Dovoľujem si upozorniť na stanovisko plenárneho
zasadania SNR, ktoré v otázke kompetencie vo výstavbe
vychádza z týchto základných faktorov:
1. Investičná činnosť ani doteraz, ani
v budúcnosti nebude riadená jen jedným orgánom
z centra.
2. Centralistické tendencie v riadení investičnej
činnosti nezodpovedajú rozvíjaniu novej ekonomickej
sústavy riadenia, v ktorej sa má obmedziť direktíva
v podstate na nástroj územného plánovania
a stavebného jednania.
Vážené Národné zhromaždenie,
súdružky a súdruhovia poslanci, prikláňam
sa k správe spravodajkyne Posl. Litvajovej a doporučujem
hlasovať za návrh spravodajkyne, na ktorom sa uzniesli
všetky ekonomické výbory a ďalej výbory,
o ktorých hovorila súdružka spravodajkyňa.
Je to i spoločný návrh ČNR a SNR.
Prosil by som - keď tieto dva národné orgány
mienia takto veci riešiť - aby sa to zvážilo
tiež zo strany nášho Národného
zhromaždenia.
Posl. akad. Knapp: Soudružky a soudruzi, já
jsem nemínil žádat o slovo v diskusi k tomuto
bodu, ale učinil jsem tak, protože nyní právě
v projevu posl. Lukačoviče se už podruhé
na tomto plénu NS uplatili argument, že některý
návrh je v rozporu s ústavním zákonem.
To je vážná věc. Myslím, že
je to věc vážná nejen právně,
ale i politicky, poněvadž právě s. Lukačovič
(a nebyl první, kdo to řekl na tomto jednání)
se v souvislosti odvolává také na to, že
něco je společné stanovisko ČNR a
SNR a v důsledku toho že bychom tedy měli pro
to hlasovat.
Mám veškerou vážnost ke stanoviskům
ČNR a SNR, ale měla-li by se vyvinout taková
praxe, že bychom považovali my, Češi, za
závazné to, na čem se usnesla ČNR
a Slováci to, na čem se usnesla SNR - pak - nezlobte
se, že to tak řeknu - byl by tento parlament zbytečný,
pak by bylo předem rozhodnuto. (Potlesk.)
Neříkal jsem to pro tento potlesk a nechtěl
jsem z toho dělat senzaci. Myslím to jako velmi
praktický problém a proto o tom hovořím.
Domnělý rozpor s ústavním zákonem
o čs. federaci se vyskytl dvakrát. Jednou při
návrhu na zřízení Federálního
výboru pro zdravotnictví a nyní podruhé,
dokonce pokud jde o název výboru pro technický
rozvoj a investiční výstavbu.
Pokud jde o Federální výbor pro zdravotnictví,
je otázka z hlediska ústavního dosti pochybná.
Měla též v ústavně právním
výboru předehru, která byla myslím
velmi nešťastná. O tom snad není třeba
dále hovořit, poněvadž včera
večer došlo k rozumnému řešení
a k rozumné dohodě. Jen jednoho je třeba
litovat, že jsme kvůli tomu museli sedět do
deseti hodin večer, když tato dohoda se mohla udělat
už před měsícem. To je ale vyřízeno
a je to v pořádku.
Nyní, pokud jde o Federální výbor
pro, techniku, nebo pro technický rozvoj, nebo pro technický
rozvoj a výstavbu. Nemohu hovořit o věci
samé, poněvadž tomu nerozumím. Avšak
nabyl jsem z diskuse dojem, že nejde jen o změnu názvu,
nýbrž že za tím je něco jiného.
Čert sám ví co. Já to nevím.
Do věci samé se plést nemohu. Jak říkám,
přihlásil jsem se k tomu, aby řekl slovo
k ústavní stránce věci.
Jak jsem již řekl, podruhé v tomto jednání
bylo zde odvolání na článek 8 ústavního
zákona o čs. federaci. Když se projednával
návrh ústavního zákona o čs.
federaci v ústavně právním výboru,
měli jsme tam řadu kritických připomínek,
a nebyli jsme sami v ústavně právním
výboru. Já sám jsem měl především
velké pochybnosti, a i ve zpravodajské zprávě
jsem to naznačil, především o hlavě
lI. ústavního zákona o čs. federaci,
o její celé koncepci. Tehdy se na mne někteří
autoři osnovy zákona dost mračili a asi se
mračí dosud. Myslím, ze hlava II. není
zvláště zdařilá, nyní
se ukazuje, jaké z ní mohou vyplynout potíže.
Soudruh Lukačovič dovozuje, ze článek
8 ústavního zákona o čs. federaci
nedopouští vznik výboru, který by se
zabýval investiční výstavbou. Ale
v témže zákoně v čl. 21 možnost
k tomu dána je a soudruh Lukačovič to také
citoval. Zde se říká, že v Československé
socialistické republice se uskutečňuje jednotná
vědecká, technická a investiční
politika v základních otázkách. Soudruh
Lukačovič citoval čl. 21 odst. 2, já
jsem citoval týž článek odst. 1.
Soudruh Lukačovič dále říká,
ze z článku 21 nevyplývá nutnost zřídit
federální výbor pro investiční
výstavbu. Já ale myslím, že otázka
nutnosti tu přece není ve hře. Tady byla
vznesena otázka ústavnosti, tzn. možnosti a
nikoli nutnosti takového výboru. jsem přesvědčen,
že ústavní zákon o čs. federaci
tuto možnost dává a že by to tedy nebylo
protiústavní. Ani vláda to zjevně
nepovažuje za protiústavní, protože to
sama navrhuje, i když nemá námitky proti změně.
Hlavně jsem však chtěl říci toto:
Jako právník bych měl klást hlavní
důraz na právní stránku věcí,
a já to nepodceňuji. Myslím, že ústavně
právní stránka věci je důležitá,
a nebylo by možné věc řešit protiústavně,
ale první a hlavní otázka, z níž
by se mělo vyjít, je otázka věcná,
tj. zda je třeba takového výboru.
Pro mne byla včera zajímavá zkušenost,
že v tomto vleklém sporu o federální
výbor zdravotnický, jakmile se přešlo
od problémů ústavnosti, od otázek
formy a snad i do jisté míry od otázek prestiže
a přikročilo se k řešení věcnému,
našlo se řešení asi za půl druhé
hodiny.
Doporučoval bych tedy, aby ve věci výboru
pro technický rozvoj a výstavbu, který nepovažuji
za protiústavní, se především
přihlíželo k argumentům věcným,
které by mohly vést k řešení.
Posl. Šubrt: Vážené Národní
shromáždění, myslím, že
v průběhu jednání o tom, zda má
být vytvořen federální výbor
pro technický rozvoj a výstavbu, jsme se shodli
na jednom, totiž že ústavní zákon
č. 143 z letošního roku o čs. federaci
zakládá v čl. 21 a v dalších
článcích zásady, že investiční
politika je v náplni činnosti federace. Při
projednávání ústavního zákona
o československé federaci jsme argumentovali tím,
že tato činnost je nesporná, ale že se
nejedná o institucionální uspořádání
a že tyto otázky budou vyřešeny, jakmile
se o institucionálním uspořádání
bude jednat.
Jestliže se dnes tedy jedná o institucionální
uspořádání federálních
orgánů, a dohodli jsme se na tom, že investiční
politika je v náplni činnosti federace, a to je
myslím nesporné, pak se domnívám,
že nelze přistoupit k argumentu, že vše
vyřeší kompetenční normy a že
tudíž není podstatné, zda tato činnost
na tomto významném úseku, integrovaném
úseku, má být v názvu vymezena. Domnívám
se totiž, že bychom zcela obdobně mohli argumentovat
u ostatních výborů, říkat např.
místo výbor pro zemědělství
a výživu jen výbor pro zemědělství,
nebo místo výboru pro pošty a komunikace říkat
jen výbor pro pošty.
Budu tedy zásadně pro to, aby název tohoto
výboru byl výbor pro technický rozvoj a výstavbu.
Podpredseda NZ Valo: Hlási sa ešte niekto o
slovo? Nie je tomu tak. Rozprava tým bola skončená.
V rozprave padol návrh, aby po jej skončení
bola pred hlasovaním prerušená plenárna
schôdza, aby mohli prerokovať otázky zdravotné
výbory, ktoré sa tým zaoberali, výbor
zdravotný, výbor pre poľnohospodárstvo,
kultúrny, branný a bezpečnostný atď.
Členovia týchto výborov nech zostanú
v tejto miestnosti a ihneď bude pokračovať spoločná
schôdza týchto vymenovaných výborov.
Plenárne zasadanie sa znova zíde, akonáhle
skončia výbory svoje rokovanie. Prerušujem
schôdzu.
Předsedající mpř. NS Miková:
Vážené Národní shromáždění,
vážení hosté, zahajuji přerušenou
schůzi. Ke slovu se přihlásil s. místopředseda
vlády dr. Colotka. Prosím ho, aby se ujal slova
k návrhům jednání společné
schůze výborů.
Podpredseda vlády dr. Colotka: Vážené
súdružky poslankyne a súdruhovia poslanci!
Najprv by som chcel uviesť jednu všeobecnejšiu
poznámku. Pri federalizácii štátu -
keď sa k nej pristupovalo i dnes, kedy prejednávame
zákon o federácii - máme čo do činenia
s pohľadom na rôzne zložité otázky.
Môžeme byť určitým spôsobom
ovplyvnení, keď o týchto veciach diskutujeme,
z pozície jedného či druhého národa,
vládnych a národných orgánov a pod.
Nazdávam sa, že tomu nie je možné vyhnúť
sa a že napriek tomu treba uvoľňovať to,
čo v nás môže existovať ako určité
podmienené napätie, a posudzovať veci v kľude,
bez toho, žeby sme vyvodzovali zbytočne nejaké
nepriaznivé závery. Federalizácia štátu
má prispieť k upevneniu vzťahu Čechov
a Slovákov, nie k jeho zostreniu. A pokiaľ pôjde
o dielčie otázky, majme na pamäti, že
tu zabehávame štátoprávne riešenie,
ktoré doteraz nebolo, a že chceme, aby bolo do budúcnosti
silou tejto republiky, nie jej oslabovaním. Myslím,
že v takom duchu prekonáme i problémy, ktoré
budú vyplývať z uvádzania zákona
o federácii v život. Myslím, že nik si
nemôže objednať zákon tak múdry,
ktorý by skutočne v každom ohľade s predstihom
vyriešil všetko. Pripúšťam, že
uplatňovanie tohto zákona bude odkrývať
i jeho slabé miesta. Berme mesiace, pred ktorými
stojíme, ako obdobie zabehávania zákona,
a dívajme sa tak i na problémy vyplývajúce
z jeho zavádzania. Bolo by ho možné odpísať
už tým, že by sa povedalo, že je nerozumný,
nedokonalý. Nedokonalosť je možno priznať,
ale taká odpoveď by nebola správna. Nám
všetkým pôjde o to, aby sme trpezlivo a vecne
postupovali pri riešení problémov, ktoré
budú súvisieť s jeho uplatňovaním
v život. Musíme počítať v nasledujúcej
ére s tým, že prerokovanie rôznych zákonov
môže vyvolávať určité napätie
a ich uplatňovanie v praxi spätne vyvolávať
určité problémy. Natoľko sme však
už, ako dúfam, zmúdreli pod dojmom problémov,
ktoré sme zažili, a pod dojmom zodpovednosti pred
budúcnosťou, že budeme takto postupovať,
vzájomne sa chápať a dosahovať príslušné
výsledky.
Toľko všeobecná poznámka. Teraz ku konkrétnym
veciam. S. Petrusová hovorila ku stanovisku výboru
pre zdravotníctvo. Nemám k tomu čo dodať.
Záver sme včera spoločne dohodli. Spomenul
som už v úvodnom slove, že sme radi, že
k tomu došlo. Bola pripomienka, že sa malo k tomu dôjsť
skôr. Neanalyzujme už dnes, prečo áno
a prečo nie, a buďme radi, že z oboch strán
sa k tomu došlo, a pridržujme sa týchto záverov.
Osobne by som chcel ešte za vládu doplniť to,
čo tu bolo povedané, že totiž federálna
vláda bude mať hlavný záujem na tom,
aby uplatňovanie federalizácie bolo bilancované
po úsekoch i všeobecne pravidelne. To platí
i pre úsek zdravotníctva. Zrejme bude na mieste,
aby sa po určitej dobe zhodnotilo, ako sa federácia
v oblasti zdravotníctva uskutočňuje, aké
problémy prináša a čo treba riešiť.
V tomto zmysle bude tiež treba, aby o týchto otázkach
bolo informované NZ, s čím sa v každom
prípade počíta.
Keby skutočne stáli otázky tak, že na
tom alebo na inom úseku sme federalizáciu nedomysleli
do všetkých dôsledkov, pretože až
život otvorí niektoré problémy, nikto
nebude zavierať oči pre budúcnosť. Budeme
veci riešiť tak, ako ich život bude vyžadovať.
To isté možno povedať aj o zdravotníctve.
Pokiaľ ide o zdravotníctvo vôbec, spôsob,
ktorý sa našiel, je vyhovujúci a pri dobrom
vykonaní prinesie príslušné priaznivé
výsledky.
Pokiaľ tu hovoril posl. Gudrich o federálnom výbore
pre technický rozvoj a výstavbu, mám dojem,
že došlo k určitému nedorozumeniu. l podľa
zápisu som jednoznačne hovoril o tom - a inakšie
som ani hovoriť nemohol, i keby som mal iný osobný
názor - že vláda zaujala stanovisko, aby orgán,
ktorý bude pôsobiť v tejto oblasti, sa nazýval
Výbor pre technický rozvoj a výstavbu. Stalo
sa tak po veľkej diskusii vo vláde. Boli sme si vedomí
toho, že termín výstavba nie je vydefinovaný,
aj keď sa mu dáva v diskusii vo výboroch NZ
rozdielny význam - niekto si ho vysvetľuje v užšom
slova zmysle, iný v širšom slova zmysle. Vo vláde
bola predstava, že pod pojmom výstavba by sme mali
rozumieť investičnú problematiku, a to tak
v užšom, ako aj v širšom zmysle.
Ďalej som tu povedal, že pokiaľ by v NZ bol objavený
názov, ktorý by presnejším spôsobom
vystihol označenie tohto orgánu, vláda bude
neutrálna a bude s nim súhlasiť. Neviem, či
sa to môže podariť už v pléne NZ.
Stálo by za úvahu označenie, s ktorým
som sa stretol počas prestávky, aby sme hovorili
o výbore pre technický a investičný
rozvoj. To musíte posúdiť z vašej strany.
Za vládu nemôžem hovoriť ináč
než tak, ako som to tu povedal, nemôžem subjektivizovať
uznesenie vlády, aj keby som chcel povedať svoj osobný
názor v tomto smere.
Pokiaľ ide o ústavnosť a neústavnosť
označenia výboru, myslím, že tak otázka
nestojí. V súlade s týmto ústavným
zákonom by bolo jedno i druhé označenie výboru.
Rozhodujúce bude nesporne to, čo chceme obsahovo
rozumieť pod týmto termínom, či už
sa nazýva výborom pre investičný rozvoj,
výstavbu, alebo globálne termínom technika.
Bude to zrejme vecou kompetenčnej normy zákona,
ktorý bude vymedzovať pôsobnosť ministerstiev,
aby skonkretizoval to, čo sa má rozumieť pod
týmto označením.
Do tejto veci by som ďalej hlbšie neintervenoval, pretože
by som sa musel v tomto úseku dokonale vyznať. Vo
vláde je jednoznačná predstava o tom, že
v tomto orgáne, nech už sa označí akýmkoľvek
spôsobom, musí byť zodpovednosť za investičnú
činnosť, ktorá sa bude uskutočňovať
v rámci prostriedkov, čo sa mi zdá logické.
To sú moje poznámky a pripomienky k tomu, čo
sa uvádzalo v diskusii, a v tomto zmysle končím
svoje slovo.
Místopředsedkyně NS Miková:
Děkuji s. nám. dr. Colotkovi. Ještě
se ke slovu hlásí posl. Gabriška.
Posl. Gabriška: Odpusťte, že sa hlásim
oneskorene, ale ide o vec, o ktorej sme tu pred chvíľou
diskutovali. S plnou zodpovednosťou tu prehlásim,
pokiaľ šlo o polemiku s názorom výborov
na názov: výbor pre technický rozvoj a výstavbu,
šlo o vecné nedorozumenie. Výbor pre investičnú
výstavbu sa zišiel a navrhujeme, aby sa výbor
nazýval takto: Výbor pre technický a investiční
rozvoj. Vychádzame z toho, že slovo "investičný"
plne vystihuje to, čo federálnej vláde bude
prislúchať, to, že sa bude starať o investície
federálneho, popr. i medzinárodného charakteru,
ako je Dunajské dielo, diaľnice, prieplav Dunaj -
Odra a pod. To doporučujem.
Místopředsedkyně NS Miková:
Děkuji posl. Gabriskovi. Slovo má posl. Fierlinger.
Posl. Fierlinger: Soudružky a soudruzi, k poznámkám
soudruha Colotky, které právě přednesl,
měl bych ještě já jednu poznámku.
Týká se aplikace článku 5 federativního
zákona. Myslím, že tu musíme velmi opatrně
postupovat, poněvadž bychom se mohli často
dostat do velmi svízelné situace, zejména
při různých politických konfliktech.
Víte dobře, že já jsem byl vždy
přívržencem rychlého projednání
federativního zákona. Považoval jsem to za
gordický uzel, který musíme dnes rozetnout,
poněvadž jsme se tím bavili už dvacet
let. Víte, jaké obtíže nám působila
aplikace tzv. Košického programu, který jsme
skutečně chtěli bona fide aplikovat, ale
vzhledem k různým politickým situacím
a různé sociální struktuře
na Slovensku a u nás bylo to vždy obtížné
a vždycky se to kuse řešilo.
Jsem si vědom, že dnes vyřídit celý
problém najednou do všech podrobností není
snadné. Znepokojil mne návrh, který vyšel
z našeho ústavně právního výboru
ohledně aplikace čl. 5 federativního zákona.
To mne rozhodně nemohlo uspokojit. Mluvil jsem již
o tom se s. Colotkou a s. Husákem. Slíbili mi, že
k mým poznámkám snad budou přihlížet,
ale víte, jak to bývá. Budeme se snažit
rychle skončit dnešní rozpravu a tyto otázky
by mohly zůstat nevyřešeny a mohly by zanechat
u mnohých lidi dojem nesprávného řešení.
Lidé se budou ptát, jak to vyřešíme,
pokud jde o souběžnost dvou občanství
slovenského a českého. Víte, že
deklarace lidských práv obsahuje velmi důležité
ustanovení ohledně lidských a občanských
práv. Tady musíme být velmi opatrní,
i když budou případy, kdy třeba Slovenská
republika nebo Česká republika nebo dokonce Federativní
republika, nepřál bych si, aby to bylo skutečnou
praxí, by zbavovala někoho státního
občanství, ale bude to třebas zapotřebí.
Tady bude potřeba souběžného postupu
obou našich národních instituci, ať ministerstva
vnitra nebo Národní fronty. To je jen teze k diskusi.
Jestli to neuzraje dnes nebo zítra, tak bychom tuto otázku
mohli odložit a pak dobře promyslet, poněvadž
je to otázka, která bude náš lid zde
i na Slovensku velmi zajímat, bude se citově našich
lidi dotýkat. Myslím, že právo federativního
občanství ve smyslu článku 5 by mělo
být jednoznačně vyjádřeno ve
všech osobních a cestovních průkazech
opravňujících příslušného
občana k pobytu za hranicemi. Vždyť nikde na
světě není, že by tam bylo dvojí
občanství. Chceme-li vzít příklad
ze Západu, vezměme občanství Spojených
států, to je jednoznačně vyjádřené.
Není tam řečeno, že je to občan
Virginie, Mississippi, Massachusetts atd.
Myslím, že na všech osobních dokumentech
pro pobyt v zahraničí by mělo být
jednoznačně vyjádřeno jen příslušenství
k ČSSR. Případná ztráta federativního
občanství a občanských práv
při pobytu v Československu nebo za hranicemi by
měla nabýt právní moci teprve po vzájemné
dohodě obou příslušných národních
instituci. Jestliže to tak nebude, tak Čech žijící
na Slovensku bude mít občanství slovenské,
ale dostane se do situace, že v Československu by
měl též ztratit občanství federativní
i české. Určitá dohoda zde musí
být. Budou to krajní případy.