 přinesla
sice snaha zvýšit mzdy určité výsledky,
avšak přes to zůstaly mzdy v celém resortu
na nejnižší úrovni. Tak například
v roce 1950 byl rozdíl mezi průměrným
výdělkem dělníků za průmyslem
celkem a spotřebním průmyslem 136 Kčs
a v roce 1966 již 245 korun. Promítnuto do jabloneckého
okresu, kde spotřební průmysl převládá,
je stav takový, že rozdíl mezi těžkým
průmyslem a spotřebním průmyslem v
roce 1967 byl 328 korun.
Řešení těchto problémů,
které navrhuje spotřební průmysl a
předkládá Hospodářské
radě k posouzení, je podle našeho názoru
správné a mělo by být respektováno
již i proto, že společnost pracujícím
v tomto resortu zůstala leccos dlužna, bez ohledu
na jeho důležitost pro celou naši společnost.
Jsem si plně vědom toho, že dnes každý
natahuje ruku, každý něco chce, aniž si
uvědomí, zda v minulosti něčím
přispěl, nebo kdy to vrátí. Přitom
pracující spotřebního průmyslu,
jestliže dosud přinášeli jednu z největších
obětí, mají přece plné právo
tu ruku především natáhnout, aby něco
dostati, poněvadž za jejich peníze v minulosti
vybavoval stát ostatní, kteří by teď
naší společnosti měli z toho něco
vrátit. Děkuji za pozornost. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem posl. Petráskovi.
Hovoriť bude ďalej s. lng. Pokorná, pripraví
sa s. Kozák.