Posl. inž. Pokorná: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, zpráva ÚKLK
k státnímu závěrečnému
účtu, podle mého názoru velmi seriózní
materiál, již v úvodu připomíná,
že je nutno při hodnocení situace v uplynulém
roce posoudit, jak zejména rozpočtová politika
působila proti setrvačnosti minulého vývoje
ekonomicky a nakolik sama této setrvačnosti nutně
podléhala.
Tento moment setrvačnosti jsem si výrazně
uvědomila, když jsem jako zpravodaj rozpočtové
kapitoly zdravotnictví porovnávala závěry,
které zdravotní výbor přijímal
v několika posledních letech, a to jak při
schvalování státního rozpočtu,
tak při rozboru výsledků této kapitoly
státního závěrečného
účtu. Je to to stále týž okruh
problémů, který se přenáší
z roku na rok, i když tím nechci nijak snížit
závažnou skutečnost, že zvláště
v roce 1967 se výdaje ze státního rozpočtu
na úseku společenské spotřeby, do
níž zdravotnictví spadá, podstatně
zvýšily. Přesto zde, soudružky a soudruzi,
nutně vzniká určitá pochybnost, zda
i zvýšený objem prostředků přispívá
dostatečně k rozvoji odvětví zdravotnictví,
které svou činností aktivně ovlivňují
zdraví lidí a tím napomáhá
i k ovlivnění ekonomických výsledků
celé naší společnosti.
Jeden z nejzávažnějších problémů,
se kterými se zdravotní výbor soustavně
zabývá, je trvalý nedostatek zdravotních
sil ve zdravotnictví. Poněvadž jsme byli nuceni
konstatovat při závěrech k státnímu
závěrečnému účtu na
rok 1967, že na tomto úseku opět nebyla doporučení
zdravotního výboru příslušnými
resorty respektována, a navíc, že se situace
nijak nelepší ani podle informací za prvé
pololetí tohoto roku, vyjádřil zdravotní
výbor svoji nespokojenost s tímto stavem tak, že
neschválil při svém jednání
ke státnímu závěrečnému
účtu, tuto kapitolu za rok 1967 a trval na tom,
aby byly vytvořeny dostatečné záruky
alespoň pro rok 1968, aby se nedostatky nemohly projevit
v takové šíři jako v roce minulém.
Zdravotní výbor se rozhodl k tak závažnému
kroku proto, že problém, o nějž se jedná,
je opravdu nemalý. Sama jsem o něm hovořila
několikrát přímo zde v plénu
NS a nebudu jej proto rozebírat. Připomínám
pouze, že v současné době např.
dochází denně vlivem čerpání
mateřské dovolené k absenci 6500 žen
ve zdravotnických zařízeních a přitom
mi jistě dáte za pravdu, že si bez žen
nikdo z nás naše zdravotnictví již nedovede
představit. Na druhé straně je nutno podotknout,
že normativy stavů pracovníků, které
platí pro zdravotnická zařízení
v sousedních lidově demokratických státech,
by u nás byly plněny v průměru jen
na 75,8 % a z tohoto tedy jistě velmi najatého personálního
vybavení chybí ještě denně tak
vysoký počet pracovníků, jak jsem
již uvedla.
Mám v této souvislosti pochyby, zda oprávněně
hovoříme o světové úrovni našeho
zdravotnictví. Měli bychom přestat počítat
jen lékaře k počtu obyvatel, ale propočítat
také jednou stav ostatních zdravotnických
pracovníků k celkovému počtu obyvatel
a tam již naše postavení tak vynikající
zdaleka není.
Proto jsme stále doporučovali zvýšení
příslušných plánovacích
ukazatelů zvláště ve vztahu ke středním
a nižším zdravotnickým pracovníkům,
což by pomohlo řešit alespoň nejnapjatější
situace. Mohu s potěšením nyní konstatovat,
že pod vlivem nekompromisního postoje výboru
při projednávání státního
závěrečného účtu došlo
konečně k určitému řešení,
a to tak, že ministerstvo financí a ministerstvo národohospodářského
plánování umožňují oproti
původnímu plánu pro rok 1968 zvýšení
v organizacích, spravovaných národními
výbory, o 1225 pracovníků a do 20 mil. korun
mzdových fondů, a to jednak ke zlepšení
situace ve fakultních nemocnicích, jednak ke zvýšení
počtu pracovníků, zejména nižších
a pomocných, ve všech rozpočtových organizacích
ministerstva zdravotnictví, z důvodu vysoké
zaměstnanosti žen.
