Konstatuji, že zákon o zřízení
Vysoké školy veterinární v Brně
a Vysoké školy veterinární v Košicích
byl Národním shromážděním
ČSSR schválen jednomyslně. (Předsednictví
převzal předseda NS Smrkovský.)
Předseda NS Smrkovský: Soudružky a soudruzi,
přistupujeme k dalšímu bodu pořadu,
kterým je
- Vládní návrh zákona o gymnasiích (tisk 218), a společná zpráva výboru ústavně právního a kulturního.
Návrh odůvodní opět min. školství
prof. dr. Kadlec, jehož prosím, aby se ujal slova.
Ministr školství prof. dr. Kadlec: Vážené
Národní shromáždění, soudružky
a soudruzi poslanci! Viděno historicky, není tento
návrh zákona jen krokem vpřed, nýbrž
je to daleko více, odstranění deformací,
které nastaly, přičemž mám především
na mysli prodloužení že tří na
čtyři roky. Krokem vpřed bude teprve za dvou
podmínek. Za prvé, zda se ministerstvu školství
podaří určit správně strukturu
učiva jak po poradě s pedagogickými odborníky,
tak po poradě s praktiky.
Za druhé, i když toto se více či méně
dobře určí - dokonalé to nemůže
být nikdy - bude především záležet
na odborné a společenské aktivitě
našich středoškolských profesorů.
Je proto nutné i pro ně vytvářet společenské
a obecně materiálové podmínky. Chtěl
bych se jenom zmínit o jedné slabosti, která
je splněna tímto zákonem. Dosud nejsou zakončeny
ty analýzy, které by měly přesně
určit, kolik procent z populačního ročníku
půjde na tyto školy.
Jinak vás prosím, abyste podporovali úsilí,
které znamená zřízení školy,
která má sice tradiční, osvědčený
název, ale která, jak věřím,
bude mít moderní obsah.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji s. Kadlecovi;
prosím zpravodajku posl. dr. Sachsovou, aby se ujala slova.
Zpravodajka posl. dr. Sachsová: Vážené
Národní shromáždění, předkládaný
návrh zákona o zřízení 4letých
gymnasií je třeba chápat jako dílčí,
ale významnou úpravu školského systému.
Změna je podepřena shodnou argumentací a
požadavky zkušených praktiků i pracovníků
pedagogické vědy, učitelů středních
a vysokých škol, i rodičů. Zřízením
4letých gymnasií má být nejen korigována
chyba minulých let, jak bylo řečeno s. ministrem,
ale má jim být vyhověno i potřebám
dynamického společenského vývoje.
Důležité je, že zřízení
4letých gymnasií je zcela v souladu s tendencemi
modernizace školské soustavy a vlastně do určité
míry vytváří pro ní základní
předpoklady.
Samo ustavení 4letých gymnasií řeší
ve své první etapě právě okamžité
vytvoření lepších podmínek pro
přípravu žáků pro vysoké
školy a další povolání. Umožní
hlubší práci odbornou i metodickou, povede
k odstranění formálnosti, uspěchanosti
i nezdravého náporu na fyzický i psychický
vývoj mládeže v těchto školách.
Pro nejbližší dobu se jeví jako nejpřijatelnější
účelné rozvržení tříletého
učiva v podstatě do 4 let při zachování
platných učebnic, upravených učebních
plánů a upravených osnov.
Do budoucna však bude nezbytné, a s tím je
počítáno, postihnout kvalitativní
přeměny celkové koncepce našeho školského
systému, pojetí obsahu i metod práce, a to
v jednotě s řešením koncepčních
otázek, např. otázkou základního
vzdělání, středního vzděláni,
vztahů všeobecného a odborného vzdělání,
pojetí obsahu jednotlivých vyučovacích
předmětů atd.
Nechť tedy nikoho neudivuje, naopak každého uspokojuje
skutečnost, že se současně s prodloužením
SVVŠ na 4 roky pod jménem gymnasia neobjevují
převratné změny v učebním plánu
a obsahu. Byly by poznamenány neseriózností,
dočasností platnosti a provázeny chaosem
při jejich realizaci. Co je důležité,
je potřeba vytvořit podmínky, aby tyto dlouhodobé
koncepční otázky byly na všech frontách
vědeckého výzkumu, organizačních
úprav a materiálního i kádrového
zajištění bez průtahů zahájeny,
pokud se tak v některé oblasti ještě
nestalo. Jistě bude tento dlouhodobý proces charakterizován
názorovým střetáváním,
přehodnocováním, hledáním,
a to je třeba vítat ku prospěchu věci.
Přijetí zákona o čtyřletých
gymnasiích bude znamenat - jak bylo řečeno
- okamžitou pomoc, a jeho výsledkem bude, jak jsme
přesvědčeni, prohloubení vzdělanosti
mládeže, které se problém dotýká.
Na základě projednání tohoto návrhu
ve výboru ústavně právním a
ve výboru kulturním doporučuji předlohu
návrhu Národnímu shromáždění
ku přijetí.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji posl.
dr. Sachsové. Kdo se hlásí o slovo? Poslanec
Dobiáš.
Posl. Dobiáš: Vážené Národní
shromáždění, dovolte mi, abych několika
větami vyjádřil nejen radost, avšak
i pohnutí z tohoto zákona. Říkal jsem
to už kdysi v kulturním výboru. Pro mne to
je velká událost našeho školství.
Nejen to jméno, které nesmírně zavazuje.
Je to tradice, která v tomto jméně je obsažena.
S dnešními lidmi i s tím hodnotným,
které se přes všechny patálie ve školství
stalo, s tím vším se vytvoří
ve školství něco, co bude mít vliv na
celé školství. Jsem o tom hluboce přesvědčen.
To povznese zase naše školství tam, kde má
stát. Vždyť naše školství, to
je ve světě marka. Proto mám velkou radost
z toho. Děkuji. (Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji. Dále
se hlásí o slovo posl. Laštovička.
Posl. Laštovička: Soudružky a soudruzi,
mám dotaz na s. ministra Kadlece, jak hluboce je tento
návrh připraven.
Tuto otázku kladu proto, že jsme zažili už
tolik reorganizací v systému školství,
že máme téměř sklon přijímat
další návrhy s rezignací. Jde o to,
abychom skutečně vytvořili konečně
takový typ střední školy, který
by byl správným řešením současných
potřeb, a který by také měl určitou
stabilitu jak po stránce organizační, tak
zejména po stránce své náplně.
Je to velmi vážný krok. Citově všichni
ti, kteří jsou odchovanci starého systému
školského, který byl v mnohém dobrý
- a to jistě také zaznělo z projevu s. Dobiáše
- mají sklon to uvítat a přijmout - já
rovněž. Ale přesto všechno bych chtěl
mít vnitřní jistotu, že přistupujeme
ke kroku, který je skutečně velmi důkladně
zvážen, že všechny jeho souvislosti jsou
promyšleny a že také náplň nebudeme
teprve hledat - s. Kadlec mluvil o tom, že už je to
také v podstatě narýsováno. Nejde
jen o označení gymnasium, ale o to, aby to byl všestranně
promyšlený krok. Prosím s. Kadlece, aby v tomto
smyslu dal objasnění.
Posl. prof. dr. ing. Vyskot: Dovolte, abych krátce
reagoval na připomínku s. Laštovičky.
Pokud jsme něco skutečně promyslili, je to
právě toto - a trochu pozdě, ale přece.
Soustava vzdělání požaduje skutečně
takový systém, který by konečně
dal do záležitostí řád, který
odpovídá po stránce fyzické i psychické
potřebám naší mladé generace.
A to se děje. Soudím, že v tomto směru
žádná obava není na místě,
že naopak tento návrh měl být předložen
už dříve k prospěchu naší
mladé generace a celé naší vzdělávací
cesty a také prosperity výroby.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji. Kdo
se dále hlásí o slovo? (Nikdo.) Nikdo.
Prosím ministra prof. Kadlece o odpověď.
Ministr prof. dr. Kadlec: Vážené soudružky
a soudruzi poslanci, ministerstvo a pověřenectvo
školství organizovalo v I. pololetí letošního
roku širokou diskusi o obsahu a celkové koncepci gymnasia
tak, aby se stala záležitostí celé učitelské
i rodičovské veřejnosti. S návrhy
vzešlými z diskuse byly seznámeny znovu kolektivy
škol a národní výbory. Ministerstvo
školství kromě toho organizovalo výběrové
statistické šetření, v němž
byly shromážděny a objektivně posuzovány
názory učitelů, ředitelů škol
a pracovníků školské správy.
V diskusi se též k návrhu vyslovily vysoké
školy a vědecké ústavy. Jsem přesvědčen,
že takto důkladná příprava byla
málokdy provedena a rozhodně ne v naší
nedávné minulosti - pro úpravu nějakého
školského zákona. Přesto však bych
chtěl říci, že je to jen dílo
lidské, dílo nedokonalé, ale že na druhé
straně riziko zde není tak veliké právě
proto, že se můžeme opřít o naše
tradice několika generací, i když pochopitelně
nechceme mechanicky přebírat vše a chceme tam
dát takovou náplň, jak ji ukazuje jednak
praxe středoškolských profesorů, jednak
pedagogická teorie.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji. Prosím
zpravodajku dr. Sachsovou o závěrečné
slovo.
Zpravodajka posl. dr. Sachsová: Nemám dalších
připomínek. Zbývá mi projevit jen
osobní radost, že dobrá věc se podařila,
a to ne jako věc náhodná, nápad několika
lidí, nýbrž jako ovoce dlouholetého
úsilí o nápravu toho, co se stalo a stát
nemělo. (Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji. Soudružky
a soudruzi poslanci, dám nyní hlasovat. Kdo souhlasí
s tím, aby vládní návrh zákona
o gymnasiích ve znění společné
zprávy výborů ústavně právního
a kulturního byl schválen, nechť zvedne ruku.
(Děje se.) Kdo je proti? (Nikdo.) Nikdo.
Kdo se zdržel hlasování? (Nikdo.) Nikdo.
Konstatuji, že zákon byl schválen jednomyslně.
Přistoupíme k dalšímu bodu pořadu,
kterým je původní devátý bod,
a to
- Vládní návrh zákona o zvláštním přídavku k dávkám, o změnách v důchodovém zabezpečení účastníků odboje a o některých dalších změnách v sociálním zabezpečení (tisk 223) a společná zpráva výborů ústavně právního, pro národní výbory, pro plán a rozpočet, pro zemědělství a výživu, zdravotního a branného a bezpečnostního.
Návrh odůvodní ministr práce a sociálních
věcí s. Štanceľ. Prosím ho, aby
se ujal slova.
Minister Štanceľ: Vážený súdruh
predseda, vážení súdruhovia poslanci,
vážení hostia, predloženým návrhom
plní vláda ďalšiu časť širšieho
súboru opatrení na riešenie najpálčivejších
sociálnych problémov, ako to vytýčila
vo svojom programovom vyhlásení z apríla
a ako to znova potvrdila vo svojom vyhlásení zo
septembra tohto roku.
Dovoľte len niekoľko stručných poznámok,
ako sa sociálne zabezpečenie obyvateľstva v
uplynulom období vyvíjalo, aký je jeho stav
a hlavné problémy.
Od samého začiatku socialistického vývoja
našej krajiny tvorilo vybudovanie jednotného systému
sociálneho zabezpečenia pre všetkých
pracujúcich jeden z dôležitých programových
cieľov. Základy tohto jednotného systému
boli položené po februári 1948. V ďalších
etapách však došlo k diferenciácii vývoja
sociálneho zabezpečenia jednotlivých skupín
pracujúcich.
Sociálne zabezpečenie pracovníkov v pracovnom
pomere bolo v roku 1957 postavené na vysokú úroveň
s tým, že v ďalšom období bude vyrovnaná
výška dôchodkov priznaných v predchádzajúcich
etapách podľa menej priaznivých predpisov a
že postupne budú riešené ďalšie
problémy existujúce v dôchodkovom zabezpečení
obyvateľstva.
Plnenie týchto cieľov však bolo nepriaznivo ovplyvnené
vznikajúcimi ťažkosťami v národnom
hospodárstve. Tým sa aj celá sústava
dôchodkového zabezpečenia začala dostávať
do vážnych ťažkostí, ktoré
boli len v nedostatočnej miere zmierňované
niekoľkorakým dielčím zvyšovaním
nízkych dôchodkov a postupným prispôsobovaním
úrovne zabezpečenia družstevných roľníkov
úrovní zabezpečenia pracovníkov v
pracovnom pomere.
Keď sa ťažkosti národného hospodárstva
na začiatku šesťdesiatych rokov prehĺbili,
hľadalo sa ich riešenie - okrem iného - a v obmedzovaní
výdajov na dôchodkové zabezpečenie.
Výsledkom toho boli negatívne zásahy do dôchodkového
zabezpečenia z roku 1964, ktoré znamenali nielen
obmedzenie budúcich nárokov z tohto zabezpečenia,
ale dokonca zníženie dávok u priznaných
a vyplácaných, a to zvlášť výrazne
u dôchodkov vyšších a stredne vysokých.
Je pravdou, že zníženie nákladov, ku ktorému
na základe týchto obmedzujúcich opatrení
došlo, bolo zčasti vykompenzované uvoľnením
určitých prostriedkov na niektoré pozitívne
opatrenia (zvýšenie niektorých nízkych
dôchodkov, zápočet nepoistených dôb,
atď.) v rámci tzv. "prerozděľovania"
prostriedkov v oblasti sociálneho zabezpečenia.
Napriek tomu negatívne zásahy do dôchodkového
zabezpečenia neprispeli v sociálnej istote obyvateľstva;
taktiež nemohli prispieť k riešeniu hospodárskych
problémov.
V etape po roku 1964 bolo dôchodkové zabezpečenie
charakterizované veľkým rozsahom tohto zabezpečenia,
a to ako čo do okruhu zabezpečených občanov,
tak čo do rozsahu dávok.
V období od mája do novembra tohto roku bola vykonaná
široká akcia zvyšovania nízkych dôchodkov,
pokiaľ tvoria jediný alebo hlavný zdroj príjmu.
Od 1. júla 1968 nadobudlo účinnosť niekoľko
opatrení zameraných na riešenie hlavných
nerovnomernosti v sústave podpôr poskytovaných
rodinám s deťmi.
Od 1. januára 1969 má nadobudnúť účinnosť
ďalší súbor opatrení tak, ako sú
navrhnuté v predloženej osnove zákona. Najvýznamnejšie
z týchto opatrení je zavedenie zvláštneho
prídavku k dôchodkom a úprava dôchodkového
zabezpečenia účastníkov národného
boja za oslobodenie.
Teraz mi dovoľte niekoľko poznámok k zavedeniu
zvláštneho prídavku k dôchodkom,
ktoré má prispieť k vyrovnaniu poklesu
reálnej hodnoty dôchodkov v súvislosti s rastom
cien životných potrieb:
Predovšetkým by som chcel uviesť, že zavedenie
zvláštneho prídavku nemá čisté
sociálny charakter, ako napr. zvyšovanie nízkych
dôchodkov, ako sa to niekedy chápe. Každé
z oboch týchto opatrení sleduje iný účel.
Pritom je ovšem potrebné posudzovať oboje vo
vzájomnej súvislosti.
Pri zvyšovaní nízkych dôchodkov
ide o individuálne riešenie sociálnej situácie
jednotlivcov, pokiaľ sú na nízky dôchodok
odkázaní. S dokončením tohto zvyšovania
dôchodkov na čiastky 400 Kčs u jednotlivcov
a 700 Kčs u manželských dvojíc sa počítalo
pôvodne až v roku 1970. S ohľadom na naliehavosť
veci bola akcia urýchlená a v podstate dokončená
v tomto roku. Od roku 1959 je to v poradí šiesta,
čo do počtu zvýšených dôchodkov
i vynaložených finančných prostriedkov
najväčšia akcia. Celkove bolo zvýšených
okolo 380 tisíc dôchodkov, a to v priemere o 133
Kčs mesačne. Celoročný náklad
činí vyše 600 mil. Kčs.
Pokiaľ ide o zvláštny prídavok k dôchodkom,
vychádza sa z toho, na rozdiel od ekonomicky aktívnych
obyvateľov, ktorých pracovné príjmy
postupne stúpajú, dôchodcom sa vyplácajú
dôchodky v stále rovnakej výške; nielenže
teda nie sú zúčastnení na všeobecnom
raste životnej úrovne, ale ich životná
úroveň naopak klesá v dôsledku rastu
životných nákladov.
V súlade s uznesením XIII. zjazdu KSČ o rozvoji
životnej úrovne všetkého obyvateľstva
navrhla vláda riešiť túto situáciu
zavedením zvláštneho prídavku k dôchodkom.
Na základe zhodnotenia rastu životných nákladov
domácností dôchodcov od roku 1961 a podľa
odhadu ďalšieho rastu týchto nákladov
v roku 1969 a 1970 bolo pôvodne navrhnuté zvýšiť
dôchodky v priemere o 8 %. V konečnej úprave
návrhu predstavuje zvláštny prídavok
zvýšenie všetkých vyplácaných
dôchodkov v priemere o 8,7 %.
Pri spracovávaní návrhu na spôsob poskytovania
zvláštneho prídavku, ktorým má
byť pokles reálnej hodnoty dôchodku vyrovnaný,
prihliadalo sa k podrobnejším údajom o vývoji
životných nákladov v jednotlivých príjmových
skupinách i ku spôsobu prevádzania valorizácie
dôchodkov v iných krajinách.
Podrobnejšie údaje o spotrebe domácností
dôchodcov s nižším, stredným a vyšším
príjmom sledované po niekoľko rokov ukazujú,
že životné náklady v uvedených
typoch domácnosti nestúpajú o jednotnú
absolútnu čiastku, ale že s vyšším
príjmom stúpajú nielen relatívne,
ale aj absolútne. Pri dôslednom vyrovnávaní
poklesu reálnej hodnoty bolo by teda potrebné zvýšiť
vyššie dôchodky o vyššie percento než
dôchodky nižšie. Tento spôsob nebol pri
spracovávaní návrhu na zvláštny
prídavok uvažovaný.
V iných krajinách, ktoré prevádzajú
úpravu výšky dôchodkov v súvislosti
s rastom cien životných potrieb, postupujú
obvykle tak, že všetkých dôchodkov zvýšia
o jednotné percento zodpovedajúce priemernému
zvýšeniu životných nákladov.
Až budú v našej sústave dôchodkového
zabezpečenia odstránené hlavné nerovnomernosti,
bude účelné používať tohto
systému aj u nás. Zatiaľ, s ohľadom na
obťažnejšiu situáciu príjemcov nižších
dôchodkov, nebolo lineárne zvýšenie všetkých
dôchodkov o 8 % pokladané za únosné.
Preto bolo navrhnuté odstupňovať zvláštny
prídavok tak, že napr. u dôchodkov dosahujúcich
len 400 Kčs mesačne predstavuje prídavok
vo výške 45 Kčs zvýšenie o 11,2
% a presahuje teda priemerný i skutočný pokles
reálnej hodnoty týchto dôchodkov; u dôchodkov
dosahujúcich napr. 1400,- Kčs mesačne predstavuje
prídavok vo výške 75 Kčs zvýšenie
o 5,4 % a nedosahuje teda priemerného a tým menej
skutočného poklesu reálnej hodnoty. Situácia
príjemcov nižších dôchodkov, pokiaľ
boli na tento dôchodok odkázaní, bola okrem
toho riešená v akcii zvyšovania nízkych
dôchodkov, ako som sa o tom už zmienil. U týchto
nízkych dôchodkov dochádza teda v priebehu
niekoľkých mesiacov ku dvojakému zvýšeniu
- pri zvyšovaní v roku 1968 v priemere o 133 Kčs
mesačne a od januára 1969 o 45, resp. 50 Kčs
mesačne.