Pátek 20. prosince 1968

Dosavadní systém kontroly dodržování pravidel a předpisů bezpečnosti práce je nevyhovující. Kontrolu provádělo v zastoupení státu Revoluční odborové hnutí; bez státního neodvislého orgánu pro výkon dozoru jsme dosud nebyli schopni přistoupit ke dvěma závažným mezinárodním konvencím z této oblastí.

Nebylo jasné, kdo má vydávat bezpečnostní předpisy závazné pro více resortů, celý systém byl roztříštěný a při této improvizaci málo účinný. Svědči o tom výrazně vyšší podíl úrazů v našem státě ve srovnáni s ostatními vyspělými státy.

Návrh zákona, který dnes projednáváme, má odstranit tuto mezeru v naší legislativě a v naší starostlivosti o úroveň bezpečnosti práce našich pracujících.

V nové soustavě řízení zákonitě dojde ke střetům zájmů podniků se zájmy celospolečenskými. Dodržování bezpečnosti a ochrany zdraví v těchto podmínkách není možno zajistit jen metodami nepřímého hospodářského řízení, ale v tomto případě naopak účinnými formami přímého státního donucení a kontroly, s větším vlivem na hospodářské výsledky podniků a hmotný zájem jednotlivců.

Proto vládní návrh zákona počítá s vytvořením nezávislých odborných orgánů, které budou kontrolovat, jak organizace a pracovníci plní předpisy k zajištěni bezpečnosti práce, technických zařízeni a jak dodržují stanovené pracovní podmínky. Těmito orgány budou od 1. ledna 1969 český a slovenský úřad bezpečnosti práce a jejich inspektoráty. V duchu zásad federálního státoprávního uspořádání našeho státu formuluje zákon zásady náplně činnosti, práv a odpovědnosti zřizovaných orgánů a jejich vztahy.

Působnost českého a slovenského úřadu bezpečnosti práce se vztahuje na rozhodující rozsah organizaci, zařízeni, provozovatelů a uživatelů technických zařízeni; výjimku tvoří některé speciální činnosti vymezené v § 3 odst. 2, které zatím nebylo možno zahrnout do kompetence těchto zřizovaných úřadů. Zákon však sleduje koncepci postupného soustřeďování veškeré agendy na tyto nově zřizované útvary. Svědčí o tom odst. 3 § 3, který zmocňuje vlády České a Slovenské socialistické republiky rozšířit působnost orgánů státního odborného dozoru i na technická zařízeni, která budou zatím v kompetenci státních orgánů.

Jednotnost řízení celé oblasti je zajištěna koordinací, ke které je zmocněn orgán státního odborného dozoru (§ 5 odst. 2). Tento dílčí nedostatek nemůže ovlivnit přijetí tohoto zákona, na který čeká dlouhou dobu celá naše veřejnost.

Vedle takto prováděného státního dozoru nad bezpečností práce bude ROH i nadále provádět svou společenskou kontrolu na tomto úseku, odpovídající specifickým potřebám a cílům odborové organizace. Tomuto novému pojetí činnosti bude nutno přizpůsobit novelu vyhlášky č. 83./1961 Sb., o úkolech orgánů ROH.

Kromě opatření tohoto zákona budou ještě zvláštními dohodami formulovány zásady nejúčinnějších forem spolupráce nových státních orgánů s orgány ROH, resp. metody koordinace a spolupráce mezi těmito orgány a ostatními kontrolními státními orgány obdobného typu (kupř. s orgány hlavního hygienika).

Předkládaný návrh paragrafovaného znění zákona o státním odborném dozoru nad bezpečností práce je výsledkem velmi aktivní činnosti a doporučení našich jednotlivých výborů, které návrh zákona projednávaly s mimořádným zájmem. Do znění návrhu zákona byla zakotvena i doporučení Slovenské národní rady. Doporučení zemědělského výboru na rozšířeni § 7 o další odstavec 3 týkající se úhrady eventuálních nákladů vyvolaných úpravami bezpečnostních předpisů nedoporučuji zahrnout do znění tohoto zákona, neboť jde jednak o kompetenci národních vlád, a navíc třeba řešit tyto charakteristické dopady při vyhlašování jednotlivých bezpečnostních předpisů.

