Někdy, když o tom uvažuji, vzniká v mé
hlavě představa velkého ledovce, který
pluje v Severním moři a brání nám
v cestě vpřed. Jestli budeme čekat, až
hřejivé paprsky slunce dovolí ledovci roztát,
anebo budeme čekat, až spodní mořské
proudy tomu napomohou, uplyne velmi dlouhá doba a nikam
se nedostaneme. Je třeba, aby se ledovec dostal do teplejších
vod.
Tak se nakonec ledovec rozpouští v moři, a
já myslím, že celou naší ekonomiku
musíme dostat do teplejších vod, do nového
teplejšího ovzduší naší hospodářské
reformy.
O hospodářskou reformu usilujeme již mnoho
a mnoho let. Na to jsme nepotřebovali žádného
tzv. otce hospodářské reformy. Je to prostě
rozvaha a dobré, střízlivé, teoretické
i praktické myšlení a aplikace přirozených
ekonomických zákonů. O tom jsme často
mluvili, o to jsme bojovali již dlouhá léta,
rozhodně posledních pět nebo deset let. Soudruh
Černík, který byl ve Státním
úřadu plánovacím nebo soudruh lndra
to mohou dosvědčit. Nyní musíme najít
odvahu tuto reformu prosazovat, protože ona uzrála
v hlavách našich lidí a oni začínají
volat po tom, abychom aplikovali naší hospodářskou
reformu. V čem spočívá? Udělat
určité rozumné rozmezí mezi státní
administrací a socialistickým podnikáním,
kterému musíme dát nutný prostor,
aby lidé sami pochopili účel své práce,
aby se o to sami v rámci demokratického centralismu
starali a měli z toho zisk. Velký závod když
bude pracovat pro sebe a pro své zaměstnance, bude
pečovat do značné míry i o ženy
a děti svých zaměstnanců a nepřenechá
to pouze státu. My jsme si to tak rozdělili na různé
přihrádky, že potom se všechno ponechává
na starost státu.
Proč vlastně vystupuji? Vystupuji jménem
našich soudruhů z Jihočeského kraje.
O tom mluvil už s. Hofman a já se chci připojit
k jeho vystoupení. Jihočeský kraj je abych
tak řekl "Bohem zapomenutý kraj". Byl
mimo průmyslový ruch už před první
světovou válkou. Jsou to vlastně jihočeští
zedníci a řemeslníci, kteří
postavili císařskou Vídeň. Pak přišel
rok 1945 a velký investiční ruch obešel
znovu tento kraj. Stavěl se těžký průmysl
v Ostravě a všude jinde a dnes tento kraj podle statistiky
má nejnižší průměrné
mzdy snad s výjimkou Východoslovenského kraje.
Má také pracovní síly v průměru
nejstaršího věku, protože pracovní
síly byly odčerpány velkým průmyslem.
Pokud tam zůstal drobný průmysl, lidé
neměli zájem pokračovat, když se jim
nabízel lepší výdělek někde
jinde. Nakonec jsme strohou stoprocentní nacionalizací
všechno udusili.
Přitom je tam dobrý lid, je to kraj historických
krásných památek, jsou tam nádherné
lesy, dá se tam rozvinout turistický ruch, drobné
podnikání a je třeba, abychom k tomu přihlíželi.
Je třeba, abychom tomu kraji dali to, co od nás
očekává.
Musíme zabránit tomu, aby odtamtud byly odsouvány
někam jinam jiné drobné podniky, které
tam ještě zůstávají. Dík
soudružce Machačové se nám podařilo
zachránit některé menší podniky
oděvního průmyslu, které měly
být též transferovány do druhých
částí naší republiky.
V Táboře jsou velké závody, ale vyjdete-li
20 km jihovýchodně za Tábor, např.
do Mladé Vožice, vidíte, že je to chudý
kraj, kde není ani pořádná hospoda,
kde letní návštěvníci nenajdou
žádné pohostinství. Myslím, že
je třeba vyjít našim soudruhům z Jihočeského
kraje vstříc. Nechci zde formulovat nové
požadavky na ministerstvo financí, ale je třeba,
abychom uchránili alespoň ten plán, který
byl vypracován velmi podrobně ministerstvem plánování,
kde jde o určité poměrně skromné
investice, které se mají financovat. Myslím,
že jde o správnou zásadu financování
přes oborové podniky, ale stát by zde pomáhal
určitým příspěvkem právě
v těchto ohrožených krajích. Jde zejména
o výstavbu podniku Motor v Kaplicích, o papírny
v Loučovicích nebo o malý podnik Kohinor
v Mladé Vožici; je to výroba spotřebního
zboží. Myslím, že všude tam, kde
můžeme vůbec pomoci v rozvinutí spotřebního
průmyslu, musíme to dělat, aby výrobní
skupina A se vyrovnávala v nutné míře
se skupinou B. Je to základní zásada, kterou
jsme dlouho podceňovali.
Je třeba, abychom znovu rozvíjeli drobný
průmysl a služby, třeba ve formě kooperace,
jak o tom mluvil velmi výstižně soudruh Smrčka
na velkém aktivu výrobních družstev.
Mluvil o tom, co se dá všecko formou družstevnictví
podnikat. Myslím, že vláda by měla co
nejdříve jeho myšlenku rozpracovat a dát
právě národním výborům
možnost, aby rozvinuly svoji aktivitu. Soudruzi to dole chápou,
ale pokud nemají směrnice, nic nepodnikají
a jsou nešťastní z toho, když jim připomínáme
tak soudruzi, přece zde možnosti jsou. Např.
letní pohostinství, to se dá snadno zařídit,
ale ne strohou formou státního podnikání.
Myslím, že v oblasti drobného podnikání
je možno pro jihočeský průmysl nesmírně
mnoho udělat. Dále je možnost ve vytváření
menších stavebních podniků, které
budou efektivní. Je třeba, aby samy velké
závody, jak to dělají JZD, se staraly o to,
aby měly malé stavební podnikání,
které by na základě vzájemné
ostré konkurence a za pomoci národních výborů
mohlo vyrábět např. nutné stavební
hmoty atd.
Je to důležité. Právě v pohraničních
krajích by se měla myšlenka soudruha Smrčky
co nejdříve uplatnit.
Dále je to otázka vysokého školství.
Je zde žádost z Českých Budějovic
a patrně oprávněná. Pomohlo by nám
to k decentralizaci velkého počtu studentů
vysokých škol, které máme v Praze a
jíž jsme se zabývali v roce 1945 a 1946. To
se výborně osvědčilo. Vysokoškolské
studentstvo má lepší podmínky ke studiu
v Českých Budějovicích, Žilině
a Olomouci než v Praze. V účelné decentralizaci
našeho vysokého učení bychom měli
dále pokračovat.
Měli bychom také lázeňství
a vůbec turistický ruch podporovat zejména
v krásném jihočeském kraji, kde je
možno dosáhnout velkého efektu.
Jihočeský kraj kromě toho žádá
o vydělení speciálního fondu výstavby
pro pohraničí. Státní rozpočet
pamatuje na celkový fond výstavby, v jehož
rámci bychom měli pamatovat na nutnou pomoc, kterou
žádá pohraničí, a zejména
Jihočeský kraj. (Potlesk.)
Mpř. NS Dohnal: Děkuji. Slovo dávám
posl. Illovi.
Posl. Illa: Vážené soudružky a
soudruzi poslanci, projednáváni státního
rozpočtu patří každoročně
k nejnáročnějším úkolům
v práci výborů i pléna NS. Snažíme
se poctivě jako členové výboru NS
pro plán a rozpočet již po několik let
spolu s ministerstvem financí dát mu takovou podobu
a náplň, která by nejen odpovídala
naší složité ekonomické i finanční
situaci, ale aby ji také státní rozpočet
svým obsahem pomohl řešit.
Mám dojem, že naše snahy a poctivé úmysly
se míjí účinkem Všechno to, co
již po několik let opakujeme, působí
na mne dojmem že se podobáme lékaři,
který již dlouhou dobu navštěvuje svého
pacienta a přestože je mu dostatečně
známo, že jeho zdravotní stav se nelepší,
ale naopak zhoršuje, předepisuje mu stále tentýž
lék.
Příčiny neduhů naši ekonomiky
jsou nám všem dostatečně známy.
Kdybychom mohli množství papíru, na kterém
se tyto problémy v posledních osmi letech publikovaly,
vrátit zpět do dřevní hmoty, byl by
z toho jistě pěkný kus lesa. Ale mluvením
a psaním ještě nikdo nikdy žádný
problém nevyřešil. Tím méně
jsme toho schopni dosáhnout v oblasti plánování
a řízení ekonomiky této země.
Ze zavádění nové ekonomické
soustavy, od které jsme si slibovali postupné vyřešení
našich obtíží, zůstalo jenom torzo.
Že se již řadu let potýkáme se
stále stejnými problémy v našem národním
hospodářství, které se nezmenšují,
ale naopak prohlubují, je nám všem, kteří
pracujeme v politickém životě, známo
více než dostatečně.
Na pořad dne nastupuje tedy problém, jak dále.
Osobně bych navrhoval takovýto způsob řešení,
aby se sešli na společné schůzi teoretikové,
kteří v oblasti nového ekonomického
modelu již dlouhá léta pracují, praktikové,
kteří v socialistických podnicích,
ať již průmyslových nebo zemědělských,
které řídí, dosáhli takových
výsledků, jež je opravňují, aby
do těchto věcí promluvili, i když třeba
nevlastní inženýrské nebo doktorské
tituly. A jako třetí účastník
tohoto aktivu by měli být profesionální
politikové, protože oni koneckonců to, co se
připraví, budou uvádět do praxe. Jsem
osobně toho názoru, že jedině ve spojení
rozumu a praktických zkušenosti těchto lidí
je možné rozrazit začarovaný kruh, ve
kterém se stále nacházíme.
Byl nám předložen ke schválení
rozpočet na příští rok. Předsevzetí
těch, kteří ho zpracovávali, byla
jistě dobrá. Mám však vážné
obavy, že život je tak jako již mnohokrát
v minulosti nevezme opět na vědomí.
O co by nám dnes v prvé řadě mělo
jít? Mělo by nám jít v prvé
řadě o to, abychom vyvinuli ekonomický tlak
na všechny podniky tak, aby se chovaly společensky
prospěšně. Na to jsou však stále
různé názory. Ti, kteří popírají
funkci trhu, hovoří, že je v rozporu se socialismem.
Pak by měli na druhé straně tedy přiznat,
že když takto věcí staví, že
je tedy v souladu se socialismem neúčelná,
drahá, nekvalitní a často i zmetková
výroba, kterou není ochoten zaplatit zahraniční
zákazník, ať již v socialistické
nebo kapitalistické zemi. Doplácíme na ni
my sami stagnací své životní úrovně.
Jak tedy z toho? Dát tržním vztahům
tu úlohu, která jim právem patří.
Osobně se domnívám, že pro podstatu
společenského zřízení je rozhodující
to, kdo má v rukou výrobní prostředky.
A mám za to, že tato záležitost byla u
nás jednou pro vždy s konečnou platností
rozhodnuta v Únoru 1948 a v letech následujících.
Pro efekt národního hospodářství
je však daleko důležitější
systém řízení a s nim spojená
organizace práce. A tady si myslím, že jsme
vznešeným myšlenkám socialismu zůstali
mnoho dlužni. Vždyť největší
oprávnění pro svoji existenci má ten
společenský řád, který dokáže
systémem svého řízení, systémem
své organizace práce vyzískat co nejvíce
z bystrosti lidského rozumu a dovednosti lidských
rukou při náležitém ohodnocení
v odměně za vykonanou práci ve prospěch
celé společnosti.
A zde bychom se mohli poučit u kapitalistů. Jaké
závěry oni pro sebe vyvodili z chyb, kterých
se dopouštěli v řízení ekonomiky
v údobí mezi první a druhou světovou
válkou? My, střední a starší
generace, která prožila dobu první republiky,
to jistě máme všichni ve velmi dobré
paměti. A podívejte se na ně dnes, co dokázali
i ve prospěch pracujícího lidu uskutečnit.
Jsem opravdu dalek toho, abych vychvaloval kapitalistický
společenský řád. Věnoval jsem
budování socialismu na zemědělském
úseku řadu svých nejlepších let.
Jsem na to hrdý! Ale mrzí mě jedna věc,
že nám za světovým vývojem tak
pokulhává celá naše ekonomika, rozvoj
našeho národního hospodářství
a životní úroveň lidu.
Proč tomu tak je, vidím v tom, že hříchy
těch, kteří proti zájmům společnosti
si špatně počínají ve výrobě,
snímá přes dotace zapracované ve státním
rozpočtu, který je nám dnes předkládán
ke schválení v částce vyšší
než 30 mld. Kčs, celá naše společnost.
Znamená to pro nás postupně, ale energicky
odbourávat dotace na neefektivní výrobu,
odstranit ukazatel vyprodukovaného hrubého důchodu
a nahradit jej ukazatelem realizovaného důchodu
nebo ziskem, a ten pak zdanit. Dokud nenalezneme v sobě
odvahu nechat přes systém řízení
dopadat důsledky ze špatné pracovní
morálky, z nekvalitní práce na životní
úroveň těch, kteří to přímo
zavinili, do té doby nemůže u nás dojít
k nápravě. Zase budeme tam, kde jsme nechtěli
být. Na druhý rok budeme zase znovu meditovat nad
státním rozpočtem a nad tím, proč
nám to nevyšlo.
Někdo z vás, kdo mně posloucháte,
si třeba řekne, že to co jsem zde hovořil
není v souladu se socialismem. Já osobně
se však domnívám, že není socialistické
to, co doposud v ekonomice děláme.
Mpř. NS Dohnal: Děkuji posl. Illovi, hovoří
posl. lng. Galaba.
Posl. Ing. Galaba: Vážené súdružky
a súdruhovia, chcel by som povedať niekoľko pripomienok
k rozpočtu rezortu stavebníctva, i keď k bytovej
výstavbe a k niekoľkým problémom investičnej
výstavby už hovorili súdruhovia dr. Lukačovič
a Holáň.
Treba povedať, že prerokúvaný štátny
rozpočet na rok 1969 ukazuje, že hospodárska
politika vlády je orientovaná predovšetkým
na zabezpečovanie ekonomickej rovnováhy a na zvyšovanie
životnej úrovne ľudu. Jedným z činiteľov,
ktorí sa významne podieľajú na uskutočňovaní
tejto politiky, je stavebníctvo. Cez stavebníctvo
sa realizujú štrukturálne zmeny v priemysle,
doriešený technický rozvoj, modernizácia
a rekonštrukcia výrobných kapacít, dodávateľská
bytová výstavba ako dôležitý článok
životnej úrovne, školská a zdravotná
výstavba, výstavba dopravnej siete atď.
Zdá sa, že pre túto funkciu stavebníctva
sa nám nepodarilo v minulosti a ani v súčasnosti
sa nám nedarí vytvárať dobré
a priaznivé podmienky a že stavebníctvo pri
plnení úloh sústavne narážalo
a naráža na mnohé prekážky. Na
jednej strane sú to prekážky vo vnútri
samotného stavebníctva, na druhej strane - a to
v rozhodujúcej miere - sú to nedostatky v plánovaní
investičnej výstavby a v investičnej politike
vôbec. Okrem toho sú nedostatky v územno-technickej
a projektovej príprave investícii, v zásobovaní
stavebníctva kompletujúcimi materiálmi, sú
nedostatky v deformácii cien a hodnotových vzťahov
v stavebníctve, v mzdovej politike atď. To sú
faktory, ktoré ovplyvňovali činnosť
stavebníctva a spôsobili mnoho nepríjemnosti
nášmu národnému hospodárstvu.
Tieto nedostatky v investičnej politike, v stavebníctve
a v rezortoch zúčastňujúcich sa na
výstavbe vôbec, sú už roky známe
centrálnym orgánom vlády, ako Ministerstvu
národohospodárskeho plánovania, Ministerstvu
financií, Komisii pre techniku i samému rezortu
stavebníctva, ale zatiaľ sa riešia neúčinne.
Veď doteraz akékoľvek opatrenie na zlepšenie
stavu v investičnej výstavbe malo prevážne
dielčí význam bez nejakého dlhodobejšieho
pôsobenia, ako to bolo napr. s vyhláškou Ministerstva
financií č. 22/1967 o objektovej fakturácii,
ktorá nie je dostatočne účinná
a pri realizácii je ťažkopádna. Opatrenia
v investičnej výstavbe boli chápané
ako pomoc stavebníctva, a nie ako ekonomická a spoločenská
nutnosť.
V návrhu štátneho rozpočtu na rok 1969
sa Ministerstvo financií snaží riešiť
uvedené deformácie v hodnotových vzťahoch
a v cenách, avšak opäť neúplne. Chápeme,
že inflačné tendencie naďalej trvajú
a že Ministerstvo financií bolo postavené pred
zložitý problém.
Predsa len sa nazdávame, že ekonomické nástroje,
pôsobiace v stavebníctve mohli byť dôkladnejšie
dopracované. O čo konkrétne ide, poviem v
ďalšej časti svojho vystúpenia.
V našom výbore sme prerokúvali štátny
rozpočet a rozpočet rezortu stavebníctva
dvakrát - poprvé 29. novembra t. r., po druhé
10. 12. t. r. Dvakrát preto, že niektoré vecné
problémy neboli v návrhu rozpočtu doriešené.
I keď panujú rozdielne údaje medzi Ministerstvom
financií a Ministerstvom stavebníctva, najmä
pokiaľ sa týka plánu výkonov a z toho
odvodených ďalších ukazateľov, predsa
len poslanci videli hlavné nedostatky v niektorých
vecných problémoch, o ktorých sa chcem zmieniť.
Úvodom však treba ešte povedať, že
rozpočet bol konštruovaný v starej metodike,
za platnosti starých cien, takže bude treba - nazdávam
sa, že ceny boli schválené - tento rozpočet
za celý rezort Ministerstva stavebníctva od základov
prepracovať, pretože sa podstatne zmenia vzťahy
medzi štátnym rozpočtom a podnikmi rezortu
Ministerstva stavebníctva.
l napriek tejto rozdielnosti poslanci NZ sa zaoberali hlavne 4
základnými problémami, ktoré sú
rozhodujúce pre plnenie úloh v stavebníctve
i pre plnenie úloh v investičnej výstavbe
ako celku.
Prvým okruhom otázok, ktorými sa zaoberali
poslanci, boli otázky rozostavanosti. O tom sa len slovom
zmienil posl. Holáň. Poslanci trvajú na tom,
aby objem novozahajovaných stavieb v rozpočtových
nákladoch 28 mld. Kčs nebol v roku 1969 prekračovaný.
Keď sme túto záležitosť podrobne
prerokúvali, došli sme k tomu, že rozostavanosť
se v tomto štáte presúva do nevýrobnej
sféry. U priemyselných stavieb a u účelových
stavieb sa rozostavanosť znižuje, u nevýrobnej
sféry - v bytovej výstavbe rozostavanosť rastie.
Je tomu tak predovšetkým preto, že panuje dlhý
cyklus výstavby, ktorý nemôžeme ovplyvniť.
Ide tu o nedostatky jednak plánovacie, kde objem novozahajovaných
stavieb rok od roka v priebehu roka sa sústavne zvyšoval,
takže zo stavebnej kapacity málo zostávalo
na dokončovacie práce. Okrem toho bolo stavebníctvo
zle zásobované nielen výrobkami stavebnými,
ale hlavne materiálmi kompletujúcimi, ktoré
vyrábajú iné rezorty. Ďalší
faktor, ktorý ovplyvňoval rozostavanosť, bola
otázka štruktúry stavebných kapacít,
ktoré sa nevedeli tak rýchlo prispôsobiť
zmenám plánu investícii. Posilňovanie
nevýrobnej sféry totiž vyžaduje celkom
inú štruktúru stavebných kapacít
ako priemyslová výstavba. Tieto kapacity sú
nezameniteľné. V minulosti v bytovej výstavbe
pôsobili nepriaznivé ekonomické nástroje
tak, že sa budovali stavebné kapacity pre priemyslovú
a ostatnú výstavbu.
Preto, keď v tejto otázke mám vysloviť
posudok nášho výboru, znova musím podčiarknuť
to, čo povedal posl. Holáň, že členovia
nášho výboru trvajú na tom, aby objem
novozahajovaných stavieb v rozpočtových nákladoch
28.700 mil. Kčs v roku 1969 nebol v žiadnom prípade
prekročený. Už sú totiž pripravené
stavby za ďalších 7 mld. Kčs, ktoré
by sa nejakým spôsobom dostali do plánu stavebníctva.
Trváme na tom, aby sa to limitovalo.
Druhý okruh otázok, ktorý
bol prerokúvaný v našom výbore, sú
otázky bytovej výstavby. O tom tu podrobne hovoril
s dr. Lukačovič. Len jedno chcem k tomu povedať,
že naši poslanci vyslovujú veľmi vážnu
obavu, že napriek tomu, že Hospodárskej rade
a vo vláde boli prijaté opatrenia na úseku
ekonomickom, nie sú to opatrenia také, aby sa bytová
výstavba stala atraktívnou, pretože zvýhodnenie
bytovej výstavby o 6,3% dostáva túto výstavbu
na ekonomickú úroveň ostatnej výstavby,
takže to nie je žiadna preferencia, ale vyrovnanie efektívnosti
medzi jednotlivými stavebnými prácami