Slyšeli jste slovo zpravodajky. O tomto zákonu budeme
hlasovat stejným způsobem jako o předcházejícím.
Prosím skrutátory, aby se připravili na sčítání
hlasů. Ptám se poslanců zvolených
v českých krajích, zda souhlasí s
tím, aby vládní návrh zákona,
kterým se mění zákon č. 82/1966
Sb., o pojišťovnictví ve znění
společné zprávy výborů ústavně
právního a pro plán a rozpočet byl
schválen, ať zvedne ruku! (Hlasuje se.) Je
někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? (Nikdo.) Prosím skrutátory,
aby oznámili počet hlasů podle výsledků
sčítání.
Konstatuji, že z poslanců zvolených v českých
krajích hlasovalo pro předložený návrh
125 poslanců, tj. nadpoloviční většina.
Žádám nyní poslance zvolené na
Slovensku, aby se připravili k hlasování.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona,
kterým se mění zákon 82/1966 Sb. o
pojišťovnictví ve znění společné
zprávy výborů ústavně právního
a pro plán a rozpočet, nechť zvedne ruku! (Hlasuje
se) Je někdo proti? (Nikdo.) Zdržel se
někdo hlasování? (Nikdo.) Prosím
ohlášení výsledku sčítání
hlasů. Konstatuji, že z poslanců zvolených
na Slovensku hlasovalo pro předložený návrh
50 poslanců, tj. rovněž nadpoloviční
většina. Zákon, kterým se mění
zákon č. 82/1966 Sb., o pojišťovnictví,
byl tedy Národním shromážděním
ČSSR schválen.
Dalším bodem dnešního pořadu je
7. Vládní návrh zákona o zásadách
nabývání a pozbývání
státního občanství České
socialistické republiky a Slovenské socialistické
republiky (tisk 220) a zpráva výboru ústavně
právního (tisk 235)
Návrh odůvodní ministr vnitra Pelnář.
Prosím, aby se ujal slova.
Ministr Pelnář: Vážené
Národní shromáždění, jako
další ze souboru zákonů, které
mají zabezpečit uskutečnění
federativního uspořádání našeho
státu, předkládá vám vláda
k projednání a schválení návrh
zákona o zásadách nabývání
a pozbývání státního občanství
České socialistické republiky a Slovenské
socialistické republiky.
Předložený návrh je provedením
čl. 5 odst. 3 ústavního zákona o Československé
federaci, který předpokládá, že
zásady nabývání a pozbývání
státního občanství České
socialistické republiky a Slovenské socialistické
republiky upraví zákon Federálního
shromáždění.
Dosud platná právní úprava československého
státního občanství se opírá
o zákon z roku 1949 a jeho novelu z roku 1958. Nabývání
a pozbývání československého
státního občanství se kromě
toho řídí řadou mezinárodních
smluv a zvláštních zákonů upravujících
československé státní občanství
ve vztahu k některým státům, popřípadě
skupinám osob.
Od vzniku samostatného československého státu
bylo státní občanství v našem
právním řádu upraveno na principu
jediného a jednotného státního občanství.
Základní změnu v tomto pojetí státního
občanství přinesl ústavní zákon
o československé federaci. Podle tohoto ústavního
zákona vznikne u nás od 1. ledna 1969 dvojí
státní občanství - státní
občanství České socialistické
republiky a státní občanství Slovenské
socialistické republiky. Podle čl. 5 tohoto ústavního
zákona bude státní občan každé
z obou republik i státním občanem Československé
socialistické republiky.
Předložený vládní návrh
zákona jednak zdůrazňuje jednotu státního
občanství každé z republik a státního
občanství Československé socialistické
republiky, jednak plně respektuje nové pojetí
státního občanství, jak je zakotveno
v článku 5 ústavního zákona
o československé federaci.
Upravuje v podstatě dvě základní otázky.
Především určuje, kdo z dosavadních
československých státních občanů
bude k 1. lednu 1969 státním občanem České
socialistické republiky a kdo státním občanem
Slovenské socialistické republiky. Pro toto určení
stanoví vládní návrh zákona
obecná kritéria. Současně však
umožňuje, aby si občan prohlášením
zvolili státní občanství druhé
republiky než té, jejíž státní
občanství získal podle zákona. Tím
se předejde některým tvrdostem, k nimž
by mohlo dojít, kdyby státní občanství
určoval pouze zákon.
Druhým úkolem předloženého vládního
návrhu je - v souladu s požadavkem článku
5. ústavního zákona o československé
federaci - promítnout i do problematiky nabývání
a pozbývání státního občanství
skutečnost, že dnem 1. ledna 1969 vznikají
u nás dvě státní občanství,
a sice státní občanství České
socialistické republiky a státní občanství
Slovenské socialistické republiky.
V této části návrh zákona po
obsahové stránce přejímá dosavadní
právní úpravu, pouze do ní promítá
důsledky federace. Vláda si je vědoma, že
dosavadní právní úprava v některých
směrech nevyhovuje a že bude nutno provést
v ní určité změny, například
pokud jde o odnímání státního
občanství.
Řešení této a dalších otázek
však vyžaduje připravit řádné
rozbory; to však pro krátkost doby a naléhavost
provedení úkolu k 1. lednu 1969 nebylo možno
provést. Proto vládní návrh zákona
po věcné stránce vychází z
dosavadní právní úpravy, přičemž
v průběhu roku 1969 bude připravena nová
komplexní úprava státního občanství.
Pokud výjimečně dochází k určitým
odchylkám proti dosavadnímu stavu, jde vesměs
o zjednodušení. Je tomu tak například
při nabytí státního občanství
dítěte narozením, je-li jeden z rodičů
cizincem.
Podle dosavadního stavu takové dítě
nabývalo státního občanství
až po souhlasu národního výboru vysloveném
na základě žádosti a po provedeném
řízení. Nová úprava odstraňuje
administrativní řízení a dítě
se stává státním občanem republiky
přímo ze zákona. Tím se naše
právní úprava přizpůsobuje
úpravě v ostatních socialistických
zemích.
Vládní návrh zákona upravuje pouze
zásadní otázky, jak to také předpokládá
ústavní zákon o československé
federaci. Omezuje se toliko na stanovení zásad v
oblasti státního občanství obou republik,
které nelze aplikovat a realizovat v praxi, aniž by
byly podrobně provedeny v zákonech obou republik.
Proto k provedení předloženého
návrhu zákona vydají své zákony
Česká národní rada a Slovenská
národní rada. Jde současně o první
případ, kdy Federální shromáždění
stanoví zásady právní úpravy
a obě republiky je provedou svými zákony.
Návrhy zákonů obou národních
rad jsou již připraveny a projednávány
v orgánech České národní rady
a Slovenské národní rady. Národní
zákony vycházejí z předložených
zásad a kromě toho upravují ještě
další otázky, jejichž úprava byla
ponechána zákonům republik. Jde například
o podrobnosti o volbě státního občanství
prohlášením, o skládání
a znění státoobčanského slibu
a o věcnou a místní příslušnost
ve věcech státního občanství.
Přitom se předpokládá, že dojde
k rozšíření působnosti místních
národních výborů tím, že
jim zákon republiky svěří některé
úkoly při nabývání státního
občanství republiky.
Vážené soudružky a soudruzi poslanci,
ústavně právní výbor Národního
shromáždění vám zároveň
předkládá zprávu, v níž
doporučuje provést v předloženém
vládním návrhu zákona některé
úpravy. Jde především o změnu
v názvu zákona, o ještě větši
zdůraznění jednoty státního
občanství Československé socialistické
republiky a státních občanství obou
republik zařazením těchto ustanovení
do části první návrhu zákona.
S těmito doporučeními ústavně
právního výboru souhlasím.
Doporučuji proto, vážené soudružky
a soudruzi, vládní návrh zákona o
zásadách nabývání a pozbývání
státního občanství České
socialistické republiky a Slovenské socialistické
republiky včetně doplňků uvedených
ve zprávě ústavně právního
výboru Národnímu shromáždění
ke schválení.
Předsedající mpř. NS Miková:
Děkuji s. min. Pelnářovi. Zpravodajskou zprávu
přednese posl. Krajčír. Prosím ho,
aby se ujal slova.
Zpravodaj Posl. Krajčír: Soudružky a
soudruzi poslanci, návrh zákona o zásadách
nabývání a pozbývání
státního občanství patří
do souboru opatření, kterými se zabezpečuje
uskutečnění nového federativního
uspořádání naší republiky.
Článek 5 ústavního zákona o
čs. federaci založil novou koncepci československého
státního občanství, podle níž
je občan každé z obou republik zároveň
státním občanem Československé
soc. republiky. Z této koncepce pak vyplynula nutnost,
aby základní otázky nabývání
a pozbývání státního občanství
republik byly upraveny jednotně, a to již ke dni,
kterým nabývá účinnosti ústavní
zákon o československé federaci.
Základním účelem navrhovaného
zákona proto je, aby bylo možno již od 1. ledna
1969 bezpečně zjistit, kdo z československých
občanů je státním občanem České
socialistické republiky a kdo je státním
občanem Slovenské socialistické republiky.
Způsob, kterým to návrh zákona zabezpečuje,
vychází z požadavku, aby stanovení státního
občanství jedné z obou republik federace
u naprosté většiny našich občanů
vyplývalo přímo ze zákona. Základní
zásada, vyjádřená v novém znění
§ 3 odst. 1 podle zprávy výborové zní:
Čs. státní občan je k počátku
účinnosti tohoto zákona státním
občanem té republiky, na jejímž území
se narodil. Zvláštního prohlášení
občanů bude třeba jen v nepatrném
procentu přepadů, a to tam, kde nebude možno
státní občanství určit podle
místa narozeni, nebo u občanů narozených
v cizině podle místa jejich trvalého pobytu
na území republiky, popřípadě
podle trvalého pobytu jejich rodičů. Současně
však návrh zákona dává občanům
možnost, aby si svobodně zvolili občanství
druhé republiky do konce roku 1969 v případě,
kdy základní určení podle místa
narození neodpovídá vlastnímu rozhodnutí
občana.
V této souvislosti - s ohledem na četné dotazy
občanů - je třeba zvláště
znovu připomenout, že předložený
návrh zákona se nikterak nedotýká
postavení našich občanů jako občanů
Československé socialistické republiky. Každý,
kdo dnes československé státní občanství
má, zůstává československým
státním občanem i nadále, k tomu pouze
přistupuje státní občanství
jedné z republik naší federace.
K tomu, aby tato myšlenka byla výrazně vyjádřena
v projednávaném zákoně, směřuje
i doplnění, které plenárnímu
zasedání NS doporučuje ústavně
právní výbor ve své zprávě
(parlamentní tisk 235). Jde o návrh první
části osnovy zákona, v níž by
vedle této základní úpravy vztahu
občanství republik ke státnímu občanství
Československé socialistické republiky bylo
stanoveno, že československým státním
občanem se stává ten, kdo nabude státního
občanství jedné z republik a že i pozbyti
státního občanství jedné z
republik má za následek pozbyti československého
státního občanství.
S touto změnou souvisí i některá další
upřesnění, která doporučuje
ústavně právní výbor ve zprávě
k návrhu tohoto zákona. Výslovně je
třeba se zmínit zejména o navrhované
úpravě § 10; toto ustanovení má
zabezpečit, aby nedošlo k případům
dvojího státního občanství,
a stanoví, že již ze zákona ztrácí
státní občanství jedné repubIiky,
kdo nabývá státního občanství
republiky druhé. Tyto případy nelze zaměňovat
s pozbytím státního občanství
republiky, jež má za následek i pozbyti státního
občanství federace, a proto se doporučuje
i terminologicky je odlišit tak, že při nabytí
státního občanství jedné republiky
státní občanství druhé republiky
zaniká.
Věcné doplnění představuje
ještě úprava nového § 12, kde se
určuje místní příslušnost
čs. konsulárních úřadů
a zastupitelských misí, neboť tato úprava
přísluší do výlučné
pravomoci federace. Závěrem je vhodné upozornit
ještě na dvě hlediska, která s návrhem
zákona o zásadách nabývání
a pozbývání státního občanství
souvisejí.
Jde především o povahu tohoto zákona
jako jedné z prvních zákonných norem,
která je formulována ve formě zásad.
V souladu s rozdělením kompetence federálních
a národních orgánů nepředstavuje
totiž návrh zákona vyčerpávající
úpravu problematiky nabývání a pozbývání
státního občanství republik a ponechává
tak místo pro navazující zákonné
normy národních rad.
Jde dále o to, že předložený návrh
neupravuje nově ani všechny zásadní
otázky státního občanství.
Bylo nutno ponechat v platnosti zejména ustanovení
o jeho pozbývání, jak byly zakotveny v zákonech
z roku 1949 a z roku 1958, jak se o tom zmínil ministr
vnitra soudruh Pelnář. S ohledem na uspěchanost
při přípravě, ale i na naléhavost
této úpravy nebylo totiž komplexní zpracování
těchto otázek proveditelné, neboť jde
o právně i politicky velmi náročnou
a složitou problematiku, navazující na řadu
mezinárodních dohod.
Je třeba v této souvislosti poukázat na zprávu
ústavně právního výboru NS,
kterou se plenární zasedání Národního
shromáždění zabývalo již
v r. 1966. Již tehdy bylo konstatováno, že na
tomto úseku platí řada norem, která
činí úpravu státního občanství
značně nepřehlednou a že ve sporných
případech je nutno opírat se o předpisy
vydané ještě před rokem 1945. Např.
dosud platí ústavní zákon č.
236/1920 Sb., který vychází při určování
státního občanství ještě
z domovského práva, které měl občan
ke dni 1. ledna 1910. Domovské právo bylo však
zákonem č. 174/1948 Sb. zrušeno, obcím
bylo uloženo uzavřít seznamy osob majících
domovské právo a používat jich pro zjišťování
podkladů pro vydání osvědčení
o státním občanství. Tato právní
úprava je velmi složitá, a vzniknou-li pochybnosti,
i velmi náročná na administrativní
práce. Problém právní úpravy
státního občanství je značně
komplikován dále tím, že se opírá
ještě i o mírové smlouvy, uzavřené
po první světové válce.
Bude proto třeba, aby se Federální shromáždění
v průběhu příštího roku
k problematice státního občanství
vrátilo a na základě potřebných
rozborů přijalo komplexní úpravu,
jež by odpovídala potřebám praxe i důležitosti,
kterou má pro všechny občany obou našich
republik.
Tato zkušenost vyplývá i z připomínek,
které byly vzneseny na společné schůzi
všech výborů NS, i z připomínky
posl. Fierlingera na dnešní schůzi. Je přitom
účelné zavázat vládu federace
předložit návrh zákona do určitého
termínu.
Z pověření ústavně právního
výboru NS doporučuji, aby návrh zákona
o zásadách nabývání a pozbývání
státního občanství byl schválen
s doplňky a úpravami, obsaženými ve
zprávě ústavně právního
výboru NS (tisk 235).
Současně doporučuji, aby plénum NS
schválilo návrh usnesení, doporučený
předsednictvem NS v tomto znění:
"Národní shromáždění
při schvalování zákona o zásadách
nabývání a pozbývání
státního občanství ukládá
vládě Československé socialistické
republiky, aby nejpozději do 30. června 1969 předložila
návrh zákona o zásadách zákonů
o státním občanství k provedení
článku 5 ústavního zákona o
československé federaci."
Posl. Procházka: Soudružky a soudruzi poslanci,
domnívám se, že je třeba, aby předložený
návrh zákona nebyl uspěchaný, je třeba
ho důkladně promyslet. V této otázce
bych nerad opakoval slova soudruha zpravodaje, soudruha ministra
i soudruha Fierlingera.
Řada občanů vznesla k tomuto zákonu
připomínky, týkající se hlavně
množství variant získávání
občanství i způsobu pozbývání
občanství s vázaností na mezinárodní
právo. Přitom se všichni shoduji v tom, že
primární otázkou tohoto zákona je
příslušnost k československé
socialistické republice. Sám se domnívám,
že návrh zákona sice naplňuje článek
5 ústavního zákona, ale spíše
zdůrazňuje suverenitu každé republiky,
kdežto po právní stránce nemá
pro občana význam, spíše věci
komplikuje. Myslím, že i zdůraznění
suverenity je spíše symbolického charakteru
a souhlasím, že pro otázky spojené s
uplatněním zákona 143 o federalizaci je to
nutné.
Pokud jde o právní stránku, jsou časté
dotazy z řad občanů, zda při soudních
i jiných právních aktech nebude dále
administrativa zatížena tím, že má
mít občan další potvrzení o tom,
že je té či oné národnosti, od
svého matričního úřadu. Stávající
občanské doklady na to nepamatují.
Dovolím si vyslovit názor, že pojetí
tohoto zákona, tak jak je předložen, je ojedinělé
ve světě.
Přestože tento návrh zákona prošel
příslušnými výbory, vyjadřovala
se k němu ČNR, dávám v úvahu,
zda je nutné tento zákon na našem plénu
schvalovat. Zvláště, když sám s.
Pelnář se odvolává na nutné
dopracování zákona v otázkách
pozbývání státního občanství.
Děkuji.
Posl. Fierlinger: Soudružky a soudruzi, připojuji
se k návrhu předcházejícího
řečníka. Dotýkáme se zde materie
nesmírně složité. Soudruh Krajčír
sám uznává, do jaké míry je
otázka státního občanství,
jak je dosud upravena, nepřehledná. Mohli bychom
se při rychlém a strohém řešení
dopustit značných mezer a přivodit značné
komplikace zejména při různých konfliktních
situacích, které přece vždycky mohou
nastat. Zde platí staré české přísloví
"dvakrát měř, jednou řež".
My tím nic neztratíme, když tuto složitou
materii odložíme a dobře všechno zvážíme.