Posl. Meluzínová: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, chtěla bych hovořit
k hospodářské směrnici vlády,
a to k nástrojům hospodářské
politiky používaným pro rozvoj oblasti. Domnívám
se totiž, že těmto nástrojům není
věnována dostatečná pozornost.
S uspokojením bylo přijato, že vláda
přes těžkou hospodářskou situaci
chce řešit hospodářský rozvoj
některých méně rozvinutých
oblastí tím, že poskytuje dotace na investiční
akce, úlevy ze stabilizačního odvodu a jiná
zvýhodnění pro ty hospodářské
organizace, které v těchto oblastech rozšiřují
výrobu a tím zabezpečují stabilizaci
osídlení. Konkrétně v našem kraji
se tak vytvářejí podmínky pro řešení
tíživé situace v pohraničních
okresech Znojmo a Břeclav.
Opatření jsou jistě v podstatě správná,
ale oblastní problematika v jednotlivých krajích
se přece nekoncentruje jen do těch míst,
na které se vztahuje působení oblastních
ekonomických nástrojů vyhlášených
vládou. Chtěla bych to ukázat na příkladech
z našeho kraje a svého volebního obvodu.
Ve Žďáru nad Sázavou došlo v období
industrializace k výstavbě rozsáhlého
strojírenského a hutného závodu -
Žďárských strojíren a sléváren,
v oblasti Bystřice nad Peršt. byla v tomtéž
období zahájena těžba radioaktivních
surovin. Oba tyto podniky, jejichž extenzívní
rozvoj ovlivňuje značnou část okresu,
se orientují převážně na mužskou
zaměstnanost. A tak kromě příznivých
důsledků, které přineslo zprůmyslnění
Vysočiny, zůstává zde i negativní
průvodní jev - nedostatek pracovních příležitostí
pro ženy. A podle dosavadních rozvojových záměrů
jmenovaných podniků lze předpokládat,
že se tento negativní průvodní jev bude
u nás dále prohlubovat. Problém jistě
není tak naléhavý jako na Ostravsku, ale
v našem okrese se závažně dotýká
zájmů několika set rodin, jejich životní
úrovně, osobní spokojenosti a všeho
dalšího, co s tím souvisí.
Nejde samozřejmě jen o náš okres. Podobné
problémy jsou i v jiných částech kraje
- v oblasti Velkých Opatovic, na Uherskohradištsku,
Hodonínsku, obrácená situace ve struktuře
pracovních sil je v Prostějově nebo v Třebíči,
jiný problém mikrooblastí představují
Moravské Kopanice. Stejně tak to vypadá i
v jiných krajích, z nichž každý
má své specifické problémy v jednotlivých
mikrooblastech.
Nejde mi o to, že by vláda měla jmenovitě
všechny tyto problémy řešit, jejich různorodost
neumožňuje řešení podle jednotné
šablony, kromě toho jistě není účelné,
aby centrální orgán tříštil
svoji pozornost na stovky různorodých problémů
omezeného rozsahu.
Na druhé straně se tyto problémy nevyvážené
struktury v rozmístění výrobních
sil v celé republice dotýkají zájmů
statisíce lidí a nelze je neřešit. Kromě
toho každý z jednotlivých problémů
představuje nevyužitou rezervu v místně
vázaných pracovních silách, a domnívám
se, že na tom nejsme tak dobře, abychom tyto rezervy
mohli nechávat nevyužity.
Jde tedy o to, aby hospodářské směrnice
vlády vytvářely takové podmínky,
na základě nichž by oblastní orgány
na KNV a ONV mohly tyto problémy ve vlastní pravomoci
a vlastními prostředky řešit.
Jaký je současný stav? Mohu to opět
dokumentovat na svém volebním obvodu. Vedli jsme
v poslední době řadu jednání
s některými podniky, u nichž jsme předpokládali
zájem na rozšíření výrobních
kapacit s pracovními příležitostmi pro
ženy. Musím říci, že ve většině
případech jsme se setkali se zásadním
pochopením. Při konkrétních jednáních
se ale ukáže, že rozšiřování
výroby i investičně málo náročné
do nové oblasti přináší podnikům
řadu těžkostí a nevýhod, které
jsou obvykle větší než při rozšiřování
výroby v průmyslově exponovaných místech
s nedostatkem pracovních sil. Ukazuje se tedy, že
by bylo vhodné, kdyby oblastní orgány kraje
disponovaly s určitými finančními
prostředky, aby pak s jejich pomocí mohly řešit
konkrétní místní problémy tak,
aby celá akce byla pro investující podniky
přitažlivější. Nemuselo by jít
o přímé finanční dotace, ale
o různé formy nepřímé pomoci,
např. výkup nebo úprava výrobních
objektů, zavedení nebo úprava zdrojů
energie a jiné úpravy odpovídající
konkrétním podmínkám. Některé
z těchto věcí by teoreticky národní
výbor mohl ze svého rozpočtu zabezpečit
již nyní, prakticky by ovšem tyto výdaje
šly na úkor jiných částí
rozpočtu, zejména školství, zdravotnictví
nebo dopravy, čímž se ovšem tato teoretická
možnost stává okamžitě prakticky
neproveditelnou.
Jediné prostředky, které do rozpočtu
národních výborů plynou z používaného
oblastního ekonomického nástroje, jsou zdroje
z přirážky ke stabilizačnímu
odvodu. Tyto zdroje jsou však pro řešení
uvedených problémů rozloženy zcela nevhodně.
Dostává-li z přirážky 50% MNV,
30% ONV a 20% kraj, je zřejmé, že převážná
část zdrojů se tak dostává
právě do míst s nejvyšší
koncentraci průmyslu.
A 20% podílu připadající na KNV je
příliš malý prostor pro účinná
opatření. Toto rozdělení přirážky
mělo jistě svůj účel, který
určitým způsobem plní, tj. pomáhá
národním výborům v místech
koncentrace průmyslu řešit vyvolané
problémy, nemůže ale stačit již
na řešení problematiky oblasti méně
rozvinutých.
Nemám na mysli, aby všechny tyto náměty
byly ještě dodatečně promítnuty
do hospodářských směrnic vlády
na rok 1969. Bude ale jistě dobře, bude-li včas
vyhodnoceno působení stávajících
oblastních ekonomických nástrojů tak,
aby mohly být pro rok 1969 rozšířeny.
Tak, aby i oblastní orgány krajů a okresů
měly možnost řešit rozmístění
výrobních sil v menších oblastech, a
to nejlépe z fondu účelově vytvářeného.
Předsedající mpř. NS Dohnal:
Děkuji. Uděluji slovo posl. s. Krejčímu.
Posl. Krejčí Vítězslav: Vážení
soudruzi poslanci, pomalu končí rok 1968, který
byl po všech stránkách naší lidské
činnosti v republice bohatý na události a
veliké dějinné zvraty. Byl plný nadějí
v něco, co bude lepší, hlavně v nové
hospodářské politice státu.
Když jsem v lednu t. r. hovořil k expozé ministra
financí s. ing. Suchardy k úkolům a potřebám
národního hospodářství, byl
jsem kritický. Ne za každou cenu, ale proto, že
nás o tom přesvědčuje tvrdá
praxe života. Zdravé názory lidí, kteří
denně vytvářejí nové hodnoty,
společenský produkt, se zamýšlejí
a hovoří s námi i dnes ne zvláště
akademickou řečí. Porovnávají
situaci podle toho, kolik si vydělali loni a co si za tyto
peníze mohli koupit a jak to vypadá na konci roku.
Takto převážně vidí práci
nás, vlády, i ministerstva financí. Je tedy
potřeba, soudruhu ministře, lidem říci,
kdy se zastaví nezdravé výkyvy v cenové
politice, kdy bude jistota, že vydělaná koruna
bude mít dnes jako zítra stejnou hodnotu; kdy zahraniční
obchod bude vysoce aktivní, kdy přestaneme s dotacemi
na ztrátové, neefektivní provozy. Dále
mají otázky, proč má být zdražen
stavební materiál, zda je to podpora rodinné
výstavby. Dále se ptají, kdy bude státní
rozpočet rozdělen na rozpočty federální.
To jen několik otázek, na které by mělo
být veřejně odpovězeno. Hovořilo
se sice o tom již mnohokrát, ale neúspěšně.
Neznalost a nejistota vytváří nezdravou psychózu
nákupních panik a zbytečné nervozity
mezi lidem. Pracující žádají
jistotu a pevnost v řízení složitých
státních a finančních otázek
od těch, kteří jsou dnes pověřeni
těmito úkoly.
Mám-li mluvit konkrétní řečí,
hovoří se tak, aby se řeklo, jaká
je skutečná situace ve finančním hospodářství
a pak, bude-li potřeba provést, jak už to řekl
s. mg. Bichler, i tvrdší opatření, ale
s tím, že se už nebudeme vracet k drobení
a látání vzniklých situací.
Domnívám se, soudruzi poslanci, i já, že
dobře skloubená státní a finanční
politika s podporou pracujících může
přinést užitek. Jestliže vznikají
mezery a nedůvěra, je to zlé. Nutí
to samozřejmě vládu i ministerstvo financí
dělat provizorní, nekoncepční, krátkodobou
hospodářskou a finanční politiku,
a teprve až si uvědomíme, že jsme narazili
čelem na zeď, děláme opožděná,
a ještě více znervózňující
opatření. Pro rok 1969 stojí tedy vláda
a ministerstvo financí před velikým úkolem.
Zajistit v prvé řadě, aby se tyto chyby minulosti
neopakovaly.
V dalším vystoupení chci poukázat na
naše zemědělské problémy, se
kterými se setkáváme denně a jsme
nuceni je znovu a znovu opakovat, aby se už neopakovaly.
Jsme všichni přesvědčeni, že zemědělství
sehrává v národním hospodářství
úlohu stabilizátora. Je potřeba připomenout,
že tuto funkci by zemědělství mělo
úspěšně plnit i v létech budoucích.
Jsou však i zde nedostatky a překážky,
které už nejeden rok kritizujeme a skutečnost,
pro stálé nepochopení našich hospodářských
partnerů místo aby se zlepšovala, tak se zhoršuje.
Přímo v zemědělské výrobě
vznikají morální a hmotné škody,
které nelze ničím vysvětlit a nahradit.
Ztráty a škody např. ve výrobě
rostlinných výrobků jsou obrovské.
Nedokonalými stroji a posklizňovou úpravou
vznikly např. letos ztráty při sklizni v
průměru 5-7 q obilí z každého
ha. Jenom v našem okrese byly ztráty vyčísleny
50 tisíci metráky zrna. Jistě tedy stojí
zato podat si ruce pro prospěšnou věc a zbytečně
si neztěžovat práci. Ceny zemědělských
produktů v průměru nahoru v příštím
roce nejdou. Ovšem vše, co potřebujeme ke své
dobré práci a plnění celospolečenských
potřeb, má stálý trend směrem
nahoru. Máme rozbory, že budou zahraniční
stroje dražší včetně náhradních
dílů.
Rovněž otázka stavebního materiálu.
Jaké je krytí pro potřeby zemědělství.
O tom nehovořím. Teprve až co zbude.
Jsou nám předkládány již dnes
smlouvy, ze kterých je patrno, že umělých
hnojiv nebude v roce 1969 ani tolik, kolik jsme jich nakoupili
v tomto roce.
Tyto a jiné nedostatky mohou přivodit, že zemědělství
svou funkci nemusí začít dobře plnit,
takže by mohlo dojít k nenahraditelným škodám.
Soudružky a soudruzi poslanci, nebo nás soudruzi v
ústředních orgánech skutečně
vidí jako přítěž a jenom z nelogického
závěru nad tím, že čím
více vyrábíme, tím je to pro státní
pokladnu horší? I my potřebujeme ke své
práci dobré a příznivé podmínky,
klid a nejitření.
Než jsme se dopracovali k dnešním výsledkům,
dalo to hodně práce a námahy i odříkání
pracovníků v zemědělství. Nedá
se čekat, že všechno se bude vyvíjet jen
pro nás samo o sobě. Proto je potřeba, abychom
zemědělství věnovali v příštím
roce patřičnou péči, hlavně
by to měly dělat nové vlády, aby nedošlo
ke snížení výroby, intenzity, která
by se objevila ihned v zásobování potravinami.
A to by nám nikdo nemohl odpustit, kam až hluboko
jsme došli.
Nejsem pesimista a věřím, že se nám
věci podaří napravit, ale mám čisté
svědomí, že jsem na otázky, které
pokládám při schvalováni rozpočtu
za zásadní, reagoval s naprostou poctivosti a otevřeností.
Na konec mého vystoupení mi dovolte, soudružky
a soudruzi poslanci, ještě několik připomínek
na podporu našeho partnera - potravinářského
průmyslu.
Hospodářská rada při projednávání
návrhu opatření na další rozvoj
potravinářského průmyslu schválila
23. září t. r. mj. též limit
rozpočtových cen investičně zahajovaných
staveb na rok 1969 v minimálním rozsahu 2 mld. Kčs
s tím, že tento limit může být
překročen, budou-li vytvořeny podmínky
pro zahájení dalších staveb.
Vzhledem k tomu, že SBČS má k dispozici celkový
limit rozpočtových cen nově zahajovaných
investic na rok 1969 pro celý průmysl v ČSSR
pouze 13 mld. Kčs, došlo ke krácení
limitu pro zpracovatelský potravinářský
průmysl.
Limit stanovený pro první etapu je z hlediska nutné
rekonstrukce a modernizace dosavadního zaostávajícího
potravinářského průmyslu naprosto
nedostačující a neúplně řeší
dlouhodobé přetěžování
některých výrobních kapacit, především
v nejdůležitějších oborech potravinářského
průmyslu jako je mlékárenský průmysl,
zpracování masa, cukrovarský průmysl
a ostatní.
To jsou mé připomínky k dnešnímu
úvodnímu slovu ministra financí s. ing. Suchardy
ke státnímu rozpočtu na rok 1969. Děkuji
vám za pozornost. (Potlesk.)
Mpř. NS Dohnal: Děkuji. Slovo uděluji
posl. Monczkovi.
Posl. Monczka: Soudružky a soudruzi, v souvislosti
s projednáváním státního rozpočtu
na rok 1969 v Národním shromáždění,
chtěl bych především ke kapitole hornictví
říci několik připomínek, které
se v průběhu jednání průmyslového
výboru pro hlavní výrobní odvětví
a dopravu objevily.
Ze svých zkušeností mohu říci,
že tyto problémy jsou v revírech velmi živě
diskutovány. Než přejdu k jejich charakteristice,
uvedu některé výsledky za rok 1968. Resort
hornictví předpokládal tvorbu hrubého
důchodu na rok 1969 ve výši 13,95 mld. Kčs
a aktivní saldo ke státnímu rozpočtu
ve výši 3,95 mld. Kčs. Dosavadní průběh
v roce 1969 potvrzuje, že předpoklady resortu byly
správné, neboť tvorba hrubého důchodu
dosáhne úrovně 14 mld. Kčs a vztah
ke státnímu rozpočtu bude dodržen podle
předpokladu. Tohoto příznivého výsledku
bude dosaženo především růstem
produktivity práce, která oproti stejnému
období roku 1967 vzrostla o 11% a výdělky
pouze o 5%.
Tento růst produktivity práce znamená, že
v hornictví v roce 1968 pracovalo v průměru
o 9 tisíc osob méně než v roce 1967
při vyšším objemu výroby.
Vzhledem k dosaženým výsledkům v letošním
roce zdá se nám pracujícím na tomto
úseku, že ujasněním a vyřešením
našich problémů lze očekávat
dalšího výraznějšího zlepšení
v ekonomické oblasti. Rozhodujícím problémem
hornictví je ujasněnost jeho postavení v
perspektivě využívání domácí
surovinové základny ve vztahu k dováženým
energetickým zdrojům. Již po několik
let se názory v největším hospodářském
centru neustále mění, což podstatně
narušuje koncepci hornictví jako celku, neboť
naše odvětví se nemůže tak rychle
přizpůsobovat těmto názorovým
změnám vzhledem k vysoké náročnosti
sladěnosti investiční výstavby ve
vztahu k potřebám. To ve svých důsledcích
působí také na potřeby obyvatelstva,
které náhradou za některé neuskutečněné
záměry (topení naftou, mazutem) na poslední
chvíli vyžaduje pevná paliva. Tak vysoký
výkyv zejména ve IV. čtvrtletí nelze
pak uspokojivě řešit.
Kromě neujasněné perspektivy nejvyššího
hospodářského centra negativně působí
na důchodovou situaci podniků permanentní
zvyšování cen některých strojů,
zařízení a materiálu ze strany našich
dodavatelů. Přitom chci zdůraznit, že
v průběhu roku 1968 jedině hornictví
v celém národním hospodářství
snížilo velkoobchodní ceny svých výrobků
v průměru o 9%. Pro ilustraci uvedu jen několik
příkladů, kdy dochází ke zvýšení
cen. Například zvýšení cen pryžových
pásů představuje 2,3 mil. Kčs, cementu
a vápna o 1 mil. Kčs, u pohonných hmot a
mazadel o 2,8 mil. Kčs, u výkovků a výlisků
1,9 mil. Kčs, u lan 3 mil. Kčs. Kromě toho
známé zvýšení přepravních
tarifů představuje 320 mil. Kčs.
Veškeré zvýšení cen a tarifů
u našich dodavatelů musely hornické organizace
utlumit na úkor svých vlastních důchodů,
což vyvolává obavy u hornické veřejnosti,
že hornická práce nebude společensky
oceněna a horníci v úrovni svých výdělků
postupně se dostanou pod celostátní úroveň
v růstu průměrných ročních
výdělků. Tato obava působí
jednak na získávání dorostu a také
na získávání pracovních sil,
např. v OKR, kde se jeví potřeba zhruba získat
do hornictví 4800 nových pracovníků
jen pro rok 1969 za situace, kdy organizovaný nábor
je fakticky zrušen.
Na základě výše uvedených problémů
se domníváme, že neduhy národního
hospodářství se chtějí řešit
na úkor hornictví.
My v hornictví zastáváme názor, že
vytváření důchodové rovnováhy
podniků pomocí zvyšování cen
je cesta nejmenšího odporu bez důsledného
zkoumání úrovně vlastních nákladů
výroby a přepravy. Myslíme si, že například
převážení cementu auty na dlouhé
vzdálenosti je neúnosné a prodražuje
výrobek. Takových příkladů
lze uvést i více. Nám jde o to, aby cenové
orgány, ať již federální nebo národní,
dávaly souhlas k určité úrovni cen
jen po důkladném prozkoumání úrovně
nákladů a ostatní režie. Tato cesta
tvorby cen nám může daleko více vyřešit
než jakékoli administrativně správní
zásahy.
Dalším problémem, který se převážně
vyskytuje v hlubinných dolech mimo nepřetržité
provozy, je otázka zkrácené pracovní
doby, kdy podle stávající vládní
vyhlášky ji můžeme zavést jen tehdy,
pokud nenarušíme provoz navazujícího
resortu. Toto řešení se nám zdá
velice šalamounské a konkrétně představuje
reálné nebezpečí, že horníci,
kteří jako první najeli na zkrácenou
pracovní dobu a kteří nutně musí
mít pro regeneraci svých pracovních schopností
zajištěn v plném rozsahu čtyřicetihodinový
pracovní týden, budou i v r. 1969 pracovat o některých
sobotách, jako jedni z mála v celém národním
hospodářství. Proto bych žádal
naše vládní orgány, aby se touto věcí
zabývaly a příznivěji dořešily.
Nyní mi dovolte učinit několik poznámek
k dnes nejpalčivějšímu problému,
tj. k zásobování národního
hospodářství a obyvatelstva především
tuhými palivy.
Neujasněnost celkové koncepce využívání
domácí surovinové základny v nejvyšším
centru a dále pak vytvoření obecné
psychózy, že uhlí je dost a že je kdykoli
dosažitelné, spolu s ekonomickými nástroji
vytváří situaci, že odběratelské
podniky a Uhelné sklady udržují minimální
stav zásob a nezvyšují je ani v letních
měsících; kdy z hlediska těžby
a přepravy je situace nejpříznivější.