Odhlasovali jsme dnes federativní zákon, který
má oba naše národy - český a
slovenský - sbližovat, a ne vytvářet
jakousi atmosféru nedůvěry. Náš
lid by to tak chápal, že tím vytváříme
atmosféru nedůvěry. Dejme si čas,
tím nic neztratíme, moudrost nám ukládá,
abychom posečkali. Před tím již bylo
mnoho stížností na uspěchanost. Jestliže
nás tato otázka nepálí, tak to odložme.
Jak už Göthe praví: "Každá teorie
je šedá, jenom strom života je věčně
zelený." A my bychom se také této základní
pravdy v této důležité otázce
měli držet.
Posl. akad. Knapp: Soudružky a soudruzi, ono vlastně
v úvodních projevech ministra Pelnáře
a zpravodaje Krajčíra bylo všechno, čeho
se týkaly dotazy resp. poznámky posl. Procházky
a Fierlingera, vysvětleno, ale zdá se, ze ta věc
dále vyvolává pozornost. Prosil jsem jen
proto o slovo, abych k tomu mohl říci poznámku,
zejména z hlediska toho, jak jsme věc projednávali
v ústavně právním výboru.
Základ otázky je v tom, co říkal s.
Fierlinger, zda nás to pálí nebo nepálí.
Bohužel nás to pálí. Předem vsak
chci říci, že sdílím všechny
pochybnosti, které zde byly řečeny. Ovšem
v ústavním zákonu o čs. federaci,
jak už říkal s. Krajčír ve své
zprávě, se rozlišuje jednak občanství
československé a jednak republikové. Některé
funkce jsou ústavním zákonem vázány
na občanství té či oné republiky,
tzn. Bude-li ministrem ne Čech nebo Slovák, nýbrž
občan české nebo slovenské republiky,
bude státním tajemníkem ne Slovák
nebo Čech, ale občan té druhé republiky.
Totéž platí pokud jde o předsedu federálního
shromáždění atd. To je v ústavním
zákoně. Myslím, že tato otázka,
o které dnes diskutujeme, je otázkou, o které
jsme měli diskutovat před dvěma měsíci,
když se projednával ústavní zákon
o čs. federaci. Dnes to v ústavním zákoně
tak je, a kdyby se odložilo projednání tohoto
zákona o státním občanství,
což bych jinak považoval za velice žádoucí,
tak by to znamenalo, že k 1. lednu 1969 nebude zákonem
vyřešena otázka, která podle ústavního
zákona nutně vyřešena má být.
A to by ovsem znamenalo, že ústavní zákon
bude porušen i to se může stát, ale k
tomu za ústavně právní výbor
radit nemohu.
Problémy, o nichž tu byla řeč, ovšem
existují a lidé se s podobnými otázkami
obracejí i na mne a ptají se též, zda
je rozumné, aby bylo dvojí státní
občanství, československé a ještě
republikové. Ovšem to je, soudruzi, otázka,
o které nyní nemá veliký smysl diskutovat.
Navázal bych na to, co říkal dopoledne místopředseda
vlády Colotka o vžívání ústavního
zákona o čs. federaci. Minule jsem neskrýval
a ani dnes neskrývám své pochybnosti o tom
či onom ustanovení ústavního zákona,
ovsem 6 neděl po tom, co ten zákon byl přijat
a 14 dní před tím, než nabude účinnosti,
začínat diskutovat o tom, zda má být
změněn, to myslím, by bylo velmi nežádoucí.
Je prostě třeba jej uskutečňovat a
pak se uvidí, kdo měl pravdu, co bylo správné.
A pak je možno na základě zkušenosti některé
věci znovu řešit v nové ústavě.
Další otázky, jichž se týkají
pochybnosti, souvisí s tím, co už vysvětloval
posl. Krajčír. Dostal jsem též mnoho
dopisů, jak to bude, když se Čech narodí
na Slovensku apod. To je vyřešeno právem každého
do konce roku 1969 jednostranně si zvolit občanství
druhé republiky.
O tom, co uváděl s. Fierlinger o občanských
dokumentech, jsme hovořili se s. mpř. Colotkou,
který mi dal, myslím, souhlas, abych vyslovil i
jeho názor. Považuji za nepochybné - a pokud
jsem správně rozuměl, chápou to tak
i v ministerstvu vnitra - že ve vztahu navenek každý
občan bude vystupovat jako občan československý
a i občanské dokumenty budou jednotné.
Chci nyní shrnout: Jsem si vědom složitosti
situace, považuji však za nutné z hlediska ústavního
říci, že situace je taková, že
zákon musí být přijat, aby byla splněna
některá ustanovení zákona o čs.
federaci. Přitom bych chtěl podotknout, že
ústavně právní výbor nebyl
iniciátorem tohoto zákona, nepředkládá
jej - v této věci s. Fierlinger nemá patrně
přesnou informaci. Ústavně právní
výbor se naopak kriticky zabýval některými
stránkami osnovy zákona, a zejména problémem,
o němž hovořil ministr i zpravodaj, totiž
jednotou čs. státního občanství
republikového.
V té věci totiž vyžadoval původní
návrh ministerstva vnitra určité zpřesnění,
které právě ústavně právní
výbor navrhl, aby bylo jasné, že sice bude
dvojí státní občanství (což
je skutečně ve federacích nezvyklé),
ale že zároveň tato občanství
jsou nerozlučně spjata, takže těžko
lze mluvit o tom, že to je prvé a ono druhé,
či že jedno je silnější a druhé
slabší. Je to tedy určitá koncepce státního
občanství, které je ve své různosti
jednotné, a k tomu směřují doplňovací
návrhy ústavně právního výboru,
jak je zdůvodňoval posl. Krajčír.
Konečně bych se chtěl zmínit o věci,
která je zdánlivě nelogická, ale z
ústavního hlediska se jeví jako nezbytná,
totiž že se navrhuje, aby ministerstvo vnitra, resp.
vláda do 30. června předložily návrh
celého zákona o státním občanství.
Nelogičnost je v tom, že lze právem položit
otázku, proč tedy dnes se musíme namáhat
s tímto zákonem, který má platit velmi
krátkou dobu. To jsem se snažil vysvětlit.
Druhá polovina této otázky se týká
toho, proč to není možno udělat najednou
- dnes přijímáme tento zákon a za
půl roku má být předložen nějaký
jiný. To nebylo možné pravděpodobně
z toho důvodu, že všechno děláme
v tak velikém spěchu, že některé
otázky nebylo možno vyřešit tak, že
kdyby se byly řešily v zákoně podle
dnešního stavu jejich připravenosti, nebylo
by to asi dobré. V důsledku toho bylo patrně
jediným východiskem připravit zákon,
který řeší v podstatě to, co
je třeba vyřešit hned, ale zároveň
žádat, aby nezůstalo při tom, aby se
na věc nezapomnělo a aby vláda do půl
roku předložila nový návrh, který
by odstranil překonaná řešení
zákona starého, jehož část ještě
zůstává v platnosti, a který by také
řešil to, o čem ministr Pelnář
otevřeně mluvil a co je zatím nejsložitější
a vyžaduje brzké řešení, totiž
otázku zbavování státního občanství.
Závěrem bych chtěl říci, že
ústavně právní výbor v první
polovině své diskuse o osnově měl
za to, že by se to mělo udělat "z jedné
vody na čisto", že by se hned měl udělat
celý nový ústavní zákon. Také
jsme udělali jistý první námět.
V průběhu jednání se ovšem ukázalo,
že to není reálné, že to za dva
dny nelze udělat. V této situaci dospěl ústavně
právní výbor k stanovisku, které jsem
vyložil, a spokojil se s tím, že navrhuje, aby
v zákoně byl vyjádřen princip nedílnosti
federálního a republikového občanství
a aby ostatní bylo vyřešeno v poměrně
krátké době půl roku, jak to navrhuje
předsednictvo NS.
Předsedající mpř. NS Miková:
Děkuji s. akad. Knappovi. Ke slovu se dále přihlásili
s. Šubrt a pak znovu s. Fierlinger.
Posl. Šubrt: Vážené Národní
shromáždění, mám dotaz v souvislosti
s tím, že podle původního zákona
o státním občanství existovala administrativní
forma odnětí státního občanství,
a to ve třech případech, z nichž jeden
je logický, ale druhé dva nikoliv. První
případ nastává, když občan
příjme státní občanství
jiného státu. V současné zákonné
úpravě ovšem existuje ustanovení o právu
odejmout státní občanství tomu, kdo
se zdržuje pět let bez patřičného
dokladu v zahraničí, a také tomu, kdo se
zdržuje v zahraničí a vyvíjí
tam nepřátelskou činnost vůči
naší společnosti. Je otázka, zda je
správné, aby o takovém právu, jako
je právo občana na státní občanství,
bylo možno rozhodovat jen administrativním opatřením.
Posl. Fierlinger: Omlouvám se, že se v této
věci vlastně hlásím po třetí,
ale je to proto, že s. akad. Knapp nevzal zřetel na
můj argument, který jsem přednesl před
polední přestávkou. Dosud každý
ústavní zákon měl řadu přechodných
opatření. S. Knapp se dovolává toho,
že federativní zákon, který jsme dnes
přijali, obsahuje čl. 5, podle něhož
musíme už při designaci jednotlivých
vyšších funkcionářů brát
zřetel na to, zda je příslušný
soudruh občanem slovenského či českého
státu. Ale přece můžeme udělat
přechodné opatření. Tam můžeme
říci, že dokud tato otázka nebude zásadně
řešena, že bude přihlíženo
ke kandidatuře, která bude z té neb oné
strany předložena. Myslím, že je to rozumné.
Přece nebude z české nebo slovenské
strany někdo navrhován, který nebude persona
grata a bude mít daleko větší význam.
Místopředsedkyně NS Miková:
Děkuji, má ještě někdo připomínku?
Hlásí se posl. akad. Knapp.
Posl. akademik Knapp: Soudružky a soudruzi, skutečně
jen dvě nebo tři minuty. To, co říká
s. Fierlinger, je možné, ale je to změna ústavního
zákona, toho je třeba, abychom si byli vědomi.
To znamená, že v tom případě
bychom se dnes museli usnést na tom, že ona ustanovení
ústavního zákona o čs. federaci, která
předpokládají, že pro určitou
funkci je rozhodné občanství té či
oné republiky, až do vydání zákona
o republikovém občanství ve smyslu čl.
5 neplatí, že platí režim jiný.
To říkám, aby bylo jasné, o čem
bychom rozhodovali. Zároveň si kladu otázku,
zda cena, kterou bychom za toto řešení zaplatili,
není příliš drahá, resp. nebyla-li
by příliš drahá, kdybychom měnili
ústavní zákon o čs. federaci dříve,
než vstoupil v účinnost.
Místopředsedkyně NS Miková:
Má ještě někdo připomínku?
Nemá. Prosím tedy s. Pelnáře.
Ministr Pelnář: Soudružky a soudruzi,
velmi stručně. Myslím, že nikdo to nemůže
vysvětlit kvalifikovaněji, než s. akademik
Knapp, který se podílel na tvorbě řady
zákonů, v první řadě ústavního
zákona o federalizaci naší ČSSR a v
současné době hovořil i k těmto
otázkám. Chtěl bych jen podtrhnout tu otázku,
že dojde-li k tomu, že bychom dnes neschvalovali tento
návrh zákona, znamená to, že se musíme
v prvé řadě dostat k tomu, což podtrhuji,
co říkal s. akademik Knapp, abychom zrušili
článek 5 ústavního zákona odst.
3, ze kterého to vychází. Je pochopitelné,
že NS i vláda měly určité harmonogramy
a ty vláda i jednotlivá ministerstva, která
to mají uloženo, musí se snažit plnit.
