Celá tato sféra drobného podnikání
z velké části nahrazuje dřívější
podnikání živnostenské a je nutno konstatovat,
že dodnes neuspokojujeme požadavky našich pracujících.
V celém tomto komplexu malovýroby je velké
množství rozmanitých činností
výrobního zaměření, takže
nelze jednoznačně stanovit celkový rozsah
tohoto podnikání. Proto do konce roku 1970 se bude
mít za to, že charakter tohoto podnikání
mají podniky místního průmyslu, komunálních
služeb a sběrných surovin s tím, že
ve stanoveném mezidobí se konkrétně
určí ty druhy prací, které spadají
do komplexu drobného podnikání. V současné
době je tato činnost reprezentována komunálními
službami, místním průmyslem, sběrnými
surovinami, drobnými výrobními a spotřebními
družstvy a produkuje roční výkon zhruba
18 mld. Kčs a tvoří maloobchodní obrat
ve výši 32,5 mld. Kčs.
Všechny vyjmenované obory zaměstnávají
zhruba 370 tis. pracovníků. Kromě těchto
podniků se zabývají drobným podnikáním
další socialistické organizace, jako jsou např.
organizace politických stran, Národní fronty,
Revolučního odborového hnutí a dalších
dobrovolných společenských organizací,
hospodářských zařízení
tělovýchovných jednot, Svazarmu apod.
Celé toto seskupení drobných provozoven vyžaduje
nutně vytvořeni takových ekonomických
podmínek a nástrojů, které by odpovídaly
specifice těchto oborů a umožňovaly
další efektivní rozvoj. My musíme v
této tzv. terciální sféře,
která by se měla podle mého názoru
jmenovat primární, protože se prakticky týká
všech občanů naší republiky, a
vzhledem k tomu, jakou měrou se podílí na
zlepšení životní úrovně
nás všech, odstranit rozdílné ekonomické
podmínky. Tyto podniky mají nyní dostávat
úpravou daně skoro stejné ekonomické
i konkurenční podmínky. Je nesporné,
že jedním ze základních kamenů
drobného podnikání je právní
úprava vztahů drobných podniků ke
státnímu rozpočtu. Proto předkládaný
návrh zákona o důchodové dani má
za cíl sledovat dva hlavní ukazatele:
1. Odstranění jednotného zdanění
hrubého důchodu a zajištění přechodu
na diferencovaný odvod daně ze zisku a mezd, měřený
podle dosažené rentability toho kterého podniku.
2. Zajištění všem jmenovaným organizacím
jednotného daňového systému, který
by vytvořil postupně v drobném socialistickém
podnikání relativně stejné ekonomické
podmínky, a tak i možnost soutěživosti
a konkurence.
Dnešní jednotný daňový systém
odvodu z hrubého důchodu, který u výrobních
družstev a podniků místního hospodářství
činí 16%, u spotřebních družstev
14%, nerespektuje v plné šíři rozličnost
výrobních možností, cenovou úroveň
jednotlivých oborů podnikání, nebere
vůbec v úvahu teritoriální podmínky
různých oblastí v našem státě
a nebere ohled na nestejné možnosti v docilování
hospodářských výsledků u jednotlivých
organizací.
Tento stav a zavedený systém stanovených
odvodů nutně vyžadoval redistribuci finančních
prostředků mezi jednotlivými podniky nejen
na úrovni svazů družstev, ale i na úrovni
národních výborů a dokonce by znamenal
při své další platnosti provádění
redistribuce i v r. 1969 i mezi republikou Slovenskou a republikou
Českou.
Znovurozdělování finančních
prostředků, které v praxi znamenalo ubírání
dodatkových odvodů na jedné straně
a poskytování dotace na straně druhé,
nemůže vůbec odpovídat zásadám
nově zaváděné ekonomické soustavy
řízení, brzdí socialistickou podnikatelskou
činnost a odpovědnost podniků za vykonanou
práci. Je proto správné, aby se tento stav
změnil. A k tomu právě přistupujeme
nyní při projednávání nového
daňového systému.
