V porovnaní s chemickými podnikmi v kapitalistických
štátoch je zdanenie čistého zisku čs.
chemických podnikov nezrovnateľne vyššie.
Tak napr. zdanenie vzhľadom na čistý zisk (u
nás čistý zisk po odvodoch, v kapitalistických
štátoch nettoprofit) je u firmy Agfa-Gewert 83%, Bayer
104%, lCI 50%, kým podniky čs. chemického
priemyslu roku 1969 pri pôvodných sadzbách
mali 143,9%, ale pri nových sadzbách až 532,8%.
Pri plnom zdanení by došlo v čs. chemickom
priemysle k situácii, ktorú možno charakterizovať
týmito znakmi:
a) v oblasti prevádzky značná časť
podnikov (asi 1/2) by sa dostala do štádia platebnej
neschopnosti, t. j. nemala by ani na výplatu miezd.
b) V oblasti financovania investícii prevažná
väčšina podnikov chemického priemyslu
nemá pri tomto systéme zdanenia prostriedky na financovanie
doteraz neúverovateľných potrieb (splátky
investičného úveru v banke, projekty, iné
investície, investície do 1,5 mil. Kčs atď.).
Chemický priemysel kvôli pozdvihnutiu hospodárskej
úrovne a iných odvetví, ako spotrebného
priemyslu, ťažkého priemyslu, poľnohospodárstva
i stavebníctva treba postaviť na "obidve vlastné
nohy". Dnes síce skoro není toho, kto by popieral
nevyhnuteľnosť chemizácie národného
hospodárstva, je to, možno povedať, všeobecne
uznávané správne heslo. Žiaľ, je
však málo tých, ktorí majú a
sú povinní vytvoriť pre praktické naplnenie
tohto hesla reálne predpoklady.
Vážené súdružky a súdruhovia,
týmito a radom ďalších problémov
chemického priemyslu sa zaoberal i Výbor NZ pre
hlavné výrobné odvetvia a dopravu a prijal
príslušné doporučenia, v ktorých
žiada urýchlene riešiť kritickú situáciu
chemického priemyslu tiež s ohľadom na investičnú
výstavbu, nevyhnutelnú pre chemizáciu národného
hospodárstva. Ďalej, hľadať cesty, metódy
a preferencie rozvoja progresívnych odvetví chemického
priemyslu. Vzhľadom na to, že sa ukazujú nedostatky
ekonomických pravidiel, ich nízka životnosť
apod., nazdávame sa, že by bolo správne, aby
orgány vlády už v štádiu prípravy
návrhov ekonomických pravidiel, opatrení
a prevádzacích predpisov informovali orgány
NZ, resp. FZ.
Ďalej, opierajúc sa o výsledky analýzy,
ktoré sú k dispozícii, omnoho účinnejšie
využiť vedeckovýskumnú a vývojovú
základňu chemického priemyslu tak pre rozvoj
chémie, ako aj pre zefektívnenie výroby chemických
a elektrotechnických zariadení.
Nakoniec dopracovať konkrétnu koncepciu zapojenia
do medzinárodnej deľby práce tak so socialistickými,
ako aj s kapitalistickými štátmi, vrátane
riešenia finančných otázok a harmonogram
riešenia.
Keď sa riešeniu tejto problematiky budeme vyhýbať,
môže byť u nás skoro "vypredané"
a nebude potom možné ani riešenie ešte naliehavejších
potrieb, nedostane sa ani na terciárnu sféru, na
škodu našej celej spoločnosti.
V nádeji, že vláda predsa len bude rešpektovať
objektívne potreby rozvoja chemického priemyslu,
že bude hľadať cesty ozajstnej štrukturálnej
prestavby národného hospodárstva, že
bude preferovať modernizáciu priemyslu, že bude
podporovať efektívnu investičnú výstavbu,
budem hlasovať za predložený návrh rozpočtu.
Dovoľte mi ešte poznámku. Tiež súdruh
Dohnal upozornil na dôsledky zvyšovania cien. Dostávam
rad pripomienok, že občania nemajú všade
dostatočnú možnosť presvedčiť
sa o skutočnej maloobchodnej cene. Javí sa väčšia
možnosť s cenami manipulovať, zneužívať
variabilitu cien. Upozorňujem na to jednak ministra vnútorného
obchodu, jeho štátne obchodné inšpekcie
a prítomných zástupcov KNV s cieľom
väčšej ochrany kupujúceho občana.
Posl. Poledňák: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci, chtěl bych se dotknout několika
stručnými poznámkami některých
otázek státního rozpočtu především
z hlediska jeho využívání v oblasti
kultury.
Nelze než znovu připomenout, že kultuře
v celém rozvoji naší socialistické společnosti
přísluší neobyčejně významné
místo. Její přínos v politickém
a morálním profilu společnosti, v rozvíjení
společenských sil nelze ani v nejmenším
podceňovat. Kultura koncentruje v sobě tvůrčí
talenty, které představují nemateriální
bohatství této země obohacující
vnitřní život člověka, regenerující
jeho síly, přispívající k rozvoji
myšlení, prostě reprezentující
duchovní hodnoty společnosti. Především
z těchto hledisek je nutno věnovat i potřebnou
povinnost materiálnímu zabezpečení
kultury.
Chtěl bych především říci,
že ekonomickým nástrojům, jimž
při řízení kultury patří
výjimečně významné místo,
nebyla doposud věnována patřičná
pozornost. Stanovení zásad financování,
odvodů daní apod. vytvářejí
stejně jako v celé společnosti i v oblasti
kultury určité klima, které buď umožňuje
a podporuje vývoj celé této sféry,
nebo ji naopak brzdí. Uvědomuji si všechnu
složitost přesného stanovení právě
těchto ekonomických nástrojů v oblasti
kultury, kde jde o využívání a rozvoj
talentů a intelektu. I při štědrém
vynakládání společenských prostředků
se nemusí žádoucí efekt dostavit.
Chtěl bych však v této souvislosti především
konstatovat, že aplikací ekonomických nástrojů
v kultuře se v minulosti nikdo nezabýval, a tak
mezi ekonomikou a kulturou existuje v současné době
stav, který nelze charakterizovat jinak, než jako
stav odcizení. Mám na mysli skutečné
odtržení ekonomiky od kultury, čehož dokladem
je i soubor číselných výdajů
státního rozpočtu pro příští
rok. V minulosti se vytvořila jakási představa,
že celá kultura, a zejména umělci žijí
na úkor společnosti. Máme-li se do důsledku
vypořádat s různými umělými
přehradami, které v minulosti byly vytvářeny
mezi inteligencí a ostatními vrstvami pracujících,
musíme tyto otázky věcně zodpovědět.
Právě proto je nutno vyjasnit úlohu státního
rozpočtu a centrálních zdrojů ve financování
celé kultury. Předložený materiál
neobsahuje souhrnnou odpověď na tuto otázku,
ale přesto jsou některé podstatné
doklady v něm uvedeny. Vyplývá z nich, že
celá oblast kultury vytváří výkony
za 4,8 mld. Kčs a že tedy centrální
rozpočet přispívá do této oblasti
pouze jednou devítinou. Omezit se pouze na projednávání
příjmů a výdajů na kulturu
z centrálního rozpočtu, znamená vytvořit
zkreslenou představu o fungování a financování
kultury.
Z jednotlivých tabulek rozpočtu vyplývá,
že asi 1300 mil. korun dodává státní
rozpočet prostřednictvím NV. Srovnání
prostředků ministerstva kultury a NV hovoří
o omezených možnostech centrálního ovlivňování
rozvoje kultury. Protože nelze v současné situaci
provést rozbor, zda tato proporce je správná,
nebo špatná, nezbývá než konstatovat,
že prostředky na kulturu jsou vynakládány
odlišným způsobem. Centrální
orgán nemá na jejich usměrňování
přímý vliv. Považuji proto za velmi
účelné, aby se při ministerstvu kultury
zřídila finanční rezerva ministra
pro podporu některých výjimečně
významných akcí, které jsou pořádány
institucemi podřízenými národním
výborům.
Její význam vidím v mobilnosti a pružnosti
jejího využití. Stále však ještě
stojíme před otázkou, do jaké míry
je čs. kultura soběstačná na základě
konkrétních cifer, a před teoretickou otázkou,
do jaké míry kultura soběstačná
vůbec může být. Podle předložených
návrhů je možno usuzovat, že soběstačnosti
kultura dosahuje asi ze 60%. Domnívám se, že
je to překvapivě vysoké procento a že
by bylo správné uložit ministerstvu kultury,
aby především v tomto směru vývoj
ekonomiky kultury dále sledovalo a předložilo
lépe propracované údaje. A tu bych se chtěl
dotknout druhé otázky ekonomiky kultury, oprávněnosti
subvencí z hlediska kulturně politického,
tedy z hlediska ovlivňování rozvoje kultury
a jejích jednotlivých součástí.
Bohužel, ani v tomto směru neposkytuje předložený
materiál dostatek informací, a ty, které
předkládá, jsou velmi roztříštěné.
Ekonomika tu vystupuje vůči kultuře převážně
jako soustava abstraktních čísel, které
s vlastní kulturní činností souvisejí
jen velmi zprostředkovaně. Většina prostředků,
které jsou v kultuře použity, ať již
z centrálních zdrojů, či ze zdrojů
národních výborů prostřednictvím
státního rozpočtu, není agregována
tak, aby bylo patrno, který druh činnosti v oboru
kultury má být zvláště podporován
a naopak, v kterém druhu kulturní činnosti
vznikají určité příjmy. Tvorba
i užití prostředků je tedy vůči
samotné kultuře vlastně anonymní.
Chceme-li vydobýt pro kulturu ve společnosti místo,
které ji právem náleží, musíme
upozornit na ty oblasti její činnosti, které
byly deformovány a získat společenskou podporu
právě pro ni.
Tím, že předložený rozpočet
neposkytuje uvážit podíl subvencí na
celkovém financování jednotlivých
druhů činností, není ani možno
solidně posoudit, zda jsou navrhované cifry dostatečné,
anebo zda nejsou v některých částech
neúměrně vysoké. Chtěl bych
proto v této souvislosti znovu požádat ministerstvo
kultury, aby věnovalo maximální pozornost
modelu ekonomiky kultury, i když jsem si vědom vší
složitosti této problematiky. V důsledku cenových
úprav došlo ke zdražení řady materiálů,
které jsou nezbytné pro celou kulturní oblast.
Promítnutí těchto změn do cen kulturních
statků by v řadě případů
mělo nepříznivé důsledky pro
samotný vývoj kulturní činnosti.
Chtěl bych využít této příležitosti
k tomu, abych upozornil na některé otázky
spojené s přípravou zákona o podniku.
Podle prohlášení předsedy vlády
a stanoviska prosincového pléna ÚV KSČ
má být tento zákon projednán a přijat
do konce prvního čtvrtletí příštího
roku. Vedle uvažovaných druhů podniků,
které jsou zásadně členěny
na národní a státní, doporučuji,
aby instituce v oblasti kultury byly posuzovány podle specifičnosti
jejich činnosti. Domnívám se, že by
bylo správné v zákonu o podniku vymezit pojem
kulturní instituce. Rozhodující pro přiznání
podniku tohoto charakteru by měla být skutečnost
výdělečnosti nebo naopak nezbytnosti dotování
této činnosti. Forma podniků je vhodná
především pro ty instituce, jejichž činnost
má obchodní povahu, tzn. že zacházejí
se zbožím, kde se spotřeba řídí
zákony nabídky a poptávky. Povaha kulturní
činnosti je v nesmiřitelném rozporu se zbožním
charakterem této práce. Při vhodné
úpravě postavení podniku v kultuře
může být vytvořen takový systém,
který povede k maximální žánrové,
obsahové i výrazové pestrosti, k zajištění
různorodé požadované kvality maximální
bohatosti, k mnohotvárným formám odbytu a
v neposlední řadě ke snižování
alespoň relativních nákladů a cen.
Konkrétně půjde o to, umožnit vznik
všech životaschopných jednotek a současně
i vytvořit rovnoprávné ekonomické
podmínky jejich působení.
Otázkami charakteru podnikání v oblasti kultury
by se mělo ministerstvo kultury v souvislosti s přípravou
příslušného zákona velmi intenzívně
zabývat. Řada institucí nemůže
počítat s plněním svých úkolů
na základě výdělečnosti. Jde
o takové ústavy a zařízení,
která nemohou existovat z odbytu své činnosti
na trhu. Jsou to například orgány umělců,
svazy, sdružení, umělecká tělesa
a různé instituce, jako jsou orchestry, hudební
studia apod. Jejich činnost je však bezprostředně
spojena s existencí umělců a konzumenta.
Poskytuje tedy přímou podporu účastníkům
procesu vzniku a spotřeby uměleckého díla,
kteří by neměli možnost z ekonomických
důvodů se rozvoji této činnosti věnovat.
Vzhledem k tomu, že nemáme neomezené prostředky,
je nutno vytvořit takové formy podpory, které
by zajišťovaly skutečný rozvoj talentů,
které by jinak přicházely nazmar. Proto musí
být pro umělecké instituce tohoto typu vytvořeny
podmínky, aby mohly na jedné straně nerušeně
a soustředěně plnit své vlastni umělecké
úkoly, a na druhé straně zde musí
být takové záruky řídících
orgánů pro vyplácení subvencí,
aby nedocházelo k bezduchému reprodukování
činností, které nemají společenský
význam.
Doporučuji tedy ještě jednou, aby budoucí
národní ministerstva kultury v tomto směru
urychleně posoudila ekonomická pravidla v oblasti
kultury a aby v přípravě zákona o
podniku bylo přihlédnuto k charakteru činnosti
kulturních instituci tak, aby na ně nebyla mechanicky
uplatňována pravidla týkající
se průmyslových oborů. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Valo: Ďakujem súdruhovi Poledňákovi.
Prerušujem teraz schôdzu na 20 minút. Po prestávke
prehovorí ako prvý s. posl. Holáň.
Předsedající mpř. NS Dohnal:
Soudružky a soudruzi, budeme pokračovat v přerušeném
jednání. Ke slovu je přihlášen
posl. Holáň. Uděluji mu slovo.
Posl. Holáň: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, při projednávání
návrhu rozpočtu na příští
rok jsme ve všech výborech narazili na řešení
problémů, které mimořádně
vážným způsobem charakterizují
současné potíže našeho národního
hospodářství. Také v našem výboru
pro investiční výstavbu a stavebnictví
jsme projednávali návrh rozpočtu ministerstva
stavebnictví dvakrát pro řadu nedořešených
otázek.
Těžiště problémů v oblasti
investiční výstavby a stavebnictví
se letos opět projevilo v rozestavěnosti, resp.
v názoru na rozsah nově zahajovaných staveb
a dále v názoru na reálnost či nereálnost
předpokládaného úkolu komplexní
bytové výstavby a vytváření
podmínek pro zajištění této bytové
výstavby v oblasti cen a zásobování
rozhodujícím materiálem.
Své názory jsme vyjádřili v usnesení
našeho výboru a plně podporují, aby
zvláště rozsah nově zahajovaných
staveb byl v Národním shromáždění
uložen jako nepřekročitelný limit. Tyto
věcné problémy však nechci ve svém
vystoupeni rozebírat. Chtěl bych se ale s vámi
podělit o několik stejně vážných
poznatků a dojmů, které jsem nabyl při
letošním jednání. Jde mi totiž
o postaveni Národního shromáždění
a i budoucího Federálního shromáždění
v našem státě, metody práce vlády
a jednotlivých ministrů a i o odpovědnost
jednotlivých ministrů za plnění uložených
úkolů.
Náš výbor a i předsednictvo Národního
shromáždění v uplynulých obdobích
přijaly řadu usnesení a doporučení
vládě, zejména v případech
rozestavěnosti a komplexní bytové výstavby.
Již řadu let kupř. doporučujeme, aby
byly včas vytvářeny podmínky pro realizaci
rostoucí bytové výstavby, zvýšena
rentabilita stavebních prací na bytové výstavbě,
vyřešeny ceny stavebních hmot, zjednodušeny
předpisy a podmínky pro družstevní a
individuální bytovou výstavbu, odpuštěna
domovní daň stavebníkům rodinných
domků, novelizována nevhodná vyhláška
č. 73/64 Sb. o cenách staveb v osobním stavebnictví
a náhradách při vyvlastňování
nemovitostí apod., jak o tom hovořil již dr.
Lukačovič.
S odstupem několika let musíme konstatovat, že
naše usnesení a doporučení se dojemně
opakují, ale že nemají potřebnou účinnost.
Resorty některé své úkoly neplní,
nebo je plní opožděně. Mohl bych k tomu
snést řadu důkazů z průběhu
letošního projednávání rozpočtu
a přitom čl. 40 ústavy jasně mluví
o tom, že Národní shromáždění
ukládá a usnáší se o základních
otázkách vnitřní a zahraniční
politiky státu a veškerou svou činností
a prací svých orgánů a poslanců
působí aktivně k tomu, aby byly plněny
úkoly socialistického státu.
Jak srovnat tyto zásady s dosavadní praxí?
Myslím, že to je i naše vina, že jsme sami
málo důslední nebo nedovedeme nalézt
nejvhodnější ústavní formu pro
své názory a doporučení, jejichž
správnost a oprávněnost prověřila
a potvrdila doba. Musíme se nutně podívat
kupř. na formu budoucího federálního
rozpočtu, který by měl být metodicky
i věcně koncipován tak, aby umožňoval
budoucímu Federálnímu shromáždění
konkretizaci a účinnou kontrolu svých usnesení
jako výraz vůle nejvyššího zákonodárného
orgánu federace.
Bude to bezesporu jedna z nejvážnějších
otázek budoucího Federálního shromáždění.
Při jednáních a výkladech ministrů
jsem se dále pozastavil nad tím, jak málo
se jednotliví ministři cítí být
odpovědnými za koncepci a činnost celé
vlády, ba dokonce mezi sebou polemizují. Při
jednání našeho výboru konkrétně
o otázkách rozestavěnosti již po přijetí
vládního usnesení číslo 397/68
se projevily vážné rozpory mezi ministerstvem
stavebnictví, techniky a plánování;
v případě bytové výstavby jsou
vážné rozpory mezi ministerstvem stavebnictví
a techniky. Například k plnění usnesení
vlády č. 426/67 o 460 tis. bytech v této
pětiletce z komplexního hlediska, včetně
vytváření všech podmínek k realizaci
až k materiálu, se málokdo hlásí,
přestože toto vládní nařízení
jako celá vláda sami stvořili. Je samozřejmé,
že rozpory jsou a budou, ale jde o to, jak úzce resortně
jsou chápány, tlumočeny a prosazovány.
Doufám, že zpracování konsolidačního
hospodářského programu tak, jak to v uplynulých
dnech uložilo plénum ÚV KSČ, vytvoří
potřebnou platformu i pro komplexnější
pojetí práce a odpovědnosti jednotlivých
členů vlády.
A konečně poslední poznámka. Když
některý podnik například zaviní
prodloužení termínu výstavby, dodávky
atd., tak to hospodářsky v různých
formách ucítí na své kůži.
A co se stane ministerstvu, které zdrží stanovené
termíny vlády, nevytváří včas
nezbytné podmínky pro usměrňování
hospodářské politiky v určité
oblasti? Myslím, že jsme v případě
bytové výstavby našli letos řadu nepříjemných
konkrétních důkazů o opožděnosti
i nevhodnosti některých opatření.
Je nezbytná větší cílevědomost,
aktivita a neváhám říci i odpovědnost
našich ministerstev, a to zejména v podmínkách
rozvíjení nové ekonomické soustavy.
Závěrem věřím spolu s vámi
v celkové zlepšení a odstranění
těchto nedostatků. Bude na novém Federálním
shromáždění a jeho výborech,
aby tuto důvěru nejúčinnějšími
formami změnilo v jistotu. (Potlesk.)
Předsedající mpř. NS Dohnal:
Děkuji posl. Holáňovi. Dále bude diskutovat
posl. Fierlinger.
Posl. Fierlinger: Soudružky a soudruzi, mohu mluvit
za vás všechny, jestliže řeknu, že
jsme naslouchali s neobyčejným zájmem výkladu
s. Suchardy, a zejména pak zprávě našeho
zpravodaje s. Červeného, který podal velmi
realistický obraz o stavu našeho hospodářství.
Já s ním souhlasím, že vleklá
chyba naší ekonomiky se musí léčit
soustavně a radikálními prostředky,
i když tyto prostředky budeme střízlivým
způsobem aplikovat.