Jde o otázky rozvoje pohraničí a zejména
pak o opravdu účinné stimulace rozvoje této
oblasti našeho státu. Nejde o problém nový,
jak jsem již řekl; mnohokrát byl ventilován
zde v Národním shromáždění
a nelze ani zde vypočítávat, kolik vládních
a stranických dokumentů bylo k němu přijato.
Letos je tomu právě 10 let od přijetí
dokumentu o rozvoji pohraničí, v němž
byl vytyčen cíl postupně odstranit podstatné
rozdíly mezi pohraničím a vnitrozemím
a v němž byla také stanovena velmi rozumná
zásada komplexního řešení této
oblasti. Od té doby se v pohraničí udělalo
mnoho pozitivního. To nikdo nemůže a také
nechce popřít. Ale posuzujeme-li dosažené
výsledky z hlediska vytyčených cílů,
nemůžeme být spokojeni. Protože ve vnitrozemí
a v rozvinutých oblastech státu se vývoj
samozřejmě nezastavil, tempo řešení
rozvoje pohraničí nevedlo ke zmírnění
rozdílů v úrovni ekonomiky a životní
úrovni lidí v pohraničí, nýbrž
spíše ke konzervaci těchto rozdílů.
Proto se také nepodařilo dosáhnout ani základního
úkolu - stabilizovat osídlení pohraničí.
Jen například z okresu Prachatice od roku 1960 do
roku 1967 odešlo 2850 lidí, tj. prakticky celý
populační přírůstek, z okresu
Český Krumlov odešlo v témže období
2500 lidí a migrace zde dokonce v posledním období
vzrůstá.
Nechci tu vypočítávat na konkrétních
faktech, které záměry vytyčené
před deseti lety a opakované jak ve třetí
pětiletce, tak v pětiletce současné
nebyly realizovány a stávají se tak znovu
programem na další desetiletí. Tato fakta jsou
dostatečně známa všem centrálním
orgánům a jsou současně důkazem,
že politika vlády k pohraničí byla nedůsledná
a proto také neúspěšná.
Nesmíme se proto vůbec divit tomu, že lidé
nemají důvěru v další proklamace,
ale že vyžadují naprosto otevřenou hru,
a hlavně pak konkrétní činy. Jihočeský
KNV zpracoval konkrétní program řešení
pohraničí a navrhl centrálním orgánům
i opatření k jejich zabezpečení. Je
to program věcný, střízlivý
a reaguje na nejpalčivější problémy
pohraničních okresů.
Musíme si ovšem být plně vědomi,
že jeho realizace je plně odvislá od toho,
aby centrum vytvořilo nezbytné podmínky a
předpoklady.
Zejména jde o to, aby podnikání v pohraničí
bylo podstatně zvýhodněno systémem
ekonomických nástrojů proti oblastem rozvinutým.
Tento systém musí být komplexní a
musí být v souladu s logikou ekonomické reformy.
Znamená to stimulovat rozvoj pohraničí slevou
odvodů (daní), výhodným úvěrem
i subvencemi, přímou podnikatelskou činností
státních orgánů. Přitom na
rozdíl od současného stavu je nutno tyto
nástroje stanovit tak, aby podpora podnikání
byla výrazná. Nedostatečná stimulace
k ničemu nevede a je jen předmětem licitací.
Dále je, myslím, nezbytné důsledně
dořešit otázky mzdových preferencí,
a to jak v hospodářských, tak rozpočtových
organizacích. Není přece logické,
jestliže umožníme právním předpisem
podnikům poskytovat mzdovou preferenci, ovšem s podmínkou,
že si na to vydělají. Cožpak si neuvědomujeme,
že tímto opatřením stavíme podniky
v pohraničí vlastně před náročnější
ekonomické podmínky než mají podniky
vnitrozemské, ač objektivní podmínky
ukazuji pravý opak.
Desetiletá zkušenost nám také dokazuje,
že sebelépe vypracovaná koncepce pohraničí
ztroskotává, jestliže se ji snažíme
realizovat prostřednictvím resortu. Nejde o to,
že bych chtěl úlohu resortů podcenit,
ale musíme si uvědomit, ze resort má asi
zcela jinou stupnici preferencí a pořadí
priorit, než to vyžadují potřeby pohraničí.
