Konečně mi dovolte říci několik
poznámek za vládu k otázkám, které
se týkají chemie, ne z důvodů příspěvků,
které byly předneseny, nýbrž proto,
že jde o otázky týkající se strukturálních
změn v našem hospodářství. Chci
za vládu prohlásit, že nejen Hospodářská
rada, ale i vláda projednala situaci, která je v
chemickém průmyslu z hlediska zdrojů a dalšího
rozvoje.
Chci říci, že byla přijata vážná
opatření, jak zabezpečit z hlediska úvěru
státní účast na dalším
rozvoji chemie. Prohlašuji ale před Národním
shromážděním, že tam, kde půjdeme
s účastí ze státních prostředků,
musíme se snažit, aby se v chemii neopakovaly takové
případy, jako byly Šala, Kralupy, Záluží,
Štětí atd. Říkám to, aby
nedošlo k nedorozumění. Chceme podpořit,
ale nejsme ochotni dávat státní prostředky
tam, kde nebudou řádně využity.
Na závěr chci říci ještě
několik poznámek. Za prvé se domníváme,
že bude třeba čerpat ze zkušeností
z roku 1968, kdy celé hospodářství
i rozhodování v centru bylo pod nemalým tlakem.
Byli bychom rádi, kdybychom napříště
nemuseli pod takovým tlakem rozhodovat, ale kdybychom v
tomto směru všichni důsledně šli
cestou racionálního uspokojování takových
otázek, kdybychom postupovali vždy z hlediska nové
soustavy řízení, což znamená
podporu podnikavosti, rozvinutí hlediska podnikatelské
kalkulace.
Za druhé, než budeme schvalovat rozpočet, prosil
bych vás, abychom se shodli v tom, že je nutné
pro úspěch státního rozpočtu
pracovat s velkou náročností a důsledností
z hlediska ekonomické i politické práce.
Jinak neuspějeme ani v oblasti dotací a nároků
na jejich snížení, ani v oblasti odstraňování
deformací, ani s těmi výklady nežádoucími,
jestliže nedáme do souladu vysokou náročnost
práce ekonomické a politické.
Prosím, abyste věřili, že chceme věnovat
velkou pozornost dalšímu rozvíjení ekonomické
reformy. V tom směru prosím, aby nebyly pochybnosti,
že nejde o uzavřený model ekonomického
řízení, nýbrž o proces nového
poznávání, ke kterému chceme obrátit
celou ekonomickou frontu. Prosím, abyste z tohoto hlediska
správně posuzovali všechny otázky, kterých
se to bude týkat.
Kromě toho bych vás prosil, abychom byli velmi důslední
v tom, co zaznělo z některých diskusních
vystoupení vašich. Velmi prosím, kdybychom
v tom směru, to říkám obecně,
také všechno konkrétně prosazovali jako
dobře myšlená přání, jako
dobře formulované myšlenky - abychom je zabezpečovali
v konkrétních ekonomických činech.
Za tu pomoc vám děkuji.
Pokud jsem nereagoval na některé připomínky
vaše, budeme je respektovat jak v ministerstvu financí,
tak v ostatních centrálních orgánech.
Na závěr znovu prosím, abyste návrh
tak, jak byl vládou předložen, s úpravami,
které doporučil soudruh zpravodaj, přijali.
Děkuji vám. (Potlesk.)
Podpredsada NZ Žiak: Ďakujem s. ministrovi Suchardovi.
Prosím teraz spravodajcu posl. Ing. Červeného
o záverečné slovo.
Zpravodaj posl. ing. Červený: Soudružky
a soudruzi poslanci, byl nám předložen dokument,
vládní návrh zákona o státním
rozpočtu na rok 1969 a o některých dalších
finančních opatřeních. Na základě
zpravodajské zprávy a usnesení některých
výborů a společné schůze výborů
byla tu nakonec diskuse, která překročila
rámec předloženého dokumentu a opírá
se o dokument rozpracovaného státního rozpočtu
a o dokumenty vydané ÚKĽK, jakožto zkušenosti
poslanců z volebních obvodů.
Mohu jen konstatovat, že proti ustanovení vládního
návrhu zákona o státním rozpočtu
na rok 1969 a některých dalších finančních
opatření ve znění návrhu společné
schůze výboru ústavně právního
a výboru pro plán a rozpočet nebyly žádné
námitky.
Chtěl bych se ještě jen dotknout diskusního
příspěvku prvního, tj. příspěvku
s. prof. Vyskota. On přišel s tím, že
návrh zákona by mohl být zbytečný,
protože jde o prozatímní opatření.
Přiznávám se, že při prvním
jednání ve výboru pro plán a rozpočet
jsem měl podobnou námitku. Ale když jsem pak
uvážil, že jde o zákon, který určuje
úhrn výdajů a úhrn příjmů
daných v příloze 1, kde se uvádí
rozdělení těchto příjmů
podle hrubých celkových kapitol, a v příloze
2 že se uvádí souhrn finančních
vztahů a subvencí do rozpočtů národních
výborů, obsažený ve státním
rozpočtu, že tyto dvě přílohy
plus to celkové opatření znamenají
rámec, poznal jsem, že tento rámec, přijmeme-li
zákon o rozpočtu, nemůže být
delimitací mezi federálními orgány
a národními orgány měněn. Čili
vytváří se určitý prejudic
co do výše jednotlivých položek, ale jen
co do úhrnu pro určitou delimitaci.
Z toho důvodu předpokládám, že
rozpočet tento není prozatímní. Výbor
ústavně právní měl obdobné
námitky. Proto vložil do zákona o rozpočtu
toto ustanovení. Do té doby hospodaří
s prostředky státního rozpočtu na
rok 1969 vláda ČSSR v dohodě s vládami
ČSR a SNR.
Z těchto důvodů navrhuji, aby vládní
návrh zákona o státním rozpočtu
na rok 1969 a o některých dalších finančních
opatřeních ve znění společných
návrhů ústavně právního
výboru a výboru pro plán a rozpočet
byl přijat.
Jako druhý bod, který jsem předložil
k projednání, byla zpráva výboru pro
plán a rozpočet k vládnímu návrhu
zákona o státním rozpočtu, kde výbor
pro plán a rozpočet navrhuje plénu, aby bylo
schváleno usnesení, které jsem celé
citoval.
Mohu konstatovat, že v diskusi nebyly žádné
námitky proti jednotlivým ustanovením tohoto
usnesení. Naopak, řada diskutujících
potvrzovala jednotná ustanovení, která v
tom jsou, i jednotnou charakteristiku rozpočtu i stanovisko
k celkovému vývoji národního hospodářství.
Mám jenom jedinou připomínku, a to je otázka
osobních nákladů ve federaci. Navrhuji, abychom
přijali a tak to také původně ve výboru
pro plán a rozpočet bylo konstatováno, na
str. 4 odst. III, odst. 1b) tuto formulaci:
"Nepřipustit růst osobních nákladů
s výjimkou přírůstku podle hospodářské
směrnice vlády na rok 1969 na správu vynaložených
v roce 1968."
S tímto dodatkem, což je to, co jsem řekl ve
své zpravodajské zprávě, že je
třeba počítat s tím, že bude
třeba upravovat i platy pracovníků ve státní
správě tak, aby to odpovídalo celkovému
růstu mezd.
Z těchto důvodů doporučuji, aby i
tento návrh výboru pro plán a rozpočet
byl přijat jako usnesení NS.
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem.
Počuli ste záverečné slovo a návrhy
spravodajcu. Prv, ako pristúpime k hlasovaniu, chcem upozorniť,
že o tomto zákone, ako aj o niektorých ďalších,
ktoré máme na programe rokovania 29. schôdze
NZ, budeme hlasovať spôsobom, ktorý je stanovený
ústavným zákonom č. 143/1968 Zb. o
československej federácii pre záležitosti,
u ktorých pri schvaľovaní platí zákaz
majorizácie.
Ďalej článok 150 ods. 2 a 3 ústavného
zákona o československej federácii stanoví:
Ods. 2: "Ak bude Národné zhromaždenie
pred dňom, uvedeným v ods. 1, rokovať o niektorom
z návrhov uvedených v čl. 42 ods. 2, je na
jeho prijatie potrebný súhlas väčšiny
všetkých poslancov Národného zhromaždení
a zvolených v českých krajoch a väčšiny
všetkých poslancov Národného zhromaždenia
zvolených na Slovensku.
Ods. 3: O návrhoch podľa ods. 2 hlasujú poslanci
zvolení v českých krajoch a poslanci zvolení
na Slovensku oddelene."
Prosím preto skrutátorov NZ, aby sa pripravili na
sčítanie hlasov.
Oznamujem, že v sále je prítomné 197
poslancov, z toho 133 poslancov z českých krajov
a zo Slovenska 64 poslancov.
Pristúpime k hlasovaniu.
Prosím teraz, aby hlasovali poslanci zvolení v českých
krajoch. Hlasujeme o rozpočtovom zákone. Kto z týchto
poslancov NZ súhlasí s tým, aby vládny
návrh zákona o štátnom rozpočte
na rok 1969 a o niektorých ďalších opatreniach
bol schválený v znení spoločnej správy
výborov ústavnoprávneho a pre plán
a rozpočet, nech zdvihne ruku! (Deje sa.) - Medzitým
prišli ešte ďalší poslanci do sály,
takže je teraz prítomné 139 českých
poslancov. - Zdá sa, že všetci hlasovali za prijatie
zákona.
Kladiem otázku poslancom v českých krajoch,
kto je proti? (Nikto.) Kto sa zdržal hlasovania? (Jeden.)
Konštatujem, že z počtu poslancov zvolených
v českých krajoch hlasovalo za predložený
návrh 139 poslancov, čo je prirodzene vysoká
nadpolovičná väčšina.
Prosím teraz poslancov zvolených na Slovensku, aby
sa pripravili na hlasovanie.
Kto z týchto poslancov NZ súhlasí s vládnym
návrhom zákona o štátnom rozpočte
na rok 1969 a o niektorých ďalších finančných
opatreniach podľa znenia spoločnej správy výborov
ústavnoprávneho a pre plán a rozpočet,
nech zdvihne ruku! (Deje sa.)
Konštatujem, že z poslancov zvolených na Slovensku
hlasovalo za predložený návrh 68 poslancov.
Kto je proti tomuto návrhu? (Nikto.)
Kto sa zdržal hlasovania? (Nikto.)
Za predložený návrh hlasovalo 68 poslancov
zo Slovenska, hlasovanie bolo teda jednomyseľné. Zákon
o štátnom rozpočte na rok 1969 a o niektorých
ďalších finančných opatreniach
bol teda Národným zhromaždením Československej
socialistickej republiky schválený.
Teraz pristúpime k hlasovaniu o uznesení, ktoré
predkladá Národnému zhromaždeniu na
schválenie Výbor NZ pre plán a rozpočet
k vládnemu návrhu zákona o štátnom
rozpočte (tlač 250). Ide o doplnok, ktorý
uviedol súdruh spravodajca posl. Červený.
Na prijatie tohto uznesenia stačí nadpolovičná
väčšina hlasov prítomných poslancov
NZ. Nebudeme preto hlasovať oddelene, budeme hlasovať
spoločne.
Dávam hlasovať.
Kto súhlasí s návrhom uznesenia k vládnemu
návrhu zákona o štátnom rozpočte
(tlač 250), ktorý bol predložený Výborom
NZ pre plán a rozpočet, nech zdvihne ruku! (Deje
sa.)
To je väčšina. Je niekto proti? (Jeden hlas.)
Zdržal sa niekto hlasovania? (Nikto.)
Ďakujem, to je zrejme nadpolovičná väčšina.
Konštatujem, že uznesenie Národného zhromaždenia
k vládnemu návrhu zákona o štátnom
rozpočte bolo schválené.
Pristúpime teraz k ďalšiemu bodu dnešného
programu, ktorým je
2. Vládny návrh zákona o dôchodkovej
daní (tlač 222) a spoločná správa
výborov ústavnoprávneho, pre národné
výbory, pre plán a rozpočet, pre spotrebný
priemysel, služby, obchod a spoje a výboru zdravotníckeho.
Návrh odôvodní minister financií Ing.
Sucharda. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr financí ing. Sucharda: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, předložený
vládní návrh zákona o důchodové
dani sleduje zejména tyto cíle:
1. sjednocením daňového systému zajistit
všem organizacím, spadajícím do sféry
drobného socialistického podnikání,
relativně stejné ekonomické a tudíž
i konkurenční podmínky;
2. navíc zmírnění intenzity zdanění,
zejména komunálních služeb, při
odstranění jednotného systému zdaňování
hrubého důchodu a přechodem na diferencovaný
odvod daně ze zisku a mezd podle dosažené rentability
posílit finanční základnu celého
tohoto významného odvětvi.
Oblast služeb pro obyvatelstvo, provádění
oprav, údržby, zakázkové a drobné
doplňkové výroby občanům i
socialistickému sektoru je stále jedním ze
slabých úseků našeho národního
hospodářství, a to jak po stránce
dostatečných kapacit, tak i po stránce kvality
a účelné dislokace. Zajišťováním
těchto prací se zabývají především
organizace výrobního a spotřebního
družstevnictví, podniky místního průmyslu
a komunálních služeb. Z důvodové
zprávy chci zejména upozornit na to, že jde
o oblast služeb, kde pracuje na 270.000 pracovníků.
Při rozboru příčin současného
neuspokojivého stavu v tomto odvětví bylo
konstatováno, že rozvoj služeb je bržděn
neúčelnou organizační centralizací
a administrativními formami řízení
a z toho vyplývající hospodářskou
neefektivností, která navíc způsobuje
nedostatek finančních prostředků na
rozvoj a nedostatečnou osobní zainteresovanost pracovníků.
Zkušenosti z některých socialistických
států ukazují, že na tomto úseku
ekonomiky je prospěšné uvolnit prostor pro
iniciativu pracovních kolektivů spolu s pružným
systémem odměňování, cenové
politiky, organizace a řízení tak, aby každý
kolektiv mohl plně uplatnit svoji iniciativu v souladu
se zájmem svým i se zájmem společnosti.
V souladu s akčním programem strany a vlády
se proto přistupuje k podpoře rozvoje tohoto drobného
socialistického podnikání.
Byly připraveny zásady rozvoje drobného socialistického
podnikání, které byly schváleny vládou
dne 7. listopadu 1968; příslušným ministrům
bylo uloženo připravit návrh zákonné
úpravy drobného socialistického podnikání,
vycházející též z připravovaného
zákona o podniku.
Tím mají být vytvořeny podmínky
pro zdravou soutěživost mezi jednotlivými podniky
i uvnitř podniku mezi pracovními kolektivy. Současně
s tím budou vytvořeny podmínky v osobním
odměňování, v cenové tvorbě,
v řízení apod. V souvislosti s těmito
otázkami bylo však proto nutno řešit i
zdanění drobného socialistického podnikáni.
Vládní návrh zákona o důchodové
dani řeší vztah ke státnímu rozpočtu
velkého počtu drobných podniků a provozoven
různého hospodářského i společenského
zaměření a subjektů různých
vlastnických forem. Čísla o tom mluví
přesvědčivě v důvodové
zprávě. Tento zákon tedy zajišťuje
daňové povinnosti značného počtu
hospodářských jednotek, a proto zabezpečuje,
aby systém i intenzita zdanění byly pro všechny
v zásadě jednotné.
Snížený výnos důchodové
daně podle vládního návrhu zákona
o cca 280 mil. Kčs proti dnešnímu stavu představuje
zvýhodnění zejména komunálních
služeb, aby především v této oblasti
byly vytvořeny ekonomické předpoklady pro
další rozvoj tohoto odvětví. Věřím,
že toto snížení je dobrá investice,
která přinese nejen krajně naléhavý
rozvoj služeb, ale s tím i nové zdroje pro
státní rozpočet.
Jménem vlády doporučuji schválení
vládního návrhu zákona o důchodové
dani. (Potlesk.)
Podpredseda NZ Žiak: Ďakujem s. ministrovi Suchardovi.
Spoločnú správu výborov Národného
zhromáždenia prednesie spravodajca posl. Jiránek.
Prosím, aby sa ujal slova.
Zpravodaj posl. Jiránek: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, vážení
hosté. Zpravodajskou zprávu uvádím
jako společnou za výbory ústavně právní,
pro národní výbory, pro plán a rozpočet,
pro spotřební průmysl, služby, obchod
a spoje, výbor zemědělský, výbor
branný a bezpečnostní a za výbor zdravotní.
K tomuto vládnímu návrhu zákona o
důchodové dani jsme již dříve
zde projednali zásadní připomínky,
které byly při projednávání
zásad vzneseny a jsou ve vládním návrhu
zákona obsaženy. Vládní návrh
zákona o důchodové dani provádí
daňovou úpravu u organizací výrobního
a spotřebního družstevnictví, v podnicích
místního hospodářství a dalších
drobných organizacích, jejichž pracovní
náplní je poskytování placených
služeb obyvatelstvu, provádění oprav,
údržby, zakázkové a doplňkové
výroby jak pro naše obyvatelstvo, tak i pro socialistický
sektor národního hospodářství.