Předseda ČNR dr. Císař: Slovo
má posl. Václav Chytil.
Posl. dr. Chytil: Vážená Česká
národní rado, v souhlase s veřejným
míněním správně diagnostikovala
vláda České socialistické republiky
jako základní faktor našich společenských
potíží současný stav našeho
národního hospodářství. Z tohoto
stavu jsou odvoditelné ve většině i
ostatní potíže našeho společenského
tělesa včetně neuspokojivého stavu
morálního projevu jednotlivců.
Dovodila-li pak z této své diagnózy vláda
jako časově nejpotřebnější
čin konsolidaci našeho národního hospodářství,
považuji to za myšlenkově nejzávažnější
prvek vládního prohlášení. "Konsolidace"
znamená i upevnění i ustálení.
Mám za to, že v našem případě
je položen důraz na ono ustálení, avšak
ovšem nikoli na ustálení poměrů
a myšlenkových východisek předchozích,
nýbrž na ustálení ve smyslu nalezení
takových myšlenkových, a na základě
nich in conoréto uskutečněných fundamentů
našeho společenského života, které
budou způsobilé bez valných změn sloužit
v dlouhé časové periodě. Což
je podmínka pro vznik společenské jistoty
každého občana i každé společenské
organizace. V konsolidované společnosti si každý
jednotlivec může dopředu na řadu let,
ano, jde-li o dobře založenou konsolidaci, i na celý
život vykalkulovat svůj budoucí osud, nakolik
je závislý na společenském organismu.
"Konsolidace" znamená, patřeno psychologicky
a ze strany občanů, pocit klidu a jistoty: nepotřebují
kalkulovat s neznámem, které je přepadne
každý rok ve formě nových zákonů
a nových vládních počinů, rušících
to, s čím se počítalo, a nastolující
novoty, s nimiž nepočítali.
Není však v moci žádné vlády
uskutečnit konsolidaci pouhými vládními
akty, stejně jako to není v moci žádného
zákonodárce: trvalost kteréhokoliv zákona
není dána tím, že jde o zákon
a nelze ji ani pojistit jakkoli kvalifikovaným hlasováním,
nýbrž tím, že zákon je výsledkem
předchozího objektivního poznávacího
procesu, který mu dodal takový obsah, že je
způsobilá sloužit společnosti a většině
lenů společnosti k jejich prospěchu po dlouhou
dobu. Co platí o kterémkoliv zákoně
nebo kterémkoli vládním opatření,
platí eo ipso i o těch zákonech a opatřeních,
která mají národohospodářský
obsah. Objevuje se zde tedy opět stará myšlenka,
že vládnout znamená víc poznávat
než cokoli jiného.
Bylo by nejen nespravedlivé, nýbrž také
nepravdivé prohlásit šmahem všechno, co
bylo učiněno v minulosti za oněch dnes tak
proslulých "dvacet let" za špatné,
takže je naším úkolem to opustit všechno.
Nicméně mnohé špatným bylo, včetně
myšlenkových východisek, která zavinila,
jak se zdá, dokonce víc, než jsme ochotni připouštět
při hodnocení myšlenek, na rozdíl od
hodnocení konkrétního provádění
myšlenek. Rozpadá se tudíž program konsolidace
našeho národního hospodářství,
avšak nad něj i program konsolidace celé společenské
problematiky v programy dva: ve vytvoření nových
myšlenkových i realizovaných základů
našeho společenského života, zejména
ve sféře národního hospodářství
a dále v konsolidaci těchto základů.
Máme-li stručně charakterizovat předchozí
éru našeho života jak in policitis, tak in economicis,
lze tak učinit jistě k našemu překvapení
diagnózou, že tato éra se vyznačovala
značným myšlenkovým romantismem a idealismem.
K našemu překvapení proto, že programově
měla ovládat myšlení a postoje, rozhodné
pro způsob pořádání společenského
života shora, i pro postoje občanů vůči
státu zdola, ideologie právě opačná.
Idealismus pracuje v myšlenkách a v postojích
namísto s poznanou skutečností v její
konkrétní podobě a konkrétních
souvislostech s myšlenkovým klišé, které
snad může odpovídat našim přáním,
neodpovídá však skutečnosti. A romantismus
oživuje tato myšlenková klišé v romantické
víře, že se podaří je proměnit
ve skutečnost.
Ve sféře problematiky národního hospodářství
se projevoval tento idealismus a romantismus několikerým
směrem. Především ve víře
v omnipotenci státní vůle, ačkoliv
ona je stejně podrobena zákonům a mezím
skutečnosti, jako vůle každého jednotlivce.
Nemůžeme mít všechno, co chceme, nýbrž
pouze to, co je možné. Ať "shora",
nebo "zdola".
Soudím, že je nejzákladnějším
naším společenským úkolem, abychom
tento realistický pohled na meze zákonodárné
a vládní aktivity, avšak také a zejména
na meze našich občanských požadavků
vůči zákonodárci a vládě
učinili předmětem konsolidačního
úsilí. Nelze úspěšně vládnout
bez ustálené, rozumově fundované názorové
základny společnosti a většiny jejích
členů. Vždyť vychází-li
zákonodárce a vláda z pozice idealismu a
romantismu a nalézá v něm své hodnotící
kritérium pro počínání občanů,
nebo jednotlivých státních orgánů,
bude vždy vyslovovat falešné kritické
soudy. Stejně tak občan, vycházeje z obdobného
romantismu a idealismu, bude vyslovovat svůj nespokojený
kritický soud vůči vládě, nebude-li
vláda uskutečňovat všechno, čeho
si občan přeje v zajetí svého idealismu,
nespoutaného zřetelem na konkrétní
možnosti konkrétní hospodářské
situace. Je pak jen v mysli občana krok k naprosto negativnímu
úsudku o zákonodárství a o vládě,
ano, o celém společenském systému,
a od tohoto kroku je jen krůček k naprostému
nezájmu na společenských věcech, hodnotí-li
zákonodárné a vládní akty nikoliv
tím, co je možné, nýbrž prostě
tím, co chce.
Několikrát se zdůrazňuje ve vládním
prohlášení, že občan je základním
článkem našeho společenského
života nejen v politice, nýbrž i středem
a smyslem ekonomického pohybu.
Na "občana" je v tomto smyslu možný
dvojí pohled. Pohled shora, který vidí občana
jako článek společnosti s jeho danými
fyzickými a psychickými vlastnostmi, s jeho názorovými
postoji, a pohled zdola, který vidí občana
jako hodnotitele státní aktivity. Občan hodnotí
státní aktivitu konec konců tím, jak
je s ní spokojen. V obou těchto směrech vidím
pak velmi neblahá residua předchozího idealismu
a romantismu přežívající silně
předchozí éru až do dneška. Třeba
je nahradit co nejrychleji obecným realistickým
postojem kritickým.
V národohospodářské problematice se
projevoval onen idealismus ve zdůrazněné
funkci morálky, kterou se přece jen podaří
zasadit do psýché jednotlivců tak silně,
aby byla s to stát se spolehlivým politickoekonomickým
nástrojem. Stejně jako kdysi bylo jen idealistickým
romantismem známé učení tzv. křesťanské
hospodářské politiky, které doufalo,
že se podaří uvnitř kapitalismu vyřešit
spor a rozpor mezi kapitalistou a dělnickou třídou
zmorálněním kapitalisty, bylo jím
ještě zcela nedávno i učení hledající
ve vzniku socialistické morálky a pracovní
morálky dostatečně bezpečnou základnu
pro národohospodářskou dynamiku.
Čím méně je společnosti zapotřebí
k tomu, aby dosahovala optimálního stavu, morálních
postojů jednotlivců, tím konsolidovaněji
je utvořena. Jednotlivec pak jedná tak, jak je to
v souladu s potřebami společnosti, nikoli proto,
že je k tomu poháněn nevypočitatelnou
a nespolehlivou morální svou utvořeností,
nýbrž proto, že působením dobré
organizace společenských věcí jinak
ani jednat nemůže. Dobrá organizace podniků
spolu s dobrou organizací mzdové politiky činí
volání po pracovní morálce stejně
zbytečným, jako dostatek pohotových bytů
činí takřka zbytečným volání
po morálce manželského života apod. V
programované a uskutečňované naší
nové hospodářské politice vidím
právě soustavu aktů produktivitní
politiky, které mají nahradit romanticko-idealistickou
víru v účinnost pracovní morálky
a morálky odpovědnosti realistickou soustavou pohnutkových
pružin schopných zvětšit a urychlit potřebnou
dynamiku našeho hospodářského života.
Nejzávažnějším politickým
činitelem ve společnosti je však občan
požadující, občan hodnotící
a kritizující a - jsou-li jak jsem řekl -
jak požadavky občanů, tak kritiky občanů
vůči státu, což znamená vůči
zákonodárci a vůči vládě,
jakož i vůči jednotlivým nižším
orgánům opřeny nikoli o konsolidovaný
realisticky myšlenkový pohled, nýbrž o
romanticko-idealistický postoj ke státu, pak není
možno dělat ani konsolidaci národního
hospodářství. V této příčině
bych se chtěl zde zmínit o třech nejzávažnějších
věcech.
Je pochopitelným východiskem každého
občana při kritice státní aktivity
to, jak je s ní spokojen. Spokojen je tehdy, je-li zde
souhlasnost skutečnosti s obsahem jeho přání;
přeje-li si dostatek valut pro svou cestu do ciziny, je
spokojen, umožňuje-li mu je státní aktivita,
je nespokojen, není-li tomu tak.
V této rovině požadavků a kritik zůstanou
však požadavky i kritika v rámci reality pouze
tehdy, budou-li hledět nikoliv na oddělený
atom vlastního zájmu, nýbrž na všechny
ostatní zájmy zároveň. Dále
tehdy, budou-li hledět k souvislostem, jež ovládají
společenské zařizování a kladou
mu tudíž také meze. A konečně
- budou-li hledět k danému množství
prostředků, které je k dispozici.
Ten, kdo jako občan nebo jako mluvčí zájmů
určitého okruhu občanů nalézá
oprávněnost svého požadavku nebo kritiky
v prokázané existenci "prázdného
místa", dosud neuspokojeného vládní
aktivitou a v ničem dalším, bude v požadavku
zvýšení své mzdy nebo v požadavku
uskutečnění investice ve své obci
vidět neprávem "oprávněné"
stanovisko, je-li zvýšení mezd u jiné
kategorie práce nebo vybudování potřebnější
investice v jiné obci důležitější.
Zdá se mi, že nikdy nebyla romanticko-idealistická
víra v omnipotenci státu v oboru národního
hospodářství tak silná, jako je dnes
v době stále se kupících tisíců
požadavků a na nich se zakládajících
kritik nepočítajících ani s omezeností
daných prostředků, ani se souvislostmi ovládajícími
společenské zařizování věcí.
Nebylo by možné provést konsolidaci státního
a národního hospodářství bez
návratu k názorové střízlivosti
v tomto ohledu. Vláda, která by byla nucena existovat
na půdě intelektuálně kriticky nezvládnutých
požadavků a kritik a byla pod jejich tlakem, byla
by nekonsolidovanou vládou. Není opravdu možné
současně řešit všechny požadavky
na výstavbu budov, vyhovět všem požadavkům
v oboru kulturní politiky i politiky sociální,
politiky obchodní i zemědělské. Není
možné zároveň rozmnožovat specializovanou
vzdělanost všech druhů a zaručit všem
adekvátní zaměstnání.
Za nejzávažnější záležitost
pro vybudování konsolidace národního
hospodářství považuji naprostou a základní
změnu v názoru o prameni individuální
životní míry každého jednotlivce.
Nejen u nás, nýbrž ve většině
světa je nominální výše mezd
považována za hlavní pramen individuální
životní míry a mocný tlak zdola na vlády
a podniky, aby zvyšováním mezd zvyšovaly
životní úroveň, se stal nezávažnějším
společensko-hospodářským faktorem.
Také však nejvážnějším
nebezpečím pro kterékoliv konsolidační
úsilí. Místo, aby se obrátila pozornost
k růstu individuální životní
míry přes zkvalitnění výrobků
a přes klesající ceny výrobků,
obrací se stále ještě k nominální
výši mzdy, takže se dokonce pak ani nevidí
a nehodnotí žádné zvýšení
individuální životní míry jinou
metodou. Nehodnotí se anebo jen obecně a málo
citlivě se hodnotí zvyšování
životní individuální míry přes
realizaci velmi nákladných zařízení
pospolité spotřeby, ač náklad na tato
zařízení je vlastně součástí
mzdy.
Programovaná konsolidace národního hospodářství
a uvnitř něj státního hospodářství
by byla ohrožena, nemohla-li by vláda počítat
se stabilní, a tedy jen konsolidovaně rostoucí
úhrnnou částkou národní mzdy.
Nebylo by možné s úspěchem řešit
rozsáhlé postuláty sociální
politiky zejména ve sféře důchodů.
Nebylo by možné řešit úspěšně
řadu úkolů z oblasti produktivitní
politiky, zejména ve sféře investic, avšak
ani řada závažných problémů
našeho vnitřního spotřebitelského
trhu, který vyžaduje poklidný kalkul hospodářství
našich domácností. Soudím, že v
zájmu tohoto základního předpokladu
pro konsolidaci našeho národního hospodářství
bylo dosud učiněno velmi málo. Je zde v psychologii
postoje nás všech nesmírně závažné
"prázdné místo", které však
nemůže být vyplněno aktivitou vlády,
nýbrž, jak mám za to, a jak tu zdůrazňuji,
především námi samými.
Vláda je úspěšná a může
být úspěšná tehdy, je-li nejen
ona ovládána realistickým pohledem na jí
ovládané společenské těleso,
nýbrž je-li také společenské
těleso samo ovládáno realistickým
pohledem na možnosti národohospodářské
sféry společnosti. Dobře vládnout
vyžaduje to i ono. Národ si vládne dobře
a demokraticky v konsolidované demokracii tehdy, je-li
jeho vláda organizátorem a uskutečňovatelem
jeho kriticky realistické vůle. Nemá-li národ
takovéto vůle, hledící stále
k reálným možnostem politiky, ohrožuje
svou demokracii, neboť otřásá stále
vlastní vládou a dodává sílu
argumentům pro vznik diktatury. A má-li národ
vládu, která podlehne nekritickým požadavkům
a kritikám národa, má v ní nakonec
jen katalyzátor pro přerod demokracie v diktaturu.
Považoval jsem za prospěšné říci
v této parlamentní debatě k prvnímu
prohlášení české vlády
tato svá slova, která se obracejí víc
k nám, občanům a jejich mluvčím
než k vládě samé, protože jsem
názoru, že ji budeme mít takovou, jak k tomu
sami přispějeme budováním kritického
reálného politického a národohospodářsko-politického
postoje každého občana. Bude toho velmi zapotřebí
již takřka zítra. Uskutečnit novou hospodářskou
soustavu znamená postupně uskutečňovat
řadu složitých zařízení,
z nichž každé bude bez funkce a bez čekaného
výsledku až do doby, kdy bude hotovo celé soustrojí.
Nelze čekat od jednotlivého kolečka hodin,
že bude dobře ukazovat čas dříve,
dokud nebude začleněno do celého hodinového
soustrojí. Budeme jistě svědky, a ostatně
již jsme svědky, nekritického pesimismu co
do účinnosti nové hospodářské
politiky, když se přece nic nového nevidí
anebo jen málo. Bude se vidět, až složité
dílo bude celé hotovo. Bude hotovo, bude-li jeho
realizace umožňována reálně kritickým
postojem občanů vůči práci
zákonodárného sboru a vlády. /Potlesk./
Předseda ČNR dr. Císař: Dávám
slovo mpř. ČNR dr. Jičínskému.
Místopředseda ČNR dr. Jičínský:
Vážené shromáždění,
chci říci několik slov k prohlášení
vlády a k některým problémům
současné politické situace, v níž
toto vládní prohlášení prodiskutováváme
a v níž tato nová česká vláda
má svou práci začít.
Myslím, že včera poslanec Šulc správně
vyjádřil, že asi si lze sotva představit
obtížnější nástup, než
se kterým přichází tato nová
česká vláda nejen před ČNR,
ale do českého národa, se kterým se
tedy ujímá svých ústavních
odpovědností.
Právě obtížnost této situace,
myslím, musí vést k velmi uváženému
postupu, aby první kroky české vlády
z tohoto hlediska našly příznivé ohlasy
ve veřejnosti, aby z tohoto hlediska potřebná
důvěra, kterou je třeba získat, byla
postupně vytvořena.
Myslím, že není třeba hovořit
o tom - a víme to my všichni jako poslanci ČNR,
a myslím, že to dobře vědí i
ti, kteří byli jmenováni členy nové
české vlády - že česká
veřejnost ne všechny z nich dobře zná,
že ne všechny zná jako vyhraněné
politické osobnosti a že tuto známost ve veřejnosti
si vláda jako celek i všichni její členové
musí získat.
Z tohoto hlediska je nesporné a po mém soudu velmi
pozitivní vládní prohlášení
právě svou snahou po vystižení toho,
co by mělo být obsahem české politiky,
snahou o vystižení specifických možností
podmínek, které se vytvářejí
pro českou politiku v rámci ČSSR.
Nesporně odpovídá nejen současné
realitě doby, ale i českému národnímu
charakteru věcnost, střízlivost ve slovech.
Víme sami, že i v poslední době bylo
řečeno mnoho velkých slov, ale dnes společnost
očekává především, zda
konkrétní činy budou tato slova naplňovat,
resp. zda se nebude opakovat to, co znají dobře
z minulosti, že rozpor mezi slovy a činy bude větší,
než odpovídá normálnímu stavu
demokratické politiky.
Z tohoto hlediska je nesporně potřebné, aby
při zdůrazňování konkrétnosti
a střízlivosti postupu bylo za těmito stanovisky
zároveň pevné morálně politické
stanovisko, které nebude uhýbat nejrůznějším
momentálním tlakům a které zajistí
to, že ony základní požadavky a potřeby
české demokratické veřejnosti budou
politikou vlády respektovány a prosazovány.
Zároveň mi dovolte ještě několik
poznámek k obtížné pozici vlády
i některým problémům, které
musíme mít na zřeteli i my jako poslanci
ČNR a po mém soudu i ti, kteří byli
včera zvoleni do Sněmovny národů jako
česká delegace. Není třeba podrobně
hovořit o tom - a myslím, že nikdo tak těžce
tuto skutečnost nepociťoval jako právě
my - že příprava federalizace na české
straně byla z řady důvodů, o kterých
není třeba hovořit, minimální,
že i časové lhůty nám neumožňovaly
na řadu potřebných věcí se
připravit. Je tu dnes nebezpečí, právě
proto, že nejsou české orgány včetně
vládních konstituovány, že by se federální
orgány mohly chovat a že by se i chtěly chovat
vůči nim jako jejich patroni. Je tu jisté
nebezpečí, aby nebyla snaha ze strany federálních
orgánů chápat české orgány
jako jejich expozitury, jako prováděcí orgány.
Nemluvil bych o tomto problému, kdyby se mi nezdál
opravdu reálný a mám za to, že i některé,
byť i jednotlivé věci, dávají
tomuto nebezpečí opravdu reálnou podobu.
Existují jistě cenzurní pokyny federálního
ministra Havelky ze začátku ledna s tím,
že je řečeno, že obdobné pokyny
budou vydány i na Slovensku. Zajímá mě
tedy, zdali federální ministr vydal tyto pokyny
v rámci své kompetence a pokud se tak stalo, pak
musí platit na území celé ČSSR,
na území České republiky i na Slovensku
- a pokud se tak nestalo, pak je třeba klást otázku
zákonnosti těchto aktů.
Jde tedy o to, aby se nám neobrátil onen asymetrický
systém, který existoval v minulosti a který
byl předmětem oprávněné kritiky
a vedl právě k federálnímu uspořádání,
svými negativními výsledky tak, že by
mohl vzniknout na české straně. Myslím,
že pro osud federace, to jest pro osud českého
národa i pro osud ČSSR jako celku by nemohlo být
nic horšího.
Víme všichni dobře, že celková
politická situace se vyznačuje mimořádnou
nejistotou, neklidem, nervozitou a víme také dobře,
že nelze zdroje této nejistoty odstraňovat,
paralyzovat nejen výzvami k uklidnění, ale
že je třeba je odstraňovat překonáváním
zdrojů, z nichž tato nejistota a nervozita pramení.
Samozřejmě, že ne všechno je v naší
moci, ale to, co v naší moci je, myslím, že
musíme udělat.
V této souvislosti chtěl bych se zmínit o
některých problémech v česko-slovenských
vztazích, které v poslední době vznikly
a které předznamenávají fungování
federace některými negativními symptomy.
Byli jsme si toho vědomi, když jsme přijímali
zákon o federaci. I řada nenormálních,
mimořádných podmínek z demokratického
hlediska nedává záruku pro to, aby byly uvedeny
česko-slovenské vztahy na zdravý základ,
aby se to hned mohlo plně realizovat a že k tomu opravdu
asi bez jistých předpokladů nelze dospět.