Středa 18. prosince 1968

Hlavním naším úkolem je vyřešit problémy bydlení a bytové výstavby. Vláda učinila vše, co bylo v jejích silách a možnostech, aby odstranila známé překážky v bytové výstavbě. Finanční prostředky jsou v rozpočtu zajištěny. Záleží jen na stavebních kapacitách a na materiálovém zajištění.

Dovolte mi, abych přešel k dalším problémům státního rozpočtu, které jsou předmětem úvah, kritik a požadavků. Jde o dotace, a to hlavně o dotace neinvestiční povahy.

V omezování dotací se od roku 1967 nepokročilo. Naopak potřeba neinvestičních dotací v tomto rozpočtu vzrostla o 1,6 mld. Kčs. Jde zejména o zvyšování dotací k cenám v potravinářském průmyslu.

Příčinou stagnace v dotační politice je oddalování a nepřipravenost zásadního komplexního řešení problémů vyvolávajících nutnost dotací, jejichž odstranění by mělo vliv na životní úroveň jednotlivých skupin obyvatelstva.

ÚKLK ve svém vyjádření k rozpočtu uvádí z vlastního zjištění řadu případů, ze kterých vyplývá, že neinvestiční dotace oslabují tlak na hospodárnost a navíc umožňují často subjektivismus a spekulace. Proto vítáme trvalou kontrolu o používání dotací i ze strany ministerstva financí. Potřeba dotací by měla být zdůvodňována přesnými a prověřenými hospodářskými kalkulacemi.

Při této příležitosti bych chtěl upozornit na systém redistribucí v rámci VHJ, který nejčastěji konzervuje neefektivní výrobu z výsledků hospodaření efektivních podniků. Předpokládám, že nová organizace výrobních podniků usměrní toto přerozdělování mezi podniky, pokud je vůbec nevyloučí. Pokud jde o investiční výstavbu a její financování, se kterým je počítáno v předkládaném návrhu státního rozpočtu, je třeba ji posuzovat z hlediska reálných potřeb národního hospodářství. K tomu přistupuje hodnocení pořadí důležitosti, dále kapacitní možnosti stavebnictví a průmyslu a v neposlední řadě finanční zajištění a jeho rozdělení na vlastní zdroje podniků, úvěr a dotace ze státního rozpočtu.

Při dosavadní nerovnováze národního hospodářství je nutno posuzovat tyto otázky velmi citlivě, zejména za situace, kdy realizaci žádoucí strukturální přestavby hospodářství trvale narušuje vysoká rozestavěnost, pozdní zavádění nových kapacit do provozu, zvyšování rozpočtových nákladů jednotlivých akcí, omezená možnost kapacitního krytí výstavby materiálem, pracovními silami, mechanizací a přidruženou stavební výrobou a omezený dovoz ze zahraničí.

Národní shromáždění by mělo podporovat úsilí vlády nepodléhat tlakům, které by vedly k rozmělňování stávajících stavebních kapacit a k prohlubování nerovnováhy mezi poptávkou a nabídkou na trhu investic.

Je totiž nezbytné nepodporovat dílčí zájmy, ale zaměřovat kapacity i finanční prostředky na podporu strukturálních změn a odstraňování nedostatků, které jsem uvedl.

Vzhledem k mnoha potřebám, jejichž uspokojování nemůže být kryto ze státního rozpočtu, a k nutnosti zvýšit efektivnost investiční výstavby, je třeba kladně hodnotit snahu ministerstva financi o zpřísnění kontroly a podmínek pro poskytování investičních dotací.

Z celkového rozpočtu výdajů na investice se podílí státní rozpočet asi 19%, což je méně, než tomu bylo v minulých letech. Přitom se zvyšují dotace zaostávajícím oborům spotřebního a potravinářského průmyslu. Kromě přímých dotací na investiční výstavbu ze státního rozpočtu, počítá se pro tato odvětví s další podporou řady různých úlev při odvodech, úvěrech apod. Těmito opatřeními se však neřeší investiční problémy, ale především provozní problémy, jako zvýšení cen nakupovaného materiálu a surovin a náprava mzdových poměrů ve spotřebním a potravinářském průmyslu.

Zhoršená situace ve výstavbě chemického průmyslu bude řešena vkládáním trvalých prostředků státu, a to zejména do rozvojových podniků.

Tato forma podpory rozvojových a efektivních výrob ze strany státu, forma, ve které se stát stává spolupodnikatelem, je novou formou a slibuji si od ní posílení státního vlivu v chozrasčotní sféře bez porušení zásad hospodářské reformy a posílení státní hospodářské politiky.

V návrhu zákona o rozpočtu na rok 1969 je i ustanovení, které zmocňuje vládu, aby přebírala záruky za úvěry u podniků, které jsou odkázány na úvěr od Státní banky, u kterých by však v důsledku úrokového zatížení a okamžitých splátek úvěru došlo k takovému zvýšení nákladů, že by se mohla původně uvažovaná efektivní výroba stát aspoň dočasně neefektivní. Doporučoval bych, aby podobná možnost byla dána i ministerstvu zahraničního obchodu k podpoře výroby, která má vyhlídky na rostoucí objem vývozu, a to zvláště do těch oblastí, kde je napjatá platební bilance.

Pokud jde o zahraniční obchod, byla situace rozebrána ve zprávě ministra financí s. ing. Suchardy. Nová organizace zahraničního obchodu si vynucuje nové formy řízení státního monopolu zahraničního obchodu tak, aby rozvoj zahraničního obchodu odpovídal potřebám rozvoje našeho hospodářství. Ve zprávě se mluví o prohloubení hospodářských vztahů v rámci zemi RVHP a o jejich postupné komercializaci. Podle mého názoru je nutno trvale zlepšovat jakost našich výrobků zaváděním a dovážením nové techniky. Kvalita našich výrobků, pokud budou dosahovat světových parametrů, bude posílením socialistického společenství států s současně vyřeší další možnosti zlepšování naší výroby.

V popředí pozornosti občanů jsou náklady na státní správu, zvláště v důsledku federalizace. Je pravdou, že náklady na státní správu stoupají proti roku 1968. Jde však o růst mzdových nákladů v důsledku růstu platů, aby tyto nestagnovaly proti platům a mzdám ve výrobě, a o růst materiálních nákladů, způsobených převážně stoupáním cen.

O počtu pracovníků ve federálních a národních orgánech nelze za dané situace podat spolehlivou informaci. Nejsou totiž vyřešeny vzájemné vztahy mezi federálními orgány a mezi národními a federálními orgány, takže nelze zachytit počty pracovníků, kteří přejdou na jiná pracoviště v důsledku nových vztahů orgánů mezi sebou. Vláda stojí na stanovisku, že by nemělo dojít ke zvýšení počtu pracovníků. Stejně jako v organizaci výroby, tak i v organizaci státní správy platí pravidlo, že dezintegrace nárokuje více pracovníků než integrace. Nové pojetí státní správy však staví hráz proti podobným požadavkům. Ministerstvo financí posoudí znovu výdaje na státní správu a podá do konce února 1969 vládě zprávu a eventuální změny zpracuje do rozdělení rozpočtu v rámci federace.

Přes kritické poznámky k rozpočtu na rok 1969, které se projeví stejně, jako tomu bylo ve výborech Národního shromáždění i v diskusi k rozpočtu, domnívám se shodně se zpravodaji výborů a s názorem ÚKLK, že rozpočet byl sestaven s velkou pečlivostí. Ministerstvo financí je si vědomo nedostatků, a předpokládám, že v programovém prohlášení federální vlády a národních vlád bude zaujato stanovisko k těmto problémům, které třeba řešit v roce 1969.

Výborům se podařilo, ve spolupráci s ministerstvem financí, na základě poznatků ÚKLK a ve spolupráci s ostatními orgány při jednání výborů ovlivnit rozpočet, a to k dobrému. Tento náš aktivní přístup se snažíme vyjádřit i v návrhu na usnesení pléna Národního shromáždění. Dovolte mi, abych vás s tímto stanoviskem seznámil a navrhl, aby stanovisko bylo schváleno plénem Národního shromáždění jako jeho usnesení.

Výbor NS pro plán a rozpočet se usnesl doporučit Národnímu shromáždění schválit usnesení v tomto znění:

Národní shromáždění ČSSR po projednání státního rozpočtu na rok 1969 a na základě stanoviska Ústřední komise lidové kontroly

l. zjišťuje

1. k celkovému vývoji národního hospodářství v roce 1968, že

- ekonomická nerovnováha se dále prohloubila. V průmyslu růst mezd převýšil růst produktivity práce. Dále se zvýšila rozestavěnost. Nepodařilo se zastavit růst zásob. Dovozní zadluženost vůči oblasti volných měn vzrostla;

- přírůstek příjmů obyvatelstva dosahuje dvojnásobku plánovaného. Zásoby v maloobchodě se snižují. Úsporné vklady a hotovosti obyvatelstva rostou o dalších 6,5 mld. Kčs. Zvyšuje se napětí na vnitřním trhu, zejména se dále rozšiřuje nedostatkový sortiment;

- státní rozpočet v roce 1968, jehož vyrovnanost byla již při schvalování podmíněna řadou předpokladů, byl konstruován jako restriktivní. l když nakonec bude zhruba vyrovnán, výsledky ukazují, že na hospodářství nemá důsledně protiinflační vliv;

- přestože nezbytnost dokončení ekonomické reformy je všeobecně zdůrazňována, zůstala v tomto roce reforma spíše na úrovni programových prohlášení a izolovaných opatření a na úrovni podniků nepůsobí žádoucím směrem. Při nejistotě pravidel a neustále sílícím sklonu ke schodkovitosti státního rozpočtu jsou vynucovány další zásahy do soustavy odvodů, které jsou silným nepříznivým stimulátorem převahy krátkodobých zájmů podniků nad jejich zájmy dlouhodobými. Ukazuje se, že dnešní soustava ekonomických nástrojů dosud nedostatečně vystihuje objektivní ekonomické souvislosti a zákonitosti;

- ekonomický vývoj v roce 1968 je ovlivněn také tím, že do popředí vystoupily nahromaděné nedostatky, jejichž příčiny tkví v minulosti, které však v dřívějším politickém ovzduší se nemohly plně projevit a být řešeny. Proto v celkové politické atmosféře vystupovaly do popředí zejména v oblasti nároků na státní rozpočet silné skupinové zájmy. Potlačované politické a ekonomické rozpory minulých let vyžadují řešit značné množství úkolů, které lze zvládat jen postupně a s velkými obtížemi.

2. K celkové charakteristice státního rozpočtu na rok 1969, že

- je prvním dokumentem, který jak svou koncepci příjmů a výdajů, tak i obsahem jednotlivých opatření by měl být součástí realizace hospodářské a sociální politiky vlády, obsažené ve vládních prohlášeních z roku 1968 a konkretizované v hospodářské směrnici vlády na rok 1969. Státní rozpočet na rok 1969 svým obsahem není dostatečně schopen se podílet na řešení ekonomické nerovnováhy. Je výrazem pokračujících nerovnovážných tendencí, které jsou v hospodářství dlouhodobě založeny. Ukazuje se, že akční program KSČ je plněn hlavně v sociální a mzdové oblasti, zatímco plnění jeho aktivní ekonomické části, která by měla přinést zvýšení zdrojů a obnovu rovnováhy, zaostává;

- přes zvýšení zdrojů z podniků se napětí státního rozpočtu nesnížilo a státní rozpočet nemá dostatečné prostředky pro provádění aktivní finanční politiky, podporu nosných programů a strukturálních změn. Má minimální rezervy na pokrytí neočekávaných hospodářských výkyvů;

- bez komplexně pojatého konsolidačního programu rozvoje naší ekonomiky je státní rozpočet nutně omezen pouze na dílčí opatření, která navíc jsou orientována krátkodobě na úkor potřebné, promyšlené soustavy dlouhodobých ekonomických záměrů a napomáhání strukturálním změnám; nadále je uplatňována praxe řešení následků bez odstranění jejich příčin; za tohoto stavu státní rozpočet neplní svou aktivní úlohu, ale jen odráží dosud trvající neujasněnosti celkové koncepce konsolidace národního hospodářství a do značné míry i nedořešeného ekonomického systému řízení;

II. konstatuje,

že vláda ČSSR

- nesplnila dosud hlavní požadavky, uložené jí usnesením Národního shromáždění k státnímu závěrečnému účtu za rok 1967 a znovu zdůrazněné ve stanovisku výboru pro plán a rozpočet k rozpočtovému projektu na rok 1969, zejména požadavek vypracovat konsolidační program rozvoje národního hospodářství;

- dosud ustupovala před řešením konfliktních situací v dotační a odvodové oblasti. Celkový objem dotací namísto jejich snížení má vzestupnou tendenci, stejně tak režim poskytování výjimek a slev nabyl takového rozsahu, že prakticky zeslabuje tlak jednotlivých odvodů na provádění strukturálních změn;

III. žádá

vládu ČSSR

1. aby při prováděni zákona o státním rozpočtu na rok 1969 a o některých dalších finančních opatřeních byly uplatněny tyto principy:

a) dosáhnout konkrétními opatřeními snížení celkových dotací, zejména dotací kryjících neefektivnost,

b) nepřipustit růst osobních nákladů na správu vynaložených v roce 1968, zejména počty pracovníků celkového správního aparátu z titulu federativního uspořádání státu,

c) nepřekročit rozsah rozpočtových nákladů nově zahajovaných staveb nad 1,5 mil. Kčs, stanovený hospodářskou směrnicí vlády ve výši 28,7 mld. Kčs,

d) v souvislosti s novelizaci zákona č. 8/59 Sb. stanovit zásadu, aby se z překročení plánovaných státních příjmů nebo úspor z plánovaných výdajů vytvářela rozpočtová rezerva, z níž je přípustné vydávat prostředky jen s vědomím Národního shromáždění,

e) znovu zvážit výši a rozdělení prostředků na vědu a techniku s cílem výrazněji preferovat rozvojové obory;

2. vypracovat a předložit Federálnímu shromážděni

a) do 31. března 1969 návrh způsobu sestavování federálního rozpočtu a jeho projednávání v orgánech Federálního shromáždění včetně vztahu k národním rozpočtům,

b) v průběhu I. pololetí 1969 konsolidační program národního hospodářství v úzké návaznosti na konkrétní postup dalšího rozvíjení ekonomické reformy. Urychleně předložit návrh zákona o socialistickém podniku a o socialistickém podnikáni.

c) zároveň se státním závěrečným účtem za rok 1968 analýzu devizově měnového stavu včetně dopadu hospodářských opatření, připravených pro rok 1969,

3. zvážit možnost a účelnost vydání zákona o pravidlech tvorby cen a vydání zákona o zřizování státních fondů a hospodaření s nimi;

4. zabezpečit, aby příslušné orgány vlády informovaly výbory NS o svých stanoviscích k námětům a usnesením, které výbory NS přijaly k jednotlivým kapitolám státního rozpočtu na rok 1969, a jejich vyřízení;

IV. ukládá

předsednictvu Národního shromáždění

zabezpečit v souvislosti s vypracováním návrhu na nové strukturální uspořádání orgánů Federálního shromáždění účinnější kontrolu vydávání státních prostředků.

Pokud jde o zákon o rozpočtu, a zvláště o tu část, která mění některá ustanovení platných finančních zákonů, doporučuji je schválit na podkladě společné zprávy výboru ústavně právního a výboru pro plán a rozpočet.

Soudružky a soudruzi poslanci, ministr financí ing. Sucharda uvedl příklad iniciativy podniku Rudné doly. Všichni máme ze svých obvodů zkušenosti, že se podobná iniciativa rozvíjí. Ze svého volebního obvodu bych mohl uvést Závody tkalcovských stavů, Závod Osinek v Kostelci nad Orl., závod Masna ve Vamberku a závod Braneckých železáren v Rychnově n. Kn. Dobře vedený kolektiv pracujících dovede udělat divy. Nedostatečná pracovní morálka je pravidelně způsobena nízkou úrovní organizace práce. Neříkejme, že lidé nechtějí pracovat - to není pravda. Pracovníci však musí vědět k jakému cíli jejich práce povede a jaká je jejich sociální jistota. Podaří-li se nám vytvořit hmotné a morální podmínky pro dobrou práci, zvládneme úkoly. Buďme optimisty, ale buďme přitom realisty, sledujme život na podnicích i ve společnosti a převádějme za tvořivé účasti pracovníků zásady hospodářské reformy v život, uplatňujme politické směrnice nejvyšších politických orgánů tak, abychom dosáhli cílů, které před sebe stavíme. (Potlesk.)

Předseda NS Smrkovský: Děkuji zprav. posl. ing. Červenému. Vyhlašuji přestávku na 20 min.

(Schůze přerušena v 10.38 hod.)

(Schůze opět zahájena v 10.58 hod.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP