Předseda dr. Císař: Děkuji.
Slovo má poslanec ing. Rusek.
Posl. ing. Rusek: Vážená Česká
národní rado, soudružky a soudruzi, chtěl
bych se stručně vyjádřit k těm
připomínkám, které vznesl místopředseda
vlády soudruh Červinka.
V prvé řadě bychom si měli ujasnit
smysl tohoto zákona, poněvadž podle smyslu
ho musíme formulovat a podle smyslu jsme ho před
vánocemi v jednotlivých komisích České
národní rady a nyní také po vánocích
projednávali.
My, kteří jsme se k němu vyjadřovali,
viděli jsme smysl v tom, že zákonodárný
sbor, tedy Česká národní rada, musí
samozřejmě ve své funkci, pokud má
skutečně fungovat jako zastupitelský orgán,
mít jednak zdroj informací a nástroj na jejich
opatřování, který je naprosto nezávislý
na výkonných orgánech, na vládě
republiky, a to proto, poněvadž Česká
národní rada jako zastupitelský orgán
nemůže připustit monopol informací,
které by dostávala právě prostřednictvím
výkonných orgánů republiky. Proto
tento kontrolní úřad podléhá
pouze České národní radě jako
zastupitelskému sboru a žádnému jinému
orgánu a je to také nástroj ke kontrole vlády
a její práce. Musí být koncipován
proto v tom smyslu, jaká je kontrolní funkce České
národní rady. Tato kontrolní funkce nemůže
být v žádném případě
nějakým způsobem omezována, zvláště
ne proto, když nejsou jasné další zákony
a předpisy, poněvadž bychom omezili tímto
zákonem tuto kontrolní funkci a tak omezujeme svou
vlastní působnost. To je jedna stránka věci.
Je fakt, že tuto práci by měli vykonávat
členové, tedy poslanci České národní
rady.
Stav je takový, že poslanci ČNR jsou složeni
z různých profesí, společenských
vrstev, mají různou úroveň potřebné
kvalifikace právě k takovému výkonu,
avšak na druhé straně ke kvalifikované
práci je nesporně zapotřebí také
úroveň. Se stávajícím vývojem
dělby práce se řada činností
stává specializovanými činnostmi,
ke kterým je třeba určité zvláštní
průpravy, zvláště za situace, kdy poslanci
nejsou uvolněni ze svého zaměstnání
plně pro výkon své funkce, je nutné
mít specificky kvalifikovaný orgán pro kontrolu
a zjišťování ve všech oblastech,
které by zastupitelský orgán ČNR považoval
za nutné. Je to oblast ekonomiky, kulturního a jiného
života.
Nedovedu si představit, že bez solidních a
seriózních informací, nezávisle získaných
z různých zdrojů, bez možností
jejich vzájemného prověřování,
se bude tato činnost konat. Chápu obavy soudruha
prof. Červinky, místopředsedy vlády.
Vyplývají nesporně z toho, že každý
určitý orgán a instituce, která se
konstituuje, má tendenci vyvíjet se podle svých
vlastních vnitřních zákonitostí.
Totéž platí pro všechny jiné orgány
a instituce. V tomto směru tento kontrolní úřad
bude pracovat podle plánu, který budou schvalovat
orgány České národní rady,
tedy orgány zastupitelského sboru a do budoucna
jsou vždycky otevřené dveře, abychom
se - tak jak to říkal premiér soudruh ing.
Rázl - ve vzájemné spolupráci a konzultaci
na sporných věcech dohodli k obecnému prospěchu.
Proto navrhuji, aby zákon byl schválen tak, jak
byl předložen ve zprávě zpravodaje.
Děkuji.
Předseda dr. Císař: Hovoří
poslanec dr. Veltruský.
Posl. dr. Veltruský: Vážené poslankyně,
vážení poslanci! Myslím, že nejde
jen o nedorozumění, nýbrž že jde
o určitou zásadní záležitost,
která se zde odrazila v názoru, který vyslovil
poslanec Červinka a která byla předmětem
diskusí v obou výborech, když se návrh
tohoto zákona projednával. Jde v podstatě
o dvě otázky.
