Čtvrtek 23. ledna 1969

Vláda otevřeně říká, že je zcela nedostačující, bude-li s takto pojatou hospodářskou konsolidací projeven všeobecný souhlas, aniž by všichni uznali nutnost tvrdých opatření, zejména vůči neprosperujícím podnikům. Je to jediná cesta, jak zajistit, aby důsledky inflačních tlaků - přes ceny především - nepostihovaly převážně obyvatelstvo, a to bez jakéhokoliv rozdílu mezi těmi, kteří pracují dobře, a těmi, kteří pracují hůř nebo úplně špatně. To ovšem neznamená, že tyto kroky je možno provést bez pohybů maloobchodních cen.

Zmíněná protiinflační opatření, spolu se změnami charakteru ekonomické dynamiky a motivací hospodářských subjektů, je nezbytné učinit základem připravovaného střednědobého plánu, který tím nabývá kvalitativně nové povahy. Upouštíme tak od starých metod hospodářské politiky. Vláda zdůrazňuje, že ekonomická reforma není samoúčelná, že je to pouze prostředek - i když velice důležitý - pro dosažení příznivého obratu ve vývoji našeho hospodářství. Bude záviset především na lidech, do jaké míry budou umět použít tohoto prostředku, aby se žádoucí obrat doopravdy uskutečnil. Bude záležet na tom, jak se prosadí racionalizace a modernizace výrobního procesu, jak se zdokonalí organizace a vzroste pracovní kázeň. To jsou zcela nezbytné předpoklady úspěchu v ekonomice, které nezávisí jen na vládě a státní správě.

Vláda samozřejmě učiní vše co je v jejích silách, aby vytvořila příhodné ekonomické prostředí pro podnikání, zákonné podmínky k zabezpečení právní jistoty v podnikání a ochrany spotřebitelů proti spekulaci a bude podporovat podniky ekonomicky nejpokrokovější. Avšak konsolidovat a rozvinout výrobu, dopravu, zemědělství, služby a obchod musí především pracovní kolektivy a jejich vedoucí.

Vláda je si vědoma, že všestranně pečovat o kulturu nemají jen kulturní orgány a instituce a jejich pracovníci, ale celá společnost.

Bez kultury není socialistické etiky; kulturní úrovní má být charakterizováno politické myšlení, postoje a rozhodování občanů. Úroveň naší kultury vzbuzuje úctu. Dokazují to úspěchy ve světě, rok od roku výraznější. Je ctí první české vlády, že smí reprezentovat národ s takovou tradicí a tak kulturně vyspělý.

V dějinách českého národa kultura měla a má významnou úlohu. V různých historických etapách spoluutvářela národní sebevědomí, někdy dokonce byla jediným výrazem národní existence. V českých zemích se nepřetržitě vyvíjela za všech podmínek. Když roku 1918 vznikl samostatný stát, nebyl český národ na úrovni národa vývojového, ale byl národem vysoké úrovně kultury a patřil mezi přední evropské národy.

Kultura se může rozvíjet jen v ovzduší tvůrčí svobody. Státní správa nemůže přímo inspirovat tvorbu, ale musí pečovat o společenské a kulturní podmínky, aby trvale příznivě ovlivňovaly rozvoj kultury a tak aby se podstatně zúčastnila tvorby životního prostředí a životního stylu. Vláda takové podmínky vytvářet bude. Jde jí o to, aby kultura pronikla do života celého národa, aby kulturní životní styl příznivě ovlivnil technickou a ekonomickou úroveň státu. Ostatně růst výrobních sil je podmíněn mimo jiné i úrovní vědy a vzdělanosti.

Do popředí dnes vystupuje politická stránka věci: vytvoření české státnosti a české národní politiky v úzké spolupráci s kulturními, vědeckými a pedagogickými pracovníky. Vláda vychází z přesvědčení, že je nutná vzájemná důvěra především na základě co možno nejširší informovanosti o politické problematice a potřebách našeho státu. Vláda zejména přivítá, jestliže tvůrci s ní budou ještě výrazněji vytvářet a realizovat její politiku.

Aby tvorba byla svébytná, aby se umění šířilo a aby kulturní hodnoty byly uchovány, vytvoří vláda podmínky pro samosprávné tendence v této oblasti a všude, kde to bude účelné, zajistí příslušnou míru demokratické samosprávy.

Při této příležitosti vládní orgány vymezí rozsah své působnosti a vlivu. Aby byla maximálně zajištěna objektivnost rozhodování a jeho perspektivnost, budou se na všech úsecích opírat o názory vědeckých ústavů a odborných expertů.

Podle svých možností zasadí se vláda v oblasti umění o to, aby materiálně technická základna byla zkvalitněna a aby brzdící vlivy na rozvoj kulturní činnosti byly postupně zcela potlačeny. Vládní orgány budou usilovat, aby byl odstraněn havarijní stav objektů a zařízení, sloužících kultuře a aby byly postaveny objekty nové, pro kulturu národa nezbytné.

Proto je třeba vytvořit systém ekonomiky kultury, která pomůže stabilizovat a realizovat perspektivnější a velkorysejší českou socialistickou kulturní politiku.

Vláda si je vědoma důležitosti péče o člověka a především o mladou generaci, bude proto prohlubovat a sjednocovat oblast duchovní i tělesné kultury a tak pomáhat péči o všestranný a harmonický rozvoj osobnosti. Považuje tělesnou výchovu, sport a turistiku a především jejich masově rekreační formy za významný prostředek utváření profilu našich občanů a zdokonalování zdraví a fyzické zdatnosti a bude jejich rozvoji napomáhat.

V oblasti církevní politiky zajistí vláda každému občanu ústavou zaručené právo vyznání, založené na zásadách náboženské snášenlivosti a občanské rovnoprávnosti různých církví i osob bez vyznání. Bude usilovat, aby si stát a církve vzájemně rozuměly a důvěřovaly. V souladu s platným právním řádem bude vláda pokračovat v odstraňování pozůstatků represivních zásahů z minulosti a bude cestou jednání optimálně řešit dosud otevřené otázky. Vláda očekává plné pochopení a podporu i ze strany církví.

Vláda je si vědoma, že k rozhodujícím faktorům, působícím na intenzívní rozvoj ekonomiky, státu i celé společnosti, patří věda.

Bude proto dále pokračovat v budování vědecké, výzkumné a vývojové základny země a dbát o to, aby byly vytvářeny všestranné předpoklady pro její svobodný rozvoj a pro využívání vědeckých poznatků ve společenské praxi a bude v tomto směru také podporovat vynálezce.

Nezbytným předpokladem rozvoje výzkumu je pružnější systém financování pracovišť výzkumné a vývojové základny. Bude zapotřebí pohotověji zabezpečovat prostředky pro vědeckou práci dovozem laboratorního zařízení, literatury apod. ze zahraničí a zajišťovat prostředky, zejména investiční tak, aby jejich rozsah odpovídal významu výzkumu v moderním národním hospodářství.

Vláda vytvoří vědecky podloženou koncepci rozvoje školského systému, aby účinně ovlivnila práci škol všech stupňů a typů a vyrovnala dosavadní rozdíly ve vývoji školství v jednotlivých oblastech ČSR. Nedovolí neuvážené zásahy do školského systému a odstraní nivelizaci vzdělání.

Při vypracování koncepce rozvoje školství a vzdělanosti vycházíme z poznání, že dnes začínáme vychovávat děti, které budou žít v období, kdy i v naší společnosti se začne široce uplatňovat věda jako materiální síla. Proto zdůrazňujeme významnou úlohu a neobyčejnou odpovědnost učitelů všech stupňů za zvýšení úrovně vlastních vědomostí, zlepšení metod výuky a za zvýšení náročnosti ve vzdělávacím a výchovném procesu.

Uvědomujeme si, že vzdělávání občana nekončí jeho odchodem ze školy. Budeme proto pokračovat v úsilí o rozšíření a prohloubení mimoškolního všeobecného i odborného, včetně opomíjeného odborného sociálního školství. Mimoškolní vzdělávací systém musí být dobudován na moderních základech.

Na školách je zapotřebí vytvořit podmínky pro svobodnou tvůrčí atmosféru a diskusi, spojenou se společenskou odpovědností pedagogů za socialistickou výchovu mládeže. Jen tak je možno vychovat harmonicky rozvinutou osobnost.

V demokratizaci života a řízení vysokých škol je třeba dovést do konce proces započatý v posledních letech. Rozsáhlou soustavu škol a fakult s celou šíří studijních oborů je možno řídit jen při plném uplatnění jejich autonomie. Zároveň bude vláda usilovat o větší operativní volnost v hospodaření škol. Působnost centra bude spočívat především ve vypracování prognóz a perspektivních plánů, v určení zásadního legislativního rámce, ve vymezení tématiky fakulta škol a ve vytvoření soustavy pobídek a stimulů, které povedou školy ke kvalitní činnosti.

Vláda bude prohlubovat vzájemné vztahy české a slovenské kultury a kultur národnostních menšin, neboť jedním z hlavních rysů kultury je její integrační a internacionální charakter.

Vláda učiní vše pro šíření českého umění a vědy a pro výměnu poznatků i zkušeností uměleckých, vědeckých a školských institucí jak se zeměmi socialistického tábora, tak i se zeměmi odlišného společenského zřízení.

S ohledem na krátkost svého působení a složitost výchozího ocenění stavu české ekonomiky nemůže tedy zatím vláda předstoupit před ČNR s podrobnou bilancí ekonomického potenciálu českých zemí a s detailním programem jak postupně měnit jeho strukturu a zvyšovat jeho výkonnost.

V roce 1969 je hlavním rámcem české hospodářské a sociální politiky již schválená hospodářská směrnice. Jsme však přesvědčeni, že existuje další prostor pro aktivní českou politiku, daný mobilizací skrytých rezerv na všech úsecích a tvorbou dalších, nových zdrojů. Beznaděj a strasti nejsou tvůrci hodnot. Počítáme s tím, že právě zrod nového českého státu bude signálem k vyšší tvorbě důchodů i materiálních hodnot.

Znamená to, abychom všichni společně obrátili svou aktivitu směrem k výrobě, k vlastní práci kolektivu. Tato orientace není žádným takticko-politickým tahem, ale rozumovou nutností.

Které úkoly považuje vláda za nutné řešit v nejbližším období:

1. Vláda připraví konkrétní opatření k materiálnímu a kapacitnímu zajištění komplexní bytové výstavby. Prakticky veškerý růst stavebních prací bude věnován na výstavbu bytů. V souladu s výzvou presidenta republiky zabezpečí vláda plánovanou výstavbu bytů.

V individuální výstavbě, zejména rodinných domků, vytvoří vláda podmínky pro rozvoj jejich průmyslové výroby a učiní opatření k zjednodušení přípravné fáze, tzn. i v oblasti předpisů, obstarávání pozemků a úvěrů.

Budeme řešit nedostatek stavebních kapacit pro bytovou výstavbu i za cenu, že bude nutno přerozdělit stavební kapacity a spolupracovat s federální vládou při účelném dovozu stavebních kapacit.

Vláda do 2 měsíců připraví konkrétní opatření. V této souvislosti bude věnovat zvláštní pozornost oblastním problémům, výstavbě a rekonstrukci hlavního města Prahy.

2. Při formulování základů své hospodářské politiky na nejbližší měsíce vychází vláda dále z potřeby uklidnit celkovou situaci na vnitřním trhu; v tom spatřuje nezbytný předpoklad dobrého pracovního klimatu pro podniky i jednotlivce. Proto budeme podporovat všechna opatření ke zlepšení zásobování, ke zvýšení kulturnosti prodeje a ke zmírnění nákupních špiček, které se vytvořily v souvislosti s volnými sobotami. Současně se bude vláda zabývat dlouhodobými opatřeními pro zajištění stability vnitřního trhu. Zejména jde o zlepšení zásobování obyvatelstva palivy, bytovým zařízením, textilním a oděvním zbožím a řadou dalších průmyslových výrobků.

3. Hlavní záměry své aktivní hospodářské politiky chce vláda vyjádřit již v přípravě projektu státního rozpočtu na rok 1970, který předloží výborům České národní rady do konce června 1969.

Vláda se též iniciativně zúčastní prací na řadě zásadních kroků při zavádění ekonomické reformy a připraví k tomu vlastní návrhy tak, aby vyjadřovaly specifické potřeby hospodářství českých zemí, zejména pokud jde o zákon o podniku a podnikání, reformu daní a odvodů a o politiku preferencí v zahraničním obchodě. Všechny tyto kroky chce usměrnit tak, aby podniky zásadně znaly podmínky hospodaření již v době sestavování plánů na rok 1970.

4. Provedení ekonomické reformy se nemůže obejít beze změn maloobchodních cen; přitom se budou maloobchodní ceny některých výrobků zvyšovat. Tento pohyb maloobchodních cen bude centrálně usměrňován tak, aby podle růstu příjmů obyvatelstva nadále vzrostla reálná mzda.

Vláda bude nadále uplatňovat otevřenou cenovou politiku. Nebude zakrývat obtíže a oddalovat některá i nepopulární opatření, pokud budou nezbytná pro ozdravění naší ekonomické situace. Budeme však přísně dbát na to, aby podniky těchto opatření nezneužívaly a proto budeme důsledně analyzovat cenový vývoj, veřejně odhalovat jeho příčiny a odpovědnost příslušných orgánů.

5. Vláda bude připravovat i konkrétní kroky ke zlepšení služeb, zejména spoluprací na přípravě zákona o drobném osobním podnikání, založeném na vlastní práci a práci rodinných příslušníků. Rovněž tak se postará o praktické uskutečnění připraveného zákona o drobném socialistickém podnikání. Tím budou vytvořeny právní předpoklady k oživení řemesel a drobného podnikání všude tam, kde je socialistická velkovýroba drahá a těžkopádná.

6. V oblasti přepravních služeb bude vláda podporovat opatření ke zlepšení městské hromadné dopravy a ke zlepšení kultury cestování vůbec.

7. Nelze s plnou odpovědností mluvit o rozvoji osobnosti, aniž by se současně nevytvářely všechny předpoklady k rozšiřování jejího kulturního, politického a odborného rozhledu. Jedním z nich je i všestranné rozšiřování možnosti pro cesty našich občanů do zahraničí. To ovšem předpokládá i rozvoj turistického ruchu ze zahraničí, pro který vláda bude vytvářet potřebné podmínky.

8. V oblasti zdravotnictví se vláda soustředí především na odstraňování nedostatků na úseku léčebně preventivní péče. Zvláště bude zhodnocen rozsah a úroveň služeb poskytovaných ve zdravotnických obvodech s cílem zvýšit jejich kvalitu a posílit důvěru občanů pacientů k lékařům; přitom bude rozšířena možnost volby lékaře a zdravotnického zařízení. Bude přezkoumán též stav lékařské služby první pomoci a rozšířena i ekonomicky zvýhodněná návštěvní služba v rodinách. Zvláštní pozornost bude věnována péči o zdraví mladé generace a nejnaléhavějším problémům péče o chronicky nemocné a staré osoby.

