Jménem vlády vás prosím o schválení
předloženého návrhu novelizace zákona
o Státní spořitelně.
Místopředsedkyně NS Miková:
Děkuji s. min. Suchardovi. Společnou zprávu
výboru ústavně právního a výboru
pro plán a rozpočet přednese zpravodajka
Posl. Šmejkalová. Prosím, aby podala zprávu.
Zpravodajka posl. Šmejkalová:
Soudružky a soudruzi poslanci!
Dnem 1. 1. 1969, jak všichni víme, vstoupí
v platnost zákon o československé federaci.
Aby tato federace mohla být uvedena v život, bude
přijato a schváleno mnoho zákonů a
zákonných opatření.
Nové uspořádání státoprávních
vztahů našich národů a realizování
reformy národního hospodářství
dotýká se i oblasti peněžní soustavy.
V důsledku toho je třeba provést přestavbu
strukturálního a institucionálního
uspořádání peněžních
ústavů. My dnes máme projednat přestavbu
Státní spořitelny, která podle zákona
o čs. federaci má spadat do výlučné
pravomoci národních orgánů. Jde o
vytvoření dvou samostatných peněžních
ústavů pro území České
socialistické republiky a pro území Slovenské
socialistické republiky.
Z předloženého návrhu jasně vyplývá,
že jim mají být provedeny změny jen
organizačního charakteru a že se zajišťuje
odstranění těch ustanovení zákona
č. 72/1967 Sb., o Státní spořitelně,
která by nedovolovala rozdělení Státní
spořitelny k 1. lednu 1969 na Českou státní
spořitelnu a Slovenskou státní spořitelnu.
Při novém uspořádání
budou obě spořitelny rozvíjet svou činnost
stejně jako jejich předchůdce na základě
zákona č. 72/1967 Sb. Podle tohoto zákona
budou pro ně vydány statuty a organizační
řády.
Předpokládám, že pro práci obou
spořitelen budou vytvořeny takové podmínky,
aby funkce těchto peněžních ústavů
plně odpovídala změnám, které
nastaly, popřípadě ještě nastanou
v řízení národního hospodářství,
a aby se z nich staly moderní peněžní
ústavy. I na úseku peněžnictví
dochází, popřípadě dojde k
uvolnění monopolního postavení jednotlivých
peněžních ústavů, a tak se pro
jejich práci vytvářejí nové,
náročnější podmínky.
Nově zřizované spořitelny navazují
na dosavadní činnost a zkušenosti československého
spořitelnictví, aby se staly v pravém slova
smyslu peněžními ústavy občanů,
národních výborů a drobných
socialistických podniků a poskytovaly jim všestranné
peněžní služby.
Česká státní spořitelna podle
§ 3 vládního návrhu vstupuje v práva
a závazky dosavadní Státní spořitelny
tak, že přejímá práva a závazky
vzniklé z poskytování peněžních
služeb, které spravují organizační
složky na území České socialistické
republiky, a ostatní práva a závazky, pokud
vznikly na území českých krajů.
Slovenská státní spořitelna vstupuje
v práva a závazky dosavadní Státní
spořitelny tak, že přejímá práva
a závazky z peněžních služeb, které
spravují organizační složky na území
Slovenské socialistické republiky, a ostatní
práva a závazky, pokud vznikly na území
Slovenska. Správa majetku vykonávaná dosavadní
Státní spořitelnou přechází
na Českou státní spořitelnu, jde-li
o majetek, nacházející se na území
České socialistické republiky, a na Slovenskou
státní spořitelnu, jde-li o majetek na území
Slovenské socialistické republiky. Mezi Českou
státní spořitelnu a Slovenskou státní
spořitelnu se rozděluje statutární
fond v rozsahu odpovídajícím přejímaným
závazkům ze vkladů. Ostatní fondy
si obě spořitelny rozdělí dohodou.
Vzájemnou dohodou si mohou obě spořitelny
rozdělit některá zvláštní
práva a závazky, pokud nevznikly z poskytování
peněžních služeb a pokud to bude z ekonomického
hlediska účelné. V zájmu právní
jistoty se dává možnost uzavřít
takovou dohodu jen do 30. června 1969.
Přestože vzniknou dvě samostatné spořitelny,
nebude to jistě na překážku tomu, aby
se v některých případech dohodly na
spolupráci. Na úseku provádění
měnové, devizové a úvěrové
politiky bude jejich činnost koordinována spolu
s činnosti ostatních peněžních
ústavů federálními orgány ve
smyslu článku 14 ústavního zákona
č. 143/1968 Sb., o československé federaci.
Hlavním předmětem činnosti nově
vzniklých spořitelen bude jako dosud získávání
vkladů od obyvatelstva. Vklady tvoří rozhodující
část prostředků, které spořitelna
spravuje a o jejichž správné využití
se stará. Bylo by jistě správné, aby
těchto prostředků, získaných
od občanů, bylo v převážné
míře používáno v místě
jejich vzniku a byly jimi zajišťovány bezprostředně
potřeby občanů. Mám hlavně
na mysli financování bytové výstavby,
která je jednou z nejožehavějších
otázek pro naše občany. K plnění
všech úkolů na tomto úseku budou mít
obě spořitelny plné předpoklady, a
to jak rozmístěním svých poboček,
tak i povahou své činnosti a svých dosavadních
zkušeností.
Nové státní spořitelny budou ustaveny
jako samostatné státní hospodářské
organizace, jak to vyplývá ze zákona č.
72/1967 Sb. Budou je řídit generální
ředitelé, jmenovaní národními
ministry financí. Obě spořitelny budou odvodovou,
popřípadě daňovou povinností
napojeny na národní rozpočty.
S provedením navrhovaného zákona nebudou
spojeny žádné požadavky na státní
rozpočet.
Doporučuji předložený návrh ke
schválení po provedení těchto změn,
navrhovaných ústavně právním
výborem a výborem pro plán a rozpočet:
V § 3 odst. 1 písm. a) i b) a v § 3 odst. 2 druhé
větě doporučuji uvést místo
"na území českých krajů"
slova "na území České socialistické
republiky" a místo "na území Slovenska"
slova "na území Slovenské socialistické
republiky".
V § 3 odst. 2 první věta doporučuji
uvést místo "na území Slovenska"
slova "na území slovenských krajů".
V § 3 odst. 3 upravit druhou větu takto: "K tomuto
převodu není třeba souhlasu oprávněných,
popřípadě zavázaných, jejich
práva však nesmí tím být zkrácena;
přejímající."
Vedle těchto úprav navrhovaných výborem
ústavně právním a výborem pro
plán a rozpočet doporučuji, aby v §
3 odst. 1 bylo místo slova"poskytované"
uvedeno slovo "poskytnuté".
Mpř. NS Miková: Děkuji zprav. posl.
Šmejkalové za její zprávu.
Zahajuji rozpravu. Hlásí se někdo do diskuse?
(Nikdo se nehlásí.)
Nikdo. Pak tento bod bude bez rozpravy. Vzhledem k tomu nebude
také závěrečné slovo ani soudruha
ministra financi ing. Suchardy ani zpravodajky posl. Šmejkalové.
Také o tomto zákonu budeme hlasovat po kuriích.
Žádám skrutátory, aby se připravili
na sčítání hlasů.
Prosím, pokud jsou poslanci mimo sál, aby přišli
do sálu. Pro přijetí tohoto zákona
stačí nadpoloviční většina.
Můžeme proto přistoupit k hlasování.
Prosím poslance zvolené v českých
krajích: kdo souhlasí s tím, aby vládní
návrh zákona, kterým se mění
zákon č. 72/1967 Sb., o Státní spořitelně,
ve znění společné zprávy výborů
ústavně právního a pro plán
a rozpočet byl schválen, ať zvedne ruku!
(Děje se.)
Kdo je proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Prosím skrutátory, aby oznámili počty
hlasů podle výsledků sčítání.
(Po sečtení hlasů.)
Konstatuji, že z poslanců zvolených v českých
krajích hlasovalo pro předložený návrh
123 poslanců, tj. nadpoloviční většina.
Žádám nyní poslance zvolené na
Slovensku, aby se připravili k hlasování.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona,
který se mění v zákon č. 72/1967
Sb., o Státní spořitelně, ve znění
společné zprávy výborů ústavně
právního a pro plán a rozpočet, nechť
zvedne ruku! (Děje se.)
Kdo je proti? (Nikdo.)
Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.)
Prosím o hlášení výsledků
sčítání hlasů. (Po sečtení
výsledků hlasování.)
Konstatuji, že z poslanců zvolených na Slovensku
hlasovalo pro předložený návrh 49 poslanců,
což je nadpoloviční většina. Zákon,
kterým se mění zákon č. 72/1967
Sb., o Státní spořitelně, byl tedy
Národním shromážděním
Československé socialistické republiky schválen.
Dalším bodem dnešního pořadu je.
6. Vládní návrh zákona, kterým
se mění zákon č. 62/1966 Sb., o pojišťovnictví
(tisk 216) a společná zpráva výborů
ústavně právního a pro plán
a rozpočet.
Návrh odůvodní opět ministr financi
ing. Sucharda. Prosím ho, aby se ujal slova.
Ministr financí ing. Sucharda: Vážené
soudružky a soudruzi, v tomto případě
je posláním předloženého návrhu
zákona, kterým se mění zákon
o pojišťovnictví z roku 1966, uvést organizaci
pojišťovnictví do souladu s principy ústavního
zákona o čs. federaci.
Obě pojišťovny budou zcela samostatnými,
vzájemně nezávislými, státními,
hospodářskými organizacemi, řízenými
ministerstvy financí České soc. republiky
a Slovenské soc. republiky.
Nejde a nemůže přitom jít o pouhé
rozdělení mezi dvě pojišťovny.
Je také nutné, aby zákon stanovil v zájmu
právní jistoty pojištěných občanů
a organizací, u které z obou pojišťoven
pokračuje jejich pojištění. Je to otázka
jistot, závažná otázka, poněvadž
např. jen v jednom z okruhů činnosti dosavadní
státní pojišťovny, a to ve smluvním
pojištění obyvatelstva, je v celé Československé
soc. republice v platnosti téměř 9 miliónů
pojistných smluv. Návrh zákona k tomu zvolil
tu nejpřirozenější formu: pojištění
vedená u organizačních složek dosavadní
Státní pojišťovny v českých
krajích, převezme Česká státní
pojišťovna a pojištění vedená
u těchto složek na Slovensku převezme Slovenská
státní pojišťovna. V souladu s tím
budou rozděleny mezi obě pojišťovny i
fondy a rezervy.
I po rozdělení Státní pojišťovny
ve smyslu navrženého zákona zůstane
dosavadní zákon o pojišťovnictví
z roku 1966 v platnosti, ovšem ve znění, které
vyplývá z navržené novely. Obě
pojišťovny nebudou právně omezeny v možnosti
sjednávat pojištění s občany
a organizacemi bez ohledu na to, kde mají bydliště
nebo sídlo.
Rozdělení dosavadní Státní
pojišťovny na dvě samostatné organizace
nemůže a nemá v žádném případě
znamenat přerušení dosavadního vývoje
našeho pojišťovnictví, ale naopak má
umožnit jeho rychlejší rozvoj.
Dovolte mi ještě několik slov o jednom oboru
činnosti Státní pojišťovny, kterou
předložený návrh zákona sice
zvlášť neupravuje, nicméně se jí
dotýká a je třeba, abyste o tom byli informováni.
Je to pojištění související s
mezinárodním obchodním stykem. Napříště
bude příslušet právo provozovat toto
pojištění a též provozovat zajišťovací
činnost oběma pojišťovnám. Na podkladě
získaných zkušeností bude zvažována
možnost i jiné budoucí racionální
úpravy, např. zřízení společné
akciové společnosti. Stejně jako předchozí
návrh, i tento návrh pokládám za nesporný,
protože navazuje na dosavadní ústavní
zákon, a prosím o jeho schválení.
Předsedající mpř. NS Miková:
Děkuji soudruhu ministru Suchardovi. Zprávu výboru
ústavně právního a výboru pro
plán a rozpočet přednese zprav. posl. Šmehlíková.
Zpravodajka posl. Šmehlíková: Vážené
soudružky a soudruzi poslanci, soudruh ministr financí
uvedl, že předložený návrh vládního
zákona není novým návrhem zákona
o pojišťovnictví, ale že předložený
návrh novelizuje stávající zákon
o pojišťovnictví, který jsme v Národním
shromáždění přijali pod číslem
82 v roce 1966.
Návrh zákona upravuje organizační
stránku výkonu pojišťovnictví v
ČSSR a uvádí jej tak v soulad s ústavním
zákonem o československé federaci.
Z toho vyplývá, že otázka pojišťovnictví
spadá výlučně do kompetence orgánů
České socialistické republiky a Slovenské
socialistické republiky.
Tomu odpovídá potřeba existence dvou samostatných
pojišťoven, které se budou řídit
ve svém vzniku právě zákonem o pojišťovnictví
z roku 1966 a dnešní předloženou novelizací.
Nově zřízené pojišťovny
budou právními zástupci dosavadní
jediné Státní pojišťovny, proto
je žádoucí, aby byly zákonem upřesněny
všechny otázky s tím související,
tak jak to činí jednotlivé paragrafy, zvláště
§ 3 a 4 předloženého zákona.
V diskusi při projednávání návrhu
ve výboru pro plán a rozpočet bylo vysvětleno,
že realizací zákona budou vytvořeny
stejné výchozí podmínky pro samostatnou
činnost obou pojišťoven jako podniku.
Že dojde ke spravedlivému rozdělení
fondu a rezerv státní pojišťovny. Především
rezerv pojistného v pojištění osob,
které se vytvářejí ke krytí
závazků v budoucnu platných, dále
základního rezervního fondu, který
slouží ke krytí výkonu ve výsledcích
pojišťovací a zajišťovací činnosti.
Státní pojišťovna ve svém výsledku
vykazuje schopnost dobrého hospodáře svých
pojištěnců, kteří s důvěrou
i z povinnosti ze zákona se svěřují
v ochranu pojištěním pro mimořádné
případy.
Je pochopitelné, že pro výchozí podmínky
je třeba brát skutečnost, jak zde bylo již
uvedeno, která dokazuje, že průměr přijatého
pojistného na jednu osobu je téměř
dvakrát tak veliký v Čechách než
na Slovensku, a přitom víme, že ve své
podnikatelské činnost i pojišťovna má
stále ještě rezervy.
Z 8 320 000 uzavřených pojistek v ČSSR je
uzavřeno na Slovensku 1620. Proto jistě bude žádoucí,
aby soudruzi na Slovensku byli zvláště nároční
v organizaci státní pojišťovny Slovenska,
která by měla vyvinout úsilí, aby
byly vytvořeny dostatečné rezervní
fondy z pojištění. Pojišťovny nejsou
dotovány ze státního rozpočtu a jsou
odvislé od svých podnikatelských schopností,
počtu pojištěných i výši
pojistného. Plní povinnosti odvodů do státního
rozpočtu.
Bylo by mně líto, kdybych při této
příležitosti nezdůraznila, že pojišťovna
plnila úkoly, které jsme ji při schvalování
zákona 82 uložili, aby hledala nové formy ve
svém podnikání. O jedné jsme byli
informováni krajským inspektorátem státní
pojišťovny kraje Severomoravského v Opavě
i z krajinského tisku, kde pojišťovna sdružila
prostředky do podniků ČSAO s výsledkem,
že budou přednostně v těchto opravnách
opravovat u nich pojištěné automobily a smluvně
se také podílet percentuálně k vloženým
prostředkům na výsledcích tohoto podniku.
Pojištění je tedy ekonomickou kategorií,
neboť vyjadřuje takové jevy, které jsou
spojeny s objektivní nutností vytváření
pojistného fondu. Ze samé ekonomické podstaty
pojištění pak dále vyplývá,
že příspěvková povinnost účastníka
pojistného fondu organizovaného v našich společenských
podmínkách státní pojišťovnou
je tím nižší čím širší
a obsáhlejší je rizikové společenství.
Tím se zvyšuje rizikové vyrovnávání
a snižuji provozní náklady. Pojištění
má tak daný ekonomický obsah a obráží
objektivní vztahy, s nimiž musí socialistický
stát počítat při své finanční
politice. Předložený návrh zákona
nepředpokládá zvýšené
výdaje ze státního rozpočtu. Doporučuji
jménem ústavně právního výboru
a výboru pro plán a rozpočet předložený
návrh zákona schválit, podle společné
zprávy vládního návrhu zákona
(tisk 216), která byla písemně poslancům
předložena.
Předsedající mpř. NS Miková:
Děkuji zprav. posl. Šmehlíkové za její
zprávu. Zahajuji rozpravu. Chce někdo k předloženému
návrhu slovo? (Nikdo se nehlásí.)
Děkuji tedy.