Dále mi dovolte, abych doporučil provést ve společné zprávě výborů NS tyto úpravy:

V § 2 odst. 3 místo slova "inspektoři" uvést "vedoucí inspektoři".

Dále z důvodu jednotné terminologie pojem "předpisy stanovící pracovní podmínky", který je použit v § 4 písm. a), rovněž použít i v § 6 odst. 2 písm. a) a b).

Dále vynechat v § 5 odstavec 2 a místo něj uvést jako odstavec 2 dosavadní odstavec 3. Vypuštění odstavce 2 je nezbytné s ohledem na čl. 22 ústavního zákona o čs. federaci.

Jménem výboru NS pro investiční výstavbu a stavebnictví, výboru ústavně právního, průmyslového pro hlavní výrobní odvětví a dopravu, výboru pro spotřební průmysl, služby, obchod a spoje, výboru pro zemědělství a výživu a výboru zdravotního doporučuji Národnímu shromáždění předložený návrh zákona s uvedenými úpravami ke schválení. (Potlesk.)

Předseda NS Smrkovský: Děkuji zpravodaji posl. Klasovi za jeho zpravodajskou zprávu.

Přistupuji k rozpravě. Prosím, kdo se hlásí o slovo?

Posl. ing. Svoboda: Soudružky a soudruzi poslanci, výbor NS pro zemědělství a výživu, který se sešel včera během polední přestávky, doporučuje některé dodatečné změny, které jsou uvedeny v růžovém tisku - ve společné zprávě č. 243:

1. Doporučujeme, aby bod 22, kde se říká, že v § 7 v odst. 2 máme vynechat ve třetím řádku slovo "družstev", zůstal beze změny, jak je uvedeno ve vládním návrhu zákona.

2. V souladu s doporučením zpravodaje jsme se rozhodli, že v § 7 nebudeme trvat na svém dodatku v bodě 23. Místo toho výbor NS pro zemědělství a výživu doporučuje v § 7 odst. 1, kde se říká "orgány státního odborného dozoru spolupracují s orgány ROH", doplnit za tato slova "a orgány Svazu družstevních rolníků, informují je... ". Toto doporučení požaduje výbor pro zemědělství a výživu z toho důvodu, že Český i Slovenský svaz družstevních rolníků jsou společensko-zájmové organizace na stejné úrovni jako R0H.

3. Dále navrhujeme, aby NS přijalo k tomuto zákonu ještě další usnesení:

NS ukládá vládě před vydáním zákona předložit na vědomí prováděcí směrnice, ve kterých vláda bude zajišťovat, aby při změně bezpečnostních norem, k nimž dojde dodatečně u běžně vyráběných strojů, zařízení a staveb, byl řešen dosah dopadu do podnikové sféry buď slevou na dani, dotací, anebo časovým rozložením.

Soudružky a soudruzi poslanci, to je stanovisko výboru NS pro zemědělství a výživu. Děkuji za pozornost.

Předseda NS Smrkovský: Děkuji posl. Svobodovi.

Kdo se dále hlásí o slovo? (Nikdo se nehlásil.) Prosím ministra techniky s. Hruškoviče, aby zaujal stanovisko ke zprávě zpravodaje a k doplnění zákona posl. Svobody.

Min. techniky s. ing. Hruškovič: Mám len pripomienku k poznámke posl. Svobodu v tom zmysle, že po včerajšom rokovani vo Výbore NZ pre poľnohospodárstvo a výživu sme tieto otázky široko rozoberali. Dohodli sme sa na tom, že bude správne, aby boli vládou predložené prevádzacie smernice k informácii po prejednaní s orgánmi, ako to zákon predpokladá. Nedoporučujem ovšem, aby v uznesení bolo priamo uložené, aby sa vláda zapodievala finančným dopadom na organizácie, ktoré by v prípade nutnosti rešpektovania bezpečnostných noriem mali niesť tieto náklady. Súhlasím s tým, že v budúcnosti môžu vznikať také prípady, ale skôr budú výnimkou, než pravidlom.

Preto by stačilo obecnejšie formulovanie úloh pre vládu, aby zoznámila s prevádzacími predpismi príslušné orgány, vrátene Výboru NZ pre poľnohospodárstvo a výživu. Tieto predpisy budú vznikať v súvislosti s týmito orgánmi. Bude dosť príležitosti, aby sme podrobnejšie také prípady prerokovali.

Předseda NS Smrkovský: Prosím soudruha zpravodaje, aby k věci zaujal stanovisko.

Zpravodaj posl. Klas: Myslím, soudružky a soudruzi, že s těmito výhodami, které nám zde přednesl ing. Svoboda, je možno souhlasit. Souhlasím s tím, aby tam byl zamontován název orgánu družstevních rolníků - Svaz družstevních rolníků i s usnesením, které zde uvedl s. ministr, pokud se týká dopadu do podnikové sféry v důsledku některých novelizací bezpečnostních norem, což se může stát. Výbor to má jako usnesení, nevím, zdali by se o tom nemělo dát hlasovat.

Předseda NS Smrkovský: Je to moji povinností, abych o tom nechal rozhodovat hlasováním, jestliže by výbor na svém stanovisku trval. Prosím, aby předseda zemědělského výboru, jeho zpravodaj, hlavni zpravodaj a posl. Hruškovič se sešli a hledali shodné řešení. Na tři minuty přerušuji jednání.

(Schůze opět zahájena v 10.29 hod.)

Předseda NS Smrkovský: Budeme pokračovat v přerušeném jednání. Prosím, abyste zaujali místa. Konstatuji, že v 10.10 hod. bylo přítomno 238 poslanců. Uděluji nyní slovo zpravodaji posl. Klasovi.

Zpravodaj posl. Klas: Soudružky a soudruzi poslanci, dovolte mi, abych vám oznámil výsledek naši porady, které se zúčastnili představitelé výboru pro zemědělství a výživu, ministr Hruškovič a další funkcionáři. Bylo dosaženo shody v tom, že kromě úprav uvedených v mé zpravodajské zprávě se provede úprava zákona pouze v § 7 odst. 1, který se doplní, jak jste slyšeli, o orgány Svazu družstevních rolníků. S tímto doplněním souhlasí jak výbor pro zemědělství a výživu, tak také vláda ČSSR.

Doporučuji, aby tento doplněk byl schválen. Ostatní podněty, které byly uvedeny v příspěvku posl. Svobody, jsou shrnuty v usnesení, které doporučuji přijmout až po schválení zákona. Text tohoto usneseni zní: "Národní shromáždění ukládá vládě, aby předložila Národnímu shromáždění prováděcí předpisy k tomuto zákonu před jejich vydáním a dbala toho, aby v těchto předpisech bylo přihlédnuto k řešení ekonomických dopadů při uplatňování bezpečnostních norem." Tolik usnesení zemědělského výboru.

Předseda NS Smrkovský: Děkuji. Táži se, zda se někdo z poslanců ještě hlásí o slovo. (Nikdo se nehlásil.) Není tomu tak. Přistoupíme ke hlasování. Jako u předešlého zákona budeme opět hlasovat po kuriích. Prosím skrutátory, aby se připravili na sčítání hlasů. Hlasovat se bude o zákonu tak, jak jej reprodukoval a doplnil zprav. posl. Klas.

Přistupujeme ke hlasování. Kdo z poslanců zvolených v českých krajích souhlasí s tím, aby vládní návrh zákona o státním odborném dozoru nad bezpečností práce a technických zařízeních a nad dodržování stanovených pracovních podmínek ve znění společné zprávy výborů ústavně právního, průmyslového pro hlavní výrobní odvětví a dopravu, pro spotřební průmysl, služby, obchod a spoje, pro investiční výstavbu a stavebnictví, pro zemědělství a výživu a zdravotního byl schválen, ať zvedne ruku. (Děje se.)

Děkuji. Kdo je proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Prosím skrutátory, aby oznámili počet hlasů po výsledku sčítání. (Po sečtení hlasů.)

Konstatuji, že z poslanců zvolených v českých krajích hlasovalo pro předložený návrh 126 poslanců, to je nadpoloviční většina.

Žádám nyní poslance zvolené na Slovensku, aby se připravili k hlasování.

Kdo souhlasí s vládním návrhem zákona o státním odborném dozoru nad bezpečností práce a technických zařízení a nad dodržováním stanovených pracovních podmínek ve znění společné zprávy výborů NS a s úpravami navrženými zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

Děkuji. Kdo je proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Konstatuji, že z poslanců zvolených na Slovensku hlasovalo pro předložený návrh 54 poslanců, což je rovněž nadpoloviční většina.

Zákon o státním odborném dozoru nad bezpečností práce a technických zařízení a nad dodržováním stanovených pracovních podmínek byl Národním shromážděním Československé socialistické republiky schválen.

Nyní, soudružky a soudruzi poslanci, přistoupíme k hlasování o usnesení, které předkládá výbor pro zemědělství a výživu k vládnímu návrhu zákona o státním odborném dozoru nad bezpečností práce a technických zařízení a nad dodržováním stanovených pracovních podmínek. K přijetí tohoto usnesení stačí nadpoloviční většina hlasů poslanců Národního shromáždění.

Dám hlasovat. Kdo souhlasí s návrhem usnesení Národního shromáždění, které zní: Národní shromáždění Československé socialistické republiky ukládá vládě, aby předložila Národnímu shromáždění prováděcí předpisy k tomuto zákonu před jejich vydáním a aby dbala toho, aby v těchto předpisech bylo přihlédnuto k řešení ekonomických důsledků při uplatňování bezpečnostních norem, nechť zvedne ruku! (Děje se.)

Děkuji. Kdo je proti? (Nikdo.)

Zdržel se někdo hlasování? (Nikdo.)

Konstatuji, že usnesení Národního shromáždění bylo schváleno.

Dalším bodem dnešního programu je

14. Návrh presidenta republiky na vydání zákona o Kanceláři presidenta republiky (tisk 232) a zpráva výboru ústavně právního.

Návrh odůvodní vedoucí Kanceláře presidenta republiky dr. Pudlák, kterému uděluji slovo.

Vedúci KPR dr. Pudlák:

Vážené Národné zhromaždenie, vážené súdružky poslankyne, vážení súdruhovia poslanci, spolu s ostatnými, veľmi závažnými návrhmi zákonov, ktorých prijatie bude znamenať hlboké a užitočné zmeny v našom štátoprávnom usporiadaní, a tým i v živote našich občanov, máte prejednať tiež návrh zákona o Kancelárii prezidenta republiky. Prezident republiky súdruh Ludvík Svoboda použil svojej, ústavou danej zákonodarnej iniciatívy, a predkladá vám tento návrh v presvedčení, že zmeny, o ktorých som hovoril, musia nájsť svoje vyjadrenie i v postavení a štruktúre Kancelárie prezidenta republiky.

Chcel by som vám, pokiaľ možno, priblížiť históriu tohoto úradu a najmä jeho dnešné poslanie. Jeho vznik sa datuje rokom 1919, kedy bol z iniciatívy T. G. Masaryka prijatý zákon č. 654 Zb., ktorým sa zriaďuje Kancelária prezidenta republiky. Zákon má iba tri paragrafy; uvádza sa v ňom, že Kancelária prezidenta republiky má civilné a vojenské oddelenie, že titul i hodnosť jej prednostu určuje prezident republiky, ktorý tiež menuje - za spolupodpisu ministerského predsedu - všetkých úradníkov, ba i zriadencov Kancelárie prezidenta republiky.

Tento zákon nebol dosiaľ zmenený, ani nahradený iným; musíme ho považovať za platný, i keď je očividné, že skutočnosť sa s jeho textom už dávno musela rozísť.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP