Prosila bych proto vládu, a myslím to velice upřímně,
aby využila těchto cenných, byť i negativních
zkušeností a nepodceňovala do budoucnosti způsob,
jakým je naše obyvatelstvo informováno o chystaných
opatřeních; aby od počátku byly
věcí nazývány pravým jménem,
aby veřejnost byla vždy rádně a po pravdě
informována nejen o kladech, ale i o negativních
dopadech navrhovaných opatření. Naši
lidé jsou politicky vyspělí, pochopí,
že nová vláda nemůže mávnutím
kouzelného proutku rázem vyřešit všechny
nedostatky, nastřádané na úseku sociální
politiky za léta, chápe i ekonomické možností
našeho státu, avšak chce a bude chtít
vědět vždy celou pravdu. Také
v zájmu dobré spolupráce mezi Národním
shromážděním a vládou je třeba
zachovávat dohodnutá pravidla a respektovat vzájemné
postavení a úkoly těchto orgánů.
Jsem velmi ráda, že mohu po tom všem konstatovat,
že jsme se v zájmu správné informovanosti
veřejností shodli na tom (svědčí
o tom i úvodní projev ministra s. Štanceľa),
oč vlastně v navrhovaných opatřeních
jde; že jde tedy o
vytváření objektivní základny
pro provádění jednotné sociální
politiky, na jejímž podkladě bude možno
objektivněji zhodnocovat a vyrovnávat případný
vývoj životních nákladů
a nikoliv o výrazné zlepšení péče
o rodiny s dětmi,
ani o řešení populační politiky,
které nás teprve čeká.
Je to tedy první krok, jak řekl s. ministr Štanceľ,
z celkového záměru dalších opatření
ve společenské péči o rodiny s dětmi.
Nicméně si myslím, že kritika, která
se ozvala ve výborech NS a která byla tlumočena
vládě předsednictvem NS minulý týden,
měla kladný výsledek. Proto bych chtěla
poděkovat vládě, že na kritické
připomínky poslanců reagovala konkrétními
opatřeními, o nichž hovořil s. ministr
Štanceľ. Věřím, že mluvím
ústy všech poslanců, když řeknu,
že jsme velmi přivítali, že vláda
po novém uvážení došla k závěru,
že by současně s úpravami přídavků
na dětí nebylo vhodné právě
nyní odstraňovat dotace v cenové oblastí
u dětského odívání a obuví.
Velmi jsme také uvítali prohlášení
vlády,
že při celkovém propracování
programu cenové a mzdové politiky na období
1969-1970 vláda bude informovat Národní shromáždění
o svých záměrech, předstoupí
s nimi před veřejnost, a že se bude snažit,
aby u skupiny výrobků, týkající
se životní úrovně obyvatelstva, byly
možné dopady na maloobchodní ceny minimální.
V souvislosti s rodinnými přídavky byla ve
výborech i v tisku diskutována otázka školního
stravování. Zdravotní a kulturní výbor
NS ve spolupráci s mnoha dalšími výbory
a odborníky po léta bojuje za to, aby bylo zlepšeno
školní stravování ve smyslu racionální
výživy, aby byla zavedena tzv. fyziologická
nutriční norma, tj., aby se dětem ve věku
dospívání dostalo ve školním
stravování těch živin, které
potřebují k řádnému vývinu.
Od počátku nám však bylo jasné,
že zavedení nových norem se neobejde bez úpravy
výše poplatku za školní stravování.
Víme také, že státní pokladna
není bezedná a že i rodiče budou muset
přispět na zlepšení stravování
svých dětí. Zdůrazňovali jsme
vždy ve svých usneseních, že důvody
úpravy poplatků školního stravování
musí být jak rodičům, tak i veřejnosti
řádně vysvětleny, že se musí
značně zlepšit dozor nad školními
kuchyněmi - jak ze strany národních výborů,
tak i ze strany Sdružení rodičů a přátel
školy, aby z výšené množství
masa, zeleniny a ovoce se skutečně dostalo na stůl
dětí a nezmizelo neznámo kam. Také
jsme doporučovali, aby národní výbory
hledaly částečné finanční
zdroje, z nichž by byly hrazeny slevy rodičům
v co nejširší míře, protože
se právem obáváme, že zvýšení
cen školního stravování povede k hromadnému
odhlašování dětí. Proto jsme
také tolik naléhali na to, aby slevy byly poskytovány
až do výše 800 Kčs na hlavu v rodině
(zatímco vláda schvátila jen hranici 700
Kčs), protože tím by dopad zdražení
školního stravování byl pak minimální
a týkal by se jen rodin s vyššími příjmy.
Já dnes nemohu jít do podrobností, vládě
jsou dostatečně známy naše rozbory,
které z hlediska zdraví dětí mluví
jednoznačně pro úpravu školního
stravování. Na jedné straně je dobré,
že vláda se rozhodla doporučit ministerstvu
školství provést úpravu školního
stravování až po projednání se
školami a rodiči žáků; tím
je sice negativní dopad úpravy cen školního
stravování odsunut, avšak bohužel je odsunuta
i vlastní potřebná věc - zlepšit
školní stravování, a stále zůstává
nedořešena otázka úhrady rozdílu
několika desítek miliónů korun, které
činí rozdíl mezí návrhem vlády
a mezi návrhem zdravotního a kulturního výboru
NS. Navíc je léto, prázdniny, takže
je jasné, že se záležitost školního
stravování opět odsunuje na neurčito
- a to je nesprávné. Tato situace trvá již
od 1. 9. 1966! A každé prodloužení znamená
- při stoupajících nákladech za potraviny
- zhoršování dosavadního neutěšeného
stavu školního stravování. Chci tedy
uzavřít, že odložení řešení
školního stravování pokládáme
my, poslanci, za řešení nepříliš
šťastné, a v každém případě
dočasné.
Prosím, abyste mi prominuli poněkud dlouhý
úvod, ale jsem zodpověděna jak zdravotnímu,
tak i ostatním výborům Národního
shromáždění hovořit nejen o kladech
navrhovaných zákonů z oblastí sociální
politiky, ale nezamlčet ani pochybnosti a rozpory, které
vznikly v průběhu projednávání.
Nyní mí dovolte přejít již k
jednotlivým návrhům zákonů,
jejichž předložení bylo podrobně
zdůvodněno s. ministrem Štanclem. Nebudu je
tedy opakovat.
I. K vládnímu návrhu zákona o změnách
v nemocenském pojištění a v nemocenské
péči.
Máme k dispozici text zákona (tisk č. 170),
jakož i společnou zprávu výborů
(tisk 179). Hlavním smyslem tohoto návrhu je zvýšení
maximální částky rozhodné
pro výpočet nemocenského, z dosavadních
180 Kčs na 150 Kčs, přičemž
původní návrh, obsazený v zásadách
zněl na 200 Kčs.
Společná zpráva výborů obsahuje
dva návrhy:
1. Všechny výbory NS, které tento vládní
návrh zákona projednávaly, až na zdravotní
výbor, souhlasí s návrhem předloženým
vládou, tj. zvýšit maximální
částku průměrné čisté
denní mzdy na 150 Kčs při šestidenním
pracovním týdnu a na 180 Kčs při pětidenním
pracovním týdnu. Tento návrh respektuje okamžité
odstranění nivelizačních tendencí
a bere ohled na zvyšující se úroveň
nominálních mezd. V důvodové zprávě
se konstatuje, že od ledna 1957, kdy maximální
hranice čisté denní mzdy 100 Kčs začala
platit, do dnešního dne značně poklesla
reálná hodnota stanoveného minima, takže
ponechání dnešní hranice má demobilizující
účinky a vede u pracovníků s vyššími
mzdami někdy i k tomu, že se snaží nemoc
přechodit, aby nemuseli přejít do stavu nemocných,
a tím si zhoršují svůj zdravotní
stav.
Druhá alternativa je protinávrh zdravotního
výboru NS, který vychází z toho,
aby maximální částka průměrné
čisté denní mzdy pracovníka byla ponechána
v dosavadní výší 100 Kčs při
šestidenním pracovním týdnu a ve výší
120 Kčs pří pětidenním pracovním
týdnu.
Zdravotní výbor NS si byl vědom toho, že
předložení tohoto protinávrhu přináší
určité nivelizační tendence, které
jsou ve mzdové oblastí velmi silné, do oblastí
nemocenského; zdůraznil však, že odložení
řešení pokládá za dočasné,
a že se tento problém bude řešit okamžitě,
jakmile to hospodářská situace dovolí.
Vycházeli totiž ze současné ekonomické
situace, kdy není ve státní pokladně
dostatek finančních prostředků na
jiné potřebnější sociální
úpravy, např. na úpravu školního
stravování, a dále z toho, že úprava
se týká pouze 4,5 - 5 % osob, které patří
do nejsilnějších příjmových
skupin obyvatelstva. Nepokládá tedy zdravotní
výbor tuto úpravu momentálně za nejnaléhavější
a navrhuje řešit ji až v roce 1969. K této
otázce bylo mnoho připomínek zdola, od naší
veřejností, a to v takovém smyslu, jak navrhuje
zdravotní výbor.
Proto navrhuji, aby nejprve bylo hlasováno o protinávrhu
zdravotního výboru NS.
V případě přijetí protinávrhu
zdravotního výboru NS je pak třeba
a) v článku I bod 1 § 17 odst. 1
částky 150 a 180 Kčs nahradit částkami
100 a 120 Kč
b) a v článku II vypustit bod 1.
3. Při obou návrzích (jak protinávrhu
zdravotního výboru, tak i vládního
návrhu podporovaného ostatními výbory),
se navrhuje ve společné zprávě dále
upravit v článku I čís. 6 nový
§ 63a tak, jak je uvedeno ve společné zprávě.
Důvod: V novém § 63a je obsaženo
zmocnění pro vládu, aby nařízením
upravila nemocenské pojištění členů
výrobních družstev, čímž
má být obnoveno zmocnění vládě,
které zaniklo zrušením zákona o sociálním
zabezpečení z roku 1960; vládě má
tak být zejména umožněno provádět
potřebné změny částečně
překonaného vládního nařízení
č. 57/1956 Sb. O nemocenském pojištění
členů výrobních družstev.
4. Dále se v obou případech navrhuje
upravit ustanovení článku IV tak,
jak je uvedeno ve společné zprávě.
Důvod: Zrušení vládního
nařízení č. 57/1956 Sb. A zákona
č. 67/1965 Sb. Je nutným důsledkem přijetí
nového § 63a.
5. V případě přijetí vládního
návrhu zároveň ústavně právní
výbor doporučuje Národnímu shromáždění,
aby při schválení vládního
návrhu zákona přijalo toto usnesení:
"Národní shromáždění
ukládá vládě, aby mu do dvou let po
počátku účinnosti zákona o
změnách v nemocenském pojištění
a v nemocenské péči podala zprávu,
zda úroveň dávek nemocenského pojištění
a sociálního zabezpečení je v souladu
s vývojem mezd a cen."
Závěrem tedy doporučuji jako společná
zpravodajka výborů schválit vládní
návrh zákona se změnami, obsaženými
ve společné zprávě výborů,
přičemž je třeba nejprve hlasovat o
protinávrhu zdravotního výboru NS.
Přejdu k dalšímu návrhu zákona
a sice
II. k vládnímu návrhu zákona o
dávkách v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění.
Jedná se o tisk zákona č. 171, společná
zpráva tisk č. 180.
Úvodem bych chtěla jen stručně
zopakovat klady tohoto vládního návrhu
zákona. Podrobně se jimi zabýval soudruh
ministr Štanceľ.
Je to především sjednocení dávek
v mateřství po celou dobu mateřské
dovolené na 90 % z čisté denní
mzdy všech pracovnic. Dále je to prodloužení
placené mateřské dovolené z 22
na 26 týdnů. Přitom v koncepci sociální
péče, o níž jsme byli ve zdravotním
výboru podrobně informováni, je již
v první etapě počítáno s dalším
postupným prodlužováním mateřské
dovolené formou pečovatelského poplatku
pro matky. Všechny rodiny také zajisté přivítají
zvýšení jednorázové dávky
při narození dítěte na 1000 Kčs,
což částečně vyrovnává
zvýšení nákladů na nákup
potřebné výbavy při narození
dítěte. A konečně nově stanovené
přídavky na děti všech pracujících
a členů výrobních družstev, které
budou znamenat relativně značnou materiální
pomoc pro skupiny našich nejpotřebnějších
rodin.
Všechny výbory NS se usnesly doporučit tento
vládní návrh zákona s těmi
změnami, jež jsou uvedeny ve společné
zprávě výborů, které návrh
projednávaly. Změny se týkají
1. názvu zákona, protože navrhovaný
název nevyjadřuje, že zákon se týká
nové úpravy mateřské dovolené.
2. Další význačná změna,
navrhovaná všemi výbory NS, které návrh
projednávaly, je návrh, aby pro osamělé
matky byla prodloužena placená materská
dovolená na 35 týdnů. Slyšeli jsme v
úvodní zprávě, že váda
s tímto návrhem dodatečně souhlasí.
Jsem přesvědčena, že se toto opatření,
zakotvené v zákoně, setká s kladným
ohlasem naší veřejnosti, protože znamená
značné zlepšení sociální
situace osamělých matek. Prodloužení
mateřské dovolené na 35 týdnů
přispěje alespoň částečně
k řešení problému osaměných
matek, i když ne k úplnému vyřešení.
Jsme si vědomí toho, že tento doplněk
znamená další zatížení státní
pokladny o 25 mil. Kčs.
3. Za zvláštní zmínku stojí ještě
úprava navrhovaná všemi výbory v
ustanovení § 14, která na pohled vypadá
formální, a sice nahradit formulací
"Přídavky na děti jsou základní
formou společenské pomoci o rodiny s nezaopatřenými
dětmi"
za formulaci
"Přídavky na děti jsou základní
formou společenské péče o rodiny
s nezaopatřenými dětmi".
Nové znění vypouští tedy termín
"pomoc", který má v tomto kontextu poněkud
charitativní obsah. Péče o rodiny s dětmi
je povinností společnosti, a proto je navrhováno
toto nové znění.
4. Ostatní navrhované úpravy, obsazené
ve společné zprávě, mají
charakter zpřesňující a formulační,
a proto se jimi nebudu podrobně zabývat; doporučuji
jejich přijetí.
6. V případě, že však bude v předchozím
zákoně přijat protinávrh zdravotního
výboru NS, který nesouhlasí se zvýšením
částky 100 Kčs na 150 Kčs jako nejvyšší
hranici průměrné čisté denní
mzdy pro stanovení nemocenského, bude (uvedu plnou
citací návrhu zákona, protože dopad
protinávrhu není ve zprávě rozpracován
přesně)
a) 3. věta § 5 odst. 1 vládního návrhu zákona
o dávkách v mateřství a o přídavcích
na děti z nemocenského pojištění
znít takto:
§ 5 odst. 1, 3. věta
"Rovněž se nepřihlíží
k té částí výdělku před
převedením na jinou práci, která po
odečtení daně ze mzdy přesahuje 600
Kčs v průměru na týden; tato hranice
se přepočte na pracovní hodinu podle délky
stanovené týdenní pracovní doby, která
platí pro provoz, v němž je pracovnice činna".
V souladu s touto změnou se pak ve vládním
návrhu musí provést rovněž změna
v poznámce pod čarou, kde se částka
900 Kčs nahradí částkou 600 Kčs,
a částka Kčs 19,60 částkou
Kčs 13,-.
b) § 8 téhož vládního návrhu
odst. 1 by pak zněl takto:
§ 8 odst. 1
"Peněžitá pomoc v mateřství
se stanoví z průměrné čisté
mzdy pracovnice, připadající na pracovní
den (dál jen čistá denní mzda), nejvýše
však z částky 100 Kčs při šestidenním
pracovním týdnu. Tato částka se úměrně
zvýší, je-li pracovní doba rozvržena
na méně než 6 pracovních dnů
v průměru za týden (§ 85 zákoníku
práce); při pětidenním pracovním
týdnu činí 120 Kčs.
Závěrem bych chtěla ještě
tlumočit Národnímu shromáždění
doporučení zdravotního výboru NS,
aby při schválení vládního
návrhu zákona přijalo usnesení,
které se před jeho formulací pokusím
vysvětlit.
Hovořila jsem již vpředu o tom, že projednávání
souboru těchto sociálních zákonů
ve výborech NS nebylo jednoduché; to platí
zejména o zdravotním výboru NS, který
k němu přistupoval s plnou znalostí sociální
problematiky, o níž je příslušným
resortem pravidelně informován a kterou se po léta
zabývá.
Zdravotnímu výboru jsou také známy
dílčí výsledky práce komise
ÚV KSČ vedené ing. Lérem, které
jsou v plném souladu s názory zdravotního
výboru. Zdravotnímu výboru šlo o to,
aby se sociální problémy řešily
postupně (a to podtrhuji), protože i zdravotnímu
výboru je dobře známa ekonomická situace
našeho státu, potvrzená včerejším
jednáním o státním závěrečném
účtu. Zdravotní výbor ve shodě
s experty zdůrazňoval, aby byla nejprve vypracována
koncepce sociální politiky, tzn. vyjasněny
cíle sociální politiky, a na tomto základě
postupně odstraňovány stávající
nedostatky. Tento požadavek zdravotního výboru
je v souladu s prací již zmíněné
komise ÚV KSČ, která pracuje od roku 1966
a má termín ukončit svoje práce koncem
roku 1968, tj. za půl roku. Tím, že vláda
a Národní shromáždění
uskutečňují některá opatření
již nyní, půl roku před ukončením
práce této komise a před projednáváním
koncepce daňové a sociální politiky
ve vládě, dostáváme se nutně
do určitého stressu, a tím i do situace,
že jsme nuceni dělat některé kompromisy.