Vládní osnova zákona o důchodové
dani vychází ze zásady zdanění
čistého zisku a zdanění vyplácených
mezd. V praxi to znamená, aby podniky služeb a drobné
výroby měly zájem na dalším rozvoji
svého podnikání jak v oboru oprav, údržby,
tak i zakázkové a drobné výroby a
výrobků do tržních fondů. Zdanění
mezd pak představuje ekonomický nástroj státu
k regulaci mzdového vývoje a k vytvoření
takových podmínek, aby ekonomický zájem
podniků a družstev byl ve shodě s ekonomickým
zájmem naší společnosti.
Přímo v zákoně se uvažuje o systému
slev na daňových povinnostech a dále je dávána
možnost orgánům národních výborů,
aby se mohly rozšiřovat zejména nedostatkové
služby pro obyvatelstvo, rozvoj družstevního
podnikání družstev invalidů a rozvoj
podniků a družstev, zejména v pohraničních,
hospodářsky méně vyvinutých
oblastech našeho státu. V pravomoci národních
výborů bude také možnost ovlivnit rozvoj
takových činností, které jsou celospolečensky
žádoucí a na nichž se podílejí
dobrovolně funkcionáři nebo členové
družstev a které by také umožnily i výchovu
učňovského dorostu pro všechny tyto
obory. Jsou to např. hospodářská zařízení
tělovýchovných jednot apod.
Jak jsem se již na počátku své zprávy
zmínil, zdaňujeme družstevní organizace
s výjimkou JZD a JRD podle zák. č. 113/66
Sb. o důchodové dani družstevních a
jiných organizací. Kromě této daně
je ještě družstvům předepsán
stabilizační odvod. Podniky místního
průmyslu, komunálních služeb a sběrných
surovin provádějí odvody podle zák.
č. 83/66 Sb., nebo podle vládního nařízení
č. 100/66 Sb.
Již z tohoto výčtu právních norem
je vidět, že naše organizace drobného
podnikání neměly vytvořeny stejné
ekonomické a konkurenční podmínky,
a proto je nutné zavést jednotný systém
daně v jednotné metodice i intenzitě.
Tím, že máme uvolněny dodavatelsko-odběratelské
vztahy a umožňuje se volné podnikání,
zvětšuje se nám podnikatelská hospodářská
činnost dalších organizací, jak jsem
se již zmínil např. Svazarmu, tělovýchovných
jednot, závodních výborů i národních
výborů. Protože podle dosavadních stávajících
právních předpisů není možno
řešit vztah těchto organizací vůči
státnímu rozpočtu, vytvořila se různorodá
ekonomická základna, a tak se změnily konkurenční
podmínky vůči podnikům místního
hospodářství a dokonce v některých
případech i vůči státním
podnikům. V poslední době máme takový
klasický případ u stavebních organizací,
kde přidružená výroba JZD, tělovýchovných
jednot i některých národních výborů
vysílala pracovníky k provádění
stavebních prací do národních podniků,
zabývajících se stavební činností,
a dokonce máme zjištěný případ,
že i okresní průmyslové stavební
podniky si objednávají práci u těchto
organizací.
Soudružky a soudruzi, odměna těchto pracovníků
někde přesahuje měsíčně
v mnoha případech 5 tis. Kčs i více,
jak jsme se o tom sami přesvědčili při
průzkumu ve Vysokých Tatrách, a pracují
tam zároveň se zaměstnanci národních
podniků nebo komunálních podniků,
jejichž odměna je podstatně nižší.
Dovoluji si zde s plnou odpovědnosti říci,
ze toto jsou odměny, které mají inflační
charakter a nejsou podloženy hodnotou vykonané práce.
Tento způsob odměňování se
může tvořit právě tam, kde stát
nemá možnost čerpat ze zisku ve formě
daně finanční prostředky. Proto musí
i tato tzv. přidružená výroba, která
se trvale zabývá hospodářskou činností,
být postižena stejnou daňovou povinností
jako ostatní podniky. Navrhovaný vládni návrh
zákona o dani to umožňuje.
Proti dosavadnímu stavu znamená nová právní
úprava zdanění organizací drobného
socialistického podnikání zvýhodnění
zhruba o 120 mil. Kčs, přičemž nejvíce
budou potom zvýhodněny organizace, které
se zabývají poskytováním služeb
obyvatelstvu. Podle rozpočtu by obchodní organizace
odváděly v průměru asi 37% ze zisku
a výrobní organizace v průměru 51%
ze zisku. V rámci spravedlivého posouzení
musím ještě uvést, že pro výrobní
družstva nová daňová úprava bude
znamenat zvýšení daně.
Stejně jako dosud nebude provedena daňová
úprava u stavebních bytových družstev,
JZD a u těch výrobních družstev, vyrábějících
pro občany s těžším zdravotním
poškozením, jako je družstvo Obzor, Úsvit,
Žiar. Od placení důchodové daně
se také osvobozují i zařízení
svazů, zabezpečujících výběrovou
rekreaci členů družstev, a lidová bytová
družstva, jejichž hospodářskou činností
je údržba domovních majetků. Jak jsem
se již zmínil, nebudou zdaněny organizace a
podniky řízené ústředním
výborem Národní fronty, Sazka, vydavatelství
a tiskařské podniky politických stran, ČSM,
ROH a ústřední tělovýchovná
zařízení. Dále jsou vyňaty
z daňové působnosti podniky a organizace
Svazu skladatelů, spisovatelů a výtvarných
umělců.
Chtěl bych ještě doplnit, že snížení
daně u komunálních služeb místního
průmyslu a podniků sběrných surovin,
které činí 200 mil. Kčs, bude u výrobních
družstev zdaňování příjmů
vyšší o 80 mil. Kčs. Slevy na výuku
učňů a pro výrobní družstva
invalidů činí dalších cca 65
miliónů. Předpokládané zvýšení
investičních i provozních dotaci se odhaduje
na 150 mil. Kčs a odvody z odpisů na 175 mil. Kčs.
Zrušení dotací k hrubému důchodu
a tržbám pak představuje částku
232 mil. Kčs.
Celkové snížení příjmů
státního rozpočtu činí zhruba
280 mil. Kčs s příspěvky na nemocenské
pojištění ve výši cca 660 mil.
Kčs, které dosud tvořily příjmy
z rozpočtu národních výborů
a ministerstvo financí pak tuto částku hradilo
ÚRO ze státního rozpočtu. Tato částka
bude nyní poukazována přímo ÚRO
podniky malovýroby a tím se sníží
příjmy národních výborů
o 358 mil. Kčs ve prospěch ústředního
rozpočtu o 376 mil. Kčs. Tato předpokládaná
kalkulace je samozřejmě předběžná
a bude ještě upřesněna.
Důchodová daň přispěje k dalšímu
růstu podniků, které mají, ale také
do budoucna musí poskytovat obyvatelstvu služby lepší,
hodnotnější a ve větší míře.
Mám za to, že to je ten pravý způsob,
jak konkrétně řešit rozvoj tohoto úseku
služeb, a ne jak jsme dělali v minulosti, jen usneseními
a teoretickými závěry. Důchodová
daň také ve své působnosti odstraňuje
určitou nevraživost k ekonomickým podmínkám,
které byly vždy mezi místním hospodářstvím
a výrobními družstvy. Ukazuje jasně,
že tato důchodová daň dává
plnou podporu tomu, aby celý úsek služeb tj.
místní hospodářství i výrobní
družstva mohla bojovat pro zlepšení celého
úseku ve prospěch naší společnosti.
