Dalším bodem dnešního pořadu je
Generální kontrolor je představitelem Nejvyššího
kontrolního úřadu České socialistické
republiky a volí jej Česká národní
rada, které je také ze své funkce odpověden.
Podle § 36 odst. 1 jednacího řádu se
koná tato volba tajným hlasováním.
Byl mi předložen písemný návrh,
aby generálním kontrolorem byl zvolen dr. Václav
Hromádka. Je to návrh jediný, opatřený
ve smyslu ustanovení § 135 odst. 2 jednacího
řádu podpisy 20 poslanců.
Ptám se, zda nemá jiná dvacetičlenná
skupina poslanců České národní
rady připraven jiný návrh na volbu generálního
kontrolora? /Nikdo se nehlásí./
Není tomu tak.
Navrhuji, abychom - i když v tomto případě
nebyla splněna nejméně jednotýdenní
lhůta pro doručení návrhu předem
- přesto tento návrh vzali v úvahu. Podle
§ 13 odst. 1 jednacího řádu rozhoduje
Česká národní rada o tom, zda se návrh
má stát předmětem jednání,
a to prostým hlasováním bez rozpravy.
Kdo tedy souhlasí s tím, aby Česká
národní rada předložený návrh
na generálního kontrolora projednala, nechť
zvedne ruku. /Děje se./
Děkuji. Kdo je proti? /1 hlas./
Kdo se zdržel hlasování? /Nikdo./
Návrh se tedy stane předmětem jednání.
Přistoupíme k hlasování, a to tak,
že každému poslanci bude v předsálí
vydána kandidátní listina, kterou může
ve vyhrazeném prostoru upravit a hlasovací lístek
vložit do volební schránky.
Prosím současně ověřovatele
České národní rady, aby dbali na pořádek
při vydávání listin a při hlasování
a aby potom České národní radě
oznámili výsledek hlasování.
Přerušuji nyní schůzi až do skončení
volby.
/Schůze přerušena./
Předseda ČNR dr. Císař /po
opětném zahájení schůze/: Budeme
pokračovat v přerušené schůzi.
Ověřovatelé skončili svou práci
a prosím, aby všichni poslanci zaujali svá
místa. Prosím poslance dr. Chytila, aby sdělil
výsledek hlasování.
Posl. dr. Chytil: Vážená Česká
národní rado, dovoluji si vám sdělit
znění protokolu o výsledku volby generálního
kontrolora.
Podle příslušných ustanovení
jednacího řádu ČNR bylo poslancům
vydáno celkem 143 hlasovacích lístků.
Odevzdáno bylo 143 hlasovacích lístků,
z toho 143 platných lístků. Upozorňuji,
že jeden ze soudruhů poslanců poznamenal, že
se zdržuje hlasování, ale jméno neškrtl,
a proto musíme považovat tento hlas za platný.
Podle § 32 odst. 1 a § 35 odst. 1 zákona ČNR
č. 1/1969 o jednacím řádu ČNR
je pro zvolení kandidáta zapotřebí
nadpoloviční většina hlasů přítomných
při volbě, tj. 72 hlasů.
Podle součtu odevzdaných hlasů, provedeného
ověřovateli České národní
rady, obdržel navržený kandidát dr. Václav
Hromádka celkem 135 hlasů, proti kandidátovi
bylo odevzdáno 8 hlasů. Kandidát dr. Václav
Hromádka obdržel nadpoloviční většinu
hlasů přítomných při volbě
a byl tedy podle § 32 odst. 1 a § 35 odst. 1 zákona
ČNR č. 1/1969, o jednacím řádu
České národní rady, zvolen generálním
kontrolorem.
Předseda ČNR dr. Císař: Podle
sdělení poslance dr. Chytila byl dr. Václav
Hromádka zvolen generálním kontrolorem. Poněvadž
je přítomen, dovolte, abych mu také naším
jménem blahopřál.
Tím jsme projednali čtvrtý bod pořadu
schůze.
Pátým bodem dnešního pořadu je
Zpravodajkou je poslankyně dr. Pátková, prosím
ji, aby se ujala slova.
Zpravodajka posl. dr. Pátková: Soudružky
a soudruzi, ústavně právní výbor
projednal na své schůzi dne 16. ledna návrh
zákona o nabývání a pozbývání
státního občanství České
socialistické republiky a pověřil mě
zpravodajstvím o tomto návrhu.
Prosím, abyste si představili trojstupňovou
pyramidu, na jejímž vrcholu je článek
pátý ústavního zákona o československé
federaci. Tento článek ustanovil:
1. Státní občan každé z obou
republik je zároveň státním občanem
Československé socialistické republiky.
2. Občan jedné republiky má na území
druhé republiky stejná práva a povinnosti,
jako občan této republiky.
3. Zásady nabývání a pozbývání
státního občanství republik stanoví
zákon Federálního shromáždění.
Stalo se tedy, že podle tohoto článku vzniklo
dnem 1. ledna letošního roku na území
ČSSR dvojí státní občanství
- České socialistické republiky a Slovenské
socialistické republiky, nehledíc ke třetímu
státnímu občanství - Československé
socialistické republiky.
Sestupme na nižší, počtem druhý
stupeň oné pyramidy, a tím nižší
právní normu. Nabudeme vědomosti, že
k provedení onoho pátého článku
ústavního zákona o čs. federaci bylo
zapotřebí podle jejího třetího
odstavce dalšího zákona, nikoliv již ústavního,
který by stanovil zásady nabývání
a pozbývání státního občanství
obou republik.
Stalo se tak zákonem Národního shromáždění
č. 165 ze dne 19. prosince loňského roku.
Tento zákon vymezil základní hlediska pro
určení, kdo z dosavadních československých
občanů je k 1. lednu 1969 státním
občanem České socialistické republiky
a kdo státním občanem Slovenské socialistické
republiky. Dále stanovil zásady pro nabývání
a pozbývání státního občanství
obou republik.
Při projednávání tohoto zákona
v Národním shromáždění
zdůraznili někteří poslanci, že
pojetí tohoto zákona, pokud jde o dvojí státní
občanství, je ojedinělé ve světě.
Proto žádali, aby ve všech osobních dokumentech
pro pobyt v zahraničí bylo uvedeno jen příslušenství
k ČSSR. Dokonce se ozývaly hlasy, aby tento zákon
nebyl projednáván, a zda je vůbec nutné,
aby byl schvalován. I to bylo možné, ovšem
jen za toho předpokladu, kdyby došlo ke změně
pátého článku ústavního
zákona o československé federaci.
Akademik poslanec Knapp označil tuto možnou změnu
za příliš drahou cenu, za kterou by se měnil
ústavní zákon o federaci dříve,
než by vůbec vstoupil v účinnost. Národní
shromáždění se patrně této
ceny zaleklo a zákon o zásadách schválilo.
Současně však dospělo k závěru,
že bude třeba, aby se Federální shromáždění
v letošním roce vrátilo k problematice státního
občanství a na základě potřebných
rozborů přijalo komplexní úpravu,
která by odpovídala potřebám praxe
i důležitosti, kterou má tato problematika
pro všechny občany obou republik.
S přijetím zákona schválilo plénum
Národního shromáždění
i návrh usnesení tohoto znění: "Národní
shromáždění při schvalování
zákona o zásadách nabývání
a pozbývání státního občanství
ukládá vládě ČSSR, aby nejpozději
do 30. června 1969 předložila návrh
zákona o zásadách zákonů o
státním občanství k provedení
článku pátého ústavního
zákona o čs. federaci."
Nezbývá nám dnes proto nic jiného,
než abychom sestoupili na třetí a poslední
stupeň pyramidy, který dostal přesně
vymezený úkol, aby zásady zákona Národního
shromáždění uvedl v život, neboť
zásady nelze použít v praktickém životě.
Musí být podrobně provedeny v zákonech
obou republik, a tak se poslední stupeň pyramidy
zákonodárného postupu skládá
ze dvou dílů, nikoli z jednoho kvádru. Jsou
to dva zákony o nabývání a pozbývání
státního občanství ČSR a SSR.
Přitom upozorňuji, že Slovenská národní
rada do prosince loňského roku již tento zákon
schválila a je obdobný s naším právě
projednávaným návrhem zákona.
Tento návrh - mohu říci - je jen logickým
důsledkem toho, co jsem právě uvedla a schválení
tohoto zákona je nutnou nezbytností.
Návrh zákona má 24 paragrafů a skládá
se, kromě úvodního ustanovení, že
4 částí.
Paragraf 1, ono úvodní ustanovení, říká:
Státní občan ČSR je zároveň
státním občanem ČSSR. Bude mít
takto i na našem území dvojí státní
občanství.
Paragrafy 2 - 7 tvoří první část
označenou Státní občané republiky
a určuje, kdo je státním občanem.
Podle § 2 odst. 1 je jím ten, kdo měl k 1.
lednu 1969 státní občanství Československé
republiky, jestliže se narodil na území ČSR.
To znamená, že Češi, kteří
se narodili na Slovensku, i když mají trvalý
pobyt na území ČSR, musí si podle
§ 3 zvolit státní občanství prohlášením
do 31. prosince 1969.
Přednost narození před trvalým pobytem,
který by se zdál na první pohled logičtější,
byla v návrhu dána proto, že podle statistických
dat z roku 1967 žije na území SSR asi 46 000
Čechů a na území ČSR asi 350
000 Slováků. Počet Čechů narozených
na Slovensku od vzniku republiky mi není znám, ale
je to jistě ohromný počet občanů,
kteří budou nuceni zvolit si státní
občanství prohlášením u MNV,
pověřeného vedením matrik, v cizině
u diplomatické mise nebo konzulárního úřadu.
Podotýkám, pokud jsem s nimi mluvila, znám
jich mnoho, protože jsem žila dlouho na Slovensku, ovšem
narodila jsem se v Praze a nebudu muset volbou zvolit státní
občanství, mají z toho nesmírnou "radost".
Nedovedou to pochopit, i když jsou to právníci.
Státní občan ČSR může
si zvolit státní občanství SSR a naopak,
ovšem také nejpozději do 31. prosince 1969.
Děti mladší 15 let sledují státní
občanství rodičů a nabývají
je narozením.
Bližší předpisy o tom jsou v části
druhé označené Nabývání
státního občanství republiky.
Protože samozřejmě budou existovat smíšená
manželství mezi Čechy a Slováky i nadále
nabude jejich dítě narozením státního
občanství té republiky, na jejímž
území se narodilo. Kdyby si rodiče pro ně
přáli druhé státní občanství,
museli by se o tom dohodnout. V případě neshody
by rozhodl soud a musí zvolit občanství prohlášením
do 6 měsíců po narození dítěte.
Těhotné matky budou mít tedy starost, kde
slehnout, budou-li se chtít vyhnout volbě prohlášením.
Dítě ze smíšeného manželství,
které se narodilo v cizině, nabývá
státního občanství ČSR, je-li
tímto občanem matka. Je-li jeden z rodičů
cizincem, nabývá dítě občanství
ČSR, je-li jím druhý z rodičů.
Státního občanství se nabývá
také sňatkem, jak stanoví § 9. Předpokládá
to ovšem prohlášení učiněné
do 6 měsíců po uzavření manželství.
Cizinka k tomu potřebuje souhlasu ONV.
Státní občanství lze získat
také udělením za podmínek § 10,
11 a 12.
Část třetí pojednává
o pozbývání státního občanství.
Paragraf 13 má obecná ustanovení toho se
týkající, § 14 upravuje propuštění
ze státního svazku a § 15 jedná o odnětí
státního občanství. Jeho text je velmi
stručný a zní: "Pro pozbývání
státního občanství republiky odnětím
platí dosavadní právní předpisy."
To znamená, že tento paragraf přebírá
ustanovení § 7 zákona o nabývání
a pozbývání státního občanství
194/49 ve znění zákona 72/58. Pro informaci
cituji tuto starou normu, kterou recipuje, čili přebírá
nový zákon:
1. ministerstvo vnitra může státní občanství
odnít osobě, která se zdržuje v cizině
a
ad a/ vyvíjela nebo vyvíjí jakýmkoliv
způsobem činnost státu nepřátelskou
nebo takovou, která může porušit zájem
státu nebo
ad b/ nezákonně opustila území ČSSR
nebo
ad c/ nevrátí se do vlasti do stanovené lhůty,
nejméně do 30 dnů /ze zámoří
90/ ode dne doručení výzvy k návratu.
2. Ministerstvo vnitra může státní občanství
odnít také osobě, která má
ještě jinou státní příslušnost
nebo která se zdržuje v cizině nepřetržitě
po dobu pěti let bez platného čs. dokladu,
opravňujícího k pobytu v cizině.
3. Je-li doručení rozhodnutí o odnětí
státního občanství nebo výzvy
k návratu do vlastních rukou příjemce
obtížné, může být nahrazeno
veřejnou vyhláškou.
K tomu považuji za nutné uvést, že ministr
vnitra prohlásil, že tohoto ustanovení nepoužije
proti našim občanům žijícím
v cizině do oné komplexní úpravy,
o které jsem se již zmínila.
Část čtvrtá "Ustanovení
společná, přechodná a závěrečná"
je zajímavá tím, že v § 18 je sice
krátká, ale přece jen zpětná
účinnost zákona v našem právním
řádu neobvyklá s ohledem na naše děti
narozené po 1. lednu 1969 do dne počátku
účinnosti tohoto zákona.
Dále připomínám, že prohlášení
ve lhůtách stanovených tímto zákonem
lze učinit pouze jednou a provedení volby, popř.
uzavření dohody se poznamená v občanském
průkazu.
Konečně jsme se ocitli u paty pyramidy právních
předpisů o státním občanství.
Mně v této chvíli napadá jedno lapidární
české přísloví o hoře,
která se chystá k tomu, aby porodila myš. Domnívám
se, že jsme naplněni stejnými pocity, jako
byli poslanci Národního shromáždění
ve své schůzi dne 19. prosince loňského
roku. Považuji za svou povinnost, abych zde zdůraznila,
že naše veřejnost je naplněna stejnými
pocity, že ouvertura k přijetí tohoto návrhu
ve veřejnosti je komponována krajně nevlídně
a nelaskavě a někdy dokonce i velmi hrubě.
Českoslovenští občané tvrdí,
že tato zákonná úprava pyramidy právních
předpisů je v rozporu se zdravým rozumem
a v rozporu s jejich konkrétní a jednoduchou představou.
Všeobecně se volá po jednotném čs.
státním občanství nejen na území
ČSR, ale také na území SSR, a to i
za cenu změny článku 5 ústavního
zákona o čs. federaci. Změna koncepce státního
občanství daná tímto článkem
v rámci komplexního řešení federální
vládou v tomto směru byla by uvítána
na území obou našich republik. Přinesla
by podstatné zjednodušení věci, která
se dotýká každého z nás jak na
území České, tak i Slovenské
republiky. Nemůžeme nic jiného dělat
než říci, že je čas, aby se ozvaly
hlasy občanů obou republik. Jde o to, aby řekli,
jakým způsobem se staví v této situaci
k úpatí třístupňové
pyramidy. Poněvadž zatím právnicky není
nic jiného, navrhuji, aby plénum ČNR schválilo
zákon o nabývání a pozbývání
státního občanství České
socialistické republiky ve znění návrhu
ústavně právního výboru, k
němuž nemám připomínek a nenavrhuji
také žádnou změnu. /Potlesk./