Vláda otevřeně říká,
že je zcela nedostačující, bude-li s
takto pojatou hospodářskou konsolidací projeven
všeobecný souhlas, aniž by všichni uznali
nutnost tvrdých opatření, zejména
vůči neprosperujícím podnikům.
Je to jediná cesta, jak zajistit, aby důsledky inflačních
tlaků - přes ceny především -
nepostihovaly převážně obyvatelstvo,
a to bez jakéhokoliv rozdílu mezi těmi, kteří
pracují dobře, a těmi, kteří
pracují hůř nebo úplně špatně.
To ovšem neznamená, že tyto kroky je možno
provést bez pohybů maloobchodních cen.
Zmíněná protiinflační opatření,
spolu se změnami charakteru ekonomické dynamiky
a motivací hospodářských subjektů,
je nezbytné učinit základem připravovaného
střednědobého plánu, který
tím nabývá kvalitativně nové
povahy. Upouštíme tak od starých metod hospodářské
politiky. Vláda zdůrazňuje, že ekonomická
reforma není samoúčelná, že je
to pouze prostředek - i když velice důležitý
- pro dosažení příznivého obratu
ve vývoji našeho hospodářství.
Bude záviset především na lidech, do
jaké míry budou umět použít tohoto
prostředku, aby se žádoucí obrat doopravdy
uskutečnil. Bude záležet na tom, jak se prosadí
racionalizace a modernizace výrobního procesu, jak
se zdokonalí organizace a vzroste pracovní kázeň.
To jsou zcela nezbytné předpoklady úspěchu
v ekonomice, které nezávisí jen na vládě
a státní správě.
Vláda samozřejmě učiní vše
co je v jejích silách, aby vytvořila příhodné
ekonomické prostředí pro podnikání,
zákonné podmínky k zabezpečení
právní jistoty v podnikání a ochrany
spotřebitelů proti spekulaci a bude podporovat podniky
ekonomicky nejpokrokovější. Avšak konsolidovat
a rozvinout výrobu, dopravu, zemědělství,
služby a obchod musí především
pracovní kolektivy a jejich vedoucí.
Vláda je si vědoma, že všestranně
pečovat o kulturu nemají jen kulturní orgány
a instituce a jejich pracovníci, ale celá společnost.
Bez kultury není socialistické etiky; kulturní
úrovní má být charakterizováno
politické myšlení, postoje a rozhodování
občanů. Úroveň naší kultury
vzbuzuje úctu. Dokazují to úspěchy
ve světě, rok od roku výraznější.
Je ctí první české vlády, že
smí reprezentovat národ s takovou tradicí
a tak kulturně vyspělý.
V dějinách českého národa kultura
měla a má významnou úlohu. V různých
historických etapách spoluutvářela
národní sebevědomí, někdy dokonce
byla jediným výrazem národní existence.
V českých zemích se nepřetržitě
vyvíjela za všech podmínek. Když roku
1918 vznikl samostatný stát, nebyl český
národ na úrovni národa vývojového,
ale byl národem vysoké úrovně kultury
a patřil mezi přední evropské národy.
Kultura se může rozvíjet jen v ovzduší
tvůrčí svobody. Státní správa
nemůže přímo inspirovat tvorbu, ale
musí pečovat o společenské a kulturní
podmínky, aby trvale příznivě ovlivňovaly
rozvoj kultury a tak aby se podstatně zúčastnila
tvorby životního prostředí a životního
stylu. Vláda takové podmínky vytvářet
bude. Jde jí o to, aby kultura pronikla do života
celého národa, aby kulturní životní
styl příznivě ovlivnil technickou a ekonomickou
úroveň státu. Ostatně růst
výrobních sil je podmíněn mimo jiné
i úrovní vědy a vzdělanosti.
Do popředí dnes vystupuje politická stránka
věci: vytvoření české státnosti
a české národní politiky v úzké
spolupráci s kulturními, vědeckými
a pedagogickými pracovníky. Vláda vychází
z přesvědčení, že je nutná
vzájemná důvěra především
na základě co možno nejširší
informovanosti o politické problematice a potřebách
našeho státu. Vláda zejména přivítá,
jestliže tvůrci s ní budou ještě
výrazněji vytvářet a realizovat její
politiku.
Aby tvorba byla svébytná, aby se umění
šířilo a aby kulturní hodnoty byly uchovány,
vytvoří vláda podmínky pro samosprávné
tendence v této oblasti a všude, kde to bude účelné,
zajistí příslušnou míru demokratické
samosprávy.
Při této příležitosti vládní
orgány vymezí rozsah své působnosti
a vlivu. Aby byla maximálně zajištěna
objektivnost rozhodování a jeho perspektivnost,
budou se na všech úsecích opírat o názory
vědeckých ústavů a odborných
expertů.
Podle svých možností zasadí se vláda
v oblasti umění o to, aby materiálně
technická základna byla zkvalitněna a aby
brzdící vlivy na rozvoj kulturní činnosti
byly postupně zcela potlačeny. Vládní
orgány budou usilovat, aby byl odstraněn havarijní
stav objektů a zařízení, sloužících
kultuře a aby byly postaveny objekty nové, pro kulturu
národa nezbytné.
Proto je třeba vytvořit systém ekonomiky
kultury, která pomůže stabilizovat a realizovat
perspektivnější a velkorysejší
českou socialistickou kulturní politiku.
Vláda si je vědoma důležitosti péče
o člověka a především o mladou
generaci, bude proto prohlubovat a sjednocovat oblast duchovní
i tělesné kultury a tak pomáhat péči
o všestranný a harmonický rozvoj osobnosti.
Považuje tělesnou výchovu, sport a turistiku
a především jejich masově rekreační
formy za významný prostředek utváření
profilu našich občanů a zdokonalování
zdraví a fyzické zdatnosti a bude jejich rozvoji
napomáhat.
V oblasti církevní politiky zajistí vláda
každému občanu ústavou zaručené
právo vyznání, založené na zásadách
náboženské snášenlivosti a občanské
rovnoprávnosti různých církví
i osob bez vyznání. Bude usilovat, aby si stát
a církve vzájemně rozuměly a důvěřovaly.
V souladu s platným právním řádem
bude vláda pokračovat v odstraňování
pozůstatků represivních zásahů
z minulosti a bude cestou jednání optimálně
řešit dosud otevřené otázky.
Vláda očekává plné pochopení
a podporu i ze strany církví.
Vláda je si vědoma, že k rozhodujícím
faktorům, působícím na intenzívní
rozvoj ekonomiky, státu i celé společnosti,
patří věda.
Bude proto dále pokračovat v budování
vědecké, výzkumné a vývojové
základny země a dbát o to, aby byly vytvářeny
všestranné předpoklady pro její svobodný
rozvoj a pro využívání vědeckých
poznatků ve společenské praxi a bude v tomto
směru také podporovat vynálezce.
Nezbytným předpokladem rozvoje výzkumu je
pružnější systém financování
pracovišť výzkumné a vývojové
základny. Bude zapotřebí pohotověji
zabezpečovat prostředky pro vědeckou práci
dovozem laboratorního zařízení, literatury
apod. ze zahraničí a zajišťovat prostředky,
zejména investiční tak, aby jejich rozsah
odpovídal významu výzkumu v moderním
národním hospodářství.
Vláda vytvoří vědecky podloženou
koncepci rozvoje školského systému, aby účinně
ovlivnila práci škol všech stupňů
a typů a vyrovnala dosavadní rozdíly ve vývoji
školství v jednotlivých oblastech ČSR.
Nedovolí neuvážené zásahy do
školského systému a odstraní nivelizaci
vzdělání.
Při vypracování koncepce rozvoje školství
a vzdělanosti vycházíme z poznání,
že dnes začínáme vychovávat děti,
které budou žít v období, kdy i v naší
společnosti se začne široce uplatňovat
věda jako materiální síla. Proto zdůrazňujeme
významnou úlohu a neobyčejnou odpovědnost
učitelů všech stupňů za zvýšení
úrovně vlastních vědomostí,
zlepšení metod výuky a za zvýšení
náročnosti ve vzdělávacím a
výchovném procesu.
Uvědomujeme si, že vzdělávání
občana nekončí jeho odchodem ze školy.
Budeme proto pokračovat v úsilí o rozšíření
a prohloubení mimoškolního všeobecného
i odborného, včetně opomíjeného
odborného sociálního školství.
Mimoškolní vzdělávací systém
musí být dobudován na moderních základech.
Na školách je zapotřebí vytvořit
podmínky pro svobodnou tvůrčí atmosféru
a diskusi, spojenou se společenskou odpovědností
pedagogů za socialistickou výchovu mládeže.
Jen tak je možno vychovat harmonicky rozvinutou osobnost.
V demokratizaci života a řízení vysokých
škol je třeba dovést do konce proces započatý
v posledních letech. Rozsáhlou soustavu škol
a fakult s celou šíří studijních
oborů je možno řídit jen při
plném uplatnění jejich autonomie. Zároveň
bude vláda usilovat o větší operativní
volnost v hospodaření škol. Působnost
centra bude spočívat především
ve vypracování prognóz a perspektivních
plánů, v určení zásadního
legislativního rámce, ve vymezení tématiky
fakulta škol a ve vytvoření soustavy pobídek
a stimulů, které povedou školy ke kvalitní
činnosti.
Vláda bude prohlubovat vzájemné vztahy české
a slovenské kultury a kultur národnostních
menšin, neboť jedním z hlavních rysů
kultury je její integrační a internacionální
charakter.
Vláda učiní vše pro šíření
českého umění a vědy a pro
výměnu poznatků i zkušeností
uměleckých, vědeckých a školských
institucí jak se zeměmi socialistického tábora,
tak i se zeměmi odlišného společenského
zřízení.
S ohledem na krátkost svého působení
a složitost výchozího ocenění
stavu české ekonomiky nemůže tedy zatím
vláda předstoupit před ČNR s podrobnou
bilancí ekonomického potenciálu českých
zemí a s detailním programem jak postupně
měnit jeho strukturu a zvyšovat jeho výkonnost.
V roce 1969 je hlavním rámcem české
hospodářské a sociální politiky
již schválená hospodářská
směrnice. Jsme však přesvědčeni,
že existuje další prostor pro aktivní
českou politiku, daný mobilizací skrytých
rezerv na všech úsecích a tvorbou dalších,
nových zdrojů. Beznaděj a strasti nejsou
tvůrci hodnot. Počítáme s tím,
že právě zrod nového českého
státu bude signálem k vyšší tvorbě
důchodů i materiálních hodnot.
Znamená to, abychom všichni společně
obrátili svou aktivitu směrem k výrobě,
k vlastní práci kolektivu. Tato orientace není
žádným takticko-politickým tahem, ale
rozumovou nutností.
Které úkoly považuje vláda za nutné
řešit v nejbližším období:
1. Vláda připraví konkrétní
opatření k materiálnímu a kapacitnímu
zajištění komplexní bytové výstavby.
Prakticky veškerý růst stavebních prací
bude věnován na výstavbu bytů. V souladu
s výzvou presidenta republiky zabezpečí vláda
plánovanou výstavbu bytů.
V individuální výstavbě, zejména
rodinných domků, vytvoří vláda
podmínky pro rozvoj jejich průmyslové výroby
a učiní opatření k zjednodušení
přípravné fáze, tzn. i v oblasti předpisů,
obstarávání pozemků a úvěrů.
Budeme řešit nedostatek stavebních kapacit
pro bytovou výstavbu i za cenu, že bude nutno přerozdělit
stavební kapacity a spolupracovat s federální
vládou při účelném dovozu stavebních
kapacit.
Vláda do 2 měsíců připraví
konkrétní opatření. V této
souvislosti bude věnovat zvláštní pozornost
oblastním problémům, výstavbě
a rekonstrukci hlavního města Prahy.
2. Při formulování základů
své hospodářské politiky na nejbližší
měsíce vychází vláda dále
z potřeby uklidnit celkovou situaci na vnitřním
trhu; v tom spatřuje nezbytný předpoklad
dobrého pracovního klimatu pro podniky i jednotlivce.
Proto budeme podporovat všechna opatření ke
zlepšení zásobování, ke zvýšení
kulturnosti prodeje a ke zmírnění nákupních
špiček, které se vytvořily v souvislosti
s volnými sobotami. Současně se bude vláda
zabývat dlouhodobými opatřeními pro
zajištění stability vnitřního
trhu. Zejména jde o zlepšení zásobování
obyvatelstva palivy, bytovým zařízením,
textilním a oděvním zbožím a
řadou dalších průmyslových výrobků.
3. Hlavní záměry své aktivní
hospodářské politiky chce vláda vyjádřit
již v přípravě projektu státního
rozpočtu na rok 1970, který předloží
výborům České národní
rady do konce června 1969.
Vláda se též iniciativně zúčastní
prací na řadě zásadních kroků
při zavádění ekonomické reformy
a připraví k tomu vlastní návrhy tak,
aby vyjadřovaly specifické potřeby hospodářství
českých zemí, zejména pokud jde o
zákon o podniku a podnikání, reformu daní
a odvodů a o politiku preferencí v zahraničním
obchodě. Všechny tyto kroky chce usměrnit tak,
aby podniky zásadně znaly podmínky hospodaření
již v době sestavování plánů
na rok 1970.
4. Provedení ekonomické reformy se nemůže
obejít beze změn maloobchodních cen; přitom
se budou maloobchodní ceny některých výrobků
zvyšovat. Tento pohyb maloobchodních cen bude centrálně
usměrňován tak, aby podle růstu příjmů
obyvatelstva nadále vzrostla reálná mzda.
Vláda bude nadále uplatňovat otevřenou
cenovou politiku. Nebude zakrývat obtíže a
oddalovat některá i nepopulární opatření,
pokud budou nezbytná pro ozdravění naší
ekonomické situace. Budeme však přísně
dbát na to, aby podniky těchto opatření
nezneužívaly a proto budeme důsledně
analyzovat cenový vývoj, veřejně odhalovat
jeho příčiny a odpovědnost příslušných
orgánů.
5. Vláda bude připravovat i konkrétní
kroky ke zlepšení služeb, zejména spoluprací
na přípravě zákona o drobném
osobním podnikání, založeném
na vlastní práci a práci rodinných
příslušníků. Rovněž
tak se postará o praktické uskutečnění
připraveného zákona o drobném socialistickém
podnikání. Tím budou vytvořeny právní
předpoklady k oživení řemesel a drobného
podnikání všude tam, kde je socialistická
velkovýroba drahá a těžkopádná.
6. V oblasti přepravních služeb bude vláda
podporovat opatření ke zlepšení městské
hromadné dopravy a ke zlepšení kultury cestování
vůbec.
7. Nelze s plnou odpovědností mluvit o rozvoji osobnosti,
aniž by se současně nevytvářely
všechny předpoklady k rozšiřování
jejího kulturního, politického a odborného
rozhledu. Jedním z nich je i všestranné rozšiřování
možnosti pro cesty našich občanů do zahraničí.
To ovšem předpokládá i rozvoj turistického
ruchu ze zahraničí, pro který vláda
bude vytvářet potřebné podmínky.
8. V oblasti zdravotnictví se vláda soustředí
především na odstraňování
nedostatků na úseku léčebně
preventivní péče. Zvláště
bude zhodnocen rozsah a úroveň služeb poskytovaných
ve zdravotnických obvodech s cílem zvýšit
jejich kvalitu a posílit důvěru občanů
pacientů k lékařům; přitom
bude rozšířena možnost volby lékaře
a zdravotnického zařízení. Bude přezkoumán
též stav lékařské služby
první pomoci a rozšířena i ekonomicky
zvýhodněná návštěvní
služba v rodinách. Zvláštní pozornost
bude věnována péči o zdraví
mladé generace a nejnaléhavějším
problémům péče o chronicky nemocné
a staré osoby.
9. Ještě v tomto roce vláda prozkoumá
možnosti zlepšit situaci pracujících matek
a nejpalčivější problémy životního
a pracovního prostředí. Bude se aktivně
podílet na přípravě nových
opatření v sociálním zabezpečení,
na novelizaci zákoníku práce a na přípravě
zákona o zabezpečení práva na práci,
ve kterém budou položeny základy pro výstavbu
poradenství pro volbu povolání a zprostředkování
práce.
10. V průběhu r. 1969 připraví vláda
návrh nové územní organizace státní
správy, zejména z hlediska účelnosti
a hospodárnosti. Souběžně s tím
bude připravován návrh volebního zákona.
Vláda si je vědoma, že tento výčet
nejbližších úkolů neuspokojí
plně oprávněné potřeby českých
zemí. Nemá-li vláda provádět
politiku neodpovědných slibů, musí
však být každý její krok podložen
potřebnými zdroji. Dosavadní přehled
o prostředcích, které jsou k dispozici, zatím
podle názoru vlády větší možnosti
neposkytuje.
Vláda se neuzavírá dalším změnám,
budou-li vskutku reálné a považuje svůj
program v tomto smyslu za otevřený. Bude hledat
cesty k uspokojení všech oprávněných
požadavků. Aby však tato náročná
práce mohla být korunována zdarem, potřebuje
k ní i vláda nezbytné podmínky. Těžko
lze na vládních orgánech chtít rozumná
a trvalá řešení, budou-li nuceny pracovat
v nereálných termínech pod neustálým
tlakem ultimativních požadavků.
Vládní orgány připravují zhodnocení
hospodářského, sociálního a
kulturního stavu českých zemí. Tato
první česká národní bilance,
která umožní konkretizaci vládního
programu, bude předložena České národní
radě a jejím prostřednictvím celé
veřejnosti v nejbližších šesti měsících.
Ve všech oblastech své politiky si vláda vytyčuje
neobyčejně náročný program.
Vytvoření stabilizovaného, vskutku demokraticky
spravovaného a hospodářsky prosperujícího
státu je krajně komplikováno jak následky
dlouholetých deformací, tak i současnou složitou
situací, v níž se Československo nalézá.
Vláda považuje za nutné důrazně
upozornit, že těch náročných
cílů, které si klade, nelze v žádném
případě dosáhnout naráz a v
krátké době. Je nutno počítat
s určitým přechodným obdobím,
které bude obzvláště obtížné
a v němž se budou proplétat prvky starého
s novým, v němž se sotva bude možno vyhnout
chybám při hledání nových cest.
Vláda je však přesvědčena, že
těmi prvními kroky, jež si v tomto prohlášení
předsevzala učinit, vstupuje na cestu, která
vede k potřebnému zásadnímu obratu,
především při obnově prosperity
hospodářství. Zejména v počátcích
své činnosti bude ovšem dvojnásobně
potřebovat důvěru a podporu ČNR a
celé společnosti.
Tyto náročné úkoly vyžadují
i umožňují sjednocení sil všech
složek obyvatelstva českých zemí, dělníků,
rolníků i inteligence, žen i mládeže,
Čechů i příslušníků
národnostních skupin, obyvatel Čech, Moravy
i Slezska. První vláda České socialistické
republiky volá k plnění tohoto českého
programu všechno obyvatelstvo bez rozdílu - každý
poctivý občan a vlastenec, komunisté, členové
ostatních politických straně stejně
jako nestranící, věřící
stejně jako ateisté, příslušníci
starších generací, stejně jako mládež
- každý poctivý občan a socialista má
možnost i povinnost ke splnění tohoto programu
rozvoje českých zemí přispět.
Ustavení a budování prvního českého
socialistického státu je výjimečnou
příležitosti a nejvyšším vlasteneckým
závazkem.
Jménem a z pověření vlády,
jmenované 8. ledna t. r., obracím se na Českou
národní radu, jakožto nejvyšší
a svrchovaný zákonodárný orgán
České socialistické republiky s prosbou,
aby této vládě vyslovila ve smyslu příslušného
zákona potřebnou důvěru a podporu
k uskutečnění cílů tohoto prohlášení.
/Potlesk./