Středa 18. prosince 1968

Celá tato sféra drobného podnikání z velké části nahrazuje dřívější podnikání živnostenské a je nutno konstatovat, že dodnes neuspokojujeme požadavky našich pracujících. V celém tomto komplexu malovýroby je velké množství rozmanitých činností výrobního zaměření, takže nelze jednoznačně stanovit celkový rozsah tohoto podnikání. Proto do konce roku 1970 se bude mít za to, že charakter tohoto podnikání mají podniky místního průmyslu, komunálních služeb a sběrných surovin s tím, že ve stanoveném mezidobí se konkrétně určí ty druhy prací, které spadají do komplexu drobného podnikání. V současné době je tato činnost reprezentována komunálními službami, místním průmyslem, sběrnými surovinami, drobnými výrobními a spotřebními družstvy a produkuje roční výkon zhruba 18 mld. Kčs a tvoří maloobchodní obrat ve výši 32,5 mld. Kčs.

Všechny vyjmenované obory zaměstnávají zhruba 370 tis. pracovníků. Kromě těchto podniků se zabývají drobným podnikáním další socialistické organizace, jako jsou např. organizace politických stran, Národní fronty, Revolučního odborového hnutí a dalších dobrovolných společenských organizací, hospodářských zařízení tělovýchovných jednot, Svazarmu apod.

Celé toto seskupení drobných provozoven vyžaduje nutně vytvořeni takových ekonomických podmínek a nástrojů, které by odpovídaly specifice těchto oborů a umožňovaly další efektivní rozvoj. My musíme v této tzv. terciální sféře, která by se měla podle mého názoru jmenovat primární, protože se prakticky týká všech občanů naší republiky, a vzhledem k tomu, jakou měrou se podílí na zlepšení životní úrovně nás všech, odstranit rozdílné ekonomické podmínky. Tyto podniky mají nyní dostávat úpravou daně skoro stejné ekonomické i konkurenční podmínky. Je nesporné, že jedním ze základních kamenů drobného podnikání je právní úprava vztahů drobných podniků ke státnímu rozpočtu. Proto předkládaný návrh zákona o důchodové dani má za cíl sledovat dva hlavní ukazatele:

1. Odstranění jednotného zdanění hrubého důchodu a zajištění přechodu na diferencovaný odvod daně ze zisku a mezd, měřený podle dosažené rentability toho kterého podniku.

2. Zajištění všem jmenovaným organizacím jednotného daňového systému, který by vytvořil postupně v drobném socialistickém podnikání relativně stejné ekonomické podmínky, a tak i možnost soutěživosti a konkurence.

Dnešní jednotný daňový systém odvodu z hrubého důchodu, který u výrobních družstev a podniků místního hospodářství činí 16%, u spotřebních družstev 14%, nerespektuje v plné šíři rozličnost výrobních možností, cenovou úroveň jednotlivých oborů podnikání, nebere vůbec v úvahu teritoriální podmínky různých oblastí v našem státě a nebere ohled na nestejné možnosti v docilování hospodářských výsledků u jednotlivých organizací.

Tento stav a zavedený systém stanovených odvodů nutně vyžadoval redistribuci finančních prostředků mezi jednotlivými podniky nejen na úrovni svazů družstev, ale i na úrovni národních výborů a dokonce by znamenal při své další platnosti provádění redistribuce i v r. 1969 i mezi republikou Slovenskou a republikou Českou.

Znovurozdělování finančních prostředků, které v praxi znamenalo ubírání dodatkových odvodů na jedné straně a poskytování dotace na straně druhé, nemůže vůbec odpovídat zásadám nově zaváděné ekonomické soustavy řízení, brzdí socialistickou podnikatelskou činnost a odpovědnost podniků za vykonanou práci. Je proto správné, aby se tento stav změnil. A k tomu právě přistupujeme nyní při projednávání nového daňového systému.

Vládní osnova zákona o důchodové dani vychází ze zásady zdanění čistého zisku a zdanění vyplácených mezd. V praxi to znamená, aby podniky služeb a drobné výroby měly zájem na dalším rozvoji svého podnikání jak v oboru oprav, údržby, tak i zakázkové a drobné výroby a výrobků do tržních fondů. Zdanění mezd pak představuje ekonomický nástroj státu k regulaci mzdového vývoje a k vytvoření takových podmínek, aby ekonomický zájem podniků a družstev byl ve shodě s ekonomickým zájmem naší společnosti.

Přímo v zákoně se uvažuje o systému slev na daňových povinnostech a dále je dávána možnost orgánům národních výborů, aby se mohly rozšiřovat zejména nedostatkové služby pro obyvatelstvo, rozvoj družstevního podnikání družstev invalidů a rozvoj podniků a družstev, zejména v pohraničních, hospodářsky méně vyvinutých oblastech našeho státu. V pravomoci národních výborů bude také možnost ovlivnit rozvoj takových činností, které jsou celospolečensky žádoucí a na nichž se podílejí dobrovolně funkcionáři nebo členové družstev a které by také umožnily i výchovu učňovského dorostu pro všechny tyto obory. Jsou to např. hospodářská zařízení tělovýchovných jednot apod.

Jak jsem se již na počátku své zprávy zmínil, zdaňujeme družstevní organizace s výjimkou JZD a JRD podle zák. č. 113/66 Sb. o důchodové dani družstevních a jiných organizací. Kromě této daně je ještě družstvům předepsán stabilizační odvod. Podniky místního průmyslu, komunálních služeb a sběrných surovin provádějí odvody podle zák. č. 83/66 Sb., nebo podle vládního nařízení č. 100/66 Sb.

Již z tohoto výčtu právních norem je vidět, že naše organizace drobného podnikání neměly vytvořeny stejné ekonomické a konkurenční podmínky, a proto je nutné zavést jednotný systém daně v jednotné metodice i intenzitě.

Tím, že máme uvolněny dodavatelsko-odběratelské vztahy a umožňuje se volné podnikání, zvětšuje se nám podnikatelská hospodářská činnost dalších organizací, jak jsem se již zmínil např. Svazarmu, tělovýchovných jednot, závodních výborů i národních výborů. Protože podle dosavadních stávajících právních předpisů není možno řešit vztah těchto organizací vůči státnímu rozpočtu, vytvořila se různorodá ekonomická základna, a tak se změnily konkurenční podmínky vůči podnikům místního hospodářství a dokonce v některých případech i vůči státním podnikům. V poslední době máme takový klasický případ u stavebních organizací, kde přidružená výroba JZD, tělovýchovných jednot i některých národních výborů vysílala pracovníky k provádění stavebních prací do národních podniků, zabývajících se stavební činností, a dokonce máme zjištěný případ, že i okresní průmyslové stavební podniky si objednávají práci u těchto organizací.

Soudružky a soudruzi, odměna těchto pracovníků někde přesahuje měsíčně v mnoha případech 5 tis. Kčs i více, jak jsme se o tom sami přesvědčili při průzkumu ve Vysokých Tatrách, a pracují tam zároveň se zaměstnanci národních podniků nebo komunálních podniků, jejichž odměna je podstatně nižší. Dovoluji si zde s plnou odpovědnosti říci, ze toto jsou odměny, které mají inflační charakter a nejsou podloženy hodnotou vykonané práce. Tento způsob odměňování se může tvořit právě tam, kde stát nemá možnost čerpat ze zisku ve formě daně finanční prostředky. Proto musí i tato tzv. přidružená výroba, která se trvale zabývá hospodářskou činností, být postižena stejnou daňovou povinností jako ostatní podniky. Navrhovaný vládni návrh zákona o dani to umožňuje.

Proti dosavadnímu stavu znamená nová právní úprava zdanění organizací drobného socialistického podnikání zvýhodnění zhruba o 120 mil. Kčs, přičemž nejvíce budou potom zvýhodněny organizace, které se zabývají poskytováním služeb obyvatelstvu. Podle rozpočtu by obchodní organizace odváděly v průměru asi 37% ze zisku a výrobní organizace v průměru 51% ze zisku. V rámci spravedlivého posouzení musím ještě uvést, že pro výrobní družstva nová daňová úprava bude znamenat zvýšení daně.

Stejně jako dosud nebude provedena daňová úprava u stavebních bytových družstev, JZD a u těch výrobních družstev, vyrábějících pro občany s těžším zdravotním poškozením, jako je družstvo Obzor, Úsvit, Žiar. Od placení důchodové daně se také osvobozují i zařízení svazů, zabezpečujících výběrovou rekreaci členů družstev, a lidová bytová družstva, jejichž hospodářskou činností je údržba domovních majetků. Jak jsem se již zmínil, nebudou zdaněny organizace a podniky řízené ústředním výborem Národní fronty, Sazka, vydavatelství a tiskařské podniky politických stran, ČSM, ROH a ústřední tělovýchovná zařízení. Dále jsou vyňaty z daňové působnosti podniky a organizace Svazu skladatelů, spisovatelů a výtvarných umělců.

Chtěl bych ještě doplnit, že snížení daně u komunálních služeb místního průmyslu a podniků sběrných surovin, které činí 200 mil. Kčs, bude u výrobních družstev zdaňování příjmů vyšší o 80 mil. Kčs. Slevy na výuku učňů a pro výrobní družstva invalidů činí dalších cca 65 miliónů. Předpokládané zvýšení investičních i provozních dotaci se odhaduje na 150 mil. Kčs a odvody z odpisů na 175 mil. Kčs. Zrušení dotací k hrubému důchodu a tržbám pak představuje částku 232 mil. Kčs.

Celkové snížení příjmů státního rozpočtu činí zhruba 280 mil. Kčs s příspěvky na nemocenské pojištění ve výši cca 660 mil. Kčs, které dosud tvořily příjmy z rozpočtu národních výborů a ministerstvo financí pak tuto částku hradilo ÚRO ze státního rozpočtu. Tato částka bude nyní poukazována přímo ÚRO podniky malovýroby a tím se sníží příjmy národních výborů o 358 mil. Kčs ve prospěch ústředního rozpočtu o 376 mil. Kčs. Tato předpokládaná kalkulace je samozřejmě předběžná a bude ještě upřesněna.

Důchodová daň přispěje k dalšímu růstu podniků, které mají, ale také do budoucna musí poskytovat obyvatelstvu služby lepší, hodnotnější a ve větší míře. Mám za to, že to je ten pravý způsob, jak konkrétně řešit rozvoj tohoto úseku služeb, a ne jak jsme dělali v minulosti, jen usneseními a teoretickými závěry. Důchodová daň také ve své působnosti odstraňuje určitou nevraživost k ekonomickým podmínkám, které byly vždy mezi místním hospodářstvím a výrobními družstvy. Ukazuje jasně, že tato důchodová daň dává plnou podporu tomu, aby celý úsek služeb tj. místní hospodářství i výrobní družstva mohla bojovat pro zlepšení celého úseku ve prospěch naší společnosti.

Velký nedostatek je řemeslníků v důležitých řemeslech, hlavně těch, kteří mají zajišťovat dokončováni staveb, hlavně bytových jednotek. I zde sehraje důchodová daň svoji dobrou úlohu při poskytování slev za každého učně. Takovouto funkci by mělo mít na zřeteli více finančních opatření k posílení rozvoje řemesel, pro dokončování staveb tak důležitých. Pravdou však je, že toto opatření bude mít prvé účinky a výsledky po třech letech, až budou noví učni vyučeni.

Podle vysvětlení ministerstva financí má být daň důchodová nástrojem velmi pružným a nemá být vzorem dřívější nepružnosti. Připouští řadu momentů, kde může docházet ke slevám a nemá mít účel vybírat za každou cenu a od každého. Hlavně bere v úvahu zařízení našich tělovýchovných jednot. S působením daně důchodové podle návrhu předloženého k dnešnímu projednávání Národního shromáždění, byly seznámeny podniky místního hospodářství, výrobní družstva i sdružení českého svazu drobného socialistického podnikání a při jednání projevily souhlas.

Soudružky a soudruzi, byla vám dodána společná zpráva pod č. 246, která mění a doplňuje některé paragrafy vládního návrhu. Já bych byl velmi rád, poněvadž nebudu tyto změny číst, kdybyste si je poznačili ve vládním návrhu zákona.

Musíme se zastavit na str. 3 u § 17, který je třeba podle rozhodnutí těchto výborů upravit takto:

Orgány České socialistické republiky a Slovenské socialistické republiky mohou:

a) odchylně upravit ustanovení, která nestanoví hlavní zásady tzn. ustanovení § § 7-12 a § 14;

b) určit podíl z výnosu daně, který bude rozpočtovým příjmem národních výborů;

c) učinit opatřeni, aby bylo zabráněno dvojímu zdanění téhož základu daně;

d) stanovit pro jednotlivé případy, že lze učinit opatření k zamezení tvrdostí a nesrovnalostí, popř. povolit úlevu nebo další osvobození od daně;

e) stanovit ve spolupráci s příslušnými orgány okruh preferovaných učebních oborů pro poskytování slev na výchovu učňů. Současně kdybyste ve vládním návrhu škrtli v § 17 bod 2.

Soudružky a soudruzi, došlo nám také několik připomínek z okresu Cheb. Protože tyto připomínky se týkají víceméně prováděcího nařízení a netýkají se vládního návrhu zákona, předám je ministru financí s tím, aby nám je v normální lhůtě vrátil a písemně zodpověděl.

Vážené Národní shromáždění, vážené soudružky a soudruzi poslanci, jménem výborů ústavně právního, pro národní výbory, pro plán a rozpočet, pro spotřební průmysl, služby, obchod a spoje, výboru zdravotního, výboru pro zemědělství a výživu, výboru branného a bezpečnostního, doporučuji plénu Národního shromáždění vládní návrh zákona o důchodové dani ke schválení.

Predsedajúci s. Žiak: Ďakujem sprav. posl. Jiránkovi za prednesenú správu. Hlási sa niekto z poslancov do rozpravy? Nehlási sa.

O tomto návrhu zákona treba hlasovať tak, aby bola vylúčená majorizácia, pretože ide o hospodársky zákon. Prosím skrutátorov, aby sa pripravili na sčítanie hlasov.

Pristúpime k hlasovaniu. Dávam otázku poslancom zvoleným v českých krajoch, či súhlasia s tým, aby vládny návrh zákona o dôchodkovej dani podľa znenia spoločnej správy výborov ústavnoprávneho, pre národné výbory, pre plán a rozpočet, pre spotrebný priemysel, služby, obchod a spoje a zdravotníckeho výboru bol schválený tak, ako ho formuloval vo svojej správe s istými zmenami spravodajca. Kto súhlasí, nech zdvihne ruku.

Kto je proti? Nikto. Kto sa zdržal hlasovania? Nikto.

Konštatujem, že z poslancov zvolených v českých krajoch hlasovalo za predložený návrh 118 poslancov. Proti nebol nikto a nikto sa nezdržal hlasovania.

Žiadam teraz poslancov zvolených na Slovensku, aby sa pripravili na hlasovanie. Kto súhlasí s vládnym návrhom zákona o dôchodkovej dani podľa znenia spoločnej správy výborov NZ, nech zdvihne ruku. (Deje sa.) Kto z poslancov zvolených na Slovensku je proti návrhu? (Nikto.) Kto sa zdržal hlasovania? (Nikto.) Konštatujem, že z poslancov zvolených na Slovensku hlasovalo za predložený návrh 54 poslancov, čo je jednomyseľné. Zákon o dôchodkovej dani bol teda Národným zhromaždením ČSSR schválený.

Prv, než pristúpime k ďalšiemu bodu rokovania, žiada ešte o slovo s. Jiránek, ktorý bol spravodajcom, ako poslanec.

Posl. Jiránek: Vážené soudružky a soudruzi, ve dnech 16.-l8. prosince se konal první sjezd českého odborového svazu pracovníků místního hospodářství, kterého jsme se po dva dny zúčastnil. Byl jsem požádán delegáty, jichž bylo na sjezdu 373 a kteří zastupovali 180 tisíc pracovníků z Čech, Moravy a Slezska, abych vám jejich jménem poděkoval za schválení zákona o důchodové dani, který má pomoci rozkvětu úseku místního hospodářství a zlepšení situace v řemeslech, která tolik potřebujeme pro dokončení výstavby bytových jednotek. Zároveň žádají, aby prováděcí směrnice nabyly platnost též od 1. ledna 1969. Dovolte, abych se k tomu připojil za komisi pro místní hospodářství a náš výbor. Zároveň jménem komise, výboru a celého úseku služeb přeji členům NS, členům vlády i hostům a vašim rodinám hodně zdraví, krásné prožití vánočních svátků a mnoho pracovních i osobních úspěchů v roce 1969.

Podpredseda NZ s. Žiak: Ďakujem. Ďalším bodom dnešného programu je

3. Vládny návrh zákona, ktorým sa mení a doplňuje zákon č. 36/1965 Zb. o dani z príjmov z literárnej a umeleckej činnosti, (tlač 221) a spoločná správa výborov ústavnoprávneho, pre plán a rozpočet a kultúrneho

Návrh odôvodní znova minister financií s. lng. Sucharda.

Ministr financí ing. Sucharda: Předkládaný návrh zákona, kterým se mění a doplňuje zákon č. 36/1965 Sb. o dani z příjmu z literární a umělecké činnosti, je výsledkem širokých rozborů, které ministerstvo financí provádělo jako citlivou reakci na četné připomínky a náměty, jež k úpravě této daně ministerstvu financi docházely. Přitom je ministerstvo financí projednávalo jak se zástupci uměleckých svazů, tak také několikrát v kulturním výboru Národního shromáždění. Návrh, který dnes Národní shromáždění posuzuje, byl dohodnut se všemi tvůrčími uměleckými svazy i s příslušnými odborovými svazy a respektuje zájem společnosti na tvorbě významných uměleckých děl, tvořících součást kulturního bohatství našich národů, jakož i zvláštní charakter tvůrčí práce, která se mnohými rysy odlišuje od většiny ostatních činností.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP