Dosavadní systém kontroly dodržování
pravidel a předpisů bezpečnosti práce
je nevyhovující. Kontrolu provádělo
v zastoupení státu Revoluční odborové
hnutí; bez státního neodvislého orgánu
pro výkon dozoru jsme dosud nebyli schopni přistoupit
ke dvěma závažným mezinárodním
konvencím z této oblastí.
Nebylo jasné, kdo má vydávat bezpečnostní
předpisy závazné pro více resortů,
celý systém byl roztříštěný
a při této improvizaci málo účinný.
Svědči o tom výrazně vyšší
podíl úrazů v našem státě
ve srovnáni s ostatními vyspělými
státy.
Návrh zákona, který dnes projednáváme,
má odstranit tuto mezeru v naší legislativě
a v naší starostlivosti o úroveň bezpečnosti
práce našich pracujících.
V nové soustavě řízení zákonitě
dojde ke střetům zájmů podniků
se zájmy celospolečenskými. Dodržování
bezpečnosti a ochrany zdraví v těchto podmínkách
není možno zajistit jen metodami nepřímého
hospodářského řízení,
ale v tomto případě naopak účinnými
formami přímého státního donucení
a kontroly, s větším vlivem na hospodářské
výsledky podniků a hmotný zájem jednotlivců.
Proto vládní návrh zákona počítá
s vytvořením nezávislých odborných
orgánů, které budou kontrolovat, jak organizace
a pracovníci plní předpisy k zajištěni
bezpečnosti práce, technických zařízeni
a jak dodržují stanovené pracovní podmínky.
Těmito orgány budou od 1. ledna 1969 český
a slovenský úřad bezpečnosti práce
a jejich inspektoráty. V duchu zásad federálního
státoprávního uspořádání
našeho státu formuluje zákon zásady
náplně činnosti, práv a odpovědnosti
zřizovaných orgánů a jejich vztahy.
Působnost českého a slovenského úřadu
bezpečnosti práce se vztahuje na rozhodující
rozsah organizaci, zařízeni, provozovatelů
a uživatelů technických zařízeni;
výjimku tvoří některé speciální
činnosti vymezené v § 3 odst. 2, které
zatím nebylo možno zahrnout do kompetence těchto
zřizovaných úřadů. Zákon
však sleduje koncepci postupného soustřeďování
veškeré agendy na tyto nově zřizované
útvary. Svědčí o tom odst. 3 §
3, který zmocňuje vlády České
a Slovenské socialistické republiky rozšířit
působnost orgánů státního odborného
dozoru i na technická zařízeni, která
budou zatím v kompetenci státních orgánů.
Jednotnost řízení celé oblasti je
zajištěna koordinací, ke které je zmocněn
orgán státního odborného dozoru (§
5 odst. 2). Tento dílčí nedostatek nemůže
ovlivnit přijetí tohoto zákona, na který
čeká dlouhou dobu celá naše veřejnost.
Vedle takto prováděného státního
dozoru nad bezpečností práce bude ROH i nadále
provádět svou společenskou kontrolu na tomto
úseku, odpovídající specifickým
potřebám a cílům odborové organizace.
Tomuto novému pojetí činnosti bude nutno
přizpůsobit novelu vyhlášky č.
83./1961 Sb., o úkolech orgánů ROH.
Kromě opatření tohoto zákona budou
ještě zvláštními dohodami formulovány
zásady nejúčinnějších
forem spolupráce nových státních orgánů
s orgány ROH, resp. metody koordinace a spolupráce
mezi těmito orgány a ostatními kontrolními
státními orgány obdobného typu (kupř.
s orgány hlavního hygienika).
Předkládaný návrh paragrafovaného
znění zákona o státním odborném
dozoru nad bezpečností práce je výsledkem
velmi aktivní činnosti a doporučení
našich jednotlivých výborů, které
návrh zákona projednávaly s mimořádným
zájmem. Do znění návrhu zákona
byla zakotvena i doporučení Slovenské národní
rady. Doporučení zemědělského
výboru na rozšířeni § 7 o další
odstavec 3 týkající se úhrady eventuálních
nákladů vyvolaných úpravami bezpečnostních
předpisů nedoporučuji zahrnout do znění
tohoto zákona, neboť jde jednak o kompetenci národních
vlád, a navíc třeba řešit tyto
charakteristické dopady při vyhlašování
jednotlivých bezpečnostních předpisů.
Dále mi dovolte, abych doporučil provést
ve společné zprávě výborů
NS tyto úpravy:
V § 2 odst. 3 místo slova "inspektoři"
uvést "vedoucí inspektoři".
Dále z důvodu jednotné terminologie pojem
"předpisy stanovící pracovní
podmínky", který je použit v § 4
písm. a), rovněž použít i v §
6 odst. 2 písm. a) a b).
Dále vynechat v § 5 odstavec 2 a místo něj
uvést jako odstavec 2 dosavadní odstavec 3. Vypuštění
odstavce 2 je nezbytné s ohledem na čl. 22 ústavního
zákona o čs. federaci.
Jménem výboru NS pro investiční výstavbu
a stavebnictví, výboru ústavně právního,
průmyslového pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu, výboru pro spotřební
průmysl, služby, obchod a spoje, výboru pro
zemědělství a výživu a výboru
zdravotního doporučuji Národnímu shromáždění
předložený návrh zákona s uvedenými
úpravami ke schválení. (Potlesk.)
Předseda NS Smrkovský: Děkuji zpravodaji
posl. Klasovi za jeho zpravodajskou zprávu.
Přistupuji k rozpravě. Prosím, kdo se hlásí
o slovo?
Posl. ing. Svoboda: Soudružky a soudruzi poslanci,
výbor NS pro zemědělství a výživu,
který se sešel včera během polední
přestávky, doporučuje některé
dodatečné změny, které jsou uvedeny
v růžovém tisku - ve společné
zprávě č. 243:
1. Doporučujeme, aby bod 22, kde se říká,
že v § 7 v odst. 2 máme vynechat ve třetím
řádku slovo "družstev", zůstal
beze změny, jak je uvedeno ve vládním návrhu
zákona.
2. V souladu s doporučením zpravodaje jsme se rozhodli,
že v § 7 nebudeme trvat na svém dodatku v bodě
23. Místo toho výbor NS pro zemědělství
a výživu doporučuje v § 7 odst. 1, kde
se říká "orgány státního
odborného dozoru spolupracují s orgány ROH",
doplnit za tato slova "a orgány Svazu družstevních
rolníků, informují je... ". Toto doporučení
požaduje výbor pro zemědělství
a výživu z toho důvodu, že Český
i Slovenský svaz družstevních rolníků
jsou společensko-zájmové organizace na stejné
úrovni jako R0H.
3. Dále navrhujeme, aby NS přijalo k tomuto zákonu
ještě další usnesení:
NS ukládá vládě před vydáním
zákona předložit na vědomí prováděcí
směrnice, ve kterých vláda bude zajišťovat,
aby při změně bezpečnostních
norem, k nimž dojde dodatečně u běžně
vyráběných strojů, zařízení
a staveb, byl řešen dosah dopadu do podnikové
sféry buď slevou na dani, dotací, anebo časovým
rozložením.
Soudružky a soudruzi poslanci, to je stanovisko výboru
NS pro zemědělství a výživu.
Děkuji za pozornost.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji posl.
Svobodovi.
Kdo se dále hlásí o slovo? (Nikdo se nehlásil.)
Prosím ministra techniky s. Hruškoviče, aby
zaujal stanovisko ke zprávě zpravodaje a k doplnění
zákona posl. Svobody.
Min. techniky s. ing. Hruškovič: Mám
len pripomienku k poznámke posl. Svobodu v tom zmysle,
že po včerajšom rokovani vo Výbore NZ
pre poľnohospodárstvo a výživu sme tieto
otázky široko rozoberali. Dohodli sme sa na tom, že
bude správne, aby boli vládou predložené
prevádzacie smernice k informácii po prejednaní
s orgánmi, ako to zákon predpokladá. Nedoporučujem
ovšem, aby v uznesení bolo priamo uložené,
aby sa vláda zapodievala finančným dopadom
na organizácie, ktoré by v prípade nutnosti
rešpektovania bezpečnostných noriem mali niesť
tieto náklady. Súhlasím s tým, že
v budúcnosti môžu vznikať také
prípady, ale skôr budú výnimkou, než
pravidlom.
Preto by stačilo obecnejšie formulovanie úloh
pre vládu, aby zoznámila s prevádzacími
predpismi príslušné orgány, vrátene
Výboru NZ pre poľnohospodárstvo a výživu.
Tieto predpisy budú vznikať v súvislosti s
týmito orgánmi. Bude dosť príležitosti,
aby sme podrobnejšie také prípady prerokovali.
Předseda NS Smrkovský: Prosím soudruha
zpravodaje, aby k věci zaujal stanovisko.
Zpravodaj posl. Klas: Myslím, soudružky a soudruzi,
že s těmito výhodami, které nám
zde přednesl ing. Svoboda, je možno souhlasit. Souhlasím
s tím, aby tam byl zamontován název orgánu
družstevních rolníků - Svaz družstevních
rolníků i s usnesením, které zde uvedl
s. ministr, pokud se týká dopadu do podnikové
sféry v důsledku některých novelizací
bezpečnostních norem, což se může
stát. Výbor to má jako usnesení, nevím,
zdali by se o tom nemělo dát hlasovat.
Předseda NS Smrkovský: Je to moji povinností,
abych o tom nechal rozhodovat hlasováním, jestliže
by výbor na svém stanovisku trval. Prosím,
aby předseda zemědělského výboru,
jeho zpravodaj, hlavni zpravodaj a posl. Hruškovič
se sešli a hledali shodné řešení.
Na tři minuty přerušuji jednání.
Předseda NS Smrkovský: Budeme pokračovat
v přerušeném jednání. Prosím,
abyste zaujali místa. Konstatuji, že v 10.10 hod.
bylo přítomno 238 poslanců. Uděluji
nyní slovo zpravodaji posl. Klasovi.
Zpravodaj posl. Klas: Soudružky a soudruzi poslanci,
dovolte mi, abych vám oznámil výsledek naši
porady, které se zúčastnili představitelé
výboru pro zemědělství a výživu,
ministr Hruškovič a další funkcionáři.
Bylo dosaženo shody v tom, že kromě úprav
uvedených v mé zpravodajské zprávě
se provede úprava zákona pouze v § 7 odst.
1, který se doplní, jak jste slyšeli, o orgány
Svazu družstevních rolníků. S tímto
doplněním souhlasí jak výbor pro zemědělství
a výživu, tak také vláda ČSSR.
Doporučuji, aby tento doplněk byl schválen.
Ostatní podněty, které byly uvedeny v příspěvku
posl. Svobody, jsou shrnuty v usnesení, které doporučuji
přijmout až po schválení zákona.
Text tohoto usneseni zní: "Národní shromáždění
ukládá vládě, aby předložila
Národnímu shromáždění
prováděcí předpisy k tomuto zákonu
před jejich vydáním a dbala toho, aby v těchto
předpisech bylo přihlédnuto k řešení
ekonomických dopadů při uplatňování
bezpečnostních norem." Tolik usnesení
zemědělského výboru.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji. Táži
se, zda se někdo z poslanců ještě hlásí
o slovo. (Nikdo se nehlásil.) Není tomu tak.
Přistoupíme ke hlasování. Jako u předešlého
zákona budeme opět hlasovat po kuriích. Prosím
skrutátory, aby se připravili na sčítání
hlasů. Hlasovat se bude o zákonu tak, jak jej reprodukoval
a doplnil zprav. posl. Klas.
Přistupujeme ke hlasování. Kdo z poslanců
zvolených v českých krajích souhlasí
s tím, aby vládní návrh zákona
o státním odborném dozoru nad bezpečností
práce a technických zařízeních
a nad dodržování stanovených pracovních
podmínek ve znění společné
zprávy výborů ústavně právního,
průmyslového pro hlavní výrobní
odvětví a dopravu, pro spotřební průmysl,
služby, obchod a spoje, pro investiční výstavbu
a stavebnictví, pro zemědělství a
výživu a zdravotního byl schválen, ať
zvedne ruku. (Děje se.)
Děkuji. Kdo je proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Prosím skrutátory, aby oznámili počet
hlasů po výsledku sčítání.
(Po sečtení hlasů.)
Konstatuji, že z poslanců zvolených v českých
krajích hlasovalo pro předložený návrh
126 poslanců, to je nadpoloviční většina.
Žádám nyní poslance zvolené na
Slovensku, aby se připravili k hlasování.
Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona
o státním odborném dozoru nad bezpečností
práce a technických zařízení
a nad dodržováním stanovených pracovních
podmínek ve znění společné
zprávy výborů NS a s úpravami navrženými
zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)
Děkuji. Kdo je proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Konstatuji, že z poslanců zvolených na Slovensku
hlasovalo pro předložený návrh 54 poslanců,
což je rovněž nadpoloviční většina.
Zákon o státním odborném dozoru nad
bezpečností práce a technických zařízení
a nad dodržováním stanovených pracovních
podmínek byl Národním shromážděním
Československé socialistické republiky schválen.
Nyní, soudružky a soudruzi poslanci, přistoupíme
k hlasování o usnesení, které
předkládá výbor pro zemědělství
a výživu k vládnímu návrhu
zákona o státním odborném dozoru nad
bezpečností práce a technických zařízení
a nad dodržováním stanovených pracovních
podmínek. K přijetí tohoto usnesení
stačí nadpoloviční většina
hlasů poslanců Národního shromáždění.
Dám hlasovat. Kdo souhlasí s návrhem usnesení
Národního shromáždění,
které zní: Národní shromáždění
Československé socialistické republiky ukládá
vládě, aby předložila Národnímu
shromáždění prováděcí
předpisy k tomuto zákonu před jejich vydáním
a aby dbala toho, aby v těchto předpisech bylo přihlédnuto
k řešení ekonomických důsledků
při uplatňování bezpečnostních
norem, nechť zvedne ruku! (Děje se.)
Děkuji. Kdo je proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)
Konstatuji, že usnesení Národního shromáždění
bylo schváleno.
Dalším bodem dnešního programu je
14. Návrh presidenta republiky na vydání
zákona o Kanceláři presidenta republiky (tisk
232) a zpráva výboru ústavně právního.
Návrh odůvodní vedoucí Kanceláře
presidenta republiky dr. Pudlák, kterému uděluji
slovo.
Vedúci KPR dr. Pudlák:
Vážené Národné zhromaždenie,
vážené súdružky poslankyne, vážení
súdruhovia poslanci, spolu s ostatnými, veľmi
závažnými návrhmi zákonov, ktorých
prijatie bude znamenať hlboké a užitočné
zmeny v našom štátoprávnom usporiadaní,
a tým i v živote našich občanov, máte
prejednať tiež návrh zákona o Kancelárii
prezidenta republiky. Prezident republiky súdruh Ludvík
Svoboda použil svojej, ústavou danej zákonodarnej
iniciatívy, a predkladá vám tento návrh
v presvedčení, že zmeny, o ktorých som
hovoril, musia nájsť svoje vyjadrenie i v postavení
a štruktúre Kancelárie prezidenta republiky.
Chcel by som vám, pokiaľ možno, priblížiť
históriu tohoto úradu a najmä jeho dnešné
poslanie. Jeho vznik sa datuje rokom 1919, kedy bol z iniciatívy
T. G. Masaryka prijatý zákon č. 654 Zb.,
ktorým sa zriaďuje Kancelária prezidenta republiky.
Zákon má iba tri paragrafy; uvádza sa v ňom,
že Kancelária prezidenta republiky má civilné
a vojenské oddelenie, že titul i hodnosť jej
prednostu určuje prezident republiky, ktorý tiež
menuje - za spolupodpisu ministerského predsedu - všetkých
úradníkov, ba i zriadencov Kancelárie prezidenta
republiky.
Tento zákon nebol dosiaľ zmenený, ani nahradený
iným; musíme ho považovať za platný,
i keď je očividné, že skutočnosť
sa s jeho textom už dávno musela rozísť.