Ukáži to na příkladě: ministerstvo
dopravy razí zásadu soustředit prostředky
na vybranou síť silnic. Z jeho hlediska, ale nejen
z úzce resortního hlediska, je asi tato zásada
správná. Ale soustředit prostředky
na vybranou síť znamená neřešit
problémy pohraničí. Tam totiž nejde
o problémy intenzity dopravy, ale vůbec o dostupnost
řady osad. Ministerstvo zdravotnictví asi více
zajímá problém klinik v Praze než výstavba
nemocnice např. v Prachaticích. A tak bych mohl
ukazovat další a další příklady.
To ovšem vyžaduje, aby na zabezpečení
zájmů územního rozvoje pohraničí
byl vytvořen samostatný fond, z něhož
by byly uhrazovány subvence, mzdové preference,
jakož i financována další opatření,
která se nám, vulgárně řečeno,
nevejdou do "normálního režimu rozpočtu".
Ministr financí si asi teď dělá poznámku
a říká si "to je dobrá rada,
ale kde na to vzít".
Jsem osobně toho názoru, že zdroje tohoto fondu
musí být vytvořeny dodatkovým zdaněním
podnikání v přeindustrializovaných
oblastech. Vláda přijala např. v minulosti
řadu usnesení, aby z hlavního města
Prahy byly vymístěny okrajové provozy a výroby
a několikrát se rozhorlila nad tím, že
tato usnesení, soudružky a soudruzi, nejsou plněna.
Ale který podnik by ochotně tato usnesení
vlády plnil a šel třeba do pohraničí,
když jeho ekonomické podmínky jsou v Praze
výhodnější tím, že při
stejném zdanění užívá
přece jenom určitých výhod vybavenosti
hlavního města. Aby mně bylo dobře
rozuměno, já zde neútočím na
hlavní město Prahu a oprávněné
potřeby jeho obyvatel, ale na systém, který
brání racionálnímu rozmístění
výroby, a pokud se nezmění, zůstanou
naše předsevzetí o řešení
pohraničí prázdnými gesty.
Mohl bych zde hovořit o dalších stránkách
tohoto problému, jako např. o tom, že stejně
subvencujeme bytovou výstavbu v Praze, v Českých
Budějovicích jako v Malontech či Frymburku
na Českokrumlovsku, ač reálná hodnota
bydlení není dána jenom užitnou hodnotou
vlastního bytu, ale celou občanskou a technickou
vybaveností atd.
Jsem informován o tom, že vládní pracovní
skupina, vedená ministrem Vlasákem, vypracovala
a předložila vládě návrh zásad
rekonstrukce a výstavby pohraničí, v němž
je zahrnuta řada námětů, které
doporučoval Jihočeský kraj. Hovořím
o těchto otázkách přesto zde proto,
že nelze dopustit, aby tyto otázky byly rozpracovány
tak říkajíc "do ztracena".
Žádám proto vládu, aby s největším
urychlením návrh ministra Vlasáka projednala
a stanovila pevné direktivy pro dopracování
celé koncepce pohraničí včetně
příslušných opatření v
ekonomických nástrojích.
Jsem si vědom toho, že od 1. ledna dojde k novému
vymezení úloh mezi federálními a národními
orgány a že praktické zabezpečování
rozvoje pohraničí bude zřejmě záležitost
orgánů České socialistické
republiky. Podle mého názoru pohraničí
není lokální a čistě národní
problém a není to také problém jen
ekonomický. V našem jihozápadním pohraničí
jde o bezprostřední konfrontaci našeho systému
a jeho účinnosti se sousedními kapitalistickými
státy. A takto posuzováno, jde o problém
celostátního významu a dosahu. A proto i
federální vláda by se měla s ním
s plnou odpovědnosti také zabývat.
Děkuji za pozornost.
Předsedající mpř. NS Zedník:
Soudružky a soudruzi, sděluji, že do rozpravy
se dále přihlásili posl. Galaba, Bichler,
Hečko a Závacká Marie. Prosím také
o opravu v seznamu, kde má být uveden místo
posl. Ichy posl. Illa.
Vzhledem k tomu, že se rýsuje ještě další
rozprava, přerušuji nyní dopolední jednání
za účelem polední přestávky,
a to do 13.30 hod.
(Jednání přerušeno ve 12.15 hod.)
(Schůze opět zahájena ve 13.31 hod.)
Předseda NS Smrkovský: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, pokračujeme v přerušené
schůzi. Konstatuji, že je přítomno 255
poslanců. Slovo uděluji posl. Pokorné, připraví
se posl. Hanúsek.
Posl. ing. Pokorná: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, vážení hosté, projednávání
kapitoly zdravotnictví v návrhu státního
rozpočtu je každoročně významnou
příležitostí, kdy konfrontujeme výsledky
minulého roku a záměry do roku příštího.
Zásadním hlediskem při tom je faktické
uplatňování zákona o péči
o zdraví lidu, jenž stanoví, že každému
našemu občanu, bez rozdílu na kterém
místě naší republiky žije, má
být poskytována co nejlepší zdravotnická
péče v souladu s ekonomickými možnostmi
naší společnosti.
S uspokojením můžeme konstatovat, ze zvláště
v posledních letech se pohled na úlohu zdravotnictví
začíná měnit, což má svůj
přirozený odraz i ve státním rozpočtu.
Dochází tak k postupnému řešení
jedné z disproporcí, které se za léta
zvláště ve společenské spotřebě
nahromadily. Nelze ještě samozřejmě
říci, že se úplně sbližují
oprávněné potřeby zdravotnictví
s možnostmi jejich uspokojení, ale byla přece
jen učiněna řada kroků, které
pomáhají tíživou situaci ve zdravotnictví
zlepšit, především pak byla splněna
značná část doporučení,
která zdravotní výbor NS již při
projednávání rozpočtu na rok 1968
ve svém usnesení zakotvil.
Také v návrhu státního rozpočtu
na rok 1969 v kapitole zdravotnictví se uvádí,
že v tomto roce musí být položeny základy
pro plnění akčního programu v péči
o zdraví a ve zdravotnictví. Poněvadž
pak prudký růst poznatků lékařských
věd a změny ve věkovém složení
a stavu naší populace nesou sebou rychle stoupající
odůvodněné nároky na počty
a kvalifikaci odborníků, na léky, na novou
zdravotnickou techniku, a tedy i na finanční dotace,
zvyšují se i celkové částky,
které jsou ze státního rozpočtu určeny
na zajištění zdravotnických služeb
a konkrétně v r. 1989 dosáhnou 9.919 mil.
Kčs, tj. o 8,6% více než očekávané
plnění v r. 1968.
Tento relativně příznivý vývoj
samozřejmě neodstraňuje ještě
všechny vážné problémy, které
ve zdravotnictví zůstávají. Namátkou
uvádím ne dosti rychlé vyrovnávání
mzdové hladiny mezi pracovníky v průmyslu
a ve zdravotnictví, stále nevýrazné
řešení v odměňování
lékařů na místech se stíženými
pracovními a životními podmínkami, zvláště
v pohraničí, zaostávání na
úseku investiční výstavby a trvalý
nedostatek devizových prostředků na nákup
léčiv a zdravotnické techniky atd. Toto všechno
jsou obtíže, s kterými se rok od roku setkáváme
v jen málo změněné podobě a
rozhodně je zde nechci rozvádět, zvláště
proto, že doufáme, že některé z
nich budou ještě v průběhu roku řešeny.