Velký nedostatek je řemeslníků v důležitých
řemeslech, hlavně těch, kteří
mají zajišťovat dokončováni staveb,
hlavně bytových jednotek. I zde sehraje důchodová
daň svoji dobrou úlohu při poskytování
slev za každého učně. Takovouto funkci
by mělo mít na zřeteli více finančních
opatření k posílení rozvoje řemesel,
pro dokončování staveb tak důležitých.
Pravdou však je, že toto opatření bude
mít prvé účinky a výsledky
po třech letech, až budou noví učni
vyučeni.
Podle vysvětlení ministerstva financí má
být daň důchodová nástrojem
velmi pružným a nemá být vzorem dřívější
nepružnosti. Připouští řadu momentů,
kde může docházet ke slevám a nemá
mít účel vybírat za každou cenu
a od každého. Hlavně bere v úvahu zařízení
našich tělovýchovných jednot. S působením
daně důchodové podle návrhu předloženého
k dnešnímu projednávání Národního
shromáždění, byly seznámeny podniky
místního hospodářství, výrobní
družstva i sdružení českého svazu
drobného socialistického podnikání
a při jednání projevily souhlas.
Soudružky a soudruzi, byla vám dodána společná
zpráva pod č. 246, která mění
a doplňuje některé paragrafy vládního
návrhu. Já bych byl velmi rád, poněvadž
nebudu tyto změny číst, kdybyste si je poznačili
ve vládním návrhu zákona.
Musíme se zastavit na str. 3 u § 17, který
je třeba podle rozhodnutí těchto výborů
upravit takto:
Orgány České socialistické republiky
a Slovenské socialistické republiky mohou:
a) odchylně upravit ustanovení, která nestanoví
hlavní zásady tzn. ustanovení § §
7-12 a § 14;
b) určit podíl z výnosu daně, který
bude rozpočtovým příjmem národních
výborů;
c) učinit opatřeni, aby bylo zabráněno
dvojímu zdanění téhož základu
daně;
d) stanovit pro jednotlivé případy, že
lze učinit opatření k zamezení tvrdostí
a nesrovnalostí, popř. povolit úlevu nebo
další osvobození od daně;
e) stanovit ve spolupráci s příslušnými
orgány okruh preferovaných učebních
oborů pro poskytování slev na výchovu
učňů. Současně kdybyste ve
vládním návrhu škrtli v § 17 bod
2.
Soudružky a soudruzi, došlo nám také několik
připomínek z okresu Cheb. Protože tyto připomínky
se týkají víceméně prováděcího
nařízení a netýkají se vládního
návrhu zákona, předám je ministru
financí s tím, aby nám je v normální
lhůtě vrátil a písemně zodpověděl.
Vážené Národní shromáždění,
vážené soudružky a soudruzi poslanci,
jménem výborů ústavně právního,
pro národní výbory, pro plán a rozpočet,
pro spotřební průmysl, služby, obchod
a spoje, výboru zdravotního, výboru pro zemědělství
a výživu, výboru branného a bezpečnostního,
doporučuji plénu Národního shromáždění
vládní návrh zákona o důchodové
dani ke schválení.
Predsedajúci s. Žiak: Ďakujem sprav. posl.
Jiránkovi za prednesenú správu. Hlási
sa niekto z poslancov do rozpravy? Nehlási sa.
O tomto návrhu zákona treba hlasovať tak, aby
bola vylúčená majorizácia, pretože
ide o hospodársky zákon. Prosím skrutátorov,
aby sa pripravili na sčítanie hlasov.
Pristúpime k hlasovaniu. Dávam otázku poslancom
zvoleným v českých krajoch, či súhlasia
s tým, aby vládny návrh zákona o dôchodkovej
dani podľa znenia spoločnej správy výborov
ústavnoprávneho, pre národné výbory,
pre plán a rozpočet, pre spotrebný priemysel,
služby, obchod a spoje a zdravotníckeho výboru
bol schválený tak, ako ho formuloval vo svojej správe
s istými zmenami spravodajca. Kto súhlasí,
nech zdvihne ruku.