My jako ministerstvo vnitra jsme v jednotlivých skupinách
tyto otázky projednali, i když není dořešena
celá ta otázka, o které tu hovořil
s. posl. Šubrt, to je zbavování občanství
naší ČSSR. Ale, soudruhu poslanče, v
poslední době to byl asi jeden případ,
kdy byl občan ČSSR zbaven svého občanství.
Takže vidíme, že tato otázka není
tak žhavá. Připojuji se k tomu, o čem
hovořil ke konci s. zpravodaj Krajčír, aby
vláda, a to po zpracování ministerstvem vnitra,
předložila komplexní návrh zákona
do 30. 6. 1969. Jinak bychom těžko se dopracovali
k tomu, abychom na dnešním NS mohli něco schválit.
Tolik na vysvětlenou.
Místopředsedkyně NS Miková:
Děkuji s. min. Pelnářovi. Ještě
se hlásí mpř. vlády s. dr. Colotka.
Podpředseda vlády s. dr. Colotka: Nechcel
by som mnoho zasahovať do tejto diskusie, ale jednu vec by
som dal na zváženie. V návrhu uznesenia je
námet, aby sa do pol roka predložil komplexný
návrh zákona o štátnom občianstve.
Som pre tento návrh. Nedoporučoval by som ale ho
časovo limitovať tak striktne. Obávam sa jednej
veci. Máme svojím spôsobom názory podmienené,
nie sú natoľko vykryštalizované, aby sme
mohli suverénne uvažovať bez toho, že by
sme tým ovplyvnili riešenie.
Tento záväzok parlamentu má na seba prevziať
aj vláda, ale nebolo by to dobré riešenie,
keby tento zákon o štátnom občianstve
mal byť označený vplyvmi, ktoré by mu
mohli ubrať na cene.
Hovorím preto, aby sme vec vyriešili komplexne, ale
nechcel by som nejakým spôsobom nadiktovať pre
vládu termín, ktorý by sme nemohli splniť
a pri ktorom by sme mohli dôjsť k záverom, ktoré
nezodpovedajú zámerom, ktoré sa sledujú.
Sám túto výhradu uplatňujem.
Rovnako ako v prípade iných zákonov treba
citlivo zvažovať, ako a ktoré zákony prijímať,
aby neboli príliš označené našim
subjektívnym pohľadom, ktorý by bol podmienený
prvkami a vplyvmi, ktoré zákonodarstvo nerado na
sebe má, lebo aspoň tento zákon má
prežiť určitý čas.
Místopředsedkyně NS Miková:
Děkuji s. Colotkovi. Hlásí se ještě
někdo o slovo? Nikdo. Prosím zpravodaje s. Krajčíra.
Zpravodaj posl. Krajčír: Soudružky a
soudruzi, s. akademik Knapp, předseda ústavně
právního výboru vysvětlil, že
ústavně právní výbor se zabýval
vládním návrhem zákona na dvou svých
schůzích. Dokonce byl učiněn pokus
přepracovat osnovu tak, aby již obsahovala komplexně
zpracované zásady. Ovšem když jsme přistoupili
k projednávání, ukázalo se, že
ve vztahu k různým mezinárodním dohodám,
zejména v souvislosti s poskytováním státního
občanství, nemůžeme věc definitivně
vyřídit, že musíme tedy alespoň
splnit ten první úkol, který nám ukládá
ústavní zákon o čs. federaci, který
v čl. 5 odst. 3 říká: Zásady
nabývání a pozbývání
státního občanství republik stanoví
zákon Federálního shromáždění.
V závěrečném článku
tohoto ústavního zákona Je stanovena účinnost
ústavního zákona od 1. ledna. To znamená,
že ustanovení obsažená v jednotlivých
článcích, která vyžaduji dalšího
dopracování ústavními nebo jinými
zákony, je nutno provést.
Pokud jde o zjišťování občanství
jedné z obou republik, nepůjde jenom o vedoucí
státní funkcionáře, ale jistě
od 1. ledna půjde o takové případy
v řadě jiných funkcí a různých
vlastních zájmů občanů samotných.
Chtěl bych proto, než učiníme definitivní
rozhodnutí, celý článek pátý
tu uvést, aby bylo jasno. První odstavec říká:
Státní občan každé z obou republik
je zároveň státním občanem
ČSSR. Odstavec druhý říká:
Občan jedné republiky má na území
druhé republiky stejná práva a stejné
povinnosti jako občan této republiky. Konečně
odstavec 3: Zásady nabývání a pozbývání
státního občanství republik stanoví
zákon Federálního shromáždění.
My jsme v ústavně právním výboru
proto doporučili plénu NS, aby tyto zásadní
otázky byly vyjádřeny již v čl.
5, byly v samotném úvodu i tohoto zákona,
a dále, aby bylo jasně, srozumitelně stanoveno,
jakým způsobem je možno zjistit toto občanství
jedné z obou republik. Jak jsem již uváděl
ve své zprávě, nynější
znění § 3 odst. 1 navrhovaného zákona
říká, že čs. státní
občan je od počátku účinnosti
tohoto zákona - tj. bude-li přijat k 1. lednu -
státním občanem té republiky, na jejímž
území se narodil. To bude daleko největší
počet případů. Zjišťování
bude velice jednoduché. Jsou ovšem občané,
kteří se narodili mimo republiku, a pak se to bude
zjišťovat podle jejich pobytu nebo podle pobytu jejich
rodičů. Pokud se narodili na území
druhé republiky než té, ve které chtějí
mít státní občanství, mohou
si v průběhu roku 1969 zvolit občanství
podle svého přání. Tyto věci
jsou podle ústavního zákona o československé
federaci a zákon je upravuje celkem tak, jak je to možné
srozumitelným způsobem.
Kdybychom se rozhodli nepřijmout předložený
návrh a chtěli bychom přijmout něco
jiného, jak to ostatně navrhuje s. posl. Fierlinger,
znamenalo by to změnu ústavního zákona.
Proto se přikláním ve smyslu diskuse v ústavně
právním výboru a ve smyslu argumentů,
které by přednesl předseda tohoto výboru,
abychom osnovu v té úpravě, jak ji předkládá
ústavně právní výbor přijali,
ale abychom se usnesli termínovat komplexní úpravu.
Místopředseda vlády s. dr. Colotka doporučuje,
abychom nestanovili termín tak striktně. Proto není
nutné usnesení takto přijmout, protože
tam jde o termín striktně stanovený. Proto
doporučuji, aby se stanovil ten nebo onen vhodný
termín, a kdyby se ukázaly překážky,
vrátit se znovu k osnově v Národním
shromáždění a rozhodnout, jak postupovat
dále.
Místopředseda NS Zedník: Děkuji
zprav. posl. Krajčírovi. Slyšeli jste závěrečné
slovo a návrhy zpravodaje. Přistoupíme k
hlasování. Hlasovat budeme opět po kuriích.
Prosím skrutátory, aby se připravili na sčítání
hlasů.
Ptám se poslanců zvolených v českých
krajích, zda souhlasí s tím, aby vládní
návrh zákona o zásadách nabývání
a pozbývání státního občanství
České socialistické republiky a Slovenské
socialistické republiky ve znění zprávy
výboru ústavně právního byl
schválen, ať zvedne ruku. (Děje se.) Děkuji,
kdo je proti? (Pět hlasů.)
Zdržel se někdo hlasování? (Dvacet
pět hlasů.) Prosím skrutátory,
aby oznámili počty hlasů podle výsledků
sčítání. (Po sečtení
hlasů.)
Konstatuji, že z poslanců zvolených v českých
krajích hlasovalo pro předložený návrh
110 poslanců, tj. nadpoloviční většina,
pět poslanců hlasovalo proti a 25 se hlasování
zdrželo.
Žádám nyní poslance zvolené na
Slovensku, aby se připravili k hlasování.
Kdo souhlasí s vládním návrhem o zásadách
nabývání a pozbývání
státního občanství České
socialistické republiky a Slovenské socialistické
republiky ve znění zprávy výboru ústavně
právního, nechť zvedne ruku. (Děje
se.)
Kdo je proti? (Nikdo.)