Dovolte však, abych se v souvislosti s projednáváním
rozpočtu zaměřila na jednu principiální
otázku, v níž zdravotní výbor
NS vidí určitý klíč ke zlepšení
funkce rozpočtu jako nástroje řízení
ve zdravotnictví. Je nutno připomenout, že
z celkových výdajů rozpočtu zdravotnických
služeb zajišťují největší
část (96,1%) národní výbory,
ovšem v rámci souhrnného finančního
vztahu. A za největší nedostatek dosavadního
rozpočtového systému ve zdravotnictví
považujeme skutečnost, že nutně vede k
prohlubování nezdůvodněných
rozdílů mezi úrovní poskytované
péče v jednotlivých oblastech, neboť
financování zdravotnických zařízení
vychází z možnosti nadřízených
NV a ne z rozsahu úkolů a potřeb jednotlivých
oblastí. Není tedy respektován zákon
č. 20 o péči o zdraví lidu, jenž
zaručuje všem občanům stejné
právo na zdraví, zatímco prostředky
k zabezpečení tohoto úkolu jsou rozdělovány
převážně podle subjektivních
hledisek. Máme z minulých let řadu konkrétních
dokladů o tom, že anonymita jednotlivých oblasti
zahrnutých do souhrnného finančního
vztahu NV má své negativní důsledky
především v tom, že rozpočet pro
zdravotnictví přestává být
nástrojem řízení. Poněvadž
pak souhrnný finanční vztah vychází
především z celkových možností
státního rozpočtu, které jsou oproti
požadavkům značně nižší,
dochází k tomu, že pak schválené
rozpočty zdravotnických zařízení
jsou již ve svém počátku sestaveny nereálně,
již s vědomím, že prakticky nebudou stačit
a že se snad v průběhu roku něco najde
a budou zvýšeny. Samozřejmě, že
takto nereálně sestavený rozpočet
nemůže pak také ani inspirovat k eventuálním
úsporám a v každém případě
vede k rozpočtové nekázni. Také kontrola
takto sestaveného rozpočtu je iluzorní!
Myslíme si tedy, že s ohledem na ohromný a
bezprostřední dosah zdravotnictví na každého
našeho občana by měla skončit tato dosavadní
praxe, kdy se spoléhalo na to, že zdroje, scházející
ke krytí plánovaných úkolů
se někde najdou během roku. Je proto nutné,
aby stát rozděloval prostředky z centra na
základě objektivních kritérií
k zajištění v podstatě stejné
úrovně léčebné péče
ve všech oblastech. V případě, že
by při řízení ve zdravotnictví
byla uplatněna odborná linie, bylo by nutno uvažovat
i o efektivní formě hospodaření s
dlouhodobě vydělenými vlastními účelovými
zdroji: jen jako námět uvádím formu
fondového uspořádání se samostatnými,
dlouhodobě stabilizovanými, účelovými
finančními zdroji. Takovým vhodným
zdrojem pro financování zdravotnictví by
mohla např. být daň ze mzdy, kombinovaná
s příspěvky zaměstnavatele na důchodové
a nemocenské pojištění.
Nejde nám tedy jen o změnu dnešního
systému administrativní distribuce zdrojů,
ale především o vybudování takové
struktury ekonomických vztahů, která by napomáhala
hospodárnosti, aby se zdůraznila odborná
linie řízení a omezily vnější
subjektivní a neodborné vztahy.
Pokud se týká postaveni NV v souvislosti s naším
návrhem, domníváme se, že jim přísluší
především funkce kontrolní nad úrovní
a prováděním zdravotnické péče
a že by se naopak váha NV zvýšila, neboť
dnešní kombinace odpovědnosti za řízení
i povinnosti kontroly není šťastná.
Je ovšem samozřejmé, že by námi
navrhované řešení ve financováni
zdravotnických zařízení znamenalo
i nutnost novelizace zákona o NV, na což ZV již
několikrát upozorňoval, a já toto
doporučení zde znovu připomínám.
Dovolte mi, abych v závěru uvedla, že náš
návrh na nové pojetí a funkci rozpočtu
ve zdravotnictví pramení pouze ze snahy, aby byly
vytvořeny dodatečné podmínky k tomu,
aby zdravotnictví mohlo plnit co nejlépe své
úkoly, které mu společnost svěřila.
V tomto duchu přistupoval také zdravotní
výbor NS k projednáni kapitoly zdravotnictví
v návrhu státního rozpočtu na rok
1969 a po některých doporučeních k
řešení dílčích problémů
návrh schválil. Děkuji vám za pozornost.
(Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji posl.
Pokorné. Slovo uděluji posl. Hanúskovi.
Posl. Hanúsek: Súdružky a súdruhovia
poslanci, vážení hostia, milí priatelia,
vláda ČSSR predložila Národnému
zhromaždeniu návrh štátneho rozpočtu
a niektorých ďalších finančných
opatrení na rok 1969.
Po preskúmaní jednotlivých položiek
a návrhov môžeme konštatovať, že
vláda ČSSR v tomto štátnom rozpočte
sleduje postupné ozdravenie nášho národného
hospodárstva, ktoré v predjanuárovom období
utrpelo vážne trhliny a bolo dovedené do takého
stavu, ktorého následky pociťujeme ešte
aj dnes a budeme ešte dlho pociťovať.
Nerovnomernosť systému najmä v priemyslovej výrobe
zavinila, že veľa spotrebných článkov
sme museli dovážať, a jednostrannosť výroby
poškodila aj náš zahraničný obchod,
lebo takto sme nemohli udržať krok s technickým
pokrokom, čo sa prejavilo najmä vo výskume.
S poľutovaním treba konštatovať, že
nebolo skoro oblasti v našom ekonomickom živote, kde
by sa nebola uplatnila ekonomická divergencia, zakrývanie
nepríjemných faktov, interpretovanie ekonomickej
jednostrannosti ako vzostup, alebo dokonca ako najväčší
úspech.
Preto s uznaním treba kvitovať, že vláda
ČSSR chce tomuto stavu urobiť koniec a ťažké
chyby napraviť, napr. skutočnosť, že predkladá
návrh štátneho rozpočtu ako vyrovnaný
a že sa štátnej pokladnici podarilo stiahnuť
z hospodárskej sféry značné finančné
zdroje dodatkovými odvodmi zo zisku a z prírastku
miezd. Táto snaha vlády sa javí v celej škále
návrhu štátneho rozpočtu. Úsilie
vlády v tomto smere je správne podporovať,
a preto aj návrh štátneho rozpočtu treba
považovať za stabilizačný faktor.
Vieme však dobre, že ani jedno ľudské dielo
nie je dokonalé. A tak aj v štátnom rozpočte
sú isté výkyvy, isté nepresnosti a
nejasnosti, ktoré sa javia hlavne v rozpočte Slovenska,
kde potreby nie sú plne kryté zdrojmi. Nech mi je
preto dovolené aspoň vo všeobecnom rámci
vysloviť niektoré kritické poznámky
a pripomienky.
Nie je nám dosť jasný § 4 ods. 2 vládneho
návrhu zákona o štátnom rozpočte,
v ktorom sa hovorí o nedobytných zahraničných
pohľadávkach, ktoré môžu súvisieť
s niektorými sektormi výroby a môžu poskytnúť
poučenie pre našich výskumníkov v zahraničnom
obchode a z tohto poučenia vyvodiť v budúcnosti
dôsledky, ako týmto skutočnostiam čeliť.
Malo by sa objasniť, ktoré sú to nedobytné
zahraničné pohľadávky, s ktorým
štátom alebo s ktorými štátmi a
v akej výške.
Preto si dovoľujem interpelovať ministra financií,
aby nám túto skutočnosť bližšie
objasnil, aby v ekonomických súvislostiach nastalo
jasno v rozvrhnutí položiek na určité
odvody zo ziskov pri poskytovaní úľav ústredne
riadeným podnikom, alebo nie je tiež jasné,
ako sa toto môže diať z odpisov nedobytných
zahraničných pohľadávok, ako k nim došlo
a kde sa to osobitne prejavuje.
Tiež nie je celkom jasné porovnávanie vyrovnávania
v príjmoch a výdavkoch ČSSR, keď vieme,
že už z predchádzajúcich rokov sa javí
určitý schodok, ktorý nie je vyrovnaný.
Javí sa nám tiež neúčelné,
ak v dôvodovej správe štátneho rozpočtu
sa určuje odvod do výšky 45% z upraveného
zisku, uložený ústredne riadeným štátnym
hospodárskym organizáciám, by sa mal vzťahovať
aj na organizácie zahraničného obchodu. Nech
mi je dobre rozumieť: nehovorím, že sa im táto
povinnosť nemá ukladať. S tým plne súhlasím.
Je to nutné vzhľadom na vyrovnanie v štátnom
hospodárení. Toto percento by malo byť však
pre organizácie zahraničného obchodu nižšie,
a to preto, že všade zdôrazňujeme podporu
nášmu zahraničnému obchodu, ktorý
je hlavným článkom našej štátnej
hospodárskej prosperity. Preto organizácie zahraničného
obchodu musíme skôr zvýhodniť a neklásť
im príťaže. Výhodný zisk treba
venovať na rozšírenie zahraničného
obchodu a trhu a organizáciám zahraničného
obchodu to uložiť ako povinnosť.