Návrh zákona také definuje pojem politické
strany a tím i její právní postavení,
což dosud nikdy před tím u nás kodifikováno
nebylo. Zákon tedy znamená přínos
pro uspořádání naší společnosti.
Čs. strana socialistická usilovala o oživení
neformální NF již od lednového pléna
ÚV KSČ. Vycházeli jsme z toho, že NF
u nás má svou historickou tradici, že vyjadřuje
skutečnou jednotu lidu, což se velmi zřetelně
projevilo v nedávných srpnových dnech.
Již březnové zasedání ÚV
ČSS zaujalo zásadní stanovisko k NF jako
základně, na které by strana chtěla
a mohla spoluvytvářet socialistickou společnost
v rámci hluboce demokratických a humanistických
principů čs. cesty k socialismu. Navrhovala, aby
politické strany uzavřely dohodu o společném
postupu při vytýčení stanovisek i
úkolů v NF, kam by KSČ s koncepčními
a perspektivními návrhy dalšího rozvoje
země přicházela.
Také nástin ideových zásad strany
v duchu letošního roku zdůrazňuje, že
NF je základnou, na které se mají uplatňovat
a setkávat politické zájmy rozmanitých
společenských vrstev. Vycházeli jsme z toho,
že v souladu s tradicemi našeho myšlení
a po důsledném přebudování
dřívější antagonní třídní
společnosti ve společnost socialistickou jsou všechny
politické strany v naší republice stranami
ústavními a sledují základní
cíl - dosažení socialismu. Odlišnost mezi
nimi se projevuje v ideových východiscích
a v prostředcích k dosažení tohoto socialistického
cíle.
Již v dubnových ideových zásadách
strany jsme odmítli antikomunismus v jakékoliv podobě
jako projev rozkladného, primitivního, nesnášenlivého
a nelogického postoje k našemu současnému
politickému vývoji. Ve shodě s naším
názorem tvoří NF, pokud jde o politické
strany, uzavřenou soustavu. Domníváme se,
že je na praktické politice NF, aby její systém
byl plně využit, protože dává našim
občanům dostatek možností, aby podle
nejrůznějších ideových východisek
nalezli svou cestu k realizaci socialistických cílů.
Prohlášení NF z 15. června letošního
roku i zákon sám jsou výsledkem několikaměsíčních
diskusí. Přes nejrůznější
názory, ve kterých jednotlivé organizace
NF k dané otázce přistupovaly, domníváme
se, že zákon i prohlášení NF jsou
optimálním řešením nám
všem společných problémů.
Schválením zákona vytváříme
i formálně legální oprávnění
Národní frontě, aby se stala opravdovou základnou
sjednocování všech tvůrčích
sil našeho lidu k rozvíjení demokratických
a humanistických principů socialismu v ČSSR.
Z pověření skupiny poslanců, příslušníků
ČSS, jsem zmocněn prohlásit, že pro
přijetí navrhovaného zákona budeme
hlasovat. (Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji posl.
Fleyberkovi. Slova se ujme posl. Haško, následovat
bude posl. Hanúsek.
Posl. Haško: Vážený pán
prezident, vážené Národné zhromaždenie.
Národný front sme v Strane slovenskej obrody i v
časoch deformácií považovali a chápali
ako reálnu základňu politického života
našej socialistickej spoločnosti. Napriek ťažkostiam
a obmedzovaniu, ktoré sa v našej politickej a organizačnej
práci stavali do cesty, boli sme presvedčení,
že politické omyly a priama či nepriama manipulácia
so spoločenskými organizáciami a politickými
nekomunistickými stranami netkvie v myšlienke a obsahu
NF, ani v pracovníkoch sekretariátov NF, ale v nedemokraticky
sústredenej politickej moci.
Národný front, o ktorom hovorí naša
socialistická ústava, v čase deformácií
nebol živým zväzkom pracujúcich miest
a vidieka, ale často formálnou nadstavbou organizácií
bez vnútornej a na vyšších stupňoch
samostatnej vôli a činnosti.
Schôdze ich orgánov v krajoch a na vyšších
stupňoch neboli miestom slobodnej výmeny názorov
a politickou školou na vytvorenie jednoty občanov
pre veľké akcie súvisiace s budovaním
socializmu, ale často miestom, kde sa požadovalo hovoriť
uniformovane, nekriticky, kde sa schvaľoval pripravený
program, a často sa vydával súhlas s nemeniteľnými
určenými kandidátmi do rôznych zastupiteľských
orgánov. Každú kritiku, ktorá nebola
v súlade s líniou naznačenou zhora, vedúce
politické miesta označovali za deštruktívnu.
V záujme spravodlivosti treba povedať, že až
v čase, kedy sa stal predsedom SV NF s. Dubček,
u nás na Slovensku sa rozvinuli lepšie vzťahy
medzi SV NF a KV NF, spoločenskými organizáciami
a politickými stranami. Tak sa konečne umožnilo
už i v predošlej dobe, aby sme sa mohli dostať
zo začarovaného kruhu nášho vegetovania
a rozšírili sme si svoje členské rady
a politicko-organizačne sme upevnili na svojich krajských
a slovenských konferenciách SS0 svoje organizačné
začlenenie. Prvé krôčky urobili aj
niektoré OV NF, ktoré sa po dlhej dobe znova skromne
hlásili k životu. NF sa otvorila jasná perspektíva
činnosti až po januárových uzneseniach
ÚV KSČS a najmä po vyhlásení
Akčného programu na jar t. r.
Spoločenské organizácie a iné politické
strany, ktoré nestratili vedomie, že sú živými
zložkami NF, vďačne prijali obrodný demokratizačný
proces a aktívne sa do neho včlenili. Stali sa spolutvorcami
vyhlásenia najmä politických organizácií
NF a jeho signatármi z 15. júna t. r.
Národný front nadviazal svojou činnosťou
na ideály z dôb svojho vzniku v protifašistickom
boji a najmä na Slovenské národné povstanie,
v ktorom za slobodu, spravodlivosť a rovnoprávnosť
slovenského národa s bratským národom
českým v slobodnej Československej republike
nastúpili do boja proti nemeckému fašizmu a
domácim fašistickým prisluhovačom všetky
zdravé pokrokové sily.
Národný front sa stáva spoločenstvom
všetkých demokratických síl v našej
spoločnosti, ktorým ide o socializmus demokratický,
humanistický a ktorým leží na srdci
hospodársky, kultúrny a sociálny rozkvet
našej socialistickej vlasti.
S vďakou kvitujeme, že NF Čechov a Slovákov
sa jednoznačne vyslovil za federatívne usporiadanie
spoločného štátu Čechov a Slovákov
a že na federatívnych zásadách sa rozvinie
jeho organizačné usporiadanie na dôsledných
demokratických princípoch.
Strana slovenskej obrody vo svojom akčnom programe z júna
t. r. vyhlásila, že na pôde NF spolupracuje
ako rovnocenný partner s KSČS a ostatnými
politickými stranami i spoločenskými organizáciami,
ktoré ju uznávajú ako spoločenskú,
politickú základňu všetkých demokratických
a socialistických síl v spoločnosti. Spolu
s týmito pokrokovými demokratickými organizáciami
snaží sa o rozvoj našej socialistickej republiky
a prispieva k jednote a aktívnej tvorčej práci
všetkých občanov.
Budeme vyvíjať úsilie, aby Národný
front, vybudovaný na demokratických princípoch,
bol zárukou účasti všetkých politických
strán a spoločenských organizácií
na správe verejných vecí. Vyslovujeme presvedčenie,
že v Národnom fronte sa vždy dosiahne jednoty
v názoroch pre spoločnú užitočnú
a tvorivú prácu v našom socialistickom štáte,
v ktorom je vylúčené vykorisťovanie
človeka človekom. Aj keď sa jednotlivé
spoločenské a záujmové skupiny rôznia
v názoroch, cieľoch a činnosti, budú
jednotne pre hospodársky a kultúrny rozkvet vlasti,
pre uplatnenie sociálnej spravodlivosti a pre čestné,
nezávislé a suverénne postavenie ČSSR
v rodine slobodných národov.
Rozdiely v ideologických názoroch sa nebudú
riešiť vzájomným bojom, ale dialógom
a vo vzájomnej úcte. Keď konfrontujeme toto
naše stanovisko k Národnému frontu s predloženým
návrhom zákona o Národnom fronte a návrhom
pripravovaného štatútu Národného
frontu, zisťujeme, že naše názory sa plne
stotožňujú s obsahom zákona. Preto z
poverenia skupiny poslancov Strany slovenskej obrody môžem
prehlásiť, že budeme za uzákonenie návrhu
zákona o Národnom fronte hlasovať. (Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji posl.
Haškovi. Jako poslední k tomuto bodu se přihlásil
posl. Hanúsek.
Posl. Hanúsek: Vážený pán
prezident, vážené Národné zhromaždenie,
vážení priatelia! Národný front
Čechov a Slovákov, ktorý má svoje
korene v hnutí za ľudový front a v boji nášho
ľudu proti fašizmu a okupantom, v zápase o znovuzískanie
národnej slobody a štátnej samostatnosti, sa
stal v roku 1945 pilierom budovania ľudovej demokracie v
našej republike. Umožnil zjednocovať demokraticky
všetky pokrokové sily a rozvíjať socialistickú
revolúciu.
Na škodu socializmu a záujmu všetkých
ľudí i oboch našich národov a v dôsledku
deformácií revolučnej socialistickej moci,
bol Národný front ako živý demokratický
politický organizmus oslabovaný a umŕtvovaný
v záujme direktívneho politického rozhodovania.
Národný front existoval len formálne, nemal
žiadny politický priestor a preto ani vo verejnosti
nemal výraznejšiu váhu a postavenie.
Po januári v súvislosti s hľadaním a
zdokonaľovaním nášho politického
systému si i KSČS uvedomovala, že celý
Národný front v budúcnosti musí zohrať
významnejšiu úlohu, že sa musí
pojanuárový demokratizačný proces,
zdokonaľovanie socialistickej demokracie vytvárať
za účasti a spoluzodpovednosti všetkých
politických strán a ostatných organizácií
združených v Národnom fronte. Národný
front musí v budúcnosti zohrať významnú
úlohu, musí byť výrazom plurality a
jednoty našej socialistickej spoločnosti.
Tohto roku, v roku 50. výročia vzniku našej
republiky dvoch bratských národov, Čechov
a Slovákov, postihla našu spoločnú vlasť
veľmi ťažká situácia, v ktorej sa
prejavila jednota našich národov a všetkého
ľudu žijúceho v našej krajine, milovanej
spoločnej vlasti Čechov a Slovákov. Sme presvedčení,
že napriek tragickým rušivým momentom
nastane znova tvorčia aktivita vo všetkých
zložkách Národného frontu a pod vedením
KSČS, ktorú uznávame ako vedúcu silu
našej spoločnosti, a za účasti všetkého
nášho pracujúceho ľudu prekonáme
všetky ťažkosti.
Vývoj posledných udalostí ukázal,
že prevažná väčšina občanov
našej republiky spontánne a uvedomele podporuje politickú
líniu vyhlásenú Akčným programom
KSČS a programom vlády, ku ktorým sa prihlásil
celý Národný front v spoločnom politickom
programe, ktorý umožňuje na základe
svetového názoru alebo na základe spoločného
politického programu účasť občanov
na tvorbe politiky a účasť na štátnej
moci vykonávanej zastupiteľskými výbormi.
Túto formuláciu návrhu zákona o Národnom
fronte, ktorý otvára široký priestor
a možnosti pre uplatnenie všetkých presocialistických
politických smerov, názorov i záujmov socialistického
snaženia, vrátane úsilia založeného
na kresťanskom svetovom názore, považujeme za
dôležitý faktor socialistickej demokracie založenej
na rešpektovaní a tolerancii odlišného
svetového názoru a za základňu pre
zjednocovanie všetkých síl našich národov
a národností v záujme životných
záujmov našej socialistickej spoločnosti. Sme
presvedčení, že možno len so zadosťučinením
kvitovať, ak politická strana, vychádzajúca
z kresťanského svetového názoru, dospieva
k rovnakým praktickým záverom pri budovaní
sociálne spravodlivejšieho a teda aj mravnejšieho
poriadku, uskutočnenie ktorého bolo a vždy
bude najvznešenejším poslaním komunistov.
Opätovne zdôrazňujeme, že považujeme
tento dôležitý fakt za prvok zjednocujúci
a všetkými silami budeme proti tomu, aby ktokoľvek
a akýmkoľvek spôsobom náboženského
cítenia a rôznosti svetového názoru
našich občanov zneužíval k roznecovaniu
konfesionálnych sporov, zasieval nedôveru a podozrievanie.
Také poňatie Národného frontu považujeme
za správne a jednomyseľne sa k tejto politike hlásime.
Súčasný demokratický pluralistický
systém Národného frontu plne vyhovuje súčasným
záujmom našej socialistickej spoločnosti. Už
v minulosti predstavitelia našej strany neraz prehlasovali,
že všetky tie kluby a spoločnosti, ktoré
začali vznikať po januári, mali hľadať
a mohli nájsť spoločenské a profesionálne
uplatnenie v záujmových spoločenských
organizáciách a politické uplatnenie v existujúcich
politických stranách Národného frontu.
Považujeme však za veľmi dôležité,
aby sa možnosťou existujúcej širokej socialistickej
a demokratickej koncepcie Národného frontu využilo,
aby sa rozvíjali do maximálnych rozmerov.
Navrhovaný zákon poskytuje záruku, že
Národný front sa stane miestom plodných diskusií
a zjednocujúcich dohôd, že právo slobodného,
ale veľmi zodpovedného vyjadrovania bude nedotknuteľným
právom všetkých zložiek Národného
frontu, celej našej spoločnosti, Ide nám predsa
o tú istú vec: úsilie komunistov, ktorí
s veľkým pocitom zodpovednosti riadia osudy našich
národov k najlepšiemu východisku z ťažkej
situácie, musíme podporiť všetci bez rozdielu
príslušnosti, členovia iných politických
strán i bezpartijní.
Národný front čakajú už v najbližšom
období veľmi vážne a veľmi ťažké
úlohy. Musíme oddeliť podstatné od vedľajšieho,
v podstatných veciach sa musíme zjednotiť a
tie vedľajšie odložiť na príhodnejšie
obdobie. Literu zákona však musíme zodpovedne
uvádzať do praxe. Dôležité je, aby
zmizli všetky zbytky formalizmu a byrokracie, aby to bol
skutočne náš socialistický Národný
front, kde si každý zvlášť a všetci
spoločne nájdeme miesto a možnosť plného
uplatnenia. Toto sa návrhom zákona sleduje a preto
skupina poslancov Strany slobody doporučuje Národnému
zhromaždeniu, aby tento návrh zákona bol schválený
a bude zaň hlasovať. (Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Soudružky a soudruzi
poslanci! Rozprava k zákonu o Národní frontě
je vyčerpána. Táži se zpravodaje, zda
se ještě chce přihlásit o slovo.
Zpravodaj posl. Zedník: Vzhledem k tomu, že
rozprava k předloženému zákonu vyzněla
na podporu tohoto zákona, prosím soudruha předsedu,
aby nechal o zákonu hlasovat.
Předseda NS Smrkovský: Přistoupíme
tedy k hlasování.
Kdo souhlasí s návrhem zákona o Národní
frontě ve znění, které vám
bylo rozdáno a jak je ústně odůvodnil
zpravodaj posl. Zedník, nechť zvedne ruku. (Hlasuje
se.)
Je někdo proti? (Nikdo.)
Kdo se zdržel hlasováni? (Nikdo.)
Konstatuji, že Národní shromáždění
schválilo zákon o Národní frontě
jednomyslně.
Děkuji vám.
Vyhlašuji nyní 20 minutovou přestávku.
(Jednání přerušeno v 16.13 hod.)
(Jednání opět zahájeno v 16. 38
hod.)
Podpredseda NZ Valo: Súdružky a súdruhovia,
budeme pokračovať v rokovaní. Na programu máme:
Návrh zákona o úprave premlčaných
lehôt u majetkových a mimoriadnych dávok .
Tento návrh zákona zdôvodní minister
financií s. inž. Sucharda. Prosím, aby sa ujal
slova.
Ministr financí ing. Sucharda: Vážené
soudružky a vážení soudruzi poslanci,
vládní návrh zákona o úpravě
promlčecích lhůt u majetkových a mimořádných
dávek má zajistit právo státu vyměřit
případné majetkové a mimořádné
dávky v těch případech, kde se tak
dosud nestalo, a to převážně z důvodů,
že nebyla nebo nemohla být ukončena některá
mezistátní jednání. Přitom
vyměření a likvidace majetkových dávek
našich občanů byly v podstatě ukončeny.
Důvody navrhované úpravy jsou podrobněji
uvedeny v důvodové zprávě a jde o
úpravu zcela nespornou. S ohledem na tuto nespornost i
vzhledem k závažnosti ostatních projednávaných
opatření na této schůzi Národního
shromáždění nepovažuji ani za nutné
ani za potřebné provádět k tomu hlubší
analýzu a navržený vládní návrh
zdůvodňovat v širším rozsahu, než
je tomu v důvodové zprávě. Prosím
proto, vážené Národní shromáždění,
aby vládní návrh zákona o úpravě
promlčecích lhůt u majetkových a mimořádných
dávek byl schválen. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Spravodajcom Ústavnoprávneho
výboru NZ je s. posl. Dohnalová. Prosím,
aby sa ujala slova.
Zpravodajka posl. Dohnalová: Soudružky a soudruzi
poslanci, ústavně právní výbor
Národního shromáždění
projednal předložený návrh zákona
o úpravě promlčecích lhůt u
majetkových a mimořádných dávek
již v červenci letošního roku a doporučil
jej beze změny ke schválení plenární
schůzi Národního shromáždění.
S povděkem kvitujeme, že návrh zákona
je velmi stručný a že soudruh ministr financí
při jeho zdůvodňování měl
ve svém životě nejstručnější
projev. My si myslíme, že je třeba tímto
zákonem, jak to zdůvodnil s. Sucharda, vytvořit
právní předpoklad k tomu, aby nedošlo
k promlčení nároků státu na
nedoplacené majetkové a mimořádné
dávky. Bylo řečeno, že právo
našeho státu na vymáhání by bylo
možno zabezpečit individuálním opatřením.
To je v praxi způsob velmi obtížný a
nevhodný. Proto také ústavně právní
výbor dospěl k závěru, že nejvhodnějším
prostředkem, jak zabránit promlčení
majetkových dávek je prodloužení promlčecích
lhůt o dalších 10 let. Doporučuji proto
předložený návrh zákona o úpravě
promlčecích lhůt u majetkových a mimořádných
dávek ke schválení.