Smyslem převodu nápravně výchovných
ústavů, věznic a Sboru nápravné
výchovy do resortu ministerstva či ministerstev
spravedlnosti nemá přirozeně v konečné
fázi být jen organizační změna,
změna v podřízenosti. To je jen prvý
nezbytný krok, na který musejí, a podle našeho
záměru budou navazovat další opatření
zaměřená na zvyšování
efektivity výkonu trestu a na větší
úspěšnost boje proti kriminalitě. Jde
nám všem nepochybně o to, vybudovat opravdu
moderní systém vězeňství, který
by odpovídal po všech stránkách socialistickým,
demokratickým a humanistickým základům
naší společnosti. Jde o vybudování
systému, který by co nejdokonaleji zaručoval
převýchovu a resocializaci osob, jež se provinily
na zájmech společnosti spácháním
trestných činů a jež byly za to soudem
v trestním řízení zákonu potrestány.
Jsme si však vědomi toho, že zásadní
změny v systému vězeňství nelze
provádět bez potřebné přípravy,
bez předběžných průzkumů
a důkladného hodnocení zkušeností,
bez předchozí diskuse v odborných kruzích
i v širší veřejnosti. Otázka úpravy
výkonu trestu odnětí svobody je jen částí
celého komplexu otázek úpravy trestního
práva a vůbec trestně právních
vztahů v naší společnosti. S přezkoumáním
úpravy těchto vztahů a s rozsáhlejšími
úpravami na tom založenými počítáme
v průběhu několika příštích
let. V tomto rámci bude, jak předpokládáme,
nově upraven zákonem i výkon soudních
trestů. Počítáme s tím, že
v této souvislosti bude samostatným zákonem
komplexně upraveno i postavení Sboru nápravné
výchovy a jeho příslušníků.
Novela se proto omezuje na to, aby vyjádřila samostatně
ta práva a ty povinnosti příslušníků
Sboru nápravné výchovy, které podle
dosavadního stavu byly odvozovány ze zákona
č. 70/1965 Sb. o Sboru národní bezpečnosti.
Při respektování odchylného poslání
a úkolů Sboru nápravné výchovy
novela zachovává tento sbor jako ozbrojený,
vojensky organizovaný a vojenskému soudnictví
podrobený sbor i při jeho podřízení
ministru či ministrům spravedlnosti. V postavení
příslušníků tohoto sboru, a zejména
v materiálním a jiném jejich zabezpečení,
nemá dojít k žádnému znevýhodnění.
To osnova výslovně zdůrazňuje.
Dohoda s ministerstvem vnitra, která byla připravena
v rámci delimitace, pamatuje i na některé
další požadavky příslušníků
Sboru, zejména pokud jde o možnosti převodu
a pokud jde o některé výhody na úseku
zdravotní péče, možnosti rekreace apod.
Tolik jsem chtěl říci, vážené
Národní shromáždění, ve
stručnosti k předložené vládní
osnově, jejíž projednání a schválení
vláda navrhuje.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji ministru
Kučerovi a prosím zpravodaje posl. dr. Hrabala,
aby se ujal slova.
Zpravodaj posl. dr. Hrabal: Vážené Národní
shromáždění, byl jsem pověřen
ústavním výborem Národního
shromáždění, abych jako společný
zpravodaj vyjádřil názor výboru ústavně
právního, branného a bezpečnostního
k vládnímu návrhu zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
59/65 Sb. o výkonu trestu odnětí svobody.
Mohu především konstatovat, že tento vládní
návrh byl ve formě zásad i v paragrafovém
znění projednáván v obou výborech
a ve formě zásad i v komisi pro kontrolu výkonu
trestu odnětí svobody. Při projednávání
návrhu zásad tohoto zákona bylo přihlédnuto
k požadavkům Sboru nápravné výchovy
uplatněným v jeho akčním programu
a předneseným osobně při společném
zasedání obou parlamentních výborů.
Těmto požadavkům bylo možno vyhovět
již v předloženém návrhu zákona,
pokud příslušníci Sboru nápravné
výchovy vznesli některé požadavky směřující
k tomu, aby jim byla zachována určitá oprávnění,
postavení i výhody ostatních ozbrojených
složek a aby byla v zákoně zaručena
jejich existenční jistota i celistvost Sboru při
vyjmutí z působnosti ministerstva vnitra. Nebylo
však možno vyhovět současně uplatněným
požadavkům Sboru nápravné výchovy,
aby totiž tento Sbor nebyl podřízen žádnému
členu vlády, aby zůstal samostatným
a byl jen rozpočtově přidružen ministerstvu
práce a sociálních věcí. Od
těchto původních požadavků bylo
v průběhu dalšího přímého
jednání ministra spravedlnosti se zástupci
Sboru nápravné výchovy upuštěno.
V současné době ve smyslu dohodnutých
opatření mezi ministerstvy vnitra a spravedlnosti
probíhá ve Sboru nápravné výchovy
rozhodování jednotlivých příslušníků,
zda setrvají ve Sboru nápravné výchovy,
nebo přejdou služebně ke Sboru národní
bezpečnosti. Tento proces bude ukončen koncem příštího
roku. Lze tedy na rozdíl od jiných - na tomto zasedání
projednávaných zákonů - konstatovat
dobrou přípravu navrhované novely.
Převod dohodnutých zásad tohoto zákona
od paragrafovaného znění nepůsobil
v podstatě žádné potíže
z hlediska legislativní techniky a šlo jen o novelizaci
některých ustanoveni oddílu 13 tohoto zákona,
tedy prakticky o novou úpravu § 61 až 63 zákona
č. 59/1965 Sb. o výkonu trestu odnětí
svobody. Do těchto ustanovení se promítá
změna podřízenosti Sboru nápravné
výchovy z ministerstva vnitra na ministerstvo spravedlnosti,
a to ve vztahu k věcné pracovní náplni
Sboru, to je k zajištění výkonu trestu
odnětí svobody i výkonu vazby. Nově
je do nového návrhu novely promítnuta zásada,
že Sbor nápravné výchovy vykonává
ostrahu a správu též v ústavech, v nichž
se vykonává vazba, že příslušníci
Sboru mají práva a povinnosti příslušníků
Sboru národní bezpečnosti.
Povinnosti příslušníků Sboru
nápravné výchovy jsou v návrhu zákona
nově upraveny, takže vedle obecné povinnosti
dodržování všech zákonů
je podtržena povinnost při výkonu služby
zachovávat požadavky lidské a občanské
důstojnosti, dbát dobrého jména a
cti příslušníků sboru. Základní
povinností a úkolem Sboru však je, aby výkon
trestu odnětí svobody se kladně nebo příznivě
promítl do dalšího života odsouzených,
aby zmizely jejich nesprávné návyky, a naopak,
aby byly rozvíjeny kladné morální
prvky osobnosti potrestaných. Výkon trestu odnětí
svobody nesmí být pro odsouzené školou
k další kriminalitě, často se stupňující
a pro společnost nebezpečnou. Naopak, je nutno dosáhnout
výkonem trestu odnětí svobody takového
morálního a psychologického účinku
na potrestané, aby budoucí recidiva byla vyloučena.
Jde podle mého názoru o úkol velmi obtížný
a domnívám se, že je pro nás těžší
tím, že v posledních desetiletích nedošlo
ve vězeňství k širšímu uplatnění
vědeckých metod a také poznatky Výzkumného
ústavu pedologického nebyly v našich zemích
šířeji aplikovány. V příštích
letech bude nutno ve vězeňství především
přesně zjišťovat příčiny
narušení každé odsouzené osoby,
příčinu asociálního postoje
a s přihlédnutím k povahovému založení
hledat nejvhodnější metody v nápravně
výchovné práci. Bude proto nutným
zcela diferencovaný přistup ke každému
jednotlivci, často i péče lékaře
psychiatra při uplatňování protialkoholní
léčby, nebo tenkrát, jestliže u odsouzených
budou zjištěny známky určité
duševní poruchy. U některých odsouzených
půjde o to, aby byl vypěstován kladný
vztah k práci, k občanské společnosti,
aby bylo umožněno získání odborné
kvalifikace a aby zcela nově byla upravena péče
o osoby z výkonu trestu odnětí svobody propuštěné,
tedy celý resocializační proces.
Měl jsem možnost jako člen komise pro kontrolu
trestů odnětí svobody navštívit
více věznic a při té příležitosti
také hovořit s mnoha příslušníky
Sboru nápravné výchovy. U některých
jsem viděl zanícení a zápal pro jejich
práci nebo radost z dobrého průběhu
převýchovy. Někdy však je lhostejnost
anebo zklamání. Uvědomil jsem si totiž,
že jde o práci skutečně obtížnou,
kterou, pokud jde o výchovné pracovníky,
mohou dělat jen lidé, kteří se tomuto
povolání věnují z celé duše.
Uvědomil jsem si, že většina z nich tráví
dobrovolně téměř polovinu svého
života společně s odsouzenými ve věznicích,
že se pohybují často ve společnosti
osob nebezpečných, asociálních nebo
jinak vyšinutých. Nejde tedy v žádném
případě o službu příjemnou
nebo snadnou. Jsem si vědom také toho, že Sbor
nápravné výchovy slevuje a není bez
nedostatků, na které jsme často jako členové
komise pro kontrolu výkonu trestu odnětí
svobody poukazovali ve svých zprávách.
Domnívám se, že v budoucnu bude nutno organizačně
posílit výchovnou složku Sboru nápravné
výchovy o další vysoce kvalifikované
pracovníky z oboru pedagogie, psychologie, sociologie nebo
jiné další odborníky, jejichž práce
je přímo nebo nepřímo svázána
s vězeňstvím a postpeditární
péčí.
Změny, které jsou navrhovány ve společné
zprávě výboru ústavně právního
a branného a bezpečnostního v bodech 1-8
a 10-12, vyplývající ze skutečnosti,
že z ústavního zákona o československé
federaci č. 143/1968 Sb. neplyne, zda ve vládě
České a Slovenské socialistické republiky
bude zřízeno ministerstvo spravedlnosti. Proto bylo
nutno slova "ministerstvo spravedlnosti" nahradit obecnou
formulací téhož významu.
V závěru mé zprávy nutno uvést,
že převod Sboru nápravné výchovy
do pravomoci ministra spravedlnosti si nevyžaduje nové
finanční náklady ani pracovníky a
že pouhým administrativním převedením
finančních prostředků a pracovníků
bude zákon realizován. Od 1. ledna 1969 nebude federální
ministerstvo spravedlnosti pro celou Československou socialistickou
republiku a jeho úkoly ve smyslu tohoto zákona převezmou
ministři České a Slovenské socialistické
republiky, kteří budou vykonávat státní
soudní správu.
Doporučuji jménem ústavně právního
výboru i výboru branného a bezpečnostního,
aby vládní návrh zákona, kterým
se mění a doplňuje zákon č.
59/1965 Sb., o výkonu trestu odnětí svobody,
byl schválen ve smyslu společné zprávy
- tisk č. 242.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji zprav.
posl. dr. Hrabalovi za jeho zprávu.
Ptám se, kdo se hlásí do rozpravy k návrhu
zákona? (Nikdo se nehlásí.)
Nikdo. Dám tedy hlasovat.
Kdo souhlasí s tím, aby vládní návrh
zákona, jímž se mění a doplňuje
zákon č. 59/1965 Sb. o výkonu trestu odnětí
svobody, ve znění společné zprávy
výborů ústavně právního
a branného a bezpečnostního, byl schválen,
ať zvedne ruku. (Děje se.) Děkuji. Kdo
je proti? (Nikdo.) Kdo se zdržel hlasování?
(Nikdo.) Děkuji.
Konstatuji, že zákon, jímž se mění
a doplňuje zákon č. 59/1965 Sb. o výkonu
trestu odnětí svobody, byl Národním
shromážděním ČSSR schválen.
Přistupujeme k dalšímu bodu dnešního
pořadu, kterým jsou
17. Návrhy ministra spravedlnosti - v dohodě
s ministrem národní obrany - a ústředního
výboru Národní fronty
- na volby soudců zvláštních senátů
pro Nejvyšší soud a pro krajské soudy
v českých krajích a na volbu soudce zvláštního
kárného senátu,
- na volby soudců zvláštního senátu
pro Nejvyšší soud a pro vyšší
vojenský soud a
- na zproštění funkcí soudců
Nejvyššího soudu a soudců vojenských
soudů.
Doporučuji, aby všechny tyto tři návrhy,
které máme před sebou, odůvodnil ministr
spravedlnosti dr. Kučera najednou a abychom také
rozpravu k těmto bodům provedli společně.
Hlasování provedeme ke každému návrhu
zvlášť.
Táži se, zda má někdo jiný návrh,
než který jsem přednesl? (Jiné
návrhy nebyly.) Není tomu tak. Mohu tedy
považovat návrh za schválený.
Můžeme přistoupit k projednávání.
Prosím znovu ministra spravedlnosti s. dr. Kučeru,
aby se ujal slova.
Ministr dr. Kučera:
Vážené Národní shromáždění,
soudružky a soudruzi, k předloženým návrhům,
které jsem podal v dohodě s ministrem národní
obrany a Ústředním výborem Národní
fronty a které byly zařazeny pod bodem 17. programu
tohoto plenárního zasedání, dovolte,
abych uvedl souhrnně některé zásadní
skutečnosti, z nichž tyto návrhy vycházejí:
Přihlížím přitom k tomu, že
předložené materiály vám byly
včas dány písemně k dispozici a že
jste se s nimi mohli seznámit ještě před
tímto zasedáním, jak ukázalo jejich
projednávání v komisi Národního
shromáždění pro dozor nad rehabilitací
a v ústavně právním výboru
Národního shromáždění.
Návrh na volbu soudců zvláštních
senátů pro Nejvyšší soud, vyšší
vojenský soud a pro krajské soudy v českých
krajích navazuje na volby těchto soudců konané
13. září 1968, a je tedy v podstatě
druhou etapou těchto voleb.
Do zvláštních senátů krajských
soudů v českých krajích bylo v první
etapě zvoleno 57 soudců, kteří složili
předepsaný slib a krátce po volbě
se ujali svých funkcí. Nyní navrhujeme doplnit
uvedený počet o dalších 30 soudců,
takže průzkumné řízení
podle zákona o soudní rehabilitaci by prováděly
kompletní senáty. Navrhovaný počet
soudců vychází z dosavadního vývoje
rehabilitační agendy a z jejího dalšího
předpokládaného vzrůstu. V podrobnostech
odkazuji na statistické přehledy, které jsou
součástí písemného návrhu.
Počet soudců zvláštních senátů
Nejvyššího soudu je třeba doplnit o jednoho
soudce pro slovenský senát a o 4 soudce pro úsek
vojenského soudnictví. Zvláštní
senáty vyššího vojenského soudu
v Přibrami navrhujeme doplnit o 2 soudce.
Do zvláštního kárného senátu
zřízeného podle zákona o soudní
rehabilitaci k posouzení odpovědnosti soudců,
kteří rozhodovali v procesech přezkoumávaných
podle zákona č. 82/1968 Sb., je navrhována
volba jednoho soudce, aby celkový počet členů
tohoto senátu dosáhl 12. Těžiště
pro činnost tohoto orgánu je v provádění
zákona o soudní rehabilitaci, který ukládá
v § 42 zvláštním senátům,
aby upozorňovaly na své poznatky, týkající
se účasti na vzniku nezákonností -
tedy odpovědnosti pracovníků, kteří
v původním řízení porušili
hrubým způsobem své povinnosti. Pro úplnost
své informace bych chtěl dodat, že zákon
o soudní rehabilitaci se počíná realizovat
i v této jeho druhé funkci, neboť krátce
před tímto dnešním zasedáním
jsem byl ve smyslu § 42 odst. 1 zák. upozorněn
příslušným soudním senátem
na odpovědnost několika pracovníků,
kteří v původním soudním řízení
porušili hrubým způsobem své povinnosti.
l tento prvý podnět však podtrhuje oprávněnost
mých obecných závěrů, že
celkově půjde jen o malý počet soudců,
jichž by se řízení před zvláštním
kárným senátem mohlo týkat, neboť
naprostá většina pracovníků,
kteří se podíleli na deformacích,
již z resortu postupně odešli.
Výběr kandidátů vycházel důsledně
ze stejných hledisek, s nimiž jsem vás seznámil
v I. etapě voleb tak, aby do soudcovských funkcí
byli zvoleni skutečně nejvhodnější
kandidáti, kteří se nepodíleli na
deformacích padesátých let a kteří
v důsledku svých odborných i občansky
morálních kvalit jsou zárukou toho, že
zákon bude uplatněn tak, jak měl zákonodárce
na mysli. V podrobnostech opět odkazuji na zpracované
hodnocení kandidátů, které je podloženo
spisovými materiály, které ministerstvo spravedlnosti
pro účely voleb zajišťovalo.
Všichni navrhovaní kandidáti tedy splňují
předpoklady pro volbu ve smyslu ústavního
zákona č. 81/1968 Sb.
Návrh na zproštění dr. Sedláčka
z funkce soudce Nejvyššího soudu a podplukovníka
dr. Himmera a kapitána dr. Vikdo z funkcí soudců
z povolání vojenských soudů je řádně
doložen osobními žádostmi jmenovaných
soudců o zproštění dosavadních
funkcí ze závažných osobních
důvodů. Po přezkoumání těchto
důvodů doporučuji předloženým
žádostem vyhovět.
Předloženou zprávou o stavu provádění
zákona o soudní rehabilitaci plním požadavek
poslanců, který vyvstal v souvislosti s přijetím
zákona o soudní rehabilitaci, aby byli průběžně
informováni o jeho praktickém uskutečňování.
Zpráva vás, soudruzi poslanci, podrobně seznamuje
s celým komplexem otázek, které bylo třeba
řešit v souvislosti s prováděním
zákona o soudní rehabilitaci. Jestliže jsou
ve zprávě uvedeny již konkrétní
výsledky rozhodování zvláštních
senátů - a já osobně se domnívám,
že jsou to nemalé výsledky - pak za těmito
číselnými údaji jako společný
jmenovatel stojí organizátorská práce
celého resortu a jeho poctivá snaha obnovit důvěru
ve spravedlnost. Dosavadní průběh rehabilitačního
řízení přesvědčivě
dokazuje oprávněnost a společenskou nutnost
přijatého zákona o soudní rehabilitaci.
Jsme si vědomi toho, že naši občané
spojují otázky rehabilitace i se zárukami
své právní jistoty. To nás také
zavazuje k tomu, abychom důsledně pokračovali
v provádění zákona o soudní
rehabilitaci v souladu se zásadami akčního
programu komunistické strany Československa, které
spočívají v důsledném zaručení
základních občanských práv
a svobod, v dodržování socialistické
zákonnosti a v rehabilitaci neprávem postižených
občanů.
Předseda NS Smrkovský: Děkuji s. ministru
Kučerovi. Prosím, kdo se hlásí do
rozpravy? Nikdo. Přistoupíme proto k hlasování.
Kdo souhlasí, aby členy zvláštních
senátů pro Nejvyšší soud a pro
krajské soudy v českých krajích a
členem zvláštního kárného
senátu byli zvoleni soudci podle předloženého
návrhu ministra spravedlnosti a ústředního
výboru Národní fronty, ať zvedne ruku!
(Hlasuje se.) Děkuji. Kdo je proti? (Nikdo.)
Zdržel se někdo hlasováni? (Nikdo.)
Děkuji.
Konstatuji, že Národní shromáždění
ČSSR zvolilo na návrh ministra spravedlnosti a ústředního
výboru Národní fronty podle ústavního
zákona č. 81/1968 Sb. a zákona č.
82/1968 Sb. soudce zvláštních senátů
pro Nejvyšší soud a pro krajské soudy
v českých krajích a soudce zvláštního
kárného senátu.
Dávám hlasovat o další volbě.
Kdo souhlasí, aby podle předloženého
návrhu ministerstva spravedlnosti byli zvoleni soudci zvláštního
senátu pro Nejvyšší soud a pro vyšší
vojenský soud, ať zvedne ruku. (Děje se.)
Děkuji. Kdo je proti? (Nikdo.) Zdržel se někdo
hlasování? (Nikdo.) Děkuji.