Posl. Pacner: Dovolte mi, vážené soudružky
a soudruzi poslanci, jenom poznámku k návrhu s.
posl. Pružince. V praxi v minulosti je opravdu nezvyklé,
aby součástí zákona nebo spolu se
zákonem ve Sbírce zákonů byla publikována
i důvodová zpráva. Důvodová
zpráva slouží především
poslancům NS.
Já ovšem vidím určitý nedostatek
v tom, že ne dost velká péče se věnuje
vydávání právnické literatury
vůbec a z toho vyplývá asi návrh,
který přednesl s. posl. Pružinec, že by
bylo třeba zajistit přede vším, aby
v krátké době po vydání některých
zákonů, které mají široký
dopad v naší veřejnosti, velmi rychle a operativně
vyšly příručky a komentáře
k těmto zákonům. Byly doby, kdy existovala
nakladatelství, která byla v tomto směru
specializována. Dnes je jediný nakladatelský
podnik Orbis, kde vychází všechno a kde je
jenom určitá skupina, redakce právnické
literatury, ovšem nedostatky jsou především
ve výrobě.
Naše nakladatelské podniky nejsou schopny operativně
vydávat publikace, které by měly vyjít.
Vždyť my sami, soudružky a soudruzi poslanci, máme
problémy s vydáváním Sbírky
zákonů tak, abychom zákon vydali včas,
aby jej občané měli v ruce. Toto je zásadní
nedostatek, jímž bychom se měli zabývat.
Místopředseda NS Zedník: Děkuji
posl. Pacnerovi. Hlásí se ještě někdo
do rozpravy ? (Nikdo se nehlásí.) Nikdo.
Prohlašuji tedy rozpravu za skončenou.
Prosím zpravodajkyni posl. Šmehlíkovou o závěrečné
slovo.
Zprav. posl. Šmehlíková: Soudružky
a soudruzi, diskutující podporovali přijetí
návrhu zákona. Prosím o jeho schválení,
a pokud zde byly další připomínky, mám
za to, že je třeba je pojmout do usnesení mimo
návrh zákona.
Místopředseda NS Zedník: Děkuji
posl. Šmehlíkové. Hlásí se ještě
dr. Hrabal, dávám mu slovo.
Posl. dr. Hrabal: Vážené Národní
shromáždění, dovolte, abych v této
chvíli se také přihlásil ke slovu.
Soudružka Šmehlíková formulovala konečný
závěr asi tak, že další připomínky,
které byly vzneseny v této diskusi, mají
být pojaty do usnesení NS. Mám za to, že
by do tohoto patřil také návrh s. posl. Pružince,
totiž, aby ministr spravedlnosti a předseda ÚKLK
podávali výklad zákona. Já mám
návrh zcela opačný, protože jsem naprosto
přesvědčen o tom, že výklad zákona
může podávat jenom Národní shromáždění
samo, případně orgán, kterého
ono pověří, a tím nemůže
být kontrolní orgán Národního
shromáždění, tím méně
ministerstvo spravedlnosti.
Mám tedy opačný návrh, aby nebylo
pojato do našeho závěrečného
usnesení to, co žádá posl. Pružinec.
Děkuji. (Potlesk.)
Mpř. NS Zedník: Děkuji posl. Hrabalovi.
Já se, soudružky a soudruzi poslanci, domnívám,
že tuto otázku bude řešit předsednictvo
NS při hodnocení tohoto plenárního
zasedání a jistě zaujme závěrečné
stanovisko, protože se bude zkoumat celý zápis
jednání.
Ke slovu se přihlásil ministr spravedlnosti dr.
Kučera. Dávám mu slovo.
Min. spravedlnosti dr. Kučera: Soudružky a
soudruzi, já jsem chápal projev posl. Pružince
jako podnět, který by rozhodně neměl
být předmětem usnesení. Pakliže
by měl být předmětem usnesení,
musel bych informovat NS za prvé o tom, že ministerstvo
spravedlnosti je orgánem státní správy
a tudíž mu nepřísluší výklad
zákonů, a za druhé důvodové
zprávy, které jsou součástí
materiálu pro poslance, jsou zdůvodněním
pro poslance, ale nejsou závazné pro vyklad zákonů.
Jejich zveřejňování ve Sbírce
zákonů a nařízení nemůže
tudíž sloužit jako vodítko k výkladu
zákonů.
Předsedající mpř. NS Zedník:
Děkuji s. min. dr. Kučerovi. Myslím, že
zůstaneme při návrhu, který jsem dal
já, že předsednictvo pak bude při hodnocení
přihlížet k návrhu posl. Pružince
a najde jistě řešení.
Hlásí se ještě někdo o slovo?
Není tomu tak.
Přistoupíme tedy k hlasování. Kdo
souhlasí s návrhem výboru ústavně
právního a výboru pro plán a rozpočet
na vydání zákona, kterým se mění
zákon o komisích lidové kontroly a zákon
o národních výborech, nechť zvedne ruku!
(Děje se.) Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel
se někdo hlasování? (Nikdo.)
Národní shromáždění schválilo
zákon, kterým se mění Zákon
o komisích lidové kontroly a zákon o národních
výborech.
Než přerušíme jednání za
účelem přestávky, dávám
ještě slovo posl. Rudolfu Rejhonovi, který
se přihlásil k interpelaci.
Posl. Rejhon: Soudružky a soudruzi poslanci, chtěl
bych jen krátce vyslovit interpelaci na ministra financí
a ministra dopravy.
Během posledních dvou let několikrát
z této tribuny poslanci upozorňovali na to, že
vyhláška ministerstva financí č. 73/1964
je překonaná a neodpovídá už
současné době, hlavně z hlediska dnešních
cen stavebních hmot a prací.
Dnes opět přicházím na přání
svých voličů ze zátopové oblasti
vodního díla Želivka, to je oblasti Dolní
Kralovice a okolí s velmi naléhavou interpelací
na ministra financí Ing. Suchardu. V tomto případě
se jedná o likvidaci celého městečka
Dolní Kralovice a okolních obcí, kde lidé
ztrácejí své rodiště, bydliště,
svůj dosavadní domov a čeká je rozejití
se do širokého okolí několika krajů,
přetrhávají se svazky přátelství,
sousedské i příbuzenské, lidé
jsou nuceni zaměnit jistá zaměstnání
za nejistá apod. a je tam tedy pochopitelně situace
velmi napjatá. Z tohoto aspektu je třeba tam přistupovat
k citlivému řešení.
V současné době tam žijící
občané již pochopili onu nutnost, že vodní
dílo Želivka, které má obstarat vodu
pro Prahu a trasu Středočeského kraje, je
nezbytné a že vláda rozhodla správně.
Nyní ovšem nastoupila otázka výkupu
budov a ostatních nemovitostí převážně
od soukromých majitelů, a to za ceny, stanovené
vyhláškou 73/1964. I když ministerstvo povolilo
některá zvýhodnění, nepokrývá
tato vyhláška současný stav. I když
investor, to je Správa vodohospodářských
staveb Praha operuje v současné době již
s 270 uzavřenými kupními smlouvami, dostává
se nyní, hlavně po lednovém plénu
ÚV KSČ, do neřešitelné situace.
Vykupovatel hrozí silou a vyvlastňováním.
22 návrhů na vyvlastňování
je už podáno a celá věc se stává
ne už záležitostí hospodářskou
a stavební, jak se to projevovalo v minulosti, ala záležitostí
krajně a vážně politickou. To se ukázalo
konkrétně na květnové veřejné
schůzi občanů v Dolních Kralovicích,
které se zúčastnil předseda KNV, další
veřejní funkcionáři z kraje i okresu,
i já jako jejich poslanec. Chtěl bych s plnou vážností
upozornit na tuto situaci.
Ministr financí sice v dopise, který mám
před sebou, předsedovi Středočeského
KNV ze dne 15. června t. r. přiznává,
že vyhláška Je překonána, že
se zabývá přípravou na úpravu
vyhlášky, že však nejdříve
koncem tohoto roku by bylo možno přistoupit k projednávání
zásad nové vyhlášky a teprve někdy
později k novelizaci uvedené vyhlášky.
S. ministr upozorňuje, že v žádném
případě - což je pochopitelné
- nelze počítat s její zpětnou účinností.
To tedy znamená, že tento konkrétní
případ Dolních Kralovic a okolí už
tato novelizovaná vyhláška nezastihne a že
jí občané a příslušné
organizace nevyužijí.
Zároveň upozorňuji, že ve zmíněném
případě nejsou rovněž uspokojivě
dořešeny případy přestárlých
občanů s nízkými důchody, kteří
se mají přestěhovat. Mám na mysli
jejich vhodné ubytování a zabezpečení
jejich budoucí životní úrovně.
Zatím se setkávám jen s bolestnými
případy, na které nemám uspokojivou
odpověď.
Ptám se soudruha ministra financí, případně
dalších členů vlády, Jak vyřeší
současnou situaci občanů v této oblasti,
poněvadž se domnívám, že nemáme
právo a rozhodně nemáme v úmyslu usnesením,
byť centrálního orgánu, jako je vláda
a ministerstvo, poškodit občany a požadovat cokoli
z jejich osobního vlastnictví, i když je to
v celospolečenském zájmu, aniž
bychom za to poskytli náležitou náhradu, a
to jen proto, že my spěcháme na výkup
a nemáme přitom odpovídající
vyhlášku.
Dovolil bych si přednést ještě jednu
interpelaci na ministra dopravy. V souvislosti s výstavbou
dálnice v úseku Praha-Mirošovice se ukázalo,
že občané obce Mirošovice mají
vážné připomínky k té
části projektu, který se přímo
dotýká jejich obce a jejich zájmů.
Projekt, tak jak existuje v současné době,
zasahuje do tohoto rekreačního místa a prakticky
rozděluje obec na čtyři části.
Odborníci jsou rozdílných názorů;
a jedna skupina odborníků prohlašuje, že
situace je řešitelná bez zvláštních
velkých potíží a vydání.
Občané této obce své stanovisko vyjadřuji
v řadě přípisů, v řadě
rezoluci, podepsané desítkami podpisů, podnikají
osobní návštěvy do Prahy, promeškávají
pracovní dobu, intervenují na různých
kompetentních orgánech, konají protestní
schůze v obci. V minulé době navštívili
i mne jako poslance sousedního obvodu, protože jejich
poslanec s. Černý byl tehdy nemocen.
Došel jsem k závěru, že požadavky
občanů obce Mirošovice lze při dobré
vůli k oboustranné spokojenosti řešit.
Místo toho jsem nabyl dojmu, a je to názor i předsedy
Středočeského krajského národního
výboru, že je nechuť na ministerstvu dopravy
s občany z Mirošovic seriózně o věci
jednat. Kompetentní činitelé se vyhýbají
styku s těmito lidmi. Místo jednání
se bezdůvodně sahá k vyvlastňování,
zástupci stavební organizace za asistence členů
SNB, jak jsem byl informován, vnikají svévolně
do uzamčených objektů bez přítomnosti
majitelů, takže v těchto dnech museli občané
požádat o prokurátorskou ochranu.
Myslím, že toto není dobré, že
to není zjev odpovídající současné
době, a proto prosím soudruha ministra o jeho osobní
zájem o tento případ a o jeho zprávu.
Předem děkuji.
Místopředseda NS Zedník: Děkuji
posl. Rejhonovi.
Byla zde vznesena interpelace na ministra financí inž.
Suchardu a na ministra dopravy dr. Řeháka. Odpoví
soudruzi ministři hned?
Ministr inž. Sucharda: Do 30 dnů.
Ministr dopravy dr. Řehák: Do 30 dnů.
Místopředseda NS Zedník: Soudruzi
ministři si vyžadují 30denní zákonnou
lhůtu.
Nyní přerušíme jednání
na 20 minut.
(Jednání přerušeno v 16.15 hod.)
(Schůze opět zahájena v 16.38 hod.)
Podpredseda NZ posl. Žiak: (Zvoní.)
Pokračujeme v prerušenej schôdzi. Ďalším
bodom nášho rokovania je
11. Návrh ministra spravodlivosti a ÚV NF podľa
zákona číslo 36/64 Zb. na doplňovacie
voľby sudcov a na obsadenie funkcie námestníkov
predsedu Najvyššieho súdu.
Návrh vám bol doručený písomne.
Návrh odôvodní minister spravodlivosti dr.
Kučera. Prosím dr. Kučeru, aby sa ujal slova.
Ministr spravedlnosti dr. Kučera: Vážené
Národní shromáždění, dovolte
mi několik slov úvodem k návrhu na provedení
volby náměstků předsedy Nejvyššího
soudu, doplňující volby soudců Nejvyššího
soudu a volby soudců z povolání vojenských
soudů. Rád bych k otázce voleb, které
se opírají o příslušná
ustanovení ústavy a zákona č. 36/64
Sb. o organizaci soudní a o volbách soudců
uvedl některé okolnosti, z nichž jsem vycházel
při předkládání návrhu
Národnímu shromáždění.
Podrobnosti jsou pak uvedeny v písemných materiálech,
jež vám byly rozdány.
Především chci zdůraznit, že úsilí
ministerstva spravedlnosti v souvislosti s legislativní
přípravou zákona o soudní rehabilitaci
směřovalo zároveň k tomu, aby spolu
s novým předsedou Nejvyššího soudu
dr. Bočkem byla učiněna náležitá
opatření k zajištění řádného
chodu Nejvyššího soudu jako nejvyššího
soudního orgánu dozírajícího
na rozhodovací činnosti všech ostatních
soudů. V prvé řadě bylo tedy třeba
řešit obsazení funkcí náměstků
předsedy Nejvyššího soudu. Místo
náměstka-předsedy trestního kolegia
Nejvyššího soudu se uvolnilo úmrtím
dr. Josefa Brešťanského. Druhé místo
náměstka-předsedy občanskoprávního
kolegia Nejvyššího soudu se uvolňuje rezignací
dr. Pavla Uhlíře na funkci soudce Nejvyššího
soudu a náměstka předsedy Nejvyššího
soudu. Jeho rozhodnutí pramení zejména ze
závažných osobních důvodů.
Proto jsem také po zvážení těchto
okolností s přihlédnutím k situaci
u Nejvyššího soudu souhlasil se žádostí
dr. Uhlíře o zproštění z dosavadní
funkce. Noví kandidáti na funkce náměstků
předsedy Nejvyššího soudu, jejichž
charakteristiky vám byly rozdány, jsou navrhováni
po pečlivém výběru, který vyžaduje
samotná povaha funkcí. Mohu s plnou odpovědností
prohlásit, že patři k nejlepším
reprezentantům kolektivu justičních pracovníků,
odborně i politicky připravených pro vedoucí
funkce. Mají také přirozenou autoritu svých
spolupracovníků.
Také stav soudců Nejvyššího soudu
je třeba vzhledem k volbě náměstků
doplnit o dva pracovníky. I zde navrhovaní kandidáti
mají potřebné odborné kvality, soudcovskému
povolání věnují veškerý
svůj zájem, jsou uznávanými autoritami,
mají značnou publikační činnost.
Jejich volbou se potvrdí skutečnost, že oprávnění
působit u Nejvyššího soudu měli
fakticky již v předchozích letech. Při
předchozím výběru kandidátů
pro Nejvyšší soud byli neprávem opomíjeni.
Volbou soudců z povolání vojenských
soudů sledujeme zajistit řádný chod
vojenských soudů. Kandidáti na tyto funkce
splňují stanovené předpoklady a pro
výkon soudcovských funkcí jsou náležitě
připraveni. Všichni navrhovaní kandidáti
mají smysl pro skutečné potřeby justičního
resortu. Jsou si vědomi odpovědnosti, náročnosti
i vysoké etiky, kterou vyžaduje náležitý
výkon soudcovské funkce. Chtěl bych zároveň
zdůraznit, že předložený návrh
je první etapou v doplnění potřebného
počtu soudců Nejvyššího soudu.
Důsledné provádění zákona
o soudní rehabilitaci bude vyžadovat, aby Nejvyšší
soud byl posílen zkušenými soudci pro rehabilitační
odvolací senáty. Proto počítáme
s tím, že v nejkratší době, po
účinnosti zákona o soudní rehabilitaci
bude Národnímu shromáždění
předložen návrh na zvolení dalších
16 soudců Nejvyššího soudu, z toho 10
soudců pro odvolací senáty pro české
kraje a 6 soudců pro odvolací senát slovenský.
V současné době provádíme za
tím účelem rozsáhlý výběr
zmíněných kandidátů, a to nejen
z řad soudců, ale i z řad bývalých
justičních pracovníků, kteří.
se nyní hlásí o zařazení do
rehabilitačních senátů, příp.
do soudcovských funkcí i do funkcí státních
notářů.
Ukazuje se již nyní reálná možnost,
že v součinnosti s pověřenectvem SNR
pro spravedlnost lze zajistit potřebný počet
soudců slovenské národnosti pro odvolací
rehabilitační senáty Nejvyššího
soudu. Všechny předložené návrhy
byly projednány a doporučeny rovněž
ÚV NF.
Jsme si vědomi toho, že nyní musí nastoupit
urychleně iniciativní činnost právníků,
zaměřená k tomu, abychom se vyrovnali s chybami
minulosti. Je zcela pochopitelné, že zde vyvstává
otázka kádrů, neboť do budoucna lze
hovořit o právu a zajišťovat zákonnost
jen s lidmi schopnými a kvalifikovanými. Prosím,
aby v tomto duchu bylo chápáno i mé zdůvodnění
předložených návrhů k volbám
soudců.
Predsedajúci podpredseda Žiak: Ďakujem
s. Kučerovi. Hlási sa niekto o slovo alebo dotaz
pokiaľ ide o predložené návrhy? (Nikto.)
Môžeme pristúpiť k hlasovaniu o návrhu
ministra spravodlivosti a ÚV NF. Navrhujem, aby voľby
boli vykonané aklamáciou. Má niekto námietku
proti spôsobu prevedenia volieb? (Nikto sa nehlási.)
Budeme teda voliť aklamáciou.