Podpredseda NZ Valo: Hlásí sa niekto do rozpravy? (Nikto.) Nie je tomu tak. Dám preto hlasovať o návrhu spravodajcu, ktorý doporučuje schváliť návrh zákona bez zmeny v znení, ktoré predložila vláda.
Má niekto iný návrh? (Nikto sa nehlási.)
Kto súhlasí s návrhom zákona, ako
bol uvedený s. spravodajkyňou, nech zdvihne ruku.
(Deje sa.)
Ďakujem. Je niekto proti? (Nikto.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.) Ďakujem.
Národné zhromaždenie schválilo zákon
o úprave premlčacích lehôt u majetkových
a mimoriadnych dávok.
Podpredseda Valo: Pristupujeme k prerokovaniu šiesteho
bodu denného poradu, ktorý je
Z poverenia vlády uvedie tento bod súdruh minister
Sucharda.
Ministr financí Ing. Sucharda: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, mrzí mne, že nebudu
moci k zdůvodnění přistoupit s takovou
stručností jako v předchozím případě,
ale přesto se pokusím zkrátit výklad
na nejmenší míru.
V souvislosti s předloženým návrhem
zákona o odvodech ze zisku a z přírůstku
mezd, o němž jsme podrobně jednali ve výborech,
vás chci stručně informovat o finanční
situaci státu a o našich úvahách, jak
zaměřovat naši hospodářskou politiku
v současné reálné situaci.
Úsilí vlády, Komunistické strany Československa
a celé Národní fronty pokračovat v
díle započatém letos v lednu plnit postupně
akční program a dubnové prohlášení
vlády, jakož i podpora všeho našeho lidu
nás opravňuje k víře, že se nám
podaří rychle normalizovat hospodářské
a politické poměry s cílem naplnit program
vlády, jak jej dnes pro nejbližší období
přednesl její předseda s. Černík.
Opravňuje nás to k důvěře i
v to, že se podaří řešit i ztráty
vzniklé pro naši socialistickou republiku událostmi
po 20. srpnu. Pokud jde o přínos našich pracujících,
příkladů činorodého úsilí
v tomto směru a nesmírné obětavosti
našeho lidu je bezpočet.
Nebude to vše lehké. Úkoly, které již
předtím byly velmi obtížné, se
v důsledku posledních událostí ještě
více zkomplikovaly. Nelze si zastírat, že ztráty
vzniklé nyní narušením chodu výroby,
dopravy, služeb a zahraničního obchodu, nenahradíme
vždy beze zbytku a ne všude ještě v tomto
roce. To znamená nepříznivý odraz
ve finálním odbytu nejen pro vývoz a vnitřní
trh, ale i pro předpokládaný vývoj
investiční výstavby, a to nejen v letošním
roce. Nesmíme přitom zapomínat, že v
investiční výstavbě máme navíc
značný dluh v bytové výstavbě,
které hospodářská směrnice
vlády na příští rok v rámci
celkové orientace na žádoucí strukturální
změny věnuje oprávněně zcela
mimořádnou pozornost.
Nebudu rozvádět výsledky prvního pololetí,
protože jsem je dostatečně zevrubně
zdůvodnil při jednání s vámi
ve výborech. Máme-li však odpovědět
na otázku, jaký bude výsledek rozpočtového
hospodaření za letošní rok, nemůže
být odpověď s ohledem na celkovou situaci jednoduchá.
Jak víte, měli jsme v letošním státním
rozpočtu 4,7 mld Kčs výdajů, které
měly být kryty překračováním
příjmů, případně úsporami
výdajů, tj. některé výdaje
měly být realizovány až podle tvorby
zdrojů. V průběhu roku vznikly další
požadavky a nároky na státní rozpočet
v oblasti sociální, na rehabilitace, na uvažované
zkrácení pracovní doby, zvýšily
se dotace národním výborům a výdaje
na bytovou výstavbu v celkové výši 6,7
mld Kčs. Celkem představovaly nekryté výdaje
a nové potřeby částku větší
než 11 mld Kčs.
Podle našich představ, jak jsme doložili i vládě
a v rozpočtovém projektu na rok 1969, jsme chtěli
tuto částku krýt zejména vyššími
odvody podniků vzhledem k nadplánované tvorbě
zdrojů, zvýšením výnosů
daně z obratu a jinými opatřeními
v celkové částce 11,1 mld Kčs. Z toho
2,5 mld Kčs tvoří zdroj roku 1968 předpokládaný
výnos nového zdanění podniků
podle navrženého zákona.
Za situace, jaká v rozpočtu reálně
je, vidíme jedinou možnost, jak problém finanční
rovnováhy řešit, v přijetí navržených
opatření na úpravu odvodů podniků
do státního rozpočtu, jak jsem již ostatně
avizoval Národnímu shromáždění
při projednávání závěrečného
účtu za rok 1967, a to zejména v souvislosti
s řadou opatření sociální povahy,
která byla v polovině roku vládou i Národním
shromážděním odsouhlasena.
Nezbytnost úpravy odvodů vyplývá současně
z nutnosti hledat cesty zabezpečení vyrovnaného
státního rozpočtu na příští
rok 1969. Ministerstvo financí podle slibu, který
vám dalo při projednávání státního
závěrečného účtu za
rok 1967, vypracovalo v červenci letošního
roku rozpočtový projekt na rok 1969, který
měl v předstihu informovat vás, vládu
republiky, resorty i představitele KNV o základních
finančních vztazích a finančně
ekonomických problémech státního rozpočtu
na rok 1969. Rozpočtový projekt na rok 1969 byl
dán k dispozici poslancům a slouží jednak
k informaci o souhrnných problémech státního
rozpočtu na rok 1969 a strategii jejich řešení,
jednak jako podklad pro ekonomické zdůvodnění
navrhovaného zákona o odvodech podniků.
Skutečnost je taková, že rozpočtový
projekt na rok 1969 počítá pro řešení
vyrovnanosti s výnosem nově navrhovaných
opatření v úpravě odvodů s
částkou zhruba 11 mld Kčs. Kromě toho
další potřeby ve výši 5 až
6 mld Kčs je nutno krýt zpřísněním
subvencí a dotací a některými nadplánovanými
zdroji. Nejsou rovněž promítnuty případné
úbytky zdrojů a jiné důsledky srpnového
vývoje letošního roku.
Navrhovaným zavedením nových odvodů
se má nejen zabezpečit nutné zvýšení
příjmů státního rozpočtu,
a to již v letošním roce, ale zmírňuje
se jim i nízké regulační působení
dosavadní soustavy odvodů na podnikové důchody
a na rozdílení vytvářených
zdrojů mezi podniky a státní rozpočet.
V souvislosti s tím chci poukázat na neobyčejnou
citlivost čistého zisku ve srovnání
s jinými ukazateli. Tak například podle relací
plánu 1968 při růstu výkonů
o 10 % roste hrubý důchod o 17 %, hrubý zisk
o 20 %, avšak čistý zisk dokonce o 36 %. Není
potom divu, vezmeme-li za základ zdanění
jiného ukazatele než čistý zisk, že
rostou zdroje podniků daleko rychleji než důchody
státu.
Kromě dosavadních odvodů navrhujeme zavést
od 1. října t. r. odvod ze zisku diferencovanými
sazbami, přičemž řada oborů je
zcela od dodatkového zdanění osvobozena v
souladu s podporou žádoucích strukturálních
změn.
Při určování sazeb odvodů jsme
vycházeli z celkové důchodové situace
i daňové únosnosti, přičemž
jsme si uvědomovali, že důchodová situace
a rentabilita v jednotlivých podnicích a odvětvích
je značně nerovnoměrná. Dále
jsme vycházeli z nutnosti zvýšit "laťku"
náročnosti na efektivnost investic a zvýšit
tlak na efektivnost zásob. Přitom jsme přihlíželi
i k úvahám o daňovém zatížení
v připravovaném koncepčním řešení
daňové soustavy.
V tomto směru je třeba celkem charakterizovat dodatkový
odvod jednak jako fiskální opatření
na jedné straně, dále jako nezbytnou korekci
pro správnější rozdělení
důchodů mezi podniky a stát a konečně
jako prohloubení žádoucího ekonomického
tlaku na strukturální změny v naší
hospodářské politice, vyjádřené
hospodářskou směrnicí na rok 1969.
Přitom bych chtěl zdůraznit i pro vaši
další práci, že jsme se snažili vyhnout
přílišné tvrdosti vůči
podnikům. Nový odvod nemá také narušit
finanční hospodaření podniků
a uzavřené kolektivní smlouvy s ohledem na
účinnost už pro 4. kvartál roku 1968.
Vláda proto vyslovila souhlas s tím, aby v případě
schválení zákona mohly podniky, které
budou provádět odvod ze zisku, pro dodržení
uzavřených kolektivních smluv a jiných
závazků vůči pracujícím,
v případě nedostatku finančních
prostředků použít pro odvod v roce 1968
prostředků obou částí rezervního
fondu. O takto použité prostředky nemusí
být jeho minimální výše doplňována.
Chci dodat, že pro rok 1969 je pak již stanovena v hospodářské
směrnici vládou nižší minimální
sazba rezervního fondu.
Navrhovaným zavedením dalších odvodů
se zvyšuje daňové zatížení
zisku podniků, ale koriguje se dosavadní faktická
degrese zdanění zisku, jejíž obdobu
bychom ve světě těžko hledali. V průměru
za celé hospodářství přesáhne
daňové zatížení 60 % z hrubého
zisku. V průměru to tedy není zdanění
zisku nikterak neúnosné, není ani neobvyklé,
zejména vezmeme-li v úvahu vývoj rentability
po cenové přestavbě. Vždyť u hlavních
průmyslových resortů vzrostla čistá
rentabilita, počítaná jako poměr zisku
k nákladům, z 9,69 % v roce 1966 na 12,23 % v roce
1967 a na 13,77 % koncem prvního pololetí tohoto
roku. To znamená, že rentabilita tedy za jeden a půl
roku vzrostla téměř o polovinu. U rentability
problém však je v nerovnoměrnosti zatížení
zisku mezi obory a podniky, která ani tak neplyne z nově
zaváděných odvodů, jako spíše
z celé dosavadní soustavy odvodů - vedle
problémů z cenové oblasti - a dále
v tom, že je třeba účinněji podporovat
rozvojové obory a podniky. To vyvolalo nutnost doplnit
navrhovaná opatření řadou odchylek
od obecně platných sazeb nových odvodů
a bude nutná i rada individuálních výjimek,
pro něž se navrhují příslušná
zmocnění. Tento postup - nezakrytě říkám
- není sice nejvhodnější a nesporně
může vést k subjektivním opatřením,
nicméně je v této situaci nutný a
pro další práci jsme už připravili
návrhy dohod, které budeme uzavírat s některými
podniky spolu s dalšími ústředními
orgány, zejména spolu se Státním úřadem
cenovým.
Druhým navrhovaným odvodem je odvod z přírůstku
mezd, který má podle předloženého
návrhu vstoupit v platnost od 1. ledna příštího
roku.
Návrh na odvod z přírůstku mezd vychází
z toho, že růst průměrných mezd
do 5 % se nezdaňuje. Při vyšším
růstu přirozeně nastupuje progresívní
zdanění.
Odvod z přírůstku mezd má přispět
k účinnější regulaci mezd. Chci
zejména podtrhnout, že se nechceme vracet k administrativní
regulaci mezd, která se ostatně neukázala
jako dost účinná. Počítáme
v tom směru spíše s úlohou plánovacích
výhledů na vývoj mezd, na kolektivní
smlouvy a na dohody mezi centrem a podniky. Tím budou také
respektovány zájmy, které působí
v podnicích, to je krátkodobé zájmy
na zvyšování mezd a dlouhodobé zájmy
na rozvoji podniků.
Chtěl bych přitom zdůraznit, že i nadále
zůstávají v platnosti zásady finanční
politiky, o kterých jsem vás a celou naší
veřejnost informoval při projednávání
státního rozpočtu na letošní
rok. Rovněž pokud jde o hospodářskou
směrnici na rok 1968, vycházíme z toho náročného
předpokladu - to platí pro rok 1969 - že se
podaří nahradit výpadky výroby a hospodářské
ztráty do té míry, že se vláda
nebude muset vracet k hospodářské směrnici
jako podkladu pro přípravu plánu a rozpočtu
na rok 1969.
Chápeme volání podniků po skutečně
dlouhodobých ekonomických nástrojích
a jistotách, avšak stabilitu podmínek pro hospodaření
podniků musíme chápat v celkových
souvislostech, neboť nelze vůbec zabezpečit
jistotu pro podnikání, jestliže by nebyla dostatečná
jistota pro zabezpečování celkové
ekonomické rovnováhy. Nepovažujeme navíc
předložené návrhy za definitivní
řešení, ale spíše za opatření
vynucené věcným stavem naší ekonomiky.
Úkolem vlády, a v tom zejména ministerstva
financí, je připravit ucelený racionální
i jednodušší systém zdanění,
který by byl aktivním činitelem v souboru
nástrojů státní důchodové
politiky socialistického státu, dále zvyšoval
aktivní úlohu financí a využíval
spojení plánu a trhu, a který by současně
zachovával prostor pro podnikatelskou iniciativu. Nelze
o ekonomických nástrojích a jejich aktivní
úloze jen hovořit, ale je nutno konkrétně
ji provádět. Jinak bychom sami konkrétně
nemohli zabezpečit četná sociální
opatření z akčního programu, ani přispět
ke strukturálním změnám.
V rámci toho celého opatření chceme,
aby se velmi důrazně projevila celá naše
investiční politika v rámci naší
restriktivní politiky.Uvádím to proto, že
chceme, aby neinvestoval kdekdo, ale aby se prostředky
dávaly tam, kde je v současné etapě
zabezpečena veliká návratnost, modernizace
provozů apod., jak to odpovídá ostatně
podstatě strukturálních změn v našem
hospodářství. Hospodářská
směrnice na rok 1969 to plně potvrzuje.
Bohaté podniky nejsou v rozporu s linií nové
soustavy řízení, jestliže jejich bohatství,
vytvořené zdroje, nevznikly z cenových deformací,
ale z tvůrčí podnikatelské činnosti,
z umu a iniciativy socialistických hospodářů.
Takovéto zdroje jsou naopak žádoucí,
neboť za nimi stojí vysoká úroveň
společenské práce. A dostávat se na
úroveň světové produktivity práce
znamená vytvářet předpoklady pro skutečnou
směnitelnost naší měny, která
se může uskutečnit jen na základě
takové žádoucí úrovně
a na podkladě dosažení směnitelnosti
našeho zboží.
Soudružky a soudruzi poslanci, i když přijetí
navrženého zvýšení podnikových
odvodů pomůže ke zlepšení rozpočtového
hospodaření ještě v letošním
roce, nelze za dané situace zatím zdaleka zaručit,
že letošní rozpočet bude zcela vyrovnán.
Rozpočet na rok 1969 se podaří vyrovnat jen
tehdy, jestliže obnovíme rychle plynulost výroby,
jakkoli to bude velmi náročné, zvýšíme
rentabilitu výroby a prosadíme ve státním
rozpočtu zásadu maximální hospodárnosti.
Rychlá orientace tímto směrem znamená
přínos i pro letošní rok.
Aktivita a obětavost všeho našeho lidu a jeho
jednota, prokazovaná v těchto týdnech, jsou
pro to dobrým příslibem.
Jménem vlády prosím o schválení
navrhovaného zákona o odvodech ze zisku a z přírůstku
mezd. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Spoločným spravodajcom
piatich výborov je s. lng. Sloboda.
Spravodajca posl. Ing. Sloboda: Vážené
Národné zhromaždenie, súdružky
a súdruhovia poslanci, na dnešnom plenárnom
zasadnutí máme prerokovať, posúdiť
a schváliť vládny návrh zákona
o odvodoch zo zisku a z prírastku miezd. Chcem pritom zdôrazniť,
že je to zákon, ktorý sa pripravuje už
dlhšie, nie je predkladaný pod vplyvom posledných
udalostí.
Chcel by som úvodom povedať, že všetky výbory,
ktoré prerokovávali tento návrh, prijali
ho po prečítaní s určitými
rozpakmi. Išlo nám pri posudzovaní na spoločnom
zasadnutí všetkých výborov o to, ako
dať do súladu jeden z dôležitých
princípov novej sústavy riadenia - pocit istoty
a relatívnej stability v podnikoch - s predloženým
návrhom, ktorý vychádza z ekonomickej situácie
a ktorý - hovorím to poctivo - nás akosi
svojim vývojom prekvapil. Už v minulosti sme si vo
výbore ujasnili, že nemôžeme jednostranne
počúvať argumentácie centra bez toho,
že by sme vzali v úvahu hlas druhej strany - podnikov.
To sú tiež naši voliči, ktorí od
nás poslancov očakávajú, že ich
záujmy budeme brať pri rozhodovaní v úvahu.
Preto sme si kládli základnú otázku:
Čo je vlastným zmyslom tohto zákona a či
zvolená forma k dosiahnutiu cieľa je najvhodnejšia.
Dospeli sme k záveru, že pri posudzovaní problematiky
treba vychádzať z danej reality, A tou je, že
na jednej strane v dôsledku nepresných analýz
a prognóz pri realizácii novej sústavy riadenia
došlo k tomu, že na kontách podnikov v banke
sa nahromadili značné finančné prostriedky,
Podľa materiálov ministerstva financií to bolo
koncom roku 1967 asi 24,5 mld Kčs, ku ktorým má
za tento rok pribudnúť 10 mld korún. Na druhej
strane sa nedostáva štátu dostatok finančných
prostriedkov na krytie výdavkov, ktoré sme všetci
spoločne uznali ako spoločensky opodstatnené.
Ako viete, tendencia schodkovosti štátneho rozpočtu
neustále sa síli. Ide o to, ako tento nenormálny
stav napraviť bez toho, aby došlo k novým deformáciám
v ekonomike a k oslabeniu dôvery v životaschopnosť
novej sústavy riadenia.
Vychádzame zo zásady, že nie je chybou, keď
máme bohaté podniky. Nemyslíme si, že
v podnikoch si nevedia rady, ako s finančnými prostriedkami
naložiť. Rovnako nie sme toho názoru, že
všetky prostriedky, ktoré sa v chozrasčotnej
sfére nachádzajú, boli vyprodukované
nedokonalosťou prevedenej cenovej prestavby. Nie je možno
však prehliadnuť, že pri ich tvorbe hrali svoju
úlohu momenty, ktoré nám nepomôžu
v liečbe našej ekonomiky. Preto sme požadovali,
aby bol volený diferencovaný prístup k podnikom,
aby vedľa nariadenia zhora platili tiež osobné
kontakty a presvedčivé argumenty, že konkrétny
zvolený postup voči tomu a onomu podniku je spoločensky
správny a opodstatnený.
Zhodli sme sa spoločne na tom, že predložený
návrh zákona nemôžeme považovať
za konečný, domyslený a koncepčný
návrh novej daňovej politiky štátu voči
chozrasčotnej sfére ale, že ide o doplnenie
systému odvodov, ktorý nesplnil úplne svoju
funkciu. Sme si vedomí, že tento zákon nerieši
príčiny našich nedostatkov v ekonomike, ale
iba následky, že sa snaží aspoň
zastaviť nenormálny vývoj v dôchodkovej
situácii v podnikoch. Ako bolo zdôraznené
ministrom financií, zákon si kladie za cieľ
riešiť jak schodkovosť štátneho rozpočtu,
tak i rovnomernejšie rozdelenie prostriedkov medzi podnikmi.
Uznali sme, že v danej situácii a to vrátane
možných tvrdostí voči niektorým
podnikom, nevidíme lepšie riešenie.
Druhou sférou otázok, ktoré sme skúmali,
bolo ekonomické zdôvodnenie celého návrhu.
Vlastný návrh zdôvodnené prepočty
neuvádza. Preto vzbudzuje dojem, že tento zákon
patrí do série tých zákonov v minulosti,
ktoré boli šité horúcou ihlou, boli
nedomyslené a preto v pomerne krátkej dobe sa všetky
nedostatky prejavili. Týkalo sa to predovšetkým
stanovenia procentného rozpätia zdanenia od 10-45
% a tiež zásady pre stanovenie výnimky, ktorá
má byť povolená v prípadoch, kedy v
prevádzkach, podnikoch vznikne finančná nerovnováha,
ale dôjde k úverovému zaťaženiu,
presahujúcemu 60 % jeho úverovateľnej investičnej
výstavby.