Jsme si vědomi toho, že řešení
se týká zatím jen roku 1966 a že musíme
vývoj v této oblasti dále sledovat. Přesto
však tento závěr přispěl k tomu,
že při novém projednávání
ve zdravotním výboru byl již státní
závěrečný účet schválen
bez připomínek, neboť ona nezdravá setrvačnost
v posuzování některých problémů,
o níž jsem v úvodu hovořila, byla konečně
přerušena.
Dovolte, abych i v druhé otázce sáhla k materiálu
ÚKLK. Uvádí se zde, cituji: že úkoly
nevýrobní sféry jsou realizovány v
rámci celkového souhrnného finančního
vztahu rozpočtů NV k ústřednímu
rozpočtu podle úvahy NV. Při zvýšené
pravomoci NV stalo se jejich záležitostí, jak
rozdělit prostředky, které mají k
dispozici. Ukazuje se, že výše prostředků,
plynoucích pro jednotlivé oblasti nevýrobní
sféry, je často závislá nejen na finančních
možnostech řídícího NV, ale i
na osobním stanovisku vedoucích funkcionářů
NV. Např. věcné výdaje, uvažované
ministerstvem zdravotnictví a dohodnuté s ministerstvem
financí, byly vyjádřeny částkou
3 943 400 000 Kčs, avšak NV rozepsaly na zdravotnické
organizace o 76 300 000 Kčs méně. Podrozpočtovaná
byla zejména údržba a v některých
případech musely být ústavy národního
zdraví odřeknuty i objednané práce.
Tolik poznatky pracovníků ÚKLK, podobné
poznatky přinášejí i poslanci ze svých
volebních obvodů, i když pro objektivní
posouzení musím připomenout, že v některých
okresech došlo k situaci opačné, což však
bohužel nemění nic na podstatě, která
vyplývá z údajů UKLK.
Ptám se, jestli toto je ona forma, v níž národní
výbory v rámci souhrnného finančního
vztahu zajišťují základní právo
každého našeho občana na stejnou úroveň
léčebné péče tak, jak to vyplývá
ze zákona o péči o zdraví lidu?
Zdaleka se nechci dotýkat pravomoci NV, tak jak jim ji
zákon o NV dává. Ale využívám
příležitosti projednávání
SZÚ za rok 1967, z něhož jasně vyplývá,
že existují nedostatky v zajišťování
oprávněných potřeb ve zdravotnictví,
a že tedy obavy, které jsme již dříve
z tohoto hlediska ve ZV vyjadřovali, byly opodstatněné.
Navrhovali jsme i řešení formou závazných
norem v rozpočtování, které by byly
dobrou pomůckou národním výborům
k objektivnímu přidělování
potřebných částek na zdravotnictví
a zároveň by umožňovaly kontrolu efektivnosti
vynakládaných prostředků.
Poněvadž náš návrh nebyl přijat
a metodika práce v souhrnném finančním
vztahu národních výborů přechází
i do roku 1968 a je pravděpodobné, že se se
stejnými nedostatky setkáme i při projednávání
SZÚ za letošní rok, nezbývá mi,
než obrátit vaši pozornost na doporučení
ZV, aby příslušný paragraf zákona
o NV byl novelizován v takovém duchu, jak jsem již
naznačila. Myslím, že by nebylo nezajímavé
slyšet v této souvislosti i kulturní výbor
Národního shromáždění,
který, pokud vím, má z hlediska uplatňování
souhrnného finančního vztahu podobné
zkušenosti.
Konečně s. ministr Sucharda ve svém dnešním
vystoupení k hospodaření národních
výborů sám uvedl, že rok 1967 sice zvýšil
v oblasti financování a rozpočtování
pravomoc NV, že však i ukázal řadu různých
slabin, které bude nutno řešit, a já
si tedy dovoluji touto kritickou poznámkou k souhrnnému
finančnímu vztahu u národních výborů
na jednu takovou slabinu upozornit.
Predsedajúci podpredseda NZ Žiak: Ďakujem.
Teraz bude hovoriť posl. Kozák. Pripraví sa
posl. generál Hečko.
Posl. Kozák: Vážené Národní
shromáždění, soudružky a soudruzi,
vyslechli jsme zprávu o závěrečném
účtu na rok 1967 z úst nejpovolanějších,
to je z úst našeho ministra financí s. ing.
Suchardy.
Mám dojem, že nejen nám, ale celému
národu bylo nalito čistého vína a
bylo zjištěno, jak to vlastně v našem
národním hospodářství vypadá.
Jeho slova podpořil i s. Gašparík. Přitom
si vzpomínám na tiskový rozhovor s ministrem
zemědělství Borůvkou asi před
dvěma měsíci, kde na otázku novinářů,
jak vypadá naše hospodářská situace,
řekl, že to vypadá jako u snědeného
krámu. Pro tento výrok měl prý nějaké
potíže a nesouhlas. Dnes se potvrzuje, že vlastně
tehdy měl pravdu. Řekl to tehdy laicky, jak mohl,
ale řekl to správně.
Máme novou vládu. Vypracovala a nám předložila
svůj akční program, který jsme téměř
před dvěma měsíci zde schválili.
Vážení soudruzi, já bych vám
dal jednu radu. Jestliže ji přijmete, přijímejte
ji jako radu laika, ale praktika.
U nás na našich vesnicích, když se v úpadkovém
družstvu mění předseda a předsednictvo,
tak první jejich činností je pořádná
inventura a kontrola dosavadního hospodaření
k určitému dni. Udělá se čára
a začne nové představenstvo hospodařit
na svůj nový účet. A jen tak lze pak
hodnotit správně jejich práci a výsledky.
Jestliže jste toto udělali i vy v našem národním
hospodářství, tak je to v pořádku,
jestliže ne, tak to udělejte právě tímto
závěrečným účtem za
rok 1967. Ono je to potřeba, aby zmlkly ty hlasy, které
říkají: "No tak vidíte, jen začali,
a již jsou ve finančních potížích."
Ano, takové hlasy jsou i zde v parlamentě. Někdo
z těch, kdo to takto říká, má
radost z finanční situace, ve které jsme,
ale nepřizná, že méně nebo více
se o ni zasloužil právě on, anebo se podílí
na tomto pro nás nepříznivém dědictví.
Změnu práce vlády vidím v několika
směrech, např. v tom, že závěrečný
účet nám nikdy dříve nebyl
předložen tak rozpracovaný, jako nyní
závěrečný účet na rok
1967. Věřím, že je pravdivý a
ne uměle vyrovnaný, jak tomu bylo v letech minulých,
pro blýsknutí se vedoucích funkcionářů,
ale ke škodě nás všech.
V závěrečném účtu jsou
zveřejněny částky, které nutí
k zamyšlení. O dotacích do zemědělství
mluvila zde posl. Hejlová. I ona je zástupce a mluvčí
zemědělců. Podtrhla skutečnost, že
mimocenové dotace nevystihují potřebu a pomoc
našeho zemědělství na jedné straně
a společnosti na straně druhé. Já
s ní - a jistě většina poslanců
zemědělců - souhlasím, ačkoliv
tu vlastně kritizujeme to, co nám mělo sloužit.
Zemědělství na celém světě
je podporováno, někde více, někde
méně. Ani u nás tomu nemůže být
jinak. Ta společnost, která má v pořádku
zemědělství, má v pořádku
celé hospodářství. Jestliže u
nás není zemědělství a zpracovatelský
průmysl zemědělských výrobků
v pořádku, jak to slyšíme i z dnešní
diskuse, nemůže být v souladu ani finanční
hospodaření celé společnosti. Zemědělství
je odvětví společensky nutné, a já
zde neváhám říci, že prvořadé.
Z toho důvodu nadále musí být preferováno
a respektováno. V našem zemědělství
jsou rezervy, které, když se využijí,
pomohou řešit celé naše národní
hospodářství. Vyrábíme již
dostatek mléka, masa a vajec, které téměř
pokrývají potřebu našeho trhu. Dokonce
se už uvažuje a začíná realizovat
vývoz různých specialit, ve kterých
jsme dříve v zahraničí měli
dobré jméno.
Obilní problém, o kterém se stále
hovoří, zůstává stále
problémem v pravém slova smyslu, ale já tvrdím,
že obilní problém je řešitelný
v dohledné době alespoň natolik, aby se dovoz
obilí podstatně snížil. V čem
tuto možnost vidím? Jedna z možností:
na lukách nám sice obilí neroste, ale tím
hůře, že nám tam neroste ani pořádná
tráva. Na většině našich luk nesklízíme
kvalitní sena, protože kvalitní trávy
vyhynuly proto, že luka jsou zamokřena, a mechanizace,
kterou máme k dispozici, mnohdy nemůže být
ani využito, protože se nemůže pohybovat
a udělá nám na těchto zamokřených
lukách více škody než užitku. Lidé
na tradiční sklizeň nejsou. Co tím
chci říci? Investice do půdy, o kterých
se s příchodem našeho nového resortního
ministra do funkce nyní tolik hovoří, je
třeba zaměřit právě na zúrodnění
přes milión hektarů takto znehodnocených
ploch, které nám vrátí bohatě
investice vynaložené tím, že stoupnou
zákonitě výnosy pícnin a klesne požadavek
na dovoz krmného obilí, kterým se často
nedostatek pícnin nahrazuje.
Dále je nutno mimo jiné, aby chemický průmysl
dodával kvalitní hnojiva tehdy a v tom složení,
jak to naše zemědělství potřebuje.
Dále je nutno urychleně řešit odrůdovou
skladbu vyšlechtěných odrůd osiv a sadby,
které snáší při vysokém
procentu humusu i vysoké dávky průmyslových
hnojiv.
K řešení obilního problému jistě
nemalou měrou přispěje dostatek pracovníků
v zemědělství. Máme totiž oblasti
v našem zemědělství, kde intenzita výroby
klesá pro nedostatek pracovních sil. A právě
tento problém pracovních sil při dnešní,
někde i uměle udržované přílišné
zaměstnanosti, se nedá řešit bez pomoci
celé společnosti. Z našich vesnic odjíždí
mnoho lidí do zaměstnání do průmyslových
center a závodů. Mnozí pracovali dříve
v zemědělství a odešli za lepším
výdělkem. A zde bych se právě vrátil
k materiálům, k závěrečnému
účtu. Je to tabulka č. 10, kde jsou vyčísleny
dotace. Mimo jiné je tam dotace na osobní železniční
dopravu. Jde o úhradu slev na dělnické a
žákovské jízdenky v částce
téměř 1,5 miliardy Kčs. Zlevněné
jízdné patří k sociálním
vymoženostem, s tím souhlasím, ale je na uváženou,
abychom nadále dováželi za zlevněných
podmínek často na velké vzdálenosti
pracovníky do závodů někdy neefektivních,
které vyrábějí často zboží
tak zvaně na sklad a do zásoby, protože o jejich
výrobky není zájem buď pro vysokou výrobní
cenu a špatnou jakost nebo proto, že neodpovídají
dnešním požadavkům. Takových závodů
máme dost a nejsou to jen výrobci zemědělských
strojů, kde zásoba strojů dosahuje hodnoty
přes půl miliardy Kčs a přitom náhradní
díly mnohdy nejsou. Ovšem když vezmeme celkově
vzrůst našich zásob, činí to
přes deset miliard Kčs a mnoho takto vyčíslených
zásob je ke škodě našeho národního
hospodářství.
Dávám na uváženou: nebylo by lépe
lidem, bydlícím na vesnici, zaplatit za přispění
společnosti tak, aby se necítili poškozeni?
Jednalo by se o zemědělské závody,
které mají nedostatek pracovních sil a jejichž
hospodaření je na nízké úrovni.
Tam totiž jsou největší výrobní
rezervy.
Dále jsem se zamyslel také nad dotací 215
miliónů Kčs na pozdní brambory. Zemědělský
závod dostane za pozdní brambory, které dodá
často až do sklepa spotřebiteli, nejvýše
80 Kčs, kdežto spotřebitel zaplatí za
tyto brambory už ve sklepě 100 Kčs, rozdíl
je tudíž 20 Kčs. Nikdo jiný než
družstevníci nebo pracovníci ze zemědělství
na tyto brambory nesáhl, ale byly pětkrát
propsány a pětkrát evidovány a mám
dojem, že právě v tomto případě
je dotace právě na tuto rozbujelou distribuci a
administrativu. Když prodáme brambory přímo,
pomůžeme sice spotřebitelům, mají
kvalitní brambory, ale pomůžeme i společnosti
- zříkáme se prakticky dotací, ale
poškodíme sebe, neboť když prodáme
brambory přímo za stanovenou cenu, v tomto případě
za 80 Kčs, je nám dodatečně vyměřena
daň z obratu. Taková je praxe a skutečnost.
Další vyčíslená dotace na mléko
je jedna miliarda 883 miliónů Kčs. Je pravda,
ze za mléko dostáváme v zemědělských
závodech v průměru celoročně
2,42 Kčs. Kalkulační cena je uváděna
1,80 Kčs. Ale srovnejme si tyto dvě ceny. 2,42 Kčs
dostáváme za jeden litr mléka o tučnosti
3,6 %, mléko o tučnosti 2 % se prodává
v průměru za 1,90 Kčs, rozdíl 1,6
% tuku získaného z tohoto odborně ošetřeného
mléka nestačí pokrýt režii a
musí být dotace. Nebude dobré zamyslet se
nad vyhláškou, podle které je povinnost veškeré
mléko k prodeji nabídnout do státních
fondů? Nebude dobré umožnit přímý
prodej mléka zvláště v rekreačních
horských oblastech, odkud vlastně přijde
mléko společnosti nejdráže? Podle materiálů,
které jsou nám k dispozici, přijde mléko
až na 8 Kčs za jeden litr, ale nejhorší
na tom je, že výrobce dostane Kčs 2,40.
Nechci zdržovat, ale je třeba, aby naši národohospodáři
a celá vláda se nad všemi položkami v
závěrečném účtu roku
1967 zamysleli. Rok 1967 je pryč, peníze také,
ale je třeba hledat cestu, jak dále v našem
národním hospodářství. Jak
jsme slyšeli, volby i do NS mají být v příštím
roce. To znamená, že za hospodaření
v roce 1968 spoluodpovídá též tento
parlament v tomto složení, kde, doufám, je
většina poslanců, kteří to myslí
dobře a poctivě s naší republikou a
s děním u nás a budou naši vládu
plně podporovat tak, abychom nezklamali důvěru
našich voličů. Děkuji za pozornost.
(Potlesk.)
Podpredseda NZ Žiak: Pred prerušením schôdze
oznamujem, že schôdza československo-francúzskej
parlamentnej skupiny sa bude konať zajtra, vo štvrtok
o 13.00 hod. v obrazárni. Na schôdzi bude referovať
vedúci pracovník Ministerstva zahraničných
vecí.
A teraz bude 20 minút prestávka.
(Schůze přerušena v 16 hod. 48 min.)
(Po přerušení schůze opět
zahájena v 17.13.)
Předseda NS Smrkovský (Zvoní):
Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v jednání.
Do diskuse jsou ještě přihlášeni
2 poslanci a to poslanec Hečko a poslanec Sopr. Byli bychom
rádi, a je to i přáním poslanců.
aby dnešní naše jednání skončilo
v 18.30. Je to možné, jestliže nebudeme zbytečně
ztrácet čas. Proto předávám
slovo posl. Hečkovi, po něm bude hovořit
posl. Sopr, potom ministr Sucharda a zpravodaj s. Rapoš.
Soudruh posl. Hečko má slovo.
Posl. Hečko: Vážené Národní
shromáždění! S pozorností jsem
vyslechl zprávu ministra financí o závěrečném
účtu. Hledal jsem v něm odpověď
na jednu otázku, která mě v minulých
dnech zaujala. V dopise kolektivu gottwaldovských závodů,
ve kterém vyslovují požadavek věnovat
se v celém obrodném procesu problémům
ekonomiky a současně vyjadřují názor
na deformace spojené se zaváděním
nové soustavy včetně osobní zodpovědnosti
institucí a jednotlivců. To bylo uveřejněno
před několika dny v Rudém právu. Myslím,
že tento požadavek je oprávněný
a vyžaduje, aby byla na něj dána odpověď
vládou. Místopředseda vlády s. Šik
na tyto problémy dává velmi zajímavou
odpověď, která zasluhuje pozornosti studia
a odpovědi. Uveřejněno bylo v nedělní
Mladé frontě. Domnívám se, že
k těmto otázkám je nutno zaujmout stanovisko
vlády a dát na tyto problémy odpověď
NS a tím i veřejnosti. Soudružky a soudruzi
poslanci, jedná se o opatření schválená
v loňském roce vládou a některá
opatření v tomto směru byla přijata
i Národním shromážděním.
Došlo-li k deformacím, je nutné analyzovat
příčiny i odpovědnost, jinak vzniká
otázka, že ve vládě není v této
otázce jednoty a nepřímo je kritizován
s. Černík, který ve funkci předsedy
SPK s ostatními zúčastněnými
ministry opatření navrhoval, což může
vést ve svých důsledcích k podrývání
autority vlády. V zájmu dalšího provádění
ekonomické reformy je nutno tyto problémy ujasnit
a ve smyslu vládního prohlášení
konkretizovat další postup v provádění
ekonomické reformy. Považuji tyto jevy za nebezpečný
precedens pro budoucí práci vlády při
plnění vládního prohlášení.
Proto navrhuji, aby k těmto otázkám zaujala
oficiálně stanovisko vláda a informovala
NS a jeho prostřednictvím i veřejnost.