Čtvrtek 27. června 1968

Uvažme jenom skutečnost, že v současné podobě představuje daň ze mzdy v daňové soustavě hlavní daň placenou obyvatelstvem 10,6 % celkových státních příjmů, avšak z toho skutečné daňové zatížení, které činí z daně ze mzdy 13,3 % z vyplacených mezd, obsahuje fakticky 8,9 % z příspěvků pracovníků na sociální zabezpečení. Je to nesmírně závažné, protože celá mladá generace našich pracujících již nezná tyto vazby i to, co. současná konstrukce daně ze mzdy obsahuje.

Význam daně ze mzdy není však jen ve funkci akumulační, ale daň ze mzdy je vedle cenové a mzdové politiky významným nástrojem regulování příjmů a kupní síly obyvatelstva. Regulační funkce daně ze mzdy umožňuje, aby i v podmínkách nové soustavy řízení národního hospodářství jí bylo využito. jako žádoucího ekonomického nástroje při řízení důchodové politiky ve vztahu k obyvatelstvu, k její žádoucí regulaci.

Nová soustava totiž vyžaduje posílení samostatnosti hospodářských jednotek a určitý volnější pohyb cen a mezd.

Za této situace může daň ze mzdy ve správné formě plnit úlohu určitého stabilizátoru ve vztahu k bilanci příjmů a vydání obyvatelstva proti případným inflačním tendencím, tedy úlohu v rámci celkové důchodové politiky státu.

Za tohoto stavu je celkem přirozené, že zdaňování mezd a platů soustřeďovalo a soustřeďuje pozornost všech sociálních skupin obyvatelstva a různých orgánů a organizací, jak vyplývá z četných dopisů, které v této otázce dostáváme. Proto také ministerstvo financí provedlo podrobné rozbory k dosavadní konstrukci daně ze mzdy a hodnotilo námitky na novou přestavbu této daně.

Chci informovat plenární zasedání Národního shromáždění, že ty námitky se pohybovaly v široké paletě variant od zrušení daně ze mzdy vůbec a zavedení netto platů, přes zavedení lineární jednotné daně ze mzdy pro všechny sociální skupiny poplatníků bez ohledu na výši mzdy, až ke zvýšení dosavadní progresívní sazby daně. Největší část připomínek se pak soustřeďovala na tyto skutečnosti: v dosavadní dani ze mzdy není respektováno, že poplatník vychoval děti, nestejně je posuzováno zdanění manželů - ženy a muže - i když oba pečují o nezletilé děti, sazba daně je odstupňována s přihlédnutím k věku poplatníka, konečně slevy u daně ze mzdy poskytované poplatníkům vyživujícím děti absolutně rostou s růstem jejich mezd.

Na základě těchto připomínek a rozboru vypracovalo ministerstvo financí zásady pro celkovou přestavbu daně ze mzdy, pro zásadní její reformu, podle níž by pro zdaňování platily pouze tři stupnice místo dosavadních 8 druhů sazeb a dosavadní slevy na dani ze mzdy by se přenesly do přídavků na děti tak, jak bylo už předtím schváleno, pokud za vyživovanou osobu jsou uznávány děti, nebo do oblasti sociálního zabezpečení, pokud jde o slevy z důvodu invalidity nebo z důvodu výživy nemajetných příbuzných, stejná sazba daně by platila pro vdanou ženu pečující o nezletilé děti jako pro jejího muže, snížená stupnice by platila pro poplatníky, kteří vychovali dvě nebo více dětí, a při stanovení daně by se nepřihlíželo k věku poplatníka apod. Přestavba daně provedená na těchto zásadách by znamenala poměrně značné přerozdělení mezi jednotlivými skupinami poplatníků daně ze mzdy nebo, pokud by se mělo zabránit jakýmkoli negativním dopadům při takto realizované široké přestavbě, bylo by potřeba uvolnit další prostředky ze státního rozpočtu v rozsahu nejméně 1 mld Kč, a to nad rámec prostředků uvažovaných pro první etapu daně ze mzdy a přídavků na děti, tak, jak bylo předtím Národním shromážděním u tří předchozích zákonných předloh přijato.

Vzhledem k tomu, že v našem národním hospodářství nejsou za současných podmínek vytvořeny předpoklady pro to, aby takového opatření mohlo být uskutečněno jednorázově, počítá se s provedením přestavby daně ze mzdy v etapách. V první etapě se řeší právě otázky, které jsou v současných podmínkách nejaktuálnější, a které byly navíc předmětem častých připomínek, tj. slevy na dani ze mzdy z titulu výživy děti v souvislosti s úpravou přídavků na děti. Tyto návrhy vycházejí ze zásady, aby hlavní formy finanční pomoci rodinám s dětmi, tj. přídavky na děti a slevy u daně ze mzdy byly sloučeny do jedné formy a vytvořena tak objektivní základna pro provádění jednotné sociální politiky vůči rodinám s dětmi, na jejímž podkladě bude možno zhodnocovat případný cenový vývoj a jeho vliv na životní náklady těchto rodin v budoucnu. Dosavadní stav, kdy přídavky na dětí klesaly s rostoucím příjmem živitele a naopak, slevy u daně ze mzdy s rostoucím příjmem absolutně stoupaly, nedává takovýto objektivní podklad pro důsledné provádění jednotné sociální politiky. I když tento první krok nelze pokládat za vyřešení otázek, týkajících se pomoci rodinám s dětmi, a to vysvětlilo už předchozí projednání sociálních opatření, a jde skutečně - jak bylo zdůrazněno - jen o první krok, je toto opatření nezbytné nejen pro logiku budoucího řešení, ale i v současné době s provedenými kompenzacemi znamená zvýhodnění naprosté většiny rodin s dětmi, opakuji jen, že nejpříznivější dopad bude mít ovšem u rodin s dvěma nebo více dětmi a u poplatníků s nižším příjmem, u nichž se čisté příjmy po této úpravě podstatně zvýší, a kladný dopad se bude týkat více jak 99 % rodin. Ostatně význam v číslech byl dostatečně vyjádřen při předchozím jednání i ve vystoupení s. ministra Štanceľa.

Úhrnem budou přídavky na děti proti dosavadnímu stavu zvýšeny o částku 3,8 mld Kčs ročně, zatímco daň ze mzdy v důsledku zrušení slev na děti bude zvýšena o částku 1,4 mld Kčs, takže čisté příjmy rodin s dětmi se v důsledku navržené úpravy přídavků na děti a daně ze mzdy zvýši úhrnem o 2,4 mld, kteroužto částku bude třeba zajistit ve státním rozpočtu. Kromě toho na prodloužení mateřské dovolené a zvýšení porodného bude muset státní rozpočet vynaložit - jak je známo z předchozího jednání - zhruba 200 mil. Kčs a na případné zlepšení kvality školního stravování v té variantě, jak bylo uvažováno, 100 mil. Kčs.

Chci při této příležitosti uvést, že způsob úhrady, jak je navržen a jak je předložen vládě, jsem dostatečně rozvedl při včerejším projednávání otázek kolem našeho závěrečného účtu za rok 1967 i s tím, jaká alternativní řešení byla v této otázce předložena k jednání v naší Hospodářské radě.

Myslím, že jednání, které proběhlo i dnes k předchozím třem bodům, bude také dostatečným podnětem pro příznivé přijetí navrženého opatření, které bude projednáno ve vládě a pak také i ve vašich orgánech.

Dalším předmětem předloženého návrhu je vymezení pojmu invalidity pro účely poskytování slev u daně ze mzdy. Způsob ohodnocování stupně invalidity, uvedený v § 9 odst. 1 zákona o dani ze mzdy, navazoval na předpisy o sociálním zabezpečení, které platily v době vydání zákona o dani ze mzdy. Stupeň invalidity v té době se ohodnocoval procentním snížením výdělečné schopnosti pracovníka. Pozdější předpisy o sociálním zabezpečení upustily k 1. lednu 1957 od ohodnocování stupně invalidity v procentech a zavedly uznávání invalidity pouze formou plné a částečné invalidity. Tomuto novému způsobu ohodnocování invalidity přizpůsobilo ministerstvo financí na základě zmocnění v § 22 uvedeného zákona o dani ze mzdy i podmínky pro poskytování slev u daní ze mzdy z důvodu invalidity. Tímto opatřením však nebyl odstraněn nesoulad mezi příslušným ustanovením zákona o dani ze mzdy a obdobnými ustanoveními v předpisech o sociálním zabezpečení. K odstranění tohoto nesouladu je právě předložen návrh na úpravu § 9 odst. 1 zákona o dani ze mzdy.

Tímto řešením bude zachován dosavadní jednotný způsob uznávání invalidity pro účely sociálního zabezpečení i pro účely daně ze mzdy formou plné nebo částečné invalidity, který v praxi platí od roku 1958 a současně také bude odstraněn nesoulad, pokud jde o řešení této otázky, v předpisech o dani ze mzdy a o sociálním zabezpečení. Navržená úprava řešení se nedotkne ve srovnání s dosavadním stavem ani poplatníků, ani nebude mít dopad na státní rozpočet.

Z uvedených důvodů, vážené soudružky a soudruzi poslanci, doporučuji plénu NS přijetí navržené úpravy s doplněním, přijatým ve výborech NS pro plán a rozpočet, pro NV, a výborem ústavně právním, kde jde o úpravy, které kryjí i základní záměry zdravotního výboru.

Vzhledem k přímé návaznosti na projednání předchozích bodů, které se týkaly sociálního zabezpečení a s ohledem na to, že jde o úpravu, která je s předchozími úpravami zákonů logicky a organicky spjata, nepochybuji, že NS předložený návrh přijme.

Předsedající mpř. NS Zedník: Děkuji ministrovi inž. Suchardovi. Uděluji slovo zprav. posl. inž. Švecovi.

Sprav. posl. Ing. Švec: Vážené Národné zhromaždenie, k predloženému vládnemu návrhu na zmenu a doplnenie zákona o dani zo mzdy treba pristupovať z dvoch hľadísk:

1. Odstrániť z dôvodu legislatívnej čistoty rozpor medzi § 9 ods. 1 zákona o dani zo mzdy a článkom 8 vyhlášky 24/1957, ktorý v praxi pripúšťal dvojaký spôsob ohodnocovania invalidity pri uplatnení zľavy na dani zo mzdy a nároku na čiastočný invalidný alebo invalidný dôchodok.

2. Uviesť do súladu postup, aby v dielčích úpravách určitého komplexu otázok rozhodovali právne normy rovnakého stupňa.

Myslíme si, že navrhované zmeny sú nutné a zrozumiteľné a nechcem zbytočne opakovať argumenty, ktoré sú uvedené v dôvodovej správe a boli obsiahnuté aj v úvodnom slove ministra financií. Vyplýva z nich, že minister financií súhlasí so zmenou, ktorú doporučujem v znení spoločnej správy výborov ústavnoprávneho, pre národné výbory a pre plán a rozpočet (tlač 182). Táto zmena dáva zmocnenie ministrovi financií upraviť poskytovanie zľavy na deti u dane zo mzdy, dane z príjmov z literárnej a umeleckej činnosti, dane z príjmov obyvateľstva a dane poľnohospodárskej.

Kladom navrhovanej zmeny je, že po formálnej stránke je jednoduchšie, aj keď na druhej strane ide o zmocnenie obecnejšie, vymedzené tým, že úprava je viazaná na súvislosť na prídavky na deti a výchovné a na poskytovanie zľav na daniach. Domnievam sa v súlade s uvedenými výbormi, že v tomto konkrétnom prípade takéto zmocnenie je účelné vzhľadom na to, že ide o právnu etapu reformy dane zo mzdy a že treba dať Ministerstvu financií pre ďalšiu prácu na reforme dane zo mzdy určitý priestor s ohľadom na celkovú koncepciu, ktorá má byť predložená NZ do konca roka 1969.

Zdravotnícky výbor má iný názor a navrhuje alternatívu doplnenia zákona (tlač 182, alternatíva B).

Podstata rozdielnych názorov je len v miere zmocnenia pre ministra financií. Nepovažujem túto rozdielnosť v názoroch za zásadnú a prosím spravodajcu Zdravotníckeho výboru, pokiaľ výbor trvá na svojom stanovisku, aby ho vysvetlil plénu.

Doporučujem, aby sme predložený návrh zákona schválili so zmenami, ktoré spoločne navrhujú výbory ústavnoprávny, pre národné výbory a plán a rozpočet (tlač 182).

Zmena má znieť takto:

1. Novo formulovať názov zákona: "Zákon o niektorých opatreniach na úseku daní platených obyvateľstvom".

2. Doterajší článok 1 označiť ako článok 2 a ako nový článok 1 zaradiť tento text: "Čl. I. V súvislosti s úpravou prídavkov na deti a výchovného upraví ministerstvo financií poskytovanie zliav na deti u dane zo mzdy, dane z príjmu literárnej a umeleckej činnosti, dane z príjmu obyvateľstva a dane poľnohospodárskej."

Předsedající mpř. NS Zedník: Děkuji zprav. Posl. Švecovi. Prosím zástupce zdravotního výboru, resp. Zpravodaje, pokud chce vyjádřit názor zdravotního výboru k tomuto bodu jednání, aby se ujal slova.

Posl. Kubešová: Soudružky a soudruzi poslanci, zdravotní výbor NS při projednávání tohoto vládního návrhu zákona měl shodný názor s ostatními výbory NS, že je nenormální, že o části úpravy určitého komplexu otázek, které tvoří celek a jsou ve vzájemném vztahu, se rozhoduje zákonem NS, zatímco o další části se rozhoduje nižší normou ministerstva financí v rámci zmocnění ministra. Konkrétně jde o zvážení přídavků na děti a odbourání slevy na dani ze mzdy u živitelů dětí.

Legislativně je to v pořádku, politicky nikoliv.

Všechny výbory se sjednotily na tom, aby se obojí, tzn. Jak zvýšení přídavků na děti, tak i odbourání slev na dani ze mzdy, provedlo zákonem. V tom jsou všechny výbory zajedno.

Jakým způsobem se otázka daně ze mzdy bude řešit v zákoně, na to nebyla jednoznačná odpověď. Byly předloženy dvě alternativy řešení:

1. Alternativa všech výborů mimo zdravotního je sice po formální stránce jednodušší, zmocnění pro ministra financí je však dosti obecné a široké. Jednou jsem však v parlamentě přijali zásadu, že zmocnění mají být omezena na nejmenší možnou míru.

2. Alternativa zdravotního výboru NS upravuje v zákoně všechny základní myšlenky, které jsou ve vztahu k přídavkům na děti. Zmocnění, které obsahuje odst. 2, je nezbytné a je značně omezeno výčtem všech, kterých se především slevy týkají. Proto prosím také o hlasování o alternativě usnesené zdravotním výborem.

Místopředseda NS Zedník: Děkuji s. Kubešové. Hlásí se někdo do rozpravy? Hlásí se soudruh Hrabal. Dávám mu slovo.

Posl. dr. Hrabal: Soudružky a soudruzi, mám jednu drobnou připomínku, o které bylo v průběhu jednání ústavně právního výboru jednáno, ale která shodou okolnosti nějak zapadla a nedostala se do návrhu usnesení. Jde o článek 2 o nové úpravě daně ze mzdy. Podle tohoto článku by nový zákon o dani ze mzdy měl takovou účinnost, že by měla nastat dnem vyhlášení. Domnívám se, že vyhlášení tohoto zákona nebude provedeno rozhodně do 1. července t. r. Máme za to, že nejen tento zákon, o kterém jednáme, nýbrž i ostatní zákony, o kterých jsme jednali dopoledne, tvoři komplex finančních zákonů, kterými se upravuji poměry zaměstnanců. Domnívám se, že by bylo velmi problematické pro zaměstnavatele, kdyby měl srážet daň ze mzdy za 5, 10 dní podle starého zákona o dani ze mzdy a za zbytek měsíce podle nového zákona. Doporučuji proto, aby článek 2 navrhovaného vládního návrhu zákona byl změněn tak, že tento zákon nabývá účinnosti dnem 1. července 1968. Děkuji.

Místopředseda NS Zedník: Děkuji posl. Hrabalovi. Dávám slovo poslankyni Holatové.

Posl. Holatová: Vážené soudružky a soudruzi, mám jenom dotaz, jak se bude řešit v novém zákoně daň ze mzdy u nevidomých občanů, kteří podle dosavadních směrnic daň ze mzdy neplatí.

Místopředseda NS Zedník: Děkuji s. posl. Holatové. Dávám slovo posl. Pacnerovi.

Posl. Pacner: Vážené soudružky a soudruzi, myslím, že navrhovaná změna je účelná, je logická a je nanejvýš potřebná, protože nakonec petrifikuje jednotný způsob ohodnocování invalidity jak pro účely daně ze mzdy, tak i sociální zabezpečení, a to formou plné a částečné invalidity tak, jak byla zavedena prakticky od roku 1958. Dosavadní vyhlášku ministerstva financi je třeba z důvodů politických nahradit zákonem. V tom jsme všichni zajedno. Když jsme projednávali tento návrh v ústavně právním výboru a ve výboru pro NV, tak jsme si bylí vědomi toho, že alternativa, kterou doporučujeme, je taková, že dává širší zmocnění než jaké jsme zvykli poskytnout vládě ústavně právní normou. Ovšem fakt je zde ten, že tu nejde o nějaké široké rozšíření, jde o faktický stav, který tu je, jde o zmocnění, které vláda až dosud měla. My k ní máme plnou důvěru a nemůže dojít k tomu, že by to nějakým způsobem bylo formulováno jinak, než jak my všichni si to představujeme. Je pravda, že v dřívějších letech jsme někdy, zvláště my poslanci, byli postavení před některá fakta, že jsme museli před našimi občany obhajovat některé vyhlášky, které vyšly a my jsme o nich třeba ani nevěděli, nebyly s námi projednány a my jsme stáli před hotovou věcí. Vycházely z podobného zmocnění. Myslím, že takové nebezpečí dnes naprosto nehrozí a že bychom měli přijmout alternativu, kterou navrhuje náš ústavně právní výbor.

Místopředseda NS Zedník: Děkuji posl. Pacnerovi, hlásí se ještě někdo o slovo? (Nikdo se nehlásí.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP