Předseda NS Smrkovský: Vážené
Národní shromáždění, vážení
hosté, zahajuji třetí den našeho jednání.
Budeme postupovat pochopitelně podle schváleného
programu. Konstatuji, že do této chvíle je
přítomno 198 poslanců. Na dnešek se
dodatečně omluvili poslanci Fekete, Indra, Šedík,
Hamouz.
Přistupujeme k dalšímu bodu jednání,
kterým je
12. Vládní návrh zákona o věrnostním
přídavku horníků (tisk 234), a
společná zpráva výboru ústavně
právního, výboru pro plán a rozpočet
a průmyslového výboru pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu.
Návrh odůvodní ministr hornictví s.
Penc. Prosím, aby se ujal slova.
Ministr Penc: Vážený soudruhu předsedo,
vážené Národní shromáždění,
vláda ČSSR schválila na svém zasedání
5. prosince návrh zákona o věrnostním
přídavku horníků a předkládá
jej Národnímu shromáždění
ke schválení.
Novelizace předpisů o věrnostním přídavku
horníků je vyvolána řadou zásadních
aspektů.
Jde především o to, aby byla výrazněji
oceněna namáhavá, riziková práce
horníka, a zejména věrnost této
hornické práci.
Chtěl bych při této příležitosti
zdůraznit, že jedním z rozhodujících
požadavků při zabezpečování
náročných hospodářských
úkolů - o kterých jednalo i poslední
plenární zasedání našeho ústředního
výboru KSČ - je stabilizace pracovních sil.
To platí především pro hornictví.
Vždyť surovinová odvětví se v celém
světě potýkají se stálým
nedostatkem stabilizovaných pracovníků.
Soustavná krátkodobá obměna pracovníků
v hornictví má vážný negativní
vliv na zvládnutí této profese a tím
i na požadovaný technicko-ekonomický proces
ve výrobě, jakož i na nákladovost, jejíž
zvýšení fluktuace pracovních sil přináší.
Roční náklady na 1 přechodného
pracovníka např. v ostravskokarvinském revíru
činí zhruba 10 000 Kčs. Přitom nábor
nových pracovníků bude do budoucna stále
obtížnější. Nelze si zastírat,
že riziková a fyzicky namáhavá hornická
práce v obtížném pracovním prostředí
je čím dále méně lákavá
vzhledem k rostoucím výdělkovým možnostem
v ostatních rozvojových odvětvích
a pracovištích, které fyzicky tolik nevyčerpávají
a kde pracovník vykonává své povolání
za podstatně lepších hygienických podmínek.
Naším základním programem nadále
zůstává řešit stabilizaci pracovních
sil v hornictví náborem a výukou hornického
dorostu a vytvářením takových podmínek,
abychom hornický dorost v odvětví trvale
udrželi. Tento záměr se nám dosud uspokojivě
nedaří plnit. Přes všechna opatření
plníme nábor učňů v posledních
létech zhruba na 50 % a nové kádry zřejmě
nepokryjí potřeby pracovních sil i při
tempu racionalizace, která byla v odvětví
hornictví velmi progresívně nastoupena.
Stojíme před úkolem bojovat o každého
pracovníka, který si hornickou profesi vybral za
své povolání, aby se mu stalo povoláním
celoživotním.
Takový pracovník má i daleko odpovědnější
vztah k bezpečnosti práce. V rizikových podmínkách
porušování bezpečnostních a technologických
předpisů a užívání nesprávných
pracovních postupů má totiž dopad nejenom
na pracovníka samotného, ale často i na velký
kolektiv jeho spolupracovníků.
Proto je zcela nezbytné novelizovat zastaralé a
překonané předpisy o věrnostním
přídavku horníků, aby vyhovovaly novým
potřebám hornictví a byly též
v souladu s novou soustavou řízení národního
hospodářství.
I v nových ekonomických podmínkách
je nezbytné oceňovat rizikovou a obtížnou
práci horníků. Z toho důvodu také
nepokládáme instituci věrnostního
přídavku jen za přechodné opatření
v komplexní soustavě hmotných podnětů,
ale spatřujeme v ní instituci trvalého charakteru.
Okruh dosavadních příjemců věrnostního
přídavku není rozšiřován,
vyjma některých dílčích úprav,
které reagují na vývoj organizačního
uspořádáni chozrasčotní sféry
v minulých létech.
Návrh zákona plně respektuje doporučení
poslanců příslušných výborů
Národního shromáždění,
aby se v oblasti věrnostního přídavku
podstatně posílila pravomoc národních
podniků. Tato pravomoc se výrazně zvyšuje
především tím, že národní
podniky mohou v kolektivních smlouvách konkretizovat
řadu okolností a podmínek pro poskytování
věrnostního přídavku. V kolektivních
smlouvách hornických organizací bude především
vymezován přesný okruh oprávněných
pracovníků - který byl až dosud stanoven
direktivně - jakož i konkrétní sazby
věrnostního přídavku v rámci
stanoveného rozpětí pro jednotlivé
činnosti.
Chtěl bych uvést, že kolektivní smlouva
- na jejíž zpracování a schválení
bude mít vliv každý pracovník - výrazně
prohloubí jistotu horníků ve stanovení
podmínek pro poskytování věrnostního
přídavku.
Tímto opatřením návrh zákona
reaguje zejména na stanovisko expertů, kteří
byli k návrhu zásad přizváni ústavně
právním výborem Národního shromáždění.
Věrnostní přídavek bude vyplácen
ve dvojím rozpětí sazeb, které budou
v kolektivních smlouvách konkrétně
stanoveny podle míry obtížnosti a rizikovosti
hornické práce a doby zaměstnání
v hornické organizaci.
Tímto řešením návrh zákona
reaguje na připomínky poslanců i skupiny
expertů a zdůrazňuje okolnost, že věrnostní
přídavek nemá charakter mzdy, ale je dávkou
zvláštního druhu, oceňující
délku zaměstnání v rizikovém
a obtížném hornickém povolání.
Výplata věrnostního přídavku
je totiž vázána výlučně
na odpracovanou dobu v hornictví.
Významným opatřením i posílením
sociálního postavení horníků
je ustanovení návrhu zákona, které
zachovává dosavadní výši věrnostního
přídavku horníkům, převedeným
v souvislosti s pracovním úrazem, nemocí
z povolání nebo ohrožení touto nemocí
na jiné pracoviště.
Dosavadní předpisy takovou praxi neznaly, což
bylo předmětem oprávněných
kritických připomínek a bylo proto voláno
po tom, aby věrnostní přídavek pamatoval
na ty případy, kdy horník zůstává
věrný svému povolání, své
hornické organizaci, i když nemůže pro
ztrátu fyzických sil, úraz, chorobu z povolání
nebo ohrožení touto chorobou pracovat dále
na produktivním pracovišti.
Osnova nového zákona přináší
posílení pravomoci podniků i v otázkách
výkladu nepřetržitého pracovního
poměru v téže organizaci, v otázkách
zápočtu doby - kdy pracovní poměr
byl přerušen - do doby rozhodné pro výši
věrnostního přídavku, i pokud jde
o krácení věrnostního přídavku
z důvodů absence. Zákon řeší
pouze rámcové zásady a ponechává
konkretizaci kolektivním smlouvám hornických
organizací.
Náklady na věrnostní přídavek
podle návrhu zákona zůstávají
i nadále součástí nákladů
nevýrobní povahy a jsou tedy hrazeny plně
z prostředků organizací, bez dopadu na státní
rozpočet.
Navrhovaný zákon má federativní charakter
a je předkládán v plném souladu s
názory slovenských orgánů hospodářských
i odborových. Hovořil jsem již o tom, že
v návrhu zákona jsou vymezeny základní
pravomoci pro národní podniky, takže pravomoc
hornických organizací chozrasčotní
sféry bude v rozsahu předpokládaném
zákonem realizována v kolektivních smlouvách.
Tyto pravomoci jsou přesně vymezeny a nevyžadují
další usměrňování vládami
nebo jinými státními orgány obou republik.
Řešení, které je ve dvou případech
v zákoně svěřeno vládě,
bude řešeno vládou federativní.
Navrhuje se, aby zákon nabyl účinnosti od
1. února 1969. Po dnešním schválení
nám tento termín umožní, abychom s pracujícími
projednali obsah zákona v měsíci lednu a
aby hornické organizace zabezpečily vypracování
příslušných ustanovení kolektivních
smluv. Dnem 31. ledna bude končit druhé čtvrtletí
hornického roku 1968/69 a výplata za toto čtvrtletí
bude provedena podle dosavadních předpisů.
Za období od 1. února do 30. června bude
výpočet věrnostního přídavku
realizován již podle nového zákona.
Vážení soudruzi poslanci, na závěr
přijměte ujištění, že hornická
veřejnost - jak v českých zemích,
tak i na Slovensku - která s mimořádným
zájmem sleduje projednávání tolik
očekávané novelizace předpisů
o věrnostním přídavku, velmi kladně
ocení obsah nového zákona, který povede
k dalšímu posílení sociálního
postavení horníků a přispěje
k výraznější stabilizaci pracovních
sil v hornictví. Děkuji za pozornost.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji ministru
Pencovi. Zpravodajem je posl. Monczka. Uděluji mu slovo.
Zpravodaj posl. Monczka: Vážené soudružky
a soudruzi, počátkem letošního roku
jsme ve výborech projednávali zásady zákona
o věrnostním přídavku horníků.
Přitom jsme si ověřili, že věrnostní
přídavek horníků, poskytovaný
na základě zákona č. 248 z roku 1949
a podle vládního nařízení č.
21/1952 a dílčí úpravou podle vyhlášky
č. 16, už dobře neplní svoji funkci
a neodpovídá současným ekonomickým
podmínkám. Zejména neodpovídá
potřebě další stabilizace pracovních
sil a nezvýhodňuje výrazněji horníky,
kteří dlouhou dobu pracují v hornictví.
Při projednávání zásad se počítalo
i s tím, že v návrhu zákona budou řešeny
i některé nezbytné sociální
otázky v hornictví, zejména v OKR. V době
od projednávání zásad do zpracování
návrhu zákona se však podařilo aplikovat
zásady vyhlášky 86/67 i pro uvolněné
a převáděné pracovníky z titulu
zdravotní nezpůsobilosti a tím také
dořešit problémy, které se původně
měly řešit v oblasti věrnostního
přídavku.
Z toho důvodu bylo možno zaměřit návrh
zákona o věrnostním přídavku
horníků na základní účel,
to je výrazněji ocenit namáhavou, rizikovou
práci horníka a zejména věrnost hornické
práci a vytvořit tak silnější
stimul stabilizace pracovních sil v hornictví.
Chtěl bych vás seznámit s tím, že
doba od projednáváni zásad (v lednu a únoru)
byla využita k dalšímu projednávání
zásad v revírech, v odborových i státních
orgánech. Jsem toho názoru, že tato jednání
byla užitečná proto, aby návrh zákona
vyjadřoval v maximální míře
zájmy společnosti a přitom odpovídal
i názorům horníků. Bylo nutno zpracovat
a posoudit několik set připomínek a námětů,
které vzešly ze širokého projednávání
hornickou veřejností, a promítnout je do
návrhu zákona. Myslím, že se podařilo
při zpracování návrhu tohoto zákona
účinně koordinovat názory a náměty
z pracovišť s potřebami a tendencemi řízení
národního hospodářství. Na
druhé straně je třeba říci,
že technický rozvoj v těžbě paliv
a surovin a vývoj pracovních režimů
bude i v budoucnosti vyvolávat změny v podmínkách
práce horníků. Předností tohoto
návrhu zákona je zejména i to, že jeho
rámcové pojetí s konkretizací v kolektivních
smlouvách umožní pružně reagovat
na tyto budoucí změny, aniž by to vyžadovalo
brzkou novelizaci zákona. Je třeba si uvědomit,
že prostředí v dolech, podmíněné
především přírodními podmínkami,
klade na horníky mimořádné nároky.
Při plném intenzívním využití
se fyzická schopnost horníků opotřebuje
daleko rychleji než v jiných odvětvích.
Horník dosáhne vrcholu svého výkonu
po 10-15 letech práce, tj. asi v 35 letech.
Nyní mi dovolte krátce informovat, jak byly do předloženého
návrhu zákona zapracovány připomínky
poslanců přednesené při projednávání
zásad.
Připomínky a náměty se soustředily
k několika základním otázkám.
Předně z vystoupení jednotlivých poslanců
vyplynulo, že hornictví je i nadále posuzováno
jako základní článek národního
hospodářství a všichni poslanci, kteří
se svými náměty vystoupili, podpořili
stanovisko resortů v tom směru, že riziková
a obtížná práce horníků
má být i nadále oceněna poskytováním
věrnostního přídavku se základním
cílem posílit potřebu stabilizace pracovních
sil.
Druhý směr, ke kterému byly soustředěny
hlavní připomínky poslanců, byly některé
sociální prvky, které považovali za
účelné zabezpečit přímo
zákonem. V řadě námětů
poslanců se hovořilo o nezbytnosti posílit
jistotu horníků tím, že věrnostní
přídavek nebude vázán na hospodářské
výsledky organizace, že po 15 letech práce
v dolech budou zvýšeny sazby a že některé
sociální prvky v poskytování věrnostního
přídavku je nutno prosadit do znění
zákona u těch pracovníků, kteří
jsou z titulu úrazů nebo nemoci z povolání
převáděni mimo produktivní pracoviště.
Třetí soubor připomínek se týkal
té okolnosti, že je nutno poskytovat věrnostní
přídavek až po 3 letech trvání
pracovního poměru, a tím zdůraznit
jeho charakter oceňující věrnost hornickému
povolání a odlišit jeho pojetí od pojetí
mzdového, tzn. odměny za vykonanou práci.
Mimo to navrhovaný zákon znamená podstatné
administrativní zjednodušení předpisu
a tím i výpočtu věrnostního
přídavku, což také bylo jedním
z významných cílů novelizace.
Po prostudování návrhu zákona o věrnostním
přídavku horníků a po jeho projednání
v příslušných výborech mohu konstatovat,
že vládní návrh zákona v podstatě
akceptoval názory jednotlivých výborů
Národního shromáždění,
akceptoval a koordinoval desítky názorů hospodářských
i odborových pracovníků a funkcionářů
a ve svém znění odpovídá plně
potřebám rozvoje hornictví i zájmům
hornické veřejnosti.
Zákon účinně podporuje i pravomoc
národních podniků a jsem přesvědčen,
že tato pravomoc nejen že nebude zneužita, ale
že se daleko lépe v kolektivních smlouvách
podaří reagovat na specifické podmínky
jednotlivých hornických organizací a hornických
pracovišť. Tato tendence odpovídá i připravovanému
postavení národních podniků v socialistické
společnosti.
Na závěr mi dovolte několik slov k účinnosti
navrhovaného zákona. Celá problematika je
již projednávána několik let a hledají
se cesty, jak nejúčinněji ocenit věrnost
hornické práci. Celá hornická veřejnost
sleduje průběh jednání a my poslanci
z hornických oblastí jsme svědky i určité
nervozity, která doprovází závěrečné
fáze projednávání tohoto zákona.
Přestože jsem si vědom celé řady
zákonů, které ještě letos musíme
v plénu projednat, uvítali jsme, že návrh
zákona bude projednán v plénu Národního
shromáždění ještě v tomto
roce. Je to důležité zejména v současném
období, kdy bude třeba, aby horníci i nedělními
směnami pomohli vyřešit kritickou situaci v
zásobováni národního hospodářství
palivy.
Chtěl bych poděkovat ministru hornictví s.
Pencovi a pracovníkům ministerstva hornictví
za to, že věnovali hodně úsilí
a péče zpracování tohoto návrhu
a dosáhli toho, aby byl připraven k projednání
v Národním shromáždění
ještě v tomto roce.
Vážené soudružky a soudruzi, návrh
zákona o věrnostním přídavku
horníků byl v příslušných
výborech projednán a nebyly vzneseny námitky
proti jeho projednání v plénu NS, ani nebyly
návrhy na změny. Doporučuji proto plénu
NS jménem výboru pro plán a rozpočet,
výboru ústavně právního a výboru
průmyslového pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu návrh zákona o věrnostním
přídavku horníků ke schválení.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji zprav.
posl. Monczkovi za jeho zprávu a zahajuji rozpravu. Do
rozpravy se přihlásil posl. Josef Závěta.
Uděluji mu slovo.
Posl. Závěta: Soudružky a soudruzi poslanci,
současný vývoj a stav zásobování
obyvatelstva i ostatních spotřebitelů tuhými
palivy potvrzuje, že hornictví i nadále musí
zajišťovat vysokou úroveň těžeb.
Těžby porostou i do budoucna, neboť výhledová
palivo-energetická bilance bude ještě po dlouhou
dobu zabezpečována převážně
zdroji tuhých paliv, a právě v tomto smyslu
vystupuje do popředí význam i poslání
věrnostního přídavku horníkům,
který má svoji tradici nejen v našem hornictví,
ale i v řadě států s vyspělým
báňským průmyslem.
Na přípravě tohoto návrhu zákona
se s ministerstvem hornictví účinně
podílely i nejvyšší odborové orgány.
Jako člen předsednictva ÚRO bych chtěl,
abyste moje vystoupení přijali nejen jako osobní
názor poslance, ale jako názory odborových
orgánů k tomuto návrhu zákona.
Tento návrh považujeme za velmi závažný
a z hlediska dalšího kvalitativního rozvoje
tohoto odvětví i péče o pracovníky
za velmi potřebný.