Kto je proti? Nikto. Kto sa zdržal hlasovania? Nikto.
Konštatujem, že z poslancov zvolených v českých
krajoch hlasovalo za predložený návrh 118 poslancov.
Proti nebol nikto a nikto sa nezdržal hlasovania.
Žiadam teraz poslancov zvolených na Slovensku, aby
sa pripravili na hlasovanie. Kto súhlasí s vládnym
návrhom zákona o dôchodkovej dani podľa
znenia spoločnej správy výborov NZ, nech
zdvihne ruku. (Deje sa.) Kto z poslancov zvolených
na Slovensku je proti návrhu? (Nikto.) Kto sa zdržal
hlasovania? (Nikto.) Konštatujem, že z poslancov
zvolených na Slovensku hlasovalo za predložený
návrh 54 poslancov, čo je jednomyseľné.
Zákon o dôchodkovej dani bol teda Národným
zhromaždením ČSSR schválený.
Prv, než pristúpime k ďalšiemu bodu rokovania,
žiada ešte o slovo s. Jiránek, ktorý bol
spravodajcom, ako poslanec.
Posl. Jiránek: Vážené soudružky
a soudruzi, ve dnech 16.-l8. prosince se konal první sjezd
českého odborového svazu pracovníků
místního hospodářství, kterého
jsme se po dva dny zúčastnil. Byl jsem požádán
delegáty, jichž bylo na sjezdu 373 a kteří
zastupovali 180 tisíc pracovníků z Čech,
Moravy a Slezska, abych vám jejich jménem poděkoval
za schválení zákona o důchodové
dani, který má pomoci rozkvětu úseku
místního hospodářství a zlepšení
situace v řemeslech, která tolik potřebujeme
pro dokončení výstavby bytových jednotek.
Zároveň žádají, aby prováděcí
směrnice nabyly platnost též od 1. ledna 1969.
Dovolte, abych se k tomu připojil za komisi pro místní
hospodářství a náš výbor.
Zároveň jménem komise, výboru a celého
úseku služeb přeji členům NS,
členům vlády i hostům a vašim
rodinám hodně zdraví, krásné
prožití vánočních svátků
a mnoho pracovních i osobních úspěchů
v roce 1969.
Podpredseda NZ s. Žiak: Ďakujem. Ďalším
bodom dnešného programu je
3. Vládny návrh zákona, ktorým
sa mení a doplňuje zákon č. 36/1965
Zb. o dani z príjmov z literárnej a umeleckej činnosti,
(tlač 221) a spoločná správa výborov
ústavnoprávneho, pre plán a rozpočet
a kultúrneho
Návrh odôvodní znova minister financií
s. lng. Sucharda.
Ministr financí ing. Sucharda: Předkládaný
návrh zákona, kterým se mění
a doplňuje zákon č. 36/1965 Sb. o dani z
příjmu z literární a umělecké
činnosti, je výsledkem širokých rozborů,
které ministerstvo financí provádělo
jako citlivou reakci na četné připomínky
a náměty, jež k úpravě této
daně ministerstvu financi docházely. Přitom
je ministerstvo financí projednávalo jak se zástupci
uměleckých svazů, tak také několikrát
v kulturním výboru Národního shromáždění.
Návrh, který dnes Národní shromáždění
posuzuje, byl dohodnut se všemi tvůrčími
uměleckými svazy i s příslušnými
odborovými svazy a respektuje zájem společnosti
na tvorbě významných uměleckých
děl, tvořících součást
kulturního bohatství našich národů,
jakož i zvláštní charakter tvůrčí
práce, která se mnohými rysy odlišuje
od většiny ostatních činností.