9. Ještě v tomto roce vláda prozkoumá možnosti zlepšit situaci pracujících matek a nejpalčivější problémy životního a pracovního prostředí. Bude se aktivně podílet na přípravě nových opatření v sociálním zabezpečení, na novelizaci zákoníku práce a na přípravě zákona o zabezpečení práva na práci, ve kterém budou položeny základy pro výstavbu poradenství pro volbu povolání a zprostředkování práce.

10. V průběhu r. 1969 připraví vláda návrh nové územní organizace státní správy, zejména z hlediska účelnosti a hospodárnosti. Souběžně s tím bude připravován návrh volebního zákona.

Vláda si je vědoma, že tento výčet nejbližších úkolů neuspokojí plně oprávněné potřeby českých zemí. Nemá-li vláda provádět politiku neodpovědných slibů, musí však být každý její krok podložen potřebnými zdroji. Dosavadní přehled o prostředcích, které jsou k dispozici, zatím podle názoru vlády větší možnosti neposkytuje.

Vláda se neuzavírá dalším změnám, budou-li vskutku reálné a považuje svůj program v tomto smyslu za otevřený. Bude hledat cesty k uspokojení všech oprávněných požadavků. Aby však tato náročná práce mohla být korunována zdarem, potřebuje k ní i vláda nezbytné podmínky. Těžko lze na vládních orgánech chtít rozumná a trvalá řešení, budou-li nuceny pracovat v nereálných termínech pod neustálým tlakem ultimativních požadavků.

Vládní orgány připravují zhodnocení hospodářského, sociálního a kulturního stavu českých zemí. Tato první česká národní bilance, která umožní konkretizaci vládního programu, bude předložena České národní radě a jejím prostřednictvím celé veřejnosti v nejbližších šesti měsících.

Ve všech oblastech své politiky si vláda vytyčuje neobyčejně náročný program. Vytvoření stabilizovaného, vskutku demokraticky spravovaného a hospodářsky prosperujícího státu je krajně komplikováno jak následky dlouholetých deformací, tak i současnou složitou situací, v níž se Československo nalézá. Vláda považuje za nutné důrazně upozornit, že těch náročných cílů, které si klade, nelze v žádném případě dosáhnout naráz a v krátké době. Je nutno počítat s určitým přechodným obdobím, které bude obzvláště obtížné a v němž se budou proplétat prvky starého s novým, v němž se sotva bude možno vyhnout chybám při hledání nových cest. Vláda je však přesvědčena, že těmi prvními kroky, jež si v tomto prohlášení předsevzala učinit, vstupuje na cestu, která vede k potřebnému zásadnímu obratu, především při obnově prosperity hospodářství. Zejména v počátcích své činnosti bude ovšem dvojnásobně potřebovat důvěru a podporu ČNR a celé společnosti.

Tyto náročné úkoly vyžadují i umožňují sjednocení sil všech složek obyvatelstva českých zemí, dělníků, rolníků i inteligence, žen i mládeže, Čechů i příslušníků národnostních skupin, obyvatel Čech, Moravy i Slezska. První vláda České socialistické republiky volá k plnění tohoto českého programu všechno obyvatelstvo bez rozdílu - každý poctivý občan a vlastenec, komunisté, členové ostatních politických straně stejně jako nestranící, věřící stejně jako ateisté, příslušníci starších generací, stejně jako mládež - každý poctivý občan a socialista má možnost i povinnost ke splnění tohoto programu rozvoje českých zemí přispět. Ustavení a budování prvního českého socialistického státu je výjimečnou příležitosti a nejvyšším vlasteneckým závazkem.

Jménem a z pověření vlády, jmenované 8. ledna t. r., obracím se na Českou národní radu, jakožto nejvyšší a svrchovaný zákonodárný orgán České socialistické republiky s prosbou, aby této vládě vyslovila ve smyslu příslušného zákona potřebnou důvěru a podporu k uskutečnění cílů tohoto prohlášení. /Potlesk./


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP