Pondělí 7. července 1969

Z rozdělení původního unitárního rozpočtu ČSSR vyplynuly tyto vzájemné vztahy mezi jednotlivými rozpočty: Příjmem státního rozpočtu federace pro rok 1968, a nikoliv příjmem státního rozpočtu ČSR, je celý výnos daně ze mzdy ve výši 15,3 mld. korun a 8,05 % podíl na dani z obratu ve výši 2,5 mld. korun. Do státního rozpočtu federace plyne i odvod z redistribuce mezi VHJ ve výši 900 mil. korun. Celkem tedy činí příjmy státního rozpočtu federace 18,7 mld. korun.

Z federálního rozpočtu se dává na financování vybraných akcí dotace rozpočtu ČSR 1,1 mld. korun.

Rozhodující část příjmů státního rozpočtu plyne z odvodu českých podniků. Odvody hospodářských organizací - bez daně z obratu - představují 53,9 mld. korun, tj. 62 % z úhrnu rozpočtových příjmů. Výnos daně z obratu je uvažován ve výši 30,4 mld. korun, což je 35 % z celkových příjmů.

Z úhrnu výdajů státního rozpočtu ČSR 87 mld. korun připadá na hospodářství 34 %, na kulturní a sociální opatření 36 %, tj. více než na hospodářství, na bezpečnost 1,6 %, na správu 0,9 %. Zbývající 27,6 % tvoří dotace a subvence národním výborům.

Ve výdajích na hospodářství je zařazena částka 10,6 mld. korun na neinvestiční dotace ústředním hospodářským organizacím. Tyto dotace jsou zaměřeny zejména na posílení finanční základny zemědělství. Z celkové výše neinvestičních dotací při padá na zemědělství a potravinářský průmyslu 7,4 mld. korun, tj. 70 %. Jde o diferenciální příplatky a přírůstkové prémie státním zemědělským organizacím, intervence k nákupním cenám, u potravinářských a nákupních podniků, dotace k cenám u organizací potravinářského průmyslu aj.

Podíl průmyslu na celkovém objemu neinvestičních dotací činí 7,1 %, podíl neprůmyslových odvětví 4 %. Vedle toho počítá státní rozpočet ještě s dotacemi pro JZD ve výši 1,3 mld. korun.

Odstranění a snižování neinvestičních dotací na hospodářství ze státního rozpočtu je problém nejen ekonomický, ale i politický. Konkrétní řešení není jednoduché, vzhledem k tomu, že ve většině případů se řešení dotací nutně dotkne nejen důchodů podniků, ale i obyvatelstva. Přesto však chceme ve státním rozpočtu ČSR posilovat podíl těch dotací, které působí na změny struktury výroby podporou rozvoje progresívních, efektivních výrob a pasívní dotace sanující neefektivnost postupně, ale důsledně odstraňovat.

Výdaje na investice dosahují ve státním rozpočtu výše 15,7 mld. korun, z nich připadá 10 mld. korun na investice rozpočtových organizací většinou terciární sféry, 4,8 mld. korun na dotace na investice hospodářských organizací, jako např. pro zemědělství a lesní hospodářství 1,2 mld. korun, průmysl a stavebnictví 1,2 mld. korun, pro dopravu, obchod, spoje apod. 2,4 mld. korun, a 0,9 mld. korun na investice příspěvkových organizací.

Na státní podporu bytové výstavby ve všech jejích formách je ve státním rozpočtu počítáno s částkou téměř 8,5 mld. korun, z toho největší částka připadá na subvence pro komunální výstavbu a na technické a občanské vybavení bytové výstavby 4,3 mld. korun a na státní příspěvek na družstevní bytovou výstavbu 2,1 mld. korun. Na neinvestiční výdaje na vědu a techniku počítá státní rozpočet pro rok 1969 s částkou 3,5 mld. korun.

Z neinvestičních výdajů na správu unitárního rozpočtu ČSSR připadá na ČSR 2,021 mld. korun, tj. 56 %, z nich pak 764 mil. korun na ústředí a 1,257 mld. korun na národní výbory.

Celkové rozpočtové výdaje národních výborů uvažované ve výši 38 mld. korun jsou kryty částkou 14 mld. korun vlastními zdroji. Subvence a dotace z ústředního rozpočtu činí 24 mld. korun. Národní výbory budou mít kromě toho k dispozici ještě své doplňkové zdroje, zejména přebytky z hospodaření v roce 1968, zůstatky fondu rezerv a rozvoje a nerozpočtované příjmy. Celkově odhadujeme úhrn těchto doplňkových zdrojů zhruba na 2,3 mld. korun.

Situaci ve státním rozpočtu ČSR na letošní rok značně komplikuje nepříznivý hospodářský vývoj v letošním roce. Vyrovnanost rozpočtu je při pokračování dosavadních tendencí v hospodářství velmi ohrožena. Letošní hospodářský vývoj vláda označila za velmi vážný. Vážnost situace vidíme v tom, že k řadě nerovnovážných stavů strukturálního charakteru, které v naší ekonomice trvají již delší dobu, přistoupilo letos všeobecné zpomalení tvorby společenských zdrojů, které je provázeno rychlým růstem důchodů, zejména rychlým růstem peněžních příjmů obyvatelstva. Tato rychle rostoucí kupní síla nenachází protiváhu ani na trhu spotřebního zboží, ani v bytové výstavbě, ani ve službách. V oblasti výroby roste produktivita práce pomaleji než mzdy a nově vytvořené zdroje jsou z velké části umrtvovány v rozestavěných investicích a zásobách. Tyto rysy nejsou v našem hospodářství novým zjevem, letos působí mnohem intenzívněji.

Dosažené výsledky v uplynulých měsících jsou v příkrém rozporu s možnostmi naší ekonomiky. Základní příčinu nutno hledat v nízké výkonnosti hospodářství a v nízké účinnosti jeho řízení. Dynamika průmyslové výroby značně zaostává za předpokladem hospodářské směrnice na letošní rok a některých rozhodujících oborech, které zabezpečují vnitřní trh, nedosahuje růst výroby ani úrovně loňského roku. Růst produktivity práce v průmyslu i ve stavebnictví byl značně předstižen růstem průměrných mezd.

Velmi nepříznivá situace je v bytové výstavbě. Ve všech jejích formách bylo za prvních 5 měsíců letošního roku dokončeno jen 8241 bytů, tj. jen 12,7 % plánu na tento rok a o 3445 bytů méně než ve stejné době loňského roku. Celková hospodářská situace je ještě zhoršována neuspokojivým vývojem zahraničního obchodu.

Zpomalení tvorby se týká i oblasti financí. Máme-li starosti s neuspokojivým vývojem produktivity práce z hlediska tvorby hmotných zdrojů v souvislosti s vývojem mezd, pak nás nejméně stejnou měrou znepokojuje vývoj rentability. Pokles rentability byl způsoben prudkým růstem nákladů na mzdy, který nebyl dostatečně kompenzován úsporami materiálu. Nepříznivý dopad tohoto vývoje na zisk a odvody ze zisku přímo ohrožuje vyrovnanost státního rozpočtu.

K řešení této situace bylo nutno přijmout řadu regulačních a stabilizačních opatření, jak o nich hovořil předseda vlády soudruh Rázl ve svém projevu. Předpokládáme, že důsledné splnění těchto opatření by mělo přinést zmírnění napjatosti naší finanční situace a zlepšit předpoklady pro vyrovnané rozpočtové hospodaření.

V současné době pracuje ministerstvo financí na rozpočtovém projektu na r. 1970. V rozpočtovém projektu na tento rok chceme prosazovat ucelený program vlády ČSR v podmínkách federálního uspořádání. V rozpočtovém projektu chceme v předstihu informovat vládu, poslance ČNR a KNV o základních finančních vztazích a finančních ekonomických problémech rozpočtu ČSR na r. 1970.

Již při prvních pracích na rozpočtu 1970 se ukazuje, že sestavit vyrovnaný, případně přebytkový státní rozpočet, který by aktivně působil jako protiinflační činitel, bude velmi obtížné. Jestliže bychom chtěli dodržet předpoklad konsolidačního programu a vytvořit velký rozpočtový přebytek řádově ve výši několika mld. Kčs, znamenalo by to řadu zásadních a důrazných opatření ke zvýšení rozpočtových zdrojů, jakož i některá restriktivní opatření. V roce 1970 se tedy budeme velmi obtížně rozhodovat, jak své zdroje použijeme, zejména které potřeby dále odsuneme. Jestliže chceme posílit stabilitu měny, alespoň zmírnit inflační proces, je tento postup nezbytný.

Předpokládáme, že ČNR v průběhu sestavování státního rozpočtu na r. 1970 pomůže při obtížném rozhodování, které naléhavé potřeby nejen přednostně řešit, ale které dále odsunout a v souvislosti s tím i omezit růst rozpočtových výdajů a současně že nám bude nápomocna při hledání dodatečných zdrojů, které by pomohly řešit problémy rozpočtu aktivnějším způsobem.

Velký význam přikládám všestrannému zvýšení hospodárnosti a prohloubení finanční kázně. Všeobecné oslabení disciplíny se nevyhnulo ani oblasti finančního hospodaření. Výsledky prověrek a revizí, provedených v útvaru financí, ukazují na trvalé finanční nepořádky a nekázně v některých podnicích a organizacích. O tom svědčí fakt, že tyto revize přinesly v r. 1968 státní pokladně 1,4 mld. Kčs a za prvních 6 měsíců 1969 0,7 mld. Kčs.

K upevnění finančního pořádku vláda projednala koncem června a předložila k projednání ČNR návrh zákona o povinné revizi účetních závěrek. Ke zvýšení účinnosti finančního hospodaření připravujeme řadu zákonných norem, které se úzce dotýkají federálního i národního rozpočtu. Významnou úlohu má sehrát návrh zákona o rozpočtových pravidlech, kterým se vymezuje postavení a úkoly jednotlivých rozpočtů v celkové soustavě rozpočtového hospodaření. Jde o důležitý politicko-ekonomický úkol. Ve spolupráci s federálními a slovenskými vládními orgány hledáme cestu, jak optimalizovat jednotlivé rozpočty v závislosti na úkolech, které mají řešit. Počítáme zejména se zakotvením zásady dlouhodobosti vztahů mezi jednotlivými rozpočty, aby všechny 3 vlády předem znaly prostor rozpočtového hospodaření a provádět dlouhodobější rozpočtovou politiku. I tak je ovšem nutno počítat s možností určité korekce těchto vztahů podle konkrétního vývoje finančního hospodaření.

Další významnou připravovanou normou je návrh zákona o podnikových daních. České vládní orgány propracovaly řadu variant s cílem najít takový systém podnikových daní, který by slaďoval celospolečenské i podnikové zájmy. Po rozsáhlých diskusích je navrhován způsob zdanění, založený na zdanění zisku, mezd a podnikového jmění. Práce na takovém systému se urychleně finalizují.

Významná opatření se připravují na úseku finančního hospodaření národních výborů. Vycházíme z toho, že současná etapa vývoje naší společnosti vyžaduje upevnit a posílit úlohu národních výborů, zejména jejich nejnižších stupňů, jako státních orgánů a zastupitelských orgánů lidu při rozhodování o záležitostech občanů, při rozvíjení socialistické demokracie, při správě veřejných záležitostí a při řešení problémů rozvoje okresů, měst i obcí. Vláda proto připravuje v široké diskusi soubor návrhů a opatření obsahujících zejména posílení správní i ekonomické působnosti městských a místních národních výborů i úpravu postavení a úkolů národních výborů vyšších stupňů. Tato opatření uvažují s posílením působnosti městských a místních národních výborů ve správním řízení a s rozvinutím jejich samosprávných funkcí, především v oblasti hospodaření. Mají být řešeny otázky postupného vytváření jejich vlastní příjmové základny, vyrovnávání jejich rozpočtů vlastními opatřeními a jednotně upravena jejich dispoziční a uživatelská práva ke svěřenému majetku. Očekáváme, že tyto zákony spolu s ostatními připravovanými zákony přispějí k celkovému zvýšení finanční kázně, posílení stability hospodaření jednotlivých článků hospodářských a k upevnění právního řádu na všech úsecích finančního hospodaření.

Řekl jsem již, že naše ekonomická situace je vážná. Jsou nutná okamžitá a rázná opatření, z nichž mnohá jsou nepopulární a tíživá. Jsme však přesvědčeni - a zdůraznila to i realizační směrnice květnového pléna ÚV KSČ - že máme dosti sil i prostředků, rezerv i výrobního potenciálu k rychlému překonání současných obtíží a k zabezpečení podmínek pro další, efektivní rozvoj národního hospodářství a celé naší socialistické společnosti.

Jménem vlády ČSR navrhuji, abyste návrh státního rozpočtu ČSR na r. 1969 schválili.

Místopředseda dr. Jičínský: Děkuji ministru ing. Lérovi za jeho výklad.

Nyní přistoupíme k rozpravě. Do rozpravy je přihlášen s. poslanec Neuman, poslanec dr. Springer a generální kontrolor ČSR dr. Hromádka. Prosím prvního přihlášeného, aby se ujal slova.

Posl. Neuman: Vážené soudružky poslankyně, vážení soudruzi poslanci, předně mám faktickou připomínku k očíslování paragrafů. Obracím se na zpravodaje, aby upřesnil na str. 2 § 2. Tam je paragraf, který se škrtá, je to paragraf 3, § 4 se přečíslovává na § 2 a § 5 na § 3.

V souvislosti s projednáváním rozpočtu ČSR na rok 1969 dovolte, abych se vrátil v několika poznámkách k státnímu závěrečnému účtu za rok 1968.

Podkladový materiál, který jsme obdrželi kupř. z Nejvyššího kontrolního úřadu ČSR, ukazuje, jak se v loňském roce ne vždy správně hospodařilo se státními prostředky. Právě přede mnou to zde řekl soudruh ministr financí. Mám na mysli kupříkladu čerpání účelových dotací a subvencí, kde byly zjištěny nepovolené, tzv. černé stavby bez stavebního povolení.

Rovněž ve sféře společenské spotřeby nebylo postupováno účelně a hospodárně, jak o tom svědčí kupříkladu v oblasti školství nakupování učebních pomůcek, které zůstávají nevyužity.

Pozastavil jsem se nad zprávou Nejvyššího kontrolního úřadu ČSR, ve které se uvádí, že v hlavním městě Praze nebylo z 41 zakoupených jazykových laboratoří v provozu 9 a z 8 elektro laboratoří 6, což znamenalo dočasné umrtvení investic v hodnotě cca 4,6 miliónu Kčs. Obdobná situace byla v Jihomoravském kraji, kde bylo dodáno do škol značné množství magnetofonů, osciloskopů a jiných přístrojů, které byly mimo používání, dokonce některé nebyly ani vybaleny. To svědčí o tom, že se nakupovalo jen proto, aby se utratily přidělené finanční prostředky za každou cenu.

Pokud jde o naše důchodce, víme, že mnozí nemají na růžích ustláno, mám-li použít tohoto výrazu. Národní výbory na jedné straně nečerpaly prostředky na doplňkovou péči, na druhé straně docházelo k poskytování dávek bez šetření o sociální potřebnosti žadatelů. Dokonce, jak bylo zjištěno v okrese Olomouc, zakupovaly se za tyto prostředky i lihoviny. O tom, jak často neodpovědně byly utráceny státní prostředky, svědčí skutečnost, že domovní správa hradila při rekonstrukci objektů sklářského muzea národnímu podniku Český křišťál v Lenoře i nákup fotopřístroje, tři tranzistorová radia, koberce atd.

Také účetní evidence některých národních výborů není v pořádku. Zpráva Nejvyššího kontrolního úřadu o tom hovoří velmi podrobně. Zamýšlíme-li se nad takto zbytečně promrhanými státními prostředky, musíme si zároveň položit otázku, jaká byla odpovědnost vedoucích pracovníků k účelnému vynakládání svěřených prostředků. Nebo představují si tito a jim podobní pracovníci, že v systému demokracie si může každý v tomto státě dělat co chce, nebo jak sám uzná za vhodné? Jistě nechceme nikomu nařizovat, nechceme se vracet k direktivnímu systému, který jsme odsoudili, nechceme celý náš hospodářský život sešněrovat předpisy, ale přece jen musíme trvat na dobrovolné kázni našich spoluobčanů a hlavně vedoucích pracovníků, kteří rozhodují o tom, jak naložit se svěřenými prostředky. Jestliže těmto lidem byla dána důvěra, pak si musí nejen této důvěry vážit, ale rozhodovat s péčí řádného hospodáře. Dnes více než kdy jindy platí heslo "Každý hospodářem na svém pracovišti".

Jaké závěry nám tedy z toho, co jsem řekl, plynou? Byly proti těm, kteří si takto nehospodárně počínali, vyvozeny trestní postihy? Obávám se, že nikoliv. Jestliže tedy dnes diskutujeme o rozpočtu na letošní rok, měli bychom také říci na adresu všech odpovědných funkcionářů a pracovníků, že budeme tvrdě a nekompromisně požadovat dodržování finanční kázně a že proti těm, kteří se proviní, budou vyvozeny hmotné postihy. V této souvislosti všichni jistě vítáme projev předsedy vlády ing. Rázla, který zde jasně řekl, co bude vláda vyžadovat od vedoucích pracovníků na ekonomickém úseku.

V nedávné době u nás kolovalo okřídlené heslo "Co Čech, to kontrolor". Jak tedy plnili všichni ti kontroloři své úkoly? Nezůstali také něco dlužni svému poslání? Tím více vystupuje do popředí záslužná práce Nejvyššího kontrolního úřadu ČSR, který velmi podrobně a odpovědně přistupuje k plnění svých úkolů.

Dnes budeme schvalovat státní rozpočet ČSR na rok 1969. Je třeba, abychom k hospodaření podle nového rozpočtu přistupovali s hlubokým přesvědčením, že nebudeme opakovat chyby a nedostatky minulých let a že učiníme vše k tomu, aby přístup odpovědných pracovníků na všech úsecích státní správy byl ovládán zásadami nejvyšší občanské morálky a odpovědnosti. Děkuji za pozornost. /Potlesk./

Místopředseda dr. Jičínský: Dávám slovo posl. dr. Springerovi.

Posl. dr. Springer: Vážená Česká národní rado, rozpočet ČSR počítá na výdaje na úseku české správy nemocenského pojištění s položkou 8 788 500 000 Kčs, tj. celých deset procent rozpočtu.

Výše výdajů je ovlivněna počtem pracovníků, jejich mzdovou úrovní, vývojem porodnosti, počtem nezaopatřených dětí v rodině a vývojem průměrného procenta pracovní neschopnosti pro nemoc a úraz a konečně průměrnou dobou trvání pracovní neschopnosti na jedno onemocnění.

V roce 1968 došlo k růstu výdajů následkem zvýšení přídavků na děti a prodloužení mateřské dovolené, na které jako na zvýšení populačních dávek bylo v rozpočtu nemocenského pojištění již pamatováno. Přesto ani toto opatření nebylo s to zastavit pokles porodnosti a snížení potratovosti. ČSR má dnes tak nízkou porodnost, že ohrožuje budoucnost žádaného populačního vývoje. Bude nutné všemi prostředky podporovat zdravý vývoj populace a odstranit negativní jevy, a to i případnou novelizací interrupčního zákona. Jsou reálné předpoklady, že v roce 1969 dojde k plnění kapitoly rozpočtu nemocenského pojištění zaměstnanců na úsecích: peněžitá pomoc v mateřství, vyrovnávací příspěvek v těhotenství a mateřství a přídavky na děti.

Na těchto úsecích může dojít i k úsporám, které bych ani nepovažoval za žádoucí. Rozpočet na rok 1969 počítá s procentem pracovní neschopnosti 4,5. Již v roce 1968 bylo docíleno 4,58 % průměrné pracovní neschopnosti proti 4,19 % dosaženým v roce 1967. Mimo to došlo i k prodloužení průměrné délky pracovní neschopnosti. V roce 1965 činila průměrná délka 15,4 a v roce 1968 již 16,9 dnů.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP