Uvažme jenom skutečnost, že v současné
podobě představuje daň ze mzdy v daňové
soustavě hlavní daň placenou obyvatelstvem
10,6 % celkových státních příjmů,
avšak z toho skutečné daňové
zatížení, které činí z
daně ze mzdy 13,3 % z vyplacených mezd, obsahuje
fakticky 8,9 % z příspěvků pracovníků
na sociální zabezpečení. Je to nesmírně
závažné, protože celá mladá
generace našich pracujících již nezná
tyto vazby i to, co. současná konstrukce daně
ze mzdy obsahuje.
Význam daně ze mzdy není však jen ve
funkci akumulační, ale daň ze mzdy je vedle
cenové a mzdové politiky významným
nástrojem regulování příjmů
a kupní síly obyvatelstva. Regulační
funkce daně ze mzdy umožňuje, aby i v podmínkách
nové soustavy řízení národního
hospodářství jí bylo využito.
jako žádoucího ekonomického nástroje
při řízení důchodové
politiky ve vztahu k obyvatelstvu, k její žádoucí
regulaci.
Nová soustava totiž vyžaduje posílení
samostatnosti hospodářských jednotek a určitý
volnější pohyb cen a mezd.
Za této situace může daň ze mzdy ve
správné formě plnit úlohu určitého
stabilizátoru ve vztahu k bilanci příjmů
a vydání obyvatelstva proti případným
inflačním tendencím, tedy úlohu v
rámci celkové důchodové politiky státu.
Za tohoto stavu je celkem přirozené, že zdaňování
mezd a platů soustřeďovalo a soustřeďuje
pozornost všech sociálních skupin obyvatelstva
a různých orgánů a organizací,
jak vyplývá z četných dopisů,
které v této otázce dostáváme.
Proto také ministerstvo financí provedlo podrobné
rozbory k dosavadní konstrukci daně ze mzdy
a hodnotilo námitky na novou přestavbu této
daně.
Chci informovat plenární zasedání
Národního shromáždění,
že ty námitky se pohybovaly v široké
paletě variant od zrušení daně ze mzdy
vůbec a zavedení netto platů, přes
zavedení lineární jednotné daně
ze mzdy pro všechny sociální skupiny poplatníků
bez ohledu na výši mzdy, až ke zvýšení
dosavadní progresívní sazby daně.
Největší část připomínek
se pak soustřeďovala na tyto skutečnosti: v dosavadní
dani ze mzdy není respektováno, že poplatník
vychoval děti, nestejně je posuzováno zdanění
manželů - ženy a muže - i když oba
pečují o nezletilé děti, sazba daně
je odstupňována s přihlédnutím
k věku poplatníka, konečně slevy
u daně ze mzdy poskytované poplatníkům
vyživujícím děti absolutně rostou
s růstem jejich mezd.
Na základě těchto připomínek
a rozboru vypracovalo ministerstvo financí zásady
pro celkovou přestavbu daně ze mzdy, pro zásadní
její reformu, podle níž by pro zdaňování
platily pouze tři stupnice místo dosavadních
8 druhů sazeb a dosavadní slevy na dani ze mzdy
by se přenesly do přídavků na děti
tak, jak bylo už předtím schváleno,
pokud za vyživovanou osobu jsou uznávány děti,
nebo do oblasti sociálního zabezpečení,
pokud jde o slevy z důvodu invalidity nebo z důvodu
výživy nemajetných příbuzných,
stejná sazba daně by platila pro vdanou ženu
pečující o nezletilé děti jako
pro jejího muže, snížená stupnice
by platila pro poplatníky, kteří vychovali
dvě nebo více dětí, a při stanovení
daně by se nepřihlíželo k věku
poplatníka apod. Přestavba daně provedená
na těchto zásadách by znamenala poměrně
značné přerozdělení mezi jednotlivými
skupinami poplatníků daně ze mzdy nebo, pokud
by se mělo zabránit jakýmkoli negativním
dopadům při takto realizované široké
přestavbě, bylo by potřeba uvolnit další
prostředky ze státního rozpočtu v rozsahu
nejméně 1 mld Kč, a to nad rámec prostředků
uvažovaných pro první etapu daně ze
mzdy a přídavků na děti, tak, jak
bylo předtím Národním shromážděním
u tří předchozích zákonných
předloh přijato.
Vzhledem k tomu, že v našem národním
hospodářství nejsou za současných
podmínek vytvořeny předpoklady pro to, aby
takového opatření mohlo být uskutečněno
jednorázově, počítá se s provedením
přestavby daně ze mzdy v etapách. V první
etapě se řeší právě otázky,
které jsou v současných podmínkách
nejaktuálnější, a které byly
navíc předmětem častých připomínek,
tj. slevy na dani ze mzdy z titulu výživy děti
v souvislosti s úpravou přídavků na
děti. Tyto návrhy vycházejí ze zásady,
aby hlavní formy finanční pomoci rodinám
s dětmi, tj. přídavky na děti a slevy
u daně ze mzdy byly sloučeny do jedné formy
a vytvořena tak objektivní základna pro provádění
jednotné sociální politiky vůči
rodinám s dětmi, na jejímž podkladě
bude možno zhodnocovat případný cenový
vývoj a jeho vliv na životní náklady
těchto rodin v budoucnu. Dosavadní stav, kdy přídavky
na dětí klesaly s rostoucím příjmem
živitele a naopak, slevy u daně ze mzdy s rostoucím
příjmem absolutně stoupaly, nedává
takovýto objektivní podklad pro důsledné
provádění jednotné sociální
politiky. I když tento první krok nelze pokládat
za vyřešení otázek, týkajících
se pomoci rodinám s dětmi, a to vysvětlilo
už předchozí projednání sociálních
opatření, a jde skutečně - jak bylo
zdůrazněno - jen o první krok, je toto opatření
nezbytné nejen pro logiku budoucího řešení,
ale i v současné době s provedenými
kompenzacemi znamená zvýhodnění naprosté
většiny rodin s dětmi, opakuji jen, že
nejpříznivější dopad bude mít
ovšem u rodin s dvěma nebo více dětmi
a u poplatníků s nižším příjmem,
u nichž se čisté příjmy po této
úpravě podstatně zvýší,
a kladný dopad se bude týkat více jak 99
% rodin. Ostatně význam v číslech
byl dostatečně vyjádřen při
předchozím jednání i ve vystoupení
s. ministra Štanceľa.
Úhrnem budou přídavky na děti proti
dosavadnímu stavu zvýšeny o částku
3,8 mld Kčs ročně, zatímco daň
ze mzdy v důsledku zrušení slev na děti
bude zvýšena o částku 1,4 mld Kčs,
takže čisté příjmy rodin s dětmi
se v důsledku navržené úpravy přídavků
na děti a daně ze mzdy zvýši úhrnem
o 2,4 mld, kteroužto částku bude třeba
zajistit ve státním rozpočtu. Kromě
toho na prodloužení mateřské dovolené
a zvýšení porodného bude muset státní
rozpočet vynaložit - jak je známo z předchozího
jednání - zhruba 200 mil. Kčs a na případné
zlepšení kvality školního stravování
v té variantě, jak bylo uvažováno, 100
mil. Kčs.
Chci při této příležitosti uvést,
že způsob úhrady, jak je navržen a jak
je předložen vládě, jsem dostatečně
rozvedl při včerejším projednávání
otázek kolem našeho závěrečného
účtu za rok 1967 i s tím, jaká alternativní
řešení byla v této otázce předložena
k jednání v naší Hospodářské
radě.
Myslím, že jednání, které proběhlo
i dnes k předchozím třem bodům, bude
také dostatečným podnětem pro příznivé
přijetí navrženého opatření,
které bude projednáno ve vládě a pak
také i ve vašich orgánech.
Dalším předmětem předloženého
návrhu je vymezení pojmu invalidity pro účely
poskytování slev u daně ze mzdy. Způsob
ohodnocování stupně invalidity, uvedený
v § 9 odst. 1 zákona o dani ze mzdy, navazoval na
předpisy o sociálním zabezpečení,
které platily v době vydání zákona
o dani ze mzdy. Stupeň invalidity v té době
se ohodnocoval procentním snížením výdělečné
schopnosti pracovníka. Pozdější předpisy
o sociálním zabezpečení upustily k
1. lednu 1957 od ohodnocování stupně invalidity
v procentech a zavedly uznávání invalidity
pouze formou plné a částečné
invalidity. Tomuto novému způsobu ohodnocování
invalidity přizpůsobilo ministerstvo financí
na základě zmocnění v § 22 uvedeného
zákona o dani ze mzdy i podmínky pro poskytování
slev u daní ze mzdy z důvodu invalidity. Tímto
opatřením však nebyl odstraněn nesoulad
mezi příslušným ustanovením zákona
o dani ze mzdy a obdobnými ustanoveními v předpisech
o sociálním zabezpečení. K odstranění
tohoto nesouladu je právě předložen
návrh na úpravu § 9 odst. 1 zákona o
dani ze mzdy.
Tímto řešením bude zachován dosavadní
jednotný způsob uznávání invalidity
pro účely sociálního zabezpečení
i pro účely daně ze mzdy formou plné
nebo částečné invalidity, který
v praxi platí od roku 1958 a současně také
bude odstraněn nesoulad, pokud jde o řešení
této otázky, v předpisech o dani ze mzdy
a o sociálním zabezpečení. Navržená
úprava řešení se nedotkne ve srovnání
s dosavadním stavem ani poplatníků, ani nebude
mít dopad na státní rozpočet.
Z uvedených důvodů, vážené
soudružky a soudruzi poslanci, doporučuji plénu
NS přijetí navržené úpravy s doplněním,
přijatým ve výborech NS pro plán a
rozpočet, pro NV, a výborem ústavně
právním, kde jde o úpravy, které kryjí
i základní záměry zdravotního
výboru.
Vzhledem k přímé návaznosti na projednání
předchozích bodů, které se týkaly
sociálního zabezpečení a s ohledem
na to, že jde o úpravu, která je s předchozími
úpravami zákonů logicky a organicky spjata,
nepochybuji, že NS předložený návrh
přijme.
Předsedající mpř. NS Zedník:
Děkuji ministrovi inž. Suchardovi. Uděluji
slovo zprav. posl. inž. Švecovi.
Sprav. posl. Ing. Švec: Vážené
Národné zhromaždenie, k predloženému
vládnemu návrhu na zmenu a doplnenie zákona
o dani zo mzdy treba pristupovať z dvoch hľadísk:
1. Odstrániť z dôvodu legislatívnej čistoty
rozpor medzi § 9 ods. 1 zákona o dani zo mzdy a článkom
8 vyhlášky 24/1957, ktorý v praxi pripúšťal
dvojaký spôsob ohodnocovania invalidity pri uplatnení
zľavy na dani zo mzdy a nároku na čiastočný
invalidný alebo invalidný dôchodok.
2. Uviesť do súladu postup, aby v dielčích
úpravách určitého komplexu otázok
rozhodovali právne normy rovnakého stupňa.
Myslíme si, že navrhované zmeny sú nutné
a zrozumiteľné a nechcem zbytočne opakovať
argumenty, ktoré sú uvedené v dôvodovej
správe a boli obsiahnuté aj v úvodnom slove
ministra financií. Vyplýva z nich, že minister
financií súhlasí so zmenou, ktorú
doporučujem v znení spoločnej správy
výborov ústavnoprávneho, pre národné
výbory a pre plán a rozpočet (tlač
182). Táto zmena dáva zmocnenie ministrovi financií
upraviť poskytovanie zľavy na deti u dane zo mzdy, dane
z príjmov z literárnej a umeleckej činnosti,
dane z príjmov obyvateľstva a dane poľnohospodárskej.
Kladom navrhovanej zmeny je, že po formálnej stránke
je jednoduchšie, aj keď na druhej strane ide o zmocnenie
obecnejšie, vymedzené tým, že úprava
je viazaná na súvislosť na prídavky
na deti a výchovné a na poskytovanie zľav na
daniach. Domnievam sa v súlade s uvedenými výbormi,
že v tomto konkrétnom prípade takéto
zmocnenie je účelné vzhľadom na to,
že ide o právnu etapu reformy dane zo mzdy a že
treba dať Ministerstvu financií pre ďalšiu
prácu na reforme dane zo mzdy určitý priestor
s ohľadom na celkovú koncepciu, ktorá má
byť predložená NZ do konca roka 1969.
Zdravotnícky výbor má iný názor
a navrhuje alternatívu doplnenia zákona (tlač
182, alternatíva B).
Podstata rozdielnych názorov je len v miere zmocnenia pre
ministra financií. Nepovažujem túto rozdielnosť
v názoroch za zásadnú a prosím spravodajcu
Zdravotníckeho výboru, pokiaľ výbor
trvá na svojom stanovisku, aby ho vysvetlil plénu.
Doporučujem, aby sme predložený návrh
zákona schválili so zmenami, ktoré spoločne
navrhujú výbory ústavnoprávny, pre
národné výbory a plán a rozpočet
(tlač 182).
Zmena má znieť takto:
1. Novo formulovať názov zákona: "Zákon
o niektorých opatreniach na úseku daní platených
obyvateľstvom".
2. Doterajší článok 1 označiť
ako článok 2 a ako nový článok
1 zaradiť tento text: "Čl. I. V súvislosti
s úpravou prídavkov na deti a výchovného
upraví ministerstvo financií poskytovanie zliav
na deti u dane zo mzdy, dane z príjmu literárnej
a umeleckej činnosti, dane z príjmu obyvateľstva
a dane poľnohospodárskej."
Předsedající mpř. NS Zedník:
Děkuji zprav. Posl. Švecovi. Prosím zástupce
zdravotního výboru, resp. Zpravodaje, pokud chce
vyjádřit názor zdravotního výboru
k tomuto bodu jednání, aby se ujal slova.
Posl. Kubešová: Soudružky a soudruzi poslanci,
zdravotní výbor NS při projednávání
tohoto vládního návrhu zákona měl
shodný názor s ostatními výbory
NS, že je nenormální, že o části
úpravy určitého komplexu otázek, které
tvoří celek a jsou ve vzájemném vztahu,
se rozhoduje zákonem NS, zatímco o další
části se rozhoduje nižší normou
ministerstva financí v rámci zmocnění
ministra. Konkrétně jde o zvážení
přídavků na děti a odbourání
slevy na dani ze mzdy u živitelů dětí.
Legislativně je to v pořádku, politicky
nikoliv.
Všechny výbory se sjednotily na tom, aby se obojí,
tzn. Jak zvýšení přídavků
na děti, tak i odbourání slev na dani ze
mzdy, provedlo zákonem. V tom jsou všechny výbory
zajedno.
Jakým způsobem se otázka daně ze mzdy
bude řešit v zákoně, na to nebyla
jednoznačná odpověď. Byly předloženy
dvě alternativy řešení:
1. Alternativa všech výborů mimo zdravotního
je sice po formální stránce jednodušší,
zmocnění pro ministra financí je však
dosti obecné a široké. Jednou jsem však
v parlamentě přijali zásadu, že
zmocnění mají být omezena na nejmenší
možnou míru.
2. Alternativa zdravotního výboru NS upravuje v zákoně
všechny základní myšlenky, které
jsou ve vztahu k přídavkům na děti.
Zmocnění, které obsahuje odst. 2, je nezbytné
a je značně omezeno výčtem všech,
kterých se především slevy týkají.
Proto prosím také o hlasování o alternativě
usnesené zdravotním výborem.
Místopředseda NS Zedník: Děkuji
s. Kubešové. Hlásí se někdo do
rozpravy? Hlásí se soudruh Hrabal. Dávám
mu slovo.
Posl. dr. Hrabal: Soudružky a soudruzi, mám
jednu drobnou připomínku, o které bylo v
průběhu jednání ústavně
právního výboru jednáno, ale která
shodou okolnosti nějak zapadla a nedostala se do návrhu
usnesení. Jde o článek 2 o nové úpravě
daně ze mzdy. Podle tohoto článku by nový
zákon o dani ze mzdy měl takovou účinnost,
že by měla nastat dnem vyhlášení.
Domnívám se, že vyhlášení
tohoto zákona nebude provedeno rozhodně do 1. července
t. r. Máme za to, že nejen tento zákon, o kterém
jednáme, nýbrž i ostatní zákony,
o kterých jsme jednali dopoledne, tvoři komplex
finančních zákonů, kterými
se upravuji poměry zaměstnanců. Domnívám
se, že by bylo velmi problematické pro zaměstnavatele,
kdyby měl srážet daň ze mzdy za 5, 10
dní podle starého zákona o dani ze mzdy a
za zbytek měsíce podle nového zákona.
Doporučuji proto, aby článek 2 navrhovaného
vládního návrhu zákona byl změněn
tak, že tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. července 1968. Děkuji.
Místopředseda NS Zedník: Děkuji
posl. Hrabalovi. Dávám slovo poslankyni Holatové.
Posl. Holatová: Vážené soudružky
a soudruzi, mám jenom dotaz, jak se bude řešit
v novém zákoně daň ze mzdy u nevidomých
občanů, kteří podle dosavadních
směrnic daň ze mzdy neplatí.
Místopředseda NS Zedník: Děkuji
s. posl. Holatové. Dávám slovo posl. Pacnerovi.
Posl. Pacner: Vážené soudružky
a soudruzi, myslím, že navrhovaná změna
je účelná, je logická a je nanejvýš
potřebná, protože nakonec petrifikuje jednotný
způsob ohodnocování invalidity jak pro účely
daně ze mzdy, tak i sociální zabezpečení,
a to formou plné a částečné
invalidity tak, jak byla zavedena prakticky od roku 1958. Dosavadní
vyhlášku ministerstva financi je třeba z důvodů
politických nahradit zákonem. V tom jsme všichni
zajedno. Když jsme projednávali tento návrh
v ústavně právním výboru a
ve výboru pro NV, tak jsme si bylí vědomi
toho, že alternativa, kterou doporučujeme, je taková,
že dává širší zmocnění
než jaké jsme zvykli poskytnout vládě
ústavně právní normou. Ovšem
fakt je zde ten, že tu nejde o nějaké široké
rozšíření, jde o faktický stav,
který tu je, jde o zmocnění, které
vláda až dosud měla. My k ní máme
plnou důvěru a nemůže dojít k
tomu, že by to nějakým způsobem bylo
formulováno jinak, než jak my všichni si to představujeme.
Je pravda, že v dřívějších
letech jsme někdy, zvláště my poslanci,
byli postavení před některá fakta,
že jsme museli před našimi občany obhajovat
některé vyhlášky, které vyšly
a my jsme o nich třeba ani nevěděli, nebyly
s námi projednány a my jsme stáli před
hotovou věcí. Vycházely z podobného
zmocnění. Myslím, že takové nebezpečí
dnes naprosto nehrozí a že bychom měli přijmout
alternativu, kterou navrhuje náš ústavně
právní výbor.
Místopředseda NS Zedník: Děkuji
posl. Pacnerovi, hlásí se ještě někdo
o slovo? (Nikdo se nehlásí.)