Čtvrtek 19. prosince 1968

V zájmu dobrého přijetí federativního zákona naším lidem, měli bychom si tyto věci dobře promyslet, a jestliže to nemůžeme řešit v těchto dnech, tak to raději odložit. Prosím soudruha Colotku, aby to dobře zvážil.

Předsedající mpř. NS Miková: Děkuji posl. Fierlingerovi. Myslím, že jeho připomínka se týká 7. bodu. Ještě se k ní vrátíme. Nyní bych prosila, jestli má ještě někdo připomínku k tomu, co projednáváme. Jelikož tomu tak není, prosím zprav. posl. Litvajovou, aby se ujala závěrečného slova.

Sprav. posl. Litvajová: Vážené súdružky a súdruhovia poslanci, myslím, že nie je jednoduché urobiť z toho, čo bolo prednesené, záver, aspoň pokiaľ ide o otázku Výboru pre technický rozvoj.

Dovoľte mi, aby som vás informovala predovšetkým o otázke zdravotníctva. Päť výborov NZ, ktoré vyjadrili požiadavku vytvoriť výbor pre zdravotníctvo, sa zišlo a súhlasilo s návrhom zdravotníckeho výboru, aby zdravotnícky výbor nebol vytvorený, ale súdruhovia navrhujú, aby NZ prijalo takéto uznesenie: "NZ ukladá vláde ČSSR, aby v pripravovanom zákone o pôsobnosti federálnych orgánov boli vymedzené úlohy federálnych orgánov na úseku starostlivosti o zdravie ľudu." To je návrh piatich výborov.

Myslím, že tu treba povedať, že na jednej strane je toto riešenie úplne v súlade so zákonom o čs. federácii, ale na druhej strane úplne kryje požiadavku zdravotníckeho a ostatných výborov, ktoré zmenu žiadali, aby určité vytypované úlohy v starostlivosti o zdravie ľudu boli v niektorých základných otázkach zabezpečené na úrovní federácie, čo bude vymedzené priamo v zákone o pôsobnosti federálnych orgánov, ktorý bude prerokovávaný v naj bližšom čase, začiatkom budúceho roka.

Toľko, pokiaľ ide o prvý problém, v ktorom boli vážne rozpory. Týmto tieto rozpory odpadajú a návrh v tejto otázke zostáva tak, ako som ho ako spravodajkyňa predniesla.

Pokiaľ ide o druhý problém, ktorý vznikol pri diskusii o zákone, máme prakticky 3 návrhy. Jeden návrh, ktorý som predniesla ja menom výborov ako spravodajkyňa, t. j. výbor pre technický rozvoj, návrh s. Gudricha a s. Šubrta na výbor pre technický rozvoj a výstavbu a tretí návrh s. Gabrišku na výbor pre technický a investičný rozvoj.

Vážené súdružky a súdruhovia, ja nie som v tejto oblasti žiadny odborník. Iste väčší odborník je súdruh Lukačovič, ktorý je námestníkom povereníka pre stavebníctvo na Slovensku a takisto súdruh Gudrich. Myslím, že s. Gabriška, ktorý je predsedom Výboru NZ pre investičnú výstavbu a stavebníctvo, túto oblasť veľmi dobre ovláda.

Dovoľte mi, aby som ako spravodajkyňa zmenila svoj názor, ktorý vychádzal zo stanoviska výborov a doporučila, aby bol prijatý návrh, ktorý predniesol s. Gabriška, aby názov výboru bol: Výbor pre technický a investičný rozvoj.

Je len otázka, či súdruhovia Gudrich a Šubrt budú s týmto návrhom súhlasiť a nebudú proti nemu nič namietať.

(Posl. Šubrt: Výbor pro investiční výstavbu a stavebnictví se usnesl jednomyslně.)

Ak plenárne zasadanie nemá žiadne iné pripomienky, doporučujem, aby názov výboru, ako navrhla vláda, tzn. výbor pre technický rozvoj a výstavbu, bol zmenený na základe môjho návrhu na výbor pre technický a investičný rozvoj. Pokiaľ ide o ostatné otázky, pripomienky neboli. Prosím, aby plenárne zasadanie NZ hlasovalo o tejto otázke.

Předsedající mpř. NS Miková: Děkuji zprav. posl. Litvajové. Protože její závěrečné slovo není v rozporu se závěrem s. Gabrišky, myslím, že můžeme přistoupit k hlasování.

Dříve než přistoupíme k hlasování o prvním z návrhů, tj. ústavního zákona o zřízení federálních ministerstev a federálních výborů (tisk č. 226), chci poznamenat, že jde o ústavní zákon, k jehož zvolení je třeba souhlasu třípětinové většiny podle čl. 150 odst. 2 ústavního zákona č. 143/1968 Sb., o čs. federaci. Je tedy pro přijetí projednávaného ústavního zákona o zřízení federálních ministerstev a federálních výborů zapotřebí souhlasu alespoň 126 poslanců zvolených v českých krajích a 56 poslanců zvolených na Slovensku. Prosím skrutátory, aby se připravili na sčítání hlasů.

Ptám se nyní poslanců zvolených v českých krajích, zda souhlasí s tím, aby ústavní zákon o zřízení federálních ministerstev a federálních výborů ve znění společné zprávy výborů NS byl schválen. Kdo souhlasí, nechť zvedne ruku. Kdo je proti z českých krajů? Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Prosím skrutátory, aby oznámili počty hlasů podle výsledků sčítání.

Konstatuji, že z 208 poslanců zvolených v českých krajích hlasovalo 156 pro návrh ústavního zákona o zřízení federálních ministerstev a federálních výborů. To je víc, než zákonem požadované tři pětiny.

Žádám nyní poslance zvolené na Slovensku, aby se připravili k hlasování. Kdo je pro? Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Z celkového počtu 92 poslanců zvolených na Slovensku odevzdalo hlasy pro předložený návrh ústavního zákona o zřízení federálních ministerstev a federálních výborů 72 poslanců, to je rovněž více než tři pětiny.

Ústavní zákon o zřízení federálních ministerstev a federálních výborů byl tedy Národním shromážděním Československé socialistické republiky schválen. (Potlesk.)

Přistoupíme nyní k hlasování o usnesení, které předkládá Národnímu shromáždění ke schválení výbor zdravotní, výbor zahraniční, výbor pro zemědělství a výživu, výbor kulturní a výbor branný a bezpečnostní k vládnímu návrhu ústavního zákona o zřízení federálních ministerstev a federálních výborů.

Dříve než přistoupíme k hlasování o usnesení, přečtu vám jeho text: Národní shromáždění ukládá vládě, aby v připravovaném zákonu o působnosti federálních orgánů byly vymezeny úkoly federálních orgánů na úseku péče o zdraví lidu. Upozorňuji, že k přijetí tohoto usnesení stačí nadpoloviční většina hlasů přítomných poslanců Národního shromáždění. Není nutno provést také oddělené hlasování. Dávám tedy hlasovat o tomto návrhu společně.

Kdo souhlasí s návrhem usnesení k vládnímu návrhu ústavního zákona o zřízení federálních ministerstev a federálních výborů ve znění, jak byl přednesen, nechť zvedne ruku. Je někdo proti? Zdržel se někdo hlasování? Konstatuji, že usnesení Národního shromáždění bylo jednomyslně schváleno.

Přistoupíme nyní k hlasování o vládním návrhu zákona o federálních výborech. Tento návrh zákona nevyžaduje podle platných předpisů žádný výjimečný způsob hlasování. K přijetí zákona stačí nadpoloviční většina hlasů přítomných poslanců NS.

Prosím tedy, abyste zvednutím ruky projevili, zda souhlasíte s vládním návrhem zákona o federálních výborech ve znění společné zprávy výborů NS. Kdo je proti? Zdržel se někdo hlasování? Nikdo.

Konstatuji, že zákon o federálních výborech byl Národním shromážděním Československé socialistické republiky schválen.

Nyní přistoupíme k hlasování o vládním návrhu zákona o některých opatřeních souvisejících s federativním uspořádáním státu. Prosím skrutátory, aby se připravili ke sčítání hlasů. O tomto návrhu zákona je nutno hlasovat podle příslušných předpisů odděleně, aby bylo zabráněno ve smyslu čl. 42 odst. 1 ústavního zákona o čs. federaci majorizaci.

Prosím, aby nejdříve hlasovali poslanci zvolení v českých krajích. Kdo souhlasí s tím, aby vládní návrh zákona o některých opatřeních souvisejících s federativním uspořádáním státu ve znění společné zprávy výborů NS byl schválen, nechť zvedne ruku.

Kdo je proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Jeden.)

Prosím skrutátory, aby oznámili počty hlasů podle výsledků sčítání.

Konstatuji, že z poslanců zvolených v českých krajích hlasovalo pro předložený návrh 156 poslanců, tj. nadpoloviční většina.

Žádám nyní poslance zvolené na Slovensku, aby se připravili na hlasování.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona o některých opatřeních, souvisejících s federativním uspořádáním státu ve znění společné zprávy výborů NS, nechť zvednu ruku? (Hlasuje se.) Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Prosím o hlášení výsledků sčítání hlasů. (Posl. dr. Petrusová: 70.)

Konstatuji, že z poslanců zvolených na Slovensku hlasovalo pro předložený návrh 70 poslanců, což je rovněž nadpoloviční většina.

Zákon o některých opatřeních, souvisejících s federativním uspořádáním státu byl Národním shromážděním ČSSR schválen.

Dalším návrhem, o němž je třeba hlasovat odděleně je vládní návrh zákona o vymezení působnosti ČSSR ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti. Prosím skrutátory, aby se připravili na sčítání hlasů.

Kdo z poslanců zvolených v českých krajích souhlasí s tím, aby vládní návrh zákona o vymezení působnosti ČSSR ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti ve znění společné zprávy výboru NS byl schválen, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji.

Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.) Prosím skrutátory, aby oznámili počty hlasů. (Posl. dr. Petrusová: 157.)

Konstatuji, že z poslanců zvolených v českých krajích hlasovalo pro předložený návrh 157 poslanců, to je nadpoloviční většina.

Žádám nyní poslance zvolené na Slovensku, aby se připravili k hlasování. Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona o vymezení působnosti ČSSR ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti ve znění společné zprávy výborů NS, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo hlasováni? (Nikdo.) Prosím o hlášení výsledků sčítání hlasů. (Posl. dr. Petrusová: 70.)

Konstatuji, že z poslanců zvolených na Slovensku hlasovalo pro předložený návrh 70 poslanců, to je nadpoloviční většina. Zákon o vymezení působnosti ČSSR ve věcech vnitřního pořádku a bezpečnosti byl NS ČSSR schválen.

Konečně přistoupíme k hlasování o návrhu zákona o vymezení působnosti ČSSR ve věcech tisku a jiných informačních prostředků. Protože i tento zákon vyžaduje kuriálního hlasováni, ptám se, kdo z poslanců zvolených v českých krajích souhlasí s tím, aby vládní návrh zákona o vymezení působnosti ČSSR ve věcech tisku a jiných informačních prostředků ve znění společné zprávy výborů NS byl schválen, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Děkuji. Je někdo proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.)

Prosím skrutátory, aby oznámili počty hlasů. (Posl. dr. Petrusová: 158.)

Konstatuji, že z poslanců zvolených v českých krajích hlasovalo pro předložený návrh 158 poslanců, tj. nadpoloviční většina.

Ptám se nyní poslanců zvolených na Slovensku, kdo souhlasí s vládním návrhem zákona o vymezení působnosti ČSSR ve věcech tisku a jiných informačních prostředků ve znění společné zprávy výborů NS, nechť zvedne ruku! (Hlasuje se.) Je někdo proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.)

Prosím o hlášení výsledků sčítání hlasů. (Posl. dr. Petrusová: 70.)

Konstatuji, že z poslanců zvolených na Slovensku hlasovalo pro předložený návrh 70 poslanců, tj. rovněž nadpoloviční většina.

Zákon o vymezení působnosti ČSSR ve věcech tisku a jiných informačních prostředků byl NS ČSSR schválen.

Nyní, soudružky a soudruzi poslanci, přerušuji schůzi do 13.30 hod. Za hodinu se sejde zemědělský výbor v obrazárně.

(Schůze přerušena ve 12.00 hod.)

(Schůze znovu zahájena ve 13.36 hod.)

Mpř. NS Miková: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, přistupujeme k dalšímu bodu dnešního pořadu, kterým je

5. Vládní návrh zákona, kterým se mění zákon č. 72/1967 Sb., o Státní spořitelně (tisk 215), a společná zpráva výborů ústavně právního a pro plán a rozpočet.

Návrh odůvodní ministr financí s. ing. Sucharda. Prosím, aby se ujal slova.

Ministr ing. Sucharda: Vážené soudružky a soudruzi poslanci, dosavadní Státní spořitelna byla zřízena 1. srpna 1967 jako státní hospodářská organizace s celostátní působností. Důvodem pro tuto úpravu bylo uspořádat organizaci a způsob financování a hospodaření československého spořitelnictví tak, aby se i na tomto úseku mohly v rámci nové soustavy řízení prosazovat principy jednotnosti, racionalizace apod., které jsou pro spořitelnictví charakteristické, ale zároveň i ekonomicky účelné.

Byl tím zároveň položen základ pro uplatnění socialistické podnikavosti na úseku peněžních služeb při současném respektování zájmů státní finanční politiky. Takto rozšířený prostor pro iniciativu se projevil nejen v rozšíření služeb obyvatelstvu, ale nejvýrazněji a bezprostředně při zavedení úvěrů národním výborům, společenským organizacím apod.

Výchova k spořivosti a hospodárnosti, získávání a správa peněžních úspor obyvatelstva zůstávají hlavním úkolem spořitelnictví. Přínos této činnosti Státní spořitelny spočívá na jedné straně v podpoře procesu stabilizace národního hospodářství, který zároveň na druhé straně v rozvoji hospodářství zpětně vytváří příznivé podmínky pro další tvorbu úspor. Také na tomto úseku dosáhla Státní spořitelna dobrých výsledků. l přes mimořádné okolnosti na trhu od srpnových událostí, které způsobily výkyvy ve vkladovém vývoji, stav úsporných vkladů dosáhl přes 48 mld Kčs. Je to současně výzva pro plynulejší uspokojování potřeb obyvatelstva, poněvadž chceme, aby to byly převážně úspory záměrné, a ne vynucené nedostatky, pokud jde o nabídku kteréhokoli druhu zboží dlouhodobé potřeby, a to i možnost získání bytů. Proto po této stránce je pro práci i odpovědnost na tomto úseku důležité vše v hospodářské politice, co vede k nápravě dosavadního stavu. Hospodářský program konsolidace i pětiletý plán budou mít právě v této oblasti náročné úkoly, a to tím více, že zde jde zároveň o konkrétní bezprostřední přinos pro stimulaci pracujících.

Vzhledem k tomu, že podle zásad ústavního zákona o čs. federaci má spořitelnictví spadat do výlučné pravomoci národních orgánů, je třeba Státní spořitelnu rozdělit na dvě samostatné spořitelny, a to jednu se sídlem v Praze pro území České socialistické republiky, a druhou se sídlem v Bratislavě pro území Slovenské socialistické republiky. Česká státní spořitelna a Slovenská státní spořitelna budou plnit napříště funkci dosavadní Státní spořitelny. Jejich organizace a způsob hospodaření budou vycházet z principů, kterými se řídila dosavadní Státní spořitelna, takže pro ně může platit v podstatě i nadále zákon č. 72/1967 Sb., o Státní spořitelně. Tato skutečnost je vyjádřena v návrhu tím, že se osnova omezuje jen na organizační zajištění možnosti vzniku dvou samostatných státních spořitelen k 1. lednu 1969 a na rozdělení práv a závazků dosavadní Státní spořitelny na její nástupnické ústavy.

Po rozdělení dosavadní Státní spořitelny bude mít Česká státní spořitelna 4010 poboček a jednatelství a bude spravovat zhruba 36 mld Kčs vkladů. Slovenská státní spořitelna bude mít 1704 těchto jednotek a bude spravovat zhruba 12 mld Kčs vkladů. Za vklady těchto spořitelen budou ručit příslušné národní státy.

Dovolte mi, abych na závěr vyslovil přesvědčení, že oba nové ústavy najdou i napříště správnou cestu a metody, jak pomocí vzájemné výměny názorů a zkušeností dále hledat optimalitu v organizaci, racionalizaci práce apod., a tak dále rozvíjet vysokou úroveň československého spořitelnictví.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP