Předseda dr. Císař: Děkuji.
Slovo má poslanec Gebauer.
Posl. Gebauer: Vážená Česká
národní rado, včera před nás
předstoupila první česká vláda
se svým programovým prohlášením,
vláda, která se ustavila ve velmi složité
situaci. Když jsem si pročítal teze programového
prohlášení vlády, zaujala mě
tam nejvíce pasáž, která se zabývá
politickým systémem. Domnívám se,
že některé formulace, některé
věty přestávají být v souvislosti
s tím, co se stalo 16. ledna pouze politickou deklarací
české vlády, ale měly by se stát
mravně politickým krédem vlády do
budoucnosti. Jedná se o pasáže, kde se hovoří
o nutnosti nalezení společného řešení
mezi vládou a celým národem. Domnívám
se, že je to ten nejzákladnější
předpoklad pro to, aby mohla být obnovena symbióza
mezi politickou reprezentací a národem, celou společností,
jak jsme jí znali v polednových poměrech,
je to skutečně základní předpoklad
pro vytváření takového mechanismu,
aby nebyl zdeformován, je to skutečně základní
předpoklad pro to, aby byla společenská konfrontace
přenášena ze sféry naléhavosti
do sféry institucí. Je to také základní
předpoklad pro vytváření koridoru
pro aktivní českou politiku.
Společnou řečí partnerů je
jejich vzájemná důvěra, která
se těžko nabývá a lehce ztrácí,
důvěra, která vzniká v dialogu. Partneři
takového dialogu však pochopitelně mají
rozdílné postavení. Zde je nutné,
aby přišel určitý čin, který
by se potom stal mottem pro tu přiznanou důvěru.
Jestliže si uvědomíme federální
uspořádání našeho státu,
bude mít tento čin už apriorní vymezení,
vyplývající z dané pravomoci. Může
to být čin, který se může změnit
v iniciativu vůči federálním orgánům.
Nové vládě jsme nabídli svou pomoc
už několikrát, naposledy v noci ze včerejška
na dnešek, předtím minulý týden.
Několikrát jsme zdůraznili, že nehledáme
jinou vládu a jiný program, než je program
této vlády a tato vláda.
Chtěl bych zdůraznit, že vysokoškolští
studenti se cítí nesmírně zavázáni
morálním poselstvím našeho kolegy Jana
Palacha, že jsme rozhodnuti jeho odkaz vyplnit, že uděláme
všechno pro to, aby se i ostatní složky veřejnosti
podílely na splnění tohoto odkazu. /Potlesk./
Předseda ČNR dr. Císař: Než
bude hovořit další řečník,
dovolte mi, abych vám sdělil, že poslankyně
Fišerová a dalších třináct
poslanců mi oznámili, že se vzdávají
slova a zároveň podávají návrh,
abychom rozpravu před polední přestávkou
zakončili. Dosud vystoupilo 31 řečníků.
Je přihlášeno dalších 14 řečníků.
Poslanci, kteří podávají návrh,
jej odůvodňují tak, že by se měl
dát čas přes polední přestávku
předsedovi vlády a vládě, aby si mohli
připravit reakci na všechna vystoupení, která
slyšeli, abychom potom ve spěchu neprojednávali
další body pořadu, které vyžadují
patřičnou pozornost. Současně předpokládají,
že bychom dnes měli naše zasedání
zakončit. Doporučuji, aby přihlášené
diskusní příspěvky, pokud jsou připraveny
písemně, byly zařazeny do přílohy
protokolu.
Obracím se proto na naše plénum, kteří
z dalších 13 přihlášených
řečníků by se chtěli vzdát
slova. Apeluji na skupinu poslanců, kteří
ještě mají vystoupit, kromě posl. Veltruského.
Budu je jmenovat jednotlivě a žádám,
aby se vyjádřili, zda chtějí hovořit
nebo se vzdávají slova: posl. Hübner /vzdává
se slova/, posl. Toman Josef /vzdává se slova/,
posl. Smrčka Ladislav /vzdává se/, posl.
Kašpar Vlado /vzdává se slova/, posl. Koutný
/chce přednést připomínky z výboru/,
posl. Šimák /vzdává se slova/, posl.
Kovařík /vzdává se slova/, posl. Malíř
/vzdává se slova/, posl. Šícha /vzdává
se slova/, posl. Pacovský /chce ponechat slovo/, posl.
Bosák /přednese své stanovisko na výboru/,
posl. Suchopárek /vzdává se slova/.
Odpoledne ještě vystoupí poslanci Koutný
a Pacovský, předtím než předseda
vlády přednese své závěrečné
slovo.
Dávám slovo posl. dr. Veltruskému.
Posl. prof. dr. Veltruský: Vážená
Česká národní rado, ocitl jsem se
ve velmi těžké nátlakové situaci
a doufám, že se jí budu moci přizpůsobit.
Dnešní dva dny mi připadají, že
všichni obcházíme kolem velké hory problémů,
vrháme na ni různé problémy, upozorňujeme
vládu na další a další problémy.
Chtěl bych se nyní i v důsledku časové
tísně vrátit k jednomu a apelovat na to,
abychom věnovali pozornost samotnému vládnímu
prohlášení a jeho koncepci a struktuře
a jeho záměrům a zaměřením.
Pokud jste si je srovnávali s obdobnými jinými
prohlášeními, myslím, že nikdo
nemůže popřít, že toto prohlášení
zní jinak než prohlášení, na která
jsme po desetiletí byli zvyklí.
Soubor ministrů, kteří byli včera
jmenováni, nastupuje za situace, kdy je nejen hora problémů,
ale kdy je velmi nepříznivé klima pro tvůrčí
myšlení a pro vytváření koncepcí,
klima, které je zaviňováno tím, že
jsou rozviklány hodnoty. Je to situace, kdy se zaměňují
příčiny za následky a následky
za příčiny, což vyvolává
všeobecné napětí a nervozitu. V této
situaci přichází vláda a - promiňte
mi trochu profesionální přístup -
spojuje problematiku sociální a ekonomickou. Může
být za to napadána. Myslím, že je to
velký čin, který je velký tím,
že jen staví věci z hlavy na nohy a ukazuje,
že celé ekonomické snažení má
být zaměřeno určitým směrem,
určitým cílem.
My se ještě dobře pamatujeme na období
velké radosti z růstu ekonomiky jako takové.
Mám nyní radost, že vláda otáčí
tento pohled na člověka, jeho potřeby a rozvoj
a k tomu finální výrobu v ekonomice. Co je
s tím spojené, je od toho odvozeno a čím
méně toho bude, tím lépe a tím
větší možnost pro uspokojování
potřeb.
Myslím, že tady je určitý klíčový
pohled, nový popud, že je to jiný aspekt ekonomické
reformy, bez které celé naše plénum
i celý náš národ je přesvědčen,
že neodbouráme kousek z hory problémů,
která se navršila. Můžeme chválit,
že je to hora, že máme velké hospodářství.
Ale my máme také, jak ze zprávy vyplývá,
devastované hospodářství, které
v této podobě a v tomto směru nemůže
hledat perspektivy.
Tento obrat a toto otočení je - i když je to
pouhé prohlášení - činem a je
také nezbytným činem, poněvadž
jestliže náš stát ve federativním
uspořádání promítne direktivní
systém do dvou států, rozpadne se. Na hranicích
dvě ekonomiky, které budou chtít řídit
každá sama sebe a uzavírat se vůči
vnějšku, jsou nespojitelné. Bude to vyvolávat
další národnostní odtržení
a odcizování.
Abychom mohli existovat a abychom mohli využít potenciálních
možností, které přes všechny negativní
jevy, které jsou s tím spojeny, problém federalizace
v sobě obsahuje, abychom mohli jejich dynamiku využít
jako dynamického faktoru, je nezbytné jít
cestou ekonomické reformy.
Kam ekonomická reforma míří, je ve
vládním prohlášení velmi dobře
vyjádřeno obrácením věcí
z hlavy na nohy, postavením člověka do středu
ekonomické problematiky.
Nechtěl bych již dále jít do otázek
ekonomických, o kterých zde budeme ještě
mnoho hovořit. Před námi je zákon
o podnicích. Chtěl bych jen upozornit, že podnik
jako organismus není mrtvý organismus, že je
to také sociální organismus, že v něm
vzniká uvnitř podniku určité klima
pro vytvoření podnětu pro lidi a že
toto klima ekonomické, výrobní a podnikové
je do značné míry předurčováno
obecně politickým klimatem.
Dovolte mi s limitovanými možnostmi přece jenom
ocenit prohlášení vlády ve směrech
několika základních požadavků,
které v současné době se staly zvláště
akutní a zvláště citlivé. Dovolte
mi ocenit, že tyto požadavky prohlášení
nevynechává, že se k nim točí
čelem. Jsou to požadavky voleb, požadavky tisku,
požadavky celé oblasti sdělovacích prostředků.
Myslím, že z tohoto hlediska jistě právem
každý poslanec má pocit, že je třeba,
aby varoval vládu, že bude sledovat plnění.
Myslím, že v této situaci je třeba a
je nutné, abychom za tento čin, za toto prohlášení,
ze kterého je cítit nový duch a nové
postavení problémů, dali do startu vládě
důvěru a vytvořili jí tak podmínky
k tomu, aby mohla své záměry uskutečňovat.
/Potlesk./
Předseda dr. Císař: K faktické
připomínce se přihlásil poslanec Kašpar.
Posl. Kašpar: Měl bych faktickou poznámku
před ukončením diskuse. Je velmi dobré,
že jsme vzájemně k sobě zdvořilí,
že ukončujeme diskusi, ale neměli bychom být
přespříliš zdvořilí k
samotné politice. Myslím tím to, že
když jsme v časové tísni, bylo by správné
- nevím, jak je to v jednacím řádu
- aby častěji bylo oznamováno pořadí
diskutujících, zachyceno od začátku
v pořádku, aby v časové tísni
se mohly skupiny poslanců dohodnout, které problémy
je ještě potřeba do diskuse vnést a
kdo bude mluvčím za příslušnou
skupinu problémů nebo poslanců.
Předseda ČNR dr. Císař: Děkuji
za poznámku. Myslím, že je velmi správná.
Učíme se dělat parlament.
Nyní bychom přerušili naši schůzi
do 14 hodin. Prosím, abyste se dostavili skutečně
včas.
/Schůze přerušena ve 12.39 hod./
/Jednání opět zahájeno ve 14.07 hod./
Předseda ČNR dr. Císař: /zvoní/:
Budeme pokračovat v rozpravě k programu vlády.
Jako první vystoupí poslanec soudruh Koutný.
Prosím, aby se ujal slova.
Posl. Koutný: Vážená Česká
národní rado, jako přípravu na včerejší
a dnešní naše jednání jsme projednali
teze vládního prohlášení ve schůzi
výboru pro národní výbory a národnosti.
Došli jsme k závěru, že jsou solidním
podkladem pro programové zaměření
a orientují pozornost na hlavní problémy
v jednotlivých oblastech společenské činnosti.
Potvrzuje to i znění vládního prohlášení,
které včera přednesl předseda vlády.
Zabývali jsme se především tou částí,
která je věnována problematice národních
výborů. K tomu považujeme za nutné zdůraznit:
Aby se při řešení celé problematiky
národních výborů důsledně
vycházelo z vědecké analýzy postavení
a působnosti nejnižších článků
zastupitelské soustavy - místních a městských
národních výborů - a možnosti
výrazného uplatnění jejich samosprávných
funkcí. Jsme přesvědčeni, že
je to klíčová otázka, jejíž
principiální vyřešení bude východiskem
k řešení celé soustavy národních
výborů a k vytvoření rozhodujících
podmínek pro bezprostřední aktivní
účast občanů na správě
veřejných záležitostí.
Aby všechny návrhy byly vypracovány a projednány
s vědomím, že pro postavení, působnost
a organizaci národních výborů musí
být vytvořeny záruky dlouhodobé stability
tak, aby do budoucna nedocházelo k častým
změnám a reorganizacím. Aby práce
na analýzách a návrzích byly věcně
a časově organizovány tak, aby v jejich průběhu
mohly být rozhodující návrhy předkládány
k posouzení širokému okruhu odborníků
vědy i praxe. Na posuzování návrhů
se bude aktivně podílet také náš
výbor. Chtěl bych proto zdůraznit nutnost
včasného a odpovědného vypracování
harmonogramu prací a rozvržení úkolů
tak, abychom se v závěru prací nedostali
do nepříjemné časové tísně.
Je nesporné, že jedním ze základních
předpokladů při řešení
postavení a úlohy národních výborů
ve společnosti bude správné rozhodnutí,
jaká bude finanční politika uplatňovaná
vůči národním výborům
i národními výbory samotnými, jak
budou řešeny jejich rozpočtové vztahy,
finanční pravomoc národních výborů,
jaký bude rozsah jimi řízeného hospodářství
atd., prostě, jak budou řešeny otázky
ekonomicko-finanční. V této souvislosti nás
velmi zajímá a myslím, že bude zajímat
i všechny občany českých zemí,
jak to bude s převodem rozpočtových prostředků
na Slovensko. I když v podstatě s tím počítáme
za předpokladu, že půjde o opatření
podporující rozvoj celé československé
ekonomiky, upozorňujeme, že občané některých
našich měst a vesnic - a to ve všech krajích
- mají řadu oprávněných požadavků,
které je třeba v zájmu celé naší
společnosti řešit. Tak například
zemědělství Jihočeského kraje
by jistě mohlo vyprodukovat více výrobků,
kdybychom tam vytvořili lepší podmínky
pro život pracujících. A to platí v
určité obdobě o všech našich krajích.
Ozvalo se to dosti jasně v diskusi, zejména pokud
šlo o zdravotnictví a o školství. Myslím
proto, že jedním ze základních úkolů
ministerstva financí České socialistické
republiky musí být zpracování koncepce
finanční politiky české vlády
vůči národním výborům.
Vzhledem k ústavnímu zákonu o postavení
národností postrádáme v prohlášení
aspoň náznak řešení národnostní
problematiky. I když vláda neměla pro vypracování
svého prohlášení potřebný
čas a klid, myslím, že vládní
prohlášení je dobře promyšleno,
že vychází z našich možností
a jeho uskutečňování může
přinést českému národu žádoucí
prospěch. Všechen náš lid musí
však vytvořit podmínky pro to, aby vláda
mohla úspěšně pracovat. V naší
práci a jednání bychom všichni měli
mít stále na paměti, že oportunismus
a snaha o popularitu nemůže vést k dobrým
výsledkům. Jedině vysoká odpovědnost
vůči společnosti někdy i s potřebnou
odvahou a statečností může vést
k vytyčeným cílům. /Potlesk./
Předseda dr. Císař: Děkuji.
Hovořit bude poslanec Pacovský.
Posl. Pacovský: Vážené soudružky
a soudružky, dovolte nejdříve, abych vás
požádal o prominutí, že jsem nerespektoval
vzájemnou solidaritu a nezřekl se slova. Je to proto,
že včera skončil první sjezd českého
ROH, kde byly ustaveny nové orgány a asi těžko
bychom našim členům vysvětlovali, proč
k tak závažné otázce jako je vládní
prohlášení z našeho odborářského
klubu poslanců prakticky nezaznělo ani slovo. Pro
příště slibuji - kdybychom se dostali
do podobné situace že budu solidární
a vzdám se slova.
Sjezdem, který včera skončil, se prakticky
po desetiměsíčním úsilí
za novou odborovou politiku uzavírá významná
etapa výstavby odborového hnutí, které
se dobrovolně sdružuje ve společenství
národních odborových svazů a svébytných
národních organizacích - české
a slovenské Revoluční odborové hnutí,
na federálním principu. Nové uspořádání
odborů odpovídá přáním
a potřebám našich členů, odpovídá
i nárokům, které na nás klade nová
odborová politika.
Průběh a jednání I. českého
všesvazového sjezdu jsou důkazem toho, že
vláda České socialistické republiky
bude mít v České radě odborových
svazů významného partnera. Partnera, u kterého
najde podporu při realizaci myšlenek ledna. A právě
v tomto směru má projednávané vládní
prohlášení veliký význam. Prohlášení
chápeme jako dokument, který může do
značné míry rozptýlit obavy o důslednou
realizaci polednové politiky a přispět k
určitému politickému uklidnění,
bez kterého je uskutečňování
našich složitých politických a ekonomických
úkolů téměř nemožné.
Ohlasy, které mělo vystoupení presidenta
republiky soudruha Ludvíka Svobody a dalších
čelných představitelů na sjezdu českého
odborového hnutí u našich pracujících
nás nenechává na pochybách, že
lidé si vřele přejí, aby politické
napětí bylo moudře překonáno,
aby byl vytvořen potřebný klid pro iniciativní
práci.
Návrh programového prohlášení
vlády České socialistické republiky
jako celek považujeme jako dokument velmi vyvážený,
zejména z hlediska cílů a možností,
které si vláda ČSR staví před
sebe a před českou veřejnost. Zejména
oceňujeme, že vláda považuje styk s odbory
a vzájemnou konfrontaci zájmů a stanovisek
v období přípravy základních
vládních rozhodnutí, za základní
a trvalou metodu práce k dosažení vytyčených
cílů. To umožní přímou
účast odborů nejen na tvorbě vládní
politiky, ale přinese to také posílení
pocitu společné odpovědnosti odborových
orgánů za přijatá rozhodnutí.
Takový přístup považujeme za rozvíjení
a praktické uplatnění toho, čemu říkáme
pozitivní program polednové politiky. Takový
systém práce umožní českému
odborovému hnutí, aby se projevilo nejen jako zájmová
organizace pracujících, zbavená dřívějších
deformací, ale i jako politická síla, která
se chce plně podílet na výstavbě české
a upevnění československé státnosti.
Jsme si vědomi mimořádné složitosti
i obtížnosti současných podmínek,
a to společenských i hospodářských,
za nichž se vláda České socialistické
republiky ujímá své funkce. Odbory nechtějí
tuto situaci ještě více komplikovat, ale v
duchu vládního prohlášení ji
pomáhat aktivně řešit. Budeme přitom
vycházet z programu odborových orgánů,
jehož konkretizací pro rok 1969 je dohoda vlády
a Ústřední rady odborů ze dne 11.
listopadu 1968. Jsme přesvědčeni, že
požadavky ve mzdové a sociální oblasti,
zakotvené v uvedené dohodě jsou realizovatelné.
Otevřeně však zároveň vyjadřujeme
určité obavy z cenového vývoje v roce
1969, který by mohl narušit předpokládaný
2,5 - 3% růst reálných mezd a příjmů
pracujících.
Očekáváme proto, že federální
vláda i vláda České socialistické
republiky plně převezmou závazky dřívější
vlády. Patřičnou pozornost bude nutno věnovat
zejména kontrole vývoje cen, a to nejen průměrných
cen, ale i z hlediska vlivu jejich pohybu na sociální
a příjmové skupiny obyvatelstva. Ke správnému
vývoji sociální politiky chceme sami přispět
tím, že budeme hlouběji analyzovat strukturu
a vývoj spotřebního koše. Naši
vlastní odborovou politikou zejména v sociální
oblasti a naší práci vůbec chceme nadále
více opírat o modernější pracovní
metody, podobně jak to předpokládá
prohlášení vlády. Proto také
požadujeme od vlády, aby za naší spolupráce
bylo urychleně stanoveno životní minimum a
více využívány analýzy spotřebního
koše i podle oblastí, jako solidního východiska
formování odpovídající sociální
i mzdové politiky.
Předpokládáme proto, že také
nová česká vláda uzavře podobnou
dohodu s Českou radou odborových svazů jako
představitelem ROH v českých zemích.
Tato dohoda by měla nejen konkretizovat na podmínky
a potřeby pracujících českých
zemí to, co je obsaženo v dohodě vlády
a ÚRO. Měla by zároveň co nejvíce
konkretizovat programy českých odborových
svazů, které přesněji vyjadřují
hlubší problémy a oprávněné
požadavky pracujících v jednotlivých
odvětvích národního hospodářství.