Jedna je negativní, tzn. abychom nezaložili v novém
kontrolním orgánu ten systém potlačovatelské
a policejní kontroly, který byl spojen s dřívějším
systémem kontroly a
za druhé, aby se nezaložil systém, který
by měl takový extenzívní rozsah, že
by kontroloval v tomto státě všechno a tudíž
nic, že by zasahoval do podnikové sféry.
Se zpracovateli podkladů pro tento zákon ovšem
se nedošlo v žádném případě
k rozporu, neboť oni trvali na tom, že činnost
nebo rozsah působnosti se na podnikovou sféru nemá
vztahovat z řady důvodů, které není
nutno uvádět.
Hlavní důvod je, že podobný způsob
přístupu k podnikatelské činnosti
by nutně a zcela podryl zámysly ekonomické
reformy - podnikavost podniků, vytvořil ovzduší
krytí zad, papírového úřadování,
neboť podnikatelské riziko by bylo trestné,
čímž bychom se dostali do situace, že
bychom v zárodku tímto způsobem zabrzdili
ekonomickou reformu.
Tyto úmysly nemají ani navrhovatelé nebo
zpracovatelé podkladů, ani zákonodárci.
Problém byl ten, který jsme se pokoušeli několikrát
vtělit do formulace zákona, jak tuto otázku
vystihnout v situaci, kdy jsou rozpracovány nebo připraveny
řady dalších zákonů, které
nám vlastně teprve vymezí pojem podnik.
V podstatě jde o to, že rozsah působnosti je
myšlen na rozpočtové organizace v dnešní
terminologii. Tato terminologie zřejmě zachována
nebude. Měla by se tam dát poznámka nebo
douška, že rozsah oprávnění se
nevztahuje na podnikatelskou sféru. Podle mého laického
názoru se to zdálo být vyhovující.
Byla vznesena otázka, co je to podnikatelská sféra.
Ta bude vymezena zákonem o podnicích. Není-li
rozporu v této otázce, máme zde dvě
možnosti:
1. Z hlediska záměrů a zámyslů
zákonodárce pečlivě sledovat další
zákony, které v nejbližším půl
roku nebo v dalších obdobích budou zde procházet,
aby tam byl tento vztah vyjasněn.
2. Požádat o pokus formulování, který
se nezdařilo udělat, ačkoliv se nelze v současné
době opřít o jasně vymezený
právní pojem, pokud se to vztahuje k problematice,
o které hovořil dopoledne prof. dr. Chytil, o pocitu
rozsahu a moci zákonů.
V žádném případě není
a nebylo úmyslem, a to snad by se mělo vyjádřit
v důvodové zprávě, v současné
terminologii postihovat touto formou kontroly podnikovou sféru.
Jak jsem dodatečně listoval v důvodové
zprávě, to pojetí tomu neodpovídá.
Na straně 6 důvodové zprávy text říká,
že Nejvyšší kontrolní úřad
má právo kontroly úvěrové činnosti
státu. Zde v této formulaci se projevuje úplně
jiný smysl. Cituji: "V oblasti úvěru
bude uskutečněna kontrola především
z hlediska celospolečenské funkce úvěru
při uskutečňování hospodářské
politiky a zabezpečování peněžní
rovnováhy a měnové stability z hlediska cenové
likvidity komerčních bank. Přitom bude respektována
komerční stránka jejich činnosti."
Z hlediska diskuse a názorů tato pasáž
důvodové zprávy sem nepatří,
odporuje tomu, co bylo diskutováno. Tato činnost
se má vztahovat na úvěrovou činnost
státu, na úvěry, které přijímá
nebo uzavírá stát. Zde je extenzívně
vykládán pojem. O to by se mohl poslanec Červinka
opřít. Pojem stát je zde vykládán
na úvěrovou sféru. V jiných případech
to není.
Třetí záležitost, která je zde
ve spojení, je klíčová záležitost
- celá problematika Nejvyššího kontrolního
úřadu. Je to podle názorů výborů
otázka kádrového vybavení tohoto úřadu,
důsledného požadavku na kvalifikaci kádrů,
které tuto kontrolu mají vykonávat, neboť
nedostatek kvalifikace velice snadno svádí k tomu,
že kontrola se přemění v jiný
typ kontroly než bylo na mysli. Možná, že
tato otázka je klíčová pro další
fungování a myslím také, že celý
systém fungování vyžaduje určitou
dobu záběhu.
Další problém, který by možná
s touto velmi citlivou otázkou měl být spojen
a měl by být probrán na národní
radě, aby se k němu vyjádřila - to
je statut tohoto úřadu. Jak víme z nechvalně
známých zkušeností minulých let,
zákony byly málo důležité, důležitější
byla prováděcí nařízení
a ještě důležitější
statut a nejdůležitější směrnice,
které leckdy změnily nebo obrátily smysl.
Myslím, že do vínku naší činnosti
a působnosti bychom si měli dát i dodržování
této primitivní zákonné zásady,
že nižší právní normy nemohou
měnit řídící normy hlavní.
Předseda ČNR dr. Císař: Ještě
se o slovo přihlásil posl. ing. Josef Toman.
Posl. ing. Toman: Snad několik vysvětlení
ke konkrétním připomínkám místopředsedy
vlády soudruha Červinky.
Na straně 2 v bodu c/ se hovoří o hospodaření
s hmotnými, finančními a ostatními
prostředky republiky a o jejich zdrojích. Důkladně
jsme prodiskutovali tuto otázku a máme na mysli
státní majetek republiky, ať je definován
potom příslušným ustanovením
jakkoliv. Tento zákon nemůže majetek republiky
definovat. Myslím, že tato obava, budeme-li věci
takto rozumět, není zcela opodstatněná.
Pokud jde o stranu 8, domnívám se, že je-li
takto definován předmět kontroly, je možno
také klidně přistoupit na to, že zjištěné
závady jsou orgány a organizace povinny bez průtahů
odstraňovat. Místopředseda vlády to
váže na základní extenzívní
vysvětlení. Navrhuji doplnit informaci, myslím,
že by to stačilo v důvodové zprávě,
ale kdyby to bylo nutné, tedy jako bod d/ § 2 negativní
ustanovení, že funkcí Nejvyššího
kontrolního úřadu republiky není kontrola
úrovně hospodaření v podnikové
sféře.
Dosvědčí mi to mnoho členů
rozpočtového i plánovacího výboru
i výboru ústavně právního.
Po celou dobu diskuse jsme dali celou řadu návrhů
právě k upřesnění proti původně
předloženému návrhu, aby bylo možno
vysvětlovat funkci tohoto úřadu extenzívně,
proti tomu argumentoval místopředseda vlády.
Tak by bylo možno věc přijmout.
Česká národní rada má právo
kontrolovat vládu v určitých věcech
zcela vlastním orgánem, např. pokud jde o
rozpočtové hospodaření nemůže
být solidní demokratický režim bez kontroly
např. nad státním závěrečným
účtem a finančním hospodařením.
Mohlo by se kritizovat, že tento zákon nebyl přijat
současně s pověřením vlády.
Schválení tohoto zákona nelze odložit.
Chtěl bych požádat vládu, aby brala
v úvahu to, že jsme skoro před chvílí
spontánně vyslovili důvěru, aby k
nám také měla důvěru, že
naše úmysly jako zákonodárců
jsou shodné, že Česká národní
rada v žádném případě
nemá v úmyslu, to mohu říci jménem
obou výborů, které předkládají
návrh, aby se dal jakkoli vysvětlovat zákon
a v praxi postupovat v rozporu s ekonomickou reformou, která
je integrální součástí vládního
prohlášení. Myslím, že se můžeme
na vhodné interpretaci i na vhodné příslušné
úpravě domluvit. Příslušné
vysvětlení buď v důvodové zprávě
nebo v doplňkové formulaci si uváží
zpravodaj. S tím je možno tento návrh zákona,
tak jak byl předložen, přijmout.
Předseda dr. Císař: Slovo má
poslanec dr. Adam.
Posl. dr. Adam: Dovolte mi, abych navrhl zpravodaji úpravu
textu tak. aby to, co bylo předneseno, mohlo být
vyřízeno. Navrhuji, aby v paragrafu 2 odst. c/ byla
přidána tato věta: "Toto právo
kontroly se nevztahuje na hospodářské organizace
/podnikatelskou sféru/." Současně v
důvodové zprávě k tomuto bodu čtvrtý
odstavec str. 6 ponechat větu: "Nejvyšší
kontrolní úřad bude dále poskytovat
České národní radě podklady
pro výkon její kontrolní působnosti
v oblasti úvěrové a devizové činnosti
státu." Zbytek odstavce škrtnout.
Dále navrhuji, aby na straně 8 textu návrhu
zákona v § 13 odst. 3 zněl takto: "Zjištěné
závady a jejich příčiny jsou kontrolované
organizace a orgány bez průtahu povinny odstraňovat,
jakmile nález nabyl právní moci, resp. jakmile
nabylo právní moci rozhodnutí o odvolání."
Dále navrhuji, aby § 22 byl označen jako §
23 a před to, aby byl vřazen § 22 tohoto znění:
"Právo na odvolání proti nálezu
a rozhodnutí Nejvyššího kontrolního
úřadu ČSR ve smyslu správního
řádu není tímto zákonem dotčeno."
Předseda ČNR dr. Císař: Děkuji.
Hlásí se ještě někdo o slovo?
/Nikdo./ Dávám zpravodaji poslanci dr. Grospičovi
závěrečné slovo.
Zpravodaj posl. dr. Grospič: Soudružky a soudruzi
poslanci, chtěl bych k tomu, co zde bylo řečeno
a navrženo, říci ještě toto: Především
k zásadním připomínkám z hlediska
součinnosti národní rady s vládou.
Je nesporné, a všichni si to přejeme, aby i
v zákonodárné působnosti tato součinnost
byla běžná. Ovšem chtěl bych upozornit
na jednu důležitou okolnost. Tak jako má svůj
autonomní ústavně politický prostor
vláda, např. v tom, že by bylo nepřiměřené,
aby se bezprostředně zasahovalo do toho, zda má
na základě toho či onoho zákona uplatnit
svou nařizovací působnost, stejně
má svůj autonomní prostor Česká
národní rada. Rozhodování o zákonu
o jejím orgánu, právě tak jako o jejím
jednacím řádu, je především
její věcí.
Je myslím správné - ovšem ne zase za
každých okolností - vytyčovat maxima
pro legislativní činnost, zvláště
v tomto období. Kdybychom byli lpěli na takových
maximech, tak jsme dodnes neměli federalizační
ústavní zákon a základní společenské
rozpory, které by zde byly, by byly ještě hlubší
a ještě více by nám celou situaci zauzlovaly.
Já si myslím, že je třeba se na to podívat
reálně a z tohoto hlediska souhlasím se všemi
předřečníky pokud jde o to, že
rozhodnutí o tomto zákonu odkládat nelze.
Pokud jde o návrhy a připomínky, vzal bych
to od konce. Nejdříve poslanec Adam. Mé stanovisko
je takové, že tyto připomínky jsou pro
nás nepřijatelné z hlediska jejich zakotvení
do návrhu zákona, protože celý tento
kontrolní orgán je právě koncipován
nikoli jako kontrolní orgán administrativní,
před nímž by se odehrávalo nějaké
administrativní řízení. Toto my právě
tímto návrhem zákona vylučujeme a
kdybychom tam aplikovali předpisy o obecně správním
řízení, vraceli bychom se k tomu, co zde
bylo a co samozřejmě má tendenci přežívat
a co by nám právě komplikovalo a mařilo
realizování ekonomické reformy v těch
představách a tendencích, jak zde byly dnes
nejen v programovém prohlášení, ale
i ve vystoupeních poslanců vyjádřeny.
Tyto obavy byly už vyslovovány při projednávání
této otázky ve výborech. Myslím, že
pro danou situaci skutečně postačí,
budou-li tyto věci vysvětleny ve smyslu doporučení
profesora Veltruského i poslance Adama. Budou vysvětleny
v příslušných úpravách
důvodové zprávy.
Pokud jde o připomínky místopředsedy
vlády prof. ing. Červinky, jsou to určité
problémy, které nejsme s to my jako národní
rada zákonodárným způsobem vyřešit,
protože tady bude záležet na tom, jakým
způsobem bude právně vyjádřena
a zabezpečena hospodářská reforma,
zejména ve federálním zákonu o socialistickém
podniku v souladu s realizací čl. 24 ústavního
zákona, a nakolik tato zákonodárná
úprava dá potřebné garance potřebné
autonomii podnikatelské činnosti, vlastní
hospodářské aktivity.
Pokud jde o připomínky k § 13, ty vyplývají
z neporozumění. Nejvyšší kontrolní
úřad nemá totiž žádnou administrativní
působnost, odstranění nedostatků se
neprovádí na základě nějakého
správního aktu, nýbrž pouze na základě
upozornění, které je zakotveno v dalším
§ 14, na základě upozornění řídícího
orgánu a zároveň také České
národní rady. Potom bude záležet už
na posouzení orgánů České národní
rady, zda vyvodí z některých takových
upozornění důsledky, zda je uzná za
takové, aby jim byla dána určitá politická
váha.
Myslím, že zde bylo správně poukázáno
prof. Veltruským na problematiku, která už
ani tak nesouvisí s formulací zákona samého
jako s jeho realizací, že totiž hodně
záleží zejména na předsednictvu
ČNR, pokud jde o usměrňování
kontrolní činnosti Nejvyššího kontrolního
úřadu a jeho kádrovou skladbu právě
v souladu s tím, aby se v nějakém směru
a smyslu neprodukovaly v něm recidivy administrativních
funkcí a metod kontrolní činnosti, jak je
známe z minulosti.
Proto bych se přimlouval opětovně za to,
aby potřebná vysvětlení v tom smyslu,
že realizace zákona o Nejvyšším kontrolním
úřadě ČSR nemá v žádném
směru narušovat uskutečňování
ekonomické reformy, byla ještě zvýrazněna
v důvodové zprávě a navrhuji, aby
osnova zákona o Nejvyšším kontrolním
úřadě byla přijata ve znění
předloženého společného návrhu
s formulačními změnami, které jsem
již uvedl ve své první zprávě.
Předseda ČNR dr. Císař: Děkuji
zpravodajovi za jeho závěrečné slovo.
Můžeme přistoupit k hlasování.
Doporučuji, abychom hlasovali o celém návrhu
zákona najednou podle předložené společné
zprávy ústavně právního výboru
a výboru pro plán a rozpočet, která
vám byla rozdána se dvěma formulačními
doplňky, jak je zpravodaj uvedl ve svém prvním
vystoupení.
Má někdo námitky proti tomuto způsobu
hlasování? /Námitky nebyly./
Nemá. Kdo tedy souhlasí se společným
návrhem ústavně právního výboru
a výboru pro plán a rozpočet na schválení
zákona ČNR o Nejvyšším kontrolním
úřadu České socialistické republiky,
a to v tom znění, jak vyplývá z předložené
společné zprávy obou výborů,
nechť zvedne ruku! /Děje se./
Děkuji vám.
Je někdo proti? /Nikdo./
Kdo se zdržel hlasování? /1 hlas./
Jeden se zdržel hlasování. Prosím, aby
to bylo vzato na vědomí.
Česká národní rada schválila
zákon o Nejvyšším kontrolním úřadu
České socialistické republiky a tím
jsme projednali 3. bod denního pořadu.