Místopředseda NS Zedník: Soudružky
a soudruzi poslanci, pokračujeme v přerušené
schůzi. Do rozpravy k předloženému návrhu
státního rozpočtu se přihlásilo
zatím 13 poslanců a předseda ÚKLK.
Přihlášení vystoupí v tomto pořadí:
Vyskot, Lukačovič, Garaj, Hofman, Pokorná,
Hanúsek, Kučera Václav, Dohnal, Gašparík,
Macho, Poledňák, Holáň, Fierlinger
a Illa. Jako první vystoupí poslanec prof. Vyskot.
Dávám mu slovo.
Posl. prof. dr. ing. Vyskot: Vážené
Národní shromáždění, dovolte,
abych vyslovil některé myšlenky, které
snad nebudou v celém rozsahu přijatelné,
ale které je třeba v našem plénu říci,
abychom zachovali aspoň v této formě plnou
vážnost tomuto zákonodárnému
shromáždění, které končí
svou činnost.
Státní rozpočet je dokument, který
vyžaduje velmi náročnou práci, i vědeckou,
ovšem ve svých důsledcích se dotýká
každého občana, a řekl bych, že
se ho dotýká trvale. Proto jsme se radili i v kolektivu
specialistů různého typu, jak tuto fázi
našeho rozpočtu posuzovat.
Po prostudování velmi rozsáhlého textu
a jeho různých přídavků se
vtírá neobvyklá myšlenka, že snad
není vůbec nutné, aby NS tento rozpočet
v takové formě schválilo. Nelze totiž
najít nějaký jiný, mimořádný
způsob, když jde o mimořádný
návrh? Dávat formu zákona takového
typu provizória, jakým je předložený
návrh, neposlouží autoritě našeho
zákonodárného orgánu.
I když ta myšlenka je tak říkajíc
sporná, dovolte, abych řekl, proč se mi tak
zdá. Především tu vidím obsahové
důvody. Zpráva k návrhu státního
rozpočtu se netají s nestabilními ekonomickými
základy k návrhu rozpočtu, který je
předkládán jako rozpočet vyrovnaný.
Jsou tu vyloženy, řekl bych, procedurální
důvody, neboť v § 7 návrhu zákona
se říká, že tento schválený
rozpočet vláda federativní republiky přepracuje
a dá schválit Federálnímu shromáždění,
České národní radě a Slovenské
národní radě. Základní otázka,
která vyvstává po prostudování
všech předpokladů návrhu státního
rozpočtu na rok 1969 je, zda a v jaké míře
přispívá předložený návrh
rozpočtu k realizaci ekonomické reformy, jak přispívá
k ozdravení našeho národního hospodářství.
Na tuto otázku zčásti odpovídá
ministerstvo financí samo, zčásti je nutno
hledat ovšem odpověď v porovnání
řešení dříve zamýšlených
s řešeními nově navrhovanými.
Podle názoru samých autorů rozpočtového
návrhu má povahu přechodného stavu
mezi novou ekonomickou soustavou, nebo chcete-li reformou, a administrativní
soustavou řízení národního
hospodářství.
Ze zprávy ke státnímu rozpočtu dokonce
zaznívá tón jisté bezmocnosti prosadit
zlepšení hospodářské situace.
Je to patrno ze 13. strany zprávy k návrhu státního
rozpočtu. Tato sebekritičnost a otevřenost
může být jistě našim poslaneckým
plénem kvitována s povděkem. Ale proč
má být potom takovýto rozpočet jako
kladný schvalován? Potom se totiž vtírá
otázka: Nebylo by lepší rozpočtové
provizórium pro příští rok, když
sami autoři nevěří ve správnost
a účelnost předloženého návrhu?
Uvedu-li jen povšechný rozbor a srovnání
navrhovaných rozpočtových opatření
s dříve zamýšlenými opatřeními
na úseku finanční celkové hospodářské
politiky, můžeme názor ministerstva financí
potvrdit a doplnit a dokonce se sami utvrdit v názoru na
charakter tohoto rozpočtového návrhu. Analýzy
z minulých let prokázaly, že v naší
zemi není direktivně administrativní způsob
řízení národního hospodářství
schopna racionálně zvládnout žádná
ekonomická teorie ani praxe. K postupnému řešení
nakupených a propletených disproporcí, jejichž
základní příčinou je úplné
narušení hodnotových vztahů, se doporučuje,
jak víte:
1. Oddělit postupně podnikovou sféru od státní
vládní sféry a tak racionalizovat celou oblast
výroby a oběhu. Oddělení obou sfér
by znemožnilo provádět opatření
centrální hospodářské politiky
administrativně byrokratickým způsobem.
2. Vzhledem ke specifickým podmínkám československé
ekonomiky se uvažovalo klubko obtíží odvíjet
počínaje zahraničním obchodem.
Vyjdeme-li pouze z těchto dvou základních
pilířů ekonomické reformy, vidíme,
že státní rozpočet na rok 1969 se k
jejímu řešení nepřibližuje.
Nedaří se snižovat neinvestiční
dotace podnikům, jež měly být do roku
1970 odstraněny podle původních předpokladů.
V roce 1968 tyto dotace dosáhly 24 miliard Kčs a
v roce 1969 se mají zvýšit na 25,3 miliardy
Kčs.
Tím jsou ze státního rozpočtu odčerpávány
prostředky, které by měly sloužit rozvoji
terciální sféry, jež je trvale zanedbávána.
Přitom nebyly uspokojeny požadavky všech resortů
na dotace, jež jsou motivovány logikou: máme
prodávat za světové ceny, ale suroviny za
světové ceny nenakupujeme. Finanční
vztahy také nezmírňují napětí
trhu. Konečně toho jsme stále svědky.
Naopak složitost naší tzv. tržní
situace, kdy pracujeme se světovým trhem, s trhem
Rady vzájemné hospodářské pomoci
a s domácím vnitřním trhem se zcela
odlišnými podmínkami, vede k tomu, že
nekoordinované opatřeni na jednom úseku vyvolává
zhoršení na úseku druhém.
Státně rozpočet je dále zatěžován
závazky z vládních úvěrů
na prodej strojírenských výrobků do
rozvojových a socialistických zemi ve výši
přes 16 mld. Kčs, čímž se snižuje
užití našeho národního důchodu.
Návrh vládního usneseni i návrh zákona
o státním rozpočtu § 3 předpokládají
poskytování úvěru hospodářským
organizacím i v těch případech, kdy
není zaručena jeho návratnost. Je zřejmé,
že takový tzv. úvěr není ničím
jiným než další skrytou dotaci a že
je v rozporu se zásadami nové ekonomické
soustavy.
Je možno uvést řadu dalších nesrovnalostí
s původními záměry v oblasti daňové,
např. zpomalování přechodu na sazbovou
daň z obratu, neschopnost promítat převýšení
úhrad maloobchodních cen nad velkoobchodními
cenami do mezd a sociálních důchodů,
a tak provést jejich odbourání v rozpočtových
položkách. Jedná se o dvě miliardy Kčs.
Dále ponechání ekonomicky nežádoucí
dodatkové daně z obratu, která brzdí
přímý styk výroby se spotřebiteli
atd.
Ukazuje se tedy, že vláda a státní administrativa
vůbec bude i nadále velikým podnikatelem,
obchodníkem a bankéřem, patrně ve
větším rozsahu než v roce uplynulém,
že se bude dále zabývat podnikovými
problémy, a tak bude odváděna od řešení
problémů politických.
Rozuzlování ekonomických nedostatků
v oblasti vnějších ekonomických vztahů,
ve sféře zahraničního obchodu je velmi
pomalé, a o to méně reálné,
že jde o oblast, kde je poměrně malá
možnost manipulační. Souvisí to nejen
s rozdílnými podmínkami světového
trhu, trhu RVHP a vnitřního trhu, o čemž
jsem se již zmínil, ale i se skutečností,
že 20% celkové naší průmyslové
výroby opouští státní hranice,
a s nevyrovnaností naší platební bilance
do různých oblastí, dále s otázkou
měnové rovnováhy apod.
Existují však i další disproporce, které
státní rozpočet neřeší,
ale spíše zvětšuje. Např. v oblasti
zemědělství nemá v r. 1969 dojít
ke změnám nákupních cen. Tím
se však - za známého vývoje cen průmyslových
výrobků a přechodu dalších cen
výrobků do oblasti limitních a volných
cen - důchodová a celková ekonomická
situace zemědělských podniků zhorší.
Disproporci mezi průmyslem a zemědělstvím
prohloubí i opatřeni týkající
se vyloučení produkce jatečné drůbeže
ze základu pro nárok na diferenční
příplatky a pro prémie za přírůstek
tržní produkce.
Státní rozpočet na r. 1969 - v podobě,
jak je navrhován - nezajišťuje důsledné
řešeni ekonomických nedostatků, nesplňuje
ani požadavek výboru NS pro plán a rozpočet,
aby byl programem obnovy ekonomické rovnováhy. To
připouští i sama zpráva k návrhu
státního rozpočtu na str. 15. Předpokládá
se, že problém řešení disproporcí,
zejména opatření protiinflačního
charakteru, bude nutno řešit během roku 1969.
Zároveň se předpokládá během
prvního pololetí příštího
roku rozpracování návrhu na rozpočet
federální a národní rozpočty.
Je proto možné teprve potom schválit definitivní
znění státního rozpočtu s návrhem
programu na řešení ekonomických disproporcí
a jeho rozčlenění v důsledku nového
státoprávního uspořádání,
a do té doby hledat řešení přechodné.
Ještě k otázce tzv. sféry terciální:
tj. otázka, která je velmi palčivá.
Předložený návrh totiž neobsahuje
členění státního rozpočtu
podle kapitol a nelze proto z něho odvodit celkový
obraz rozpočtových prostředků určených
pro rozvoj školství. Považujeme-li však
celý rozpočtový návrh za víceméně
předběžný, je v něm řešen
předběžně i rozvoj této oblasti.
Neinvestiční výdaje na školství
mají sice dosáhnout v příštím
roce 12,4 mld. Kčs, což je o 12% více než
v tomto roce. Uvážíme-li však, že
valnou část přírůstku pohltí
vyrovnání mzdových disproporcí vůči
výrobní sféře, jež vznikly v
letošním roce prudkým růstem mezd a
platů v průmyslu a stavebnictví, a náklady
spojené s přechodem na pětidenní vyučovací
týden na všech školách, pak na vlastní
zlepšení provozu, potřebnou údržbu
a modernizaci zůstane velmi málo. Stejně
tak mnohé zanedbané investiční potřeby
školství jsou odkládány ke škodě
obecné z roku na rok.
Prostředky k tomuto účelu nezbytné
zatím pohlcuje výrobní sféra formou
dotací a subvencí, jež mají převážně
charakter ochrany ekonomické neefektivnosti. V rámci
nevýrobní sféry je dále školství
spolu se zdravotnictvím a kulturou zastíněno
úkoly sociálního zabezpečení,
které jsou samozřejmě nejpalčivější.
Naproti tomu výdaje na správu se vyvíjejí
tzv. "progresívně". Od roku 1965 se zvýšily
o plných 40,3%. Přírůstek neinvestičních
výdajů na správu v roce 1969 má proti
předchozímu roku dosáhnout 12,2%, a to bez
zahrnutí požadavků, jež souvisejí
s novým státoprávním uspořádáním.
Velmi poučným je uvažovaný růst
počtu pracovníků o 2800 osob a nákladů
o 140 až 150 mil. Kčs. Tato skutečnost nesouvisí
s ujištěním, že náklady na správu
nevzrostou ani v novém uspořádání,
protože prostě na to nebudou přiděleny
finanční prostředky.
Promiňte mi, jestli jsem příliš kriticky
a trochu kacířsky hovořil, ale soudím,
že jsem upozornil na zásadní problémy
v předkládaném návrhu rozpočtu,
a prosím, aby byly minimálně uspokojivě
vysvětleny a aby bylo řečeno, jak se hodlá
s nimi celé naše řízení vypořádat.
Jinak bude totiž naše rozhodováni sporné
a ve výsledku určitě neuspokojivé.
Děkuji vám za pozornost.
Předsedající mpř. NS Zedník:
Děkuji posl. prof. Vyskotovi.
Chtěl bych říci, že v této chvíli
je přítomno 255 poslanců.
Uděluji slovo posl. Lukačovičovi.
Posl. dr. Lukačovič: Vážené
súdružky a súdruhovia poslanci, v štátnom
rozpočte na rok 1969 je súhrnne 10 mld. Kčs
venované na bytovú výstavbu. Bytová
výstavba je vážnou problematikou našej
súčasnej spoločnosti, pri riešení
ktorej treba vytvárať ekonomické prostriedky,
a to také, aby výstavba bytov bola zaujímavá,
atraktívna, aby sme ju nemuseli ukladať direktívnymi
príkazmi. Bytová výstavba je permanentný
proces, ktorý si musí naša spoločnosť
zo svojich prostriedkov kryť. V investíciách
v nevýrobnej sfére je minimálne riziko, lebo
byty, školy, nemocnice, silnice, obchody bude spoločnosť
potrebovať nielen za 5 alebo 10 rokov, ale i ďalšie
roky.
Pri mobilizácii všetkých zdrojov v bytovej
výstavbe dostali sme sa z 86.000 bytov v roku 1961 na 74.963
bytov v minulom roku. Nemôžeme sa zmieriť so skutočnosťou,
že pri ročných plánoch sa postupne stráca
základňa päťročnice v bytovej výstavbe.
Poslancov ako verejných činiteľov prestáva
baviť, keď sa roky hovorí o efektívnosti
a očakávaná náprava neprichádza.
Verejnosť sa nás pýta, dokedy bude naša
spoločnosť argumentáciu okolo bytovej výstavby
akceptovať. Počuť hlasy, či sme hluchí
proti požiadavkám, alebo sme neschopní urobiť
radikálnu nápravu.
Bytová výstavba je pre dodávateľský
stavebný podnik nerentabilná, pričom priemyslová
výstavba je atraktívna a rentabilná. Tvrdí
sa, že stavba priemyslovej výstavby u nás je
najlacnejšia na svete! Potom tu niečo nie je v poriadku.
Potom je pochopiteľné mimoriadne zaťaženie
priemyslovej výstavby a nedostatočný záujem
stavebných podnikov o bytovú výstavbu.
Treba otvorene povedať, že administratívne riešenie
bytovej výstavby zlyhalo. Dosiahlo sa určitého
stupňa nezodpovednosti, keď bytová výstavba
nemá vlastného otca. Pritom zákonodarca predpokladal,
že je to Ministerstvo techniky, kde patrí predvýroba,
územný plán, projekcia, životné
prostredie. Keď hľadáte zodpovedného činiteľa,
začnú sa pripomínať národné
výbory. Ozývajú sa hlasy: "Ako sa bude
verejnosti prezentovať zodpovednosť v bytovej výstavbe?"
V súhrnných bilanciách bytovej výstavby
nie je poriadok. Zdá sa, ako keby určité
štátne orgány utekali od zodpovednosti a vytvára
sa atmosféra nelogičnosti, ako keby jedine Ministerstvo
stavebníctva bolo zodpovedné za dodávateľskú
bytovú výstavbu, keď jeho podniky majú
zo 460.000 bytov - ktoré máme postaviť za dobu
od roku 1966 do roku 1970 - dokončiť 284.000 bytov,
t. j. 62% z celkového počtu.
Problematika odovzdávanie bytov pri Ministerstve stavebníctva
je veľmi vážna. V posledných rokoch v
dodávateľskom spôsobe bytovej výstavby
sa prejavuje trvalá stagnácia v počte dokončovaných
bytov. Stavebné kapacity v bytovej výstavbe stagnujú
a ubúdajú. Dostali sme sa tak hlboko, že sme
sa posunuli na spodný stupeň v bytovej výstavbe
v porovnaní s vyspelými štátmi.
Treba urobiť inventúru nedoriešených veci.
Zistiť, čo sa administratívne neplní
a čo treba ekonomicky atraktívnym urobiť. Bolo
by treba, aby rezorty vypracovali zoznam toho, čo sa im
nepodarilo riešiť. Treba urobiť pre všetky
rezorty, ktoré sa zúčastňujú
na bytovej výstavbe, pevné a konkrétne termínové
úlohy. Treba zaistiť bytovým družstvám
priamu účasť tak na príprave, ako aj
na realizácii ich vlastnej bytovej výstavby, aby
mohli účinnejšie uplatňovať záujmy
svojich členov.
Bytová výstavba zostáva problémom
nielen hospodárskym, ale aj politickým. V bytovom
fonde našej republiky činí podiel rodinných
domkov plných 67%; z toho v českých krajoch
62% a na Slovensku činí podiel rodinných
domkov 80%.
V posledných rokoch výstavba rodinných domkov
stagnovala. Stavebníci rodinných domkov odľahčujú
štátnu pokladnicu pri riešení bytového
problému. Táto skutočnosť nie je dostatočne
ocenená a výrazne hodnotená zo strany štátu,
pretože kým v komunálnej bytovej výstavbe
výstavba jedného bytu s patričnými
verejnými investíciami stojí štát
až 160.000 Kčs, doteraz na stavbu rodinného
domku sa poskytuje pôžička podľa finančnej
situácie národného výboru maximálne
t. č. do výšky 10.000 Kčs a na verejné
investície sa poskytuje len 13.000 Kčs na jeden
byt. V tom vidieť disharmóniu, nechcem povedať
diskrimináciu súkromnej bytovej výstavby.
Treba urobiť radikálnu nápravu. Treba podstatne
zvýšiť hornú hranicu bezúročných
a podmienene nenávratných pôžičiek
poskytovaných národnými výbormi z
doterajších 10.000 na 30.000-40.000 Kčs, menovite
pre tých pracovníkov, na stabilizácii u ktorých
v mieste majú národné výbory záujem,
napr. pre učiteľov, lekárov alebo ďalších
pracovníkov potrebných služieb.
Preto treba novelizovať vyhlášku č. 191/1964
Zb.
Podobne treba upraviť vyhlášku Ministerstva financií
č. 14/1968, ktorá oslobodzuje rodinné domky
od domovej dane na 15 rokov. Výbor NZ pre investičnú
výstavbu a stavebníctvo sa dožadoval oslobodenia
rodinných domkov od domovej dane u tých domkov,
ktoré sa dokončili po 1. januári 1968. Ministerstvo
financií vydalo vyhlášku č. 14/1968
Zb., ktorá sa vzťahuje na byty, ktoré sa zahajujú
po 1. januári 1968, teda tie, ktoré budú
hotové až za dva tri roky. Také riešenie
nepovažujeme za správne. Musí nám záležať
na tom, aby rozostavané domky boli čo najskôr
dokončené, aby majitelia obdržali čím
skôr stavebné povolenie.
Preto podávam v mene Výboru NZ pre investičnú
výstavbu a stavebníctvo naliehavú požiadavku
na úpravu vyhlášky č. 14/1968 Zb.
Vyvlastňovanie nemovitostí a zdĺhavé
riešenie majetko-právneho vyporiadania spôsobuje
vyhláška Ministerstva financií č. 73/1964
Zb. Výbor NZ pre investičnú výstavbu
a stavebníctvo od roku 1966 žiada novelizáciu
tejto vyhlášky, ktorá spôsobuje toľko
sporov pri uvoľňovaní stavenísk skoro
na každom novom sídlisku vo všetkých krajoch
republiky. Doteraz platné právne predpisy pre majetko-právne
vyporiadanie nemovitostí nezodpovedá súčasným
podmienkam. Vyhláška č. 73/1964 nezohľadňuje
súčasnú tržobnú cenu nemovitosti.
Z toho dôvodu sa bránia doterajší majitelia
pristupovať na výkup za ceny určené
podľa uvedenej vyhlášky.
Prosím súdruha ministra financií, aby nám
oznámil, či je informovaný o potrebe novelizácie
vyhlášky Ministerstva financií č. 73/1964,
vyhlášky č. 191/1964 Zb., ako aj vyhlášky
č. 14/1968 Zb., a kedy bude urobená novelizácia
uvedených vyhlášok, ktoré sú
brzdou bytovej výstavby a jednou z bezprostredných
prekážok zvýšenia počtu odovzdaných
bytov, pretože oneskorovanie v odovzdávaní
staveniska sa už pri vlastnom užívaní
bytov spravidla nedá dohoniť.