Konečně myslím, že nelze ani přejít
to, že závěry, které z toho vyplynuly
a vyplývají, byly neseny hlavně snahou, jak
dále a jak efektivněji.
Na toto téma bych chtěl především
říci jednak pro závěr dnešního
jednání, jednak pro vaši politickou práci,
že po této stránce se v intencích programu
vlády v současných dnech dokončuje
národohospodářská směrnice
pro přípravu roku 1969. Jde nyní o to, aby
v souladu se závěry Hospodářské
rady, která tyto materiály projednávala,
byla tato hospodářská směrnice dopracována
a dokončena v široké spolupráci s podniky.
Jde o to, aby se na tom podniky přímo podílely,
aby to byl kus jejich práce a kromě toho aby se
tímto způsobem tato informace pro přípravu
plánu roku 1969 dostala k nim co možná nejdříve
už ve formě pracovních zásad.
Kromě toho chci říci, že v současné
době se uzavírají v rámci programu
vládních prací práce na analýze
našeho hospodářského vývoje,
na jejímž podkladě bude možno navrhnout
závěry pro další hospodářskou
politiku.
Myslím, že to bude také příležitost,
při které bude možno se vrátit k některým
připomínkám, které zazněly
v průběhu jednání a na které
reagoval také předseda NS Smrkovský.
Dodávám ještě, že kromě
toho byla ustavena zvláštní komise teoretiků
v rámci předsednictva vlády, a to skupina
vedená s. Šikem, kde se mají propracovat zásady,
jak dále rozvíjet, jak dále pokračovat
při zabezpečování a rozvíjení
nové soustavy řízení.
Kromě toho vás chci seznámit - na vaše
připomínky a dotazy - s tím, že už
v této etapě byla vypracována řada
studií a návrhů o hospodářské
politice, včetně některých studií
vysokých škol a ekonomických institutů,
včetně návrhů našeho ministerstva
financí, na odstranění některých
konkrétních hodnotových deformací.
Konečně, abyste znali obraz práce vládních
orgánů, doplňuji, že se soustavně
a velmi intenzívně v této době pracuje
na všech zásadách návrhu federalizace.
Zejména to platí pro nás v hospodářské
a finanční sféře. Nemalou zde úlohu
máme při vyvozování důsledků,
jež federalizace bude mít na fungování
integrovaného hospodářství a na celou
hospodářskou i finanční politiku.
Konečně, na podkladě nového státoprávního
uspořádání bude nutné vypracovat
ucelený program obnovené hospodářské
rovnováhy. Myslím, že není potřeba
zvláště podtrhovat, že finanční
politika, jejíž zásady budeme aktualizovat
pro rok 1969, bude v tom hrát nemalou úlohu. Ke
všem vašim podnětům bych chtěl
říci, že rozhodně k nim budeme v další
své práci přihlížet, že
se k nim budeme vracet, ať jde o podněty ve výborech
nebo o doporučení zde v plénu.
Pokud jde o samotnou finanční politiku, bude mít
vliv na celý probíhající obrodný
proces v našem veřejném životě.
Já jsem proto považoval za správné ve
svém úvodním slově celou jednu část
věnovat vztahům mezi demokratizací v rámci
našeho socialistického vývoje a úlohami
ve finanční politice. Demokratické zřízení
- znovu opakuji není možné bez demokratické
finanční politiky, která je opět spjata
s aktivní i řídící úlohou
i Národního shromáždění,
opírající se o hlubokou znalost života
v podnicích a obcích.
Všechny možnosti, jež plynou z moderní finanční
politiky jsou odsouzeny k nezdaru, nebudou-li moci počítat
s pochopením veřejnosti. V tom je právě
velký význam i tohoto jednání v Národním
shromáždění.
Chtěl bych zaměřit naši pozornost i
na to, že bylo zrušeno utajování velkého
množství údajů o naší ekonomice.
Uvádím to, protože to nám umožní,
abychom mohli veřejnosti mnohem konkrétněji
doložit a dokládat naši hospodářskou
situaci, naše záměry ve finanční
politice vlády, i to, jak se skutečně tyto
záměry plní, aby se mohly dávat veřejně
v číslech a faktech odpočty z této
naší společné činnosti, jak našich
jednotlivých centrálních orgánů,
našeho ministerstva financí, tak celé vlády.
Doufáme, že dosáhneme i toho, co se nám
dosud nedařilo, tj. pochopení, že se peníze
nevyrábějí někde v nějaké
alchymistické dílně, nebo že rozhodující
pro to je naše státní tiskárna cenin,
ale naopak, že nemáme ve státní pokladně
nic jiného, než co do ní podniky a obyvatelstvo
odvádí a že nároky, které podniky,
národní výbory i jednotliví občané
vznášejí na stát, kladou koneckonců
sami na sebe.
V diskusi zazněl také nejeden hlas obav o další
vývoj a zazněly některé silné
kritické připomínky na naši adresu a
správné volání po tom, aby naše
finanční politika byla mnohem aktivnější,
aby byla mnohem důslednější a mnohem
tvrdší. Já bych k tomu chtěl říci,
že je to pro nás samozřejmě velmi závazné.
Beru to zároveň ovšem jako velký závazek
pro všechny ostatní přítomné,
tak aby v našem jednání se skutečně
kloubilo to, co označujeme jako jednotu slov a činů.
Jsem přesvědčen, že to pomůže.
Ministerstvo financí při projednávání
některých předloh právních
norem, které mají zjednat možnost jak získat
další zdroje pro vyrovnanost státního
rozpočtu (jednání budou v nejbližších
dnech ve vládě a v dalších orgánech)
se znovu k tomu vrátí. Budeme-li vycházet
z jednoty slov a činů, snadněji se nám
podaří prosadit návrhy, se kterými
k vyrovnanosti chceme přistupovat. Nebudu je rozvádět,
protože jsem dostatečně o nich hovořil
ve svém úvodním referátě.
Z jednotlivých hlasů chci reagovat alespoň
na některé. Přitom to, soudružky a soudruzi
poslanci, neznamená, že ostatní připomínky
ponecháme stranou. Pokud na ně nebudu reagovat,
znamená to, že přebíráme v centrálních
orgánech závazek reagovat na ně tak, jak
máte jako poslanci na odpověď právo.
Zazněla zde nejedna připomínka a nejeden
hlas, týkající se zemědělství.
Chtěl bych k této otázce říci,
že nemálo se o těchto otázkách
diskutovalo i ve výboru pro plán a rozpočet.
Chtěl bych znovu opakovat to, co jsem opakoval tam, že
vláda a i naše ministerstvo financí spolu s
ministerstvem zemědělství střeží
velmi přísně a náročně
to, co označujeme jako důchodovou politiku v poměru
k zemědělství. Jestliže platí
linie využívat vlastní surovinové zdroje
a jestliže vidíme, co znamená tento vývoj
ve světě, bylo by nejen nesprávné,
ale i krajně pošetilé, kdybychom v naší
důchodové politice chtěli hrát něco
jiného, než nesmírně vážnou
a nesmírně zodpovědnou hru vůči
celému zemědělství.
Myslím ovšem, že hlasy, které vyzněly
z našeho jednání, jsou zároveň
výzvou pro orgány ministerstva zemědělství
a výživy i pro nás na ministerstvu financí,
abychom dali dohromady koncepci důchodové politiky
v zemědělství tak, aby v tomto směru
byla posílena jistota vývoje, jak o něm hovořím.
A pro vaši politickou práci, že to nemyslíme
do prázdna, znovu chci opakovat, že jestliže
na hodnotových deformacích v naší ekonomice
se podílí z velké části vyrovnávání
a kompenzace nutné v důsledku přestavby cen,
opakuji, že nad rámec těchto zhruba 4 a půl
mld Kčs, jež se toho týkají, je potřebí
provést některé korekce v poměru k
zemědělství, že v rozpočtu na
rok 1968 jsme navrhli se zemědělstvím, další
položky pro zemědělství zhruba v částce
asi 500 mil. Kčs. Prosím vás, abyste vycházeli
z toho, že příplatky k dodávkám
obilí, které byly povoleny v průběhu
roku 1967, byly výrazem další korekce a výrazem
dalšího seriózního přístupu
k tomu, jak vážně myslíme z hlediska
vládních prací důchodovou politiku
v zemědělství.
Myslím, že bude ale třeba důchodovou
politiku v zemědělství dopracovat tak, jak
máme se s. Borůvkou sjednáno a že bude
užitečné, aby o tom jednal nejen výbor
zemědělský, ale také výbor
pro plán a rozpočet, protože myslím,
že jde o jeden ze základních koncepčních
materiálů dalšího rozvoje.
Konečně v jednáních, která
se týkala zemědělství, vyzněly
některé hlasy, které, myslím, nedocenily
dostatečně realitu života, se kterou my zejména
právě v oblasti zemědělství
počítáme. Chtěl bych vás informovat
o tom, že když jsme projednávali závěrečný
účet ve vládě, vláda odsouhlasila
náš návrh, že se s. Borůvkou budeme
promýšlet, jak řešit dál některé
nedostatky a některé deformace, které vedou
nakonec i k nesprávnostem ve vztazích mezi socialistickými
zemědělskými podniky. Mám na mysli
to, o čem se zmínila ve svém příspěvku
s. Hejlová, tj. otázka naprosto nežádoucích
mezidodávek, z kterých se potom počítají
přírůstkové příplatky
a které se týkají nikoli brakového
dobytka, jak se ukázalo při prověrkách,
ale které se týkají také krmiv atd.
Říkám to proto, že platí velmi
cenné a dobré české přísloví,
že dobré účty dělají dobré
přátele. Jestliže tedy chceme vůči
zemědělství být velmi přísní
z našeho hlediska v důchodové politice, nemůžeme
na druhé straně připustit nic, co by to deformovalo
ve vztazích přímo mezi podniky. Uvádím
to také proto, že nejsme bohužel ještě
tak daleko, abychom mohli opomenout i to, co je potřeba
kontrolovat, přestože bychom byli mnohem raději,
kdybychom v tom směru od mnoha kontrol mohli upustit.
Další příspěvky se obracely v
nejednom případě k otázkám
bytového hospodářství a celé
bytové politiky. Dovolte mi, abych na toto téma
řekl alespoň několik poznámek. Víme,
že je to jedna z předních úloh vlády,
a soudruzi, kteří na toto téma vystupovali,
vystupovali správně. Vláda je si vědoma
tohoto velkého úkolu a velké odpovědnosti.
Chtěl bych vám říci, že je ovšem
třeba vycházet střízlivě z
toho, že neuspějeme v samotné realizaci vytyčených
záměrů, jestliže nevybudujeme především
vlastní dobrou surovinovou základnu vlastních
stavebních materiálů, jestliže nebudeme
realizovat jedno usnesení vlády, které bylo
přijato minulého roku. Je to usnesení nikoli
staré, výstavba podle něho se celkem rozbíhá
v těchto měsících, ale chtěl
bych říci, jak je mnohem snadnější
mluvit o otázkách restriktivní dotační
politiky a jak mnohem obtížněji se to prosazuje.
Se soudruhy, kteří připravovali materiály
na koncepci rozvoje výroby stavebních hmot, jsme
včetně s. Černíka prosazovali, abychom
měli správné relace v cenách, abychom
řešili správně cenovou politiku ve stavebních
materiálech. Chci vám říci, že
tato varianta nebyla přijata, ale že byla přijata
ta varianta, podle níž se má dále pokračovat
v deformacích mezi velkoobchodními a maloobchodními
cenami, tj. formou dotací. A můžete se mrzet
společně se mnou, ale zatím jsme v situaci,
že naši stavebníci včetně individuální
bytové výstavby nevidí, že stát
fakticky v těchto dotacích připlácí
přímo na bytovou výstavbu, aniž by o
tom věděli. Uvádím to proto, že
cíl naší politiky je, abychom tyto deformace
odstranili, ne abychom ošidili naše stavebníky,
nýbrž aby věděli, kolik stát
skutečně v těchto dotacích dává.
To už není jenom otázka ekonomická,
ale politická a politické účinnosti
a odstranění mnoha nedorozumění mezi
centrem a stavebníky.
Ovšem, soudružky a soudruzi, chtěl bych docela
nezakrytě před plenárním zasedáním
NS říci, že nebudeme-li respektovat do budoucnosti
i hodnotové vztahy v samotné bytové politice,
tzn. v samotném nájemném, že budeme
udržovat i nadále deformace v celé řadě
otázek ve finanční politice. Ne že bych
chtěl snižovat odpovědnost orgánu, za
který odpovídám, ale je nesmírně
obtížné správně postavit celou
dotační politiku, jestliže základní
hodnotové vztahy, tj. stavební materiály,
nájemné nejsou v řádných proporcích.
Uvádím to proto, že zatím bylo stanoveno,
že k řešení nájemného se
nemá nyní bezprostředně přistoupit,
avšak že před tím úkolem stojíme,
tomuto úkolu neunikneme a je nesporné, že čím
déle budeme odsouvat řešení, tím
složitější budeme mít situaci.
Uvádím to v souvislosti s tím, že na
rok 1968 jsme poprvé zavedli garancie na kvalitu prací.
Víte, že ministerstvo techniky zavedlo už tříletou
garanční lhůtu za kvalitu bytové výstavby.
Může se vám zdát, že je to lhůta
krátká, mně se zdá také krátká,
ale je to výsledek nesmírně urputných
a obtížných jednání a považovali
jsme za správné raději dosáhnout rychle
tříleté lhůty než s dlouhým
odkladem lhůty delší. O delší lhůtě
můžeme mezitím dále jednat.
Když s takovou naléhavostí shodně mluvíme
o otázkách bytové politiky, prosím
vás, abychom nezapírali, že neuspějeme,
když neuspějeme ve vlastním tlaku na průmyslovou
investiční výstavbu, jestliže nezískáme
dostatečnou kapacitu pro bytovou výstavbu a jestliže
dnes neuspějeme ani v tom, čemu říkáme
"tlak na rozestavěnost" včetně
uplatňování dotačních záměrů
a dotační politiky tak, jak byla přijata
pro plán a rozpočet na rok 1968, ale jak byla přijata
i ve vládě při schvalování
státního závěrečného
účtu za rok 1967, kdy obrácena je pozornost
na ukončování staveb a vázanost dotací
a nikoli na zahajování jednotlivých stavebních
akcí.
Konečně v diskusi zazněla zejména
ve směru další podpory nové soustavy
řízení mimo jiné konkrétně
připomínka s. poslance Illy o tom, jak postupovat
dál v rozvíjení nové soustavy řízení
a jak přejít na hodnoty realizované a nikoli
tak, jak vedeme zatím hodnoty z hlediska úvěrování
a financování dnes.
Já bych chtěl Národní shromáždění
informovat o tom, že jsme k tomuto systému fakticky
přistoupili ve stavebnictví, kde jsme přešli
na etapovou objektovou fakturaci, je to první krok, a budeme
brát v úvahu i náměty, o kterých
tu byla řeč. Jinak pokud jde o otázky nové
soustavy řízení a o připomínky
soudruhů z oblasti zemědělství a našich
JZD, je třeba nezakrytě říci, že
při zpracování modelu pro novou soustavu
řízení čerpáme nejeden prvek
právě z oblasti JZD, takže myslím, že
z tohoto hlediska je to přinejmenším velká
satisfakce předchozí náročné
práci, kterou soudruzi z JZD vykonali. Chtěl bych
konečně ubezpečit NS o tom, že vezmeme
v úvahu i připomínky s. Ing. Pokorného,
pokud jde o financování NV, ovšem velmi bych
vás prosil, abychom si v tomto směru dobře
rozuměli, že na jedné straně máme
spontánní volání po tom, dát
větší samostatnost souhrnným vztahům
- na to téma také mluví i zákon o
národních výborech, který byl přijat
před krátkou dobou, abychom mluvili konkrétně,
a na druhé straně zaznívají hlasy,
které jsou proti těmto závěrům.
Uvádím to proto, že k této rozpornosti
skutečně dochází a že při
řešení těchto otázek musíme
na tyto problémy narazit, a já prosím v tom
směru o podporu. Po této stránce by nebylo
dobré, kdybychom byli tlačeni do neuvážených
termínů a pro nedostatečný čas
navrhli něco, co by v krátké době
bylo předmětem oprávněné kritiky.
Jde tu o otázky jako např. financování
NV a souhrnný vztah, jak jsme v průběhu jednání
hovořili a mám na mysli nejen otázku financování
NV ale i otázku zdanění podniků apod.
Znovu podtrhuji, že nechceme opomenout nic, co z vašich
jednání a z celé diskuse vyplývalo.
Chtěl bych zároveň také říci,
že řada požadavků vyzněla i v průběhu
jednání. Nechtěl bych ani v nejmenším
tyto požadavky označit za neoprávněné,
nebo jakýmkoliv způsobem je snižovat, či
jen ukázat na rozpornost, které je mezi tím,
jak se kritizuje naše práce a práce ministerstva
financí z hlediska dotací atd., a jak je na opak
vznášena řada nových oprávněných
požadavků. Myslím, že bude potřeba
vyvodit z toho patřičné závěry
v tom směru, že je třeba být nepoměrně
víc náročnější k sobě
a v tom směru mít klidné svědomí
i před NS a před naším národem.
Nemohu přejít některé otázky,
které se týkaly toho, proč intenzívněji
neodbouráváme některé dotace. Týkalo
se to nájemného, o tom jsem hovořil, týkalo
se to jízdného, kde počítáme
s tím, že postupně přejdeme k řešení,
v němž jsme zatím neuspěli a část
slevy na jízdném ponesou podniky, což by mělo
být vážnou motivací pro podniky v tom
směru, jestli mají trpět půlhodinovou
nebo hodinovou dojížďku nebo orientovat se na
bytovou výstavbu a získat pro své pracovníky
byty v místě. 0všem to se snadněji říká,
než se to v konkrétním případě
projednává a má realizovat. Souhlasím
s tím, že to platí i v zahraničním
obchodě. Prosím, aby nedošlo k nedorozumění:
na MF najdete velkou podporu pro další, mnohem náročnější
odbourávání přirážek,
pro rozvoj efektivní výroby pro to, abychom méně
platili na neefektivní vývozy. Chci však říci
nezakrytě, že odstranění neefektivních
výrob, u kterých je dolar produkován za částky
vyšší než je průměr, - tj.
31 Kčs - má vážný dopad i politický
a sociální, neboť by uvedl do pohybu zhruba
600 tisíc lidí, kteří budou muset
vyrábět lépe, něco jiného,
v jiné výrobě, v jiném sortimentu
atd. Chci vás ubezpečit, že linie, kterou vláda
přijala, je ve směru náročného
odbourávání přirážek a
podpory velmi efektivních vývozů. Máme
zájem, aby si včas podniky připravily svoji
výrobní, obchodní a prodejní koncepci
z hlediska vazby výroby a zahraničního obchodu
tak, aby nebyly překvapeny, až za dva za tři
roky na ně dolehne to, že nedostanou přirážky,
se kterými mohou zatím počítat. Pokud
se týče mléka, chtěl bych říci
NS, že my máme se s. Borůvkou dohodu, jak rozumně
řešit celou otázku dotací v mléce,
přičemž otevřeně vám říkám,
že si nemyslím, že můžeme počítat
s odbouráváním dotací v mléce
vůbec. K tomu směřují naše snahy
odbourávat dotace tam, kde to kryje vysoce neefektivní
výrobu nebo nehospodárnost včetně
případů, které tu byly řečeny,
kdy se produkovalo mléko fakticky za 10, 12 a 13 Kčs.
Tam je třeba, abychom dotace, které dáváme,
dali do zemědělství na pozitivní dotace
- sýrárny, sběrny mléka, je to otázka
neefektivního svozu a všechno co s tím dál
souvisí. Považoval jsem za správné,
aby se na tyto případy ukázalo, že je
to otázka také času a zároveň
je třeba vyjádřit náš záměr,
který je shodný s tím, co jsme tu říkali.
Otevřeně chci vyjádřit obavu, že
všeobecné volání a spontánnost
z hlediska prosazování restriktivní finanční
politiky ochabne, když se zjistí, že se nezastavuje
u souseda ale že doléhá na náš
podnik, náš okres nebo na konkrétní
jednotlivé případy, nebo jestliže se
dotýká oblasti, která je tak říkajíc
živá. Myslím, že z jednání,
které bude probíhat zítra, vyplyne několik
případů, kde se ukazuje, oč je složitější
řešit rozumně konkrétní případy
v oblasti dotací ve srovnání se spontánním
voláním po odbourání dotací.
Jestliže vláda se zabývala minulý týden
některými oprávněnými připomínkami
z vašich výborů, pokud se týče
školního stravování, je to správné.
Vláda k nim zaujala stanovisko, protože na začátku
nechtěla, aby se přijímala administrativní
řešení bez dohody rodičů, školních
komisí atd.
Ale prosím vás, je tady také druhá
stránka. Jak budeme napříště
postupovat? Budeme za kvalitnější dodávky
a služby žádat více peněz nebo
to budeme dotovat? To je otázka velmi konkrétní
a my budeme před tuto otázku postaveni. Jestliže
bude přijato jakékoli řešení,
které bude stavět státní rozpočet
před krytí těchto prostředků
z dotací, znamená to, že půjdeme opačnou
cestou, než po které je oprávněně
voláno.
Zrovna tak bych chtěl říci, že to platí
o připomínce vládě, jak postupovat
v otázkách dětského odívání.
Vláda dala direktivu a udělala z toho závěry
- jistě o tom zítra bude mluvit s. Štancel.
Chtěl bych ale říci, že nemůžeme
přejít skutečnost, že máme tu
co dělat s oblastí, kterou je nutno ve shodě
s vaším míněním řešit
velmi citlivě, že jde o otázky, které
znamenají někdy i problém dotací.